číslo jednací: S0256/2019/KS-20538/2019/840/DVá

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů Sev.en Zeta, a. s. / Alpiq Generation (CZ), s. r. o.
Účastníci
  1. Sev.en Zeta, a. s.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno
Rok 2019
Datum nabytí právní moci 30. 7. 2019
Dokumenty file icon 2019_S0256.pdf 461 KB

 

 

Č. j.: ÚOHS-S0256/2019/KS-20538/2019/840/DVá

 

Brno: 26. 7. 2019

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0256/2019/KS, zahájeném dne 28. 6. 2019 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti Sev.en Zeta a.s., se sídlem Praha 1, Nové Město, V Celnici 1031/4, IČO 07905408, zastoupeného JUDr. Liborem Prokešem, advokátem, se sídlem Praha 1, Na Poříčí 1079/3a, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto

 

rozhodnutí:

 

Spojení soutěžitelů Sev.en Zeta a.s., se sídlem Praha 1, Nové Město, V Celnici 1031/4, IČO 07905408, na straně jedné, a Alpiq Generation (CZ) s.r.o., se sídlem Kladno - Dubí, Dubská 257, IČO 26735865, na straně druhé, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě „Smlouvy o převodu podílu“, uzavřené dne 16. 5. 2019 mezi společnostmi Sev.en Zeta a.s., jako nabyvatelem, a Alpiq AG, se sídlem Švýcarská konfederace, Olten, Bahnhofquai 12, jako převodcem, v jejímž důsledku má společnost Sev.en Zeta a.s. získat obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti Alpiq Generation (CZ) s.r.o., a tím i možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, se podle § 16 odst. 2 téhož zákona

 

povoluje.

 

Odůvodnění

 

1.             Při posuzování spojení soutěžitelů vycházel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající spojení, výpisů z obchodního rejstříku či obdobného zahraničního registru, výročních zpráv, jakož i dalších skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů.

2.             Skutečnost, že se Úřad spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV02793809 ze dne 3. 7. 2019. Tato skutečnost byla současně zveřejněna na internetových stránkách Úřadu. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek ani později Úřad neobdržel žádnou námitku k uvedenému spojení soutěžitelů.

I. Notifikační podmínky

3.             K navrhované transakci má dojít na základě „Smlouvy o převodu podílu“, která byla uzavřena dne 16. 5. 2019 mezi společnostmi Sev.en Zeta a.s., se sídlem Praha 1, Nové Město, V Celnici 1031/4, IČO 07905408 (dále jen „Sev.en Zeta“), jako nabyvatelem, a Alpiq AG, se sídlem Švýcarská konfederace, Olten, Bahnhofquai 12 (dále jen „Alpiq“), jako převodcem, v jejímž důsledku má společnost Sev.en Zeta získat obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti Alpiq Generation (CZ) s.r.o., se sídlem Kladno - Dubí, Dubská 257, IČO 26735865 (dále jen „Alpiq Generation“), a tím i možnost tuto společnost výlučně kontrolovat.

4.             Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů podle § 12 odst. 2 zákona, neboť podle citovaného ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje, pokud jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují již alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.

5.             Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva spojující se soutěžitelé dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna. Navrhované spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.

II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů

6.             Společnost Sev.en Zeta je holdingová společnost založená za účelem realizace posuzované transakce, přičemž je součástí podnikatelské skupiny v čele se společností Sev.en Energy AG (dále společně též „Skupina Sev.en“). Jediným akcionářem společnosti Sev.en Energy AG je  nadace Tilia Foundation, jejímž jediným beneficientem je podnikatel pan Pavel Tykač. Skupina Sev.en sdružuje společnosti činné na území České republiky zejména v následujících oblastech: (i) těžba, zpracování a prodej hnědého energetického uhlí (prostřednictvím společností Vršanská uhelná a.s.,[1] Severní energetická a.s.[2] a Důl Kohinoor a.s.[3]), (ii) výroba a prodej elektřiny a tepla, včetně poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy (společnost Sev.en EC, a.s.), (iii) obchod s elektřinou a emisními povolenkami na území České republiky a v zahraničí (společnost Sev.en Commodities AG), (iv) zajišťování rekultivací, zemědělských, lesnických a podobných prací (společnost REKULTIVACE a.s.), (v) servisní služby v oblasti informačních technologií (společnost Infotea s.r.o.), (vi) pronájem a leasing vozidel (společnosti Servis Leasing a.s. a Rental Servis a.s.) a (vii) železniční nákladní dopravy (společnost Coal Services a.s.). Skupina Sev.en působí také v oblastech služeb finančního řízení a metodiky v ekonomické oblasti (prostřednictvím společnosti Sev.en Services s.r.o.) a přípravy a realizace technických projektů v oblasti modernizace a ekologizace tepelných elektráren (prostřednictvím společnosti Sev.en Engineering s.r.o.), přičemž společnosti Sev.en Services s.r.o. a Sev.en Engineering s.r.o. poskytují tyto své služby pouze subjektům, jež jsou součástí Skupiny Sev.en.

7.             Nabývaná společnost Alpiq Generation působí na území České republiky zejména v oblastech výroby a distribuce elektřiny a výroby a rozvodu tepla, když provozuje tepelnou elektrárnu ve městech Kladno a Zlín, dále se zabývá obchodem s elektřinou, poskytováním podpůrných služeb elektrizační soustavy, distribucí a obchodem se zemním plynem a výrobou a rozvodem tlakového vzduchu. Před realizací posuzované transakce je společnost Alpiq Generation kontrolována švýcarskou společností Alpiq.

III. Vymezení relevantních trhů

8.             Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

9.             Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje soutěžitel, nad nímž je v důsledku spojení získávána kontrola, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi soutěžitele získávajícího možnost kontroly, resp. které jim vertikálně předcházejí či na ně navazují.

10.         Jak již bylo výše uvedeno, nabývaná společnost Alpiq Generation působí v oblasti výroby a distribuce elektřiny, v oblasti obchodu s elektřinou, v oblasti poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy a v oblasti výroby a rozvodu tepla. Rovněž tak Skupina Sev.en působí ve výše uvedených oblastech, nadto se zabývá i těžbou, zpracováním a prodejem hnědého energetického uhlí, tedy působí v oblasti, jež vertikálně předchází oblastem výroby elektřiny a tepla.

III.1 Vymezení relevantních trhů v oblasti elektrické energie

11.         Dosavadní rozhodovací praxe Úřadu[4] i praxe Evropské komise[5] rozlišuje při vymezování věcně relevantního trhu v oblasti elektrické energie a) výrobu (tj. výrobu elektrické energie v elektrárnách) a velkoobchod s elektrickou energií, b) distribuci elektrické energie (tj. přepravu elektrické energie prostřednictvím nízkonapěťových rozvodů), c) přenos elektrické energie (tj. přepravu elektrické energie prostřednictvím vysokonapěťových rozvodů), d) maloobchodní dodávky elektrické energie, e) obchodování elektrickou energií (tj. denní či termínové obchodování touto komoditou mezi výrobci, obchodníky a dodavateli konečným zákazníkům) a e) poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy.

III.1.1 Výroba a velkoobchod s elektrickou energií

12.         Z pohledu věcného zahrnuje relevantní trh výroby a velkoobchodu s elektrickou energií podle rozhodovací praxe Evropské komise i Úřadu jak elektrickou energii vyrobenou producenty působícími na daném teritoriu, tak elektrickou energii dovezenou z jiných teritorií přes přeshraniční interkonektory a její prodej na velkoobchodním trhu obchodníkům, maloobchodním prodejcům či velkým průmyslovým zákazníkům.[6] Z objemu tohoto věcně relevantního trhu přitom není vyloučena elektrická energie vyvezená z daného teritoria na jiná území (tj. vyvezená do zahraničí). V pozici dodavatelů na takovém věcně relevantním trhu výroby a velkoobchodu elektrickou energií vystupují výrobci elektrické energie a její dovozci. Z pohledu geografického je trh výroby a velkoobchodu elektrickou energií v dosavadní praxi Úřadu i Evropské komise obvykle vymezován jako trh národní.[7]

13.         S ohledem na skutečnost, že posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže při žádné v úvahu připadající věcné i geografické definici relevantního trhu v oblasti výroby elektrické energie a velkoobchodu s touto komoditou, Úřad pro účely tohoto rozhodnutí ponechává otázku konečného vymezení relevantních trhů otevřenou a posuzuje dopady ve vztahu k výrobě elektrické energie a velkoobchodu s touto komoditou na území České republiky.

III.1.2 Obchod s elektrickou energií

14.         Obchod s elektrickou energií zahrnuje denní či termínované obchodování s touto komoditou mezi výrobci, obchodníky a dodavateli koncových spotřebitelů. K obchodování dochází na základě (i) dvoustranných smluv, (ii) obchodu prostřednictvím operátora trhu OTE, a.s. (dále jen „OTE“),[8] zahrnujícím blokový trh, denní trh, vnitrodenní trh a spotový denní trh a (iii) obchodu na Pražské energetické burze (PXE) zahrnujícím obchodování pomocí aukcí[9] a kontinuální obchodování.[10]

15.         Oblast obchodu s elektrickou energií je podle rozhodovací praxe Úřadu[11] a Evropské komise[12] věcně vymezována jako trh obchodu s elektřinou. Z pohledu geografického je trh obchodu s elektrickou energií v dosavadní praxi Úřadu[13] i Evropské komise obvykle vymezován jako trh národní, tj. trh na území České republiky.

16.         V posuzovaném případě lze také otázku konečného vymezení relevantního trhu pro oblast obchodu s elektrickou energií ponechat otevřenou, neboť spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic relevantního trhu. Úřad pro účely tohoto správního řízení posuzuje dopady spojení v oblasti obchodu s elektrickou energií na území České republiky.  

III.1.3 Poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy

17.         Podpůrnými službami elektrizační soustavy je zajišťován provoz elektrizační soustavy a dosahováno potřebné spolehlivosti dodávek elektrické energie ze strany monopolního provozovatele přenosové soustavy, kterým je společnost ČEPS, a.s. (dále jen „ČEPS“).[14] Trh podpůrných služeb elektrizační soustavy je organizován společností ČEPS, která vystupuje jako jediný (monopsonní) odběratel.

18.         Podpůrné služby elektrizační soustavy zahrnují následující služby.[15]

19.         Zaprvé jde o proces automatické regulace frekvence (FCP).[16] Služba FCP je lokální automatická funkce zajišťovaná obvody automatické regulace frekvence, spočívající v přesně definované změně výkonu energetického zařízení v závislosti na odchylce frekvence od zadané hodnoty. Velikost požadované změny výkonu energetického zařízení v závislosti na odchylce frekvence sítě je určena statikou automatické regulace frekvence. Pro tuto regulaci musí být v rámci výkonového rozsahu zařízení trvale vyčleněna záloha pro automatickou regulaci frekvence (FCR). Její velikost závisí na technologických vlastnostech zařízení a požadavcích provozovatele přenosové soustavy. Provozovatel energetického zařízení musí zajistit uvolnění požadované automatické regulace frekvence (FCR) bloku do 30 sekund od okamžiku vzniku výkonové nerovnováhy.

20.         Zadruhé se jedná o automaticky ovládaný proces obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (aFRP+/aFRP-).[17] Služba aFRP (aFRP+/aFRP-) je proces změny hodnoty výkonu regulovaného energetického zařízení, tak jak je požadováno regulátorem frekvence a salda předávaných výkonů (LFC). Kvalita této služby je posuzována podle velikosti nabízené zálohy a rychlosti zatěžování zařízení, které službu poskytuje. Záloha pro regulaci výkonové rovnováhy s automatickou aktivací (aFRR) je zprostředkována pomocí změny požadované hodnoty regulátoru výkonu zařízení. Pro tuto regulaci musí být v rámci výkonu zařízení vyčleněn výkon – aFRR, jehož velikost závisí na technologických vlastnostech zařízení. Celou velikost aFRR musí být energetické zařízení schopno realizovat do 10 minut od požadavku. Principiálně jsou možná tři uspořádání: (i) regulátor LFC zasílá na regulační zařízení přímo požadovanou hodnotu činného výkonu, (ii) regulátor LFC zasílá na fiktivní blok sumární požadovanou hodnotu činného výkonu a tam je rozdělena řídícím systémem na jednotlivá zařízení (na všechny nebo i na část provozovaných zařízení), (iii) regulátor LFC zasílá na skupinu vodních elektráren se vzájemnou hydraulickou vazbou sumární požadovanou hodnotu činného výkonu, a ta ji přes svůj dispečink přerozdělí na jednotlivé bloky.

21.         Zatřetí jde o ručně ovládaný proces obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP5).[18] Služba mFRP5 je proces změny hodnoty výkonu regulovaného energetického zařízení, tak jak je požadováno dispečinkem společnosti ČEPS. Zálohy pro regulaci výkonové rovnováhy s manuální aktivací do 5 minut (mFRR5) poskytují zařízení, připojená k elektrizační soustavě České republiky, obvykle elektrárenské bloky. Zařízení musí být do 5 minut od příkazu dispečinku ČEPS schopna poskytnout sjednanou mFRR5, čímž se rozumí provést požadovanou změnu výkonu, na svorkách poskytujícího zařízení. Služba mFRR5 může být realizována například zvýšením výkonu bloku, odpojením čerpání (u přečerpávací vodní elektrárny), odpojením odpovídajícího zatížení od elektrizační soustavy České republiky. Minimální velikost mFRR5 u jednoho bloku, případně zařízení je 30 MW (pokud není s provozovatelem přenosové soustavy dohodnuto jinak). Maximální velikost mFRR5, určuje společnost ČEPS, a.s. v Kodexu přenosové soustavy.[19] Minimální doba, po kterou musí být garantováno poskytování mFRR5, jsou 4 hodiny a to i v případě aktivace této zálohy na konci intervalu její rezervace.

22.         Začtvrté se jedná o ručně ovládaný proces obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15+).[20] Ručně ovládaný proces obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15+) je proces změny hodnoty výkonu regulovaného energetického zařízení, tak jak je požadováno Dispečinkem společnosti ČEPS. Kladné zálohy pro regulaci výkonové rovnováhy s manuální aktivací do 15 minut (mFRR15+) poskytují zařízení, připojená k elektrizační soustavě České republiky, obvykle elektrárenské bloky. Zařízení musí být do 15 minut od příkazu Dispečinku ČEPS schopna poskytnout sjednanou mFRR15+, čímž se rozumí provést požadovanou změnu výkonu, na svorkách poskytujícího zařízení. Služba mFRR15+ může být realizována například zvýšením výkonu bloku, odpojením čerpání (u přečerpávací vodní elektrárny), odpojením odpovídajícího zatížení od elektrizační soustavy České republiky. Minimální velikost mFRR15+ u jednoho bloku, případně zařízení je 10 MW. Maximální velikost mFRR15+ je 70 MW (pokud není s provozovatelem přenosové soustavy dohodnuto jinak). Doba aktivace služby není omezena.

23.         Zapáté jde o ručně ovládaný proces obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15-).[21] Ručně ovládaný proces obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15-) je proces změny hodnoty výkonu regulovaného energetického zařízení, tak jak je požadováno Dispečinkem společnosti ČEPS. Záporné zálohy pro regulaci výkonové rovnováhy s manuální aktivací do 15 minut (mFRR15-) poskytují zařízení, připojená k elektrizační soustavě České republiky, obvykle elektrárenské bloky. Zařízení musí být do 15 minut od příkazu Dispečinku společnosti ČEPS schopna poskytnout sjednanou mFRR15-, čímž se rozumí provést požadovanou změnu výkonu, na svorkách poskytujícího zařízení. Služba mFRR15- může být realizována například snížením výkonu bloku, připojením odpovídajícího zatížení k elektrizační soustavě České republiky. Minimální velikost mFRR15- u jednoho bloku, případně zařízení je 10 MW. Maximální velikost mFRR15- je 70 MW (pokud není s provozovatelem přenosové soustavy dohodnuto jinak). Doba aktivace služby není omezena.

24.         Zašesté se jedná o snížení výkonu (SV30), které je poskytováno na blocích, které jsou do 30 minut od povelu dispečera schopny snížení výkonu o předem sjednanou hodnotu nebo schopny plného odstavení. Služba je využívána pro snížení dodávky do elektrizační soustavy České republiky a odregulování výkonové nerovnováhy při významné kladné odchylce v soustavě vzniklé nedodržením sjednaných diagramů v rozsahu přesahujícím možnost standardně určených velikostí aFRR a mFRR. Minimální velikost zálohy zajišťované od jednoho poskytovatele této služby je 30 MW a minimální doba, po kterou musí být garantováno její využití po aktivaci dispečerem, je 24 hodin.

25.         Zasedmé jde o sekundární regulaci U/Q (SRUQ), což je automatická funkce využívající celý smluvně dohodnutý regulační rozsah jalového výkonu bloků pro udržení zadané velikosti napětí v pilotních uzlech elektrizační soustavy České republiky, která také rozděluje vyráběný jalový výkon na jednotlivé stroje. Tato regulace musí mít schopnost spolupracovat s prostředky terciární regulace napětí a jalových výkonů.

26.         Zaosmé jde o schopnost ostrovního provozu (OP), což je schopnost elektrárenského bloku pracovat do vydělené části vnější sítě, tzv. ostrova. Ostrovní provoz se vyznačuje velkými nároky na regulační schopnosti bloku. Tato schopnost je nezbytná pro předcházení a řešení stavu nouze. Vyznačuje se značnými změnami frekvence a napětí v souvislosti s tím, že blok pracuje do izolované části soustavy. Požadavky na schopnosti bloku jsou: přechod do ostrovního provozu, ostrovní provoz, opětovné připojení ostrova k soustavě a dostupnost služby.

27.         Zadeváté se jedná a službu startu ze tmy (BS). Schopnost startu ze tmy je schopnost najetí bloku elektrárny bez podpory vnějšího zdroje napětí, schopnost dosažení daného napětí, možnost připojení k síti a jejího napájení v ostrovním režimu. Tato podpůrná služba umožňuje obnovení dodávky po úplném nebo částečném rozpadu soustavy (ztrátě napájení), kde základním cílem je uvést postiženou oblast do normálního provozního stavu v krátkém čase a bezpečným způsobem. Poskytovatel této podpůrné služby musí splňovat podmínky Kodexu přenosové soustavy včetně požadavků certifikace.

28.         Oba spojující se soutěžitelé poskytují podpůrné služby procesu automatické regulace frekvence (FCP), automaticky ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (aFRP+/aFRP-) a ručně ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15+/mFRP15-). Skupina Sev.en nadto na základě dohody uzavřené se společností ČEPS poskytuje rovněž službu snížení výkonu (SV30), zatímco nabývaná společnost Alpiq Generation navíc poskytuje službu ručně ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP5).

29.         Pokud jde o vymezení věcného relevantního trhu v oblasti poskytování podpůrných služeb, Úřad se ve své předchozí rozhodovací praxi zabýval především celkovým trhem poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy bez rozlišení jednotlivých druhů těchto podpůrných služeb.[22] V posuzovaném případě v dané oblasti působí jak Skupina Sev.en, tak nabývaná společnost Alpiq Generation.

30.         Z pohledu geografického by mohl být trh poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy vymezen územím celé České republiky, neboť cílem podpůrných služeb je zajištění spolehlivého provozu elektrizační soustavy České republiky (zajištění spolehlivosti dodávek a rovnovážného stavu elektrické energie v elektrizační soustavě v České republice).

31.         Protože však posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic relevantního trhu pro oblast podpůrných služeb elektrizační soustavy,[23] Úřad ponechal otázku věcného a geografického vymezení relevantního trhu pro oblast podpůrných služeb elektrizační soustavy otevřenou.

III.2 Vymezení relevantních trhů v oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií

32.         Centralizované zásobování tepelnou energií (výroba a dodávky tepelné energie) je z pohledu věcného považováno v rozhodovací praxi Úřadu[24] i Evropské komise[25] za samostatný věcně relevantní trh, odlišný od dalších způsobů vytápění, jako jsou například vytápění tuhými palivy, zemním plynem nebo elektřinou (pomocí akumulačního vytápění, přímotopů a tepelných čerpadel), neboť zastupitelnost mezi jednotlivými typy vytápění je velice omezená z důvodu časové a finanční náročnosti změny systému vytápění.

33.         Z pohledu geografického je pak relevantní trh pro oblast centralizovaného zásobování tepelné energie vázán na tepelnou rozvodnou síť, prostřednictvím níž je teplo distribuováno ke konečným zákazníkům. Jednotlivé tepelné rozvodné sítě přitom nejsou vzájemně propojeny. Tato skutečnost pak vede k omezení geografického trhu pouze na území lokality, v níž se daná rozvodná síť nachází.

34.         Pro jednotlivé lokální trhy centralizovaného vytápění teplem je příznačná existence či vytváření lokálních přirozených monopolů a zvýšená ochrana odběratelů ze strany Energetického regulačního úřadu (dále jen „ERÚ“), když cena za dodávané teplo je ze strany ERÚ věcně usměrňovaná.

35.         Nabývaný soutěžitel, společnost Alpiq Generation, vlastní a provozuje dva výrobní zdroje, a to ve městech Kladno a Zlín. V každém z těchto měst zásobuje lokální distributory tepelné energie a některé průmyslové i jiné podniky v obou městech.

36.         Skupina Sev.en provozuje jeden zdroj, elektrárnu Chvaletice, ve které vyrábí tepelnou energii, která je následně dodávána do města Chvaletice, obce Trnávka a do dvou průmyslových areálů v lokalitě mezi elektrárnou Chvaletice a městem Chvaletice. Současně Skupina Sev.en zabezpečuje dodávky tepelné energie pro vlastní areál elektrárny Chvaletice a současně dodává tepelnou energii přímo i několika společnostem, jež mají pronajaty své provozovny přímo v areálu elektrárny.

37.         Úřad má za to, že vzhledem ke skutečnosti, že jak společnost Alpiq Generation, tak Skupina Sev.en představují v rámci rozvodných sítí, jejichž prostřednictvím dodávají tepelnou energii, monopolního dodavatele tepelné energie (společnost Alpiq Generation je takovým dodavatelem tepelné energie v rámci rozvodných sítí na území měst Kladno a Zlín, zatímco  Skupina Sev.en je monopolním dodavatelem tepelné energie v rámci rozvodné sítě, která přímo zásobuje tepelnou energií její výrobní areál, včetně zákazníků působících v rámci tohoto areálu, a dále Skupina Sev.en jako jediná dodává nepřímo tepelnou energii mimo areál teplárny, a to pro město Chvaletice a jeho okolí, prostřednictvím rozvodné sítě vlastněné společností ČEZ a.s., se sídlem Praha 4, Duhová 2/1444, IČO 45274649 (dále jen „ČEZ“), se v důsledku uskutečnění posuzovaného spojení nic nemění. Proto se Úřad domnívá, že není nezbytně nutné odlišovat v rámci centralizovaného zásobování tepelnou energií činnosti (i) výroby tepelné energie, tj. výroby tepelné energie a její velkoobchodní dodávky společnostem, jež tuto energii dále dodávají konečným spotřebitelům, a (ii) dodávek tepelné energie konečným zákazníkům.

38.         Posuzované spojení soutěžitelů v této oblasti nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže při jakékoli v úvahu přicházející definici věcného relevantního trhu, a proto mohl Úřad v tomto případě ponechat otázku případného užšího vymezení relevantního trhu v oblasti centralizovaného zásobování teplem otevřenou. Úřad tak posoudil dopady předmětného spojení soutěžitelů v tomto správním řízení ve vztahu k oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií bez užšího rozlišení.

39.         Z hlediska geografického by mohl být relevantní trh v oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií (včetně jeho dvou základních segmentů, tj. výroby tepla, na straně jedné, a dodávek této komodity konečným zákazníkům, na straně druhé) v posuzovaném případě vymezen územím města Kladno, územím města Zlín, na nichž dodávky tepelné energie realizuje společnost Alpiq Generation, a územím města Chvaletice, obce Trnávka, dvou zmiňovaných průmyslových zón a areálu elektrárny Chvaletice, na němž se nachází rozvodná síť, do níž dodává tepelnou energii Skupina Sev.en. Nicméně i geografické vymezení relevantního trhu pro tuto oblast ponechal Úřad v tomto případě otevřené, a to vzhledem k absenci obav z narušení hospodářské soutěže ve vztahu k oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií.  

III.3 Vymezení relevantních trhů v oblasti dodávek hnědého energetického uhlí

40.         Skupina Sev.en a společnost Alpiq Generation potřebují pro působení ve shora uvedených oblastech výroby a dodávek elektrické energie a tepla dodávky paliva jak pro elektrárnu Chvaletice, tak pro tepelné elektrárny ve městech Kladno a Zlín. Tímto palivem je hnědé energetické uhlí. Dodávky hnědého energetického uhlí tedy představují trh vertikálně předcházející (tj. upstream market) činnostem vyvíjeným společností Alpiq Generation.

41.         Těžbou, zpracováním a dodávkami hnědého energetického uhlí se zabývá prostřednictvím svých skupinových společností Skupina Sev.en, která provozuje hnědouhelný povrchový lom Československé armády, úpravnu uhlí Komořany, hnědouhelný důl Vršany a dále důl Centrum.[26] Skupina Sev.en je tak vertikálně integrovaná, neboť je aktivní jak na straně nabídky, když se zabývá těžbou a následným prodejem hnědého energetického uhlí, tak na poptávkové straně oblasti dodávek hnědého energetického uhlí v České republice. Nabývaná společnost Alpiq Generation se uvedenými činnostmi v oblasti dodávek hnědého energetického uhlí nezabývá a vystupuje pouze na straně poptávky jako odběratel hnědého energetického uhlí.

42.         Hnědé uhlí se používá převážně v elektrárnách a teplárnách k výrobě elektrické energie, tepla a technologické páry, dále ve výtopnách, blokových a domovních kotelnách, případně pro individuální zdroje tepla. Z hlediska účelu použití nelze hnědé uhlí považovat za zaměnitelné s ostatními druhy paliv (jako např. lehké či těžké topné oleje, zemní plyn, odpad), neboť se liší svými vlastnostmi a přechod od jednoho druhu paliva k druhému by vyžadoval výměnu spalovacího zařízení či jeho zásadní rekonstrukci. Tato skutečnost by představovala vysoké investiční náklady i časovou náročnost. Vzhledem k technologii spalovacího procesu je rovněž podstatně omezena zaměnitelnost hnědého uhlí s černým uhlím, neboť černé uhlí má vyšší výhřevnost, nižší obsah síry a popela v porovnání s uhlím hnědým. Určitá možnost prosté záměny hnědého a černého uhlí existuje pouze u spotřebitelů s malými spalovacími zařízeními (domácnosti, komunální sféra), avšak díky značným rozdílům v ceně tříděného hnědého uhlí a tříděného černého uhlí nelze v tomto případě považovat oba druhy uhlí za plně zastupitelné.[27]

43.         Dosavadní rozhodovací praxe Úřadu[28] vymezuje v oblasti hnědého uhlí z pohledu věcného samostatný relevantní trh hnědého energetického uhlí, když tuto kategorii uhlí odlišuje od kategorie hnědého tříděného uhlí, a to vzhledem k odlišnosti koncových uživatelů těchto dvou produktových skupin, rozdílům v jejich výrobě, v kvalitě (výhřevnosti), různým způsobům zásobování konkrétních zákazníků a jejich rozdílným cenám.

44.         Zatímco hnědé energetické uhlí (hnědé uhlí o prachové zrnitosti 0 až 40 mm) se využívá především v tepelných elektrárnách, teplárnách a velkých průmyslových kotelnách, odběrateli hnědého tříděného uhlí (zrnitosti 40 až 100 mm, 20 až 40 mm a 10 až 25 mm) jsou maloodběratelé a malé průmyslové podniky, jedná se tedy o uhlí převážně pro komunální účely (domácnosti, školy, úřady, nemocnice).

45.         Vzhledem k výše uvedenému by mohl být pro oblast dodávek hnědého uhlí relevantní trh z pohledu věcného vymezen jako trh dodávek hnědého energetického uhlí, zahrnující hnědé energetické uhlí dodávané na volném trhu (merchant market) a naopak vylučující dodávky hnědého energetického uhlí v rámci vertikálně integrované skupiny daného soutěžitele (in-house dodávky).

46.         Dále platí, že Úřad rozlišuje při zkoumání dopadů na hospodářskou soutěž na trhu hnědého energetického uhlí mezi nabídkovou (prodejem hnědého energetického uhlí) a poptávkovou (odběrem hnědého energetického uhlí) stranou tohoto trhu.

47.         Nicméně otázku konečného vymezení věcného relevantního trhu pro tuto oblast ponechal Úřad v tomto správním řízení otevřenou, neboť posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje ve vztahu k oblasti dodávek hnědého energetického uhlí obavy z narušení hospodářské soutěže.

48.         Ve své předchozí rozhodovací praxi Úřad z hlediska geografického definoval trh energetického hnědého uhlí územím České republiky, neboť v rámci tuzemského trhu je tato komodita obchodována za homogenních podmínek.[29] Z důvodu vysokých nákladů na přepravu hnědého energetického uhlí je ekonomičnost dopravy této komodity na větší vzdálenosti omezená. V některých, obzvláště příhraničních, oblastech mohou reálnou alternativu dodávek tuzemských producentů hnědého energetického uhlí představovat dovozy z Polska či Německa. Vzhledem k tomu, že struktura aktuální poptávky po hnědém energetickém uhlí ze strany zákazníků v České republice, kdy k přeshraničním dodávkám hnědého energetického uhlí dochází v zanedbatelném rozsahu, a s ní spojená nabídka dodavatelů geograficky odpovídá území České republiky, by Úřad trh dodávek hnědého energetického uhlí vymezit z hlediska geografického územím České republiky. Protože však posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje ve vztahu k oblasti dodávek hnědého energetického uhlí obavy z narušení hospodářské soutěže, ponechal Úřad rovněž otázku konečného vymezení geografického relevantního trhu pro oblast dodávek hnědého energetického uhlí otevřenou.

IV. Dopady spojení

49.         Základní představu o struktuře trhů a konkurenčním významu spojujících se soutěžitelů i jejich konkurentů poskytují podíly na trhu. Pokud jde o velikost tržních podílů, zákon ve svém § 17 odst. 3 stanoví, že pokud společný podíl spojujících se soutěžitelů na relevantním trhu nepřesáhne 25 %, má se za to, že jejich spojení nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, neprokáže-li se při posuzování spojení opak.

IV.1 Oblast výroby a velkoobchodních dodávek elektřiny působí na území České republiky

50.         V oblasti výroby a velkoobchodních dodávek elektřiny působí v České republice jak Skupina Sev.en, jejíž tržní podíl činí přibližně [0 – 5] %, tak společnost Alpiq Generation s tržním podílem cca [0 – 5] %. Dochází tak k horizontálnímu překrytí činnosti spojujících se soutěžitelů. Skupina Sev.en v uvedené oblasti působí prostřednictvím společnosti Sev.en EC, [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...]. Společnost Alpiq Generation vyrobenou elektřinu dodává zejména sesterské společnosti Alpiq Energy SE a společnosti [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...] (zanedbatelný objem elektřiny dodává společnost Alpiq Generation koncovým zákazníkům v rámci svých lokálních distribučních sítí v Kladně a Zlíně). Marginální objem elektrické energie společnost Alpiq Generation prodává koncovým zákazníkům prostřednictvím svých lokálních distribučních sítí v Kladně a Zlíně. Nejvýznamnějšími konkurenty působícími v oblasti výroby a velkoobchodních dodávek elektřiny na území České republiky jsou společnosti ČEZ, jejíž tržní podíl činí cca [65 – 75] %, dále Energetický a průmyslový holding, a.s.[30] s tržním podílem cca [0 – 5] %, Sokolovská uhelná, právní nástupce, a.s.,[31] která dosahuje tržního podílu přibližně [0 – 5] %, či Veolia Energie ČR, a.s.,[32] jejíž tržní podíl dosahuje cca [0 – 5] %.

51.         S ohledem na relativně nízký společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů, který [0 – 5] %, a přítomnost významných konkurentů lze mít za to, že posuzované spojení soutěžitelů nebude mít negativní dopad na konkurenční prostředí v oblasti výroby a velkoobchodních dodávek elektřiny na území České republiky.

IV.2 Oblast obchodování s elektrickou energií na území České republiky

52.         V oblasti obchodování s elektrickou energií v České republice působí oba spojující se soutěžitelé, nicméně nezaujímají významné tržní postavení, když tržní podíl Skupiny Sev.en  činí cca [0 – 5] %, zatímco společnost Alpiq Generation dosahuje tržního podílu přibližně      [0 – 5] %. Tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele tedy nepřevyšuje hranici [0 – 5] %.

53.         V oblasti obchodování s elektřinou působí velké množství společností, přičemž mezi nejvýznamnější patří např. Skupina ČEZ, E.ON Energie, a.s., Pražská energetika, a.s., BOHEMIA ENERGY entity s.r.o., Veolia Komodity ČR, s.r.o., Slovenské elektrárne, a.s. či EP Energy Trading, a.s., přičemž tržní podíly některých z nich výrazně převyšují postavení spojením vzniklého soutěžitele.

54.         S ohledem na relativně nízký společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů, který nepřevyšuje hranici 5 %, a přítomnost významných konkurentů, lze mít za to, že posuzované spojení soutěžitelů nebude mít negativní dopad na konkurenční prostředí v oblasti obchodování s elektrickou energií na území České republiky.

IV.3 Oblast poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky

IV.3.1 Podpůrné služby elektrizační soustavy – celkový trh

55.         Při hodnocení dopadů předmětného spojení soutěžitelů na oblast poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky se Úřad nejprve zaměřil na celkový trh zahrnující všechny jednotlivé druhy podpůrných služeb elektrizační soustavy (resp. bez rozlišení podle jednotlivých druhů podpůrných služeb elektrizační soustavy). Na takto pojatém celkovém trhu podpůrných služeb elektrizační soustavy působí oba spojující se soutěžitelé, přičemž v roce 2016 jejich společný tržní podíl činil cca [15 – 25] %,[33] z čehož Skupina Sev.en dosáhla tržního podílu cca [0 – 5] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [5 – 15] %, v roce 2017 dosáhl společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů cca [15 – 25] %, z čehož tržní podíl Skupiny Sev.en činil cca [0 – 5] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [5 – 15] %, a v roce 2018 dosáhl společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů činil cca [15 – 25] %, z čehož tržní podíl Skupiny Sev.en činil cca [0 – 5] %, zatímco společnost Alpiq Generation dosáhla tržního podílu cca [5 – 15] %. Na celkovém trhu podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky tedy přesahuje společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů hranici [5 – 15] %.

56.         V oblasti poskytování podpůrné služby poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy (bez členění na jednotlivé druhy těchto služeb) na území České republiky budou spojující se soutěžitelé i nadále čelit konkurenci ze strany řady dalších poskytovatelů těchto podpůrných služeb elektrizační soustavy, z nichž se mezi nejvýznamnější řadí skupina společnosti ČEZ, jejíž tržní podíl se v letech 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 30 – 40 %, společnost SU, která dosahovala v letech 2016 až 2018 tržního podílu v rozmezí 5 – 15 %, skupina EPH, jejíž tržní podíl v letech 2016 až 2018 činil 5 – 15 %, společnost Teplárny Brno, a.s. s tržním podílem, který se v období let 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 0 – 10 %, či společnost Veolia Energie s tržním podílem v období let 2016 až 2018 v rozmezí 0 – 10 %.   

IV.3.2 Podpůrné služby elektrizační soustavy – jednotlivé segmenty

57.         V případě užších segmentů tvořených jednotlivými druhy podpůrných služeb elektrizační soustavy, se činnosti spojujících se soutěžitelů horizontálně překrývají na těchto druzích (a jim odpovídajících segmentech) podpůrných služeb elektrizační soustavy: a) podpůrná služba procesu automatické regulace frekvence (FCP),[34] b) podpůrná služba automaticky ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (aFRP+/aFRP-)[35] a c) podpůrná služba ručně ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15+/mFRP15-).[36] V segmentech dalších druhů podpůrných služeb elektrizační soustavy se spojující se soutěžitelé svými aktivitami nepřekrývají, přičemž Skupina Sev.en vstoupí akvizicí společnosti Alpiq Generation do segmentu poskytování podpůrné služby ručně ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP5), v němž před spojením ze spojujících se soutěžitelů působí pouze společnost Alpiq Generation, jejíž tržní podíl v tomto segmentu se pohybuje pod hranicí [5 – 15] %.

IV.3.2.1 Podpůrná služba procesu automatické regulace frekvence (FCP)

58.         V oblasti poskytování podpůrné služby procesu automatické regulace frekvence (FCP) na území České republiky činil v roce 2016 společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů cca [25 – 35] %, z čehož Skupina Sev.en dosáhla tržního podílu cca [5 – 15] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [15 – 25] %, v roce 2017 dosáhl společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů cca [15 – 25] %, z čehož Skupina Sev.en dosáhla tržního podílu cca [5 – 15] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [5 – 15] %, a v roce 2018 činil společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů v segmentu této podpůrné služby cca [25 – 35] %, z čehož tržní podíl Skupiny Sev.en činil cca [5 – 15] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [15 – 25] %.

59.         V oblasti poskytování podpůrné služby procesu automatické regulace frekvence (FCP) na území České republiky budou spojující se soutěžitelé čelit i nadále konkurenci ze strany dalších poskytovatelů této podpůrné služby, mezi které patří zejména skupina společnosti ČEZ, jejíž tržní podíl se v letech 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 15 – 25 %, společnost SU, jejíž tržní podíl se v letech 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 5 – 15 %, skupina EPH, jejíž tržní podíl v letech 2016 až 2018 činil 25 – 35 %, nebo společnost Veolia Energie, jejíž tržní podíl se v letech 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 5 – 15 %.   

IV.3.2.2 Podpůrná služba automaticky ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (aFRP+/aFRP-)

60.         V oblasti poskytování podpůrné služby automaticky ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (aFRP+/aFRP-) na území České republiky činil v roce 2016 společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů cca [25 – 35] %, z čehož Skupina Sev.en dosáhla tržního podílu cca [5 – 15] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [15 – 25] %, v roce 2017 činil společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů v oblasti poskytování této podpůrné služby cca [25 – 35] %, z čehož Skupina Sev.en dosáhla tržního podílu cca               [5 – 15] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [15 –25] %, a v roce 2018 dosáhl společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů v segmentu této podpůrné služby cca [25 – 35] %, z čehož tržní podíl Skupiny Sev.en činil cca [5 – 15] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation činil cca [15 – 25] %.

61.         V oblasti poskytování podpůrné služby automaticky ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (aFRP+/aFRP-) na území České republiky budou spojující se soutěžitelé i po spojení vystaveni konkurenci dalších poskytovatelů této podpůrné služby, mezi které patří zejména skupina společnosti ČEZ, jejíž tržní podíl se v letech 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 25 – 35 %, společnost SU, jejíž tržní podíl se v letech 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 5 – 15 %, skupina EPH s tržním podílem, který v letech 2016 až 2018 činil 5 – 15 %, či společnost Teplárny Brno, a.s., jejíž tržní podíl se v letech 2016 až 2018 pohyboval v rozmezí 5 – 15 %.

IV.3.2.3 Podpůrná služba ručně ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15+/mFRP15-)   

62.         V oblasti poskytování podpůrné služby ručně ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15+/mFRP15-) na území České republiky se společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů pohybuje na hranici [5 – 15] %, když Skupina Sev.en dosáhla v roce 2018  tržního podílu v rozmezí [0 – 5] %, zatímco tržní podíl společnosti Alpiq Generation se pohyboval v roce 2018 v rozmezí [5 – 15] %.

63.         Podpůrnou službu ručně ovládaného procesu obnovení frekvence a výkonové rovnováhy (mFRP15+/mFRP15-) poskytují na území České republiky rovněž konkurenti spojujících se soutěžitelů, mezi kterými je třeba uvést zejména skupinu společnosti EPH s tržním podílem, který v roce 2018 činil 15 – 25 %, skupinu společnosti ČEZ, jejíž tržní podíl v roce 2018 činil 10 – 20 %, nebo společnost SU, která v roce 2018 dosáhla tržního podílu 5 – 15 %.

IV.3.3 Shrnutí dopadů spojení na oblast poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy v České republice

64.         K posouzení dopadů předmětného spojení soutěžitelů na hospodářskou soutěž v oblasti poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky Úřad kromě výše zjištěných tržních podílů spojujících se soutěžitelů a jejich konkurentů uvádí dále následující.

65.         Na straně poptávky po podpůrných službách elektrizační soustavy na území České republiky vystupuje jediný (monopsonní) odběratel těchto podpůrných služeb, kterým je provozovatel přenosové soustavy – společnost ČEPS. Tato společnost zajišťuje provoz elektrizační soustavy na území České republiky a organizuje trh podpůrných služeb elektrizační soustavy.

66.         Podle svého vyjádření k možným dopadům předmětného spojení na hospodářskou soutěž v oblasti poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky společnost ČEPS neočekává v důsledku spojení soutěžitelů Sev.en a Alpiq Generation omezení hospodářské soutěže v oblasti poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky a negativní dopad na ceny těchto služeb. Společnost ČEPS k možným dopadům spojení na oblast poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy uvedla, že trh s podpůrnými službami považuje v současnosti za likvidní. Dále podle společnosti ČEPS dochází v posledních letech k rozšiřování počtu účastníků tohoto trhu, přičemž předpokládá, že s ohledem na Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 943/2019, o vnitřním trhu s elektřinou do budoucna bude tento trend zachován, a to i vzhledem k nově definovaným účastníkům tohoto trhu, kteří budou oprávněni nabízet provozovateli přenosové soustavy své služby i a denním trhu s podpůrnými službami elektrizační soustavy. Společnost ČEPS k tomu rovněž uvedla, že „rozšiřování trhu“ vedlo v posledních letech k postupnému, poměrně významnému, snižování cen podpůrných služeb elektrizační soustavy. Dále společnost ČEPS předpokládá, že v budoucnu navíc dojde ke spojení evropského trhu s regulační energií a subjekty činné na území České republiky tak budou vystaveny další konkurenci ze zahraničí.

67.         Úřad k posouzení dopadů předmětného spojení soutěžitelů na oblast poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy uvádí, že v důsledku tohoto spojení sice dochází k horizontálnímu překryvu aktivit spojujících se soutěžitelů, nicméně současně nedochází v důsledku spojení k zásadní změně ve struktuře trhu s podpůrnými službami a i po uskutečnění spojení bude kromě spojujících se soutěžitelů v celkové oblasti poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky i v segmentech tvořených jednotlivými druhy těchto podpůrných služeb poskytovat tyto služby i řada dalších soutěžitelů. Výběr poskytovatelů podpůrných služeb elektrizační soustavy probíhá na základě otevřeného přístupu, kdy jsou tyto služby provozovatelem elektrizační soustavy a tedy monopolním odběratelem, společností ČEPS, nakupovány prostřednictvím denního trhu či výběrových řízení. Nadto společnost ČEPS již má pro roky 2020 – 2021 uzavřeny smlouvy na nákup přibližně 2/3 z celkové potřeby podpůrných služeb. Zbývající objem těchto služeb pak bude předmětem soutěže v střednědobých či denních aukcích.

68.         Vzhledem ke všem výše uvedeným zjištěním dospěl Úřad k závěru, že posuzované spojení soutěžitelů nebude mít negativní dopad na konkurenční prostředí v oblasti poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy na území České republiky.

IV.4 Oblast centralizovaného zásobování tepelnou energií

69.         V oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií (výroby a dodávek tepelné energie) působí Skupina Sev.en na území města Chvaletice, obce Trnávka, dále na území dvou průmyslových areálů nacházejících se mezi městem Chvaletice a elektrárnou Chvaletice, přičemž dodávky konečným spotřebitelům realizuje prostřednictvím společnosti ČEZ Teplárenská, a.s. V areálu elektrárny Chvaletice pak tepelnou energii konečným spotřebitelům dodává přímo Skupina Sev.en. Skupina Sev.en je v rámci rozvodných sítí, jejichž prostřednictvím dodává tepelnou energii, monopolním dodavatelem tepelné energie.

70.         Společnost Alpiq Generation je na území měst Kladno a Zlín, resp. v rámci rozvodných sítí, jejichž prostřednictvím dodává tepelnou energii v lokalitách těchto měst, rovněž monopolním dodavatelem tepelné energie. Dodávky tepla třetím stranám mimo vlastní areál realizuje v případě přímých odběratelů (tj. převážně průmyslovým odběratelům) prostřednictvím vlastní rozvodné sítě. Nepřímým odběratelům (zejména domácnostem) pak dodává tepelnou energii prostřednictvím rozvodných sítí lokálních distributorů (společnosti TEPO s.r.o. na území města Kladno a společnosti Teplo Zlín, a.s. na území města Zlín). 

71.         Pro oblast centralizovaného zásobování tepelnou energií na území lokalit, v nichž působí spojující se soutěžitelé, platí, že jak Skupina Sev.en, tak společnost Alpiq Generation jsou na daném území monopolním výrobcem a dodavatelem tepelné energie (jak pro odběratele v areálu elektrárny Chvaletice, tak pro společnost Teplárenská, a.s. v případě Skupiny Sev.en, tak pro přímé i nepřímé odběratele v Kladně a Zlíně v případě společnosti Alpiq Generation). S ohledem na skutečnost, že v důsledku posuzovaného spojení nedojde ke změně tržních podílů v oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií na území lokalit, v nichž působí spojující se soutěžitelé, a s přihlédnutím k existující regulaci daného odvětví ze strany Energetického úřadu České republiky, má Úřad za to, že posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže v této oblasti.

IV.5 Oblast dodávek hnědého energetického uhlí

72.         V oblasti dodávek (na nabídkové straně) hnědého energetického uhlí na území České republiky působí ze spojujících se soutěžitelů pouze Skupina Sev.en, jejíž tržní podíl dosahoval v roce 2017 na tzv. volném trhu (tedy s vyloučením vnitropodnikových dodávek) přibližně [45 – 55] % a na celkovém trhu dodávek hnědého energetického uhlí (tedy včetně vnitropodnikových dodávek) v České republice činil přibližně [25 – 35]  %.

73.         Dodavateli hnědého energetického uhlí na území České republiky, kteří konkurují Skupině Sev.en, jsou zejména společnost Severočeské doly a.s., jejíž tržní podíl činil v roce 2017 na tzv. volném trhu (tedy s vyloučením vnitropodnikových dodávek) 25 – 35 % a na celkovém trhu dodávek hnědého energetického uhlí (tedy včetně vnitropodnikových dodávek) 55 –65 %, a společnost SU, jejíž tržní podíl činil v roce 2017 na tzv. volném trhu (tedy s vyloučením vnitropodnikových dodávek) 15 – 25 % a na celkovém trhu dodávek hnědého energetického uhlí (tedy včetně vnitropodnikových dodávek) 15 – 25 %.

74.         Skupina Sev.en je činná na území České republice v uvedené oblasti rovněž na poptávkové straně, tedy jako odběratel hnědého energetického uhlí. Konkurenty Skupiny Sev.en na poptávkové straně oblasti hnědého energetického uhlí v České republice jsou např. skupina společnosti ČEZ, společnost SU či skupina EPH.

75.         Naproti tomu nabývaná společnost Alpiq Generation není činná jako dodavatel hnědého energetického uhlí (tj. není v této oblasti činná na nabídkové straně), je však odběratelem této komodity (tj. vystupuje na poptávkové straně oblasti hnědého energetického uhlí), když v roce 2017 odebrala přibližně [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...] tun hnědého energetického uhlí pro potřeby tepelné elektrárny v Kladně a [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...] tun hnědého energetického uhlí pro potřeby tepelné elektrárny ve Zlíně, přičemž tyto odběry hnědého energetického uhlí pro uvedené tepelné elektrárny společnosti Alpiq Generation představují přibližně [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...]% podíl na odběrech hnědého energetického uhlí z tzv. volného trhu na území České republiky a přibližně [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...]% podíl na celkových odběrech hnědého energetického uhlí na území České republiky.

76.         Z výše uvedeného tedy vyplývá, že aktivity spojujících se soutěžitelů na sebe vertikálně navazují, když Skupina Sev.en je v České republice činná na nabídkové straně oblasti dodávek hnědého energetického uhlí, která vertikálně předchází (upstream market) oblastem výroby a dodávek elektrické energie a tepelné energie v lokalitách, v nichž působí oba spojující se soutěžitelé, přičemž tyto dvě oblasti vertikálně navazují na oblast dodávek hnědého energetického uhlí (dowstream market). Úřad proto posoudil, zda tento vertikální vztah mezi činnostmi spojujících se soutěžitelů nepovede k narušení hospodářské soutěže v uvedených oblastech.

77.         V případech spojení soutěžitelů vertikální povahy se Úřad zaměřuje především na posouzení, zda hodnocení, zda v důsledku takového spojení soutěžitelů může být narušena hospodářská soutěž formou tzv. uzavření či omezení přístupu na trh (foreclosure). V praxi lze přitom rozlišovat dvě hlavní formy takového jednání. První formou je omezení přístupu k důležitým vstupům (zdrojům) pro konkurenční subjekty (input foreclosure).[37] Druhou formou je omezení přístupu konkurentů k významné části zákazníků, odběratelů zboží či služeb (customer foreclosure).[38] Zkoumá se přitom, zda posuzované spojení poskytne spojujícím se soutěžitelům schopnost a motiv k tomu, aby omezili či vyloučili přístup skutečných nebo potenciálních konkurentů buď (i) ke vstupům (input foreclosure), nebo (ii) k zákazníkům (customer foreclosure), a pravděpodobný dopad takového jednání spojujících se soutěžitelů na hospodářskou soutěž.

78.         Úřad v případě předmětného spojení soutěžitelů posoudil, zda po jeho realizaci bude moci spojením vzniklý soutěžitel nahradit stávající dodávky hnědého energetického uhlí do tepelných elektráren společnosti Alpiq Generation dodávkami hnědého energetického uhlí ze strany Skupiny Sev.en.[39] 

79.         K tomu Úřad zjistil, že tato možnost je omezena následujícími skutečnostmi.

80.         Zaprvé bylo zjištěno, že nabývaná společnost Alpiq Generation má uzavřeny dlouhodobé kupní smlouvy na dodávky hnědého energetického uhlí, na jejichž základě odebírá hnědé energetické uhlí pro výrobu elektrické a tepelné energie ve svých zdrojích, [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...]. Konkrétně pak pokud jde o dva zdroje na výrobu elektřiny a tepla, které společnost Alpiq Generation provozuje ve městech Kladno a Zlín, platí, že ve vztahu k elektrárně v Kladně má společnost Alpiq Generation uzavřenu dlouhodobou kupní smlouvu se společností [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...], zatímco ve vztahu k elektrárně ve Zlíně má společnost Alpiq Generation uzavřenu dlouhodobou kupní smlouvu se společností [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...]. Od jiných (tedy ani od Skupiny Sev.en) než výše uvedených dodavatelů společnost Alpiq Generation hnědé energetické uhlí neodebírá.

81.         Zadruhé, kromě výše popsaného omezení v důsledku existujících dlouhodobých smluvních závazků má společnost Alpiq Generation omezenu možnost nahradit svého dodavatele hnědého energetického uhlí i z pohledu technologického, když případný přechod k jinému dodavateli hnědého energetického uhlí, resp. na hnědé energetické uhlí odlišných parametrů, by vyžadoval časově a investičně náročné úpravy technologií spalování hnědého energetického uhlí, které jakýkoli případný přechod výrazně ztěžují. 

82.         K tomu je třeba doplnit, že pokud se jedná o dodávky hnědého energetického uhlí do elektráren společnosti Alpiq Generation v Kladně a Zlíně, bylo zjištěno, že hnědé energetické uhlí dodávané do těchto dvou zdrojů sice kvalitativně odpovídá parametrům hnědého energetického uhlí těženého v lomu Československé armády (který je provozován společností Severní energetická a.s. ze Skupiny Sev.en), avšak pokračování těžby hnědého energetického uhlí v tomto lomu po roce 2025 nelze předpokládat, protože ve vztahu k tomuto lomu nedošlo k prolomení územních limitů těžby.

83.         Při hodnocení možných dopadů popsaného vertikálního vztahu mezi aktivitami spojujících se soutěžitelů na hospodářskou soutěž vzal Úřad v úvahu i zjištění, že odběry hnědého energetického uhlí realizované společností Alpiq Generation od jejích stávajících dodavatelů (na základě výše uvedených dlouhodobých smluv) představují z pohledu celkové poptávky po hnědém energetickém uhlí na území České republiky nízký objem, když společnost Alpiq Generation odebrala v roce 2017 přibližně [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...] tun hnědého energetického uhlí pro potřeby tepelné elektrárny v Kladně a [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...] tun hnědého energetického uhlí pro potřeby tepelné elektrárny ve Zlíně, přičemž tyto odběry hnědého energetického uhlí pro uvedené tepelné elektrárny společnosti Alpiq Generation představují přibližně [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...]% podíl na odběrech hnědého energetického uhlí z tzv. volného trhu na území České republiky a přibližně [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...]% podíl na celkových odběrech hnědého energetického uhlí na území České republiky.

84.         Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem, tj. smluvnímu a technologickému omezení možnosti nahradit dodavatele hnědého energetického uhlí pro elektrárny společnosti Alpiq Generation v Kladně a Zlíně a tomu, že tyto odběry hnědého energetického uhlí tvoří malý podíl na celkové poptávce po hnědém energetickém uhlí na území České republiky, má Úřad za to, že v důsledku posouzeného vertikálního vztahu mezi činnostmi spojujících se soutěžitelů nedojde k narušení hospodářské soutěže ve zkoumaných oblastech.

IV.6 Závěr

85.         Po zhodnocení všech výše posouzených skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže v žádné z posuzovaných oblastí, v nichž působí spojující se soutěžitelé, proto Úřad rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává.

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Hynek Brom

I. místopředseda Úřadu

 

 

Obdrží

JUDr. Libor Prokeš, Ph. D., advokát

CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang, advokáti, v.o.s.

Na Poříčí 1079/3a

110 00 Praha 1

ID DS: 6regiyb

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 



[1] Společnost Vršanská uhelná a.s. provozuje lom Vršany v Severočeské hnědouhelné pánvi na Mostecku.

[2] Společnost Severní energetická a.s. provozuje lom Československé armády v Severočeské hnědouhelné pánvi na Mostecku.

[3] Společnost Důl Kohinoor a.s. ukončila hlubinnou těžbu v dole Centrum a v současnosti zajišťuje pro společnost Severní energetická a.s. těžbu hnědého uhlí metodou stěnování a chodbicování v závěrných bočních svazích lomu Československé armády.

[4] Viz například rozhodnutí Úřadu ve věci S145/02 ČEZ/REAS či S196/2013 Litvínovská uhelná/Elektrárna Chvaletice nebo S884/2015/KS HALTIXAR LTD/Severní energetická a.s.

[5]Viz například rozhodnutí Evropské komise M.6984 EPH/STREDOSLOVENSKA ENERGETIKA, M.5979 KGHM/TAURON WYTWARZANIE/JV nebo M.8660 FORTUM/UNIPER.

[6] Viz například rozhodnutí Evropské komise M.6984 EPH/STREDOSLOVENSKA ENERGETIKA nebo rozhodnutí Úřadu ve věci S492/2011 ČEZ/Energotrans.

[7] Viz například rozhodnutí Evropské komise M.6984 EPH/STREDOSLOVENSKA ENERGETIKA.

[8] OTE je poskytovatelem komplexních služeb jednotlivým účastníkům trhu s elektřinou a plynem, organizuje obchodování na denním a na vnitrodenním a blokovém trhu s elektřinou a s plynem.

[9] Jedná se o párování požadavků odběratelů a nabídek obchodníků ve stanovený čas, kde aktuální kurz se rovná aukční ceně. 

[10] Jednotlivé nabídky a poptávky se průběžně párují tak, jak přicházejí. Aktuální kurz se rovná ceně dosažené v posledním obchodu.

[11] Viz rozhodnutí Úřadu ve věci S145/02 ČEZ/REAS, S 207/02 MONUSTE/Frantschach Energo, S81/08 J & T Private Equity/Czech Energy Holding či S183/2009/KS Lumius/Českomoravská energetická. 

[12] Viz například rozhodnutí Evropské komise v případě M.8660 FORTUM/UNIPER. 

[13] Viz rozhodnutí Úřadu ve věci S207/02 MONUSTE/Frantschach Energo či S183/2009/KS Lumius/Českomoravská energetická. 

[14] Se sídlem Praha 10, Elektrárenská 774/2, IČ: 25702556. 

[15] Viz https://www.ceps.cz/cs/podpurne-sluzby nebo též Kodex přenosové soustavy (Pravidla provozování přenosové soustavy) na webových stránkách www.ceps.cz. 

[16] Do 31. 3. 2019 označovaný jako primární regulace frekvence bloku (PR). 

[17]Do 31. 3. 2019 označovaný jako kladná/záporná sekundární regulace výkonu bloku (SR+/SR-).

[18] Do 31. 3. 2019 označovaný jako minutová záloha 5minutová (MZ5).

[19] Kodex přenosové soustavy (Pravidla provozování přenosové soustavy).

[20] Do 31. 3. 2019 označovaný jako minutová záloha 15minutová kladná (MZ15+).

[21] Do 31. 3. 2019 označovaný jako záloha 15minutová záporná (MZ15-).

[22] Viz například rozhodnutí Úřadu ve věci S094/10 Energetický a průmyslový holding/EAST BOHEMIA ENERGY HOLDING. 

[23] Což ve svém vyjádření potvrdila i společnost ČEPS, a.s., která v České republice organizuje trh podpůrných služeb elektrizační soustavy a vystupuje jako jediný (monopsonní) odběratel podpůrných služeb elektrizační soustavy.

[24] Viz například rozhodnutí Úřadu ve věci S330/06 ENERGIE Holding/Teplárna Liberec/část podniku United Energy. 

[25] Viz například rozhodnutí Evropské komise v případech M.4238 E.ON/Pražská Plynárenská, M.5365 International Power Opatovice/EnBW/Praha/Pražská teplárenská nebo M.5793 DALKIA CZ/NWR Energy. 

[26] Hlubinná těžba v dole Centrum byla společností Důl Kohinoor a.s. (ze Skupiny Sev.en) ukončena a v současné době společnost Důl Kohinoor a.s. zajišťuje pro společnost Severní energetická a.s. těžbu hnědého uhlí metodou stěnování a chodbicování v závěrných bočních svazích lomu Československé armády. 

[27] Černé tříděné uhlí je prodáváno maloodběratelům za cenu více než [...OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ...] % vyšší než v případě hnědého tříděného uhlí. 

[28] Viz například rozhodnutí Úřadu ve věci S046/05 ČEZ/Severočeské doly. 

[29] Viz například rozhodnutí Úřadu ve věci S046/05 ČEZ/Severočeské doly nebo rozhodnutí Úřadu ve věci S064/04 Sokolovská těžební/Sokolovská uhelná.

[30] Energetický a průmyslový holding, a.s., se sídlem Brno, Příkop 843/4, IČO 28356250 (dále jen „EPH“).

[31] Sokolovská uhelná, právní nástupce, a.s., se sídlem Sokolov, Staré náměstí 69, IČ: 26348349 (dále jen „SU“).

[32] Veolia Energie ČR, a.s. (dříve „Dalkia Česká republika a.s.“), se sídlem 28. října 3337/7, Moravská Ostrava, IČ: 45193410 (dále jen „Veolia Energie“).

[33] Tento tržní podíl spojujících se soutěžitelů, stejně jako jejich dále uváděné tržní podíly, stejně tak jako tržní podíly jejich konkurentů, v oblasti podpůrných služeb elektrizační soustavy vychází z objemového vyjádření (vyjádřeného v MWh).

[34] Dříve (do 31. 3. 2019): podpůrná služba primární regulace frekvence bloku (PR).

[35] Dříve (do 31. 3. 2019): podpůrná služba kladné/záporné sekundární regulace výkonu bloku (SR+/SR-).

[36] Dříve (do 31. 3. 2019): podpůrná služba minutová záloha 15minutová kladná (MZ15+) a minutová záloha 15minutová záporná (MZ15-).

[37] V případě uzavření přístupu ke vstupům (input foreclosure) vede spojení ke zvýšení nákladů konkurentů na vertikálně navazujícím trhu (downstream market) tím, že je jim omezen přístup k důležitému vstupu. Omezení či uzavření přístupu ke zdrojům zpravidla vede u konkurenčních subjektů ke zvýšení nákladů souvisejících se složitějším či méně výhodným zajištěním potřebných dodávek zboží a služeb.

[38] Uzavření přístupu k zákazníkům (customer foreclosure) znamená omezení přístupu konkurentů na vertikálně předcházejícím trhu (upstream market) k významné části zákazníků. Pokud jde o omezení přístupu k zákazníkům, takové jednání zpravidla vede ke zvýšení nákladů spojených s praktickou realizací prodeje zboží (například vybudování vlastní distribuční sítě).

[39] Naproti tomu na již před spojením existujících vertikálních vztazích v rámci Skupiny Sev.en, kdy tato skupina již v době před spojením působí jako dodavatel hnědého energetického uhlí, odběratel hnědého energetického uhlí a rovněž jako výrobce a dodavatel elektrické a tepelné energie, se v důsledku předmětného spojení soutěžitelů nic nemění.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en