Podniky v obtížích

 

I.                    ÚVOD DO PROBLEMATIKY PODNIKU V OBTÍŽÍCH

Problematika podniku v obtížích se prolíná napříč evropskou právní úpravou v oblasti veřejné podpory. Nejčastěji se s ní setkáváme v případě aplikace Nařízení Komise (EU) č. 651/2014, tzv. obecné nařízení o blokových výjimkách (dále jen „GBER“), které neumožňuje, až na výjimky poskytovat veřejnou podporu podnikům v obtížích. Poskytovatel by tedy měl před poskytnutím jednotlivé podpory ověřit, zda konkrétní příjemce není podnikem v obtížích a je mu možné v souladu s příslušným právním titulem podporu poskytnout.

 

 

Schéma: Ukázka právní úpravy ve vazbě na problematiku podniku v obtížích

 

 

II.                   POVINNOSTI POSKYTOVATELE A PODNIK V OBTÍŽÍCH

Povinností poskytovatele je neposkytnout podporu podniku v obtížích. Základní kritéria definice jsou vymezena konkrétně v Nařízení GBER v čl. 2 bodu 18. Evropská komise v přímo účinných předpisech definovala podnik v obtížích v zájmu vyšší objektivity pomocí tzv. „tvrdých“ kritérií, které by neměly umožňovat subjektivní posouzení. Zároveň se Komise při provádění zpětných přezkumů (monitoringů) opatření veřejné podpory začala mnohem více zaměřovat na otázku, zda poskytovatelé kritéria podniku v obtížích u žadatelů adekvátním způsobem kontrolují. Je důležité si uvědomit, že kromě posuzování kritérií definice je nezbytné se zabývat také vyhodnocením velikosti podniku a vyhodnocením celé skupiny, do které žadatel o podporu spadá.

 

 

 

Schéma: Podnik v obtížích a jeho vazba na posuzování „MSP“ a „skupiny“

 

POSUZOVÁNÍ SKUPINY

Komise zdůrazňuje, že podnikem se dle judikatury rozumí celá hospodářská entita se společným zdrojem kontroly, tzn. celá skupina propojených subjektů, mezi kterými existují ovládací vztahy – typických příkladem je obchodní společnost vlastněná z více než 50 procent jinou obchodní společností. Z toho důvodu u žadatelů, kteří patří do skupiny podniků, je třeba kritéria podniku v obtížích sledovat nejen na úrovni jednotlivého žadatele, ale také na úrovni celé skupiny, do které náleží (viz bod 5 dokumentu FAQ ke GBER) – do posouzení je tedy třeba zahrnout také údaje za mateřské/dceřiné/sesterské společnosti, včetně zahraničních subjektů. 

Kritéria je proto třeba překontrolovat jak u žadatele patřícího do skupiny, tak u celé skupiny. Pokud žadatel sám kritéria nenaplňuje, kontrola na úrovni skupiny pak potvrdí/vyvrátí závěr o podniku v obtížích z hlediska celkové finanční situace skupiny. Naopak, pokud žadatel patřící do skupiny kritéria naplňuje, kontrola na úrovni skupiny určí, zda podporu z důvodu naplnění kritérií poskytnout nelze, nebo podporu poskytnout lze, jelikož skupina není v obtížích, ovšem pod podmínkou, že ostatní subjekty ve skupině před poskytnutím podpory poskytnou žadateli nezbytné prostředky, aby sám kritéria nenaplňoval. 

Údaje ke kontrole kritérií na úrovni skupiny by měly vycházet z konsolidovaných finančních výkazů celé skupiny. Pokud skupina konsolidované výkazy běžné nezpracovává, lze po žadateli požadovat zpracování ad hoc konsolidovaných výkazů pro účely posouzení žádosti. Alternativně lze požadovat předložení jednotlivých účetních výkazů všech subjektů ve skupině a příslušné údaje sečíst za celou skupinu (tato zjednodušená metoda „konsolidace“ by pak přinesla vyvratitelný závěr o naplnění kritérií). Rozsah skupiny by se měl (přibližně) překrývat s vymezením „propojených podniků“ dle čl. 3, odst. 3 Přílohy I GBER – Definice MSP, rozhodné jsou nicméně reálné ovládací vztahy mezi subjekty skupiny[2].

 

POSUZOVÁNÍ VELIKOSTI PODNIKU

Velikost podniku se vyhodnocuje na základě přílohy 1 GBER.  VODÍTKA PRO VYHODNOCENÍ JSOU UVEDENA V NEZÁVAZNÉ UŽIVATELSKÉ PŘÍRUČCE K DEFINICI MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ.

 

 

III.                DOPORUČENÝ POSTUP VE VĚCI VYHODNOCENÍ KRITÉRIÍ NAPLNĚNÍ PODNIKU V OBTÍŽÍCH

Vyhodnocení kritérií podniku v obtížích je významnou podmínkou slučitelnosti opatření veřejné podpory s vnitřním trhem, nicméně jak ukazuje praxe, jde administrativně o poměrně nesnadnou záležitost. Úřad proto za účelem usnadnění a sjednocení přístupu poskytovatelů níže zpracoval dokumenty a doporučení, jak ve věci vyhodnocení kritérií podniku v obtížích postupovat. Tyto informace rovněž mohou poskytovatelé využít k zapracování do pravidel svých programů podpory, aby si mohli (potenciální) žadatelé sami ověřit, zda nenaplňují kritéria podniku v obtížích a mohou o podporu žádat, resp. mohli k žádosti přiložit potřebné informace.

 

Schéma: Doporučený postup ve věci vyhodnocení kritérií naplnění podniku v obtížích

 

METODIKY A MANUÁLY V GESCI ÚOHS

CHECK LIST - DOPORUČENÝ POSTUP VE VĚCI VYHODNOCENÍ PODNIKŮ V OBTÍŽÍCH DLE GBER VČETNĚ PRŮVODCE/NÁVODU K VYPLNĚNÍ CHECK LIST - DOPORUČENÝ POSTUP VE VĚCI VYHODNOCENÍ PODNIKŮ V OBTÍŽÍCH DLE GBER VČETNĚ PRŮVODCE/NÁVODU K VYPLNĚNÍ 48 KB

MANUÁL K VYPLNĚNÍ CHECKLISTU MANUÁL K VYPLNĚNÍ CHECKLISTU 427 KB

UŽITÍ KRITÉRIÍ PODNIKU V OBTÍŽÍCH DLE GBER VČETNĚ OSVČ UŽITÍ KRITÉRIÍ PODNIKU V OBTÍŽÍCH DLE GBER VČETNĚ OSVČ 390 KB

 

METODIKY A MANUÁLY V GESCI MMR

METODICKÝ POKYN K OVĚŘOVÁNÍ PODNIKU V OBTÍŽÍCH PŘI IMPLEMENTACI FONDŮ EU V PROGRAMOVÉM OBDOBÍ 2021-2027 (VČETNĚ PRAKTICKÝCH VÝPOČTOVÝCH TABULEK A DALŠÍCH INFORMACÍ)

DOBRÁ PRAXE K MODELOVÝM PŘÍKLADŮM Z WORKSHOPŮ NA TÉMA „OVĚŘOVÁNÍ NAPLNĚNÍ KRITÉRIÍ PODNIKU V OBTÍŽÍCH VE SMYSLU NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) Č. 651/2014

NEJVÝZNAMNĚJŠÍ JUDIKÁTY K PROBLEMATICE PVO 

 

 

IV.                DOPORUČENÝ POSTUP PRO PROVEDENÍ KONTROLY KRITÉRIA PODNIKU V OBTÍŽÍCH

 

 

Schéma: Doporučený postup ve věci kontroly kritérií naplnění podniku v obtížích

 

Žadatel o podporu zpravidla potvrzuje čestným prohlášením, že není podnikem v obtížích dle podmínek konkrétní výzvy, programu či individuální žádosti o podporu. Aby mohl žadatel čestně prohlásit, že není podnikem v obtížích, měl by samozřejmě provést „samokontrolu“ kritérií na základě vlastních výkazů, případně též výkazů skupiny, pokud je její součástí – jak je uvedeno výše. Důsledná kontrola kritérií u každého žadatele ze strany poskytovatele podpory je zejména u programů s vysokým počtem žadatelů administrativně náročná, přesto není možné se spoléhat pouze na čestná prohlášení a je třeba provést také kontrolu ke dni poskytnutí podpory, jak je uvedeno ve schématu výše. Poskytovatel by měl v případě ad hoc podpory překontrolovat každého žadatele o podporu ke dni poskytnutí podpory.

 

 

Schéma: Cyklus kontroly podniku v obtížích ad hoc podpora

 

U režimu podpor poskytovatel překontroluje kritéria (ke dni poskytnutí podpory). Za administrativní méně náročnější variantu lze v případě velkého počtu příjemců u režimů považovat namátkové kontroly vzorku příjemců podpory na základě účinného kontrolního mechanismu stanoveného na úrovni poskytovatele (operačního programu, výzvy).

 

 

Schéma: Cyklus kontroly podniku v obtížích režim podpory

 

Přijatelné je také provádění kontrol ex post ke dni poskytnutí podpory. Podmínkou je mít smluvně či v rozhodnutí o poskytnutí podpory ošetřenou povinností navrátit již vyplacenou podporu, vč. úroků (pokud již došlo k vyplacení podpory), či zánikem nároku na vyplacení již poskytnuté podpory. Doporučujeme (i s ohledem na možné monitoringy EK) provádět ex ante kontrolu kritérií u každého žadatele a vyžadovat si doložení potřebných podkladů (účetních výkazů) již jako příloh k žádosti o podporu.

 

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz