Maloobchodní trh v České republice se dynamicky vyvíjí, ovlivňují jej zejména preference spotřebitelů

16. 1. 2024
Ekonomové z Mendelovy univerzity v Brně dnes publikovali výsledky rozsáhlé studie maloobchodního trhu v České republice. Výsledky potvrzují zjištění Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o tom, že maloobchodní trh v České republice je konkurenční a formuje jej především chování spotřebitelů.

Ekonomové Michal Mádr a Radek Náplava z Provozně ekonomické fakulty MENDELU sledovali a analyzovali vývoj maloobchodního prodeje v nespecializovaných prodejnách v období let 2005 až 2021, v některých oblastech i v roce 2022. Konkrétně se zpracovatelé zaměřili na vývoj tržních podílů šesti největších firem, které zahrnují devět největších obchodníků: Albert, Globus, Makro, REWE Group (Billa, Penny), Schwarz-Gruppe (Kaufland, Lidl) a Tesco (Tesco Stores a Tesco Franchise), vývoj tržní koncentrace a vývoj ukazatelů rentability a obchodních marží. Studie vznikla v rámci spolupráce ÚOHS a MENDELU, Úřad pro ni dodal některá data a poskytl metodickou podporu a oponenturu.

Mezi základní zjištění patří vývoj tržních podílů maloobchodní řetězců. Největšího nárůstu v absolutním vyjádření docílil Lidl, Kaufland, Billa a Penny. U Lidlu vzrostl podíl ze 4,3 % na téměř 15,5 %. Svůj tržní podíl více než zdvojnásobila Billa (ze 2,4 % na 6,4 %) a Penny Market svůj podíl téměř zdvojnásobilo (ze 4,6 % na 8,5 %). Největší pokles tržního podílu zaznamenalo Makro, jehož tržní podíl se v průběhu času zredukoval na necelou polovinu (z 11 na 5,3 %) a druhé největší snížení tržního podílu dosáhla společnost Globus (z 5,9 na 4,7 %).

Tržní podíl šesti největších firem zahrnující devět největších prodejců celkově vzrostl oproti roku 2005 o osmnáct procentních bodů na současných 75 %. Pokud budeme uvažovat tržní podíl pěti největších firem (bez zahrnutí Globusu), poté hodnota 70 % je podobná aktuální situaci v Estonsku, Německu, Srbsku a Velké Británii. Další evropské státy s podobným trhem jako v České republice mají vyšší stupeň koncentrace - Belgie 84 % a Francie 85 %. V Dánsku, Finsku a Nizozemí funguje duopol s podílem přes 90 %, podobně vysoce koncentrované jsou trhy s třemi velkými subjekty, které mají Irsko, Rakousko, Švédsko, Slovensko. Na druhé straně jsou státy s nižším stupněm koncentrace (např. Itálie, Maďarsko, Polsko či Řecko), tedy v evropském srovnání má český maloobchodní trh prostřední pozici.

Zásadní je zjištění o roli fúzí ve vývoji tržních podílů obchodních řetězců. Od roku 2005 došlo ke spojení velkých soutěžitelů jen dvakrát.  Ve sledovaném období proběhlo šestnáct fúzí a akvizic, z toho pět se uskutečnilo v rámci hlavních soutěžitelů. Spojení soutěžitelů Ahold Czech Republic, a.s. a JULIUS MEINL, a.s. (rok 2005), Tesco Holdings B.V. a PR market, s.r.o. (rok 2011) a Koninklijke Ahold N.V. (Ahold) a SPAR Česká obchodní společnost s.r.o. (rok 2014) měly minimální vliv na nárůst tržních podílů. U spojení Tesco Stores ČR a.s. a CS EDEKA spol. s r.o. (rok 2006) se zvýšil tržní podíl Tesca o 1 p. b. na 11,5 % v roce 2007. Fúze REWE Group s PLUS – DISCOUNT spol. s r.o. vedla k nárůstu tržního podílu na 13 % (o 3,5 p. b.).

Vývoj maloobchodního trhu tedy naznačuje, že spojení soutěžitelů na něj mají nepatrný vliv. Největší růst zaznamenaly společnosti Lidl a Kaufland, které za sledované období neuskutečnily ani jedinou akvizici. Jejich úspěch je tedy založen na schopnosti správným způsobem oslovit české spotřebitele, který jim dává přednost před ostatní konkurencí.

Z hlediska rentability v této oblasti studie přináší základní data, která vyvolávají navazující otázky, na jejichž zodpovězení bude nutno ve výzkumu dále pokračovat. Vývoj obchodní marže ukazuje dlouhodobě rostoucí trend v čase, přičemž od roku 2014 vykazují nejvyšší marži lídři trhu Lidl a Kaufland. Za zmínku stojí rovněž skutečnost, že některým subjektům sice klesá tržní podíl, ale jejich obchodní marže se udržuje na stejné úrovni nebo dokonce roste.

Úřad velice uvítal, že mohl pomoci se vznikem této studie, která přináší velice zajímavá zjištění. Potvrdilo se, že maloobchodní trh s potravinami není nijak petrifikovaný, ale proměňuje se, a to především v závislosti na preferencích českých spotřebitelů, kteří svým nákupním chováním výrazně ovlivňují pohyby tržních podílů jednotlivých řetězců. V zásadě zanedbatelný byl naopak dopad uskutečněných fúzí na tomto trhu. Budeme vědce z MENDELU nadále podporovat, aby v tomto výzkumu pokračovali a pustili se do řešení navazujících otázek,“ okomentoval výsledky studie předseda ÚOHS Petr Mlsna.

Plnou verzi studie naleznete zde

Prezentace výsledků studie zde Prezentace výsledků studie zde 319 KB

Tiskové oddělení ÚOHS
24/012

7. května 2025 / PPF může získat hotel Four Seasons Prague Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil společnosti PPF Hospitality 2 s.r.o. získání výlučné kontroly ve společnosti FSHP s.r.o. Spojení bylo posouzeno v rámci klasického řízení...

7. května 2025 / Newsletter ÚOHS za měsíc duben je k dispozici ke stažení Přinášíme vám pravidelný měsíční souhrn všeho podstatného z rozhodovací, metodické a přednáškové činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

29. dubna 2025 / ÚOHS provedl místní šetření u několika stavebních firem Úřad pro ochranu hospodářské soutěže provedl v minulém týdnu místní šetření u čtyř soutěžitelů působících v oblasti pozemního stavitelství. Úřad v rámci inspekce zajišťoval...

29. dubna 2025 / Vznik společného podniku C-energy a JIPOCAR Power nepodléhá povolení ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže konstatoval, že záměr společností C-energy s.r.o. a JIPOCAR Power, s.r.o., na vytvoření společného podniku, jenž má provozovat bateriové úložiště

25. dubna 2025 / Nové soutěžní nástroje: cesta k efektivnějšímu vymáhání soutěžního práva Níže publikujeme v plném znění úvodní slovo předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsny z konference ICC Czech The Antirust, která se konala 24. dubna 2025 v Praze

23. dubna 2025 / Úřad prověřuje, zda jedna z českých televizí nepoškozuje spotřebitele a distributory Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v minulém týdnu zahájil správní řízení o možném zneužití dominantního postavení jednou z českých komerčních televizních stanic

22. dubna 2025 / Soutěžní úřady apelují na dodržování pravidel kontroly fúzí, zejména v telekomunikacích Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a soutěžní úřady Belgie, Irska, Nizozemí, Portugalska a Rakouska vydaly společné prohlášení, v němž varují před rozvolňováním pravidel pro...

16. dubna 2025 / Na Nejvyšším správním soudě se diskutovalo o místních šetřeních Neohlášené místní šetření hraje zcela zásadní roli v jakémkoliv vyšetřování protisoutěžního jednání, tedy zakázaných dohod nebo zneužití dominantního postavení. Pro Úřad pro...

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
Přístup k dopravní infrastruktuře
Významná tržní síla
Přístup k dopravní infrastruktuře
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en