číslo jednací: 04037/2020/840/MWi
spisová značka: S0029/2020/KS
Instance | I. |
---|---|
Věc | Spojení soutěžitelů Heimstaden Bostad AB / RESIDOMO, s.r.o. / RESIDOMO Služby, s.r.o. / DomTherm, s.r.o. |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Spojování soutěžitelů (fúze) |
Výrok | povoleno |
Rok | 2020 |
Datum nabytí právní moci | 6. 2. 2020 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: |
|
|
ÚOHS-S0029/2020/KS |
|
|
Číslo jednací: |
|
|
ÚOHS-04037/2020/840/MWi |
|
Brno 5. 2. 2020 |
|
|
|
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0029/2020/KS, zahájeném dne 15. 1. 2020 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě zjednodušeného návrhu účastníka řízení, společnosti Heimstaden Bostad AB, se sídlem Švédské království, Malmö, c/o Heimstaden AB, Östra Promenaden 7A, 211 28, zastoupeného Mgr. Janem Dobrým, BA (Hons), advokátem, se sídlem Praha 1, Jungmannova 24, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto
Spojení soutěžitelů Heimstaden Bostad AB, se sídlem Švédské království, Malmö, c/o Heimstaden AB, Östra Promenaden 7A, 211 28, na straně jedné, a RESIDOMO, s.r.o., IČO 05253268, RESIDOMO Služby, s.r.o., IČO 03440435, obě se sídlem Ostrava, Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, a DomTherm, s.r.o., se sídlem Ostrava, Poruba, 17. listopadu 596/36, IČO 08110921, na straně druhé, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě Smlouvy o koupi a prodeji, která byla uzavřena [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ] mezi společnostmi Fondy Bydleni 2 S.à r.l., jako prodávajícím 1, Fondy Bydleni 3 S.à r.l., jako prodávajícím 2, obě se sídlem Lucemburské velkovévodství, L-2419 Lucemburk, 7, Rue du Fort Rheinsheim, a Heimstaden Bostad AB, jako kupujícím, v jejímž důsledku má společnost Heimstaden Bostad AB nabýt [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], obchodní podíly představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnostech RESIDOMO, s.r.o., RESIDOMO Služby, s.r.o. a DomTherm, s.r.o., a získat tak možnost tyto společnosti výlučně kontrolovat, se dle § 16a odst. 3 věta druhá téhož zákona
Odůvodnění
1. K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), na základě ve výroku uvedeného dokumentu, v jehož důsledku má společnost Heimstaden Bostad AB, se sídlem Švédské království, Malmö, c/o Heimstaden AB, Östra Promenaden 7A, 211 28 (dále jen „Heimstaden“, „Účastník řízení“ nebo „Navrhovatel“), nabýt [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], obchodní podíly představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnostech RESIDOMO, s.r.o., se sídlem Ostrava, Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, IČO 05253268 (dále jen „RESIDOMO“), RESIDOMO Služby, s.r.o., se sídlem Ostrava, Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, IČO 03440435 (dále jen „RESIDOMO Služby“), a DomTherm, s.r.o., se sídlem Ostrava, Poruba, 17. listopadu 596/36, IČO 08110921 (dále jen „DomTherm“), a získat tak možnost tyto společnosti výlučně kontrolovat. Spojení splňuje notifikační kritérium stanovené v § 13 zákona, a podléhá tak povolení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“).
2. Na základě zveřejnění informace o zahájení zjednodušeného správního řízení[1] Úřad obdržel námitky proti posuzovanému spojení, a to od Ministerstva financí České republiky, se sídlem Praha 1, Letenská 15 (dále jen „MFČR“). Předmětnými námitkami se Úřad zabývá níže v tomto rozhodnutí.
3. Dne 22. 1. 2020 vyzval Úřad Účastníka řízení k doplnění návrhu na povolení spojení soutěžitelů, a to výzvou k doplnění návrhu na povolení spojení soutěžitelů č. j. ÚOHS-02474/2020/840/MWi (dále jen „Výzva“). Tato Výzva byla Účastníkovi řízení doručena téhož dne. Doplnění návrhu na povolení spojení Účastníkem řízení (přípis Účastníka řízení č. j. ÚOHS-02923/2020/800/JNě) obdržel Úřad dne 24. 1. 2020.
4. Předmětné zjednodušené správní řízení bylo zahájeno dne 15. 1. 2020. Ve zjednodušených správních řízeních vedených ve věci povolení spojení soutěžitelů může Úřad podle § 16a odst. 5 zákona písemně vyzvat účastníka řízení, aby uvedl další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení nebo aby o takových skutečnostech předložil další důkazy. Doba ode dne doručení takové výzvy účastníkovi řízení do dne, kdy bude tato povinnost splněna, se nezapočítává do 20-denní lhůty podle § 16a odst. 3 zákona (tj. lhůty pro vydání rozhodnutí ve věci či pro výzvu účastníkovi řízení, aby podal úplný návrh na povolení spojení).
5. Lhůta 20 dnů pro vydání rozhodnutí ve věci či pro výzvu účastníkovi řízení, aby podal úplný návrh na povolení spojení, neběžela mezi doručením Výzvy Účastníkovi řízení (dne 22. 1. 2020) a doručením doplnění návrhu Úřadu (dne 24. 1. 2020) 2 dny. Konec této 20-denní lhůty pro vydání rozhodnutí ve věci či pro výzvu účastníkovi řízení, aby podal úplný návrh na povolení spojení, tak připadl na 6. 2. 2020.
6. Společnost Heimstaden je součástí podnikatelské skupiny Heimstaden (dále jen „Skupina Heimstaden“), kontrolované společností Fredensborg 1994 AS, se sídlem v Norském království. Společnost Fredensborg 1994 AS ani její dceřiné společnosti nevyvíjejí na území České republiky žádné podnikatelské aktivity a nevlastní zde žádný majetek. Skupina Heimstaden působí především na území Švédska, Dánska, Norska, Německa a Nizozemí a je činná zejména v oblasti pronájmu rezidenčních nemovitostí a služeb spojených se správou nemovitostí, pronájmu nebytových prostor a developmentu nemovitostí.
7. Společnost RESIDOMO je v době před uskutečněním posuzovaného spojení výlučně kontrolována společností Fondy Bydleni 3 S.à r.l., se sídlem Lucemburské velkovévodství, L-2419 Lucemburk, 7, Rue du Fort Rheinsheim. Společnost RESIDOMO je aktivní pouze na území České republiky, když působí zejména v oblasti pronájmu a provozu portfolia rezidenčních nemovitostí nacházejících se v Moravskoslezském a omezeně i v Olomouckém kraji, dále v oblasti pronájmu nebytových prostor umístěných v těchto rezidenčních nemovitostech a v oblasti prodeje rezidenčních nemovitostí. Tato společnost je také zakladatelem Nadačního fondu RESIDOMO, se sídlem Ostrava, Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, IČO 06036309, a ústavu Centrum pro podporu podnikání a zaměstnanosti, z.ú., se sídlem Havířov, Město, Mírová 375/1, IČO 07730756. Ani jedna z těchto společností však nevyvíjí žádnou podnikatelskou aktivitu.
8. Společnost RESIDOMO Služby působí především v oblasti facility managementu, zajišťuje tedy organizační, administrativní a technické služby pro společnost RESIDOMO v souvislosti s pronájmem a provozem jejího realitního portfolia. Mezi její činnosti patří například podpora v oblasti údržby nemovitostí, drobných oprav, revizních služeb, renovace bytů i nebytových prostor a zajišťování havarijní služby. Tato společnost je rovněž aktivní pouze na území České republiky.
9. Společnost DomTherm byla založena v dubnu 2019 zejména za účelem výroby a rozvodu tepelné energie nepodléhající licenci, realizované ze zdrojů tepelné energie s instalovaným výkonem jednoho zdroje nad 50 kW. Tato společnost však prozatím nevyvíjí žádnou podnikatelskou činnost. Společnosti RESIDOMO Služby a DomTherm jsou před uskutečněním předmětného spojení soutěžitelů kontrolovány společností Fondy Bydleni 2 S.à r.l., se sídlem Lucemburské velkovévodství, L-2419 Lucemburk, 7, Rue du Fort Rheinsheim.
10. Dne 21. 1. 2020 Úřad obdržel od MFČR podání označené jako Námitka ke správnímu řízení vedenému pod sp. zn. ÚOHS-S0029/2020/KS ve věci spojení soutěžitelů ve smyslu zákona o ochraně hospodářské soutěže (dále jen „Námitka“).
11. Ve své Námitce MFČR vyjádřilo své obavy, že spojením soutěžitelů by mohlo dojít k podstatnému narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že jím vznikne nebo bude posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů, resp. některého z nich. MFČR přitom vycházelo z následujících skutečností, které uvedlo v textu své Námitky.
12. Dne 16. 9. 2004 byla uzavřena Smlouva o koupi akcií (dále jen „Smlouva“ nebo „Privatizační smlouva“) mezi Fondem národního majetku České republiky (dále jen „Fond“), jako prodávajícím, a společností KARBON INVEST a.s., s tehdejším sídlem Kladno, Víta Nejedlého 1575, IČO 25691431 (dále jen „KARBON INVEST“),[2] jako kupujícím, přičemž předmětem transakce byl podíl ve výši 45,8831 % na základním kapitálu společnosti OKD, a.s., člen koncernu KARBON INVEST, a.s., se sídlem Ostrava – Moravská Ostrava, Prokešovo náměstí 6/2020, IČO 00002593 (dále jen „OKD“).[3] MFČR dále uvedlo, že ve Smlouvě byla obsažena řada závazků týkajících se bytového fondu, který byl v té době ve vlastnictví společnosti OKD, přičemž dnes je v majetku společnosti RESIDOMO, které se posuzované spojení soutěžitelů bezprostředně dotýká. [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ] Předmětné ujednání bylo do Smlouvy zakomponováno s ohledem na skutečnost, že Fond v případě privatizace nevystupoval jako běžný obchodní partner, ale dbal hospodářských a sociálních poměrů v místě prodeje. Cílem privatizace tak bylo vytvořit prostředí pro postupný převod bytů do vlastnictví nájemců bytů, který by byl realizován za zvýhodněných podmínek pro tyto nájemce, a zasadit se tak o vyřešení tíživé sociální situace v regionu. Naopak cílem transakce nebylo, aby na trhu s byty, resp. na trhu s nájmy bytů v sociálně komplikovaných regionech vznikla a dlouhodobě působila společnost, která má na tomto trhu významný podíl.
13. Tento závazek dle MFČR nadále trvá a v současné době váže právního nástupce společnosti KARBON INVEST, společnost RPG Industries Limited. MFČR také zmínilo, že když v minulosti došlo ke změně vlastníka bytového fondu, samotné šetření Úřadu potvrdilo, že společnost RPG Industries Limited si plnění závazku nadále zajišťovalo, a to tzv. smlouvou o spolupráci se společností DOMUS N.V., a obdobná smlouva měla být uzavřena i se společností Fondy Bydleni 2 S.à r.l. (dříve 100% společník společnosti RESIDOMO). MFČR uvedlo, že v současné době nedisponuje ověřitelnými informacemi, zda je výše uvedený závazek zohledněn i při posuzovaném spojení soutěžitelů. Přitom dle názoru MFČR je právě tento závazek ve vztahu k bytovému fondu klíčový a jeho zohlednění či nezohlednění při spojení soutěžitelů může ve svém důsledku mít vliv i na hospodářskou soutěž.
14. K tomu MFČR dále uvedlo, že v případě převedení závazku na Navrhovatele může být prodejní cena nižší, než by byla prodejní cena nemovitostí bez uvedeného závazku. Vzhledem k tomu, že závazek plynoucí ze Smlouvy však není nijak fakticky realizován, měla by reálná prodejní cena být vyšší. Kupující strana tak rozdíl mezi skutečnou prodejní cenou a cenou stanovenou bez faktického plnění závazku může využívat k investicím či akvizicím dalších nemovitostí na relevantním trhu, čímž může upevňovat svou významnou tržní pozici a mohlo by tak dojít k dalšímu narušení hospodářské soutěže. MFČR má tedy za to, že s ohledem na uvedené by měl Úřad znovu zkoumat, zda je plnění závazku i při spojení soutěžitelů zajištěno.
15. MFČR se obává, že důsledkem posuzovaného spojení tak může být namísto vyřešení sociální situace v regionu možné podstatné oslabení tamní hospodářské soutěže a distorze trhu s nemovitostmi, resp. trhu s nájmy bytů, v důsledku vzniku společnosti s významným podílem na trhu, která nemá v úmyslu svůj podíl rozptýlit mezi jednotlivé spotřebitele, jak bylo dle MFČR v rámci privatizace předpokládáno. MFČR se domnívá, že by tak mohlo být mimo jiné bráněno vstupu dalších soutěžitelů na trh v rozporu s § 17 odst. 1 zákona, který předpokládá i posouzení spojení soutěžitelů z hlediska právních a jiných překážek vstupu dalších soutěžitelů na spojením dotčené trhy.
16. MFČR uvedlo, že společnost RESIDOMO má silné postavení na trhu s nemovitostmi a její vlastnické společnosti by dále mohly zneužívat svého postavení na trhu na úkor nájemníků a z činnosti vykazovat značný zisk namísto realizace závazků v oblasti nakládání s byty. MFČR uvedlo, že se domnívá, že při posuzování spojení by přitom měl být brán ohled i na možný negativní dopad na zájmy nájemníků – spotřebitelů, což dle MFČR dokládá i judikatura Nejvyššího správního soudu, který v rozhodnutí sp. zn. 8 Afs 56/2007 dospěl k závěru, že: „Negativní důsledky protisoutěžního jednání se pravidelně projeví nejen na straně ostatních soutěžitelů (tj. konkurentů delikventa na relevantním trhu), ale i přímo vůči konečným spotřebitelům. Ochrana hospodářské soutěže dopadá na soukromoprávní vztahy více, než je tomu v jiných oblastech veřejného práva. (…) V některých případech pak mají dotčené osoby jen velmi omezené možnosti účinně namítat ohrožení svých práv.“ Ve spojení soutěžitelů tak MFČR spatřuje rozpor s § 17 odst. 1 zákona i v tom ohledu, že může jít proti potřebám a zájmům spotřebitelů.
17. S ohledem na uvedené skutečnosti MFČR Úřadu navrhlo, aby v posuzovaném spojení dle § 16a odst. 3 zákona odeslal účastníkům řízení výzvu, aby podali úplný návrh na povolení spojení, a aby Úřad v následném řízení shora uvedené obavy prověřil a pokud je shledá jako důvodné, pak aby spojení buď nepovolil, nebo dle § 17 odst. 4 zákona podmínil povolení spojení závazkem ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže.
18. K námitkám MFČR Úřad uvádí následující. Předmětná transakce představuje spojení soutěžitelů, neboť v rámci ní má dojít k nabytí 100% obchodních podílů ve společnostech RESIDOMO, RESIDOMO Služby a DomTherm ze strany společnosti Heimstaden. Ve smyslu § 12 odst. 2 zákona tím společnost Heimstaden získá možnost tyto společnosti výlučně kontrolovat. Posuzované spojení soutěžitelů splňuje také obratové kritérium dané § 13 písm. b) zákona, neboť čistý obrat, dosažený soutěžiteli, nad nimiž je získávána kontrola, za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a zároveň celosvětový čistý obrat dosažený za poslední účetní období dalším spojujícím se soutěžitelem je vyšší než 1,5 miliardy Kč. Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů podléhající povolení Úřadu.
19. Pokud se týká oblastí působení spojujících se soutěžitelů, jejich činnost se překrývá v oblasti pronájmu rezidenčních nemovitostí (kde působí jak Skupina Heimstaden, tak společnost RESIDOMO), dále v oblasti služeb spojených se správou nemovitostí (kde působí Skupina Heimstaden i společnost RESIDOMO Služby) a v oblasti pronájmu nebytových prostor (kde působí Skupina Heimstaden a také společnost RESIDOMO). Pokud jde o území, na kterém působí spojující se soutěžitelé, Skupina Heimstaden není činná na území České republiky, ale působí ve Švédsku, Dánsku, Norsku, Německu a v Nizozemí. Nabývané společnosti RESIDOMO a RESIDOMO Služby působí naopak pouze na území České republiky, a to především v Moravskoslezském kraji. Společnost DomTherm prozatím nevyvíjí žádnou podnikatelskou činnost. Na území České republiky se tedy činnost spojujících se soutěžitelů nepřekrývá.
20. Nad rámec výše uvedeného Úřad uvádí, že z hlediska geografického obvykle považuje za relevantní trhy v oblasti pronájmu rezidenčních nemovitostí a v oblasti pronájmu nebytových prostor území jednotlivých měst či krajů České republiky.
21. Z uvedeného tak vyplývá, že posuzované spojení soutěžitelů má konglomerátní charakter, a splňuje tedy podmínky pro posouzení v rámci zjednodušeného řízení o povolení spojení, neboť dle § 16a odst. 1 písm. a) zákona zjednodušený návrh na povolení spojení může být podán v případě spojení, kdy žádný ze soutěžitelů na něm zúčastněných nepůsobí na stejném relevantním trhu, případně je jejich společný podíl na takovém trhu menší než 15 %, a zároveň žádný ze soutěžitelů na něm zúčastněných nepůsobí na trhu vertikálně navazujícím na relevantní trh, na kterém působí jiný z těchto soutěžitelů, případně je jejich podíl na každém takovém trhu menší než 25 %.
22. V souvislosti s plněním závazku vyplývajícím z Privatizační smlouvy uzavřené mezi Fondem, jako prodávajícím, a společností KARBON INVEST, jako kupujícím, jejímž předmětem byl prodej minoritního podílu na základním kapitálu společnosti OKD, ze strany společnosti Heimstaden, jako Navrhovatele v posuzovaném spojení soutěžitelů, Úřad odkazuje na odůvodnění svého rozhodnutí č.j. ÚOHS-S0558/2015/KS-35314/2015/840/MWi, vydaného ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0558/2015/KS (dále jen „Rozhodnutí 2015“).
23. V Rozhodnutí 2015 se Úřad vyjadřoval k obdobným námitkám MFČR, jako v nyní posuzovaném spojení soutěžitelů, přičemž nabývanými společnostmi byly společnosti RPG Byty, s.r.o., se sídlem Ostrava – Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, IČO 27769127,[4] a RPG Služby, s.r.o., se sídlem Ostrava, Moravská Ostrava, Kounicova 2929/5, IČO 27581845.[5]
24. Úřad měl za to, že z informací, které měl k dispozici, neplynula společnosti RPG Byty, s.r.o. či ji kontrolující společnosti povinnost odprodat jednotlivé bytové jednotky tehdejším nájemníkům, a oslabit tak své postavení v oblasti pronájmu rezidenčních nemovitostí. K tomu Úřad konstatoval, že, aby taková povinnost byla z hlediska posuzování dopadů spojení soutěžitelů relevantní, musela by se týkat parametrů zachování účinné hospodářské soutěže. Případy, kdy taková povinnost prodeje nemá žádné soutěžní konsekvence, nelze brát v potaz při hodnocení soutěžních dopadů plynoucích ze spojování soutěžitelů. Z Privatizační smlouvy pouze vyplynula povinnost společnosti KARBON INVEST, pokud se sama rozhodne prodat jednotlivé bytové jednotky, nabídnout tyto přednostně stávajícím nájemníkům.[6] Úřad k tomu dále dodal, že Privatizační smlouva předpokládá, že může dojít k převodu akcií společnosti OKD na jiného majitele a závazek společnosti KARBON INVEST přetrvává i v případě, kdy společnost KARBON INVEST již nebude akcionářem společnosti OKD (resp. společnosti RPG Byty, která byla jednou z nástupnických společností OKD), neboť si společnost KARBON INVEST plnění těchto závazků do budoucna musí zajistit.[7]
25. Úřad v této souvislosti v rámci Rozhodnutí 2015 uvedl, že zajištění případného plnění zmiňovaného závazku nemá vliv na posouzení dopadů předmětného spojení soutěžitelů, neboť tehdejší vlastník nabývaných společností a ani nabývané společnosti neměli povinnost snižovat své tržní postavení v oblasti pronájmu residenčních nemovitostí ve městech Ostrava a Karviná, jak vyvozovalo MFČR. Pouze pokud by se tyto společnosti dobrovolně k tomuto kroku odhodlaly, pak Privatizační smlouva předvídala kroky, jakým způsobem by k tomu mělo dojít.[8]
26. Dále k obavě MFČR z podstatného narušení hospodářské soutěže v důsledku uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů Úřad konstatuje, a to shodně se svou argumentací uvedenou v odůvodnění Rozhodnutí 2015, že spojení soutěžitelů konglomerátní povahy obvykle není způsobilé vést k narušení soutěže na relevantních trzích. Případné obavy z narušení soutěže způsobeného konglomerátním spojením lze nalézt v případech spojení soutěžitelů, kteří působí na úzce propojených trzích, tj. trzích, kdy spojující se soutěžitelé představují dodavatele komplementárních výrobků či výrobků patřících do stejného výrobkového sortimentu, který je nakupován stejnou skupinou zákazníků ke stejnému konečnému užití. V této souvislosti hlavní obavou z podstatného narušení hospodářské soutěže je obava z omezení přístupu k trhu, kdy kombinace výrobků na souvisejících trzích by mohla vést k tomu, že spojením vzniklý soutěžitel by byl schopen a měl by i motiv k pákovému převodu silného postavení na jednom trhu na druhý trh vázaným nebo spojeným prodejem či jiným jednáním vylučujícím ostatní soutěžitele.[9]
27. Nicméně, jak vyplývá z popisu aktivit spojujících se soutěžitelů, v posuzovaném případě spojení soutěžitelů nedochází ke spojení soutěžitelů působících na úzce propojených trzích, z tohoto důvodu ani není způsobilé narušit hospodářskou soutěž ve spojením dotčených oblastech.
28. Předmětné spojení je konglomerátního charakteru, kdy jeden vlastník byl nahrazen vlastníkem jiným, který v současnosti není podnikatelsky aktivní v České republice. Nedochází tedy ke změně, respektive ke zhoršení postavení dodavatelů a odběratelů, kterými jsou nyní zejména koneční spotřebitelé (nájemci), protože nedochází ke snížení jejich možnosti volby dodavatele spojením dotčených služeb, tj. poskytování pronájmu rezidenčních nemovitostí. Nad rámec uvedeného Úřad konstatuje, že podnikatelská skupina, do níž náleží společnost Heimstaden, disponuje výrazně nižší hospodářskou a finanční silou, než podnikatelská skupina, do níž před realizací posuzované transakce náleží společnosti RESIDOMO, RESIDOMO Služby a DomTherm (dále jen „Prodávající podnikatelská skupina“). Skupina Heimstaden totiž dosahuje celosvětového obratu nižšího než [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], a to zejména ve výše vyjmenovaných evropských státech (tj. Švédsku, Dánsku, Norsku, Německu a Nizozemí), když se především specializuje na oblast pronájmu residenčních nemovitostí. Oproti tomu Prodávající podnikatelská skupina je kromě pronájmu nemovitostí aktivní v řadě dalších ekonomických oblastí po celém světě a dosahuje obratu v miliardách EUR. Navíc, na rozdíl od Skupiny Heimstaden je Prodávající podnikatelská skupina, resp. v době vydání Rozhodnutí 2015 byla, aktivní i v České republice.
29. Rovněž tak nedochází v důsledku předmětného spojení soutěžitelů ke změnám v překážkách vstupu na trh, neboť tyto představují zejména možné náklady na koupi jiných rezidenčních nemovitostí, popř. výstavbu nových nemovitostí. Tuto skutečnost však není kupující schopen žádným způsobem ovlivnit.
30. K návrhu MFČR, aby posuzované spojení soutěžitelů nebylo povoleno, nebo aby povolení spojení bylo podmíněno závazkem ve prospěch účinné hospodářské soutěže, Úřad uvádí, že závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže jsou nutné pouze v případě obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže. S ohledem na skutečnost, že posuzované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže a ani obavy z takového narušení nevzbuzuje, není v tomto případě přijímání závazků na místě.
31. Nad rámec výše uvedeného Úřad uvádí, že pokud rozhodne o povolení spojení, znamená to pouze skutečnost, že takové spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Úřad tímto rozhodnutím neřeší a ani nemůže řešit otázky, jejichž řešení spadá do kompetence jiných státních orgánů či soudů. Úřad svým rozhodnutím nepřikazuje účastníkům řízení spojení uskutečnit, nýbrž pouze deklaruje kompatibilitu takového spojení se soutěžními principy.
32. Úřad v řízení ověřil, že posuzovaná transakce splňuje podmínky pro aplikaci zjednodušeného řízení o povolení spojení ve smyslu § 16a odst. 1 písm. a) zákona a Oznámení Úřadu o zjednodušeném řízení pro posuzování některých případů spojení soutěžitelů. Úřad zjistil, že spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto v souladu s § 16a odst. 3 věta druhá zákona vydává rozhodnutí o povolení spojení.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
otisk úředního razítka
JUDr. Hynek Brom
I. místopředseda Úřadu
Obdrží
Mgr. Jan Dobrý, BA (Hons), advokát
Clifford Chance LLP, organizační složka
Jungmannova Plaza
Jungmannova 24
110 00 Praha 1
IDDS: s67328u
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
Právní moc: 6. 2. 2020.
[1] Úřad zveřejnil oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů na svých webových stránkách dne 16. 1. 2020, viz https://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/spojovani-soutezitelu/oznameni-o-pripravovanem-spojeni-soutezitelu/2715-oznameni-o-pripravovanem-spojeni-soutezitelu-bostad-ab-se-sidlem-svedske-kralovstvi-residomo-sro-a-residomo-sluzby-sro-a-domther.html.
[2] Tato společnost zanikla dne 3. 8. 2006 v důsledku fúze sloučením, viz https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=500638&typ=UPLNY.
[3] Tato společnost zanikla rozdělením na základě projektu rozdělení a smlouvy o rozdělení ze dne 22. 5. 2006, viz https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=521045&typ=UPLNY.
[4] Společnost RPG Byty, s.r.o., se sídlem Ostrava - Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, PSČ: 70197, IČO 277 69 127, zanikla v důsledku vnitrostátní fúze splynutím se společností Fondy Bydlení 1, s.r.o., se sídlem Karolinská 661/4, Karlín, 186 00 Praha 8, IČO 031 68 107, jako společností zanikající. Splynutím vznikla nástupnická společnost RPG Byty, s.r.o., se sídlem Ostrava - Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, PSČ: 70197, identifikační číslo 052 53 268, jako společnost nástupnická, viz https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=208878&typ=UPLNY. Tato společnost změnila obchodní firmu na RESIDOMO, s.r.o., přičemž tato skutečnost byla zapsána do Obchodního rejstříku dne 1. 2. 2017, viz https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=940404&typ=UPLNY.
[5] Společnost RPG Služby, s.r.o., se sídlem Kounicova 2929/5, Moravská Ostrava, 702 00 Ostrava, IČO 27581845, zanikla v důsledku fúze sloučením se společností Fondy Bydlení 1 Services, s.r.o. (nově pod jménem RPG Služby, s.r.o.), se sídlem Karolinská 661/4, Karlín, 186 00 Praha 8, IČO 03440435, jako společností nástupnickou, viz https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=238956&typ=UPLNY. Tato společnost změnila obchodní firmu na RESIDOMO Služby, s.r.o., tato skutečnost byla zapsána do Obchodního rejstříku dne 1. 2. 2017, a sídlo na Ostrava, Moravská Ostrava, Gregorova 2582/3, tato skutečnost byla zapsána do Obchodního rejstříku dne 3. 2. 2017, viz https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=875625&typ=UPLNY.
[6] Viz odst. 56 odůvodnění Rozhodnutí 2015.
[7] Viz odst. 58 a 59 odůvodnění Rozhodnutí 2015.
[8] Viz odst. 61 odůvodnění Rozhodnutí 2015.
[9] Viz Pokyny pro posuzování nehorizontálních spojování podle nařízení Rady o kontrole spojování podniků, odst. 91 a následující, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:52008XC1018(03)&from=EN.