INFORMACE ÚŘADU PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE O OPATŘENÍCH EVROPSKÉ KOMISE Z HLEDISKA VEŘEJNÉ PODPORY TÝKAJÍCÍ SE MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI COVID-19
Současná pravidla EU o veřejné podpoře umožňují členským státům přijmout rychlé a účinné kroky a opatření na podporu občanů a podniků, zejména malých a středních podniků, kteří čelí ekonomickým potížím v důsledku propuknutí COVID-19. Členské státy tak mohou přijmout opatření, jako např. dotace na mzdy, pozastavení plateb daní z příjmu právnických osob a daně z přidané hodnoty nebo sociální příspěvky. Mohou rovněž poskytnout finanční podporu přímo spotřebitelům, např. za zrušené služby nebo lístky, které nebyly proplaceny ze strany poskytovatelů předmětných služeb. Pravidla veřejné podpory umožňují rovněž pomoci společnostem vyrovnat se s nedostatkem likvidity a těm, které potřebují neodkladnou pomoc na záchranu. Škody přímo způsobené či zapříčiněné mimořádnými událostmi lze dotčeným podnikům financovat na základě čl. 107 odst. 2 písm. b) Smlouvy o fungování Evropské unie.
V této souvislosti vydala Evropská komise Sdělení o koordinované ekonomické odezvě na vypuknutí COVID-19. Uvedené Sdělení obsahuje mj. i kapitolu věnovanou veřejné podpoře, ve které shrnula všechny možnosti, které lze využít při pomoci poskytované v důsledku škod způsobených COVID-19, a sice:
Členské státy mohou navrhnout rozsáhlá podpůrná opatření v souladu se stávajícími pravidly veřejné podpory:
· opatření vztahující se na všechny podniky, například: mzdové dotace a pozastavení plateb podnikům a daní nebo sociální příspěvky. Tato opatření zmírňují finanční zátěž podniků přímým a efektivním způsobem. Nespadají pod pravidla veřejné podpory a mohou být členskými státy zavedena okamžitě, bez zapojení Evropské komise.
· členské státy mohou poskytovat finanční podporu přímo spotřebitelům, např. pro
zrušené služby nebo jízdenky, které příslušní provozovatelé nevracejí. Tato opatření jsou rovněž mimo pravidla veřejné podpory a mohou být zavedena okamžitě, aniž by byla zapojena Evropská komise.
· v souladu s čl. 107 odst. 3 písm. c) SFEU umožňují pravidla veřejné podpory členským státům oznámit Evropské komisi opatření týkající se zajištění akutních potřeb likvidity a podporu podniků, které čelí obtížím či úpadku kvůli vypuknutí COVID-19.
· čl. 107 odst. 2 písm. b) SFEU umožňuje členským státům oznámit Evropské komisi opatření týkající se náhrady škody způsobené mimořádnými okolnostmi, jako jsou ty způsobené COVID-19. Týká se odškodnění odvětví či podniků, které byly obzvlášť zasaženy (např. doprava, cestovní ruch a pohostinství) a opatření ve prospěch pořadatelů zrušených událostí (sportovních, kulturních) kvůli vypuknutí COVID-19.
· vše může být doplněno řadou dalších opatření, například těch, která jsou poskytnuta na základě nařízení de minimis[1] a obecného nařízení o blokových výjimkách[2], na základě kterých může členský stát realizovat opatření okamžitě, aniž by byla zapojena Evropská komise.
Úřad je poskytovatelům připraven poskytnout maximální možnou součinnost v předmětné věci.
Dokument EK zde:
Sdělení o koordinované ekonomické odezvě na vypuknutí COVID-19
(Kapitola 5, strany 9-10, State aid a Příloha 3, strana 7, State aid)
DALŠÍ KROKY EVROPSKÉ KOMISE K PODPOŘE EKONOMIKY POŠKOZENÉ COVID-19 – ZVLÁŠTNÍ (speciální) PRÁVNÍ RÁMEC PRO POSKYTOVÁNÍ VEŘEJNÉ PODPORY
Evropská komise dne 16. 3. 2020 v pozdních večerních hodinách zaslala členským státům k připomínkám návrh předpisu, na jehož základě bude možné poskytovat veřejnou podporu potřebným podnikům. Členské státy byly současně vyzvány, aby své připomínky v rámci této velmi urgentní konzultace zaslaly do následujícího dne. Pro představení návrhu předpisu a možnost konzultovat některé jeho aspekty uspořádala Evropská komise v dopoledních hodinách dne 17. 3. 2020 telekonferenci se zástupci členských států. Za Českou republiku se účastnil zástupce Stálého zastoupení ČR při EU v Bruselu.
V rámci své koordinační role Úřad pro ochranu hospodářské soutěže oslovil všechny zainteresované subjekty v ČR s žádostí o připomínky. Do souhrnného vyjádření pak Úřad během odpoledne zapracoval jak připomínky své, tak i připomínky, obdržené od Ministerstva zemědělství, jakožto druhého koordinačního orgánu v oblasti veřejné podpory, dále pak Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva financí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí. Ve večerních hodinách pak byly souhrnné připomínky odeslány Evropské komisi.
Evropská komise v souvislosti s předloženým návrhem sdělila, že učinila veškeré kroky, aby mohl být předpis přijat po obdržení připomínek členských států.
Uvedený návrh předpisu – Dočasný rámec pro opatření veřejné podpory na podporu hospodářství za současného vypuknutí COVID-19 obsahuje podmínky, za kterých bude podpora poskytovaná v souvislosti s pandemií považována za slučitelnou s vnitřním trhem, a to na základě čl. 107 odst. 3 písm. b) SFEU. Příslušné opatření veřejné podpory bude nutno notifikovat Evropské komisi a podporu bude možné poskytovat až po vydání pozitivního rozhodnutí, což by měl být rychlý proces.
Dle předloženého návrhu bude možno poskytovat podporu ve formě přímých grantů a daňových výhod, záruk za úvěr, dotované úrokové sazby a záruky a půjčky poskytnuté prostřednictvím úvěrových institucí a finančních zprostředkovatelů. Podporu by mělo být možno na základě tohoto právního titulu poskytovat do 30. 9. 2020. Řada členských států, včetně České republiky, však považuje za nezbytné toto období prodloužit minimálně do konce roku 2020.
Dočasný rámec, jakožto speciální právní rámec umožňující financovat škody způsobené mimořádnými událostmi, byl využit i v krizovém období 2008 – 2011. Česká republika měla v uvedeném období vydána dvě rozhodnutí, na jejichž základě byla podpora poskytována.
PRVNÍ ROZHODNUTÍ V SOUVISLOSTI S COVID-19 VYDALA EVROPSKÁ KOMISE DO 24 HODIN OD OBDRŽENÍ NOTIFIKACE
Dánsko dne 11. 3. 2020 notifikovalo opatření kompenzující škody způsobené organizátorům velkých událostí (s více než 1000 účastníky), které musely být zrušeny v souvislosti s COVID-19. Následující den vydala Evropská komise pozitivní rozhodnutí, ve kterém konstatovala slučitelnost uvedeného opatření s vnitřním trhem. Opatření EK posuzovala na základě čl. 107 odst. 2 písm. b) SFEU. Uvedený článek umožňuje schválit opatření, která kompenzují určitým podnikům nebo určitým sektorům (ve formě programu podpory) škody, které vznikly v přímé souvislosti s mimořádnými událostmi. Rozhodnutí Evropské komise je dostupné zde: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202011/285054_2139535_70_2.pdf
13. března 2025 / Veřejná konzultace k přípravě pokynů k nařízení o zahraničních subvencích Evropská komise zahájila cílenou konzultaci (targeted consulatation), ve které oslovila konkrétní orgány v členských státech s podrobnějšími dotazy
12. března 2025 / Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro...
7. března 2025 / Evropská komise schválila Česku program na podporu ukládání energie ve výši 7 mld. korun Evropská komise schválila český program v hodnotě 279 milionů eur (7 miliard Kč) na podporu investic do zařízení pro ukládání elektřiny s cílem podpořit přechod k ekonomice s nulovými emisemi
7. března 2025 / Newsletter ÚOHS tentokrát přináší mimo jiné rozhovor s novým hlavním ekonomem Vydali jsme druhé číslo publikace shrnující činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za poslední kalendářní měsíc
4. března 2025 / Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2024 Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v...
28. února 2025 / Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6 miliardy korun, jehož cílem je podpořit výrobu tepla z biomasy v existujících zařízeních...
17. února 2025 / Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci ke změnám prováděcího nařízení o veřejné podpoře a kodexu osvědčených postupů v oblasti veřejné podpory Evropská komise předkládá návrhy úpravy nařízení Komise (ES) č. 794/2004 ze dne 21. dubna 2004, kterým se provádí nařízení Rady (EU) 2015/1589, kterým se stanoví prováděcí pravidla...
12. února 2025 / Plán odpadového hospodářství ČR 2025-2035 nemá dořešeny otázky veřejné podpory Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci mezirezortního připomínkového řízení upozornil, že v dokumentu „Plán odpadového hospodářství České republiky na období 2025-2035“...