číslo jednací: 13135/2024/873
spisová značka: S0215/2024/KS

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů SC Czech AGT, a.s. / Schulte Group a.s.
Účastníci
  1. SC Czech AGT, a.s.
  2. Schulte Group a.s.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 3. 4. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0215.pdf 224 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0215/2024/KS

Číslo jednací:      ÚOHS-13135/2024/873

 

Brno 26. 3. 2024

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0215/2024/KS zahájeném dne 7. 3. 2024 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 a § 16a zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě zjednodušeného návrhu účastníka řízení, společnosti SC Czech AGT, a.s., se sídlem Praha 1, Nové Město, V celnici 1031/4, IČO 19866801, zastoupeného JUDr. Tomášem Čihulou, LL.M. Eur., Ph.D., advokátem, se sídlem Praha 1, Na Příkopě 19, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto

 

rozhodnutí:

Spojení soutěžitelů SC Czech AGT, a.s., se sídlem Praha 1, Nové Město, V celnici 1031/4, IČO 19866801, na straně jedné, a Schulte Group a.s., se sídlem Praha 10, Strašnice, Pod altánem 89/93, IČO 06716041, na straně druhé, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít na základě „Rámcové Smlouvy o prodeji a koupi 100 % akcií ve společnosti Schulte Group a.s.“ uzavřené dne 5. 3. 2024  mezi společností SC Czech AGT, a.s., jako kupujícím, a R. S. a J. B., jako prodávajícími, a společností GPEF IV Holding S.à r.l, se sídlem Lucemburské velkovévodství, 1449 Luxembourg, 18 rue de l‘Eau, jako ručitelem, v jejímž důsledku má společnost SC Czech AGT, a.s., získat akcie představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Schulte Group a.s., a tím získat možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, se podle § 16a odst. 3 věta druhá téhož zákona

 

POVOLUJE.

 

Odůvodnění

1.             K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) na základě dokumentu specifikovaného ve výroku tohoto rozhodnutí, v jehož důsledku má společnost SC Czech AGT, a.s., se sídlem Praha 1, Nové Město, V celnici 1031/4, IČO 19866801 (dále jen „SC Czech AGT“), nabýt akcie představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Schulte Group a.s., se sídlem Praha 10, Strašnice, Pod altánem 89/93, IČO 06716041 (dále jen „Schulte Group“), a získat tak možnost vykonávat nad touto společností výlučnou kontrolu.[1]  

2.             Spojení soutěžitelů splňuje notifikační kritérium stanovené v § 13 písm. a) zákona, a podléhá tak povolení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“).

3.             Společnost SC Czech AGT je účelově založenou společností, která je výlučně kontrolována společností GPEF IV Holding S.à r.l. (dále jen „GPEF IV“), jež je holdingovou společností private equity fondu Genesis Private Equity Fund IV.[2] GPEF IV působí prostřednictvím svých dceřiných společností zejména v oblastech (i) maloobchodního prodeje zboží pro kutily a zahradu (tj. zahradní techniky, zahradního nábytku, bazénů a příslušenství),[3] (ii) maloobchodního prodeje elektrokol, elektroskútrů, skútrů a elektrokoloběžek,[4] (iii) vývoje a výroby sedadel pro osobní železniční dopravu,[5] (iv) výroby a dodávek generátorů, elektromotorů, regulátorů napětí a komponentů elektromotorů a generátorů,[6] (v) nákupu a prodeje elektrické energie,[7] (vi) zpracování vizuálních efektů a reklam,[8] (vii) poskytování koprodukčních a postprodukčních služeb týkajících se filmových a animovaných projektů,[9] (viii) dodávek audiovizuální techniky a poskytování souvisejících služeb,[10] (ix) poskytování logistických a doručovacích služeb[11] nebo (x) strojírenské výroby.[12] Společnosti kontrolované GPEF IV jsou aktivní především na území České republiky, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rakousku, dále pak v Německu, Bělorusku, Chorvatsku, Nizozemí, Norsku, Rusku, Španělsku, na Ukrajině, v Kanadě, Švýcarsku, Francii, Itálii, Řecku, Turecku, Rumunsku, Irsku, Belgii, Dánsku, Švédsku, Austrálii či USA.

4.             Společnost Schulte Group je holdingovou společností, která výlučně kontroluje společnosti Schulte TZB, s.r.o., Schulte Materials s.r.o. a Schulte Green s.r.o. (společně dále jen „Skupina Schulte“). Skupina Schulte se na území České republiky zabývá poskytováním služeb v oblasti technického zařízení budov, která zahrnuje projekční přípravu, realizaci a servis vytápění, chlazení, vzduchotechniky a klimatizace, zdravotechniky (kanalizací, vodovodů nebo sanitárního vybavení), plynových, elektrických či telekomunikačních zařízení nebo energetických projektů pro administrativní, průmyslové, obchodní a jiné budovy.

5.             Součástí Akcionářské smlouvy je kapitola 18, která upravuje závazky nekonkurence mezi jejími stranami.

6.             […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].[13]

7.             K uvedeným závazkům prodávajících uvádí Úřad následující. Podle § 17 odst. 2 zákona se rozhodnutí o povolení spojení vztahuje rovněž na taková omezení hospodářské soutěže (doplňková omezení), která soutěžitelé uvedli v návrhu na povolení spojení a která se spojením přímo souvisejí a jsou nezbytná k jeho uskutečnění.

8.             Při posuzování, zda jednotlivá ujednání mezi spojujícími se soutěžiteli jsou tzv. doplňkovými omezeními hospodářské soutěže, postupuje Úřad podle § 17 odst. 2 zákona, přičemž podpůrně přihlíží ke Sdělení Komise o omezeních přímo souvisejících se spojováním a pro ně nezbytných (2005/C 56/03) (dále jen „Sdělení o doplňkových omezeních“).[14] Podle Sdělení o doplňkových omezeních (bod 17 a násl.) mohou být doplňková omezení v případech získání možnosti kontrolovat soutěžitele ze strany jiného soutěžitele ujednána ve prospěch nabyvatele nebo prodejce.

9.             […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

10.         Pokud jde o sjednaný zákaz konkurence, považují se tyto konkurenční doložky za odůvodněné, pokud jsou sjednány na dobu do tří let, jsou-li jako součást převáděného soutěžitele převáděny goodwill a know-how.[15]

11.         V případě spojení soutěžitelů formou zakládání společně kontrolovaného podniku plnícího všechny funkce samostatné hospodářské jednotky lze závazek zákazu konkurence mezi mateřskými podniky a společným podnikem považovat za přímo související s uskutečněním spojení a pro ně nezbytný, jestliže tyto závazky odpovídají výrobkům, službám a územím, na něž se vztahuje dohoda o společném soutěžiteli nebo jeho stanovy. Takové závazky zákazu konkurence mezi mateřskými podniky a společným podnikem mohou být považovány za přímo související s uskutečněním spojení a pro ně nezbytné po dobu existence společného podniku.[16] Současně ale platí, že závazky zákazu konkurence mezi mateřskými společnostmi (resp. akcionáři společně kontrolovaného soutěžitele), jež nedisponují kontrolou, a společně kontrolovaným soutěžitelem s uskutečněním spojení přímo nesouvisejí a nejsou pro ně nezbytné.[17]

12.         S ohledem na skutečnost, že žádný z prodávajících, kteří se následně mají stát minoritními akcionáři společnosti SC Czech AGT, nebude v této společnosti vykonávat společnou kontrolu, lze dle Úřadu v daném případě považovat doplňková omezení za odůvodněná v době trvání 3 let od uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů. V míře přesahující tuto dobu Úřad nepovažuje omezení sjednaná v souvislosti s posuzovanou transakcí za omezení přímo související a nezbytná pro uskutečnění předmětného spojení soutěžitelů, a proto nejsou pokryta tímto rozhodnutím. V tomto rozsahu tak doplňková omezení podléhají posouzení podle ustanovení § 3 zákona, popř. čl. 101 Smlouvy o fungování Evropské unie. Je tedy na stranách výše uvedené Akcionářské smlouvy, aby v rozsahu, v němž doplňková omezení přesahují dobu 3 let od uskutečnění spojení, posoudily její případné negativní dopady na hospodářskou soutěž.

13.         K tomu Úřad dále uvádí, že konkurenční doložky mají primárně za cíl zachování hodnoty nabývaného soutěžitele. Aby konkurenční doložka mohla být považována za omezení hospodářské soutěže, které přímo souvisí a je nezbytné k uskutečnění spojení soutěžitelů ve smyslu § 17 odst. 2 zákona, musí se zákaz konkurence, který je stanoven pro prodávajícího, vztahovat pouze ke konkrétním zeměpisným oblastem, ve kterých prodejce (resp. jím prodávaný soutěžitel) nabízel příslušné výrobky nebo služby před převodem, přičemž tuto zeměpisnou oblast působnosti lze rozšířit na území, na která plánoval prodejce vstoupit v době transakce, pokud již vložil do přípravy tohoto opatření prostředky. Naopak není třeba chránit nabyvatele před konkurencí prodejce na územích, na která prodejce předtím nepronikl.[18]

14.         S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že v posuzovaném případě spojení soutěžitelů se závazek nekonkurence, kterým je zákaz konkurence vztahující se k podnikatelské činnosti Skupiny Schulte, považuje za doplňkové omezení ve smyslu § 17 odst. 2 zákona pouze na území, na nichž Skupina Schulte působí v době před realizací navrhované transakce.[19] V míře přesahující toto území[20] nepovažuje Úřad omezení sjednaná v souvislosti s posuzovanou transakcí za omezení přímo související a nezbytná pro uskutečnění předmětného spojení soutěžitelů, a je tedy na spojujících se soutěžitelích, aby posoudili, zda v tomto rozsahu jsou v souladu s ustanovením § 3 zákona, popř. čl. 101 Smlouvy o fungování Evropské unie.

15.         Úřad v řízení ověřil, že posuzovaná transakce splňuje podmínky pro aplikaci zjednodušeného řízení o povolení spojení ve smyslu § 16a odst. 1 písm. a) zákona a Oznámení Úřadu o zjednodušeném řízení pro posuzování některých případů spojení soutěžitelů. Úřad zjistil, že spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto v souladu s § 16a odst. 3 věta druhá zákona vydává rozhodnutí o povolení spojení.

 

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

otisk úředního razítka

 

Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

 

 

Obdrží:

JUDr. Tomáš Čihula, LL.M. Eur., Ph.D., advokát

Kinstellar, s.r.o., advokátní kancelář

Palác Myslbek, Na Příkopě 19

117 19 Praha

IDDS: tuu5b8d

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] V souvislosti s posuzovanou transakcí byla dne 5. 3. 2024 rovněž uzavřena „Akcionářská smlouva ve vztahu ke společnosti SC Czech AGT, a.s.“ (dále jen „Akcionářská smlouva“), v jejímž důsledku Radovan Soldát a Jan Bula, kteří prodávají své akcie ve společnosti Schulte Group, se mají stát minoritními akcionáři společnosti SC Czech AGT, avšak výlučnou kontrolu nad touto společností bude vykonávat její majoritní akcionář, společnost GPEF IV Holding S.à r.l.

[2] V oblasti poradenství týkajícího se investic spolupracuje společnost GPEF IV se společností Genesis Capital Equity s.r.o., jež poskytuje poradenství kromě GPEF IV i private equity fondu Genesis Private Equity Fund III, který prostřednictvím svých dceřiných společností působí v oblastech: (i) poskytování služeb v sektoru maloobchodního prodeje domácích spotřebičů, spotřební elektroniky, počítačů a mobilních telefonů, (ii) zakázkové výroby zařízení pro průmyslovou automatizaci, přesnou nástrojářskou výrobu a dodávky průmyslových pohonů, (iii) provozování krytých zábavních parků, (iv) provozování asistenčních služeb a informační linky 1188 a poskytování služeb v oblasti Business Process Outsourcing, (v) poskytování jazykových služeb pro B2B klienty a (vi) provozování firemního a školního stravování, a to zejména v České republice, na Slovensku, Polsku, Maďarsku, Belgii, Rumunsku, Německu, Spojeném království Velké Británie a Severního Irska, Norsku, Švédsku, Dánsku, Kanadě, USA, Indii aj.

[3] Prostřednictvím společnosti HECHT MOTORS s.r.o.

[4] Prostřednictvím společnosti HECHT MOTORS s.r.o.

[5] Prostřednictvím společnosti BORCAD cz s.r.o.

[6] Prostřednictvím společnosti TES VSETÍN s.r.o.

[7] Prostřednictvím společnosti TES VSETÍN s.r.o.

[8] Prostřednictvím společnosti PFX a.s.

[9] Prostřednictvím společnosti PFX a.s.

[10] Prostřednictvím společnosti Visual Communication, a.s., a jejích dceřiných společností.

[11] Prostřednictvím společnosti XBS Group Sp. z.o.o.

[12] Prostřednictvím společnosti STT SERVIS, s.r.o., nebo KASPER KOVO s.r.o.

[13] Skupinou je myšlena společnost SC Czech AGT a jí v budoucnu kontrolované společnosti Skupiny Schulte a za Minoritní akcionáře jsou označeni páni B. a S.

[15] Viz bod 20 Sdělení o doplňkových omezeních.

[16] Viz bod 36 Sdělení o doplňkových omezeních.

[17] Viz bod 40 Sdělení o doplňkových omezeních.

[18] Viz bod 22 Sdělení o doplňkových omezeních.

[19] Podle údajů předložených Úřadu v návrhu na povolení spojení soutěžitelů vykonává Skupina Schulte své obchodní aktivity především na území České republiky, přičemž činnosti realizované mimo toto území generují méně než 5 % z jejího celkového obratu.

[20] Podle článku 18.1 Akcionářské smlouvy závazek nekonkurence zahrnuje území celé Evropské unie.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en