číslo jednací: 23746/2024/873
spisová značka: S0412/2024/KS
Instance | I. |
---|---|
Věc | Spojení soutěžitelů Carrier Global Corporation / AIR-COND International GmbH |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Spojování soutěžitelů (fúze) |
Výrok | povoleno |
Rok | 2024 |
Datum nabytí právní moci | 14. 6. 2024 |
Dokumenty | 2024_S0412.pdf 272 KB |
Spisová značka: ÚOHS-S0412/2024/KS Číslo jednací: ÚOHS-23746/2024/873 |
|
Brno 14. 6. 2024 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0412/2024/KS zahájeném dne 17. 5. 2024 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti Carrier Global Corporation, se sídlem Spojené státy americké, Wilmington, 1521 Concord Pike, Suite 201, zastoupeného Ing. Mgr. Janem Kupčíkem, Ph.D., advokátem, se sídlem Praha 1, Jindřišská 937/16, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto
rozhodnutí:
Spojení soutěžitelů Carrier Global Corporation, se sídlem Spojené státy americké, Wilmington, 1521 Concord Pike, Suite 201, na straně jedné, a AIR-COND International GmbH, se sídlem Rakouská republika, Seiersberg, Haushamerstraße 2, na straně druhé, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít na základě Kupní smlouvy uzavřené dne [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ] mezi panem J. U., jako prodávajícím, společností [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], jako kupujícím, společností AIR-COND International GmbH a společností [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], v jejímž důsledku má společnost Carrier Global Corporation, prostřednictvím [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ] společnosti [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], získat 100% obchodní podíl ve společnosti AIR-COND International GmbH, a tím i možnost vykonávat nad touto společností nepřímou výlučnou kontrolu, se podle § 16 odst. 2 téhož zákona
POVOLUJE.
ODŮVODNĚNÍ
1. Předmětné správní řízení bylo zahájeno dne 17. 5. 2024. Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením soutěžitelů zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) zveřejněna dne 20. 5. 2024 na internetových stránkách Úřadu a dne 23. 5. 2024 v Obchodním věstníku č. OV08946324. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek a ani později Úřad žádnou námitku k uvedené transakci neobdržel.
2. Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku nebo obdobných zahraničních registrů, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. Úřad dále vycházel ze své předcházející rozhodovací praxe a z rozhodovací praxe Evropské komise (dále jen „Komise“) ve spojením dotčené oblasti.
I. Notifikační podmínky
3. K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 2 zákona na základě Kupní smlouvy uzavřené dne [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ] mezi panem J. U., jako prodávajícím, společností [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], jako kupujícím, společností AIR-COND International GmbH, se sídlem Rakouská republika, Seiersberg, Haushamerstraße 2 (dále jen „AIR-COND“), a společností [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], v jejímž důsledku má společnost Carrier Global Corporation, se sídlem Spojené státy americké, Wilmington, 1521 Concord Pike, Suite 201 (dále jen „CGC“), [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], získat 100% obchodní podíl ve společnosti AIR-COND, a tím i možnost vykonávat nad touto společností nepřímou výlučnou kontrolu.
4. Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 2 zákona, neboť podle tohoto ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje rovněž situace, kdy jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.
5. Úřad se rovněž zabýval tím, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka daná § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.
II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů
6. Společnost CGC stojí v čele skupiny společností (dále jen „skupina Carrier“), která je celosvětovým poskytovatelem řešení pro stavebnictví a chladírenský řetězec. Působí zejména v odvětví vytápění, větrání a klimatizace (dále jen „HVAC“), kompresorů a chladicího řetězce, přičemž vyrábí a prodává různé typy systémů vytápění, větrání a klimatizace, chladicí výrobky včetně komerčních chladicích a potravinářských zařízení, jakož i nabízí automatizaci a řízení budov a související služby.
7. Skupina Carrier vyrábí své produkty pod vícero značkami. Pod značkou Toshiba vyrábí zejména tepelná čerpadla a klimatizační systémy, které poté v České republice distribuuje společnost AIR-COND. Pod značkou Viessmann vyrábí zejména tepelná čerpadla, jež jsou v České republice distribuovány přímo její dceřinou společností Viessmann spol. s r.o. Výrobky jiných značek skupiny Carrier jsou v ČR distribuovány společností AHI Carrier FZC, [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ].
8. Společnost AIR-COND je výlučně kontrolována panem J. U. Společnost AIR-COND je distributorem klimatizačních systémů pro obytné a komerční prostory, klimatizačních systémů technologie Variable Refrigerant Flow (dále jen „VRF“) a tepelných čerpadel, jakož i v menší míře dalších produktů (např. ovládacích prvků, příslušenství atd.). [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ].
III. Dopady spojení
9. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.
10. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které provozuje nabývaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatele či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.
11. Ze skutečností popsaných výše vyplývá, že předmětné spojení má jak vertikální, tak horizontální dimenzi. Na horizontální úrovni dochází k překryvu aktivit spojujících se soutěžitelů v oblasti distribuce systémů HVAC pro budovy, a to konkrétně v segmentu klimatizačních systémů a v segmentu tepelných čerpadel, ve kterých je aktivní jak společnost AIR-COND, tak skupina Carrier, jež své výrobky značky Viessmann na území České republiky distribuuje prostřednictvím společnosti Viessmann, spol. s r.o. Na vertikální úrovni je pak skupina Carrier aktivní na trhu předcházejícím distribuci, tedy na trhu výroby systémů HVAC pro budovy.
III.1 Distribuce klimatizačních systémů pro budovy
12. Klimatizační systémy pro budovy slouží k regulaci vnitřní teploty, vlhkosti, čistoty a cirkulace vzduchu v budovách. Tyto systémy využívají různé technologie a dodávají se v řadě velikostí a konfiguracích vhodných pro různé velikosti a typy budov. Je možné je dělit dle jejich výkonu a použití do tří kategorií, a to na systémy pro domácnosti a lehké komerční využití, pro střední komerční využití a pro průmyslové a těžké komerční využití. Konkrétní hranice mezi těmito typy vymezené výkonem však nejsou jednoznačně dané. Komise v minulosti zvažovala hranice 25 kW[1] a 50 kW[2] mezi lehkými a středními systémy a 250 kW[3] či 350 kW[4] mezi středními a těžkými systémy. Ve výsledku však vždy nechala definitivní vymezení produktových relevantních trhů otevřené.
13. Oblast klimatizačních systému je dále možné dělit podle konkrétního typu zařízení a technologie, kterou využívá. Komise v minulosti zvažovala dělení na okenní systémy, přenosné klimatizace, mini chladiče či pokojové klimatizace v případě systémů pro domácnosti a lehké komerční využití.[5] Systémy pro střední komerční využití pak mohly být dále rozděleny na malé chladící jednotky, systémy založené na VRF a potrubní systémy.[6] Ani zde ale Komise nevymezila produktové relevantní trhy na základě užší segmentace s konečnou platností.
14. Dalším možným kritériem dělícím klimatizační systémy je jejich architektura. Komise v případě klimatizačních systémů pro domácnosti a lehké komerční využití zvažovala dělení na monoblokové systémy a split systémy. Monoblokové klimatizace mají všechny své komponenty uzavřené v jedné jednotce, zpravidla se tak využívají ke klimatizaci jedné místnosti a nevyžadují expertní instalaci. Split systémy jsou na druhé straně integrovány přímo do struktury budovy a skládají se z několikero dílů, z nichž některé se nachází uvnitř a jiné vně budovy, a vyžadují tak odbornou instalaci.[7] Nicméně ani u tohoto dělení Komise nevymezila produktové relevantní trhy na základě užší segmentace s konečnou platností.
15. S ohledem na skutečnost, že ani při nejužším vymezení relevantního trhu v oblasti klimatizačních systémů posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, Úřad ponechal otázku konečného vymezení produktového relevantního trhu v oblasti distribuce klimatizačních systémů pro budovy otevřenou a v rámci tohoto řízení se zabýval dopady na segmenty distribuce klimatizačních systémů typu split pro domácnosti a lehké komerční využití a střední komerční využití, kde dochází k překryvu aktivit spojujících se soutěžitelů.
16. Co se týče geografického vymezení relevantního trhu s klimatizačními systémy pro budovy, Komise v minulosti zmiňovala možnost vymezení jak národního trhu, tak i trhu zahrnujícího celé území Evropského hospodářského prostoru (dále jen „EHP“). Ve prospěch národního vymezení hovoří zejména rozdílnost poptávky a podmínek soutěže v jednotlivých státech EHP[8] a preference maloobchodních zákazníků, aby jejich dodavatel byl přítomen na národní úrovni[9]. Naopak vymezení geografického relevantního trhu územím EHP podporují nízké transportní náklady a homogenita produktů na celém území EHP.[10] Vzhledem k tomu, že předmětné spojení nevzbuzuje podstatné obavy z narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv geografickém vymezení, ponechal Úřad tuto otázku otevřenou a zabýval se dopady spojení na území České republiky.
17. V oblasti distribuce klimatizačních systémů typu split na území České republiky byl v roce 2023 podíl společnosti AIR-COND [15–25] % v případě segmentu distribuce systémů pro domácnosti a lehké komerční využití a [5–15]–[15–25] % v případě segmentu distribuce systémů pro střední komerční využití. Skupina Carrier v rámci distribuce klimatizačních systémů typu split v České republice působí jen okrajově skrze značku Viessmann, přičemž její podíl byl v této oblasti zanedbatelný.
18. Současně spojením vzniklý soutěžitel bude i nadále čelit konkurenci dalších společností činných na území EHP, jako jsou např. společnosti Daikin, Mitsubishi Electro či LG.
19. Vzhledem k tomu, že společný podíl obou spojujících se soutěžitelů nepřesáhne [15–25] %, má Úřad s ohledem na ustanovení § 17 odst. 3 zákona[11] za to, že předmětné spojení nebude mít na těchto segmentech za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.
III.2 Distribuce tepelných čerpadel pro budovy
20. Tepelná čerpadla převádějí již existující teplo z jednoho prostředí do budovy, obvykle pomocí elektřiny. Komise ve svých novějších rozhodnutích[12] identifikovala tepelná čerpadla jako samostatný relevantní trh v oblasti HVAC. Obdobně jako u klimatizačních systémů, i zde naznačila možné členění tepelných čerpadel dle jejich výkonu a použití na čerpadla pro domácnosti a lehké komerční využití, střední komerční využití a potenciálně pro průmyslové a těžké komerční využití, přičemž spojující se soutěžitelé jsou aktivní zejména v oblasti čerpadel pro domácnosti a lehké komerční využití. Jako hranici mezi tímto druhem čerpadel a čerpadly pro střední komerční využití určila Komise výkon 20 kW[13].
21. Tepelná čerpadla je dále možné dělit podle jejich typu, respektive principu, na kterém fungují, a to na čerpadla typu vzduch-vzduch (dále jen „A2A“), vzduch-voda (dále jen „A2W“) a země/voda/odpad-voda. Vzájemná zastupitelnost mezi jednotlivými typy je omezená a záleží na podmínkách konkrétní lokace, kde mají být užity, a na typu budovy. Ohledně čerpadel typu A2A pak Komise uvažovala, zda by nebylo vhodnější je zahrnout do trhu s klimatizačními systémy, nicméně nakonec nechala tuto otázku otevřenou.[14]
22. Obdobě jako u klimatizačních systémů Komise dále zvažovala dělení trhu s tepelnými čerpadly dle jejich architektury na split systémy a monoblokové systémy a dle jejich struktury na volně stojící čerpadla či čerpadla namontovaná na zdi. Konečné vymezení produktových relevantních trhů však nechala otevřené.[15] Jelikož posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje ani při nejužším možném vymezení produktového relevantního trhu obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, ponechal Úřad otázku konečného vymezení trhu rovněž otevřenou a dopady na hospodářskou soutěž posoudil v rámci segmentu distribuce tepelných čerpadel typu A2W s architekturou typu split pro domácnosti a lehké komerční využití, kde se aktivity spojujících se soutěžitelů překrývají.
23. Co se týče geografického vymezení relevantního trhu s tepelnými čerpadly, dle Komise většina indikátorů směřuje k národnímu vymezení. Podmínky soutěže se v jednotlivých státech liší a maloobchodní zákazníci distributorů často operují jen v konkrétním státu, přičemž přítomnost lokálních distributorů může být rozhodující pro navázání obchodních vztahů. S konečnou platností však Komise geografický trh nevymezila.[16] Jelikož předmětné spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv geografickém vymezení, ponechal Úřad tuto otázku taktéž otevřenou a zabýval se dopady spojení na území České republiky.
24. V segmentu distribuce tepelných čerpadel typu A2W[17] s architekturou typu split pro domácnosti a lehké komerční využití na území České republiky dosahoval podíl společnosti AIR-COND za rok 2023 [0–5]–[5–15] %, podíl skupiny Carrier činil [5–15] %.
25. Spojením vzniklý soutěžitel bude i nadále čelit konkurenci dalších společností, jako například Mitsubishi, NIBE a Daikin.
26. Vzhledem k tomu, že společný podíl obou spojujících se soutěžitelů za rok 2023 se pohyboval maximálně okolo [15–25] %, má Úřad za to, že předmětné spojení nebude mít v segmentu distribuce tepelných čerpadel typu A2W s architekturou typu split pro domácnosti a lehké komerční využití na území České republiky za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.
III.3 Vertikální vztahy
27. Jelikož skupina Carrier působí i na trhu předcházejícím dvěma výše zmíněným trhům, tedy v oblasti výroby klimatizačních systémů a tepelných čerpadel, posuzoval Úřad dopady spojení i z hlediska těchto vertikálních vztahů. Protože však společnost AIR-COND již před uskutečněním předmětného spojení působí na území České republiky jako [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ] distributor značky Toshiba náležící do skupiny Carrier, [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], neshledal zde Úřad obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.
IV. Závěr
28. Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává.
POUČENÍ
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
otisk úředního razítka
Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.
místopředseda
Obdrží:
Ing. Mgr. Jan Kupčík, Ph.D., advokát
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
IDDS: d73cryj
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Viz rozhodnutí Komise M.4271 Daikin/OYL, odst. 9.
[2] Viz rozhodnutí Komise M.7375 UTC/CIAT, odst. 12–13, tabulka 1.
[3] Viz rozhodnutí Komise M.4271 Daikin/OYL, odst. 9.
[4] Viz rozhodnutí Komise M.7375 UTC/CIAT, odst. 12–13, tabulka 1.
[5] Viz rozhodnutí Komise M.4271 Daikin/OYL, odst. 10.
[6] Tamtéž, odst. 11.
[7] Viz rozhodnutí Komise M.1433 Carrier Corporation/Toshiba, odst. 17–19.
[8] Viz rozhodnutí Komise M.4271 Daikin/OYL, odst. 17.
[9] Viz rozhodnutí Komise M.7375 UTC/CIAT, odst. 26.
[10] Viz rozhodnutí Komise M.1433 Carrier Corporation/Toshiba, odst. 21–22.
[11] Dle § 17 odst. 3 věta druhá zákona, pokud společný podíl spojujících se soutěžitelů na relevantním trhu nepřesáhne 25 %, má se za to, že jejich spojení nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, neprokáže-li se při posuzování spojení opak.
[12] Rozhodnutí Komise M.10181 Entega/Viessmann/EMS/EPS, odst. 56 a násl.,čidůvěrná verze rozhodnutí Komise M.11160 Carrier/Viessmann Climate Solutions, příloha č. 2 dokumentu č. 2 spisu správního řízení (dále jen „spis“), odst. 28 a násl.
[13] Viz příloha č. 2 dokumentu č. 2 spisu, odst. 43.
[14] Tamtéž, odst. 46–51.
[15] Viz příloha č. 2 dokumentu č. 2 spisu, odst. 52–53.
[16] Tamtéž, odst. 58–62.
[17] Z tržního reportu BRG Building Solutions vyplývá, že drtivá většina teplených čerpadel, která se v České republice v posledních letech prodala, byla typu A2W, viz příloha č. 3 dokumentu č. 2 spisu, s. 140.