číslo jednací: 26736/2024/873
spisová značka: S0477/2024/KS
Instance | I. |
---|---|
Věc | Spojení soutěžitelů Optifin Invest s.r.o. / BUDAMAR LOGISTICS, a.s. |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Spojování soutěžitelů (fúze) |
Výrok | povoleno |
Rok | 2024 |
Datum nabytí právní moci | 1. 7. 2024 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0477/2024/KS Číslo jednací: ÚOHS-26736/2024/873 |
|
Brno 9. 7. 2024 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0477/2024/KS zahájeném dne 14. 6. 2024 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníků řízení, společností Optifin Invest s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Rusovská cesta 1, a BUDAMAR LOGISTICS, a.s., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Horárska 12, zastoupených Mgr. Vladimírem Petráčkem, advokátem, se sídlem Praha 1 – Nové Město, Na Florenci 2116/15, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto
rozhodnutí:
Spojení soutěžitelů, ke kterému má dojít ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů na základě Smlouvy o převodu obchodního podílu uzavřené dne 6. 5. 2024 mezi společností Optifin Invest s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Rusovská cesta 1, jako převodcem, a společností TATRAVAGÓNKA a.s., se sídlem Slovenská republika, Poprad, Štefánikova 887/53, jako nabyvatelem, v jejímž důsledku má společnost TATRAVAGÓNKA a.s., která je společně kontrolována společnostmi Optifin Invest s.r.o. a BUDAMAR LOGISTICS, a.s., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Horárska 12, získat obchodní podíl představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti G&S Rail Investments GmbH, se sídlem Švýcarská konfederace, 8570 Weinfelden, Marktstrasse 28, čímž mají společnosti Optifin Invest s.r.o. a BUDAMAR LOGISTICS, a.s., získat možnost vykonávat prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA a.s. nad společností G&S Rail Investments GmbH nepřímou společnou kontrolu, se podle § 16 odst. 2 věta druhá téhož zákona
POVOLUJE.
Odůvodnění
1. Při posuzování spojení soutěžitelů vycházel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající spojení, výpisů z obchodních rejstříků či obdobných zahraničních registrů, výročních zpráv, jakož i dalších skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů. Úřad zohlednil rovněž svoji předchozí rozhodovací praxi a přihlédl k rozhodovací praxi Evropské komise (dále jen “Komise“) a jiných soutěžních úřadů ve spojením dotčené oblasti.
2. Skutečnost, že se Úřad spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV09084248 ze dne 19. 6. 2024. Tato skutečnost byla rovněž zveřejněna na internetových stránkách Úřadu dne 17. 6. 2024. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek, ani později, Úřad žádnou námitku k uvedenému spojení soutěžitelů neobdržel.
I. Notifikační podmínky
3. K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě Smlouvy o převodu obchodního podílu uzavřené dne 6. 5. 2024 mezi společností Optifin Invest s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Rusovská cesta 1 (dále jen „Optifin“), jako převodcem, a společností TATRAVAGÓNKA a.s., se sídlem Slovenská republika, Poprad, Štefánikova 887/53 (dále jen „TATRAVAGÓNKA“), jako nabyvatelem, v jejímž důsledku má společnost TATRAVAGÓNKA, která je společně kontrolována společnostmi Optifin a BUDAMAR LOGISTICS, a.s., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Horárska 12 (dále jen „BUDAMAR“), získat obchodní podíl představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti G&S Rail Investments GmbH, se sídlem Švýcarská konfederace, 8570 Weinfelden, Marktstrasse 28 (dále jen "GSRI"), čímž mají společnosti Optifin a BUDAMAR získat možnost vykonávat prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA nad společností GSRI nepřímou společnou kontrolu.[1] Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů podle § 12 odst. 2 zákona.[2]
4. Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.
II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů
5. Společnost Optifin je holdingová společnost, jejíž jedinou činností je správa dceřiných společností spadajících do podnikatelského uskupení, v jehož čele stojí (dále jen „Skupina Optifin“). Skupina Optifin působí především v oblastech strojírenství,[3] mezinárodní a tuzemské nákladní přepravy,[4] odpadového hospodářství,[5] hutnictví,[6] informačních technologií,[7] prodeje a pronájmu nemovitostí,[8] gastronomie a managementu restaurací. Z geografického hlediska je Skupina Optifin aktivní na území Slovenska i v některých dalších členských státech Evropské unie (včetně České republiky), jakož i ve státech mimo Evropskou unii. Společnost Optifin je přímo společně kontrolována fyzickými osobami, Y. L., M. I. a A. B.
6. Na území České republiky působí Skupina Optifin zejména v oblasti strojírenství, v rámci které je aktivní zejména prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA, nad kterou vykonávají společnosti Optifin a BUDAMAR společnou kontrolu. Společnost TATRAVAGÓNKA se zaměřuje na oblast výroby železničních nákladních vozů a výroby podvozků pro železniční nákladní vozy, okrajově pak vykonává činnosti v oblastech výroby svařovaných a opracovaných konstrukcí určených pro vozy osobní přepravy, přestavby železničních vozů, výroby náhradních dílů pro železniční nákladní vozy a dodávek a distribuce elektřiny. Prostřednictvím svých dceřiných společností, jako například WEP TRADING a.s., ZASTROVA a.s., TVORNICA ŽELJEZNIČKIH VOILA GREDELJ d.o.o. či Zakłady naprawcze Taboru Kolejowego „Paterek“ S.A. pak společnost TATRAVAGÓNKA působí v oblastech výroby a montáže ocelových konstrukcí, zámečnické výroby a svařování, výroby ložiskových skříní a rozsoch a rekonstrukce, oprav a modernizace železničních nákladních vozů.
7. V oblasti strojírenství je Skupina Optifin v České republice činná i prostřednictvím společnosti ZŤS Sabinov, a. s., která se zabývá výrobou kuželových, čelních, závitkových a planetových převodovek a jejich různých kombinací, a společnosti GEARWORKS a.s., která se zabývá výrobou a repasí převodových skříní a ozubených dílů, okrajově rovněž výrobou náprav pro lokomotivy.[9]
8. V České republice je Skupina Optifin aktivní také v oblastech kombinované nákladní přepravy (včetně železniční), zasílatelství a pronájmu železničních nákladních vozů[10] a hutnictví[11].
9. Společnost BUDAMAR stojí v čele podnikatelské skupiny (dále jen „Skupina BUDAMAR“), která sdružuje společnosti aktivní v oblastech zasílatelství a logistiky, konkrétně jsou činné v oblastech zasílatelství, nákladní přepravy,[12] překládky zboží, skladovacích služeb a celně-deklaračních služeb[13], a výroby a oprav železničních osobních vozů a dieselových motorových jednotek, pronájmu lokomotiv a železničních nákladních vozů a plavidel[14], a to především na území Slovenské a České republiky, Maďarska, Polska, Rakouska, Německa, Švýcarska, Rumunska, Srbska. Společnost BUDAMAR je nepřímo kontrolována společností Priveq Funds SICAV plc.
10. Na území České republiky jsou společnosti ze Skupiny BUDAMAR aktivní zejména v oblastech železniční nákladní přepravy, vnitrostátní a mezinárodní přepravy, skládkování sypkých materiálů, mezinárodního a vnitrostátního zasílatelství, provozování drážní dopravy, poradenských a konzultačních služeb, pronájmu železničních vozů a jiných vedlejších činností v dopravě, a to především prostřednictvím společností BUDAMAR SOUTH, s. r. o., CENTRAL RAILWAYS a.s., LOKORAIL, a.s., Slovenská plavba a prístavy a.s., BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA, a. s., NH – TRANS, SE, Ostravská dopravní společnost, a.s., či Ostravská dopravní společnost – Cargo, a.s.
11. V oblasti strojírenství působí Skupina BUDAMAR prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA, ve které vykonává přímou společnou kontrolu se společností Optifin. V této oblasti je Skupina BUDAMAR aktivní také prostřednictvím společnosti ŽOS Vrútky a.s., jejíž hlavní činností je výroba železničních osobních vozů a dieselových motorových jednotek a jejich opravy, rekonstrukce a modernizace.
12. Společnost GSRI je holdingová společnost, která nevykonává vlastní činnost, ale drží obchodní podíly v několika dceřiných společnostech, které však převážně nejsou ekonomicky aktivní.[15] Společnost GSRI je aktivní vůči třetím stranám pouze prostřednictvím společnosti Eisenbahnlaufwerke Halle GmbH & Co. KG(dále jen „ELH“), která je činná v oblastech výroby podvozků pro železniční nákladní vozy a osobní automobily, v omezené míře pak též pro železniční speciální vozy a zcela okrajově se zabývá též modernizací železničních nákladních vozů. V době před uskutečněním spojení jsou společnost GSRI a její dceřiné společnosti výlučně kontrolovány společností Optifin. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
III. Dopady spojení
13. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska své charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.
14. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozují soutěžitelé, nad nimiž je v důsledku spojení získávána kontrola, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatelů či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.
15. Z výše uvedeného popisu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů vyplývá, že činnosti nabývané společnosti GSRI, resp. ELH, na straně jedné, a Skupin Optifin a BUDAMAR, na straně druhé, se horizontálně překrývají v oblasti (i) výroby podvozků pro železniční nákladní vozy, současně některé z činností společnosti ELH mohou také vertikálně předcházet činnostem Skupin Optifin a BUDAMAR, a to v oblastech (ii) výroby železničních nákladních vozů, (iii) železniční nákladní přepravy a (iv) pronájmu železničních nákladních vozů.
III.1 Oblast výroby podvozků pro železniční nákladní vozy
16. V oblasti výroby podvozků pro železniční nákladní vozy působí jak nabývaný soutěžitel, tedy společnost ELH, tak i oba navrhovatelé, kteří jsou v předmětné oblasti aktivní prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA.
17. Pokud jde o vymezení relevantního výrobkového trhu, Komise ve své dosavadní rozhodovací praxi[16] rozdělila oblast výroby kolejových vozidel dle jednotlivých kategorií kolejových vozidel, vedle těchto kategorií pak vymezila jako samostatné výrobkové trhy i výrobu součástek, náhradních dílů a údržby pro kolejová vozidla. Do oblasti výroby součástek pro kolejová vozidla patří např. sedadla, kola, nápravy či podvozky. Přitom podvozek je tvořen koly a rámem, jehož úkolem je nést železniční vůz.
18. Z rozhodovací praxe Komise[17] dále vyplývá, že podvozky pro železniční nákladní vozy mohou být považovány za součást trhu výroby součástek pro kolejová vozidla, nicméně lze vymezit i samostatný trh výroby podvozků pro železniční nákladní vozy. Úřad ve své dosavadní rozhodovací praxi naznačil možné vymezení relevantního trhu výroby součástek pro kolejová vozidla, resp. trhu výroby podvozků pro železničních nákladní vozy, avšak nevymezil relevantní trh s konečnou platností.[18]
19. Pokud jde o možné věcné vymezení relevantního trhu, bylo by možné v rámci posuzovaného případu uvažovat o vymezení relevantního trhu výroby podvozků pro železniční nákladní vozy, jakožto trhu, na kterém se činnosti spojujících se stran překrývají. Vzhledem ke skutečnosti, že spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv věcně vymezeném relevantním trhu, Úřad nechává otázku jeho konečného vymezení otevřenou.
20. Z hlediska geografického Komise[19] ve své dosavadní rozhodovací praxi dospěla k závěru, že trh pro výrobu podvozků pro železniční nákladní vozy je tvořen minimálně územím Evropského hospodářského prostoru (dále jen „EHP“), a to zejména z toho důvodu, že v tomto odvětví je běžné, že zákazníci nakupují podvozky pro kolejová vozidla od dodavatelů z jiných členských států EHP. Tento závěr o vymezení geografického trhu širšího než národního potvrdily v návrhu na povolení spojení i společnosti Optifin a BUDAMAR,[20] neboť za své konkurenty v oblasti výroby podvozků pro železniční nákladní vozy označily převážně společnosti z jiných států EHP.
21. S ohledem na skutečnost, že spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv vymezení relevantního trhu, Úřad ponechal otázku geografického vymezení trhu výroby podvozků pro železniční nákladní vozy otevřenou, a posoudil dopady spojení soutěžitelů jak na trhu vymezeném územím EHP, tak i na trhu národním.
22. Na trhu výroby podvozků pro železniční nákladní vozy na území EHP dosahovaly Skupiny Optifin a BUDAMAR prostřednictvím své společně kontrolované dceřiné společnosti TATRAVAGÓNKA v roce 2022 podílu přibližně [25-35] %. Podíl nabývané společnosti GSRI (resp. její dceřiné společnosti ELH) činil cca [0-5] %. V důsledku spojení tak dojde pouze k malému nárůstu tržního podílu spojením vzniklého soutěžitele, přičemž současně je třeba zmínit, že společnosti ELH a TATRAVAGÓNKA, které na daném trhu jsou ze spojujících se soutěžitelů aktivní, již v době před vydáním rozhodnutí jsou společně či výlučně kontrolované společností Optifin.
23. Na tomto trhu působí rovněž další soutěžitelé, a to např. společnost Greenbrier Europe, která dosahuje 25–35% podílu, či společnosti Railtur vagon Endustrisi Taş. San. ve Tic. A.Ş. a Techni Industrie SAS s individuálním podílem 15–25 %, případně společnost TÜRKİYE RAYLI SİSTEM ARAÇLARI SANAYİ A.Ş. s podílem dosahujícím 5–15 %.
24. Ačkoliv tedy budou mít v důsledku uskutečnění spojení spojující se soutěžitelé na trhu výroby podvozků pro železniční nákladní vozy na území EHP podíl lehce přesahující [25-35] %, na trhu budou i nadále působit soutěžitelé schopní konkurovat spojujícím se soutěžitelům, a spojení tak nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na zkoumaném trhu.
25. Pokud jde o podíly spojujících se soutěžitelů na trhu výroby podvozků pro železniční nákladní vozy na území České republiky, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. Předmětné spojení soutěžitelů tedy nebude mít v České republice na předmětném trhu negativní dopad na hospodářskou soutěž.
III.2 Oblast výroby železničních nákladních vozů
26. Oblast výroby železničních nákladních vozů, ve které jsou aktivní Skupina Optifin i Skupina BUDAMAR (prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA), vertikálně navazuje na trh výroby podvozků pro železniční nákladní vozy, na kterém působí jak Skupiny Optifin a BUDAMAR (prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA), tak i nabývaná společnost GSRI (prostřednictvím společnosti ELH). Úřad se tedy dále zabýval vertikálním vztahem těchto dvou oblastí.
27. Pokud jde o věcné vymezení relevantního trhu, z ustálené rozhodovací praxe Komise[21] vyplývá, že technologie železniční přepravy je nutno rozdělovat na stacionární zařízení a kolejová vozidla. Oblast dodávky kolejových vozidel lze poté dále dělit na jednotlivé kategorie kolejových vozidel, a to rychlostní a vysokorychlostní lokomotivy a železniční jednotky, elektrické a motorové železniční jednotky pro meziměstský provoz, elektrické a motorové železniční jednotky pro příměstský (regionální) provoz, osobní a nákladní vagóny, tramvaje a lehká kolejová vozidla, podzemní kolejová vozidla a letištní přepravní jednotky. Každá z těchto kategorií může tvořit samostatný relevantní trh. K podobnému závěru dospěl ve své dosavadní rozhodovací praxi i Úřad.[22]
28. Pokud jde konkrétně o kategorie (i) železničních nákladních vozů a (ii) železničních osobních vozů, ty jsou z pohledu spotřebitele nezastupitelné a nezaměnitelné, protože plní zcela odlišné funkce. Osobní a nákladní vagóny jsou charakteristické tím, že se jedná o samostatná kolejová vozidla bez vlastního pohonu používaná v osobní dopravě či nákladní přepravě zboží, které mohou být v rámci vlakových souprav tažena různým typem elektrických a motorových lokomotiv. Osobní a zejména nákladní vagóny zahrnují širokou škálu různých typů kolejových vozidel dle účelu použití, typu přepravovaného materiálu či zboží. Mezi základní typy nákladních železničních vozů patří vozy plošinové, výsypné, cisternové, kryté, otevřené a speciální (např. pro přepravu materiálů v chemickém průmyslu).
29. V posuzovaném případě by při věcném vymezení relevantního trhu bylo možno uvažovat o trhu výroby železničních nákladních vozů. Nicméně s ohledem na skutečnost, že spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv věcně vymezeném relevantním trhu, Úřad nechává otázku jeho konečného vymezení otevřenou.
30. Úřad v rámci správního řízení dále zkoumal, zda je možné z hlediska geografického vymezit relevantní trh výroby železničních nákladních vozů jako trh národní nebo zda území ovlivněné předmětným spojením zahrnuje území širší, přesahující hranice České republiky.
31. Ve své dosavadní rozhodovací praxi Úřad[23] dovodil, že v oblasti kolejových vozidel je možno obecně spatřovat trend k odstraňování překážek mezi jednotlivými národními trhy, včetně uvolňování administrativních bariér v důsledku sbližování technických norem jednotlivých zemí, aplikace ustanovení evropských směrnic o zadávání veřejných zakázek do jednotlivých právních řádů a vytváření standardizovaných železničních sítí v rámci evropského společného trhu. S ohledem na tuto skutečnost mají jednotliví soutěžitelé jednodušší přístup k odběratelům mimo svá území. Určité národní rozdíly však mohou vyplynout v případě dodávky kolejových vozidel například v důsledku různě náročných technických požadavků a nároků na provoz kolejového vozidla na národních tratích. Rovněž je nutno vzít do úvahy i vzdálenost mezi místem, kde se služba či dodávka realizuje, a místem, kde má daný výrobce či poskytovatel služby svou provozovnu. V případě výroby železničních nákladních vozů však vzdálenost není tolik limitujícím faktorem, protože se jedná o jednorázové poskytnutí služby a dodací náklady jsou z hlediska ceny železničních nákladních vozů nepodstatné.
32. Rovněž Komise při vymezování geografického relevantního trhu ponechala doposud přesnou definici trhů pro železniční nákladní vozy otevřenou, nicméně ve své rozhodovací praxi dospěla k závěru, že existují silné indicie o širším relevantním geografickém trhu tvořeném minimálně územím EHP.[24]
33. V návaznosti na výše uvedené Úřad uvádí, že lze považovat podmínky na trhu výroby železničních nákladních vozů za dostatečně homogenní minimálně na celém území České republiky, nicméně otázku přesného vymezení geografického relevantního trhu výroby železničních nákladních vozů lze ponechat otevřenou s ohledem na skutečnost, že spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakémkoliv vymezení relevantního trhu.
34. Úřad nicméně posoudil dopady spojení soutěžitelů na obou v úvahu připadajících vymezených geografických trzích výroby železničních nákladních vozů, kterými je jak území širší, tvořené EHP, tak území České republiky.
35. Pokud jde o území EHP, subjekt vzniklý spojením bude mít jak na trhu výroby podvozků pro železniční nákladní vozy, tak na trhu výroby nákladních železničních vozů podíl přibližně [25-35] %. Na obou dotčených trzích působí jak Skupina Optifin, tak Skupina BUDAMAR, a to prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
36. Současně jsou na obou výše uvedených trzích přítomni soutěžitelé, kteří spojujícím se soutěžitelům konkurují a kteří jsou rovněž vertikálně integrováni, jako např. společnosti Greenbrier Europe, která dosahuje 25–35% tržního podílu, NYMWAG CS a.s. a GÖKYAPI San. ve Tic. A.Ş. s individuálním tržním podílem cca 5–15 % nebo Vako Vagon Vagon Konteyner San. Tic. A.Ş. s tržním podílem přibližně 0–5 %, případně další výrobci s potenciálem výroby železničních nákladních vozů, jako např. Ostravské opravny a strojírny, s.r.o., Krnovské opravny a strojírny s.r.o. nebo ŠKODA PARS a.s.
37. Pokud jde o vertikální vztah trhů výroby podvozků pro železniční nákladní vozy a výroby železničních nákladních vozů na území České republiky, nabývaný subjekt na území České republiky na trhu výroby podvozků pro železniční nákladní vozy nepůsobí, na trhu výroby železničních nákladních vozů je aktivní pouze společnost TATRAVAGÓNKA. Současně je třeba vzít v úvahu skutečnost, že společnost ELH je před uskutečněním posuzované transakce kontrolována Skupinou Optifin, která se současně podílí na společné kontrole společnosti TATRAVAGÓNKA, přičemž druhý z kontrolujících subjektů, Skupina BUDAMAR na trhu výroby železničních nákladních vozů působí pouze prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA. Posuzované spojení soutěžitelů povede pouze k marginálnímu posílení vertikální integrace činností společnosti TARTAVAGÓNKA, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. Z tohoto důvodu spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže na území České republiky.
III.3 Oblast železniční nákladní přepravy
38. V oblasti železniční nákladní přepravy působí ze spojujících se soutěžitelů pouze Skupiny Optifin a BUDAMAR. Také oblast železniční nákladní přepravy potenciálně vertikálně navazuje na oblast výroby železničních nákladních vozů, resp. podvozků pro železniční nákladní vozy, neboť železniční přepravci potenciálně pro účely oprav svých železničních vagónů mohou poptávat podvozky k nim.
39. Při vymezování věcně relevantního trhu Úřad[25] ve své rozhodovací praxi oblast nákladní přepravy členil dle způsobu přepravy a použitého dopravního prostředku na trhy, kterými jsou například nákladní přeprava silniční, železniční, vodní (říční, námořní), letecká a ostatní (potrubní, kontejnerová aj.). V souladu s předchozí rozhodovací praxí Úřadu by trh železniční nákladní přepravy bylo možné členit do užších segmentů, jež tvoří např. (i) tzv. ucelené vlaky („block trains“), tj. vlaky, jež jsou vypravovány jako jeden celek z počáteční stanice do konečného místa určení, tedy cílové stanice, a (ii) vlaky sestavované na seřaďovací stanici ve výchozí oblasti, převezené na seřaďovací stanici v cílové oblasti, kde jsou rozpojeny na samostatné vagony následně směřující do vlastní konečné destinace („single wagon trains“). Rovněž tak bývá při věcném vymezování relevantního trhu železniční nákladní přepravy zvažováno možné členění přepravních služeb podle druhu přepravovaných produktů, přičemž za samostatný relevantní trh by mohl být považován např. segment železniční přepravy substrátů přepravovaných ve velkých objemech. Vzhledem k tomu, že nabývaná společnost GSRI, resp. společnost ELH, není v oblasti železniční nákladní přepravy aktivní, a nedochází tak k podstatnému narušení hospodářské soutěže, Úřad nevymezil věcně relevantní trh s konečnou platností a posuzoval situaci na trhu železniční nákladní přepravy.
40. Pokud jde o geografické vymezení relevantního trhu železniční nákladní přepravy, Úřad[26] ve své rozhodovací praxi tento trh vymezil jako národní, tedy územím České republiky. Důvody svědčící takovému vymezení jsou spatřovány v technických a administrativních odlišnostech železniční infrastruktury historicky budované na národním principu, či v obvyklé praxi na straně poptávky po přepravních službách, kdy se potenciální odběratel poptávající uvedené služby obrací primárně na poskytovatele se sídlem na území daného státu.
41. Jelikož však předmětné spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z možných geografických definic relevantního trhu železniční nákladní přepravy, ponechal Úřad otázku jeho konečného vymezení pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou a posoudil dopady předmětného spojení soutěžitelů na hospodářskou soutěž na trhu železniční nákladní přepravy na území České republiky.
42. Na trhu železní nákladní přepravy v České republice se společný tržní podíl nabývajících subjektů, tj. Skupiny Optifin a Skupiny BUDAMAR pohybuje na hranici [0-5] %. V důsledku spojení nedojde k nárůstu tržních podílů navrhovatelů na tomto trhu. Navíc tržní podíly obou společností jsou minimální a oba soutěžitelé jsou vystaveni konkurenci řady dalších poskytovatelů železniční nákladní přepravy v České republice, zejména společnosti ČD Cargo, a.s.
43. Pokud jde o vertikální vztah trhů železniční nákladní přepravy a výroby podvozků pro železniční nákladní vozy v České republice, z šetření Úřadu vyplynulo, že se jedná o vztah spíše teoretický, neboť k výměně podvozku u železničních nákladních vozů dochází pouze výjimečně. V případě poruchy či poškození podvozku vlastníci železničních nákladních vozů obvykle přistupují k jejich opravě (nikoli výměně), případně ke koupi nového vozu.
44. V důsledku posuzovaného spojení soutěžitelů se na předmětném vertikálním vztahu nic nemění, neboť Skupiny BUDAMAR a Optifin jsou na trzích železniční nákladní přepravy i výroby železničních nákladních vozů, resp. podvozků pro železniční nákladní vozy (prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA) aktivní již nyní. […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], na výše uvedených trzích tak nedochází k podstatné změně v důsledku předmětného spojení soutěžitelů. Posuzované spojení soutěžitelů tak bude mít za následek pouze marginální posílení vertikální integrace činností společnosti TARTAVAGÓNKA a nepovede k podstatnému narušení hospodářské soutěže na území České republiky.
III.4 Oblast pronájmu železničních nákladních vozů
45. Oblastí pronájmu železničních nákladních vozů se zabývají opět pouze společnosti ze Skupin Optifin a BUDAMAR. Nabývaný soutěžitel v této oblasti nepůsobí. S ohledem na skutečnost, že tato oblast vertikálně navazuje na oblast výroby železničních nákladních vozů, resp. výroby podvozků pro železniční nákladní vozy, Úřad se také tímto vertikálním spojením dále zabýval.
46. Pokud jde o věcné vymezení relevantního trhu, z rozhodovací praxe Komise[27] vyplývá, že oblast pronájmu železničních vozů se dále dělí dle předmětu pronájmu, a to na pronájem železničních nákladních vozů, které slouží k přepravě zboží, a pronájem železničních osobních vozů, které jsou určeny k přepravě osob. Oblast pronájmu železničních nákladních vozů se může také dělit dle jejich technických vlastností či dle jednotlivých typů zboží, které může být železničním vozem přepraveno.
47. Úřad[28] se ve své rozhodovací praxi v minulosti okrajově zabýval trhem pronájmu cisternových vagonů. V případě věcně relevantního trhu by tedy bylo možno uvažovat o pronájmu železničních nákladních vozů s případným užším členěním dle skupenství přepravovaného nákladu. Vzhledem k tomu, že nabývaná společnost GSRI, resp. společnost ELH, není v oblasti pronájmu železničních nákladních vozů aktivní a spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže v uvedené oblasti, nevymezil Úřad věcně relevantní trh s konečnou platností a posuzoval situaci na trhu pronájmu železničních nákladních vozů.
48. Z hlediska geografického vymezovala Komise[29] ve své rozhodovací praxi tento trh územím, které je širší než národní území. Konkrétně jej vymezuje jako území celé Evropy, kde je používána síť standardního rozchodu 1,435 mm, tj. Evropa kromě Španělska, Portugalska, Finska, Běloruska, pobaltských států, Ukrajiny a evropské části Ruska. Vzhledem ke skutečnosti, že spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže v této oblasti, Úřad nechal otázku geografického vymezení tohoto trhu otevřenou.
49. S ohledem na velmi nízké tržní podíly subjektu vzniklého spojením při jakékoli v úvahu připadající definici relevantního trhu pronájmu železničních nákladních vozů (společný podíl spojujících se stran se pohybuje pod [0-5] %) nevzbuzuje posílení potenciální vertikální vazby mezi činnostmi na trzích výroby podvozků pro železniční nákladní vozy a pronájmu železničních nákladních vozů obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.
IV. Závěr
50. S ohledem na skutečnosti, že činnosti spojujících se soutěžitelů se na území České republiky nepřekrývají anebo se zde překrývají pouze v minimální míře, dále že spojující se soutěžitelé dosahují relativně nízkých tržních podílů na většině z výše uvedených navazujících trhů, a že působí na trzích, na kterých jsou vystaveni konkurenci z řad dalších soutěžitelů, Úřad dospěl k závěru, že v důsledku propojení činností spojujících se soutěžitelů nedojde k podstatnému narušení hospodářské soutěže na zkoumaných trzích, a proto pro naplnění podmínky uvedené v § 16 odst. 2 věta třetí zákona Úřad rozhodl o povolení navrhovaného spojení soutěžitelů, a toto rozhodnutí ve stanovené lhůtě vydává.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
otisk úředního razítka
Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.
místopředseda
v zastoupení
Mgr. Igor Pospíšil
pověřený zastupováním
Obdrží
Mgr. Vladimír Petráček, advokát
EY Law advokátní kancelář, s.r.o.
Na Florenci 2116/15
110 00 Praha 1 – Nové Město
IDDS: px9aiit
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] V důsledku posuzované transakce dochází k rozšíření počtu subjektů vykonávajících kontrolu nad společností GSRI, jež byla doposud výlučně kontrolována společností Optifin.
[2] Podle § 12 odst. 2 zákona se za spojení soutěžitelů považuje, pokud jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.
[3] Zejména prostřednictvím společností TATRAVAGÓNKA, Eisenbahnlaufwerke Halle GmbH & Co. KG, TREVA s.r.o., GEARWORKS a.s. nebo ZŤS Sabinov, a.s.
[4] Prostřednictvím společností Express Group, a. s., E-P Rail S.R.L. či Express-Sped Rail & Logistics GmbH.
[5] Prostřednictvím společnosti EBA s.r.o.
[6] Prostřednictvím společností ZLH Plus, a.s.
[7] Prostřednictvím společnosti AXASOFT spol. s r.o.
[8] Prostřednictvím společnosti CITY Trade, s.r.o.
[9] Společnost GEARWORKS a.s. je od měsíce ledna 2024 v úpadku, který je řešen formou reorganizace.
[10] Prostřednictvím společnosti Express Group, a. s.
[11] Prostřednictvím společností ZLH Plus, a.s., a TREVA s.r.o.
[12] Prostřednictvím společností BUDAMAR SOUTH, s.r.o., CENTRAL RAILWAYS a.s., LOKORAIL, a.s., Slovenská plavba a prístavy a.s., BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA, a. s., DALBY a. s., NH - TRANS, SE, Ostravská dopravní společnost, a.s., Budamar South d.o.o. Belgrade či INTER CARGO sp. z o.o.
[13] Prostřednictvím společnosti Bohumín terminál, a.s.
[14] Prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA a jejích dceřiných společností.
[15] Jedná se o společnosti ELH Eisenbahnlaufwerke Halle Verwaltungs GmbH, ELH Wagonbau Niesky GmbH, Grundinvest Queis Verwaltungs GmbH a Grundinvest Queis GmbH & Co. KG.
[16] Viz rozhodnutí Komise M.221 ABB / BREL a M.2069 ALSTOM / FIAT FERROVIARIA.
[17] Viz rozhodnutí Komise M.2069 ALSTOM / FIAT FERROVIARIA.
[18] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S0467/2018/KS BUDAMAR LOGISTICS / Optifin Invest / WGN Wagonbau Niesky / Eisenbahnlaufwerke Halle.
[19] Viz rozhodnutí Komise M.221 ABB / BREL a M.2069 ALSTOM / FIAT FERROVIARIA.
[20] Viz strana 23 Dotazníku k povolení spojení.
[21] Viz např. rozhodnutí Komise M.7871 BOMBARDIER / CDPQ / BOMBARDIER TRANSPORTATION UK čiM.2139 BOMBARDIER / ADTRANZ.
[22] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S277/2008 ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. / MOVO spol. s r.o., sp. zn. S077/01 Trinity Industries, Inc. / Thrall Car Management Company, Inc. či sp. zn. S052/08 ŠKODA HOLDING a.s. / Pars nova a.s.
[23] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S052/08 ve věci spojení soutěžitelů ŠKODA HOLDING a.s. / Pars nova a.s.
[24] Viz např. rozhodnutí Komise M.2139 BOMBARDIER / ADTRANZ.
[25] Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. S0270/17 ve věci spojení soutěžitelů NH - TRANS, SE / ČD Cargo, a.s. / Ostravská dopravní společnost, a.s., nebo sp. zn. S112/15 ve věci spojení soutěžitelů PKP CARGO SPÓLKA AKCYJNA / Advanced World Transport B. V.
[26] Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. S0270/17 ve věci spojení soutěžitelů NH - TRANS, SE / ČD Cargo, a.s. / Ostravská dopravní společnost, a.s., nebo sp. zn. S112/15 ve věci spojení soutěžitelů PKP CARGO SPÓLKA AKCYJNA / Advanced World Transport B. V.
[27] Viz například rozhodnutí Komise M.5579 TLP / ERMEWA, M.5263 DEUTSCHE BANK LONDON / LLOYDS TSB BANK / ANTIN INFRASTRUCTURE PARTNERS (BNP Paribas) / PORTERBROOK LEASING či M.2669 VTG / WARBURG / BRAMBLES EUROPEAN RAIL DIVISION.
[28] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S 146/01 ve věci spojení soutěžitelů Hapag-Lloyd Aktiengesellschaft / M.M.Warburg&CO Kommanditgesellschaft auf Aktien / VTG-Lehnkering Aktiengesellschaft.
[29] Viz například rozhodnutí Komise M.5579 TLP / ERMEWA.