číslo jednací: 45774/2023/873
spisová značka: S0718/2023/KS

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů MND a.s. / Moravia Gas Storage a.s.
Účastníci
  1. MND a.s.
  2. Moravia Gas Storage a.s.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno
Rok 2023
Datum nabytí právní moci 16. 11. 2023
Dokumenty file icon 2023_S0718.pdf 193 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0718/2023/KS

Číslo jednací:      ÚOHS-45774/2023/873

 

Brno 16. 11. 2023

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0718/2023/KS zahájeném dne 27. 10. 2023 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 a § 16a zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě zjednodušeného návrhu účastníka řízení, společnosti MND a.s., se sídlem Hodonín, Úprkova 807/6, IČO 28483006, zastoupeného JUDr. Tomášem Pavelkou, LL.M., advokátem, se sídlem Praha 1, V Celnici 1034/6, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto

 

rozhodnutí:

Spojení soutěžitelů MND a.s., se sídlem Hodonín, Úprkova 807/6, IČO 28483006, a Moravia Gas Storage a.s., se sídlem Hodonín, Úprkova 807/6, IČO 28506065, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít v souvislosti s usnesením náhradní valné hromady společnosti Moravia Gas Storage a.s., přijatým dne 5. 10. 2023, o zvýšení základního kapitálu společnosti Moravia Gas Storage a.s., v jehož konečném důsledku má společnost MND a.s. v úmyslu navýšit svůj dosavadní podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Moravia Gas Storage a.s. z 50 % na 97,37 %, a tím získat možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, se podle § 16a odst. 3 věta druhá téhož zákona

 

POVOLUJE.

 

Odůvodnění

1.      K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) v souvislosti s usnesením náhradní valné hromady společnosti Moravia Gas Storage a.s., se sídlem Hodonín, Úprkova 807/6, IČO 28506065 (dále jen „MGS“), ze dne 5. 10. 2023, kterým bylo rozhodnuto o zvýšení základního kapitálu této společnosti upsáním nových akcií, v jehož konečném důsledku má společnost MND a.s., se sídlem Hodonín, Úprkova 807/6, IČO 28483006 (dále jen „MND“), v úmyslu navýšit svůj podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti MGS z nynějších 50 % na 97,37 %, a získat tím možnost tuto společnost výlučně kontrolovat.[1],[2]  

2.      Spojení soutěžitelů splňuje notifikační kritérium stanovené v § 13 písm. a) zákona, a podléhá tak povolení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“).

3.      Společnost MND je součástí skupiny společností MND Group[3], která patří do finanční a investiční skupiny KKCG (dále jen „Skupina KKCG“). Na území České republiky působí Skupina KKCG zejména v oblastech (i) provozování loterií a sázkových her, stíracích losů, služeb virtuálního mobilního operátora a online herních platforem, (ii) poskytování služeb informačních technologií, investic do technologických start-upů a výzkumu, vývoje a prodeje inovativních zdravotnických prostředků (biotechnologie), (iii) realit, ve které se zabývá developerskou činností ve vztahu ke komerčním a rezidenčním nemovitostem, a (iv) energetických komodit (ropy, zemního plynu, elektrické energie), přičemž se v této oblasti zabývá dodávkami zemního plynu a elektrické energií domácnostem a malým podnikům, obchodováním se zemním plynem, elektrickou energií a dalšími komoditami, průzkumem ropy a zemního plynu a poskytováním služeb skladování zemního plynu (provozování podzemních zásobníků zemního plynu). 

4.      Společnost MGS, v níž má v důsledku předmětného spojení dojít ke změně kvality kontroly ze společné (vykonávané společnostmi MND a GPE) na výlučnou (vykonávanou společností MND), provozuje na území České republiky podzemní zásobník zemního plynu (v Dambořicích), a poskytuje tak služby uskladňování zemního plynu v uvedeném podzemním zásobníku.  

5.      V průběhu správního řízení vedeného ve věci povolení předmětného spojení soutěžitelů informovala společnost MND Úřad o tom[4], že jí bylo doručeno usnesení Krajského soudu v Brně č.j. 22 Nc 13/2023-87 ze dne 23. 10. 2023 o nařízení předběžného opatření (dále jen „Usnesení“), kterým soud uložil společnosti MND [ … obchodní tajemství … ]. Dále bylo Usnesením společnosti MGS uloženo [ … obchodní tajemství … ].[5]

6.      Usnesení bylo vydáno v souvislosti s exekučním řízením, které je vedeno k vymožení pohledávky, kterou má společnost Uniper Global Commodities SE, se sídlem spolková republika Německo, Düsseldorf, Holzstrasse 6 (dále jen „Uniper“), za společností GPE, přičemž tato pohledávka má být uspokojena i z majetku společnosti GPE, který se nachází v České republice, přičemž majetek společnosti GPE zahrnuje především její 50% akciový podíl ve společnosti MGS.[6]

7.      Dne 6. 11. 2023 Úřad obdržel námitky společnosti Uniper proti předmětnému spojení soutěžitelů.[7]

8.      Společnost Uniper zaprvé namítla, že předmětné spojení soutěžitelů bude mít negativní dopad na hospodářskou soutěž na trhu uskladňování zemního plynu v České republice, protože na něm povede ke spojení jediných dvou nestátních soutěžitelů (společností MND a MGS), přičemž jediným dalším soutěžitelem, který na tomto trhu bude působit po realizaci předmětného spojení soutěžitelů, je Českou republikou kontrolovaná společnost Gas Storage CZ, s.r.o.[8] Společnost Uniper ve své námitce považuje společnosti MND a MGS za dva samostatné, na sobě nezávislé soutěžitele. Podle společnosti Uniper by vzhledem k namítanému negativnímu dopadu na hospodářskou soutěž předmětné spojení mělo být zakázáno.

9.      Zadruhé, společnost Uniper namítla, že v důsledku realizace předmětného spojení soutěžitelů, které navazuje na usnesení náhradní valné hromady společnosti MGS ze dne 5. 10. 2023 o zvýšení základního kapitálu společnosti MGS upsáním jejích nových akcií, bude společnost Uniper poškozena jako věřitel společnosti GPE. Ve svém podrobném zdůvodnění této námitky společnost Uniper uvedla, že má za společností GPE vykonatelnou pohledávku v řádu miliard Kč, kterou exekučně vymáhá a která má být uspokojena z majetku společnosti GPE, který zahrnuje především 50% akciový podíl společnosti GPE ve společnosti MGS. Pokud by bylo realizováno zamýšlené zvýšení základního kapitálu společnosti MGS, kterého se společnost GPE neúčastnila, došlo by ke zředění 50% akciového podílu společnosti GPE ve společnosti MGS, které by vedlo ke znehodnocení majetku společnosti GPE, ze kterého má být uspokojena pohledávka společnosti Uniper, na zlomek jeho původní hodnoty. V této své námitce společnost Uniper poukázala na soudem vydané Usnesení, kterým soud uložil [ … obchodní tajemství … ]. S ohledem na skutečnosti uvedené v této druhé námitce se společnost Uniper domnívá, že Úřad má předmětné spojení soutěžitelů zakázat.

10.  K informaci o nařízení předběžného opatření, kterou Úřad obdržel od účastníka řízení, společnosti MND, a k námitkám společnosti Uniper proti předmětnému spojení soutěžitelů Úřad uvádí následující.

11.  Úřad je oprávněn posuzovat spojení soutěžitelů v souladu s ustanovením § 12 a násl. zákona, tzn. Úřad hodnotí spojení soutěžitelů z hlediska případných dopadů na hospodářskou soutěž. Úřad není ve správním řízení oprávněn posuzovat, zda k navrhovaným spojením soutěžitelů dochází na základě právních úkonů, jejichž platnost či účinnost byly napadeny či zpochybněny, neboť k posouzení těchto otázek Úřad není kompetentní. Naopak se v takovém případě jedná o spory soukromoprávního charakteru, které plně náleží do kompetence příslušných soudů v České republice.

12.  Úkolem Úřadu v oblasti kontroly spojování soutěžitelů je posoudit, zda v důsledku spojení soutěžitelů nedojde k narušení hospodářské soutěže (§ 1 odst. 1 ve spojení s § 16 odst. 2[9], resp. § 16a odst. 3[10], a § 17 odst. 3 zákona), přičemž jediný důvod pro nepovolení spojení představuje situace, kdy by toto spojení mělo za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na relevantním trhu (§ 17 odst. 3 zákona). O nepovolení spojení tedy není možno rozhodnout ze strany Úřadu z důvodu, že by jeho realizací mohl být porušen jiný právní předpis nebo jiný právem chráněný zájem, než je ochrana hospodářské soutěže před jejím narušením ve smyslu § 1 odst. 1 zákona. K tomu Úřad doplňuje, že předmětné spojení soutěžitelů MND a MGS je posuzováno ve zjednodušeném řízení ve smyslu § 16a zákona, neboť splňuje podmínku pro vedení zjednodušeného řízení stanovenou v § 16a odst. 1 písm. b) zákona (v důsledku předmětného spojení společnost MND získá výlučnou kontrolu nad společností MGS, v níž se doposud společnost MND podílela, společně se společností GPE, na společné kontrole). Zjednodušené řízení ve smyslu § 16a zákona je přitom určeno pro takové kategorie spojení soutěžitelů, která bývají neproblematická z pohledu jejich dopadu na hospodářskou soutěž na relevantním trhu.

13.  Dále Úřad uvádí, že v době před posuzovanou transakcí nejsou společnosti MND a MGS dvěma samostatnými soutěžiteli, jak ve své námitce negativního dopadu předmětného spojení soutěžitelů na hospodářskou soutěž na trhu uskladňování zemního plynu v České republice uvedla společnost Uniper, ale tvoří jednoho soutěžitele, protože již před transakcí je společnost MGS kontrolovaná společností MND, přičemž se jedná o kontrolu společnou (vykonávanou společnostmi MND a GPE), která se má změnit v kontrolu výlučnou, kterou bude vykonávat společnost MND.

14.  Pokud Úřad rozhodne o povolení spojení, znamená to pouze, že takové spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže; Úřad tímto rozhodnutím neřeší ani nemůže řešit otázku, zda je zamýšlené spojení, resp. právní skutečnosti jej zakládající, v souladu s jinými právními předpisy. Úřad svým rozhodnutím nepřikazuje účastníkovi řízení povolené spojení uskutečnit, nýbrž pouze deklaruje kompatibilitu takového spojení se soutěžními principy. Skutečnost, že určité zamýšlené spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže a bude tedy Úřadem povoleno, proto bez dalšího neznamená, že by tímto krokem došlo ke zhojení případných vad právních úkonů spojení zakládajících či úkonů jim předcházejících, ani že by bylo možno činit úkony zakázané předběžným opatřením soudu. Samotná realizace předmětné transakce musí být zákonná a je na jejích účastnících, aby její zákonnost zajistili, resp. aby vyhověli všem dalším požadavkům, omezením a povinnostem, které jim plynou z jiných předpisů, než je zákon o ochraně hospodářské soutěže (a jejichž posouzení spadá do kompetence jiných orgánů, než je Úřad), které jsou nezbytné k tomu, aby mohli účastníci této transakce tuto transakci realizovat.

15.  Úřad v řízení ověřil, že posuzovaná transakce splňuje podmínky pro aplikaci zjednodušeného řízení o povolení spojení ve smyslu § 16a odst. 1 písm. b) zákona a Oznámení Úřadu o zjednodušeném řízení pro posuzování některých případů spojení soutěžitelů. Úřad zjistil, že spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto v souladu s § 16a odst. 3 věta druhá zákona vydává rozhodnutí o povolení spojení.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

otisk úředního razítka

 

Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.

místopředseda

 

Rozhodnutí nabylo právní moci dne 16. 11. 2023.

 

Obdrží

JUDr. Tomáš Pavelka, LL.M., advokát

Dentons Europe CS LLP, organizační složka

V Celnici 1034/6

110 00 Praha 1

ID DS: r33uxbj

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] K uvedenému zvýšení základního kapitálu společnosti MGS dochází upsáním nových akcií této společnosti. Základní kapitál společnosti MGS byl zvýšen ze 2 mil. Kč na 38 mil. Kč, bylo tak možné upsat nové akcie ve výši 36 mil. Kč, přičemž v rámci zákonného přednostního práva mohl každý akcionář společnosti MGS upsat 18 mil. Kč jejího základního kapitálu. Zatímco první z akcionářů společnosti MGS, společnost MND, využil svého práva na přednostní úpis nových akcií a dne [ … obchodní tajemství … ] upsal ve prospěch společnosti MGS nové akcie v nominální hodnotě 18 mil. Kč, druhý z akcionářů společnosti MGS, společnost Gazprom export LLC, se sídlem Ruská federace, St. Petersburg, Ostrovskogo sq. 2a Litera „A“ (dále jen „GPE“), své právo na přednostní úpis nových akcií neuplatnil. Následně dne [ … obchodní tajemství … ] společnost MND upsala i zbývající nové akcie společnosti MGS v nominální hodnotě 18 mil. Kč. V důsledku toho se původní podíl společnosti MND na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti MGS zvýšil z 50 % na 97,37 %, zatímco podíl společnosti GPE na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti MGS se snížil z 50 % na 2,63 %.

[2] V době před transakcí je společnost MGS společně kontrolovaná ze strany společností MND a GPE, z nichž každá drží ve společnosti MGS akcie představující 50 % podíl na jejím základním kapitálu a hlasovacích právech.

[3] Skupina MND Group zahrnuje společnost MND, společnost MND Group AG a její dceřiné společnosti.

[4] Přípisy doručenými Úřadu do jeho datové schránky dne 31. 10. 2023, viz dokumenty č. 8, 9 a 10 spisu správního řízení.

[5] Z informací obsažených ve spisu správního řízení vyplynulo, že Usnesení bylo společnosti MND doručeno dne [ … obchodní tajemství … ] (viz dokument č. 13 spisu správního řízení).

[6] [ … obchodní tajemství … ].

[7] Viz dokument č. 13 spisu správního řízení.

[8] Jediným společníkem společnosti Gas Storage CZ, s.r.o., je společnost ČEPS, a.s., jejímž jediným akcionářem je Ministerstvo průmyslu a obchodu.

[9] Pro tzv. standardní řízení o povolení spojení soutěžitelů.

[10] Pro tzv. zjednodušená řízení o povolení spojení soutěžitelů.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
cs | en