Nárůst cen másla odpovídal situaci na trhu, analýza neodhalila koordinované jednání

18. 3. 2025
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dokončil šetření prudkého zvýšení cen másla na českém trhu, k němuž docházelo ve druhé polovině loňského roku. Podle závěrů analýzy cenový vývoj odpovídal situaci v oblasti produkce a prodeje másla v širším středoevropském regionu. Změny cen i obchodních přirážek byly značně individualizované a nevykazují známky koordinovaného jednání na straně výrobců nebo prodejců.

Soutěžní úřad není cenový regulátor a nemůže tedy posuzovat, zda je cena nebo marže u sledovaného výrobku nebo služby přiměřená či nikoliv. Úřad může za současného právního rámce zasahovat jen a pouze, pokud by se soutěžitelé při stanovování ceny dopustili protisoutěžního jednání. Vzhledem k tomu, že na trhu výroby ani prodeje másla nepůsobí žádný subjekt s dominantním postavením, zaměřil Úřad své šetření na možné známky zakázané koordinace, tedy kartelových dohod.

Výroba másla

Úřad v rámci šetření identifikoval desítky českých mlékáren, z nichž se podrobněji zaměřil na sedm nejvýznamnějších producentů/dodavatelů másla ve spotřebitelském balení (dále také „SBM“). Jednalo se o následující soutěžitele: Jaroměřická mlékárna, a.s., Mlékárna Hlinsko, a.s., POLABSKÉ MLÉKÁRNY a.s., Mlékárna Čejetičky, spol. s r.o., LACRUM Velké Meziříčí, s.r.o., OLMA, a.s., MADETA a. s. Máslo u těchto výrobců tvoří jednu z položek ve vzájemně provázané mlékárenské výrobě.

Význam a role tuzemských producentů je omezená, neboť značná část domácí poptávky po másle je v tuzemsku saturována dovozy (v minulém roce přesáhlo množství dovozů 50 %), v maloobchodě pak hrají značnou roli privátní značky řetězců. Také z těchto důvodů je třeba tržní sílu tuzemských mlékáren hodnotit jako slabší, a to vzhledem ke struktuře výrobního trhu, kterou lze považovat nanejvýš za slabě oligopolní.

Na základě provedeného šetření Úřad dospěl k závěru, že v případě producentů/dodavatelů bylo navýšení prodejních (velkoobchodních) cen objektivně způsobené značným zvýšením výrobních nákladů (navýšení cen vstupních surovin pro výrobu SBM a dalších provozních nákladů, propad tučnosti mléka a s tím související nutnost dokupování smetany a reflektování její rostoucí ceny v prodejních cenách másla, pokles kurzu české koruny). V případě nedostatku mléčného tuku s ohledem na evropský kontext Úřad podotýká, že se jedná o problém na celém evropském trhu. Tuzemské mlékárny musely dokupovat smetanu, z níž se máslo vyrábí, i ze zahraničí a za evropské tržní ceny. Nárůst cen importované smetany tak působil jako jeden z hlavních faktorů k navýšení spotřebitelských cen másla. V roce 2024 současně došlo k navýšení výroby dalších mléčných výrobků (např. sýrů), na jejichž výrobu je potřebný mléčný tuk, po kterých mezi spotřebiteli vzrostla poptávka, a v důsledku toho se ještě více prohloubil nedostatek mléčného tuku na výrobu másla.

Trend nárůstu cen SBM byl sice u oslovených mlékáren obdobný, nicméně byl ekonomicky odůvodněný výše uvedenými nákladovými externími faktory a nebyla identifikována taková shoda, která by naznačovala nezákonné koluzivní jednání oslovených společností.

ilustrace

ilustrace

Maloobchodní prodej másla

V oblasti maloobchodu se Úřad zaměřil na všechny relevantní maloobchodní řetězce, celkem sledoval vývoj nákupních a prodejních cen u osmi subjektů. Konkrétně se jednalo o společnosti: Kaufland Česká republika v.o.s., Lidl Česká republika s.r.o., BILLA, spol. s r. o., Penny Market s.r.o, Albert Česká republika, s.r.o., Globus ČR, v.o.s., Tesco Stores ČR a.s. a Tesco Franchise Stores ČR s.r.o.

Úřad u obchodníků analyzoval nákupní a prodejní ceny másla, a to individuálně pro každou jednotlivou značku másla (výrobce), sledoval také změny v obchodních přirážkách. Procentuální navýšení maloobchodních cen SBM v jednotlivých týdnech bylo proměnlivé u všech oslovených obchodních řetězců, které ve sledovaném období prodávaly SBM od příslušných producentů/dodavatelů. Ačkoliv se maloobchodní ceny SBM navyšovaly, k procentuálnímu navýšení maloobchodní přirážky došlo pouze v některých týdnech, naopak ve většině týdnů ze sledovaného období udržovaly obchodní řetězce přibližně stejnou přirážku (v rozmezí zpravidla 5 – 30 %) nebo ji snižovaly. Rovněž nebylo výjimkou snižování obchodní přirážky do záporných hodnot. U žádného obchodního řetězce nedošlo k extrémnímu navýšení obchodní přirážky oproti předchozím týdnům, naopak maloobchodníci se v některých případech snažili udržet prodejní ceny SBM na stejné úrovni za cenu záporných marží.

V případě obchodních řetězců bylo navýšení prodejních (maloobchodních) cen způsobeno především navýšením nákupních cen od producentů/dodavatelů a rovněž nevykázalo takovou míru podobnosti, která by naznačovala uzavření kartelové dohody. Na základě vyhodnocení zajištěných dat lze konstatovat, že každý z oslovených obchodních řetězců si držel vlastní „obchodní strategii“, neboť ani v jenom ze sledovaných případů nebyla identifikována taková shoda, která by mohla naznačovat nezákonné koluzivní jednání. Jednotlivé obchodní řetězce dokonce v mnoha případech uplatňovaly zvláštní obchodní strategie i u různých značek másla, které prodávaly.

 ilustrace

Závěry

Zvýšení cen spotřebitelského balení másla v tuzemsku v regálech obchodních řetězců bylo dle zjištění Úřadu způsobeno především značným růstem nákladů pro jeho výrobu, který byl zapříčiněn kombinací nepříznivých externích faktorů. K tomuto navíc došlo v podstatě současně v mnoha státech Evropské unie, zejména pak ve středoevropském regionu, když obdobné výše jako v Česku dosáhla cena másla na Slovensku a v Německu, jen mírně nižší byla v Rakousku. S ohledem na rozdílnou strukturu trhů v rámci potravinářské vertikály v oblasti výroby a prodeje spotřebitelského balení másla, rozdílné hráče na nich v jednotlivých členských státech, odlišnou daňovou zátěž i regulaci, to dokládá, že zvýšení cen spotřebitelského balení másla v České republice s nejvyšší pravděpodobností nebylo způsobeno problematickou strukturou relevantních trhů ani soutěžní distorzí v podobě kartelové dohody, ale skutečně v důsledku objektivně zvýšených vstupních nákladů.

Z analýzy rovněž vyplynulo, že řetězce jsou schopny uplatnit svou finanční sílu, vzhledem k využívání tzv. globální marže mohou s maloobchodní cenou jednotlivého zboží různě pracovat (stále stejná výše marže x periodické slevy x prodej se zápornou marží) a nemusí okamžitě reflektovat změny v nákupní ceně.

Dostatečný tlak na snížení cen se současně neprojevoval na straně poptávky, která navzdory prudce rostoucím cenám nijak zásadně neklesala. Prodeje másla totiž byly od září do prosince s výjimkou jediného měsíce vyšší než o rok dříve.

ilustrace

Prezentace se zjednodušenými výsledky tržního šetření  Prezentace se zjednodušenými výsledky tržního šetření  4.2 MB

 

Tiskové oddělení ÚOHS
25/59

23. dubna 2025 / Úřad prověřuje, zda jedna z českých televizí nepoškozuje spotřebitele a distributory Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v minulém týdnu zahájil správní řízení o možném zneužití dominantního postavení jednou z českých komerčních televizních stanic

22. dubna 2025 / Soutěžní úřady apelují na dodržování pravidel kontroly fúzí, zejména v telekomunikacích Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a soutěžní úřady Belgie, Irska, Nizozemí, Portugalska a Rakouska vydaly společné prohlášení, v němž varují před rozvolňováním pravidel pro...

16. dubna 2025 / Na Nejvyšším správním soudě se diskutovalo o místních šetřeních Neohlášené místní šetření hraje zcela zásadní roli v jakémkoliv vyšetřování protisoutěžního jednání, tedy zakázaných dohod nebo zneužití dominantního postavení. Pro Úřad pro...

15. dubna 2025 / Výroční zpráva o činnosti ÚOHS v roce 2024 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal svou výroční zprávu za loňský rok, ve které shrnuje výsledky své rozhodovací činnosti i další aktivity v oblastech ochrany hospodářské...

11. dubna 2025 / Úřad žádá dotčené subjekty o vyjádření k závazkům navrženým skupinou Alma Career (dříve LMC) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje tzv. market testing možných závazků, které navrhl účastník probíhajícího správního řízení o zneužití dominantního postavení. Uvítáme...

11. dubna 2025 / CONTEG Group může získat společnost Global Business Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve zjednodušeném řízení povolil společnosti CONTEG Group a.s. získat výlučnou kontrolu nad společností Global Business a.s. Ve správním řízení...

9. dubna 2025 / Povolen vznik společné kontroly nad Nordic Investors Group Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvoinstančním rozhodnutím povolil vznik společné kontroly nad soutěžitelem Nordic Investors Group a.s. ze strany dvou fyzických osob. Podle...

8. dubna 2025 / Newsletter ÚOHS za březen 2025 Třetí letošní Newsletter ÚOHS shrnuje vše důležité, co se na Úřadě pro ochranu hospodářské soutěže odehrálo v průběhu měsíce března

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
Přístup k dopravní infrastruktuře
Významná tržní síla
Přístup k dopravní infrastruktuře
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en