číslo jednací: 08856/2020/840/ABi
spisová značka: S0082/2020/KS

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů Velvet CARE sp. z o.o. / MORACELL s.r.o.
Účastníci
  1. Velvet CARE sp. z o.o.
  2. MORACELL s.r.o.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno
Rok 2020
Datum nabytí právní moci 18. 3. 2020
Dokumenty file icon 2020_S0082.pdf 375 KB

Spisová značka:

 

 

ÚOHS-S0082/2020/KS

 

 

Číslo jednací:

 

 

ÚOHS-08856/2020/840/ABi

 

Brno: 18. 3. 2020

 

 

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0082/2020/KS, zahájeném dne 17. 2. 2020 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti Velvet CARE sp. z o.o., se sídlem Polská republika, Klucze, ul. Klucze – Osada 3 , zastoupeného Mgr. Ing. Tomášem Kirnerem, advokátem, se sídlem Praha 1, V Celnici 1031/4, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto

 

ROZHODNUTÍ:

Spojení soutěžitelů, společnosti Velvet CARE sp. z o.o., se sídlem Polská republika, Klucze, ul. Klucze – Osada 3, na straně jedné, a společnosti MORACELL s.r.o., se sídlem Žabčice, Průmyslová 542, IČO 25588061, na straně druhé, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti s Rámcovou smlouvou o převodu obchodních podílů, uzavřenou dne [„obchodní tajemství“] mezi společnostmi LP Moravia a.s., se sídlem Žabčice, Průmyslová 542, IČO 26914590, a Anea Italia S.R.L., se sídlem Italská republika, Florencie, Viale Dei Mille 9, jako prodávajícími, a společností Velvet CARE sp. z o.o., jako kupujícím, v jejímž konečném důsledku má společnost Velvet CARE sp. z o.o. nabýt obchodní podíl ve výši 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti MORACELL s.r.o., a tím i získat možnost vykonávat výlučnou kontrolu nad touto společností, se dle § 16 odst. 2 téhož zákona

POVOLUJE.

 

Odůvodnění

1.             Při posuzování spojení soutěžitelů vycházel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající spojení, výpisů z obchodního rejstříku či obdobných zahraničních registrů, výročních zpráv, jakož i dalších skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů. Úřad zohlednil rovněž svoji předchozí rozhodovací praxi a přihlédl k rozhodovací praxi Evropské komise ve spojením dotčené oblasti.

2.             Skutečnost, že se Úřad spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV03488806 ze dne 20. 2. 2020. Tato skutečnost byla rovněž zveřejněna na internetových stránkách Úřadu. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek, ani později, Úřad žádnou námitku k uvedenému spojení soutěžitelů neobdržel.

3.             Za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu v oblasti dotčené předmětným spojením Úřad oslovil odběratele spojujících se soutěžitelů se žádostí o poskytnutí informací a vyjádření k možným dopadům předmětného spojení na hospodářskou soutěž. Úřad tak při hodnocení možných dopadů posuzovaného spojení soutěžitelů vycházel rovněž z vyjádření a informací oslovených soutěžitelů, které tito poskytli ve svých odpovědích.

4.             V průběhu správního řízení o povolení předmětného spojení soutěžitelů Úřad též zaslal Účastníkovi řízení výzvu k doplnění návrhu na povolení spojení (dále jen „Výzva“).

5.             Podle § 16 odst. 6 zákona může Úřad účastníka řízení písemně vyzvat, aby uvedl další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení nebo aby o takových skutečnostech předložil další důkazy. Doba ode dne doručení takové výzvy účastníkovi řízení do dne, kdy bude tato povinnost splněna, se do lhůt podle odstavců 2 a 5 nezapočítává.

6.             Z citovaného ustanovení § 16 odst. 6 zákona vyplývá, že výzva účastníkovi řízení k doplnění návrhu na povolení spojení (tj. k uvedení dalších skutečností nezbytných pro vydání rozhodnutí o povolení spojení) má za následek stavení lhůty pro vydání rozhodnutí ve věci povolení spojení, když doba ode dne doručení takové výzvy účastníkovi řízení do dne, kdy bude tato povinnost splněna, se do lhůt pro vydání rozhodnutí ve věci povolení spojení nezapočítává.

7.             Výzva Úřadu k doplnění návrhu na povolení spojení byla doručena do datové schránky právního zástupce společnosti Velvet CARE sp. z o.o., se sídlem Polská republika, Klucze, ul. Klucze – Osada 3 (dále také jen „Velvet“, „Navrhovatel“ či „Účastník řízení“), dne 27. 2. 2020, přičemž Úřad od Účastníka řízení informace a podklady požadované Výzvou obdržel podáním sp. zn. ÚOHS-S0082/2020/KS, č. j. ÚOHS-06788/2020/800/JNě, které bylo Úřadu doručeno dne 28. 2. 2020. Lhůta pro vydání rozhodnutí o povolení spojení tak mezi doručením Výzvy Účastníkovi řízení a doplněním požadovaných informací a podkladů Úřadu neběžela 1 den. Konec 30denní lhůty pro vydání rozhodnutí byl proto prodloužen o 1 den, tedy z 18. 3. 2020 na 19. 3. 2020.

I. Notifikační podmínky

8.             K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souvislosti s Rámcovou smlouvou o převodu obchodních podílů, uzavřenou dne [„obchodní tajemství“] mezi společnostmi LP Moravia a.s., se sídlem Žabčice, Průmyslová 542, IČO 26914590, a Anea Italia S.R.L., se sídlem Italská republika, Florencie, Viale Dei Mille 9, jako prodávajícími, a společností Velvet, jako kupujícím, v jejímž konečném důsledku má společnost Velvet nabýt obchodní podíl představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti MORACELL s.r.o., se sídlem Žabčice, Průmyslová 542, IČO 25588061 (dále jen „Moracell“ či „Cílová společnost“), a získat tak možnost tuto společnost výlučně kontrolovat. 

9.             Posuzovaná transakce představuje spojení soutěžitelů podle § 12 odst. 2 zákona, neboť podle citovaného ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje, pokud jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo nebo nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.

10.         Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.

II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů

11.         Společnost Velvet je nepřímo výlučně kontrolována společností Abris CEE Mid-Market Fund III LP a dále společností Abris Capital Partners Limited (dále jen „Skupina Abris“), přičemž v čele této skupiny stojí společnost Crosslane LLP. Skupina Abris je prostřednictvím společnosti Abris Capital Partners Limited a jí kontrolovaných holdingových a portfoliových společností a investičních fondů aktivní na území členských států Evropské unie zejména v odvětvích (i) oděvnictví, (ii) maloobchodu, (iii) přepravy, (iv) zemědělství, (v) automobilového průmyslu, (vi) tisku, (vii) papírenského průmyslu a (viii) financí. Skupina Abris dále působí v odvětví výroby a prodeje tzv. jumbo kotoučů z celulózového papíru, a to zejména v Maďarsku, Bulharsku, Srbsku, Řecku a Polsku, a dále v oblasti výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru, a to zejména v zemích střední a východní Evropy, dále pak v Německu, [„obchodní tajemství“], Norsku, Dánsku, [„obchodní tajemství“], Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Rusku a [„obchodní tajemství“].

12.         Na území České republiky působí společnosti ze Skupiny Abris především v odvětvích (i) maloobchodního prodeje oděvů, obuvi a oděvních doplňků, (ii) koupě a prodeje ojetých automobilů a poskytování s tím souvisejících služeb, (iii) [„obchodní tajemství“], (iv) sběru odpadu a výroby polymerových syntetických vláken, (v) [„obchodní tajemství“], (x) dodávek jumbo kotoučů z celulózového papíru, (xi) dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru (například toaletního papíru, papírových kapesníčků a papírových [kuchyňských] utěrek) v baleních pro spotřebitele (zahrnujících značkové i tzv. private labels výrobky) i v baleních pro odběratele typu HoReCa a pro firemní zákazníky a (xii) dodávek hygienických produktů (typu dětských mokrých ubrousků, vatových polštářků či tyčinek s vatou), a to zejména prostřednictvím společností [„obchodní tajemství“], AURES Holdings a.s., [„obchodní tajemství“], Green Group, Pehart Tec Grup S.A., Pehart Tec Tissue S.A., [„obchodní tajemství“], Velvet či Velvet Professional sp. z o.o.  

13.         Společnost Moracell působí zejména v oblasti výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele, a to především papírových (kuchyňských) utěrek, ubrousků, toaletního papíru a papírových kapesníčků. Společnost Moracell se podílí na výrobě tzv. private labels výrobků i tzv. značkových produktů, jež se prodávají pod značkami BIG SOFT a FINE&SOFT. Tato společnost je aktivní na území České republiky, dále pak například na území Slovenska, Polska, Nizozemí, Německa, Rakouska, Maďarska, Itálie, Bulharska, Estonska či Litvy.

III. Vymezení relevantního trhu

14.         Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

15.         Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozují soutěžitelé, nad nimiž je v důsledku spojení získávána kontrola, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi soutěžitele získávajícího možnost kontroly, a na ty činnosti, které jim vertikálně předcházejí či na ně navazují.

III.1 Vymezení relevantních trhů z hlediska produktového

16.         Z výše uvedeného popisu aktiv spojujících se soutěžitelů vyplývá, že společnost Moracell působí na území České republiky především v oblasti výroby a dodávek produktů pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele, konkrétně pak zejména v oblasti výroby a dodávek papírových (kuchyňských) utěrek, ubrousků, toaletního papíru a papírových kapesníčků. Přitom uvedené výrobky společnost Moracell vyrábí jako tzv. private labels výrobky i jako značkové výrobky prodávané pod označením BIG SOFTFINE&SOFT.

17.         Skupina Abris mimo jiné také působí na území České republiky v oblasti dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru, konkrétně pak zejména v oblasti dodávek papírových (kuchyňských) utěrek, papírových kapesníčků a toaletního papíru, když tyto výrobky dodává prostřednictvím společností Velvet, Velvet Professional sp. z o.o., Pehart Tec Grup S.A. a Pehart Tec Tissue S.A. Skupina Abris dodává do České republiky tyto výrobky jako tzv. private labels výrobky i jako značkové výrobky.

18.         Skupina Abris je aktivní i v oblasti vertikálně předcházející oblasti výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru, a to v oblasti výroby a prodeje jumbo kotoučů z celulózového papíru, když tyto kotouče vyrábí jak pro následné další využití v rámci Skupiny Abris, tak pro jejich prodej třetím stranám.

19.         Z výše uvedeného výčtu podnikatelských aktivit vyplývá, že spojením dotčenou oblastí je zejména oblast výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru, konkrétně papírových (kuchyňských) utěrek, toaletního papíru a papírových kapesníčků, protože se jedná o oblast, ve které působí oba spojující se soutěžitelé. V této oblasti má předmětné spojení soutěžitelů horizontální charakter. Spojením je taktéž dotčena i oblast výroby a dodávek jumbo kotoučů z celulózového papíru, neboť v důsledku předmětné transakce získá Skupina Abris další výrobní zařízení provozované společností Moracell, na kterém bude moci tato podnikatelská skupina vyrábět produkty z jumbo kotoučů z celulózového papíru, a potenciálně tak bude moci posílit svou vertikální vazbu coby velkoobchodního prodejce jumbo kotoučů z celulózového papíru a společnosti Moracell vyrábějící produkty pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru.

III.1.1 Oblast výroby a dodávek jumbo kotoučů z celulózového papíru

20.         Jumbo kotouče z celulózového papíru (dále jen „jumbo kotouče“) jsou velké kotouče celulózového papíru, které se vyrábějí jako vstupní surovina pro další zpracovaní na různé druhy výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru. Samotné zpracování spočívá v odmotání jumbo kotouče, vytlačení, dekorování nebo perforování papíru a jeho zpracování například na svinuté produkty, jako je toaletní papír či papírové (kuchyňské) utěrky, nebo skládané produkty, mezi které patří kapesníčky či ubrousky.

21.         Pokud jde o činnost spojujících se soutěžitelů, Cílová společnost v oblasti výroby a dodávek jumbo kotoučů nepůsobí, zatímco Skupina Abris v této oblasti aktivní je, když jumbo kotouče vyrábí jak pro svou vlastní spotřebu, tak i pro jejich prodej třetím stranám.

22.         Úřad se ve své dosavadní rozhodovací praxi oblastí výroby a dodávek jumbo kotoučů doposud nezabýval. Evropská komise (dále jen „Komise“) ve své dosavadní rozhodovací praxi[1] považovala oblast výroby a dodávek jumbo kotoučů třetím stranám za samostatný věcně relevantní trh. Účastník řízení pak navrhl v souladu s rozhodovací praxí Komise vymezit věcný relevantní trh jako trh výroby a prodeje jumbo kotoučů.

23.         Vzhledem ke skutečnosti, že spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, Úřad v dané oblasti ponechává otázku konečného vymezení relevantního trhu z hlediska věcného otevřenou, a spojení bude posuzovat na trhu výroby a prodeje jumbo kotoučů.

24.         Z hlediska geografického Komise ve své dosavadní rozhodovací praxi[2] dospěla k závěru, že trh výroby a dodávek jumbo kotoučů je tvořen minimálně územím EHP, a to zejména z toho důvodu, že přepravní náklady jumbo kotoučů jsou výrazně nižší ve srovnání s přepravními náklady výrobků vyrobených z těchto jumbo kotoučů, že jumbo kotouče mají kompaktnější povahu a lze je dodávat v rámci území EHP.

25.         Rovněž Účastník řízení v dotazníku k povolení spojení navrhl s odkazem na rozhodovací praxi Komise vymezit trh výroby a dodávek jumbo kotoučů územím EHP či konečné vymezení geografického relevantního trhu ponechat otevřené, když mezi zeměmi v rámci EHP není nezbytné platit cla, která by zvýšila cenu produktů, dále z toho důvodu, že Skupina Abris může výrobky vyrobené v Maďarsku, Bulharsku, Srbsku, Řecku či Polsku převést do České republiky či do jiné ze zemí EHP bez dodatečných nákladů, případně Navrhovatel uvedl, že dodatečné náklady za doručení zboží do těchto zemí placené zákazníky nepředstavují pro tyto zákazníky ekonomické překážky, jež by omezovaly přeshraniční nákupy/prodeje jumbo kotoučů. 

26.         S ohledem na skutečnost, že spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv vymezení relevantního trhu, ponechal Úřad otázku jeho konečného geografického vymezení otevřenou, a posoudil spojení na trhu vymezeném územím EHP.

III.1.2 Oblast výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru

27.         Pokud jde o činnosti spojujících se soutěžitelů v této oblasti, Cílová společnost působí zejména v oblasti výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele, a to především papírových (kuchyňských) utěrek, papírových kapesníčků, toaletního papíru a ubrousků, přičemž společnost Moracell tyto výrobky dodává maloobchodníkům, kteří je dále prodávají konečným spotřebitelům. Skupina Abris působí taktéž zejména v oblasti dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele, a to především papírových (kuchyňských) utěrek, papírových kapesníčků a toaletního papíru, když dodává tyto výrobky maloobchodníkům, kromě toho pak i dodává výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru odběratelům typu HoReCa a zákazníkům z řad firem. V České republice jsou tak odběrateli výše uvedených výrobků Skupiny Abris maloobchodníci a jeden velkoobchodní distributor, jež předmětné produkty dále dodává odběratelům z řad firemních zákazníků či HoReCa subjektům.

28.         Komise ve své dosavadní rozhodovací praxi[3] v předmětné oblasti rozlišovala mezi dodávkami konečných výrobků z celulózového papíru maloobchodníkům (jedná se o tzv. výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele) a mezi dodávkami téhož zboží distributorům, kteří je následně dodávají zákazníkům typu HoReCa či zákazníkům z řad firem (jedná se o tzv. výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru určené pro subjekty mimo maloobchodní prodejce), a to z toho důvodu, že každá z těchto kategorií výrobků je prodávána prostřednictvím jiných distribučních kanálů a jiným zákazníkům, tudíž nejsou tyto kategorie výrobků navzájem zastupitelné.

29.         Z rozhodovací praxe Komise[4] dále vyplývá, že výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele lze dále dělit dle jednotlivých druhů těchto výrobků na 4 skupiny, a to toaletní papír, papírové (kuchyňské) utěrky, papírové kapesníky a ubrousky. Každá z těchto skupin výrobků představuje samostatný věcný relevantní trh, a to z toho důvodu, že se tyto skupiny výrobků od sebe odlišují cenou, fyzikálními vlastnostmi a konečným užitím. Pokud jde o další možné dělení výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru určených pro subjekty mimo maloobchodní prodejce, lze je dále členit do pěti skupin, jako toaletní papír, ubrousky či ubrousky využívané ve zdravotnictví, přičemž každá z těchto skupin taktéž představuje samostatný věcně relevantní trh.  

30.         Dále se Komise ve své dosavadní rozhodovací praxi[5] zabývala možným dalším dělením jednotlivých skupin výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele, jež jsou dodávány maloobchodníkům, když naznačila možné dělení jednotlivých skupin výrobků (neboli jednotlivých trhů) na trhy výrobků představující tzv. značkové zboží a na výrobky, jenž představují tzv. private labels produkty. Důvody pro takové rozdělení byly odlišný způsob nákupu a prodeje značkových výrobků a tzv. private labels výrobků, odlišná cenová úroveň (zejména na velkoobchodní úrovni), odlišný okruh konkurentů v každém z těchto segmentů a odlišná struktura maloobchodního trhu. Nicméně konečné vymezení relevantního trhu ponechala Komise otevřené.

31.         Úřad se touto oblastí ve své dosavadní rozhodovací praxi doposud nezabýval.

32.         Účastník řízení se v dotazníku k povolení spojení obecně ztotožnil s vymezením věcných relevantních trhů dle rozhodovací praxe Komise, když v oblasti výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v balení pro spotřebitele navrhl vymezit relevantní trhy papírových (kuchyňských) utěrek, toaletního papíru a papírových kapesníčků, a trh dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru určených pro subjekty mimo maloobchodní prodejce.

33.         Naopak dle názoru Účastníka řízení členění věcných relevantních trhů na tzv. private labels výrobky a značkové výrobky není nezbytné, a to z důvodů malých tržních podílů spojujících se soutěžitelů v těchto segmentech, nesledování prodejů dle jednotlivých segmentů ze strany spojujících se soutěžitelů a obdobných tržních a konkurenčních podmínek v obou segmentech.

34.         Pokud jde o možné vymezení věcně relevantního trhu, vzhledem ke skutečnosti, že oba spojující se soutěžitelé jsou aktivní na trzích výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele a že na trhu výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru určených pro subjekty mimo maloobchodní prodejce působí pouze Nabyvatel, Úřad se dále při bližším vymezování věcně relevantních trhů zabýval pouze prvním ze zmíněných trhů a uvádí, že by bylo možné uvažovat o trzích papírových kapesníků, papírových (kuchyňských) utěrek, toaletního papíru a ubrousků s případným dělením na segmenty značkových výrobků a tzv. private labels výrobků.[6] Vzhledem ke skutečnosti, že spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv vymezení věcně relevantního trhu, Úřad nechává otázku konečného vymezení relevantního trhu z hlediska věcného otevřenou.

35.         Z hlediska geografického Komise ve své dosavadní rozhodovací praxi[7] dospěla k závěru, že trhy v oblasti dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele mohou být tvořeny územím národním, a to zejména z toho důvodu, že přepravní náklady tvoří významnou překážku bránící dodávkám těchto výrobků na dlouhé vzdálenosti, případně skupinou několika států, jejichž trhy jsou charakterizovány podobnými znaky, jako například podobným jazykem, maloobchodními řetězci, preferencemi spotřebitelů či prodávanými značkami týchž výrobků, příkladem těchto států je pak například Velká Británie a Severní Irsko s Irskem, pobaltské republiky či Belgie s Lucemburskem. Z šetření prováděného Komisí[8] bylo zjištěno, že schůdnými vzdálenostmi pro dodávky těchto výrobků jsou maximální vzdálenosti 700 až 1000 km, v případě Itálie pak až 1200 km.

36.         Dle názoru Účastníka řízení by měly být geografické relevantní trhy v oblasti dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru vymezeny v souladu s rozhodovací praxí Komise jako trhy národní.

37.         Účastník řízení dále v dotazníku k povolení spojení uvedl, že Skupina Abris vyrábí výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v Polsku, odkud je dodává do zemí střední a východní Evropy včetně České republiky, dále je pak například dodává zákazníkům v Německu, [„obchodní tajemství“], Norsku, Dánsku, [„obchodní tajemství“], Litvě, Lotyšsku, Estonsku či Rusku. Cílová společnost pak výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele vyrábí v České republice a dodává je zákazníkům v České republice a dále i zákazníkům do zahraničí, mimo jiné na Slovensko, do Nizozemí, Běloruska, Německa, Polska, Estonska či Rakouska. Vzhledem ke skutečnosti, že oba spojující se soutěžitelé dodávají své výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru jak na území státu, ve kterém byly tyto výrobky vyrobeny, tak i do ostatních zemí v rámci EHP i zemí mimo EHP, bylo by možné uvažovat i o širším vymezení geografického relevantního trhu, než je území České republiky.

38.         Tento závěr podporuje i šetření provedené v této věci Úřadem, když všichni z oslovených odběratelů spojujících se soutěžitelů, kteří odpověděli na žádost Úřadu o poskytnutí informací, nakupují výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru, konkrétně papírové (kuchyňské) utěrky, i od dodavatelů těchto výrobků se sídlem mimo území České republiky. Přitom více než polovina z těchto odběratelů nakupuje více než polovinu těchto výrobků od dodavatelů se sídlem mimo Českou republiku. Tato skutečnost tak svědčí spíše pro vymezení geografického relevantního trhu územím širším než Česká republika. Tomuto závěru odpovídá i vyjádření Navrhovatele v dotazníku k povolení spojení soutěžitelů, v němž je uvedeno, že výrobní zařízení na výrobu papírových (kuchyňských) utěrek vlastní v České republice pouze společnost Moracell a že ostatní její konkurenti dovážejí předmětné zboží z ciziny (přibližně 80 % tohoto zboží se na český trh dováží).

39.         V návaznosti na výše uvedené Úřad uvádí, že podmínky pro trhy dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele lze považovat za dostatečně homogenní minimálně na celém území České republiky, nicméně otázku přesného vymezení geografického relevantního trhu lze ponechat s ohledem na skutečnost, že spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv vymezení relevantního trhu, otevřenou. Úřad nicméně posoudí dopady předmětného spojení na geografickém trhu vymezeném územím České republiky.

III.2 Posouzení dopadů spojení

40.         Úřad v každém případě spojení soutěžitelů zkoumá, zda posuzovaným spojením soutěžitelů dojde k podstatnému narušení hospodářské soutěže na relevantních trzích či nikoli. Kritéria, podle kterých Úřad zkoumá, zda posuzovaným spojením soutěžitelů dojde k podstatnému narušení hospodářské soutěže na relevantních trzích, jsou stanovena v § 17 zákona. Základní představu o struktuře trhu a konkurenčním významu spojujících se soutěžitelů i jejich konkurentů poskytují zejména tržní podíly na relevantním trhu. Pokud jde o velikost tržních podílů, jestliže společný podíl spojujících se soutěžitelů na relevantním trhu nepřesáhne 25 %, má se za to, že jejich spojení nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, neprokáže-li se při posuzování spojení opak.[9] 

III.2.1 Trh dodávek papírových ubrousků v baleních pro spotřebitele

41.         Na trhu dodávek papírových ubrousků v baleních pro spotřebitele na území České republiky působí ze spojujících se soutěžitelů pouze Cílová společnost. Ta dosahovala v roce 2018 na tomto trhu tržního podílu [15 - 25] %.[10] S ohledem na skutečnost, že na tomto relevantním trhu působí pouze jeden ze spojujících se soutěžitelů, a tudíž nedojde v důsledku realizace předmětné transakce k navýšení tržního podílu spojením vzniklého subjektu, nebude mít předmětné spojení negativní dopad na hospodářskou soutěž na tomto trhu na území České republiky.

 

III.2.2 Trh dodávek papírových kapesníčků v baleních pro spotřebitele

42.         Pokud jde o trh dodávek papírových kapesníčků v baleních pro spotřebitele na území České republiky, má posuzované spojení horizontální charakter. V roce 2018 dosahovala Skupina Abris na tomto trhu tržního podílu [5 - 15] %,[11] Cílová společnost pak [0 - 5] %. Společný tržní podíl pak dosahoval [5 - 15] %.

43.         Vzhledem ke skutečnosti, že společný tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele bude nízký, dále vzhledem k tomu, že tržní podíl Skupiny Abris v důsledku spojení na tomto trhu vzroste jen nepatrně a že spojením vzniklý soutěžitel bude vystaven působení dalších konkurentů, nebude mít předmětné spojení soutěžitelů za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na tomto trhu.

III.2.3 Trh dodávek toaletního papíru v baleních pro spotřebitele

44.         Předmětné spojení soutěžitelů na trhu dodávek toaletního papíru v baleních pro spotřebitele na území České republiky má rovněž horizontální charakter, když jsou na tomto trhu aktivní oba spojující se soutěžitelé. Skupina Abris dosahovala na tomto trhu v roce 2018 tržního podílu [0 - 5] %,[12] tržní podíl Cílové společnosti v roce 2018 pak činil [5 - 15] %. Celkový tržní podíl spojením vzniklého subjekty by za rok 2018 na tomto trhu dosahoval [5 - 15] %.

45.         Vzhledem ke skutečnosti, že tržní podíl spojením vzniklého subjektu na tomto trhu je relativně nízký, že nárůst tržního podílu spojením vzniklého subjektu nebude velký a že spojením vzniklý subjekt bude i nadále čelit působení dalších konkurenčních subjektů, nebude mít posuzované spojení soutěžitelů za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.

III.2.4 Trh dodávek papírových (kuchyňských) utěrek v baleních pro spotřebitele

46.         Také na trhu dodávek papírových (kuchyňských) utěrek v baleních pro spotřebitele na území České republiky jsou aktivní oba spojující se soutěžitelé. Tržní podíl Skupiny Abris na tomto trhu činil v roce 2018 [5 - 15] %,[13] tržní podíl Cílové společnosti dosahoval na stejném trhu za stejné období výše [5 - 15] %. Tržní podíl spojením vzniklého subjektu by pak na tomto trhu na území České republiky za rok 2018 činil [15 - 25] %.

47.         Na předmětném trhu na území České republiky působí rovněž další konkurenti spojujících se soutěžitelů, a to společnost Metsa Tissue Czech s.r.o., která v roce 2018 dosahovala tržního podílu 25 – 35 %, Melitrade a.s. či Slovak Hygienic Paper Group (dále jen „Skupina SHP“) s individuálními tržními podíly v rozmezí 5 – 15 %.

48.         Navíc z šetření provedeného Úřadem v této věci vyplynulo, že všichni odběratelé spojujících se soutěžitelů, kteří Úřadu poskytli odpověď na jeho žádost o poskytnutí informací, by byli schopni nahradit dodávky spojujících se soutěžitelů od jiných konkurenčních subjektů, a to jak tuzemských, mezi které patří například společnost SHP BOHEMIA s.r.o. či Melitrade a.s., tak i zahraničních, jako například společnosti Skupina SHP či WEPA Hygieneprodukte GmbH.

49.         V důsledku navrhovaného spojení soutěžitelů by spojením vzniklý subjekt na trhu dodávek papírových (kuchyňských) utěrek v baleních pro spotřebitele na území České republiky dosahoval tržního podílu [15 - 25] %, stal by se z něj druhý nejsilnější hráč na tomto trhu, jenž by byl navíc vystaven konkurenci z řad dalších subjektů. Posuzovaná transakce tak nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na tomto trhu.

50.         V případě užšího vymezení věcného relevantního trhu, a to subtrhu dodávek značkových papírových (kuchyňských) utěrek v baleních pro spotřebitele na území České republiky, by byl tržní podíl spojujících se soutěžitelů na území České republiky v roce 2018 následující. Skupina Abris dosáhla na tomto subtrhu tržního podílu [0 - 5] %, zatímco Cílová společnost zde dosáhla tržního podílu ve výši přibližně [15 - 25] %. Společný tržní podíl spojením vzniklého subjektu by pak na tomto subtrhu dosahoval zhruba [15 - 25] %. Mezi konkurenty spojujících se soutěžitelů na subtrhu dodávek značkových papírových (kuchyňských) utěrek v baleních pro spotřebitele na území České republiky patří například společnosti Metsa Tissue Czech s.r.o. s tržním podílem přibližně 5 – 15 %, Melitrade a.s., jejíž tržní podíl činil cca 5 - 15 %, nebo Skupina SHP s tržním podílem cca 0 – 5 %.   

51.         Na subtrhu dodávek tzv. private labels papírových (kuchyňských) utěrek v baleních pro spotřebitele na území České republiky dosahovali oba spojující se soutěžitelé individuálního tržního podílu ve výši [5 - 15] %.  Spojením vzniklý soutěžitel by pak na tomto subtrhu zaujímal tržní podíl ve výši [15 - 25] %.

52.         Mezi nejvýznamnější konkurenty spojujících se soutěžitelů dodávající tzv. private labels papírové (kuchyňské) utěrky v baleních pro spotřebitele na území České republiky patřily v roce 2018 společnosti Metsa Tissue Czech s.r.o. a Skupina SHP, každá s individuálním tržním podílem přibližně 15 – 25 %, či společnost Melitrade a.s. s tržním podílem 5 – 15 %.

53.         Vzhledem ke skutečnostem, že společný tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele nepřesáhne ani na jednom z těchto subtrhů hranici 25 % a že spojující se strany budou nadále vystaveni konkurenci dalších subjektů, předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na žádném z těchto subtrhů.

III.2.5 Trh výroby a dodávek jumbo kotoučů

54.         Na trhu výroby a dodávek jumbo kotoučů na území EHP působí ze spojujících se soutěžitelů pouze Skupina Abris, která dosahovala v roce 2018 tržního podílu [0 - 5] %.[14] Vzhledem ke skutečnostem, že Cílová společnost na tomto relevantním trhu není aktivní a že tržní podíl Skupiny Abris je nízký, nebude mít předmětné spojení soutěžitelů negativní dopad na hospodářskou soutěž na tomto trhu.

55.         Z provedeného šetření rovněž vyplynulo, že Nabyvatel v roce 2019 nedodal do České republiky žádný jumbo kotouč z celulózového papíru.

56.         Trh výroby a dodávek jumbo kotoučů vertikálně předchází výše uvedeným trhům v oblasti dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru v baleních pro spotřebitele. S ohledem na skutečnost, že spojující se soutěžitelé nedovážejí do České republiky jumbo kotouče z celulózového papíru a že dosahují na všech navazujících trzích relativně nízkého tržního podílu a dále že jsou vystaveni konkurenci z řad dalších soutěžitelů na těchto relevantních trzích, předmětné spojení soutěžitelů nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.

57.         Pro úplnost Úřad uvádí, že ačkoliv je Navrhoval vertikálně integrován, když působí na trhu výroby a dodávek jumbo kotoučů i na navazujících trzích výroby a dodávek výrobků pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru a jejich subtrzích, jeho konkurenti, mezi které patří například společnosti Metsa Tissue Czech s.r.o. či Skupina SHP, patří do podnikatelských skupin společností, které jsou taktéž vertikálně integrované, když disponují stroji na výrobu celulózového papíru a linkami na přeměnu jumbo kotoučů na výrobky pro osobní hygienu a domácnost z celulózového papíru.

IV. Závěr

58.         S ohledem na skutečnosti, že spojující se soutěžitelé dosahují relativně nízkých tržních podílů na výše uvedených trzích, respektive sub-trzích, že jsou vystaveni konkurenci z řad dalších soutěžitelů disponujících obdobným tržním postavením, či že jejich hlavními odběrateli jsou obchodní řetězce, které disponují významnou kupní silou a které mají více alternativních dodavatelů, ať už tuzemských či zahraničních, Úřad dospěl k závěru, že v důsledku propojení činností spojujících se soutěžitelů nedojde k podstatnému narušení hospodářské soutěže na zkoumaných trzích, respektive subtrzích, a proto pro naplnění podmínky uvedené v § 16 odst. 2 věta třetí zákona Úřad rozhodl o povolení navrhovaného spojení soutěžitelů, a toto rozhodnutí ve stanovené lhůtě vydává.

 

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Hynek Brom

I. místopředseda Úřadu

 

 

Obdrží:

Mgr. Ing. Tomáš Kirner, advokát

Allen & Overy (Czech Republic) LLP, organizační složka

V Celnici 1031/4

110 00 Praha 1

ID DS: 2myras7

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

PM 18. 3. 2020



[1] Viz např. rozhodnutí Komise ve věci M.2522 SCA HYGIENE PRODUCTS/CARTOINVEST, M.4533 SCA/P&G European Tissue Business čiM.2097 SCA/Metsä Tissue.

[2] Viz např. rozhodnutí Komise ve věci M.2097 SCA/Metsä Tissue,M.6455 SCA/GEORGIA-PACIFIC EUROPE či M.4533 SCA/P&G European Tissue Business.

[3] Viz např. rozhodnutí Komise ve věci M.2522 SCA HYGIENE PRODUCTS/CARTOINVEST, M.4054 KOCH INDUSTRIES/GEORGIA-PACIFIC čiM.6455 SCA/GEORGIA-PACIFIC EUROPE.

[4] Viz např. rozhodnutí Komise ve věci M.2097 SCA/Metsä Tissue či M.2522 SCA HYGIENE PRODUCTS/CARTOINVEST.

[5] Viz rozhodnutí Komise ve věci M.2097 SCA/Metsä Tissue či M.2522 SCA HYGIENE PRODUCTS/CARTOINVEST.

[6] Dle reakce většiny oslovených odběratelů spojujících se soutěžitelů by v případě malého nepřechodného zvýšení ceny značkových produktů z celulózového papíru (konkrétně papírových [kuchyňských] utěrek) nedošlo z jejich strany ke zvýšené poptávce po tzv. private labels výrobcích, z čehož vyplývá, že uvedené segmenty nejsou součástí téhož relevantního trhu, ale představují dva samostatné relevantní trhy. Tomuto zjištění odpovídá i dosavadní rozhodovací praxe Úřadu, ze které vyplývá, že Úřad rozlišuje mezi značkovými výrobky a tzv. private labels výrobky zejména u zboží, které je prodáváno obchodními řetězci, např. u nealkoholických nápojů tomu tak bylo v řízení vedeném pod spisovou značkou S0152/2018/KS KMV BEV CZ, s. r. o., a PEPSICO CZ, s. r. o., PEPSI-COLA SR, s. r. o., a části závodu a vybraných nemovitostí nacházejících se v Soroksaru, Maďarská republika, společnosti Fővárosi Ásványvíz - és Üdítőipari Zártkörűen Működő Részvény či u pečiva ve správním řízení vedeném pod sp. zn. S0426/2018/KS AGROFERT, a.s. /UB HOLDING, a.s.  

[7] Viz např. rozhodnutí Komise ve věci M.6455 SCA/GEORGIA-PACIFIC EUROPE či M.2522 SCA HYGIENE PRODUCTS/CARTOINVEST.

[8] Viz rozhodnutí Komise ve věci M.2522 SCA HYGIENE PRODUCTS/CARTOINVEST.

[9] Viz § 17 odst. 3 zákona.

[10] Měřeno dle hodnoty prodejů.

[11] Měřeno dle hodnoty prodejů.

[12] Měřeno dle hodnoty prodejů.

[13] Měřeno dle hodnoty prodejů.

[14] Měřeno dle hodnoty prodejů.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en