Veřejná konzultace EK k problematice subvencí ze třetích zemí a jejich dopadů na jednotný trh
Zásadní roli při zajišťování spravedlivých podmínek na jednotném trhu hrají v EU pravidla hospodářské soutěže, nástroje na ochranu obchodu a pravidla pro zadávání veřejných zakázek. Subvence poskytované členskými státy proto vždy podléhaly pravidlům EU pro státní podporu. Tomuto dohledu však unikají subvence, které společnostem působícím v EU poskytují vlády nečlenských států, což může mít negativní dopad na hospodářskou soutěž na jednotném trhu. Podle Komise se objevuje stále více případů, kdy se zdá, že zahraniční subvence zjevně napomohly k akvizici společností z EU, ovlivnily investiční rozhodnutí, tržní operace nebo cenovou politiku příjemců případně ovlivnily podávání nabídek ve veřejných zadávacích řízeních v neprospěch „nedotovaných“ společností.
Stávající pravidla na ochranu obchodu se navíc vztahují pouze na vývoz zboží ze třetích zemí, a neřeší tak všechna narušení trhu způsobená zahraničními subvencemi ze zemí mimo EU. V případech, kdy mají zahraniční subvence podobu finančních toků usnadňujících akvizice společností z EU, kdy přímo podporují působení společností v EU nebo kdy usnadňují podávání nabídek ve veřejném zadávacím řízení, zjevně existují nedostatky v regulačním rámci.
Komise proto v Bílé knize navrhuje řešení a požaduje nové nástroje k odstranění těchto nedostatků v platných a účinných právních předpisech. V této souvislosti předkládá několik možných přístupů. První tři možnosti (tzv. „moduly“) jsou zaměřeny na řešení rušivých účinků zahraničních subvencí i) na jednotný trh obecně (modul 1), ii) na akvizice společností z EU (modul 2) a iii) na zadávání veřejných zakázek v EU (modul 3). Nejedná se o alternativy, ale o moduly, které se mohou vzájemně doplňovat. V Bílé knize je rovněž stanoven obecný přístup k zahraničním subvencím v kontextu financování z prostředků EU.
Modul 1 navrhuje zavedení obecného nástroje dohledu nad trhem, který má zachytit všechny možné situace na trhu, v nichž mohou zahraniční subvence jednotný trh narušit. V rámci tohoto modulu by orgán dohledu, kterým by byl příslušný vnitrostátní orgán nebo Komise, mohl na základě jakéhokoli náznaku nebo informací, že společnost působící v EU využívá zahraniční subvence, podniknout příslušné kroky. Pokud by byla existence zahraniční subvence prokázána, orgán by uložil opatření k nápravě pravděpodobného rušivého dopadu, např. vyrovnávací platby, strukturální nápravná opatření či nápravná opatření z hlediska tržního chování. Mohl by však rovněž dospět k názoru, že dotovaná činnost nebo investice má pozitivní dopad, který nad rušivými účinky převažuje, a v šetření dále nepokračovat (tzv. analýza z hlediska zájmů EU).
První modul by mohl být doplněn modulem 2. Tento modul by měl konkrétně řešit narušení způsobená zahraničními subvencemi, které usnadňují akvizice společností v EU. Jeho cílem je zajistit, aby zahraniční subvence neposkytovaly příjemcům nespravedlivou výhodu při získávání (podílů) společností z EU, a to buď přímo poskytnutím subvence na danou akvizici, nebo nepřímo de facto zvýšením finanční síly nabyvatele. Společnosti, které jsou příjemci finanční podpory vlády nečlenské země, by musely oznamovat své akvizice společností z EU nad stanovenou prahovou hodnotu příslušnému orgánu dohledu. V Bílé knize je jako příslušný orgán dohledu navrhována Komise. Transakce by nemohly být uzavřeny, dokud Komise záležitost nepřezkoumá. Pokud by orgán dohledu zjistil, že se akvizice uskutečňuje s pomocí zahraniční subvence a narušuje jednotný trh, mohl by buď přijmout závazky oznamující strany, které narušení účinně napravují, nebo by v krajním případě mohl akvizici zakázat.
Zahraniční subvence by rovněž mohly mít škodlivý účinek na průběh zadávání veřejných zakázek v EU. Tato otázka je řešena v rámci modulu 3. Díky zahraničním subvencím mohou uchazeči získat nespravedlivou výhodu a například předkládat nabídky pod tržní cenou či dokonce pod úrovní nákladů. Mohou tak získat veřejné zakázky, které by jinak nezískali. V rámci tohoto modulu navrhuje Bílá kniha mechanismus, v jehož rámci by uchazeč musel informovat veřejného zadavatele, zda obdržel finanční příspěvek od země, která není členem EU. Příslušný zadavatel a orgán dohledu by poté posoudili, zda se jedná o zahraniční subvenci a zda tato subvence narušila spravedlivý průběh zadávacího řízení. V takovém případě by byl uchazeč ze zadávacího řízení vyloučen.
Bílá kniha rovněž stanoví způsoby, jak řešit problematiku zahraničních subvencí v případě žádostí o finanční podporu EU. Všechny hospodářské subjekty by měly soutěžit o finanční prostředky EU za stejných podmínek. Zahraniční subvence však mohou tento proces narušit tím, že jejich příjemcům zajistí lepší podmínky pro zažádání o podporu. Bílá kniha navrhuje možnosti, jak těmto nespravedlivým výhodám zabránit. Pokud jde mimo jiné o finanční prostředky rozdělované prostřednictvím veřejných nabídkových řízení nebo grantů, použil by se obdobný postup jako u zadávání veřejných zakázek v EU. Bílá kniha navíc zdůrazňuje, že je důležité zajistit, aby mezinárodní finanční instituce, které provádějí projekty podporované z rozpočtu EU, jako je Evropská investiční banka nebo Evropská banka pro obnovu a rozvoj, uplatňovaly stejný přístup i na zahraniční subvence
Tisková zpráva Evropské komise
Bílá kniha o narovnání podmínek u subvencí ze třetích zemí
Tiskové oddělení ÚOHS
20/057
4. prosince 2025 / Listopadový newsletter ÚOHS: pět let předsedy Petra Mlsny v čele Úřadu, Svatomartinská konference a další novinky V listopadovém newsletteru Úřadu najdete zejména rozsáhlý rozhovor s jeho předsedou Petrem Mlsnou, v němž bilancuje své pětileté působení na Úřadu. Za klíčové úspěchy označuje obnovení...
24. listopadu 2025 / Evropská komise schválila veřejnou podporu ve výši 450 milionů eur na výrobu polovodičů pro společnost Onsemi Dne 21. 11. 2025 Evropská komise schválila veřejnou podporu ve výši 450 milionů EUR (téměř 12 mld. Kč) na rozšíření výrobních kapacit pro výrobu polovodičů v Rožnově pod Radhoštěm
6. listopadu 2025 / Evropská komise zveřejnila doprovodný pracovní dokument k rámci CISAF Evropská komise zveřejnila doprovodný pracovní dokument, který analyzuje, jak rámec pro opatření veřejné podpory na podporu Dohody o čistém průmyslu (Clean Industrial Deal State Aid Framework...
4. listopadu 2025 / ÚOHS posiluje mezinárodní spolupráci a vydává klíčová rozhodnutí Říjen byl pro Úřad měsícem intenzivní činnosti na poli svých kompetencí i mezinárodní spolupráce. Předseda ÚOHS Petr Mlsna podepsal dvě významná memoranda – se slovenským a maďarským...
3. listopadu 2025 / ÚOHS zveřejnil Metodiku k navracení podpory Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil metodickou příručku nazvanou Metodika k navracení podpory dle § 7a zákona č. 215/2004 Sb. Nabytím účinnosti zákona č. 69/2025 Sb...
21. října 2025 / Memorandum ÚOHS a ČTÚ o spolupráci při regulaci a dozoru Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uzavřel nové memorandum o spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem. Dokument podepsali předseda ÚOHS Petr Mlsna a předseda Rady ČTÚ Marek...
20. října 2025 / Hodnocení pravidel státní podpory pro veřejnoprávní vysílání a veřejná konzultace Evropská komise zveřejnila výzvu k předložení faktických podkladů a veřejnou konzultaci s cílem získat podklady pro hodnocení sdělení Komise o použití pravidel státní podpory na veřejnoprávní...
17. října 2025 / Evropská komise potvrzuje relevanci sdělení o zárukách, avšak chystá jejich zjednodušení a zpřesnění Evropská komise představila hodnocení výsledků šetření aktuálnosti sdělení Komise o použití článků 87 a 88 Smlouvy o ES na státní podpory ve formě záruk („Sdělení o zárukách...


