číslo jednací: 16504/2024/873
spisová značka: S0188/2024/KS

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů ČEZ Teplárenská, a.s. / ACTHERM Distribuce s.r.o.
Účastníci
  1. ČEZ Teplárenská, a.s.
  2. ACTHERM Distribuce s.r.o.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 24. 4. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0188.pdf 389 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0188/2024/KS

Číslo jednací:      ÚOHS-16504/2024/873

 

Brno 23. 4. 2024

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0188/2024/KS, zahájeném dne 26. 2. 2024 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti ČEZ Teplárenská, a.s., se sídlem Praha 4, Michle, Duhová 1444/2, IČO 27309941, zastoupeného JUDr. Vladimírou Knoblochovou, advokátkou, se sídlem Praha 2, Vinohrady, Vinohradská 938/37, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto

 

rozhodnutí:

Spojení soutěžitelů ČEZ Teplárenská, a.s., se sídlem Praha 4, Michle, Duhová 1444/2, IČO 27309941, a ACTHERM Distribuce s.r.o., se sídlem Praha 6, Vokovice, Evropská 423/178, IČO 06446621, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít na základě „Rámcové smlouvy o převodu podílu související s převodem podílu ve společnosti ACTHERM Distribuce s.r.o.“ uzavřené dne 13. 2. 2024 mezi společností ADI Heat & Power, se sídlem Praha 6, Vokovice, Evropská 423/178, IČO 04827945, jako prodávajícím, a společností ČEZ Teplárenská, a.s., jako kupujícím, v jejichž důsledku má společnost ČEZ Teplárenská, a.s., nabýt obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti ACTHERM Distribuce s.r.o., a tím i získat možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, se podle § 16 odst. 2 zákona ve spojení s § 17 odst. 4 téhož zákona

 

povoluje

 

za podmínky splnění těchto závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, které účastník řízení navrhl v průběhu správního řízení:

I.          Účastník řízení, společnost ČEZ Teplárenská, a.s., se sídlem Praha 4, Michle, Duhová 1444/2, IČO 27309941, se zavazuje k tomu, že do 31. 12. 2028 umožní soutěžitelům na relevantním trhu s teplem v Chomutově napojení jejich výrobních zdrojů výroby tepla na sekundární rozvodnou síť, kterou ke dni právní moci rozhodnutí provozuje společnost ACTHERM Distribuce s.r.o., se sídlem Praha 6, Vokovice, Evropská 423/178, IČO 0644662, a dále se zavazuje k tomu, že z takových výrobních zdrojů bude odebírat teplo za nediskriminačních podmínek a v rozsahu množství tepla, které neohrozí spolehlivý a bezpečný provoz dotčené soustavy zásobování tepelnou energií nebo její části nebo neomezí využití obnovitelných zdrojů v jiném zdroji tepelné energie připojeném k rozvodnému tepelnému zařízení. Tato povinnost nevzniká, pokud by došlo ke zvýšení celkových nákladů na pořízení tepla pro stávající odběratele držitele licence na rozvod tepelné energie nebo vzniku újmy spotřebitelům, výrobce tepla není držitelem licence na výrobu tepelné energie podle zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů z takového výrobního zdroje, parametry teplonosné látky neodpovídají parametrům v rozvodném tepelném zařízení soustavy zásobování tepelnou energií v místě připojení nebo takové připojení z jiných provozních nebo jiných důvodů není možné anebo je nelze po provozovateli sekundární rozvodné sítě spravedlivě požadovat.

II.        Účastník řízení, společnost ČEZ Teplárenská, a.s., se sídlem Praha 4, Michle, Duhová 1444/2, IČO 27309941, se zavazuje k tomu, že bude podávat Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže každoročně k 28. 2. zprávu o plnění závazků podle bodu I. tohoto rozhodnutí za předcházející kalendářní rok.

 

Odůvodnění

I. Zahájení a průběh správního řízení

I.1 Správní řízení

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zahájil dne 26. 2. 2024 na základě návrhu společnosti ČEZ Teplárenská, a.s., se sídlem Praha 4, Michle, Duhová 1444/2, IČO 27309941 (dále jen „ČEZ Teplárenská“), správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0188/2024/KS (dále jen „správní řízení“) ve věci povolení spojení soutěžitelů ČEZ Teplárenská a ACTHERM Distribuce s.r.o., se sídlem Praha 6, Vokovice, Evropská 423/178, IČO 06446621 (dále jen „ACTD“).

2.             Skutečnost, že se Úřad spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV08561409 dne 28. 2. 2024. Tato skutečnost byla zveřejněna dne 26. 2. 2024 také na internetových stránkách Úřadu. V návaznosti na zveřejnění informace o probíhajícím správním řízení Úřad neobdržel žádné námitky proti uvedenému spojení soutěžitelů.

3.             Za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu v oblastech dotčených předmětným spojením Úřad oslovil konkurenta a současně dodavatele spojujících se soutěžitelů, resp. soutěžitele, kteří by mohli případně ve zkoumané lokalitě města Chomutov dodávat tepelnou energii (a stát se tak v blízké budoucnosti konkurenty či dodavateli spojujících se soutěžitelů ve zkoumané oblasti) se žádostí o poskytnutí informací a vyjádření k předmětnému spojení[1].

4.             Za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu v oblasti dotčené předmětným spojením Úřad oslovil také Energetický regulační úřad (dále jen „ERÚ“) se žádostí o poskytnutí informací a vyjádření k předmětnému spojení[2].

5.             Vyjádření jednoho z oslovených subjektů obsahuje námitky, resp. obavy z možných negativních dopadů předmětného spojení na hospodářskou soutěž. Těmito námitkami, resp. obavami se Úřad zabývá v části VI. tohoto rozhodnutí.

6.             Při hodnocení možných dopadů posuzovaného spojení soutěžitelů Úřad vycházel zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv, jakož i dalších skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů nebo spojením dotčených oblastí. Úřad vycházel také z vyjádření a informací oslovených soutěžitelů a ERÚ obsažených v odpovědích těchto subjektů.

I.2 Běh lhůt pro vydání rozhodnutí

7.             V průběhu správního řízení o povolení předmětného spojení soutěžitelů Úřad zaslal účastníkovi řízení, společnosti ČEZ Teplárenská, dvě výzvy k doplnění návrhu na povolení spojení. Podle § 16 odst. 6 zákona může Úřad účastníka řízení písemně vyzvat, aby uvedl další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení nebo aby o takových skutečnostech předložil další důkazy. Doba ode dne doručení takové výzvy účastníkovi řízení do dne, kdy bude tato povinnost splněna, se do lhůt podle § 16 odstavců 2 a 5 nezapočítává.

8.             První výzva k doplnění návrhu na povolení spojení[3] (dále jen „Výzva č. 1“) byla doručena účastníkovi řízení dne 14. 3. 2024. Dne 21. 3. 2024[4] Úřad obdržel od účastníka řízení všechny informace a podklady požadované Výzvou č. 1 (dále jen „Doplnění návrhu č. 1“). Lhůta pro vydání rozhodnutí o povolení spojení tak mezi doručením Výzvy č. 1 účastníkovi řízení a doplněním požadovaných informací a podkladů Úřadu neběžela 7 dní.

9.             Další výzva k doplnění návrhu na povolení spojení[5] (dále jen „Výzva č. 2“) byla doručena účastníkovi řízení dne 27. 3. 2024. Dne 3. 4. 2024[6] Úřad obdržel od účastníka řízení všechny informace a podklady požadované Výzvou č. 2 (dále jen „Doplnění návrhu č. 2“). Lhůta pro vydání rozhodnutí o povolení spojení tak mezi doručením Výzvy č. 2 účastníkovi řízení a doplněním požadovaných informací a podkladů Úřadu neběžela 7 dní.

10.         Na základě zhodnocení získaných informací dospěl Úřad v průběhu řízení k předběžnému závěru, že posuzované spojení soutěžitelů vzbuzuje vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí v lokalitě města Chomutov, protože by mohlo zamezit vzniku případné konkurence na uvedeném trhu tím, že by společnost ČEZ Teplárenská, resp. spojením vzniklý soutěžitel, bránila konkurenčním výrobcům tepelné energie, kteří plánovali vybudovat v lokalitě města Chomutov zdroje výroby tepla, v přístupu do rozvodné sítě provozované společností ACTD, jejichž prostřednictvím jsou zásobováni teplem koneční zákazníci v uvedené lokalitě.

11.         Ve snaze odstranit Úřadem identifikovanou předběžnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže navrhl účastník řízení v rámci první fáze správního řízení závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže. Návrh závazků Úřad obdržel od účastníka řízení dne 8. 4. 2024[7], přičemž následně, dne 15. 4. 2024, účastník řízení zaslal Úřadu upravený finální návrh závazků[8] (dále společně jen „Návrh závazků“).

12.         Na Návrh závazků reagoval Úřad dne 17. 4. 2024, přičemž po zvážení všech okolností případu a po analýze navržených závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže a jejich efektu na hospodářskou soutěž sdělil účastníku řízení, že jím navržené závazky jsou způsobilé odstranit předběžnou vážnou obavu Úřadu z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z realizace posuzovaného spojení soutěžitelů.[9]

13.         Protože účastník řízení navrhl závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže v první fázi správního řízení, tedy v průběhu 30 dnů od zahájení řízení, lhůta pro vydání rozhodnutí stanovená v § 16 odst. 2 zákona se v souladu s § 17 odst. 4 zákona prodloužila o 15 dnů.

14.         Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem je posledním dnem lhůty pro vydání rozhodnutí 25. 4. 2024.

II. Notifikační podmínky

15.         K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 2 zákona na základě „Rámcové smlouvy o převodu podílu související s převodem podílu ve společnosti ACTHERM Distribuce s.r.o.“, která byla uzavřená dne 13. 2. 2024 mezi společnostmi ADI Heat & Power, se sídlem Praha 6, Vokovice, Evropská 423/178, IČO 04827945, jako prodávajícím, a ČEZ Teplárenská, jako kupujícím, v jejímž důsledku má společnost ČEZ Teplárenská nabýt obchodní podíl představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti ACTD, a tím i získat možnost tuto společnost výlučně kontrolovat.

16.         Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů podle § 12 odst. 2 zákona, neboť podle citovaného ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje, pokud jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují již alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.

17.         Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona.

18.         Celkový čistý obrat dosažený společnostmi soutěžitele, do něhož náleží společnost ČEZ Teplárenská, na území České republiky činil v posledním účetním období více než 1,5 mld. Kč. Celkový čistý obrat dosažený společností ACTD na území České republiky v posledním účetním období činil více než 250 milionů Kč.

19.         Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva spojující se soutěžitelé dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna. Navrhované spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.

III. Charakteristika spojujících se soutěžitelů

20.         Společnost ČEZ Teplárenská je součástí soutěžitele, v jehož čele stojí společnost ČEZ, a.s.[10],[11] (dále také společně jen „Soutěžitel ČEZ“).

21.         Soutěžitel ČEZ působí na území České republiky[12] na elektroenergetickém trhu a zabývá se řadou různých činností, zejména výrobou elektrické energie a jejím prodejem ostatním obchodníkům s elektrickou energií a konečným zákazníkům. Soutěžitel ČEZ se zabývá také těžbou hnědého uhlí.

22.         Kromě toho Soutěžitel ČEZ poskytuje podpůrné služby elektrizační soustavy na území České republiky. Soutěžitel ČEZ rovněž působí na trhu výroby, rozvodu a prodeje tepelné energie a na trhu obchodování se zemním plynem. Vedle výše uvedených činností se Soutěžitel ČEZ zabývá i celou řadou dalších činností, k nimž patří například provádění komplexní inženýrské projektové činnosti ve výstavbě, poskytování telekomunikačních služeb, projektování, opravy, montáž a údržba energetických zařízení, vývojové a projekční práce v oblasti jaderné energetiky či činnost v oblastech odpadového hospodářství, finančních služeb a automatického zpracování dat, izolatérství, kovoobráběčství, nakládání s nebezpečnými odpady atd.

23.         Společnost ČEZ Teplárenská se zabývá především nákupem, výrobou, rozvodem, distribucí a prodejem tepla (tepelné energie), okrajově se společnost ČEZ Teplárenská zabývá pronájmem nemovitostí. Společnost ČEZ Teplárenská v rámci celého území České republiky v současnosti zásobuje tepelnou energií přibližně 130 681 domácností a 7 841 odběrných míst, mezi kterými jsou odběratelé tepla z řad nemocnic, škol, úřadů, obchodních nebytových prostorů a průmyslových podniků.

24.         Společnost ČEZ Teplárenská drží (i) 100% obchodní podíl ve společnosti Teplo Klášterec s.r.o.[13], (ii) 55,83% obchodní podíl ve společnosti Tepelné hospodářství města Ústí nad Labem s.r.o.[14] a (iii) 100% obchodní podíl ve společnosti Energetické centrum s.r.o.[15] v Jindřichově Hradci. Všechny tyto společnosti provozují sekundární rozvody tepla v daných lokalitách, přičemž společnost Energetické centrum s.r.o. sama navíc tepelnou a elektrickou energii vyrábí z obnovitelných zdrojů energie.

25.         V oblasti centrálního zásobování teplem působí Soutěžitel ČEZ kromě společnosti ČEZ Teplárenská také prostřednictvím společnosti ČEZ Energetické služby, s.r.o., která dodává tepelnou energii v lokalitách Mohelnice, Horní Slavkov, Kdyně, Heřmanův Městec, Ostrava-Vítkovice, a společnosti Energotrans, a.s., která dodává tepelnou energii na území Prahy (výroba ve zdroji v Mělníku, předací místo v Třeboradicích).

26.         V lokalitě města Chomutov, která je dotčena posuzovaným spojením soutěžitelů, je Soutěžitel ČEZ hlavním výrobcem tepla a provozovatelem primární rozvodné sítě, přičemž dodává teplo některým velkým odběratelům a provozovateli sekundární rozvodné sítě.

27.         Nabývaná společnost ACTD je v rámci území České republiky činná v oblasti dodávek tepelné energie, přičemž provozuje výměníkové stanice a sekundární rozvody tepla ve městě Chomutov na základě smlouvy o nájmu podniku s městskou společností T e p l o Chomutov s.r.o. Smlouva byla uzavřena v roce 2004 a je platná do roku [ … obchodní tajemství … ]. Odběr tepla je realizován z uhelné elektrárny Elektrárna Prunéřov II. Nabývaná společnost ACTD odebírá tepelnou energii z primární rozvodné sítě prostřednictvím tepelných výměníků, které provozuje, a dále ji pomocí své sekundární rozvodné sítě distribuuje koncovým zákazníkům.

IV. Dopady spojení

28.         Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

29.         Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje soutěžitel, nad nímž je v důsledku spojení získávána kontrola, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi soutěžitele získávajícího možnost kontroly, resp. které jim vertikálně předcházejí či na ně navazují.

30.         Z výše uvedeného výčtu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů vyplývá, že oba spojující se soutěžitelé na území České republiky působí v oblasti centrálního zásobování teplem v lokalitě města Chomutov.

31.         Zatímco se Soutěžitel ČEZ zabývá výrobou tepelné energie a centrálním zásobováním tepelnou energií prostřednictvím primární rozvodné sítě ve městě Chomutov, nabývaná společnost ACTD se zabývá centrálním zásobováním tepelnou energií prostřednictvím sekundární rozvodné sítě ve městě Chomutov.

32.         Pokud se jedná o cestu, jakou se tepelná energie dostane z výrobního zdroje ke konečnému zákazníkovi, platí, že nejdříve je teplo vyrobeno ve výrobním zdroji, následně je dodáno do primární rozvodné sítě, poté je teplo z primární rozvodné sítě přepraveno (k odběru z primární sítě se využívá tepelných výměníků) do sekundární rozvodné sítě a následně je teplo pomocí sekundární sítě distribuováno konečným zákazníkům.

33.         Společnost ČEZ Teplárenská, jako provozovatel primární rozvodné sítě, nakupuje teplo (pro dodávky v lokalitě města Chomutov) vyrobené v (i) Elektrárně Prunéřov II provozované Soutěžitelem ČEZ[16] a (ii) Teplárně na Moráni (Teplárna Chomutov) provozované společností ACTHERM, spol. s r.o. (dále jen „ACTHERM“), která je smluvně spolupracujícím zdrojem[17], jenž je využíván jako záložní zdroj (tzv. studená záloha při odstávkách v Elektrárně Prunéřov II) a je přímo napojen na primární rozvodnou síť provozovanou společností ČEZ Teplárenská.

34.         V oblasti dodávek tepelné energie Úřad ve své rozhodovací praxi vymezoval z pohledu věcného relevantní trh jako trh centralizovaného zásobování tepelnou energií, který je odlišný od dalších způsobů vytápění, například vytápění tuhými palivy, plynem, nebo elektrickou energií, přičemž konstatoval, že zastupitelnost mezi jednotlivými typy vytápění je velice omezená z důvodu časové a finanční náročnosti změny systému vytápění.

35.         S ohledem na síťový charakter odvětví výroby a dodávek tepelné energie je geograficky relevantní trh pro tuto oblast vázán na tepelnou rozvodnou síť, jejímž prostřednictvím je teplo distribuováno ke konečným zákazníkům (jednotlivé tepelné rozvodné sítě přitom nejsou vzájemně propojeny). Tato skutečnost pak vede k omezení geografického relevantního trhu pouze na území lokality, v níž se daná rozvodná síť nachází.[18] K tomu je třeba uvést , že „oblast centralizovaného zásobování teplem je síťovým odvětvím, které je zcela vázáno na pevnou rozvodnou síť, která obecně představuje daný geografický relevantní trh, neboť vzhledem k nepropojenosti rozvodných sítí jednotlivých měst nelze spatřovat v oblasti dodávek tepla konkurenční prostředí v tom smyslu, že by teplo vyrobené ve vzájemně nepropojených rozvodných soustavách si mohlo vzájemně konkurovat při dodávkách pro konečné spotřebitele“.[19]

36.         Geografickými relevantními trhy pro předmětné spojení soutěžitelů jsou jednotlivé rozvodné tepelné sítě (primární i sekundární), kterými disponují na území Chomutova spojující se soutěžitelé. Platí přitom, že v lokalitě města Chomutov sekundární rozvodná síť (kterou v uvedené lokalitě provozuje nabývaná společnost ACTD) navazuje na primární rozvodnou síť (kterou v uvedené lokalitě provozuje společnost ČEZ Teplárenská); činnosti spojujících se soutěžitelů tak na sebe v této lokalitě vertikálně navazují.

37.         Na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií primární rozvodnou sítí ve městě Chomutov působí (ze spojujících soutěžitelů) společnost ČEZ Teplárenská, která na tomto trhu dosahuje tržního podílu 100 %. Společnost ČEZ Teplárenská tak má na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií primární rozvodnou sítí v Chomutově monopolní postavení, je tedy soutěžitelem s dominantním postavením na uvedeném trhu.

38.         Na tuto primární rozvodnou síť je napojena sekundární rozvodná síť, která je v Chomutově provozována nabývanou společností ACTD, která na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí ve městě Chomutov dosahuje rovněž 100% tržního podílu. Nabývaná společnost ACTD tak má na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí v Chomutově monopolní postavení, je tedy soutěžitelem s dominantním postavením.

39.         Pokud se týká vertikální návaznosti mezi činnostmi spojujících se soutěžitelů v Chomutově, bylo zjištěno, že mezi spojujícími se soutěžiteli existuje již v době před spojením dlouhodobý dodavatelsko-odběratelský vztah, přičemž společnost ACTD odebírá již před uskutečněním spojení veškeré teplo od společnosti ČEZ Teplárenská, která pak [ … obchodní tajemství … ] tepla odebírá od výrobního zdroje vlastněného Soutěžitelem ČEZ.

Potenciální nové zdroje tepla, případně existující zdroje tepla v lokalitě města Chomutov

40.         Z výše uvedeného vyplývá, že v současné době na trzích centralizovaného zásobování tepelnou energií primární rozvodnou sítí a sekundární rozvodnou sítí v Chomutově nepůsobí kromě spojujících soutěžitelů a s výjimkou společnosti ACTHERM žádní další soutěžitelé (konkurenční výrobci tepla, resp. konkurenční zdroje výroby tepla). Společnost ACTHERM v uvedené lokalitě provozuje Teplárnu Chomutov, která je výrobcem tepelné energie a je v současnosti využívána pouze jako záložní zdroj pro dodávky tepla do primární rozvodné sítě společnosti ČEZ Teplárenská.

41.         Nicméně, z informací shromážděných Úřadem v průběhu správního řízení[20] bylo zjištěno, že v lokalitě města Chomutov existují další subjekty a zdroje pro výrobu tepelné energie, u nichž je možné uvažovat o tom, že by v budoucnosti mohly být využívány v Chomutově k centrálnímu zásobování teplem.

42.         Níže Úřad shrnuje zamýšlené, zvažované či plánované zdroje výroby tepla v lokalitě města Chomutov, stejně jako uvádí informace o nynějším zdroji výroby tepla, který v uvedené lokalitě provozuje společnost ACTHERM a který dodává teplo do rozvodných sítí spojujících se soutěžitelů (jde o výše zmíněnou Teplárnu Chomutov).

43.         Zaprvé se jedná o soutěžitele UCED[21], který v Chomutově připravuje stavbu paroplynové elektrárny,která by měla být potenciálně připojena k primárním rozvodům tepelné energie, které provozuje společnost ČEZ Teplárenská.

44.         Předpokládaný termín uvedení paroplynové elektrárny soutěžitele UCED do provozu je třetí čtvrtletí roku 2027. Soutěžitel UCED zamýšlí připojit svou připravovanou paroplynovou elektrárnu v Chomutově do primární rozvodné sítě společnosti ČEZ Teplárenská. K připojení své budoucí paroplynové elektrárny do rozvodné sítě společnost UCED Volt s.r.o. uvedla, že „…jednala o připojení do sítě v areálu Teplárny Chomutov s jejím vlastníkem, kterým je společnost ACTHERM, spol. s r.o., se sídlem Na Moráni 6052, 430 01 Chomutov, IČO 48024091, přičemž tato společnost souhlasila s tímto budoucím připojením k rozvodné sítí v jejím vlastnictví. Dodávky tepla budou uskutečněny prostřednictvím sítě ACTHERM, spol. s r.o. do primární rozvodné sítě ČEZ Teplárenská. Smlouvy o dodávkách tepla budou uzavřeny přímo s ČEZ Teplárenská, se kterou UCED Volt s.r.o. ještě o konkrétních podmínkách smlouvy nejednala, ale jednání by měla být zahájena v nejbližší době.“[22]

45.         Podle veřejně dostupných informací[23] budou plánovaný nový energetický zdroj soutěžitele UCED tvořit tři plynové a jedna parní turbína s celkovým elektrickým výkonem téměř 300 MW a bude spalovat zemní plyn s příměsí vodíku.

46.         Zadruhé se jedná o společnost ACTHERM. Společnost ACTHERM v uvedené lokalitě provozuje Teplárnu Chomutov, která je výrobcem tepelné energie a je v současnosti využívána jako záložní zdroj pro dodávky tepla.[24]

47.         Společnost ACTHERM hodlá[25] Teplárnu Chomutov využívat k výrobě tepla i do budoucna a za tímto účelem nyní realizuje její ekologizaci a přeměnu na zařízení na ekologické využívání odpadů(dále také jen „ZEVO ACTHERM“), které bude splňovat národní i evropské požadavky ochrany životní prostředí a udržitelnosti.

48.         K novému plánovanému zdroji ZEVO ACTHERM je třeba uvést, že se nejedná o výstavbu nového zdroje v plném rozsahu, ale o náhradu stávajících hnědouhelných kotlů K1 a K3 novým roštovým kotlem na spalování odpadu. Společnost ACTHERM přitom plánuje v co největší míře využít infrastrukturu stávající hnědouhelné teplárny včetně výměníků pro vyvedení tepla do stávajících primárních rozvodů společnosti ČEZ Teplárenská, které se nacházejí ve strojovně teplárny. Tento nový zdroj, resp. nový kotel, má být připojen na primární rozvody společnosti ČEZ Teplárenská, a to prostřednictvím již existujících tepelných výměníků/ohříváků ve strojovně Teplárny Chomutov společnosti ACTHERM.[26]

49.         Společnost ACTHERM k zamýšlenému zdroji ZEVO ACTHERM dále uvedla, že po této ekologizaci odpadne jeden z hlavních důvodů pro uzavření Smlouvy za současných podmínek, kterým byla enviromentální odpovědnost a upozadění zdroje s vyšší jednotkovou ekologickou stopou (Teplárna Chomutov před II. fází ekologizace) za zdroj s nižší ekologickou stopou (současná Elektrárna Prunéřov II provozovaná Soutěžitelem ČEZ).

50.         Přeměna Teplárny Chomutov na zdroj ZEVO ACTHERM probíhá ve dvou fázích. První fáze již byla ukončena. V současnosti probíhá druhá fáze, v níž společnost ACTHERM již obdržela souhlasné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA) ze dne 17. 8. 2023. Společnost ACTHERM plánuje zahájit provoz zdroje ZEVO ACTHERM v roce 2028. Vzhledem k provedené ekologizaci je záměrem společnosti ACTHERM, aby zdroj ZEVO ACTHERM realizoval i běžné dodávky tepla a nebyl jen v režimu aktivní zálohy. Společnost ACTHERM plánuje dodávat teplo ze zdroje ZEVO ACTHERM do primární rozvodné sítě společnosti ČEZ Teplárenská.

51.         Ke zdroji ZEVO ACTHERM je třeba dále uvést[27], že tento nový zdroj by měl mít maximální tepelný výkon (pro síť centrálního zásobování teplem) cca 13 MWt.[28]

52.         Dále společnost ACTHERM zamýšlí v lokalitě města Chomutov, a to v jedné izolované lokalitě (prostřednictvím jedné výměníkové stanice – VS 41 – výměníková stanice 41 „Příkopy“ – resp. jde o připojení k této výměníkové stanici; dále také jen „Výměníková stanice“) dodávat teplo do sekundární rozvodné sítě, která je nyní provozována nabývanou společností ACTD. Rozsah dodávek tepla do uvedené Výměníkové stanice v roce 2021 činil [ … obchodní tajemství … ], v roce 2022 činil [ … obchodní tajemství … ] a v roce 2023 činil [ … obchodní tajemství … ][29].

53.         K budoucím plánovaným výrobním zdrojům pro centralizované zásobování tepelnou energií v lokalitě města Chomutov je třeba uvést i to, že také Soutěžitel ČEZ připravuje[30] v uvedené lokalitě výstavbu následujících nových zdrojů tepla a zdrojů s vysokoúčinnou kombinovanou výrobou elektrické energie a tepla (kogenerační jednotky). Jedná se o (i) kotle na biomasu s výkonem 2 x 17,5 MWt, (ii) plynové kotle s výkonem 3 × 26 MWt a (iii) plynové kogenerační jednotky s výkonem 5 × 9 MWt / 10 MWe. Celkový instalovaný tepelný výkon spalovacích zdrojů 158 MWt je dimenzován za účelem pokrytí bezpečné a spolehlivé dodávky tepla v aglomeraci Chomutov, Jirkov, Klášterec, Kadaň. Výstavbu těchto nových zdrojů tepla Soutěžitel ČEZ zdůvodňuje nutností zabezpečit stabilní dodávky tepla v dostatečném množství.

54.         Soutěžitel ČEZ plánuje[31] své nové zdroje pro výrobu tepla vybudovat v termínu rok 2025 – ukončení I. etapy a v termínu rok 2027 – ukončení II. etapy. Společnost ČEZ Teplárenská k tomu doplnila, že vzhledem ke zmíněnému harmonogramu nelze spoléhat na zajištění tepla ze zdrojů třetích subjektů, které nejsou ani v provozu, ani ve výstavbě. Projekt Soutěžitele ČEZ tak dle účastníka řízení musí být realizován v plném rozsahu (tzn. bez ohledu na záměry jiných investorů, jejichž realizace a včasné uvedení do provozu je nejisté).[32]

IV.1 Vážná obava z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí v lokalitě města Chomutov

55.         Z Úřadem provedeného šetření v tzv. první fázi správního řízení o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů vyplynula níže popsaná vážná obava z podstatného narušení hospodářské soutěže na relevantním trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí v lokalitě města Chomutov.

IV.1.1 Vyjádření společnosti ACTHERM

56.         Úřad v průběhu správního řízení obdržel vyjádření[33] společnosti ACTHERM, které obsahuje obavy této společnosti z možných negativních dopadů předmětného spojení na hospodářskou soutěž.

57.         Společnost ACTHERM vyjádřila obavy, které se týkají dodávek tepla v Chomutově a připojování nových (budoucích) zdrojů tepla do rozvodných sítí provozovaných v této lokalitě spojujícími se soutěžiteli, tedy společností ČEZ Teplárenská a ACTD.

58.         Společnost ACTHERM se obává, že posuzované spojení soutěžitelů může mít zásadní negativní dopady na ni i jiné dodavatele tepla v rámci centrálního zásobování tepelnou energií prostřednictvím primární a sekundární rozvodné sítě v lokalitě města Chomutov, stejně jako i na konkurenční prostředí v rámci dodávek tepla v této lokalitě, a tím i na konečné spotřebitele.

59.         K této obavě společnost ACTHERM uvedla, že společnost ČEZ Teplárenská (resp. Soutěžitel ČEZ) provozuje v uvedené síti centrálního zásobování teplem v lokalitě města Chomutov dominantní zdroj tepla (Elektrárnu Prunéřov II) a v důsledku předmětného spojení společnost ČEZ Teplárenská získá možnost kontroly nad sekundární rozvodnou sítí tepla provozovanou společností ACTD, přičemž již nyní provozuje primární rozvody tepla. Po realizaci spojení tak bude Soutěžitel ČEZ v rámci uvedené sítě pokrývat celý řetězec od výroby tepla po jeho rozvod a dodávku konečným zákazníkům. Pokud jde o rozvodné sítě tepla, bude mít společnost ČEZ Teplárenská v oblasti Chomutov – Jirkov monopolní postavení.

60.         K tomu společnosti ACTHERM dodala, že právní regulace v oblasti teplárenství neobsahuje žádný přímý nástroj, který by výrobcům tepla zajistil přístup do rozvodných sítí provozovaných jiným subjektem a bránil tak potenciální diskriminaci a omezování soutěže na trhu dodávek tepla (centrálního zásobování teplem). Předmětná problematika je tedy podle názoru společnosti ACTHERM ponechána primárně na nástrojích ochrany hospodářské soutěže.

61.         Podle názoru společnosti ACTHERM tak lze důvodně předpokládat, že společnost ČEZ Teplárenská nebude mít po uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů zájem do jí provozované rozvodné sítě připojovat zdroje tepla, které by konkurovaly jejímu zdroji tepla Elektrárna Prunéřov II, resp. nebude mít zájem umožnit dodávku tepla z těchto konkurenčních zdrojů za použití jí provozované distribuční sítě centrálního zásobování tepelnou energií. [ … obchodní tajemství … ][34] [ … obchodní tajemství … ].

62.         Dále k tomu společnost ACTHERM doplnila, že i kdyby společnost ČEZ Teplárenská připojení umožnila, nelze vyloučit, že takové připojení umožní za podmínek, kdy cena přepravovaného tepla nebude ve srovnání s teplem vyrobeným ve vlastním zdroji Soutěžitele ČEZ v Elektrárně Prunéřov II konkurenceschopná. Může k tomu přitom využít ty položky za distribuci tepla, které nepodléhají cenové regulaci ERÚ.[35]

IV.1.2 Ekonomické zdůvodnění transakce spojujícími se soutěžiteli

63.         Společnost ČEZ Teplárenská v návrhu na povolení spojení soutěžitelů ČEZ Teplárenská/ACTD[36] zdůvodnila realizaci předmětného spojení tím, že Soutěžitel ČEZ v lokalitě uhelné Elektrárny Prunéřov II v rámci transformace teplárenství připravuje záměr portfolia nových zdrojů pro dodávky tepla v aglomeraci Chomutov/Jirkov/Klášterec, přičemž v tomto ekonomickém zdůvodnění uvádí i to, že zajištění vertikální integrace v oblasti distribuce tepla v lokalitě Chomutov znamená vyšší míru jistoty pro investiční rozhodnutí o novém teplárenském zdroji.

IV.1.3 Interní dokument společnosti ČEZ Teplárenská – Prezentace

64.         V Prezentaci společnosti ČEZ Teplárenská, která byla spojujícími se soutěžiteli předložena v rámci návrhu na povolení spojení, je mimo jiné uvedeno následující.

65.         Zaprvé, v Prezentaci jsou identifikovány možné další subjekty (ZEVO ACTHERM, UCED), které by mohly zvažovat (případně již zvažují), že budou v budoucnu vyrábět v lokalitě města Chomutov teplo a budou ho chtít dodávat do rozvodných sítí provozovaných spojujícími se soutěžiteli, a budou tak chtít získat přístup do primární a/nebo sekundární rozvodné sítě, jejichž prostřednictvím je tepelná energie (sítí centrálního zásobování teplem) dodávána konečným zákazníkům.

66.         Zadruhé, v Prezentaci jsou mezi důvody pro akvizici společnosti ACTD ze strany společnosti ČEZ Teplárenská vyjmenovány ty, že [ … obchodní tajemství … ].

67.         Zatřetí, [ … obchodní tajemství … ].

68.         [ … obchodní tajemství … ] [37] [ … obchodní tajemství … ].

69.         [ … obchodní tajemství … ].

70.         [ … obchodní tajemství … ] [38] [ … obchodní tajemství … ].

71.         Začtvrté, Prezentace uvádí i to, [ … obchodní tajemství … ].

IV.1.4 Právní úprava přístupu do rozvodné sítě v oblasti teplárenství

72.         Úřad ve správním řízení rovněž zkoumal regulační podmínky v teplárenství, konkrétně pak úpravu přístupu do rozvodných sítí a povinnost provozovatele rozvodné sítě odebírat teplo (jedná se o otázku, zda vlastník či provozovatel rozvodné teplárenské sítě, který je současně výrobcem tepelné energie, má zákonnou povinnost odebírat teplo od konkurenčních výrobců tepelné energie, jejichž výrobní zdroje jsou technicky připojitelné k jeho rozvodné síti).

73.         Společnost ČEZ Teplárenská v této souvislosti uvedla[39], že zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „energetický zákon“)[40] neobsahuje obecnou povinnost odebírat teplo od výrobce tepelné energie.K tomuspolečnost ČEZ Teplárenská dodala, že povinnost odebírat teplo od výrobce tepelné energie je obsažena v § 27 zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o podporovaných zdrojích energie“), nicméně tato povinnost se týká pouze vykupování tepla vyrobeného z obnovitelných zdrojů za předpokladu, že připojení výrobny tepla neohrozí spolehlivý a bezpečný provoz soustavy.[41]

74.         K otázce, zda vlastník či provozovatel rozvodné sítě pro rozvod tepelné energie, který je současně výrobcem tepelné energie, má zákonnou povinnost odebírat teplo od konkurenčních výrobců tepelné energie, jejichž výrobní zdroje jsou technicky připojitelné k jeho rozvodné síti, se vyjádřil rovněž ERÚ[42], který byl Úřadem osloven v průběhu správního řízení. I z jeho vyjádření vyplývá, že v oblasti teplárenství neexistuje obecná zákonná povinnost provozovatele rozvodných sítí tepla vykupovat teplo od konkurenčních výrobců tepla, neexistuje tak zákonná povinnost provozovatele rozvodné sítě umožnit výrobcům tepla přístup do této své sítě. Záleží na tom, zda a jak se výrobce tepla dohodne s provozovatelem rozvodné teplárenské sítě na podmínkách přístupu do této sítě.[43]

75.         Úřad výše uvedené shrnuje tím, že v oblasti teplárenství není provozovateli rozvodných sítí tepla stanovena povinnost vykupovat teplo od výrobců tepla, resp. neexistuje zákonná povinnost provozovatele rozvodné sítě (tato povinnost se vztahuje pouze na některé vymezené situace dodávek tepla – viz výše zmíněná situace vykupování tepla vyrobeného z obnovitelných zdrojů) umožnit výrobcům tepla přístup do této své sítě, přičemž záleží na tom, zda a jak se výrobce tepla dohodne s provozovatelem rozvodné sítě na podmínkách přístupu do této sítě. K tomu Úřad dodává, že (pokud dojde k dohodě mezi provozovatelem rozvodné sítě a výrobcem tepla) provozovatel rozvodné sítě teplo nakoupí, stane se jeho vlastníkem a následně tento distributor vystupuje jako prodejce tepla dalšímu článku v dodavatelském řetězci.

IV.1.5 Shrnutí

76.         Výše uvedené skutečnosti, kdy sama společnost ČEZ Teplárenská ve svém interním dokumentu (viz výše uvedená Prezentace) a v návrhu na povolení spojení (viz výše uvedené ekonomické zdůvodnění transakce obsažené v dotazníku k povolení spojení) přiznala, že v lokalitě města Chomutov existují možné budoucí výrobní zdroje tepla konkurenčních subjektů, které by mohly mít zájem o přístup do rozvodných sítí provozovaných v uvedené lokalitě spojujícími se soutěžiteli (aby následně teplo konkurenčních výrobců mohlo být využíváno k centrálnímu zásobování teplem), a mohly se tak stát konkurenty Soutěžitele ČEZ v uvedené lokalitě, přičemž obavu z bránění v přístupu do rozvodné sítě vyjádřil či potvrdil i jeden z těchto možných konkurenčních výrobců tepla (společnost ACTHERM), a to vše v situaci, kdy provozovatelé rozvodných sítí nemají obecnou zákonnou povinnost umožnit přístup (konkurenčních) výrobních zdrojů tepla do svých rozvodných sítí, vedly Úřad k obavě, že realizací předmětného spojení soutěžitelů by spojením vzniklý soutěžitel na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí v lokalitě města Chomutov získal možnost bránit vstupu nových či rozšíření působení stávajících výrobců tepla v Chomutově, což by mohlo mít negativní dopady na konečné spotřebitele. Úřad tak uzavřel,že posuzované spojení soutěžitelů vzbuzuje vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu centralizovaného zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí v lokalitě města Chomutov.

77.         Uvedená obava se týkala pouze sekundární rozvodné sítě v lokalitě města Chomutov, kterou provozuje nabývaná společnost ACTD, protože v této sekundární rozvodné síti dojde v důsledku předmětného spojení soutěžitelů ke změně, přičemž nově bude jejím provozovatelem společnost ČEZ Teplárenská, resp. soutěžitel vzniklý spojením. Pokud by nedocházelo k realizaci posuzovaného spojení soutěžitelů, mohla by si společnost ACTD vybírat své dodavatele tepla z konkurenční nabídky až tří potenciální dodavatelů, což by nepochybně mohlo přinést podstatné benefity pro konečného spotřebitele.

78.         Naopak v důsledku předmětného spojení soutěžitelů nedochází ke změně v primární rozvodné síti v lokalitě města Chomutov, kterou provozuje již v době před spojením společnost ČEZ Teplárenská a bude ji provozovat nadále i po spojení. Potenciální obava společnosti ACTHERM, že společnost ČEZ Teplárenská nebude ochotna vykupovat od ní teplo do své primární rozvodné teplárenské sítě, sice může být založena na reálných podkladech, nicméně na ochotě nebo motivaci společnosti ČEZ Teplárenská tak činit realizace navrhované transakce nic nemění, protože Soutěžitel ČEZ ve městě Chomutov již nyní je vlastníkem dominantního výrobního zdroje a současně i provozovatelem primární rozvodné sítě.

V. Závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže

V.1 Závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže navržené účastníkem řízení

79.         Aby společnost ČEZ Teplárenská odstranila Úřadem identifikovanou vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže v důsledku předmětného spojení soutěžitelů ČEZ Teplárenská / ACTD, navrhla dne 8. 4. 2024[44] závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, jimiž by mělo být podmíněno povolení předmětného spojení soutěžitelů.

80.         Po komunikaci s Úřadem ve věci předloženého návrhu závazků pak společnost ČEZ Teplárenská předložila Úřadu dne 15. 4. 2024[45] finální Návrh závazků.

81.         Podle Návrhu závazků se společnost ČEZ Teplárenská zavázala k tomu, že do 31. 12. 2028 umožní soutěžitelům majícím zájem vyrábět pro systém centralizovaného zásobování teplem teplo v Chomutově napojení jejich výrobních zdrojů výroby tepla na sekundární rozvodnou síť, kterou ke dni právní moci rozhodnutí provozuje společnost ACTD, a dále se zavázala k tomu, že z takových výrobních zdrojů bude odebírat teplo za nediskriminačních podmínek a v rozsahu množství tepla, které neohrozí spolehlivý a bezpečný provoz dotčené soustavy zásobování tepelnou energií nebo její části nebo neomezí využití obnovitelných zdrojů v jiném zdroji tepelné energie připojeném k rozvodnému tepelnému zařízení. Tato povinnost by Soutěžiteli ČEZ nevznikla, pokud by došlo ke zvýšení celkových nákladů na pořízení tepla pro stávající odběratele držitele licence na rozvod tepelné energie nebo vzniku újmy spotřebitelům, výrobce tepla by nebyl držitelem licence na výrobu tepelné energie podle energetického zákona z takového výrobního zdroje, parametry teplonosné látky by neodpovídaly parametrům v rozvodném tepelném zařízení soustavy zásobování tepelnou energií v místě připojení nebo takové připojení z jiných provozních nebo jiných důvodů by nebylo možné anebo by je nebylo možné po provozovateli sekundární rozvodné sítě spravedlivě požadovat.

82.         Dále se společnost ČEZ Teplárenská zavázala k tomu, že bude podávat Úřadu každoročně k 28. 2. zprávu o plnění závazků podle bodu I. tohoto rozhodnutí za předcházející kalendářní rok.

V.2 Zhodnocení závazků navržených ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže

83.         Úřad účastníkem řízení navržené závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže posoudil především z pohledu, zda jsou způsobilé odstranit jeho vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu centrálního zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí ve městě Chomutov. Při hodnocení navržených závazků Úřad přihlédl také k tomu, zda jsou snadno realizovatelné a do budoucna transparentní a kontrolovatelné.

84.         Smyslem navržených závazků je umožnit vstup nových budoucích konkurenčních zdrojů tepla nebo rozšíření stávajících konkurenčních zdrojů tepla v lokalitě města Chomutov do systému centrálního zásobování tepelnou energií ve městě Chomutov tím, že společnost ČEZ Teplárenská umožní napojení do sekundární rozvodné sítě, kterou ke dni právní moci tohoto rozhodnutí provozuje nabývaná společnost ACTD,a to v období do 31. 12. 2028. Následně pak bude společnost ČEZ Teplárenská zavázána za nediskriminačních podmínek odebírat teplo vyrobené v těchto napojených konkurenčních výrobních zdrojích tepla dlouhodobě.[46]

85.         Jak je uvedeno v textu tohoto rozhodnutí (viz subkapitola „Potenciální nové zdroje tepla, případně existující zdroje tepla v lokalitě města Chomutov“), v současné době zvažují či plánují v lokalitě města Chomutov vybudování nových zdrojů výroby tepla dva subjekty, a to společnost ACTHERM (která plánuje svůj nový zdroj výroby tepla uvést do provozu v průběhu roku 2028) a soutěžitel UCED (který zamýšlí svůj nový zdroj výroby tepla uvést do provozu v průběhu roku 2027). Tato skutečnost odlišuje ostatní případy spojení soutěžitelů v oblasti centralizovaného zásobování teplem, které doposud Úřad posuzoval, ve kterých nebyly zjištěny žádné reálné plánované vstupy nových výrobců tepla do systému centralizovaného zásobování teplem v dotčených lokalitách. 

86.         K tomu Úřad poznamenává, že uvedené závazky společnosti ČEZ Teplárenská, tj. (i) závazek umožnit napojení konkurenčního výrobního zdroje tepla do rozvodné sítě a (ii) závazek odebírat teplo za nediskriminačních podmínek od napojeného konkurenčního výrobního zdroje tepla, se týkají pouze sekundární rozvodné sítě v lokalitě města Chomutov, kterou provozuje nabývaná společnost ACTD, neboť v této sekundární rozvodné síti dojde v důsledku předmětného spojení soutěžitelů ke změně, protože nově bude jejím provozovatelem společnost ČEZ Teplárenská, resp. soutěžitel vzniklý spojením. Naopak se tyto závazky netýkají primární rozvodné sítě v lokalitě města Chomutov, u níž v důsledku předmětného spojení soutěžitelů nedochází ke změně; tuto primární rozvodnou síť provozuje již v době před spojením společnost ČEZ Teplárenská (resp. Soutěžitel ČEZ, který je současně dominantním výrobcem tepla v Chomutově) a bude ji provozovat nadále i po spojení.

87.         Pokud se týká omezení závazkůnavržených společností ČEZ Teplárenská, resp. vymezení situací či okolností, za nichž společnost ČEZ Teplárenská může odmítnout (i) napojení konkurenčního výrobního zdroje tepla do sekundární rozvodné sítě a (ii) odběr tepla, Úřad uvádí následující.

88.         Těmito okolnostmi jsou jednak případy, kdy by byl ohrožen spolehlivý a bezpečný provoz soustavy zásobování tepelnou energií[47], protože ohrožení spolehlivosti a bezpečnosti provozu soustavy zásobování tepelnou energií by mělo negativní dopad na konečné spotřebitele, jednak případy, kdy by bylo omezeno využití dodávek tepla z obnovitelných zdrojů[48], neboť „obnovitelné zdroje energie jsou základem dekarbonizace i energetické bezpečnosti v celé Evropě, a proto je obecně podporováno využití energie (včetně tepla) z obnovitelných zdrojů. Omezování využívání obnovitelných zdrojů energie by bylo v rozporu s veřejným zájmem.[49]

89.         Dále podle společností ČEZ Teplárenská navržených závazků povinnost umožnit připojení výrobního zdroje tepla a výkupu tepla jí nevzniká, (i) pokud by tím došlo ke zvýšení celkových nákladů na pořízení tepla pro stávající odběratele držitele licence na rozvod tepelné energie[50], neboť nelze po soutěžitelích vyžadovat opatření, která by byla v neprospěch spotřebitelů, dále (ii) pokud by došlo ke vzniku újmy spotřebitelům, neboť vyžadování opatření, která jsou v neprospěch spotřebitelů, jsou v rozporu se smyslem zákona o ochraně hospodářské  soutěže, dále (iii) pokud výrobce tepla není držitelem licence na výrobu tepelné energie podle energetického zákona[51] z takového výrobního zdroje, protože závazek společnosti ČEZ Teplárenská umožnit připojení konkurenčního výrobního zdroje tepla a následně z takového zdroje odebírat teplo se musí vztahovat jen na takový výrobní zdroj, pro který má příslušný výrobce licenci na výrobu tepla podle energetického zákona (nebude tak možné připojení takových výrobních zdrojů, které fakticky nebudou schopné dodávat teplo do rozvodné sítě), a dále (iv) pokud by parametry teplonosné látky neodpovídaly parametrům v rozvodném tepelném zařízení[52], neboť případný nesoulad v těchto parametrech by ohrozil bezpečnost provozu rozvodného tepelného zařízení.

90.         Konečně pak společnosti ČEZ Teplárenská povinnost umožnit připojení výrobního zdroje tepla a výkupu tepla nevzniká, pokud (i) takové připojení z provozních nebo jiných důvodů není možné nebo (ii) připojení nelze po provozovateli sekundární rozvodné sítě spravedlivě požadovat.[53] K tomu Úřad poznamenává, že bude věcí konkrétního případu[54], zda by v něm byly dány důvody, pro které by společnost ČEZ Teplárenská případného žadatele o napojení mohla objektivně odmítnout.

91.         Úřad uzavírá, že z hlediska materiálního považuje společností ČEZ Teplárenská navržené a tímto rozhodnutím uložené závazky za dostačující pro odstranění jeho vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže na dotčeném trhu centrálního zásobování tepelnou energií sekundární rozvodnou sítí ve městě Chomutov. 

VI. Námitky společnosti ACTHERM a vyjádření Úřadu

92.         Úřad v průběhu správního řízení obdržel vyjádření[55] společnosti ACTHERM, které obsahuje obavy této společnosti z možných negativních dopadů předmětného spojení na hospodářskou soutěž.

93.         Společnost ACTHERM vyjádřila obavu, že posuzované spojení soutěžitelů může mít zásadní negativní dopady na ni i jiné dodavatele tepla v rámci centrálního zásobování tepelnou energií prostřednictvím primární a sekundární rozvodné sítě v lokalitě města Chomutov, stejně jako i na konkurenční prostředí v rámci dodávek tepla v této lokalitě a tím i na konečné spotřebitele.

94.         Společnost ACTHERM se obává, že společnost ČEZ Teplárenská nebude po uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů mít zájem do jí provozované rozvodné sítě připojovat zdroje tepla, které by konkurovaly jejímu zdroji tepla Elektrárna Prunéřov II, případně takové připojení umožní za podmínek, kdy cena přepravovaného tepla nebude ve srovnání s teplem vyrobeným ve vlastním zdroji Soutěžitele ČEZ v Elektrárně Prunéřov II konkurenceschopná.

95.         Protože se společnost ACTHERM domnívá, že posuzované spojení soutěžitelů ČEZ Teplárenská a ACTD vzbuzuje obavu z narušení hospodářské soutěže, která podle této společnosti spočívá v možnosti spojením vzniklého soutěžitele zamezovat konkurenčním výrobním zdrojům tepla v lokalitě města Chomutov v přístupu do rozvodných sítí provozovaných v uvedené lokalitě spojujícími se soutěžiteli, měl by podle názoru společnosti ACTHERM Úřad podmínit povolení předmětného spojení soutěžitelů závazkem, že společnost ČEZ Teplárenská bude mít povinnost za nediskriminačních podmínek, včetně ceny, připojit a umožnit dodávky tepla do jí provozované sítě centrálního zásobování teplem v lokalitě města Chomutov ve vztahu ke každému žadateli, který o to požádá a bude splňovat zákonné požadavky na dodávku tepla.

96.         K námitkám společnosti ACTHERM uvádí Úřad následující.

97.         Pokud jde o námitku, že předmětné spojení povede k narušení hospodářské soutěže v rámci centrálního zásobování teplem v lokalitě města Chomutov tím, že spojením vzniklý soutěžitel bude moci bránit konkurenčním výrobcům tepla (konkurenčním výrobním zdrojům tepla) v přístupu do rozvodných sítí, které jsou v uvedené lokalitě provozovány spojujícími se soutěžiteli, Úřad odkazuje na své posouzení dopadů předmětného spojení soutěžitelů na hospodářskou soutěž na trhu centrálního zásobování teplem sekundární rozvodnou sítí v lokalitě města Chomutov, v rámci kterého Úřad dospěl k předběžnému závěru, že předmětné spojení soutěžitelů hrozí narušením hospodářské soutěže na uvedeném trhu, přičemž účastník řízení na tuto obavu reagoval navržením závazků, které podle posouzení Úřadu odstraňují identifikovanou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže.

98.         Naopak v důsledku předmětného spojení soutěžitelů nedochází ke změně v primární rozvodné síti v lokalitě města Chomutov, kterou provozuje již v době před spojením společnost ČEZ Teplárenská a bude ji provozovat nadále i po spojení. Potenciální obava společnosti ACTHERM, že společnost ČEZ Teplárenská nebude ochotna umožňovat přístup společnosti ACTHERM či dalších konkurentů a vykupovat od nich teplo do své primární rozvodné teplárenské sítě, sice může být založena na reálných podkladech, nicméně na ochotě nebo motivaci společnosti ČEZ Teplárenská tak činit realizace navrhované transakce nic nemění, protože Soutěžitel ČEZ ve městě Chomutov již nyní je vlastníkem dominantního výrobního zdroje a současně i provozovatelem primární rozvodné sítě.

VII. Právní hodnocení a závěr

99.         K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít tak, že společnost ČEZ Teplárenská má nabýt obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti ACTD, čímž má získat možnost výlučně kontrolovat tuto společnost ve smyslu ustanovení § 12 odst. 2 zákona.

100.     Úřad v průběhu správního řízení zkoumal, zda spojení soutěžitelů bude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na relevantních trzích centrálního zásobování teplem v lokalitě města Chomutov. Na základě provedené analýzy relevantního trhu a pravděpodobných dopadů spojení na něj Úřad zjistil, že v důsledku uskutečnění spojení by mohlo dojít k podstatnému narušení hospodářské soutěže na trhu centrálního zásobování teplem sekundární rozvodnou sítí v lokalitě města Chomutov, která spočívá v možnosti spojením vzniklého soutěžitele zamezovat konkurenčním výrobním zdrojům tepla v lokalitě města Chomutov v přístupu do rozvodné sítě provozovaných v uvedené lokalitě společností ACTD.

101.     Za účelem odstranění obavy Úřadu z tohoto narušení hospodářské soutěže účastník řízení navrhl závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže a navrhl Úřadu, aby jimi podmínil povolení předmětného spojení.

102.     Po zvážení všech okolností případu a po analýze účastníkem řízení navržených závazků ve prospěch zachování účinné soutěže a efektu těchto závazků na hospodářskou soutěž Úřad dospěl k závěru, že posuzované spojení soutěžitelů za podmínky splnění navržených závazků již nevzbuzuje vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže na dotčeném relevantním trhu.

103.     Z tohoto důvodu Úřad rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 17 odst. 4 věta třetí zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí, a ve stanovené lhůtě podle § 16 odst. 2 zákona vydává rozhodnutí, kterým posuzované spojení soutěžitelů povoluje za podmínky splnění ve výroku uvedených závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.

místopředseda

Rozhodnutí nabylo právní moci dne 24. 4. 2024.

 

Obdrží

DBK PARTNERS, advokátní kancelář, s.r.o.

JUDr. Vladimíra Knoblochová, DiS., jednatelka

Vinohradská 938/37

120 00 Praha 2, Vinohrady

ID DS: 4mkivv6

 

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Dokumenty č. 6 a 7 spisu správního řízení (dále jen „spis“).

[2] Dokument č. 14 spisu.

[3] Dokument č. 13 spisu.

[4] Dokument č. 15 spisu.

[5] Dokument č. 17 spisu.

[6] Dokument č. 20 spisu.

[7] Dokument č. 23 spisu.

[8] Dokument č. 26 spisu.

[9] Dokument č. 28 spisu.

[10] Společnost ČEZ, a.s., je jediným akcionářem společnosti ČEZ Teplárenská a tuto společnost přímo výlučně kontroluje.

[11] Majoritním akcionářem společnosti ČEZ, a.s., je Česká republika.

[12] Soutěžitel ČEZ působí v oblasti elektroenergetiky také na zahraničních (evropských) trzích.

[13] Společnost Teplo Klášterec s.r.o. se zabývá především rozvodem tepelné energie.  

[14] Společnost Tepelné hospodářství města Ústí nad Labem s.r.o. se zabývá mimo jiné výrobou tepelné energie a rozvodem tepelné energie.   

[15] Společnost Energetické centrum s.r.o. se zabývá mimo jiné výrobou tepelné energie, rozvodem tepelné energie, výrobou elektrické energie a obchodem s elektrickou energií.    

[16] Společnost ČEZ Teplárenská odebírá od Elektrárny Prunéřov II [ … obchodní tajemství … ] tepla, které dále distribuuje prostřednictvím své primární sítě do měst Chomutov, Jirkov a Klášterec nad Ohří.

[17] Společnost ČEZ Teplárenská odebírá od Teplárny Chomutov [ … obchodní tajemství … ] tepla, které dále distribuuje prostřednictvím své primární sítě do měst Chomutov, Jirkov a Klášterec nad Ohří.

[18] Viz například rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S0378/2020/KS ve věci VEOLIA ČESKÁ REPUBLIKA / Pražská teplárenská a PT Transit.

[19] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S330/2006 ve věci ENERGIE Holding / Teplárna Liberec a část podniku United Energy.

[20] Z návrhu na povolení spojení (včetně jedné z jeho příloh, kterou je interní dokument účastníka řízení vztahující se k předmětnému spojení: jedná se o interní dokument s názvem „Akvizice ACTHERM Distribuce 2024 – Podklad pro dozorčí radu ČEZ Teplárenská, a.s.“ – dále jen „Prezentace“), Doplnění návrhu č. 1, Doplnění návrhu č. 2 a odpovědí třetích subjektů, které Úřad oslovil v průběhu správního řízení.

[21] Soutěžitel UCED zahrnuje mimo jiné společnosti UCED Volt s.r.o., UCED s.r.o. a UCED Energy II s.r.o. 

[22] Dokumenty č. 9, 10 a 11 spisu.

[23] Viz tisková zpráva zveřejněná na webových stránkách soutěžitele UCED (https://www.uced.cz/deni-v-uced/skupina-uced-se-chysta-v-chomutove-postavit-paroplynovou-elektrarnu), na kterou společnost ČEZ Teplárenská odkázala v dotazníku k povolení spojení (dokument č. 1 spisu).

[24] Teplárna Chomutov je napojená na síť centralizovaného zásobování teplem v oblasti Chomutov – Jirkov. Teplárna Chomutov je na základě smluvního vztahu mezi společnostmi ACTHERM a ČEZ Teplárenská sjednaného do roku 2029 v režimu aktivní zálohy dodávky tepla. Společnosti ACTHERM a ČEZ Teplárenská mají v této souvislosti uzavřenu Smlouvu o rezervaci kapacity zdroje, o dodávce tepelné energie a o pachtu rozvodného tepelného zařízení ze dne 2. 7. 2019 („Smlouva“), na jejímž základě Teplárna Chomutov představuje do roku 2029 pro síť centralizovaného zásobování teplem v oblasti Chomutov – Jirkov rezervní zdroj tepla, přičemž je jako rezervní zdroj opakovaně a vícekrát ročně využívána.

[25] Dokument č. 12 spisu.

[26] Viz Doplnění návrhu č. 2.

[27] Viz Doplnění návrhu č. 1.

[28] Pro srovnání Úřad uvádí, že celkový objem tepla dodávaného ve městě Chomutov do primární rozvodné sítě v roce 2022 činil [ … obchodní tajemství … ] a [ … obchodní tajemství … ] v roce 2023, zatímco celkový objem tepla dodávaného ve městě Chomutov do sekundární rozvodné sítě v roce 2022 činil [ … obchodní tajemství … ] GJ (údaj za rok 2023 v době podání návrhu na povolení spojení ještě nebyl k dispozici).

[29] Viz údaje o dodávkách tepla prostřednictvím této Výměníkové stanice uvedené v Doplnění návrhu č. 1.

[30] Viz Doplnění návrhu č. 1.

[31] Viz Doplnění návrhu č. 1.

[32] Viz Doplnění návrhu č. 1.

[33] Dokument č. 12 spisu.

[34] Tento Dopis předložila společnost ACTHERM jako přílohu svého vyjádření; viz dokument č. 12 spisu.

[35] K tomu společnost ACTHERM konstatovala, že cenová regulace v oblasti teplárenství je založena pouze na tzv. věcném usměrňování, což znamená, že je upravena pouze metoda kalkulace ceny, nikoliv konkrétní výše ceny.

[36] Viz bod 2.1.7. dotazníku k povolení spojení.

[37] Podle údajů uvedených v dotazníku k povolení spojení celkový objem tepla dodávaného ve městě Chomutov do primární rozvodné sítě v roce 2022 činil [ … obchodní tajemství … ] a v roce 2023 představoval [ … obchodní tajemství … ], zatímco celkový objem tepla dodávaného ve městě Chomutov do sekundární rozvodné sítě v roce 2022 činil [ … obchodní tajemství … ] (údaj za rok 2023 není k dispozici).

[38] Viz vysvětlení k tomu podané společností ČEZ Teplárenská v Doplnění návrhu č. 2.

[39] Viz Doplnění návrhu č. 1.

[40] I když historicky byla povinnost výkupu tepelné energie stanovena v § 80 energetického zákona.

[41] Současně tato povinnost nevzniká, pokud nastane některý z případů upravených v § 27 odst. 2 zákona o podporovaných zdrojích energie pod písmeny a) až d).

[42] Viz dokument č. 20 spisu.

[43] ERÚ k tomu ve svém vyjádření mimo jiné uvedl, že „…zákazník odebírající tepelnou energii pro konečné využití může být připojen na kterékoli části soustavy včetně zdroje tepelné energie. V teplárenství přístup třetích stran ukotven není. Z důvodu neexistence přístupu třetích stran do soustavy si zákazník nemůže v teplárenství zvolit svého dodavatele tepelné energie. Zákazník v teplárenství si však může zvolit, zda bude připojen na soustavu zásobování tepelnou energií, kdy jeho dodavatelem tepelné energie bude ten subjekt, který provozuje příslušnou část soustavy, či si tepelnou energii zajistí z vlastního zdroje. V teplárenství tedy nemůžeme hovořit o konkurenčním prostředí a hospodářské soutěži mezi dodavateli tepelné energie…“, dále „…povinnost uzavřít smlouvu v opačném vztahu dodavatel verzus výrobce tepelné energie nebo povinnost dodávat z výroby do rozvodného tepelného zařízení energetický zákon nijak nevymezuje pro žádný případ, tedy ani pro případ, kdy je výrobce tepelné energie již fyzicky na soustavu zásobování tepelné energie připojen. Pokud provozovatel rozvodného tepelného zařízení hodlá zajistit dodávku tepelné energie pro své odběratele, může tak učinit z vlastního zdroje tepelné energie nebo od jiného výrobce tepelné energie nebo více výrobců tepelné energie. Smlouva mezi provozovatelem rozvodného tepelného zařízení a jiným výrobcem tepelné energie je pak výsledkem dohody dvou stran…“, stejně jako to, že„…vztah mezi výrobcem a provozovatelem rozvodného tepelného zařízení nebo mezi provozovateli rozvodného tepelného zařízení je záležitostí smluvních ujednání mezi jednotlivými stranami a závisí pouze na dohodě těchto stran, zda a za jakých podmínek je nebo bude dodávka mezi výrobcem a provozovatelem rozvodného tepelného zařízení nebo mezi provozovateli rozvodného tepelného zařízení realizována…“.

[44] Viz dokument č. 23 spisu. [ … obchodní tajemství … ].

[45] Dokument č. 26 spisu.

[46] Jinými slovy, společnost ČEZ Teplárenská bude zavázána odebírat teplo z konkurenčních výrobních zdrojů výroby tepla, které budou napojeny na sekundární rozvodnou síť společnosti ACTD do 31. 12. 2028, přičemž tento závazek odebírat teplo bude společnost ČEZ Teplárenská mít i v období po 31. 12. 2028.

[47] K tomu viz zákon o podporovaných zdrojích energie, který ve svém § 27 odst. 1 při stanovení povinnosti držitele licence na rozvod tepelné energie vykupovat od výrobce tepla teplo vyrobené z obnovitelných zdrojů používá při omezení této povinnosti vykupovat teplo shodnou formulaci („Povinnost výkupu se vztahuje pouze na množství tepla, které neohrozí spolehlivý a bezpečný provoz dotčené soustavy zásobování tepelnou energií nebo její části…“).

[48] Případ, kdy by povinností výkupu tepla došlo k omezení využití dodávek tepla z obnovitelných zdrojů, je další situací předvídanou v § 27 odst. 1 zákona o podporovaných zdrojích energie („Povinnost výkupu se vztahuje pouze na množství tepla, které… neomezí využití obnovitelných zdrojů v jiném zdroji tepelné energie připojeném k rozvodnému tepelnému zařízení.“).

[49] Viz zdůvodnění navržených závazků společností ČEZ Teplárenská.

[50] Viz k tomu shodný případ, kdy povinnost výkupu tepla nevzniká, který je vymezen v § 27 odst. 2 písm. c) zákona o podporovaných zdrojích energie („Povinnost umožnit připojení výrobny tepla a výkupu tepla nevzniká, pokud by došlo ke zvýšení celkových nákladů na pořízení tepla pro stávající odběratele držitele licence na rozvod tepelné energie“).

[51] Viz k tomu shodný případ, kdy povinnost výkupu tepla nevzniká, který je vymezen v § 27 odst. 2 písm. a) zákona o podporovaných zdrojích energie („Povinnost umožnit připojení výrobny tepla a výkupu tepla nevzniká, pokud výrobce tepla není držitelem licence na výrobu tepelné energie podle energetického zákona“).

[52] Viz k tomu shodný případ, kdy povinnost výkupu tepla nevzniká, který je vymezen v § 27 odst. 2 písm. d) zákona o podporovaných zdrojích energie („Povinnost umožnit připojení výrobny tepla a výkupu tepla nevzniká, pokud parametry teplonosné látky neodpovídají parametrům v rozvodném tepelném zařízení soustavy zásobování tepelnou energií v místě připojení.“).

[53] Zde Úřad poukazuje na (shodnou) formulaci § 11 odst. 1 písm. f) zákona, který v tomto ustanovení vymezuje jednání, které je zneužitím dominantního postavení (odmítnutí přístupu k infrastrukturním/rozvodným zařízením), stejně jako stanovuje důvody, kdy dominantní soutěžitel může přístup odmítnout.

[54] Snahy konkurenčního výrobního zdroje tepla napojit se do sekundární rozvodné sítě spojujících se soutěžitelů, které bylo odmítnuto ze strany spojujících se soutěžitelů s odůvodněním, že takové napojení nelze spravedlivě požadovat.

[55] Dokument č. 12 spisu.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en