ÚOHS důrazně popírá, že by ve správních řízeních jakkoliv stranil společnosti BusLine
Text se rozsáhle věnuje zejména zadávacímu řízení města Česká Lípa na „Zajištění provozu MAD v České Lípě na období 10 let“, v němž zaznívají z úst zástupců sdružení Oživení zcela mylné informace. V daném případě nelze přehlédnout, že proti této veřejné zakázce nepodal návrh žádný z dodavatelů působících na relevantním trhu. Podnět obdržel ÚOHS od Sdružení Oživení a Transparency International. Úřad se veškerými namítanými skutečnostmi zabýval a posuzoval, zda jsou dány důvody pro zahájení správního řízení z moci úřední. Krátce po obdržení podnětu však zadavatel uzavřel smlouvu. Za takové situace, i pokud by Úřad shledal pochybení na straně zadavatele, neměl zákonnou možnost v rámci správního řízení zasáhnout do výběru dodavatele.
Zcela nepravdivé je tvrzení, že se Úřad „…nezabýval některými argumenty, například požadavkem na kryté stání autobusů“ a že tedy rozhodl v rozporu s dosavadní rozhodovací praxí (případ Třebíč). Česká Lípa totiž krytá stání vůbec nepožadovala a podmínky této veřejné zakázky tedy nelze vůbec srovnávat se skutkovým stavem v uvedeném případě Třebíč, kde požadavek na krytá stání byl a Úřad jej posoudil jako nezákonný.
V rámci podnětu byl naopak šetřen požadavek zadavatele na „Zázemí pro vozidla“, když zadavatel stanovil, že bude hodnotit „zda účastník bude mít od zahájení plnění veřejné zakázky zajištěno odstavování všech vozidel, které bude mít k dispozici pro plnění veřejné zakázky, mimo dálnice, silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace“. Úřad v této souvislosti zjistil, že dodavatelé měli možnost zajistit si vhodné pozemky, ba dokonce měli možnost využít nabídky zadavatele a pronajmout si od něj vhodné plochy, které by sloužily pro odstavování vozidel, popř. i nebytové prostory, které by mohly sloužit jako zázemí pro řidiče, což bylo dalším kritériem hodnocení.
Úřad se rovněž v rámci šetření tohoto podnětu zabýval požadavky zadavatele spočívající v předložení seznamu osob podílejících se na plnění veřejné zakázky a zajištění akce s historickými autobusy. Úřad však dané podmínky nepovažuje za nezákonné.
Seznam řidičů zadavatel požadoval v rámci technické kvalifikace, přičemž zákon zadavateli umožňuje požadovat seznam osob podílejících se na plnění veřejné zakázky. Je legitimním zájmem zadavatele vybrat takového dodavatele, který bude objektivně schopen předmět veřejné zakázky řádně, včas a v odpovídající kvalitě splnit, tedy zda je dodavatel schopen pro plnění veřejné zakázky zajistit dostatečný počet řidičů.
V případě požadavku na akci s historickými autobusy se nejednalo o povinné plnění pro dodavatele. Uvedený požadavek tedy žádnému z dodavatelů nebránil v účasti v zadávacím řízení. Zadavatel na naplnění tohoto kritéria hodnocení ani nevznesl žádné kvalitativní požadavky. Dodavatelům tak byla ponechána volnost, jakým způsobem budou propagovat jimi provozovanou městskou autobusovou dopravu a úměrně tomu tyto náklady, pakliže se k takovému plnění zaváží, zohlední v jejich nabídkové ceně.
Úřad určité pochybnosti o zákonnosti postupu zadavatele shledal pouze v otázce nastavení kvalifikace dodavatelů a zahájil proto správní řízení, v jehož rámci nicméně nakonec porušení zákona neshledal. Proti prvostupňovému rozhodnutí nebyl podán rozklad a je tak zcela irelevantní hledat senzaci v tom, že právní zástupce České Lípy je rovněž členem rozkladové komise předsedy ÚOHS. Do druhého stupně a tedy k rozkladové komisi se toto řízení vůbec nedostalo.
Není rovněž pravdou, že by ÚOHS liknavě rozhodoval ve věci „čtyřmiliardového tendru Libereckého kraje na autobusovou dopravu“. To, že se ÚOHS otevřeným řízením „Výběr dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od roku 2014 do roku 2024“ několikrát opakovaně zabýval, bylo zejména proto, že mu byly v různých fázích zadávacího řízení podány návrhy na zahájení řízení třemi různými navrhovateli (ARRIVA holding Česká republika s.r.o., Bítešská dopravní společnost, spol. s r.o., BusLine,a.s.), a to ve dnech 23. 8. 2012, 12. 12. 2013 a 17. 10. 2014. Pokud návrh na zahájení řízení splňuje formální náležitosti, ÚOHS se věcí musí zabývat vždy. Lze pochopit, že v takovém případě se jedná vždy o situaci, která je pro každého zadavatele nepříjemná, rozhodně z ní však nelze vinit ÚOHS, který jen plní svou zákonnou povinnost.
Není dále pravdou, že by ÚOHS „posvěcoval na Liberecku zakázky získané BusLine za velmi podezřelých okolností“. O zcela opačném postupu ÚOHS svědčí například rozhodnutí o zakázkách na přechodné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti v různých oblastech. Zadavateli Liberecký kraj v něm Úřad uložil zákaz plnění již uzavřené smlouvy se společností BusLine a.s. Uvedená smlouva z 31. 5. 2017 byla podle rozhodnutí Úřadu uzavřena bez předchozího uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoliv byl zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit.
Zcela pravdivé není ani tvrzení, že by ÚOHS „napadl krok Libereckého kraje, který se se rozhodl koupit akcie ČSAD Liberec“. Úřad se pořízením podílu v obchodní společnosti a koupí závodu či jeho části zabýval proto, že navrhovatel BusLine a.s. podal návrh na zahájení správního řízení. Podle pravomocného rozhodnutí z 26. 6. 2018 zadavatel Liberecký kraj v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek směřoval k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení, ačkoliv byl povinen předmětnou veřejnou zakázku zadat v některém z druhů zadávacích řízení uvedených zákoně. V dané věci ÚOHS řešil z odborného pohledu velmi spornou a dosud neřešenou precedenční právní otázku, zda dle českého zákona o zadávání veřejných zakázek pořízení podílu v obchodní společnosti či koupě závodu či jeho části představuje zadání veřejné zakázky či nikoliv. Přes složitost této problematiky si je Úřad jist správností tohoto rozhodnutí a jeho souladu s jazykovým výkladem českých právních předpisů.
Pro úplnost Úřad dodává statistiku šetření podnětů a správních řízení, v nichž jako stěžovatel či vybraný uchazeč figurovala společnost BusLine. Z celkem 30 návrhů a podnětů skončilo 9 ve prospěch společnosti BusLine, 12 v neprospěch a v 9 případech bylo řízení zastaveno.
Tiskové oddělení ÚOHS
19/059
4. prosince 2025 / Listopadový newsletter ÚOHS: pět let předsedy Petra Mlsny v čele Úřadu, Svatomartinská konference a další novinky V listopadovém newsletteru Úřadu najdete zejména rozsáhlý rozhovor s jeho předsedou Petrem Mlsnou, v němž bilancuje své pětileté působení na Úřadu. Za klíčové úspěchy označuje obnovení...
14. listopadu 2025 / ÚOHS aktualizoval sborník rozhodnutí v oblasti veřejných zakázek ve stavebnictví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil konsolidovaný sborník rozhodnutí prvního i druhého stupně v oblasti veřejných zakázek ve stavebnictví za období od ledna 2021 do června...
6. listopadu 2025 / Předseda Úřadu zakázal Ministerstvu obrany uzavřít bez soutěže smlouvu na nákup munice Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad Ministerstva obrany České republiky a pravomocně tak ministerstvu zakázal, aby uzavřelo postupem mimo zadávací...
4. listopadu 2025 / ÚOHS posiluje mezinárodní spolupráci a vydává klíčová rozhodnutí Říjen byl pro Úřad měsícem intenzivní činnosti na poli svých kompetencí i mezinárodní spolupráce. Předseda ÚOHS Petr Mlsna podepsal dvě významná memoranda – se slovenským a maďarským...
31. října 2025 / Krajský soud potvrdil správnost rozhodnutí předsedy Úřadu o Janáčkově kulturním centru Krajský soud v Brně svým rozsudkem ze 30. října 2025 zamítl žalobu společnosti Gardenline s.r.o. proti rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci zadávacího...
20. října 2025 / ÚOHS vydává další aktualizaci sborníku vybraných rozhodnutí z oblasti IT veřejných zakázek Úřad vydal nově aktualizovaný sborník svých vybraných věcně zajímavých meritorních rozhodnutí z oblasti IT veřejných zakázek vydaných v období od ledna 2021 do června 2025
16. října 2025 / Projev předsedy ÚOHS Petra Mlsny na konferenci Asociace pro veřejné zakázky Zveřejňujeme plné znění proslovu předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsny, který zazněl 16. října 2025 ve Valči v úvodu Říjnové konference Asociace pro veřejné...
13. října 2025 / Spolupráce Česka, Slovenska a Maďarska v oblasti veřejného zadávání byla stvrzena memorandem Memorandum o vzájemné spolupráci v oblasti dozoru nad veřejným zadáváním dnes uzavřeli nejvyšší představitelé dozorových orgánů České republiky, Maďarska a Slovenské republiky


