Svobodné konkurenční prostředí je základním mechanismem a předpokladem fungující tržní ekonomiky. Jednotlivé podniky spolu vzájemně soupeří a snaží se nabídnout své zboží zákazníkovi či spotřebiteli za výhodnějších podmínek. Jejich konkurence probíhá především prostřednictvím cen, vyšší kvality nabízených produktů a služeb nebo širším výběrem produktů. Aby se podniky na trhu v konkurenci ostatních hráčů prosadily, musí neustále zefektivňovat výrobu a zavádět inovace. Z hospodářské soutěže mezi nimi pak mají prospěch spotřebitelé, kteří dostávají inovativní produkty za nižší ceny nebo v lepší kvalitě.
Soutěž o zákazníka může být pro podniky nepříjemná, proto mohou hledat cesty, jak prvek soutěže vyloučit a zajistit si zisk bez rizika konkurence. Z těchto důvodů fungují orgány pověřené ochranou hospodářské soutěže, které mají zajistit, aby:
- nedocházelo k zakázaným (kartelovým) dohodám mezi podniky;
- silné podniky nezneužívaly své dominantní postavení;
- v důsledku spojování podniků nedocházelo k narušení hospodářské soutěže.
Soutěžní pravidla se vztahují na všechny podniky, bez ohledu na jejich velikost. Na zakázanou spolupráci se svými konkurenty si tedy musí dát pozor i malé a střední podniky. Za porušení pravidel hospodářské soutěže hrozí podnikům především vysoké pokuty. Sankce za výše uvedené však může dopadnout i na konkrétní fyzické osoby.