číslo jednací: 25066/2025/890
spisová značka: S0389/2025/KS
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Spojení soutěžitelů TATRAVAGÓNKA a.s. / BUDAMAR GROUP, a.s. a Optifin Invest s.r.o., |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Spojování soutěžitelů (fúze) |
| Výrok | povoleno |
| Rok | 2025 |
| Datum nabytí právní moci | 8. 7. 2025 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: ÚOHS-S0389/2025/KS Číslo jednací: ÚOHS-25066/2025/890 |
|
Brno 4. 7. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0389/2025/KS zahájeném dne 23. 5. 2025 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníků řízení, společností i) Optifin Invest s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Rusovská cesta 1, ii) BUDAMAR GROUP, a.s., se sídlem Slovenská republika, Bratislava – Ružinov, Horárska 12, a iii) HORNONITRIANSKE BANE zamestnanecká, akciová spoločnosť (v skratke HBz., a.s.), se sídlem Slovenská republika, Prievidza, Matice slovenskej 10, zastoupených Mgr. Vladimírem Petráčkem, advokátem, se sídlem Praha 1, Na Florenci 2116/15, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto
rozhodnutí:
Spojení soutěžitelů, ke kterému má dojít podle § 12 odst. 5 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti se i) Smlouvou o úplatném převodu listinných cenných papírů, která má být uzavřena mezi společnostmi TATRAVAGÓNKA a.s., se sídlem Slovenská republika, Poprad, Štefánikova 887/53, jako prodávajícím, a BUDAMAR GROUP, a.s., se sídlem Slovenská republika, Bratislava – Ružinov, Horárska 12, jako kupujícím, a ii) Smlouvou o úplatném převodu listinných cenných papírů, která má být uzavřena mezi společnostmi TATRAVAGÓNKA a.s., jako prodávajícím, a HORNONITRIANSKE BANE zamestnanecká, akciová spoločnosť (v skratke HBz., a.s.), se sídlem Slovenská republika, Prievidza, Matice slovenskej 10, jako kupujícím, v jejichž konečném důsledku mají společnosti BUDAMAR GROUP, a.s., HORNONITRIANSKE BANE zamestnanecká, akciová spoločnosť (v skratke HBz., a.s.), a Optifin Invest s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Rusovská cesta 1, založit společně kontrolovaného soutěžitele, společnost Intermodal Technologies a. s., se sídlem Slovenská republika, Poprad, Štefánikova 887/53, který bude plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky, se podle § 16 odst. 2 téhož zákona
POVOLUJE.
Odůvodnění
1. Předmětné správní řízení bylo zahájeno dne 23. 5. 2025. Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením soutěžitelů zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) zveřejněna dne 26. 5. 2025 na internetových stránkách Úřadu a dne 28. 5. 2025 v Obchodním věstníku č. OV10328228. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek Úřad žádnou námitku k uvedené transakci neobdržel.
2. Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, návrhu listin, které mají založit posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku nebo obdobných zahraničních registrů, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. Úřad vycházel rovněž ze své předcházející rozhodovací praxe a rozhodovací praxe Evropské komise (dále jen „Komise“) ve spojením dotčených oblastech.
3. Správní řízení bylo zahájeno dne 23. 5. 2025. Ve správních řízeních vedených ve věci povolení spojení soutěžitelů může Úřad podle § 16 odst. 6 zákona písemně vyzvat účastníky řízení, aby uvedli další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení nebo aby o takových skutečnostech předložili další důkazy. Doba ode dne doručení takové výzvy účastníkům řízení do dne, kdy bude tato povinnost splněna, se nezapočítává do 30denní lhůty podle § 16 odst. 2 zákona (tj. do lhůty pro vydání rozhodnutí ve věci či pro oznámení účastníkům řízení o pokračování v řízení).
4. Dne 5. 6. 2025 vyzval Úřad účastníky řízení k doplnění návrhu na povolení spojení soutěžitelů, a to výzvou, která byla účastníkům řízení doručena téhož dne. Doplnění návrhu na povolení spojení soutěžitelů ze strany účastníků řízení Úřad obdržel dne 18. 6. 2025. Lhůta 30 dnů pro vydání rozhodnutí ve věci či oznámení o pokračování v řízení neběžela 13 dnů mezi doručením výzvy účastníkům řízení (dne 5. 6. 2025) a doručením doplnění návrhu Úřadu (dne 18. 6. 2025). Konec 30denní lhůty pro vydání rozhodnutí ve věci tak i s odkazem na § 40 odst. 1 písm. c) zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů, připadl na 7. 7. 2025.
I. Notifikační podmínky
5. K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 5 zákona v souvislosti se i) Smlouvou o úplatném převodu listinných cenných papírů, která má být uzavřena mezi společnostmi TATRAVAGÓNKA a.s., se sídlem Slovenská republika, Poprad, Štefánikova 887/53 (dále jen „TATRAVAGÓNKA“), jako prodávajícím, a BUDAMAR GROUP, a.s., se sídlem Slovenská republika, Bratislava – Ružinov, Horárska 12 (dále jen „BUDAMAR“), jako kupujícím, a ii) Smlouvou o úplatném převodu listinných cenných papírů, která má být uzavřena mezi společnostmi TATRAVAGÓNKA, jako prodávajícím, a HORNONITRIANSKE BANE zamestnanecká, akciová spoločnosť (v skratke HBz., a.s.), se sídlem Slovenská republika, Prievidza, Matice slovenskej 10 (dále jen „HBz“), jako kupujícím, v jejichž konečném důsledku mají účastníci řízení, společnosti Optifin Invest s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Rusovská cesta 1 (dále jen „Optifin“), BUDAMAR a HBz, založit společně kontrolovaného soutěžitele, společnost Intermodal Technologies a. s., se sídlem Slovenská republika, Poprad, Štefánikova 887/53 (dále jen „Intermodal“), který bude plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky[1].
6. Společná kontrola nad společností Intermodal bude vykonávána prostřednictvím valné hromady. Podle stanov společnosti Intermodal[2] je valné hromadě svěřeno mj. rozhodování o volbě a odvolání členů představenstva a dozorčí rady včetně jejich předsedů a místopředsedů, schvalování řádné, mimořádné a konsolidované účetní závěrky, rozhodnutí o ustavení a schválení auditora či rozhodování o přijetí, změně a doplnění obchodního plánu společnosti. Valná hromada je přitom usnášeníschopná za přítomnosti akcionářů vlastních akcie o jmenovité hodnotě představující společně alespoň 75 % základního jmění, přičemž pro přijetí rozhodnutí valné hromady se vyžaduje souhlas 75 % hlasů všech akcionářů.
7. Společnost Intermodal se bude zaměřovat na výrobu přepravních kontejnerů pro intermodální dopravu (intermodálních kontejnerů) a nástaveb, které bude z podstatné části prodávat třetím subjektům, tj. subjektům, které nepatří do podnikatelských skupin, jejichž součástí jsou akcionáři společnosti Intermodal.
8. Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 5 zákona, neboť podle tohoto ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje rovněž založení soutěžitele, který je společně kontrolován více soutěžiteli a který dlouhodobě plní všechny funkce samostatné hospodářské jednotky.
9. Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední ukončené účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.
II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů
10. Společnost Optifin stojí v čele podnikatelské skupiny (dále jen „skupina Optifin“), která působí v oblasti strojírenství[3] (výroba železničních nákladních vozů a podvozků pro železniční nákladní vozy, výroba svařovaných a opracovaných konstrukcí určených pro vozy osobní přepravy, přestavby železničních vozů, výroba náhradních dílů pro železniční nákladní vozy, výroba a montáž ocelových konstrukcí, zámečnická výroba a svařování, výroba ložiskových skříní a rozsoch, rekonstrukce, opravy a modernizace železničních nákladních vozů), dodávek a distribuce elektřiny[4], mezinárodní přepravy[5] (nákladní přeprava, zasílatelství, pronájem železničních nákladních vozů), hutnictví[6] (např. výroba ze šedé tvárné litiny a ocelolitiny a výroba metalurgických kovů mj. pro železniční průmysl).
11. Společnost BUDAMAR stojí v čele podnikatelské skupiny (dále jen „skupina BUDAMAR“), která se zabývá zejména mezinárodní přepravou[7], železniční nákladní dopravou[8], zasílatelstvím[9], logistikou[10], skladováním a překládkou[11], pronájmem železničních vozidel[12], provozováním cestovní agentury[13], developerskou činností[14], celními službami a pronájmem plavidel[15] či opravami a přestavbami motorových nákladních lodí, osobních lodí a člunů[16].
12. Společnost HBz stojí v čele podnikatelské skupiny, která se zaměřuje na strojírenskou výrobu, hornickou záchrannou službu a zvláštní práce v nedýchatelném a zdraví škodlivém prostředí pro důlní zařízení, provozování akvakultury a zpracování ryb[17], provozování soukromé bezpečnostní služby a služby ostrahy[18], zprostředkovatelskou činnost a maloobchod[19], revize železničních kolejových vozů, opravy náhradních dílů na vagóny a speciální předpovrchové a povrchové úpravy[20], výrobu tepla a poskytování podpůrných služeb[21], maloobchod s pevným uhelným palivem, prodej štěrků, písků a stavebních materiálů[22], dodávání tepla ze soustavy centrálního zásobování[23], poskytování podpůrných služeb a elektřiny[24] a realizaci projektu poskytování podpůrných služeb a elektřiny prostřednictvím kogeneračních plynových jednotek a kotlů[25].
13. Společnost Intermodal, která dosud není ekonomicky aktivní, má působit v oblasti výroby přepravních kontejnerů pro intermodální dopravu (intermodálních kontejnerů) a nástaveb, přičemž její výrobní kapacity se budou nacházet ve městě Nováky na Slovensku.
III. Dopady spojení
14. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.
15. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 5 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky má provozovat společně zakládaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi soutěžitelů, jež jej mají kontrolovat, či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.
16. Z výše uvedeného popisu činností společnosti Intermodal vyplývá, že bude působit zejména v oblasti výroby intermodálních kontejnerů a nástaveb. Současně z výše uvedeného popisu činností účastníků řízení plyne, že tito působí na trzích, které by mohly na oblast výroby intermodálních kontejnerů navazovat (trh pronájmu železničních nákladních vozů, intermodálních kontejnerů a nástaveb a trh železniční nákladní přepravy). Současně jsou aktivity účastníků řízení, resp. společností Optifin a BUDAMAR (a to prostřednictvím jimi společně kontrolované společnosti TATRAVAGÓNKA) zaměřené na činnost související s plánovanou činností společnosti Intermodal, a to na výrobu železničních nákladních vozů, které potenciálně mohou být poptávané společně s intermodálními kontejnery a nástavbami stejnými odběrateli.
III.1 Výroba intermodálních kontejnerů a nástaveb
17. V oblasti výroby (resp. výroby a prodeje) intermodálních kontejnerů a nástaveb má působit ze spojujících se soutěžitelů pouze společnost Intermodal.
18. Pokud jde o věcné vymezení relevantního trhu, účastníci řízení v návrhu na povolení spojení, resp. dotazníku k povolení spojení uvedli, že produktový relevantní trh by v posuzovaném případě měl být vymezen jako trh intermodálních kontejnerů (tzv. ISO kontejnerů) a nástaveb, kdy oba tyto druhy výrobků v praxi slouží pro přepravu zboží. Podle účastníků řízení ISO kontejnery mají širší využití a vyrábějí se v různých velikostech, v určitých velikostech je možné stejný kontejner použít pro lodní (námořní) i železniční nebo silniční přepravu, a typickými zákazníky pro tento typ kontejnerů jsou velké dopravní korporace, které pokrývají více typů přepravy. Nástavby mají užší využití, jedná se o specifické typy kontejnerů primárně využívané přepravci poskytujícími nákladní železniční přepravu, v omezených případech je možné je využít i pro silniční nákladní přepravu. Nástavby se využívají pro zvláštní typy produktů, které nelze přepravovat v ISO kontejnerech; zatímco nástavby mohou být otevřené, ISO kontejnery jsou vždy uzavřené. Podle navrhovatelů se jedná o jeden společný trh (ISO kontejnerů a nástaveb), neboť výrobci ISO kontejnerů jsou schopni vyrábět i nástavby a naopak, přičemž společnost Intermodal bude mít k dispozici technologie a personální kapacity na výrobu jak nástaveb, tak i ISO kontejnerů, a svou produkci a kapacity tak může přizpůsobit aktuální poptávce ze strany zákazníků. Jelikož nejvýznamnější společnosti poskytující přepravní služby obvykle pokrývají vícero typů přepravy, struktura zákazníků se tak u ISO kontejnerů a nástaveb dle navrhovatelů překrývá.
19. Podle Úřadu lze vycházet z možného vymezení produktového relevantního trhu navrženého navrhovateli s tím, že oba dotčené druhy výrobků (ISO kontejnery i nástavby) mohou sloužit mj. k přepravě různých druhů zboží, především pak dle konkrétního provedení (specifikace) konkrétního ISO kontejneru či nástavby. U ISO kontejnerů i nástaveb bude možné dovozovat jejich univerzální využití i mj. s ohledem na plnění norem (především stanovených Mezinárodní organizací pro normalizaci) zaručujících jednotnost a interoperabilitu v rámci různých druhů dopravy (železniční, silniční, lodní), což v konečném důsledku usnadňuje a zefektivňuje vnitrostátní i mezinárodní obchod a přepravu. I přes jisté odlišnosti uvedených druhů výrobků (např. rozdílné technické parametry vč. zpravidla nižní hmotnosti nástaveb, nemožnosti stohování nástaveb a jejich velmi omezené využitelnosti pro námořní přepravu[26]), lze dovozovat, že oba druhy výrobků (ISO kontejnery a nástavby) mohou být vyráběny stejným výrobcem prostřednictvím stejných technologií, přičemž výroba může být snadno uzpůsobena poptávkám konkrétních zákazníků.
20. Nicméně s ohledem na skutečnost, že posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže při jakémkoli vymezení produktového relevantního trhu v oblasti výroby intermodálních kontejnerů a nástaveb, ponechal Úřad otázku konečného vymezení relevantního trhu otevřenou.
21. Pokud jde o možné geografické vymezení relevantního trhu výroby a dodávek intermodálních kontejnerů a nástaveb, účastníci řízení navrhli vymezit tento trh jako celoevropský. Tomuto závěru odpovídají i interní materiály spojujících se soutěžitelů, z nichž vyplývá, že hlavními předpokládanými zákazníky společnosti Intermodal budou celoevropsky působící soutěžitelé působící v oblasti železniční nákladní přepravy či pronájmu nákladních železničních vagónů, intermodálních kontejnerů nebo nástaveb[27].
22. Podle názoru Úřadu je trh výroby ISO kontejnerů a nástaveb tvořen územím celé Evropské unie, a to především s ohledem na standardizované technologické požadavky (homogenitu) na výrobu ISO kontejnerů a nástaveb (nejen) v rámci Evropské unie a širokou univerzální použitelnost těchto výrobků, stejně jako s ohledem na skutečnost, že nelze dovodit specializaci na konkrétní druhy těchto výrobků v jednotlivých státech. Současně, na souvisejícím trhu výroby a prodeje nákladních železničních vagónů Evropská komise sice ponechala přesnou definici trhů pro železniční nákladní vozy otevřenou, nicméně dovodila silné indicie o širším relevantním geografickém trhu tvořeném minimálně územím Evropského hospodářského prostoru.[28]
23. Jelikož posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic věcného či geografického relevantního trhu v oblasti výroby a prodeje ISO kontejnerů a nástaveb, bylo možné ponechat pro účely předmětného správního řízení otázku bližšího geografického vymezení relevantního trhu otevřenou.
24. V současnosti společnost Intermodal není na trhu intermodálních kontejnerů a nástaveb na území Evropské unie aktivní, vzhledem k plánované kapacitě výroby by na předmětném trhu v budoucnosti mohla dosahovat tržního podílu okolo [0-5] %[29]. S ohledem na nízký podíl spojením vzniklého subjektu navrhované spojení na trhu výroby a prodeje intermodálních kontejnerů a nástaveb na území Evropské unie nevzbuzuje obavu z narušení hospodářské soutěže.
III.2 Pronájem železničních nákladních vozů, intermodálních kontejnerů a nástaveb
25. Na trh výroby a prodeje intermodálních kontejnerů a nástaveb by mohla potenciálně vertikálně navazovat oblast pronájmu železničních nákladních vozů, intermodálních kontejnerů a nástaveb, ve které působí skupiny Optifin a BUDAMAR. Společnost Intermodal v oblasti pronájmu železničních nákladních vozů působit nebude.
26. Uvedená vertikální souvislost vychází z předpokladu, že pronajímatelé železničních nákladních vozů mohou mít (s ohledem na poptávku svých zákazníků) zájem poskytovat kompletní soupravu pro přepravu zboží, kterou tvoří železniční nákladní vůz s kontejnerem či nástavbou. Účastníci řízení v dotazníku k povolení spojení uvedli, že […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
27. Z rozhodovací praxe Komise[30] plyne, že oblast pronájmu železničních nákladních vozů je možné dle typu přepravovaného zboží dále dělit na dvě dílčí oblasti, a to železniční cisternové vozy a železniční vozy pro přepravu materiálu v pevném (suchém) skupenství. Z hlediska geografického jsou pak uvedené oblasti vymezovány územím, na kterém je používána síť standardního rozchodu 1,435 mm, tj. v případě Evropské unie kromě Španělska, Portugalska, Finska a pobaltských států.
28. Jelikož spojující se soutěžitelé Optifin a Budamar disponují v oblasti pronájmu železničních nákladních vozů tržními podíly každý ve výši menší než [0-5] % (ve vztahu k území Evropské unie kromě území Španělska, Portugalska, Finska a pobaltských států), a vdůsledku spojení nedojde k navýšení uvedených tržních podílů, neboť společnost Intermodal v této oblasti nebude působit, spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže a Úřad tak ponechal otázku možného věcného i geografického vymezení relevantního trhu otevřenou.
III.3 Železniční nákladní přeprava
29. V oblasti železniční nákladní přepravy působí ze spojujících se soutěžitelů skupiny BUDAMAR a HBz. Společnost Intermodal v této oblasti působit nebude. Oblast železniční nákladní přepravy může potenciálně navazovat na trh výroby intermodálních kontejnerů a nástaveb, jelikož železniční nákladní přepravci mohou tyto výrobky využívat za účelem poskytování služeb přepravy zboží.
30. V rámci vymezování produktového relevantního trhu by oblast nákladní železniční přepravy bylo možné členit v souladu s předchozí rozhodovací praxí Úřadu[31] do užších segmentů, jež tvoří (i) přeprava zboží v rámci tzv. ucelených vlaků (tzv. „block trains“), tj. vlaků, jež jsou vypravovány jako jeden celek z počáteční stanice do konečného místa určení, a (ii) přeprava zboží ve vlacích sestavovaných na seřaďovací stanici ve výchozí oblasti, převezené na seřaďovací stanici v cílové oblasti, kde jsou rozpojeny na samostatné vagony následně směřující do vlastní konečné destinace (tzv. „single wagon trains“). Rovněž tak bývá při vymezování věcně relevantního trhu pro oblast železniční nákladní přepravy zvažováno možné členění přepravních služeb podle druhu přepravovaných produktů, když za samostatný by mohl být považován např. segment železniční přepravy substrátů přepravovaných ve velkých objemech.[32] Pokud jde o vymezení geografického relevantního trhu pro oblast železniční nákladní přepravy, Úřad ve své rozhodovací praxi vymezuje relevantní trh jako trh národní, tedy jako území České republiky.
31. Vzhledem ke skutečnosti, že předmětné spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic relevantního trhu pro oblast železniční nákladní přepravy, ponechal Úřad otázku konečného vymezení věcného i geografického relevantního trhu v této oblasti pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou.
32. Na trhu železniční nákladní přepravy na území České republiky skupina HBz disponuje zcela zanedbatelným tržním podílem a skupina Budamar tržním podílem do [5-15] %. Vzhledem k uvedené hodnotě podílů, které v důsledku spojení nebudou navýšeny, a s přihlédnutím ke skutečnosti, že se jedná o trh, na kterém působí velké množství konkurenčních soutěžitelů, předmětný vertikální vztah nepůsobí obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže[33].
33. S ohledem na výše uvedené Úřad uzavírá, že posuzované spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na žádném z potenciálně dotčených trhů.
III.4 Výroba železničních nákladní vozů
34. Úřad se dále zabýval i oblastí výroby železničních nákladních vozů, ve které působí společnost TATRAVAGÓNKA společně se svými dceřinými společnostmi.
35. Přestože se společnost Intermodal nebude zabývat výrobou železničních nákladních vozů, předmět její činnosti (tj. výroba ISO kontejnerů a nástaveb) bude potenciálně úzce souviset s oblastí výroby železničních nákladních vozů, neboť zákazníci odebírající železniční nákladní vozy potenciálně mohou odebírat i intermodální kontejnery a nástavby.
36. Z rozhodovací praxe Evropské komise[34] plyne, že oblast železničních nákladních vozů může tvořit samostatný trh. K obdobným závěrům dospěl také Úřad v rámci své rozhodovací činnosti.[35] Z hlediska geografického pak Komise naznačila, že relevantní geografický trh může v tomto případě představovat minimálně celé území Evropského hospodářského prostoru.
37. Na trhu výroby železničních nákladních vozů na území Evropského hospodářského prostoru ze spojujících se soutěžitelů jsou aktivní skupiny BUDAMAR a Optifin, a to prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA, která představuje jednoho z nejvýznamnějších soutěžitelů, jehož tržní podíl se pohybuje okolo [25-35] %.
38. V této souvislosti bylo zjištěno, že k nákupu železničních nákladních vozů a intermodálních kontejnerů a nástaveb jsou obvykle využívány různé typy financování, přičemž uvedené výrobky jsou obvykle poptávány odběrateli samostatně a nezřídka jsou také poptávány různými entitami (byť náležícími do jedné podnikatelské skupiny). S ohledem na výše uvedené a vzhledem ke skutečnosti, že tržní podíl společnosti Intermodal na trhu výroby a prodeje intermodálních kontejnerů a nástaveb na území Evropské unie má být relativně nízký (pod 0-5 %), rozšíření stávajících aktivit skupin Optifin a BUDAMAR (resp. jimi společně kontrolované společnosti TATRAVAGÓNKA) v oblasti výroby a prodeje železničních nákladních vozů o výrobu a prodej intermodálních kontejnerů a nástaveb nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže.
IV. Závěr
39. Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
otisk úředního razítka
Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.
místopředseda
v zastoupení
Ing. Martin Vitula
pověřený zastupováním
Obdrží
Mgr. Vladimír Petráček, advokát
EY Law advokátní kancelář, s.r.o.
Na Florenci 2116/15
110 00 Praha
ID DS: px9aiit
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
Právní moc: 8. 7. 2025
[1] Společnost Intermodal vznikla 1. 1. 2024, přičemž byla založena společností TATRAVAGÓNKA, která nad ní vykonává výlučnou kontrolu. Z účastníky řízení ve správním řízení doložených pokladů týkajících se podnikatelského záměru ohledně společnosti Intermodal vyplynulo, že tato společnost měla být původně založena a podnikat bez přímé účasti společností BUDAMAR, Optifin a HBz. Nicméně dosud společnost Intermodal nevykonává žádnou činnost. Na základě Smluv o úplatném převodu listinných cenných papírů má společnost BUDAMAR získat […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] % akcií a společnost HBz […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] % akcií ve společnosti Intermodal, přičemž společnost TATRAVAGÓNKA si ponechá […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] % akcií. V konečném důsledku tak bude společnost Intermodal kontrolována přímo společnostmi HBz a BUDAMAR a dále nepřímo (prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA) i společností Optifin.
[2] Viz čl. VII. stanov společnosti Intermodal ze dne 13. 9. 2024 a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[3] Prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA a jejích dceřiných společností, kterou společnost Optifin kontroluje společně se společností BUDAMAR.
[4] Prostřednictvím společnosti TATRAVAGÓNKA.
[5] Prostřednictvím společností Express Group, a.s., a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[6] Prostřednictvím společností ZLH Plus, a.s., a TREVA s.r.o.
[7] Např. společnosti BUDAMAR LOGISTICS, a.s., a BUDAMAR SOUTH, s. r. o.
[8] Prostřednictvím společností CENTRAL RAILWAYS a.s., INTER CARGO sp. z o.o. a LOKORAIL, a.s.
[9] Např. společnosti BUDAMAR LOGISTICS, a.s., BUDAMAR SOUTH, s. r. o., INTER CARGO sp. z o.o., Ostravská dopravní společnost - Cargo, a.s., Slovenská plavba a prístavy a.s., Budamar South d.o.o. Belgrade.
[10] Např. společnosti BUDAMAR LOGISTICS, a.s., a Budamar South d.o.o. Belgrade.
[11] Např. společnosti Bohumín terminál, a.s., a BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA, a.s.
[12] Např. společnosti BUDAMAR LOGISTICS, a.s., CENTRAL RAILWAYS a.s., INTER CARGO sp. z o.o., NH TRANS, SE, Ostravská dopravní společnost - Cargo, a.s., […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[13] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[14] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[15] Prostřednictvím společnosti Ostravská dopravní společnost - Cargo, a.s.
[16] Prostřednictvím společnosti Slovenská plavba a prístavy - Lodenica, s.r.o.
[17] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[18] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[19] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[20] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[21] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[22] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[23] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[24] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[25] Prostřednictvím společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[27] […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
[28] Viz např. rozhodnutí Komise M.2139 BOMBARDIER/ADTRANZ.
[29] Konkurenčními soutěžiteli na daném trhu jsou například ŽOS Trnava, a.s., ŽOS Zvolen s.r.o., Greenbrier, CONTAINER d.o.o., INNODuler d.o.o. či MONZA CZ s.r.o.
[30] Viz například rozhodnutí Komise M.5579 TLP/ERMEWA, M.5263 DEUTSCHE BANK LONDON/LLOYDS TSB BANK/ANTIN INFRASTRUCTURE PARTNERS (BNP Paribas)/PORTERBROOK LEASING, či M.2669 VT/WARBURG/BRAMBLES EUROPEAN RAIL DIVISION.
[31] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S0467/2018 ve věci spojení soutěžitelů Optifin Invest s.r.o./BUDAMAR LOGISTICS, a.s./WBN Wagonbau Niesky GmbH/Eisenbahnlaufwerke Halle GmbH & Co. KG, sp. zn. S0270/17 ve věci spojení soutěžitelů NH - TRANS, SE/ČD Cargo, a.s./Ostravská dopravní společnost, a.s. nebo sp. zn. S112/15 ve věci spojení soutěžitelů PKP CARGO SPÓLKA AKCYJNA/Advanced World Transport B. V.
[32] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S0467/2018 ve věci spojení soutěžitelů Optifin Invest s.r.o./BUDAMAR LOGISTICS, a.s. /WBN Wagonbau Niesky GmbH/Eisenbahnlaufwerke Halle GmbH & Co. KG, sp. zn. S0270/17 ve věci spojení soutěžitelů NH - TRANS, SE/ČD Cargo, a.s./Ostravská dopravní společnost, a.s. nebo sp. zn. S112/15 ve věci spojení soutěžitelů PKP CARGO SPÓLKA AKCYJNA/Advanced World Transport B. V.
[33] Dalšími významnými soutěžiteli v oblasti železniční nákladní přepravy na území České republiky jsou např. ČD Cargo, METRANS Rail s.r.o., ORLEN Unipetrol Doprava s.r.o. nebo PKP CARGO INTERNATIONAL a.s. – viz také údaje zveřejňované Správou železnic, dostupné na https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50167315/V%C3%BDkony+rok+2024.pdf/02b965f6-919e-4560-920d-741372a5a21e.
[34] Viz např. rozhodnutí Komise M.7871 BOMBARDIER/CDPQ/BOMBARDIER TRANSPORTATION UK či M.2139 BOMBARDIER/ADTRANZ.
[35] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S277/2008 ve věci spojení soutěžitelů ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o./MOVO spol. s r.o., sp. zn. S077/01 ve věci spojení podniků Trinity Industries, Inc. a Thrall Car Management Company, Inc., sp. zn. S052/08 ve věci spojení soutěžitelů ŠKODA HOLDING a.s./Pars nova a.s, nebo sp. zn. S0467/2018 ve věci spojení soutěžitelů Optifin Invest s.r.o./BUDAMAR LOGISTICS, a.s./WBN Wagonbau Niesky GmbH/Eisenbahnlaufwerke Halle GmbH & Co. KG.


