Představení přednášejících
První den konference, úterý 13. května 2025
Zahájení konference
Petr Mlsna
předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Doc. JUDr. PhDr. Petr Mlsna, Ph.D., je od 2. prosince 2020 předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Od roku 2003 zastával řadu funkcí na Úřadu vlády a v Legislativní radě vlády. Na přelomu let 2012 a 2013 byl ministrem bez portfeje a předsedou Legislativní rady vlády. Následně působil jako náměstek na ministerstvu spravedlnosti a ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Od roku 2015 až do jmenování předsedou Úřadu řídil z pozice náměstka sekci legislativy, státní správy a územní samosprávy na ministerstvu vnitra.
-
Petr Mlsna je absolventem Právnické fakulty Univerzity Karlovy, kde získal magisterskáý a následně doktorský titul. V roce 2021 mu byl udělen na téže fakultě titul docenta v oboru ústavního práva a státovědy. získal rovněž magisterský titul na německo-rakouských studiích na Fakultě sociálních věd UK. Po řadu let působil na Právnické fakultě UK jako přednášející.
Blok I: Co se děje a jaké nás čekají výzvy ve veřejných zakázkách?
Markéta Dlouhá
místopředsedkyně Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Markéta Dlouhá je absolventkou Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ještě před ukončením vysoké školy nastoupila do advokátní kanceláře, kde následně působila více než dva roky jako advokátní koncipient. V roce 2011 se zaměřila na oblast veřejných zakázek a v témže roce změnila své pracovní místo a nastoupila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Od roku 2011 pracovně působí v Sekci veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kde postupně prošla všemi pozicemi od odborného rady, přes vedoucí oddělení a ředitelku odboru, až po pozici místopředsedkyně. Od 1.7.2021 zastává pozici místopředsedkyně Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a je pověřena řízením právě Sekce veřejných zakázek.
Po celou dobu působení na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se věnuje zejména přezkumu veřejných zakázek, ale neopomíná ani edukační úlohu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Stojí např. za vypracováním publikací Stručný průvodce zadavatele světem veřejných zakázek či zavedením tradice Májové konference. Po dobu svého působení na pozici místopředsedkyně výrazně posílila osvětovou a edukační činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kterou považuje za vysoce společensky prospěšnou napomáhající kultivaci zakázkového prostředí.
Prezentace 1.2 MB
Radim Sršeň
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ing. Radim Sršeň, Ph.D., náměstek ministra pro místní rozvoj, vystudoval Mezinárodní a evropská studia - diplomacii na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze, kde absolvoval rovněž doktorské studium v oboru Mezinárodní politické vztahy a od roku 2011 zde působí coby odborný asistent se specializací na Evropskou unii a OSN. Od roku 2010 je starostou Obce Dolní Studénky, od roku 2008 manažerem a v současnosti předsedou Místní akční skupiny Šumperský venkov, od roku 2013 byl místopředsedou a od roku 2021 je členem předsednictva Sdružení místních samospráv ČR. Na evropské úrovni byl v letech 2013 a 2016 viceprezidentem, 2014–2015 prezidentem Evropské asociace LEADER pro rozvoj venkova, od roku 2017 je zástupcem České republiky v Evropském výboru regionů, místopředsedou Komise NAT pro přírodní zdroje, rozvoj venkova, cestovní ruch a zemědělství. Aktivně zastupuje zájmy evropského venkova v odborných pracovních skupinách Evropské unie, zároveň působí coby expert v rámci projektů Evropské unie na rozvoj venkova v Gruzii a Bosně a Hercegovině. V období 2016–2022 byl zastupitelem Olomouckého kraje, v období 2020–2022 zároveň i neuvolněným členem Rady Olomouckého kraje. V lednu 2022 se stal náměstkem ministra pro místní rozvoj pro oblast evropských a národních dotací, přeshraniční spolupráci, národní plán obnovy, spolupráci s územními partnery, obci a městy, Vesnici roku.
Peter Kubovič
předseda slovenského Úradu pre verejné obstarávanie
JUDr. Peter Kubovič – predseda Úradu pre verejné obstarávanie je uznávaným a dlhoročným odborníkom v oblasti verejného obstarávania. V minulosti na úrade pôsobil na viacerých pozíciách, venoval sa metodike, bol riaditeľom legislatívno-právneho odboru a predsedom komisie pre rozhodovanie v konaní o námietkach. Pracovné skúsenosti má aj z riadiacich pozícií v meste Trnava a na Ministerstve zahraničných vecí a európskych záležitosti SR. Dlhodobo sa venuje lektorstvu a je špecialista na rozhodnutia Súdneho dvora EÚ.
Za ústredný cieľ svojho mandátu si stanovil viesť a nastaviť úrad tak, aby jeho hlavným snažením bol koncept verejného obstarávania ako jednoduchého, efektívneho a transparentného procesu v prospech verejnosti. Hlavnými piliermi pre toto snaženie je budovanie odbornosti úradu, zníženie byrokracie pre verejných obstarávateľov, obstarávateľov a hospodárske subjekty prostredníctvom posilnenia elektronizácie.
Blok II: Diskuse nad judikaturou tuzemských soudů se soudci Krajského soudu v Brně a Nejvyššího správního soudu
Mojmír Florian
ředitel Odboru veřejných zakázek II Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Od roku 2014 je ředitelem Odboru veřejných zakázek II, jehož hlavní agendou je vedení správních řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatelů podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Podílel se na formulaci části třinácté zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, upravující institut námitek a dozor nad dodržováním zákona, je autorem konceptu „resuscitace námitek“, tj. zdůraznění stěžejního významu tohoto efektivního institutu při řešení sporů mezi zadavatelem a dodavateli. K zakázkovým tématům pravidelně přednáší a publikuje. Působil jako člen expertní skupiny Ministerstva pro místní rozvoj k zákonu o zadávání veřejných zakázek, pracovní skupiny pro odpovědné veřejné zadávání při Ministerstvu práce a sociálních věcí; mj. se aktivně účastní diskusí v rámci implementace Národní strategie veřejného zadávání.
Prezentace 573 KB
Petr Mikeš
soudce Nejvyššího správního soudu
JUDr. Petr Mikeš, Ph.D., vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Během studia a po jeho skončení pracoval jako právní konzultant Kanceláře prezidenta republiky, kde měl na starosti přípravu podkladů pro výkon ústavních pravomocí prezidenta republiky (zejména návrhy vet zákonů a podání Ústavnímu soudu). Od roku 2004 pracoval jako advokátní koncipient v advokátní kanceláři PPS advokáti, ve které se po složení advokátních zkoušek v roce 2006 stal spolupracujícím advokátem a v roce 2008 společníkem. V advokátní praxi se zaměřoval jak na oblast soukromého práva, tak na některé oblasti veřejného práva, zejména práva veřejných zakázek a koncesí a otázek souvisejících s čerpáním dotací. Od roku 2009 byl členem kárné komise České advokátní komory. V roce 2013 byl jmenován soudcem a přidělen k Nejvyššímu správnímu soudu. V publikační praxi se věnuje ústavnímu právu, vztahu mezinárodního a vnitrostátního práva a správnímu soudnictví. Přednáší v oblastech zadávání veřejných zakázek, poskytování dotací a služebních poměrů.
David Raus
předseda senátu, Krajský soud v Brně
JUDr. David Raus, Ph.D. je soudce, předseda senátu Krajského soudu v Brně.
Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, kde následně získal rovněž tituly JUDr. a Ph.D. v oboru Obchodního práva. Na fakultě dodnes vyučuje, zejména na katedře obchodního práva.
Po krátkém působení v advokacii byl v letech 1999-2003 ředitelem legislativně právního odboru na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kde rovněž zastával funkci předsedy rozkladové komise pro oblast hospodářské soutěže. V roce 2003 přešel z exekutivy do justice, nejprve jako asistent soudce Nejvyššího správního soudu a od roku 2006 pak jako soudce správního senátu na Krajském soudě v Brně. V rámci správního soudnictví byl jedním z prvních, kdo se specializoval na oblast ochrany hospodářské soutěže a veřejného zadávání. Od té doby se stal autorem stovek rozsudků, které formují výklad soutěžních i zakázkových pravidel. Výrazným způsobem tak ovlivňuje rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. David Raus je rovněž významným autorem odborné literatury, zejména komentářů k zákonům.
Blok III: Pohled na veřejné zadávání ze strany zadavatelů, dodavatelů a právního zástupce
Martin Vyklický
Vysoké učení technické v Brně
Martin se téměř celý svůj profesní život zabývá problematikou veřejného zadávání. Od referentské pozice na sekci veřejných zakázek ÚOHS, jako student a pedagog na Mendelově univerzitě v Brně, kde přednášel a zároveň aktivně publikoval na toto téma odborné články a v současnosti jako vedoucí odboru veřejných zakázek na Vysokém učení technickém v Brně. Pravidelně se účastní konferencí, seminářů či workshopů zaměřených na problematiku veřejných zakázek a publikuje v odborných časopisech. Je zastáncem a propagátorem otevřeného, méně konzervativního a formalistického, rozumově založeného a progresivního přístupu k zadávání veřejných zakázek s důrazem na férové nastavení zadávacích podmínek a komunikaci s dodavateli. Veškerá energie zadavatele by neměla být soustředěna pouze na procesní stránku zadání, která z pohledu „hledání kvality“ nehraje klíčovou roli. V současné době se zaměřuje zejména na implementaci a rozvoj kvalitativních metod hodnocení a efektivitou ve veřejném zadávání. Působí také jako poradce MMR pro implementaci metody BVA v rámci Národní strategie veřejného zadávání, je členem Procurement Board. Od roku 2021 je členem rozkladové komise Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pro veřejné zakázky.
Jakub Váňa
Jihomoravský kraj
Jakub Váňa se veřejným zakázkám věnuje už od praxe při studiu Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Vnímá je jako příležitost, jak ovlivnit prostor, ve kterém se denně pohybuje. Přistupuje k nim odpovědně, pozitivně, se zdravým rozumem a snahou za veřejné peníze pořídit vždy něco smysluplného a zároveň tak, aby zadávací proces nebyl jen stále stejným koloběhem formalit – baví ho totiž hledat nové cesty a neobvyklé přístupy vedoucí k efektivnímu naplnění potřeb a cílů zadavatele – konkrétně Jihomoravského kraje.
Hana Nevřalová
Svaz podnikatelů ve stavebnictví, JŠK, advokátní kancelář
Hana se zaměřuje na komplexní stavební projekty, včetně PPP, EPC a D&B, a patří mezi přední odborníky na veřejné zakázky. Podílela se na významných infrastrukturních projektech v hodnotě několika miliard eur a má bohaté zkušenosti s řízením právních rizik velkých stavebních investic. Před JŠK působila jako vedoucí právního útvaru ve společnosti Metrostav DIZ a právník specialista ve společnosti Metrostav. Kromě advokátní praxe působí Hana jako ředitelka sekce legislativy ve Svazu podnikatelů ve stavebnictví a je členkou řídicího výboru Asociace pro rozvoj infrastruktury. Získala doktorský titul Právnické fakulty Masarykovy univerzity a MBA z University of New York in Prague. V roce 2003 absolvovala magisterské studium na Právnické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Michal Zedníček
ALEF NULA
Michal Zedníček je vizionářem a lídrem kybernetické bezpečnosti v ALEFu, kde působí již vice jak 18 let. V roce 2013 založil oddělení Cybersecurity Consultingu, které dnes čítá téměř 50 specialistů. Od roku 2024 předsedá CyberSecurity Working Group organizace AFCEA. Díky jeho iniciativě získala společnost ALEF Nula a.s. prověrku na úrovni „T“ podle zákona č. 412/2005 Sb. Je certifikovaným auditorem ISO27000 a certifikovaným odborníkem na rámce ITIL a TOGAF.
Jiří Harnach
advokát
JUDr. Jiří Harnach se veřejným zakázkám věnuje přes dvacet let. V letech 2001 až 2011 působil jako tajemník a člen rozkladové komise předsedy ÚOHS, následně působil v ROWAN Legal (třikrát Právnická firma roku), nyní je samostatný advokát. Jeho specializací je expertní vedení procesní obrany ve veřejných zakázkách, od stanovení vítězné strategie a taktiky až po precizaci procesních úkonů. Jiří Harnach rovněž publikuje, přednáší, pro epravo.cz připravuje pravidelný měsíční podcast "Veřejné zakázky LIVE!" a v uplynulém roce vydal Učebnici veřejných zakázek pro začátečníky, kde byl hlavním autorem a vedoucím autorského kolektivu.
Blok IV: Evropská judikatura
Iveta Pospíšilíková
ředitelka Odboru druhostupňového rozhodování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Mgr. Iveta Pospíšilíková vystudovala Právnickou fakultu v Olomouci a po skončení studií pracovala jako právník na Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském v Brně, poté na Magistrátu města Brna, kde se již věnovala veřejným zakázkám. Na Úřad nastoupila v roce 2012, začínala jako tajemník rozkladové komise veřejných zakázek a postupně byla jmenována vedoucí Oddělení druhostupňového rozhodování a následně ředitelkou Odboru druhostupňového rozhodování. Je předsedkyní rozkladových komisí pro veřejné zakázky. Přednáší na konferencích jak v České republice, tak v zahraničí, účastní se jednání Review bodies u Evropské komise a dalších expertních skupin. Působí jako lektorka pro společnost Aliaves.
Prezentace 567 KB
Druhý den konference, středa 14. května 2025
Blok V: Zaměření na veřejné zakázky z pohledu elektronizace, kybernetické bezpečnosti a kontrolorů
Aleš Havránek
Ministerstvo pro místní rozvoj
Aleš Havránek se na MMR dlouhodobě od roku 2011 věnuje problematice elektronizace veřejných zakázek a realizaci projektu NIPEZ, a to nejprve v oblasti uveřejňování informací o veřejných zakázkách jak na Věstníku veřejných zakázek, tak na profilech zadavatele. Dále zajišťuje publikaci statistických dat a jejich správu v Informačním systému o veřejných zakázkách – ISVZ či vedení Seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Poslední 4 roky je zodpovědný za celou agendu elektronizaci veřejných zakázek a projekt NIPEZ, především pak za správu Národního elektronického nástroje a také všech budoucích IT systémů, které pod hlavičkou NIPEZ aktuálně vznikají a vznikat budou.
Ondřej Ječný
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ondřej Ječný je ředitelem odboru strategií, práva a podpory veřejného investování. Je odborníkem v oblasti veřejných zakázek s více než desetiletou praxí ve státní správě i samosprávě. Svoji kariéru zahájil na Ministerstvu vnitra, kde se později stal vedoucím oddělení centrálního nákupu. V této pozici se zaměřoval na organizaci výběrových řízení, standardizaci materiálů a komodit pro centrální nákup a koordinaci elektronických nástrojů pro zadávání veřejných zakázek. V roce 2019 přešel na Ministerstvo zahraničních věcí, kde vedl oddělení realizace veřejných zakázek. Zde koordinoval realizaci veřejných zakázek v rámci celého resortu, a to jak v ČR, tak v zahraničí. Aktivně se podílí na přípravě a realizaci Národní strategie zadávání veřejných zakázek v ČR pro období let 2024 až 2028, kde uplatňuje svůj inovativní přístup k realizaci veřejných zakázek. Jeho přístup je zaměřen na efektivitu, transparentnost a modernizaci procesů veřejného zadávání.
Michal Zedníček
AFCEA
Viz medailon u prvního dne konference.
Jiří Fojtík
Ministerstvo financí
Ing. Jiří Fojtík má dlouholetou praxi ve vrcholovém řízení ve veřejné správě a v oblasti veřejných financí. Po absolvování vysokoškolského vzdělání v oboru ekonomika a řízení v oblasti surovin působil postupně na různých pozicích ve Finanční správě a věnoval se hlavně daňovému právu. V roce 2014 se stal ředitelem sekce metodiky a výkonu daní na Generálním finančním ředitelství. Začátkem roku 2021 odešel na ministerstvo financí na pozici náměstka ministra financí a později se stal vrchním ředitelem sekce Finančního řízení a auditu. Z pozice lídra komunikuje, usměrňuje a zastřešuje činnost čtyř podřízených útvarů – odboru Kontroly, Centrální harmonizační jednotku, Auditní orgán a Výkaznictví státu. Aktivně se podílí na zlepšování oblasti finanční kontroly, jejíž nedílnou součástí je i zakázkové právo.
Eva Marečková
Centrum pro regionální rozvoj
Eva Marečková pracuje jako vedoucí Kompetenčního centra pro veřejné zakázky Brno v Centru pro regionální rozvoj České republiky, které je mj. zprostředkujícím subjektem Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Veřejným zakázkám se na různých pozicích věnuje více jak 17 let. Na předchozí pozici vedoucí analytického týmu veřejných zakázek a koncesí se věnovala poradenské a konzultační činnosti týkající se práva veřejných zakázek a rovněž přednáškové činnosti. Eva Marečková působila od konce roku 2007 do konce roku 2013 na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nejprve jako referentka, poté jako ředitelka odboru kontroly veřejných zakázek. Svoji profesní kariéru započala jako vedoucí ekonomického oddělení v příspěvkové organizaci. Díky své předchozí praxi má bohaté zkušenosti s kontrolou všech typů zadávacích řízení, se specifiky tzv. dotačních zakázek, aplikací zákona o veřejných zakázkách a správním řízením. Má mj. zkušenosti s veřejnými zakázkami z oblasti stavebnictví či zdravotnictví, se zpracováváním odborných stanovisek týkajících se dílčích otázek práva veřejných zakázek. Věnuje se přednáškové a publikační činnosti v oblasti veřejných zakázek.
Josef Šetek
Centrum pro regionální rozvoj
Josef Šetek je absolventem Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně. V současné době pracuje jako specialista na administraci veřejných zakázek v Centru pro regionální rozvoj České republiky (CRR), které je zprostředkujícím subjektem Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Na CRR působil Josef Šetek původně v letech 2012–2015 jako projektový manažer v Integrovaném operačním programu (IOP). Před působením na CRR pracoval také v poradenské společnosti, kde se zabýval zpracováním studií proveditelnosti a investičních analýz, zejména v technologických a ICT oblastech. Má široké odborné zkušenosti s veřejnými zakázkami v oblasti ICT, kybernetické bezpečnosti, zdravotnictví, pořízení vozidel či stavebnictví a památkové péče. Vzhledem k svému technickému vzdělání se specializuje mj. na technicko-technologické aspekty předmětů plnění veřejných zakázek a jejich provázanost s právní problematikou. Na CRR rovněž koordinuje spolupráci právních a technických expertů v oblasti kontroly veřejných zakázek. Je hlavním autorem metodiky „Vendor lock-in – Únik a předcházení“, vydané Asociací pro veřejné zakázky. Věnuje se též přednáškové činnosti v oblasti veřejných zakázek jak na CRR, tak i externě ve společnosti QCM, s.r.o.
Blok VI: Nad čím přemýšlíme ve vztahu k veřejným zakázkám?
Jan Slezák
Asociace pro veřejné zakázky
Jan Slezák je poradcem advokátní kanceláře KGS legal, specializuje se na právní oblasti související s veřejným investováním. Za svou dosavadní kariéru prošel všechny hlavní větve zakázkové praxe – dohledovou, zadavatelskou, poradenskou i dodavatelskou. Dříve působil v manažerských pozicích u významných pražských městských společností a též jako tajemník rozkladových komisí předsedy ÚOHS. Je místopředsedou výkonného výboru Asociace pro veřejné zakázky a členem redakční rady časopisu Veřejné zakázky v praxi.
Michal Šilhánek
UNIA VEZ
JUDr. Michal Šilhánek po vystudování Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně nastoupil jako podnikový právník ve společnosti působící v dotačním poradenství, kde se podílel na administraci veřejných zakázek. V roce 2013 založil skupinu společností LAWYA se zaměřením na oblast zadávání veřejného investování. Advokátem je od roku 2018. Je také předsedou Unie administrátorů veřejných zakázek a klade si cíl zvyšovat povědomí o kvalitním zadávání, a to formou přednášek, odborných článků a dalších veřejných aktivit.