Úřad předložil řadu legislativních návrhů pro větší efektivitu v oblasti hospodářské soutěže
Nástroje umožňující postihovat jednání na koncentrovaných trzích
Úřad může v současné době postihovat soutěžitele za narušení hospodářské soutěže jejich jednáním, ve formě zakázaných dohod, zneužití dominantního postavení, případně mu umožňují v určitých případech předcházet strukturálním změnám vedoucím k podstatnému narušení hospodářské soutěže prostřednictvím kontroly spojování soutěžitelů. Tyto nástroje nicméně v žádném ohledu neumožňují Úřadu zasahovat na trzích, na kterých je hospodářská soutěž narušena, či omezená, avšak nikoliv kvůli uvedeným protisoutěžním jednáním. Typicky se může jednat o trhy, kde existuje buď významný soutěžitel, který funguje jako tzv. tvůrce ceny, oligopolní trhy, které jsou náchylné k tzv. tacitní koluzi, nebo trhy se silnými síťovými účinky, typicky digitální trhy.
Nová úprava by měla Úřadu umožnit, aby nejprve provedl sektorové šetření daného trhu. Jestliže shledá, že soutěž je na určitém trhu dlouhodobě narušena a nejeví se jako pravděpodobné, že by se tato situace měla v blízké budoucnosti změnit, mohl by stanovit určitá nápravná opatření, která by daný trh otevřela a podnítila by rozvoj hospodářské soutěže.
Mezi tato opatření by mohlo patřit například – přezkoumávání většího množství fúzí na tomto trhu; zavádění transparentních a nediskriminačních norem a standardů; povinnost poskytnout přístup k sítím, infrastruktuře nebo datům; povinnost upravit určité typy dohod nebo smluvních ujednání; stanovení požadavků na obchodní vztahy mezi soutěžiteli; povinnost zveřejňovat informace snižující informační asymetrii; povinnost oddělit organizačně účetní nebo obchodních divizi apod. V extrémním případě dlouhodobého negativního působení na trh by mohla být nařízena také divestice části podniku, pokud by se jiné nápravné opatření nejevilo jako účinné a trvalé.
Posílení pravomocí pro odhalování a trestání kartelových dohod
Zásadní překážkou pro vyšetřování kartelových dohod je v dnešní době omezená možnost Úřadu provádět kontroly u soutěžitelů. Úřad proto navrhuje upravit možnost šetření na místě tak, aby mohl provádět i namátková místní šetření jako obchodní inspekce, nebo alespoň „preventivně“ provádět místní šetření na silně koncentrovaných trzích.
V této oblasti, která je zásadní pro odhalování existence zakázaných dohod, Úřad navrhuje zavést nástroje, které již fungují v některých členských státech Evropské unie. Praxe ÚOHS dlouhodobě ukazuje na vzrůstající význam elektronické dálkové komunikace mezi šetřenými subjekty, zejména manažery a dalšími pracovníky soutěžitelů. Informace o telekomunikačním provozu mezi těmito osobami je pro šetření ÚOHS klíčová. Vzhledem k tomu, že i při osobních schůzkách mají telekomunikační zařízení (typicky mobilní telefony) při sobě, má pro ÚOHS velký význam i zjišťování polohy těchto zařízení v čase. Úřad proto navrhuje, aby byl začleněn mezi subjekty, kterým zákon o elektronických komunikacích umožňuje požádat právnickou nebo fyzickou osobu zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací o provozní a lokalizační údaje telekomunikačního koncového zařízení uživatele veřejně dostupné služby elektronických komunikací.
Další navrhované opatření cílí na fyzické osoby, které mohou mít informace o protisoutěžním jednání. Na jedné straně má jít o zavedení o finančních odměn pro whistleblowery, kteří Úřadu podají informace o protisoutěžním jednání, na straně druhé pak o zavedení trestů pro fyzické osoby, jež se na protisoutěžním jednání podílely. Obě opatření se vhodně doplňují s tzv. leniency programem, v jehož rámci mohou soutěžitelé oznámit svou účast v zakázané dohodě, a to výměnou za beztrestnost.
Kontrola spojování soutěžitelů
V oblasti spojování soutěžitelů míří návrhy Úřadu na fúze, které nesplňují současná obratová kritéria a Úřad je tedy nemůže posuzovat, přestože mohou mít na některé trhy zásadní dopady. Úřad navrhuje tzv. call-in model, jenž by umožnil Úřadu zpětně si vyžádat u některých spojení soutěžitelů, která nesplňují stávající obratová kritéria, aby je spojující se strany notifikovaly, pokud by se domníval, že potenciálně mohou narušit hospodářskou soutěž.
Zlepšení přístupu k datům
Značnou překážkou při detekci možných protisoutěžních jednání je nemožnost Úřadu dostat se k datům a informacím, které mají k dispozici jiné státní instituce. Z právních předpisů a zveřejňovaných informací lze dovodit, že řada správních orgánů či jiných subjektů disponuje relevantními daty, které sbírá pro účely výkonu vlastní působnosti. Tato data by mohla být relevantní rovněž pro činnost Úřadu, avšak nemohou mu být zpravidla poskytnuta, neboť tomu (zpravidla) brání zákonná povinnost jejich ochrany uvedená v jednotlivých resortních zákonech. Přestože součinnost mezi ministerstvy a ostatními ústředními orgány státní správy je obecně upravena v zákoně o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy i ve správním řádu, nelze tuto úpravu považovat za dostačující.
Úřad by si mohl některá z dat, např. v rámci sektorových šetření, sám po soutěžitelích vyžádat, avšak tento postup lze považovat za vysoce neefektivní jak z pohledu Úřadu, tak soutěžitele, pokud existuje subjekt, který již data sesbíraná má. Úřad proto navrhuje zákonnou úpravu, která by mu umožnila přístup k datům shromážděným přibližně desítkou státních úřadů a institucí. Současně také žádá o zpřístupnění všech údajů o veřejných zakázkách, zejména od subjektů, které provozují informační systémy veřejných zakázek, což jsou nejrůznější certifikační orgány a další relevantní subjekty.
Tiskové oddělení ÚOHS
24/009
28. března 2025 / Skupina EMMA může opětovně plně ovládnout poskytovatele logistických služeb Mail Step Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku získá společnost EMMA ALPHA HOLDING LTD výlučnou kontrolu nad společností Mail Step a.s
26. března 2025 / ÚOHS povolil další fúzi v oblasti prodeje a servisu motorových vozidel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku má společnost Přerost a Švorc – logistic, s.r.o., získat výlučnou kontrolu nad částí závodu...
24. března 2025 / ÚOHS povolil nového vlastníka Lékárny Dr. Pírka Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení soutěžitelů, v jehož důsledku má společnost CRNAP LIMITED získat možnost výlučně kontrolovat společnost Lékárna Dr. Pírka...
21. března 2025 / Úřad uložil další sankci za omezování prodejních cen u krmiv pro domácí zvířata Společnost Hájek Pet Food s.r.o. zaplatí pokutu ve výši 3 496 000 korun za uzavírání nezákonných dohod o určování cen pro prodej konečným spotřebitelům v oblasti krmiv pro psy a kočky...
21. března 2025 / Úřad povolil spojení družstev Jednota z Českých Budějovic a Milevska Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým pravomocným rozhodnutím spojení soutěžitelů, v jehož důsledku může JEDNOTA, spotřební družstvo České Budějovice, nabýt výlučnou...
20. března 2025 / Úřad povolil fúzi společností RENOCAR a Renocar Synot Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku má společnost RENOCAR, a.s., získat možnost výlučně kontrolovat společnost...
18. března 2025 / Nárůst cen másla odpovídal situaci na trhu, analýza neodhalila koordinované jednání Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dokončil šetření prudkého zvýšení cen másla na českém trhu, k němuž docházelo ve druhé polovině loňského roku. Podle závěrů analýzy cenový...
13. března 2025 / Předsedové ÚOHS a ÚOOÚ podepsali memorandum o vzájemné spolupráci Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna dnes uzavřel memorandum o spolupráci se svým protějškem z Úřadu pro ochranu osobních údajů Jiřím Kauckým. Vzájemná spolupráce...