Pandemie COVID-19 a pravidla veřejné podpory
V současné době již nelze poskytovat podporu dle Dočasného rámce státní podpory v souvislosti s pandemií COVID-19, jehož použitelnost skončila ke dni 30. 6. 2022, s výjimkou některých jeho ustanovení (např. podpora solventnosti), jejichž použitelnost skončila ke dni 31. 12. 2023.
Informační list:
Veřejná podpora v době koronavirové pandemie 4.5 MB
Krizový stav vyvolaný pandemií COVID-19 s sebou přináší poskytování značné pomoci ze strany státu – ministerstev, krajů, obcí a dalších poskytovatelů veřejných prostředků. I v této mimořádné situaci je zapotřebí zohledňovat pravidla veřejné podpory. Při poskytování podpory podnikům, vč. OSVČ, postiženým vládními opatřeními v důsledku COVID-19 doporučujeme provést vyhodnocení kumulativního naplnění definičních znaků veřejné podpory. V případě, že jsou uvedené znaky naplněny, je třeba pro poskytnutí podpory zvolit vhodnou výjimku z jinak obecného zákazu poskytování veřejné podpory. Kumulativní naplnění znaků veřejné podpory zde.
Vhodné výjimky pro poskytování veřejné podpory podnikům zasaženým vládními opatřeními v důsledku COVID-19
A. DOČASNÝ RÁMEC pro opatření státní podpory na podporu hospodářství při stávajícím šíření koronavirové nákazy COVID-19
výjimka podle čl. 107 odst. 3 písm. b) SFEU; podpory, které mají napomoci uskutečnění některého významného projektu společného evropského zájmu anebo napravit vážnou poruchu v hospodářství některého členského státu; opatření podpory musí poskytovatel podpory notifikovat Evropské komisi; slučitelnost podpory s vnitřním trhem se posuzuje podle podmínek Dočasného rámce.
- Dočasný rámec (aktuální konsolidovaná verze zde; předchozí verze předpisu zde)
Jednotlivá ustanovení Dočasného rámce v kostce 163 KB - (po šesté změně z listopadu 2021)- Povinnosti poskytovatelů podpor dle Dočasného rámce
Rozhodnutí EK vydaná pro ČR dle Dočasného rámce
B. Podpora určená k náhradě škod způsobených mimořádnými událostmi
výjimka podle čl. 107 odst. 2 písm. b) SFEU; podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními pohromami nebo jinými mimořádnými událostmi; opatření podpory musí poskytovatel podpory notifikovat Evropské komisi; není speciální právní předpis.
Rozhodnutí EK vydaná pro ČR dle čl. 107 odst.2 písm. b) SFEU
C. Pokyny pro státní podporu na záchranu a restrukturalizaci nefinančních podniků v obtížích
výjimka podle čl. 107 odst. 3 písm. c) SFEU; podpory, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských činností nebo hospodářských oblastí, pokud nemění podmínky obchodu v takové míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem; opatření podpory musí poskytovatel podpory notifikovat Evropské komisi; slučitelnost podpory s vnitřním trhem se posuzuje podle podmínek Pokynů; formulář pro notifikaci zde.
D. Podpora de minimis
předpis aplikovatelný i pro podniky v obtížích; není nutná notifikace Evropské komisi; poskytovatel zapisuje podporu de minimis do registru podpor malého rozsahu; bližší informace k podpoře de minimis naleznete zde.
E. Obecné nařízení o blokových výjimkách (GBER)
předpis aplikovatelný za určitých podmínek také na podniky v obtížích; není nutná notifikace Evropské komisi, nutno však vyplnit oznamovací formulář; bližší informace ke GBER naleznete zde.
Notifikaci provádí poskytovatel za spolupráce a prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.


