Nárůst cen másla odpovídal situaci na trhu, analýza neodhalila koordinované jednání
Soutěžní úřad není cenový regulátor a nemůže tedy posuzovat, zda je cena nebo marže u sledovaného výrobku nebo služby přiměřená či nikoliv. Úřad může za současného právního rámce zasahovat jen a pouze, pokud by se soutěžitelé při stanovování ceny dopustili protisoutěžního jednání. Vzhledem k tomu, že na trhu výroby ani prodeje másla nepůsobí žádný subjekt s dominantním postavením, zaměřil Úřad své šetření na možné známky zakázané koordinace, tedy kartelových dohod.
Výroba másla
Úřad v rámci šetření identifikoval desítky českých mlékáren, z nichž se podrobněji zaměřil na sedm nejvýznamnějších producentů/dodavatelů másla ve spotřebitelském balení (dále také „SBM“). Jednalo se o následující soutěžitele: Jaroměřická mlékárna, a.s., Mlékárna Hlinsko, a.s., POLABSKÉ MLÉKÁRNY a.s., Mlékárna Čejetičky, spol. s r.o., LACRUM Velké Meziříčí, s.r.o., OLMA, a.s., MADETA a. s. Máslo u těchto výrobců tvoří jednu z položek ve vzájemně provázané mlékárenské výrobě.
Význam a role tuzemských producentů je omezená, neboť značná část domácí poptávky po másle je v tuzemsku saturována dovozy (v minulém roce přesáhlo množství dovozů 50 %), v maloobchodě pak hrají značnou roli privátní značky řetězců. Také z těchto důvodů je třeba tržní sílu tuzemských mlékáren hodnotit jako slabší, a to vzhledem ke struktuře výrobního trhu, kterou lze považovat nanejvýš za slabě oligopolní.
Na základě provedeného šetření Úřad dospěl k závěru, že v případě producentů/dodavatelů bylo navýšení prodejních (velkoobchodních) cen objektivně způsobené značným zvýšením výrobních nákladů (navýšení cen vstupních surovin pro výrobu SBM a dalších provozních nákladů, propad tučnosti mléka a s tím související nutnost dokupování smetany a reflektování její rostoucí ceny v prodejních cenách másla, pokles kurzu české koruny). V případě nedostatku mléčného tuku s ohledem na evropský kontext Úřad podotýká, že se jedná o problém na celém evropském trhu. Tuzemské mlékárny musely dokupovat smetanu, z níž se máslo vyrábí, i ze zahraničí a za evropské tržní ceny. Nárůst cen importované smetany tak působil jako jeden z hlavních faktorů k navýšení spotřebitelských cen másla. V roce 2024 současně došlo k navýšení výroby dalších mléčných výrobků (např. sýrů), na jejichž výrobu je potřebný mléčný tuk, po kterých mezi spotřebiteli vzrostla poptávka, a v důsledku toho se ještě více prohloubil nedostatek mléčného tuku na výrobu másla.
Trend nárůstu cen SBM byl sice u oslovených mlékáren obdobný, nicméně byl ekonomicky odůvodněný výše uvedenými nákladovými externími faktory a nebyla identifikována taková shoda, která by naznačovala nezákonné koluzivní jednání oslovených společností.
Maloobchodní prodej másla
V oblasti maloobchodu se Úřad zaměřil na všechny relevantní maloobchodní řetězce, celkem sledoval vývoj nákupních a prodejních cen u osmi subjektů. Konkrétně se jednalo o společnosti: Kaufland Česká republika v.o.s., Lidl Česká republika s.r.o., BILLA, spol. s r. o., Penny Market s.r.o, Albert Česká republika, s.r.o., Globus ČR, v.o.s., Tesco Stores ČR a.s. a Tesco Franchise Stores ČR s.r.o.
Úřad u obchodníků analyzoval nákupní a prodejní ceny másla, a to individuálně pro každou jednotlivou značku másla (výrobce), sledoval také změny v obchodních přirážkách. Procentuální navýšení maloobchodních cen SBM v jednotlivých týdnech bylo proměnlivé u všech oslovených obchodních řetězců, které ve sledovaném období prodávaly SBM od příslušných producentů/dodavatelů. Ačkoliv se maloobchodní ceny SBM navyšovaly, k procentuálnímu navýšení maloobchodní přirážky došlo pouze v některých týdnech, naopak ve většině týdnů ze sledovaného období udržovaly obchodní řetězce přibližně stejnou přirážku (v rozmezí zpravidla 5 – 30 %) nebo ji snižovaly. Rovněž nebylo výjimkou snižování obchodní přirážky do záporných hodnot. U žádného obchodního řetězce nedošlo k extrémnímu navýšení obchodní přirážky oproti předchozím týdnům, naopak maloobchodníci se v některých případech snažili udržet prodejní ceny SBM na stejné úrovni za cenu záporných marží.
V případě obchodních řetězců bylo navýšení prodejních (maloobchodních) cen způsobeno především navýšením nákupních cen od producentů/dodavatelů a rovněž nevykázalo takovou míru podobnosti, která by naznačovala uzavření kartelové dohody. Na základě vyhodnocení zajištěných dat lze konstatovat, že každý z oslovených obchodních řetězců si držel vlastní „obchodní strategii“, neboť ani v jenom ze sledovaných případů nebyla identifikována taková shoda, která by mohla naznačovat nezákonné koluzivní jednání. Jednotlivé obchodní řetězce dokonce v mnoha případech uplatňovaly zvláštní obchodní strategie i u různých značek másla, které prodávaly.
Závěry
Zvýšení cen spotřebitelského balení másla v tuzemsku v regálech obchodních řetězců bylo dle zjištění Úřadu způsobeno především značným růstem nákladů pro jeho výrobu, který byl zapříčiněn kombinací nepříznivých externích faktorů. K tomuto navíc došlo v podstatě současně v mnoha státech Evropské unie, zejména pak ve středoevropském regionu, když obdobné výše jako v Česku dosáhla cena másla na Slovensku a v Německu, jen mírně nižší byla v Rakousku. S ohledem na rozdílnou strukturu trhů v rámci potravinářské vertikály v oblasti výroby a prodeje spotřebitelského balení másla, rozdílné hráče na nich v jednotlivých členských státech, odlišnou daňovou zátěž i regulaci, to dokládá, že zvýšení cen spotřebitelského balení másla v České republice s nejvyšší pravděpodobností nebylo způsobeno problematickou strukturou relevantních trhů ani soutěžní distorzí v podobě kartelové dohody, ale skutečně v důsledku objektivně zvýšených vstupních nákladů.
Z analýzy rovněž vyplynulo, že řetězce jsou schopny uplatnit svou finanční sílu, vzhledem k využívání tzv. globální marže mohou s maloobchodní cenou jednotlivého zboží různě pracovat (stále stejná výše marže x periodické slevy x prodej se zápornou marží) a nemusí okamžitě reflektovat změny v nákupní ceně.
Dostatečný tlak na snížení cen se současně neprojevoval na straně poptávky, která navzdory prudce rostoucím cenám nijak zásadně neklesala. Prodeje másla totiž byly od září do prosince s výjimkou jediného měsíce vyšší než o rok dříve.
Prezentace se zjednodušenými výsledky tržního šetření 4.2 MB
Tiskové oddělení ÚOHS
25/59
13. března 2025 / Předsedové ÚOHS a ÚOOÚ podepsali memorandum o vzájemné spolupráci Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna dnes uzavřel memorandum o spolupráci se svým protějškem z Úřadu pro ochranu osobních údajů Jiřím Kauckým. Vzájemná spolupráce...
12. března 2025 / Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro...
7. března 2025 / Spojení v oblasti prodeje zemědělské techniky bylo povoleno Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení povolil společnosti AGRALL zemědělská technika a.s. získat výlučnou kontrolu nad společností U+M Servis s.r.o
7. března 2025 / Newsletter ÚOHS tentokrát přináší mimo jiné rozhovor s novým hlavním ekonomem Vydali jsme druhé číslo publikace shrnující činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za poslední kalendářní měsíc
6. března 2025 / Úřad vydává nový informační list k vertikálním dohodám Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil první letošní informační list, který se podrobně věnuje problematice vertikálních dohod. Publikace analyzuje aktuální vývoj v oblasti...
5. března 2025 / Převzetí Agro družstva Sebranice nebude mít negativní dopady na hospodářskou soutěž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku může fyzická osoba, pan J. T., získat výlučnou kontrolu nad soutěžitelem...
24. února 2025 / Úřad posuzoval soutěžní aspekty spolupráce několika českých bank při sdílení bankomatů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže posuzoval projekt sdílení bankomatů provozovaných společnostmi Komerční banka, a.s., MONETA Money Bank, a.s., Air Bank a.s. a UniCredit Bank Czech Republic...
19. února 2025 / Úřad povolil převzetí společné kontroly nad DCK Holoubkov Bohemia Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení soutěžitelů, v jehož důsledku mají společnosti Chelone Consulting, s.r.o., a VERSUTE INVESTMENTS a.s...