číslo jednací: 42561/2024/873
spisová značka: S0821/2024/KS
Instance | I. |
---|---|
Věc | Spojení soutěžitelů PREenergo, a.s. / Skupina SOLIDSUN a.s. |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Spojování soutěžitelů (fúze) |
Výrok | povoleno |
Rok | 2024 |
Datum nabytí právní moci | 26. 11. 2024 |
Dokumenty | 2024_S0821.pdf 231 KB |
Spisová značka: ÚOHS-S0821/2024/KS Číslo jednací: ÚOHS-42561/2024/873 |
|
Brno 8. 11. 2024 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0821/2024/KS zahájeném dne 11. 10. 2024 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti PREenergo, a.s., se sídlem Praha 10, Strašnice, Na hroudě 2149/19, IČO 25677063, zastoupené Mgr. Tomášem Doležilem, LL.M. Eur., Ph.D., na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto
rozhodnutí:
Spojení soutěžitelů PREenergo, a.s., se sídlem Praha 10, Strašnice, Na hroudě 2149/19, IČO 25677063, na straně jedné, a Skupina SOLIDSUN a.s., se sídlem Frýdek-Místek, Frýdek, Míru 3267, IČO 07664761, na straně druhé, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít v souvislosti se „Smlouvou o prodeji a koupi akcií“uzavřenou dne 9. 10. 2024 mezi společností Malbach Corp a.s., se sídlem Ženklava 364, IČO 05473004, jako převodcem 1, panem D. D., jako převodcem 2, panem J. H., jako převodcem 3, a společností PREenergo, a.s., jako nabyvatelem, v jejímž důsledku má společnost PREenergo, a.s., nabýt akcie představující 100% podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Skupina SOLIDSUN a.s., a tím i získat možnost tuto společnost přímo výlučně kontrolovat, se podle § 16 odst. 2 téhož zákona
POVOLUJE.
Odůvodnění
1. Předmětné správní řízení bylo zahájeno dne 11. 10. 2024. Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením soutěžitelů zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) zveřejněna dne 11. 10. 2024 na internetových stránkách Úřadu a dne 15. 10. 2024 v Obchodním věstníku č. OV09511712. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek a ani později Úřad žádnou námitku k uvedené transakci neobdržel.
2. Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí.
I. Notifikační podmínky
3. K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít ve smyslu § 12 odst. 2 zákona v souvislosti se „Smlouvou o prodeji a koupi akcií“uzavřenou dne 9. 10. 2024 mezi společností Malbach Corp a.s., se sídlem Ženklava 364, IČO 05473004, jako převodcem 1, panem D. D., jako převodcem 2, panem J. H., jako převodcem 3, a společností PREenergo, a.s., se sídlem Praha 10, Strašnice, Na hroudě 2149/19, IČO 25677063, jako nabyvatelem (dále jen „PREenergo“), v jejímž důsledku má společnost PREenergo nabýt akcie představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Skupina SOLIDSUN a.s., se sídlem Frýdek-Místek, Frýdek, Míru 3267, IČO 07664761 (dále jen „SOLIDSUN“), a tím získat možnost tuto společnost přímo výlučně kontrolovat[1].
4. Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 2 zákona, neboť podle tohoto ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje rovněž situace, kdy jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.
5. Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední ukončené účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední ukončené účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.
II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů
6. Společnost PREenergo je kontrolována společností Pražská energetika, a.s. (dále jen „Pražská energetika“), která stojí v čele podnikatelské skupiny (dále jen „skupina PRE“), k jejímž hlavním činnostem patří prodej a obchodování s elektrickou energií a zemním plynem, distribuce elektřiny, výroba elektrické energie z obnovitelných zdrojů a poskytování energetických služeb.
7. Společnost PREenergo zajišťuje nákup měřidel, jejich ověřování a montáž pro společnost PREdistribuce, a.s., ze skupiny PRE, a v menší míře též nákup a prodej měřidel (zejména elektroměrů) a vybraného sortimentu elektrospotřebičů ostatním zákazníkům, dále zajišťuje odečty měřidel (zejména elektroměrů) pro vybrané společnosti a činnosti spojené s odpojováním dlužníků a s inkasem pohledávek. Společnost PREenergo dále poskytuje služby v oblasti revize trafostanic, termovize a výstavby a servisu fotovoltaických elektráren. Společnost PREenergo rovněž nabízí služby, které se orientují na elektromobilitu či optimalizaci spotřeby energií. Společnost PREenergo se dále zabývá výrobou elektrické energie, přičemž vyrábí elektrickou energii v 15 vlastních elektrárnách a dále ve dvou zdrojích vlastněných dceřinými společnostmi.
8. Společnosti kontrolované společností PREenergo působí na území České republiky zejména v oblastech provozování fotovoltaické elektrárny na výrobu elektřiny ze slunečního záření (PRE FVE Světlík, s.r.o., a PRE FVE Nové Sedlo, s.r.o.), výroby elektrické energie z větru (PRE VTE ČÁSTKOV, s.r.o.), dodávek profesionálních systémů osvětlení (FRONTIER TECHNOLOGIES, s.r.o.) a výstavby fotovoltaických projektů na klíč a montáží tepelných čerpadel, klimatizací
a obdobných zařízení (SOLARINVEST – GREEN ENERGY, s.r.o.).
9. Jednotlivé společnosti kontrolované společností Pražská energetika na území České republiky působí v oblastech distribuce elektrické energie (PREdistribuce, a.s. a eYello CZ, k.s.), projektové činnosti ve výstavbě a výroby, instalací, montáží, oprav, revizí a zkoušek elektrických zařízení (KORMAK Praha a.s.), zprostředkování obchodu a služeb a poskytování služeb v oblasti administrativní správy a služeb organizačně-hospodářské entity (PREzákaznická, a.s.), pronájmu nemovitostí, bytů a nebytových prostor či služeb v oblasti bezpečnosti a ochrany a montáží, oprav, revizí a zkoušek elektrických, zdvihacích a tlakových zařízení a nádob na plyny (PREservisní, s.r.o.), výroby, instalací, oprav elektrických strojů a přístrojů, elektronických a telekomunikačních zařízení (KORMAK Praha a.s. a PREservisní, s.r.o.), provádění staveb, jejich změn a odstraňování (KORMAK Praha a.s. a PREservisní, s.r.o.), provádění odečtů měřidel, nákupu a montáží a cejchování elektroměrů (PRE distribuční služby, a.s.).
10. Společnost SOLIDSUN je mateřskou společností, která zajišťuje ostatním společnostem ve skupině finanční, marketingové, projektové, personální a IT služby, a dále poskytuje sdílené klientské telefonní centrum.
11. Společnosti kontrolované společností SOLIDSUN (dále jen „skupina SOLIDSUN“) působí na území České republiky zejména v oblastech projektových a inženýrských služeb při výstavbě fotovoltaických elektráren na míru pro domácnosti (SOLIDSUN s.r.o.), poskytování platformy pro zúčtování přebytku nespotřebované elektrické energie klientům s instalovanou fotovoltaickou elektrárnou (SOLIDSUN Energie a.s.), dodávání zemního plynu do firem i domácností (SOLIDSUN Energie a.s.), zajišťování pokrytí spotřeby, na kterou by nestačila energie z fotovoltaické elektrárny klienta, centrální dodávkou z jiného obnovitelného zdroje (SOLIDSUN Energie a.s.), poskytování kompletního servisu, návrhů a výstavby velkých i malých fotovoltaických elektráren, fotovoltaických parků i projektů agrovoltaiky (SOLIDSUN ESCO s.r.o.), poskytování kompletního servisu při získávání dotací v rámci programu Nová zelená úsporám při pořízení fotovoltaických elektráren, tepelných čerpadel a novostaveb, vypracovávání průkazů energetické náročnosti budov a prováděním energetické optimalizace budov v rámci standardů NZEB a NZEB II (Energocalc s.r.o.), provozování velkoobchodu s fotovoltaickými komponenty (Akusolar s.r.o.), dodávek v oblasti elektroinstalací, montáží a autorizovaného servisu švédských tepelných čerpadel a projektů zaměřených na úsporná opatření pro snížení energetické náročnosti všech typů objektů či vývoje a výroby produktů z oblasti domácí dorozumívací techniky pod značkou Czechphone, či oblasti docházkového a inteligentního systému pro řízení budov pod značkou SYNAPP (ELEKTRO – FA. Pavelek, s.r.o.).
III. Dopady spojení
12. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.
13. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které provozuje nabývaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatele či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.
14. Z výše uvedeného popisu činností spojujících se soutěžitelů vyplývá, že oba spojující se soutěžitelé, tj. skupina PRE i nabývaná skupina SOLIDSUN, působí na území České republiky v oblastech elektrické energie (výroba, obchod i dodávky), obchodování se zemním plynem a fotovoltaiky.
III.1 Oblast energetiky
15. V oblasti elektroenergetiky Úřad ve své dosavadní rozhodovací praxi[2] vymezil následující věcně relevantní trhy: (i) výrobu elektrické energie (tj. výrobu elektrické energie v elektrárnách) a velkoobchod s elektrickou energií, (ii) distribuci elektrické energie (tj. přepravu elektrické energie prostřednictvím nízkonapěťových rozvodů), (iii) přenos elektrické energie (tj. přepravu elektrické energie prostřednictvím vysokonapěťových rozvodů), (iv) maloobchodní dodávky elektrické energie, (v) obchodování s elektrickou energií (tj. denní či termínové obchodování s touto komoditou mezi výrobci, obchodníky a dodavateli konečným zákazníkům) a (vi) poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy. V případě maloobchodních dodávek elektrické energie pak zpravidla bývá rozlišováno v závislosti na druhu odběratele, resp. napěťové hladiny připojeného odběrného elektrického zařízení, a v závislosti na objemu spotřeby.
16. Z výše podaného popisu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů plyne, že činnosti skupiny PRE na straně jedné a skupiny SOLIDSUN na straně druhé se horizontálně překrývají v rámci výroby elektrické energie a velkoobchodu s elektrickou energií, maloobchodních dodávek elektrické energie a obchodování s elektrickou energií.
17. Pokud jde o oblast zemního plynu, Úřad ve své dosavadní rozhodovací praxi[3] vymezil jako relevantní trhy: i) přepravu zemního plynu, ii) distribuci zemního plynu, iii) uskladňování zemního plynu, iv) obchodování se zemním plynem. Dále Úřad ve své rozhodovací praxi[4] vymezil jako relevantní oblast maloobchodních dodávek zemního plynu a v rámci ní specificky rozlišil i) dodávky zemního plynu velkoodběratelům, ii) dodávky zemního plynu středním odběratelům, (iii) dodávky zemního plynu maloodběratelům a (iv) dodávky zemního plynu domácnostem.
18. Z výše podaného popisu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů plyne, že činnosti skupiny PRE na straně jedné a skupiny SOLIDSUN na straně druhé se horizontálně překrývají v oblasti obchodování se zemním plynem.
19. Z hlediska geografického považuje Úřad za relevantní trh výroby elektrické energie a velkoobchodu s elektrickou energií, maloobchodních dodávek elektrické energie, obchodování s elektrickou energií a obchodování se zemním plynem na území České republiky.
20. Jelikož společný tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele na všech dotčených trzích na území České republiky bude relativně nízký, přičemž v důsledku realizace předmětného spojení dojde pouze k jeho nepatrnému nárůstu, a spojení proto nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic relevantního trhu, ponechal Úřad otázku konečného vymezení relevantních trhů ve všech výše uvedených oblastech týkajících se elektrické energie a zemního plynu pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou.
21. Společný tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele nebude na trhu výroby a velkoobchodu elektrické energie na území České republiky přesahovat [0-5] %. Současně přitom platí, že v důsledku realizace posuzovaného spojení dochází pouze k nepatrnému nárůstu tržního podílu spojením vzniklého soutěžitele [0-5] %.
22. Pokud jde o oblast maloobchodních dodávek elektrické energie a oblast obchodování s elektrickou energií, tak v jejich případě nebude tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele na území České republiky přesahovat [5-15] %, přičemž i v tomto případě v důsledku spojení dochází pouze k nepatrnému nárůstu tržního podílu spojením vzniklého soutěžitele, neboť skupina SOLIDSUN nedosahuje na trhu maloobchodních dodávek elektrické energie ani na trhu obchodování s elektrickou energií na území České republiky tržního podílu přesahujícího [0-5] %.
23. Současně předmětné spojení soutěžitelů má vertikální charakter, neboť skupina PRE je v České republice, zejména na území Prahy, činná na trhu distribuce elektřiny, který navazuje, resp. předchází trhům výroby a velkoobchodu, obchodování, resp. maloobchodním dodávkám elektřiny. Na území Prahy představuje skupina PRE na trhu distribuce elektřiny monopolního soutěžitele, skupina SOLIDSUN na tomto trhu nepůsobí.
24. Na trzích v oblasti elektrické energie nedochází k podstatnému narušení hospodářské soutěže, neboť v důsledku realizace navrhované transakce na nich dochází jen k marginálním změnám, přičemž společný podíl spojujících se stran na trzích, kde se činnost spojujících stran překrývá, bude pod 15 %.
25. Na trhu obchodování se zemním plynem nepřesahuje společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů [0-5] %, přičemž nárůst tržního podílu skupiny PRE bude marginální (méně než [0-5] %). Posuzované spojení soutěžitelů tak nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže ani na tomto trhu.
III.2 Oblast fotovoltaiky
26. V oblasti fotovoltaiky, resp. obecně výstavby a údržby energetických zařízení, Úřad v předchozí rozhodovací praxi[5] naznačil možné členění trhů na i) trh projektování elektrických zařízení, a ii) trh montáží, oprav, revizí a zkoušek elektrických zařízení. Uvedené členění lze dle názoru Úřadu zúžit specificky ve vztahu k fotovoltaickým zařízením, neboť skupina SOLIDSUN působí právě na trzích projektování fotovoltaických zařízení a montáží, oprav, revizí a zkoušek fotovoltaických zařízení; dle názoru Úřadu by tyto činnosti mohly představovat samostatné relevantní trhy, jejichž vymezení se odvíjí právě od druhu elektrických zařízení, jichž se uvedené činnosti (projektování a dále montáže, opravy, revize a zkoušky) týkají.
27. Dále lze do oblasti fotovoltaiky v souladu s rozhodovací činností Úřadu[6] řadit trh obchodování s fotovoltaickými komponenty, na němž působí ze spojujících se soutěžitelů pouze skupina SOLIDSUN.
28. Z hlediska geografického považuje Úřad za relevantní trh ve všech dotčených oblastech, tj. v oblasti projektování fotovoltaických zařízení, oblasti montáží, oprav, revizí a zkoušek fotovoltaických zařízení, a oblasti obchodování s fotovoltaickými komponenty, území České republiky.
29. Jelikož společný tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele na všech dotčených trzích na území České republiky bude relativně nízký, přičemž v důsledku realizace předmětného spojení dojde pouze k jeho nepatrnému nárůstu, a spojení proto nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic relevantního trhu, ponechal Úřad otázku konečného vymezení relevantních trhů ve všech výše uvedených oblastech týkajících se fotovoltaiky pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou.
30. Na trhu projektování fotovoltaických zařízení dosahuje skupina PRE tržního podílu ve výši
[0-5] %, tržní podíl skupiny SOLIDSUN pak činí [0-5] %. Tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele nebude na trhu projektování fotovoltaických zařízení na území České republiky přesahovat [5-15] %.
31. Obdobně na trhu montáží, oprav, revizí a zkoušek fotovoltaických zařízení skupina PRE dosahuje tržního podílu ve výši [0-5] % a skupina SOLIDSUN tržního podílu ve výši [5-15] %. Tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele nebude na trhu montáží, oprav, revizí a zkoušek fotovoltaických zařízení na území České republiky přesahovat [5-15] %.
32. Na trhu obchodování s fotovoltaickými komponenty dosahuje skupina SOLIDSUN tržního podílu ve výši [0-5] %. Žádná ze společností ze skupiny PRE na tomto trhu nepůsobí.
IV. Závěr
33. Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
otisk úředního razítka
Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.
místopředseda
Obdrží:
Mgr. Tomáš Doležil, LL.M., Eur., Ph.D., advokát
JŠK, advokátní kancelář, s.r.o.
Ovocný trh 573/12
110 00 Praha 1
ID DS: 8t7hrua
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
Právní moc: 26. 11. 2024
[1] K nabytí akcií představujících 100 % základního kapitálu dojde vedle „Smlouvy o prodeji a koupi akcií“ také na základě […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[2] Viz např. rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů ÚOHS-S0438/2016/KS BOHEMIA ENERGY entity s. r. o. /RIGHT POWER, a. s.
[3] Viz rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů S 25/02 RWE Gas AG / Transgas, a.s. / Jihomoravská plynárenská, a.s. / Severomoravská plynárenská, a.s. / Severočeská plynárenská, a.s. / Středočeská plynárenská, a.s. / Západočeská plynárenská, a.s. / Východočeská plynárenská, a.s.
[4] Viz rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů S0830/2015/KS BOHEMIA ENERGY entity s.r.o. / Europe Easy Energy a.s.
[5] viz rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů S 116/03 I&C Energo s.r.o. / AHV, s.r.o.
[6] viz rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů S 097/07 Mitsui & Co., Ltd. / O & M Solar s.r.o. / Onamba Co., Ltd. V uvedeném rozhodnutí Úřad považoval pro účely předmětného správního řízení za relevantní oblast fotovoltaických produktů, přestože obecně připustil možnost užšího vymezení relevantního trhu.