číslo jednací: VZ/S149/00
Instance | I. |
---|---|
Věc | "Realizace počítačové sítě a silových rozvodů pro počítače" |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 59 písm. b) - zamítnuto |
Rok | 2000 |
Datum nabytí právní moci | 14. 11. 2000 |
Dokumenty | pis7178.pdf 89 KB |
Č. j. S 149/2000-152/3582/2000-PT V Brně dne 24. října 2000
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 14. 9. 2000 podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb. a zákona č. 28/2000 Sb. o návrhu uchazeče
CubeNet, s. r. o., ul. 28. října 168, PSČ 709 01 Ostrava, za níž jedná Ing. Jiří Kubina, jednatel, ze dne 13. 9. 2000 na přezkoumání rozhodnutí zadavatele - Krajského soudu v Ostravě, Havlíčkovo nábřeží č. 34, PSČ 728 81 Ostrava, zastoupeného JUDr. Milenou Kohoutkovou, předsedkyní krajského soudu - ze dne 8. 9. 2000 o námitkách proti jeho rozhodnutí ze dne
21. 8. 2000 o výběru nejvhodnější nabídky ve veřejné zakázce "Na realizaci počítačové sítě
a silových rozvodů pro počítače", zadávané výzvou více zájemcům o veřejnou zakázku podle § 49 odst. 1 cit. zákona, odeslanou dopisem ze dne 1. 8. 2000, rozhodl podle
§ 59 písm. b) cit. zákona takto:
Návrh uchazeče CubeNet, s. r. o., Ostrava, ze dne 13. 9. 2000 se zamítá a rozhodnutí zadavatele Krajského soudu v Ostravě ze dne 21. 8. 2000, o výběru nejvhodnější nabídky ve veřejné zakázce "Na realizaci počítačové sítě a silových rozvodů pro počítače" se potvrzuje.
Odůvodnění
Zadavatel - Krajský soud v Ostravě, Havlíčkovo nábřeží č. 34, PSČ 728 81 Ostrava, zastoupený JUDr. Milenou Kohoutkovou, předsedkyní krajského soudu (dále jen "zadavatel") - vyzval dne 1. 8. 2000 písemnou výzvou více zájemcům o veřejnou zakázku podle § 49 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb. a zákona č. 28/2000 Sb. (dále jen "zákon") zájemce k předložení nabídky "Na realizaci počítačové sítě a silových rozvodů pro počítače " (dále jen "výzva").
Zadavatel v podmínkách výzvy uvedl tento způsob hodnocení nabídek:
Začátek citace: " nabídky uchazečů budou hodnoceny podle následujících kritérií
-
výše nabídkové ceny včetně DPH 50%
-
technické řešení 25 %
-
záruční servis a podmínky 20%
-
doba plnění 5%
Hodnocení kritéria nabídkové ceny bude provedeno podle vzorce:
(cena nejnižší : cena hodnocená) x 10 x váha kritéria.
Hodnocení ostatních kritérií bude provedeno metodou postupného rozvrhu váhy s použitím bodovací stupnice:
vyhovuje nejlépe 10 bodů
vyhovuje uspokojivě 7 bodů
vyhovuje nejlépe 4 bodů
vyhovuje nejlépe 1 bod (Získané body se vynásobí vahou kritéria).
Pořadí nabídek bude stanoveno součtem vážených užitností u jednotlivých kritérií." (konec citace).
Ze "Zprávy o otvírání, posouzení a hodnocení nabídek" ze dne 21. 8. 2000 vyplývá, že zadavatel obdržel do konce lhůty pro podání nabídek tři nabídky. Komise jmenovaná zadavatelem pro otvírání, posouzení a hodnocení nabídek hodnotila nabídky podle kritérií uvedených v podmínkách výzvy sestupně podle stupně jejich významu a stanovila pořadí nabídek uchazečů takto:
-
CSc Brno, s. r. o., se sídlem Kuřim, Nádražní 1259, PSČ 664 34, za níž jedná
Ing. Jan Nečas, jednatel (dále jen "CSc Brno"), -
CubeNet, s. r. o., 28. října 168, 709 01 Ostrava, za níž jedná Ing. Jiří Kubina, jednatel (dále jen "CubeNet"), a
-
GiTy, a. s., Mariánské náměstí 1, 617 00 Brno, za níž jedná Ing. Pavel Havlíček, místopředseda představenstva (dále jen "GiTy").
Pořadí navržené komisí zadavatel potvrdil svým rozhodnutím ze dne 21.8.2000
a výběr nejvhodnější nabídky oznámil uchazečům dopisem ze dne 21. 8. 2000.
Proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky podal uchazeč CubeNet námitky dopisem ze dne 31. 8. 2000, kterým zadavatel nevyhověl, což uchazeči oznámil dopisem ze dne 8. 9. 2000.
Uchazeč CubeNet využil svého práva a podal u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu"), který je orgánem dohledu nad dodržováním zákona o zadávání veřejných zakázek, návrh ze dne 13. 9. 2000 na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách.
Svým návrhem se uchazeč CubeNet domáhá změny pořadí na prvních dvou místech proti pořadí sdělenému v oznámení o výběru nejvhodnější nabídky ze dne
21. 8. 2000 a uzavření smlouvy s uchazečem CubeNet.
Dnem 14. 9. 2000, kdy orgán dohledu návrh obdržel, bylo podle § 57 odst. 1 zákona v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb. o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů zahájeno správní řízení ve věci přezkoumávání rozhodnutí zadavatele o námitkách.
Účastníky tohoto řízení podle § 58 zákona jsou:
-
zadavatel,
-
CSc Brno,
-
CubeNet,
-
GiTy.
Zahájení správního řízení oznámil orgán dohledu jeho účastníkům dopisem č. j. S 149/2000-152/3222/2000-PT ze dne 26. 9. 2000, ve kterém účastníkům správního řízení poskytl třídenní lhůtu vyjádřit se ke skutečnostem, které budou podkladem pro rozhodnutí, jakož i ke způsobu jejich zjištění, popřípadě k návrhu na doplnění šetření. K oznámení o zahájení řízení se vyjádřil nedatovaným dopisem uchazeč CSc Brno. Ostatní účastníci správního řízení se k podkladům pro rozhodnutí ve stanovené lhůtě ani později nevyjádřili.
Platebním výměrem č. j. S 149/20000-152/3221/2000-PT ze dne 26. 9. 2000 byl uchazeči CubeNet vyměřen správní poplatek ve výši 27 495,-- Kč, který uchazeč uhradil dne 16. 10. 2000.
Na základě posouzení dokumentace o zadání veřejné zakázky a písemných vyjádření účastníků správního řízení uvádí orgán dohledu následující rozhodné skutečnosti, které pro přehlednost řadí následovně:
-
argumenty obsažené v návrhu uchazeče CubeNet (zestručněno),
-
argumenty obsažené ve vyjádření uchazeče CSc Brno (zestručněno),
-
vyjádření zadavatele č. j. 2206/2000 (zestručněno),
-
závěr orgánu dohledu.
1.
Uchazeč CubeNet: Zadavatel porušil § 6 odst. 1 zákona, neboť "Bodové hodnocení nabídek bralo, v rozporu se způsobem hodnocení nabídek ve výzvě (odst. 2.3 výzvy - orgán dohledu opravuje na 2.4), v úvahu pouze cenu za dílo" a uvádí, že "Podle informací zadavatele byl nabídkám všech uchazečů v parametru technické řešení udělen shodný počet 10 bodů. Tím bylo kritérium technického řešení de facto eliminováno a rozhodujícím faktorem se v dané situaci stala nabídková cena". Dále argumentuje deseti body, které podle jeho názoru dokládají vyšší technické parametry jeho nabídky proti nabídce uchazeče CSc Brno.
Uchazeč CSc Brno: Popisuje technické parametry své nabídky a porovnává je se zadáním zadavatele.
Zadavatel: Sdělil, že provedl hodnocení nabídek zcela v souladu s ust. § 49 odst. 9
a 10 zákona a postupoval způsobem uvedeným v § 6. "Hodnotící kritéria byla konkretizována v Zadání a jejich konkrétní hodnocení dokumentuje zpráva o otevírání a posouzení nabídek ze dne 21. 8. 2000". Dále pak uvádí začátek citace: "V souvislosti s námitkou uchazeče, že jím nabízené technické řešení je dokonalejší než jeho konkurentů v soutěži si zadavatel dovoluje odkázat na Rozhodnutí č. S 208/99-150/113/2000-Hm orgánu dohledu, podle něhož orgán dohledu nemůže nahrazovat roli zadavatele a provádět vlastní hodnocení nabídek a není také oprávněn přezkoumávat myšlenkové procesy jednotlivých hodnotitelů, jejichž výsledkem je odborné posouzení kvality nabídky v určitém kritériu. V šestičlenné výběrové komisi zadavatele byli čtyřmi členy zastoupeni odborníci na informatiku a výpočetní techniku, a tito s požadovanou odbornou erudicí se na hodnotících kritériích "technické řešení" a "záruční servis a podmínky" shodli a své hodnocení vyjádřili udělenými body. K této námitce uchazeče lze jen stručně uvést, že všechny tři typy strukturovaných kabeláží (SCS, PANDUIT, BICC) jsou produkty renomovaných světových firem registrovaných v Evropě. Pro výstavbu sítí jsou používány osvědčené a ověřené komponenty. Totéž platí o použitých aktivních prvcích předních světových výrobců (Hewlet Packard, 30 Com, Cabletron). Nelze proto objektivně tvrdit, že řešení nabízené firmou CubeNet s. r. o. je nejlepší a tudíž, že vyhovuje nejlépe požadavkům zadavatele." (konec citace).
Závěr orgánu dohledu: Hodnocení podle ekonomické vhodnosti nabídky upravuje zákon v § 6. Konkrétní způsob vyhodnocení nabídek (včetně uvedené váhy důležitosti jednotlivých kritérií) stanovil zadavatel již v podmínkách výzvy (viz výše), což ani zákon tak detailním způsobem zadavateli neukládá. Zveřejnění způsobu hodnocení již v podmínkách výzvy svědčí o snaze zadavatele o maximálně objektivní provedení výběru nejvhodnější nabídky.
"Komise" hodnotila nabídky dle bodu 2. 4. výzvy. Kritérium "nabídková cena" hodnotila v souladu s podmínkami výzvy a zabývala se i možností, zda některá z nabídek neobsahovala mimořádně nízkou cenu ve smyslu § 36 zákona, přičemž provedla porovnání jednotlivých položek nabídkové ceny u všech uchazečů a tuto možnost na základě analýzy vyloučila. V kritériu "technické řešení" u všech předložených nabídek komise konstatovala, že "Řešení plně vyhovuje podmínkám zadání a v některých bodech nabízí řešení s vyššími parametry než je požadováno" a v kritériích "záruční servis a podmínky" a "termín dodání
a realizace" uvedla, že "Všechna řešení plně vyhovují podmínkám zadání".
Použitím zvoleného systému hodnocení nabídek nebyl porušen zákon, zadavatel postupoval podle § 49 odst. 10 zákona a rovněž zdůvodnil výběr nejvhodnější nabídky. V této souvislosti orgán dohledu uvádí, že podle rozsudku Vrchního soudu v Olomouci např. č. j. 2 A 1/99-32 ze dne 17. 6. 1999 a č. j. 2 A 7/2000 ze dne 7. 9. 2000 pravomoc orgánu dohledu sahá do úrovně těch činností zadavatele, která vytváří prostor fair podmínky pro účast uchazečů v soutěži, ale končí tam, kde nastupuje vlastní úvaha o tom, která nabídka splnila konkrétní kritérium a v jaké kvalitě. Orgán dohledu nemůže přebírat odpovědnost za výběr nejvhodnější nabídky, a jeho úkolem je kontrola rámce, v němž se výběr provádí. V opačném případě by se vlastní výběr nejvhodnější nabídky mohl stát záležitostí znaleckých posudků a pak by existence zákona postrádala smysl. Orgánu dohledu nepřísluší vstupovat do úvah o vhodnosti výběru jednotlivých nabídek, neboť není zmocněn k tomu, aby zastoupil zadavatele v jeho postavení, které mu zákon vymezuje. Vlastní akt posouzení a hodnocení nabídek, který je napadán, nemůže podléhat dohledové činnosti, neboť jde nikoliv o dodržení zákonem stanovených postupů, ale o myšlenkový proces odehrávající se ve sféře vědomí hodnotitelů.
2.
Uchazeč CubeNet: Zadavatel porušil ustanovení § 11 odst. 1 zákona, neboť uchazeč CSc Brno, s. r. o., byl zvýhodněn ve výběrovém řízení tím, že zpracovatelem projektu, který se stal podkladem pro zadávací dokumentaci výběrového řízení, byla společnost
CSc Morava, spol. s r. o., patřící do "skupiny firem CSc".
Uchazeč CSc Brno: Původní projekt společnosti CSc Morava, spol. s r. o., byl menšího rozsahu, neodpovídal zadání veřejné soutěže a byl k dispozici všem zájemcům
u zadavatele v podobě půdorysů jednotlivých objektů.
Zadavatel: "Tuto námitku uplatnila firma CubeNet s. r. o. poprvé až nyní v návrhu na přezkoumání rozhodnutí zadavatelem orgánem dohledu. Uvedená námitka nebyla předmětem přezkumu námitek zadavatelem a proto se tímto zadavatel ani ve svém rozhodnutí ze dne 8.9.2000 nezabýval a je na zvážení orgánu dohledu zda za této situace může orgán dohledu přezkoumávat tuto námitku uchazeče, která nebyla předmětem přezkumu první instancí
t. j. v řízení o přezkoumání námitek statutárním orgánem zadavatele. Obecně lze říci, že rychlost, hospodárnost a efektivita každého výběrového řízení vyžaduje koncentraci námitek již do prvního stádia uplatněných námitek." Zadavateli nebylo nic známo o v námitkách tvrzené propojenosti mezi uchazečem CSc Brno s. r. o. a společností CSc
Morava, spol. s r. o. Společnost CSc Morava, spol. s r. o. zpracovala původní projekt počítačové strukturované sítě pro budovy krajského a okresního soudu pro podstatně jiné technické požadavky. "Pro všechny zájemce o soutěž byla uspořádána dne 7.8.2000 prohlídka komplexu budov krajského a okresního soudu, při níž byly zodpovězeny otázky projektantů k požadavkům na technické řešení rozvodů a jejich umístění. Zájemci získali zadávací dokumentaci, kterou tvořily výkresy půdorysu budov zpracované firmou CSc Morava s. r. o. , s návrhem jejich původního řešení."
Závěr orgánu dohledu: Zákon v § 11 stanoví, že žádný z uchazečů nesmí být zvýhodněn oproti ostatním uchazečům o veřejnou zakázku.
V šetřeném případě všichni uchazeči o veřejnou zakázku obdrželi od zadavatele shodné podklady, na základě kterých mohli zpracovat své nabídky. Zadavatel zachoval rovný přístup ke všem zájemcům i uchazečům o předmětnou veřejnou zakázku, v žádném směru nezvýhodnil žádného ze zájemců a uchazečů o veřejnou zakázku a neporušil tedy § 11 odst. 1 zákona. Orgán dohledu konstatuje, že každý uchazeč má možnost při pochybnosti
o správnosti postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky podat bezodkladně námitky
u zadavatele a domáhat se nápravy. Námitky uchazeče CubeNet, týkající se zadání veřejné zakázky vznesené až po výběru nejvhodnější nabídky, pokládá orgán dohledu za účelové. V této souvislosti orgán dohledu uvádí, že podle § 57 odst. 5 zákona je oprávněn přezkoumat napadené rozhodnutí v celém rozsahu a není přitom vázán návrhem uchazeče. Z uvedeného důvodu tedy orgán dohledu přešetřil i tu část návrhu uchazeče CubeNet, která původně v jeho námitkách nebyla obsažena.
Po posouzení dokumentace o zadání veřejné zakázky orgán dohledu konstatuje, že zadavatel postupoval v souladu se zákonem, a proto rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.
Poučení: |
Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. |
JUDr. Petr Hanák ředitel odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně |
Obdrží:
Krajský soud v Ostravě, Havlíčkovo nábřeží č. 34, 728 81 Ostrava, zast.
JUDr. Milenou Kohoutkovou
CSc Brno, s. r. o. , Nádražní 1259, 664 34 Kuřim, zast. Ing. Janem Nečasem
CubeNet, s. r. o., 28. října 168, 709 01 Ostrava, zast. Ing. Jiřím Kubinou
GiTy, a. s. , Mariánské náměstí 1, 617 00 Brno, zast. Ing. Pavlem Havlíčkem