číslo jednací: VZ/S130/99
Instance | I. |
---|---|
Věc | přístavba základní školy a tělocvičny Svatobořice - Mistřín |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | § 59 písm. a) - nový výběr |
Rok | 1999 |
Datum nabytí právní moci | 22. 9. 1999 |
Dokumenty | ![]() |
Č. j. S 130/99-150/2447/99-Hm V Brně dne 13. září 1999
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 6. 8. 1999 podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. o návrhu obchodní společnosti MSO servis spol. s r. o., Za humny 20, PSČ 697 01 Kyjov, zastoupené panem Luďkem Šebestou, jednatelem, ze dne 4. 8. 1999 na přezkoumání rozhodnutí zadavatele - obce Svatobořice - Mistřín, Hlavní ul. č. p. 1000, PSČ 696 04 Svatobořice - Mistřín, okres Hodonín, zastoupeného panem Jiřím Kyněrou, starostou - ze dne 29. 7. 1999 o námitkách proti jeho úkonům učiněným v souvislosti s výběrem nejvhodnější nabídky v obchodní veřejné soutěži na dodávku stavby "přístavba základní školy a tělocvičny Svatobořice - Mistřín" zadávanou podle části druhé cit. zákona, rozhodl podle § 59 písm. a) cit. zákona takto:
Rozhodnutí zadavatele obce Svatobořice - Mistřín ze dne 29. 7. 1999 o výběru nejvhodnější nabídky v obchodní veřejné soutěži na dodávku stavby "přístavba základní školy a tělocvičny Svatobořice - Mistřín" se ruší a zadavateli se ukládá provést nový výběr nejvhodnější nabídky, a to do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
Odůvodnění
Zadavatel - obec Svatobořice - Mistřín, Hlavní ul. č. p. 1000, PSČ 696 04 Svatobořice - Mistřín, okres Hodonín, zastoupená panem Jiřím Kyněrou, starostou (dále jen "zadavatel") - vyhlásil dne 5. 5. 1999 zveřejněním v Obchodním věstníku č. 18/99 pod zn. 073737-18/99 podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. (dále jen "zákon") obchodní veřejnou soutěž na dodávku stavby "přístavba základní školy a tělocvičny Svatobořice - Mistřín". Dne 2. 6. 1999 zveřejnil zadavatel v Obchodním věstníku č. 22/99 pod zn. 075467-22/99 změnu soutěžních podmínek předmětné obchodní veřejné soutěže.
Jako kritéria hodnocení nabídek zadavatel v podmínkách obchodní veřejné soutěže (ve znění výše uvedené změny soutěžních podmínek) uvedl:
-
celková výhodnost návrhu smlouvy o dílo pro zadavatele,
-
zaměstnanost lidí v regionu - způsob a rozsah využití místních zdrojů,
-
výše nabídkové ceny vč. DPH,
-
záruka,
-
technické předpoklady uchazečů, reference.
Z protokolu komise pro otevírání obálek s nabídkami ze dne 17. 7. 1999 vyplývá, že nabídky podalo jedenáct uchazečů.
Dopisy ze dne 21. 7. 1999 zadavatel oznámil uchazečům (kromě uchazečů z obchodní veřejné soutěže vyloučených), že jako nejvhodnější byla vybrána nabídka obchodní společnosti BaS, stavební a obchodní spol. s r. o., Brněnská 3497, PSČ 695 01 Hodonín, zastoupené Ing. Ludvíkem Brázdou, jednatelem (dále jen "BaS"), jako druhá v pořadí se umístila nabídka obchodní společnosti MSO servis spol. s r. o., Za humny 20, PSČ 697 01 Kyjov, zastoupené panem Luďkem Šebestou, jednatelem (dále jen "MSO servis"), a jako třetí v pořadí společná nabídka obchodních společností Pozemní stavitelství Hodonín, spol. s r. o., zkratka PSH, spol. s r. o., Rodinova 2, PSČ 695 01 Hodonín, zastoupené Ing. Janem Pinskerem, jednatelem (dále jen "Pozemní stavitelství Hodonín"), a Ing. Vladimírem Janáčem, jednatelem, a Jihomoravská stavební, akciová společnost, Sacharovova 39, PSČ 695 01 Hodonín, zastoupené Ing. Ivanem Pártlem, předsedou představenstva (dále jen "Jihomoravská stavební").
Zadavateli byl doručen dopis uchazeče MSO servis ze dne 21. 7. 1999 označený jako "podání námitky k výběrovému řízení na zhotovitele přístavby ZŠ a tělocvičny Svatobořice - Mistřín", ve kterém uchazeč požaduje prokázání pravdivosti čestných prohlášení uchazečů, a to zejména "bodů c) a f)", o veřejnou zakázku. Orgán dohledu konstatuje, že uvedený dopis přes své označení nemá charakter námitek proti úkonům zadavatele podle § 53 zákona, neboť nesměřuje proti žádnému úkonu zadavatele. Zadavatel dopisem ze dne 27. 7. 1999 uchazeči MSO servis sdělil, že výběrová komise pracovala podle zákona. Dne 27. 7. 1999 byl zadavateli doručen podnět uchazeče MSO Servis ze dne 23. 7. 1999 k vyloučení uchazeče BaS z obchodní veřejné soutěže.
Následujícího dne, tj. 28. 7. 1999 byl zadavateli doručen dopis uchazeče MSO servis ze dne 27. 7. 1999 označený jako "námitky proti úkonu zadavatele v obchodní veřejné soutěži". Zadavatel ve lhůtě stanovené zákonem námitky uchazeče přezkoumal, a jelikož neshledal porušení zákona, námitkám nevyhověl, což uchazeči oznámil dopisem ze dne 29. 7. 1999 doručeným dne 30. 7. 1999 (viz doručenka). Uchazeč MSO servis svým dopisem ze dne 4. 8. 1999 podal návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách orgánem dohledu, který Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu") obdržel dne 6. 8. 1999.
V návrhu na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách uchazeč MSO servis uvádí, že anonymně obdržel přehled nedoplatků uchazeče BaS na pojistném na veřejné zdravotní pojištění a na pojistném na sociální zabezpečení, a tedy má podezření, že tento uchazeč nesplnil kvalifikační předpoklady pro předmětnou veřejnou zakázku. Dále uchazeč MSO servis dovozuje, že pokud upozornil zadavatele na své podezření, měl zadavatel zjišťovat kvalifikační předpoklady uchazeče BaS i jinými prostředkyn než jsou dokumenty uvedené v § 2c zákona, a nikoliv rozhodnout o výběru nejvhodnější nabídky. Uchazeč MSO servis navrhuje, aby orgán dohledu ve svém rozhodnutí konstatoval porušení § 2a odst. 2 a § 2e zákona zadavatelem a uložil provést nápravu spočívající ve vyloučení uchazeče BaS z obchodní veřejné soutěže. Ačkoli v návrhu uchazeč MSO servis uvádí, že jeho návrh směřuje "proti úkonu zadavatele spočívajícím v opomenutí našeho podnětu na přezkoumání kvalifikace účastníků obchodní veřejné soutěže před rozhodnutím o výběru nejvhodnější nabídky", posoudil orgán dohledu návrh podle jeho skutečného obsahu tak, že návrh směřuje k přezkoumání rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky.
Dnem doručení uvedeného návrhu orgánu dohledu, tj. 6. 8. 1999, bylo zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách.
Účastníky tohoto správního řízení podle § 58 zákona jsou:
-
Zadavatel,
-
BaS,
-
MSO servis,
-
Pozemní stavitelství Hodonín,
-
Jihomoravská stavební.
Ve stanovisku ze dne 11. 8. 1999 k návrhu uchazeče MSO servis zadavatel odkazuje na své rozhodnutí o námitkách ze dne 29. 7. 1999 a popisuje časový sled událostí a úkonů učiněných v průběhu obchodní veřejné soutěže. K otázce zjišťování kvalifikačních předpokladů uchazečů zadavatel uvádí, že postupoval v souladu se zákonem.
Dne 17. 8. 1999 odeslal orgán dohledu podle § 6 odst. 2 zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů uchazeči MSO servis platební výměr k zaplacení správního poplatku stanoveného podle položky 62 písm. b) sazebníku správních poplatků, který tvoří přílohu cit. zákona. Uchazeč tento správní poplatek ve výši 100 000,- Kč (slovy sto tisíc korun českých) uhradil dne 1. 9. 1999 převodem na účet orgánu dohledu.
Zahájení správního řízení oznámil orgán dohledu jeho účastníkům dopisem č. j. S 130/99-150/2114/99-Hm ze dne 17. 8. 1999, ve kterém účastníkům správního řízení poskytl pětidenní lhůtu vyjádřit se ke skutečnostem, které budou podkladem pro rozhodnutí, jakož i ke způsobu jejich zjištění, popřípadě k návrhu na doplnění šetření.
Ve svém vyjádření ze dne 20. 8. 1999 se uchazeč Pozemní stavitelství Hodonín ztotožňuje s návrhem uchazeče MSO servis s tím, že oproti návrhu žádá, aby orgán dohledu zrušil předmětnou obchodní veřejnou soutěž a uložil nové zadání veřejné zakázky.
Uchazeč BaS ve svém vyjádření ze dne 20. 8. 1999 uvádí ustanovení zákona týkající se prokazování kvalifikačních předpokladů uchazečů o veřejnou zakázku a konstatuje, že kvalifikační předpoklady prokázal v souladu se zákonem. Uchazeč BaS navrhuje, aby se orgán dohledu zabýval nabídkou uchazeče MSO servis, a to "v části návrhu smlouvy o dílo, kdy jimi navržený způsob zálohování ceny díla je v rozporu se zadávacími podmínkami obchodní veřejné soutěže vč. jejich dodatku". Závěrem uchazeč BaS navrhuje, aby orgán dohledu zamítl návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách, neboť nebylo shledáno, že došlo k porušení zákona.
Dne 12. 8. 1999 obdržel orgán dohledu dopis č. j. ORHO-252/KP-HK-Tč-99 Policie České republiky, okresního ředitelství Hodonín, který se týká předmětné obchodní veřejné soutěže a který kromě požadavku o provedení šetření a podání zprávy obsahuje rovněž zjištění o platbách pojistného na veřejné zdravotní pojištění a na sociální zabezpečení uchazeče BaS spolu s doklady prokazujícími nedoplatky jmenovaného uchazeče ke dni 17. 6. 1999.
Po přezkoumání a zhodnocení všech podkladů konstatuje orgán dohledu následující.
Uchazeč BaS ve své nabídce doručené zadavateli dne 17. 6. 1999 předložil k prokázání kvalifikačních předpokladů uchazeče o veřejnou zakázku uvedených v § 2 odst. 1 písm. f) zákona následující dokumenty:
-
čestné prohlášení, že uchazeč "nemá splatné nedoplatky na pojistném na veřejné zdravotní pojištění, na pojistném na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti" podepsané dne 17. 6. 1999 Ing. Ludvíkem Brázdou, jednatelem oprávněným jednat za uchazeče,
-
ověřenou kopii potvrzení Všeobecné zdravotní pojišťovny, okresní pojišťovny Hodonín, ze dne 2. 3. 1999, v němž se uvádí, že případné závazky uchazeče jsou vyčíslitelné pouze na základě kontroly, která nebyla provedena,
-
ověřenou kopii potvrzení Okresní správy sociálního zabezpečení v Hodoníně ze dne 14. 2. 1999, že uchazeč "nemá závazky vůči Okresní správě sociálního zabezpečení v Hodoníně".
Na základě výzvy zadavatele ze dne 21. 7. 1999 k předložení dokladů podle § 2c odst. 2 zákona uchazeč BaS dokumenty předložené v nabídce doplnil o:
-
ověřenou kopii potvrzení Všeobecné zdravotní pojišťovny, okresní pojišťovny Hodonín, ze dne 12. 7. 1999 o tom, že uchazeč nemá "žádný splatný závazek vůči VZP",
-
ověřenou kopii potvrzení Okresní správy sociálního zabezpečení v Hodoníně ze dne 2. 7. 1999, že uchazeč "nemá závazky vůči Okresní správě sociálního zabezpečení v Hodoníně OSSZ".
Podle zjištění Policie České republiky (vycházejícího z údajů poskytnutých Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky a Českou správou sociálního zabezpečení) sděleného orgánu dohledu dopisem ze dne 12. 8. 1999 však uchazeč BaS měl ke dni 17. 6. 1999 nedoplatek na pojistném na veřejné zdravotní pojištění ve výši 459 645,- Kč a na pojistném na sociální zabezpečení (které ve smyslu § 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zahrnuje i příspěvek na státní politiku zaměstnanosti) nedoplatek ve výši 1 254 974,- Kč. Výše uvedené čestné prohlášení uchazeče BaS ze dne 17. 6. 1999, tj. dne, kdy předložil zadavateli svou nabídku, tedy obsahuje nepravdivéúdaje a jako takové neprokazuje splnění kvalifikačního předpokladu uvedeného v § 2 odst. 1 písm. f) zákona. Logicky nelze prokázat splnění kvalifikačního předpokladu, pokud kvalifikační předpoklad uchazeč fakticky nesplňuje.
Zadavatel při zjišťování kvalifikačních předpokladů uchazeče BaS neporušil zákon, neboť kvalifikaci uchazeče zjišťoval při posuzování a hodnocení nabídek - § 2a odst. 2 písm. a) a písm. b) zákona - podle dokladů uvedených v § 2c odst. 1 zákona. Ustanovení § 2a a § 2c zákona je nutno vykládat ve vzájemné souvislosti, přičemž z žádného ustanovení zákona nelze dovodit povinnost zadavatele zjišťovat prokázání kvalifikačních předpokladů jinými prostředky než dokumenty stanovenými v § 2c zákona (případně způsobem stanoveným zadavatelem podle § 2a odst. 3 zákona, pokud si zadavatel vymezí další předpoklady pro plnění veřejné zakázky).
Návrh smlouvy o dílo předložený v nabídce uchazečem MSO servis odpovídá podmínkám obchodní veřejné soutěže zveřejněným v Obchodním věstníku č. 18/99 pod zn. 073737-18/99, ve znění jejich změny zveřejněné v Obchodním věstníku č. 22/99 pod zn. 075467-22/99. Uchazeč MSO servis v návrhu smlouvy o dílo nepožaduje zálohy a navržený způsob splácení ceny díla - splácení 90 % částky uvedené v částečných fakturách vystavovaných měsíčně podle skutečného postupu prací s deponováním zbylých 10 % jako tzv. zádržného, které bude uchazeči převedeno po uplynutí záruční doby - není v rozporu s platebními podmínkami zveřejněnými v bodu 7. podmínek obchodní veřejné soutěže.
Po provedeném řízení orgán dohledu konstatuje, že uchazeč, jehož nabídka byla v obchodní veřejné soutěži vybrána jako nejvhodnější, nesplnil kvalifikační předpoklady uchazeče o veřejnou zakázku podle § 2b odst. 1 písm. f) zákona. Po zhodnocení všech důkazů orgán dohledu rozhodl, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. Před provedením nového výběru nejvhodnější nabídky musí zadavatel vyloučit podle § 2e zákona uchazeče BaS z obchodní veřejné soutěže.
Poučení: |
Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. |
JUDr. Petr Hanák ředitel odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně |
Obdrží účastníci řízení:
-
Obec Svatobořice - Mistřín, Hlavní ul. č. p. 1000, PSČ 696 04 Svatobořice - Mistřín, okres Hodonín, zastoupená panem Jiřím Kyněrou
-
BaS, stavební a obchodní spol. s r. o., Brněnská 3497, PSČ 695 01 Hodonín, zastoupená Ing. Ludvíkem Brázdou
-
MSO servis spol. s r. o., Za humny 20, PSČ 697 01 Kyjov, zastoupená panem Luďkem Šebestou
-
Pozemní stavitelství Hodonín, spol. s r. o., zkratka PSH, spol. s r. o., Rodinova 2, PSČ 695 01 Hodonín, zastoupená Ing. Janem Pinskerem a Ing. Vladimírem Janáčem
-
Jihomoravská stavební, akciová společnost, Sacharovova 39, PSČ 695 01 Hodonín, zastoupená Ing. Ivanem Pártlem