Sektorová šetření
Sektorové šetření představuje standardní vyšetřovací nástroj, který soutěžní úřady využívají pro plošné šetření soutěžních podmínek ve vybraných odvětvích. ÚOHS šetření zpravidla zahajuje v okamžiku, kdy má za to, že je trh disfunkční a k tomuto stavu by mohla přispívat možná porušení norem soutěžního práva, nemá však jasnou indicii ohledně konkrétního protisoutěžního jednání (viz § 20 odst. 2 zákona o ochraně hospodářské soutěže).
Cílem sektorového šetření je zmapovat podmínky ve vybraném odvětví; jedná se zejména o zjištění stavu hospodářské soutěže na daných trzích, identifikaci tržních subjektů a distribučních kanálů, získání informací o způsobu cenotvorby, specifikaci rolí vybraných subjektů apod. ÚOHS za tímto účelem zasílá soutěžitelům písemnou výzvu, kterou je žádá o poskytnutí informací a podkladů. Oslovení soutěžitelé jsou pak povinni předložit úplné, správné a pravdivé podklady a informace (pod hrozbou sankce do výše 1 % z obratu), a to ve stanovené lhůtě. ÚOHS získané podklady vyhodnocuje a v případě nutnosti si vyžaduje informace doplňující. Je proto vhodné, aby soutěžitelé, kterým byla zaslána žádost o poskytnutí informací a pokladů, věnovali své odpovědi náležitou pozornost.
V případě, že má ÚOHS za to, že by určité jednání soutěžitele mohlo hospodářskou soutěž narušit, může s ním zahájit správní řízení. Pokud ÚOHS nedisponuje dostatečným množstvím důkazů k prokázání protisoutěžního jednání, důvodně se však domnívá, že by mohl důkazy získat v obchodních prostorách tohoto soutěžitele, může i mimo formální správní řízení přistoupit k neohlášenému místnímu šetření (tzv. dawn raid), které je standardním nástrojem ÚOHS. Dále může využít i méně formální diskuse např. s odvětvovým regulátorem či příslušným ministerstvem.
ÚOHS je oprávněn zasáhnout jen v případech, kdy jsou soutěžní problémy způsobeny protisoutěžním jednáním (dohodami soutěžitelů nebo zneužitím dominance). Rovněž může, pokud dospěje k závěru, že efektivnímu fungování soutěže brání zbytečná regulace, předkládat ve svých závěrečných zprávách konkrétní, avšak nezávazné, podněty pro legislativní úpravy nebo jiný postup (zejm. odvětvového regulátora), které by dle něj posílily soutěž na daných trzích.
Pravomoc ÚOHS provádět sektorová šetření je opřeno o čl. 17 odst. 1 Nařízení Komise EU č. 1/2003, který upravuje kompetenci Komise k provádění šetření určitých hospodářských odvětví nebo druhů dohod v různých odvětvích. O výsledcích svých šetření může Komise zveřejnit zprávy, bližší informace k sektorovým šetřením prováděných Komisí lze nalézt zde. V posledních letech provedla Komise šetření např. v oblasti Consumer Internet of Things (spotřebitelský internet věcí), e-commerce či farmacie.
Probíhající
Sektorové šetření odpadového hospodářství (zahájeno 04/2024)
Úřad vybral uvedenou oblast jako předmět sektorového šetření jednak kvůli tomu, že se zde v posledních letech zabýval opakovanými podněty a dále z důvodu chystaných zásadních změn právní úpravy. V přípravě je jednak zavedení zálohového systém na PET lahve a kovové obaly na nápoje a rovněž změna pravidel skládkování spalitelného komunálního odpadu, k níž má dojít v roce 2030. Obě tyto změny budou mít zásadní dopad do sféry hospodářské soutěže. Z těchto důvodů se Úřad rozhodl daný sektor podrobně prověřit.
V rámci šetření bude sledováno a vyhodnoceno desetileté období od roku 2013 do roku 2023, a to v oblastech svozu, třídění, spalování a skládkování odpadů, se zaměřením výhradně na komunální odpad a odpady z obalů.
Cílem šetření je zmapovat trh, jeho strukturu a úroveň hospodářské soutěže, identifkovat případné dysfunkce trhu, zformulovat doporučení pro řešení soutěžních problémů (na legislativní či nelegislativní bázi) a pro posílení soutěže na šetřených trzích, s přihlédnutím k doporučením adresovatelným veřejným zadavatelům (zejména městům a obcím), popř. spotřebitelům.
Sektorové šetření v oblasti výroby a off-trade prodeje nealkoholických nápojů (zahájeno 06/2024)
V první fázi šetření provede Úřad zmapování fungování jednotlivých relevantních trhů v rámci odvětvové vertikály, tedy od výrobců nealkoholických nápojů až po maloobchodní prodej. Tato fáze bude zaměřena na oslovení soutěžitelů, získání dat ohledně velikosti prodejů dotčených produktů, vývoje cen, nákladů a marží u jednotlivých produktů. Úřad bude rovněž zjišťovat, jaký vliv mají privátní značky maloobchodních prodejců na hospodářskou soutěž na trzích v dané oblasti, jaké jsou bariéry vstupu na trhy v daném odvětví či expanze na nich, popř. jakým současným problémům či výzvám jednotliví soutěžitelé v souvislosti s hospodářskou soutěží čelí. V další fázi sektorového bude provedena analýza získaných dat.
Cílem šetření je zmapovat relevantní trhy, jejich strukturu a úroveň hospodářské soutěže v kontextu vysoké tržní koncentrace doplněné o zhodnocení vlivu v nedávné minulosti proběhlých fúzí, identifkovat případné dysfunkce trhu. Výsledkem sektorového šetření, jehož předpokládaná délka je přibližně jeden rok, bude zpráva, ve které Úřad zformuluje doporučení pro posílení hospodářské soutěže na šetřených trzích.
Ukončená
Sektorové šetřené trhu s cukrem 608 KB
Sektorové šetření 5 druhů potravin - 2023 2.2 MB
Distribuce léčiv (2021–2022) 2.9 MB 2.9 MB
Maloobchodní trh s pohonnými hmotami 2013-2015 2.1 MB
Mobilní telekomunikace 2017 230 KB 230 KB
Nealkoholické nápoje 2016-2018 193 KB 193 KB
Studie MENDELU k vývoji maloobchodního trhu v České republice 2005-2021
SEKTOROVÁ ŠETŘENÍ - EU
Zpráva ze šetření Evropské komise ve farmaceutickém sektoru 2009-2017
Zpráva ze šetření Evropské komise ve farmaceutickém sektoru 2018-2022 956 KB