Fakta ke zrušení zakázky na nákup vozidel pro rezort Ministerstva vnitra ČR

26. 7. 2019
Vzhledem k tomu, že v souvislosti s rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o zrušení zadávacího řízení Ministerstva vnitra na nákup automobilů se vyskytla v médiích a na veřejnosti celá řada nepřesností a nepochopení, uvádí ÚOHS souhrn základních skutečností k případu.
  • Zadavatel je obecně povinen umožnit soutěž o veřejnou zakázku. Zadávací podmínky musí být nastaveny nediskriminačně a způsobem, aby bezdůvodně nezvýhodňovaly konkrétního dodavatele. Soutěž dodavatelů o veřejnou zakázku zajišťuje úsporné a efektivní vynakládání veřejných prostředků. Pokud je některý dodavatel zvýhodněn, pak toto zvýhodnění musí být objektivně odůvodněno.
  • Zadavatel v daném případě stanovil několik desítek technických požadavků na vozidla, které však byl schopen splnit pouze jediný dodavatel, čímž vyloučil soutěž o zakázku.
  • ÚOHS se dotázal 12 dodavatelů různých značek automobilů, zda by byli schopni splnit mj. kombinaci tří technických požadavků, a to typ karoserie, minimální velikost zavazadlového prostoru a vnitřní rozměry vozu. Žádný z dodavatelů nebyl schopen kombinaci těchto tří požadavků splnit.
  • Z dokumentace, kterou Ministerstvo vnitra předložilo, vyplývá, že i Ministerstvo vnitra si před zadáváním veřejných zakázek mapovalo situaci na relevantním trhu; i z jeho podkladů vyplývá, že při této kombinaci technických parametrů je vyloučena soutěž mezi dodavateli.
  • U zakázky za více než 2 miliardy korun z kapes daňových poplatníků byla reálně vyloučena soutěž, když podmínky byly bezdůvodně nastaveny tak, že je splňoval pouze vybraný dodavatel.
  • Pro ÚOHS bylo při přezkumu zásadní, že Ministerstvo vnitra nakupovalo automobily pro celý rezort, nikoliv pouze pro Policii ČR. I pro potřeby jiných zadavatelů mělo Ministerstvo vnitra stanoveno stejné technické parametry jako pro vozidla určená pro Policii ČR.
  • Výhrady týkající se diskriminačních podmínek bezdůvodně zvýhodňujících konkrétního dodavatele, Úřad konstatoval pouze ve vztahu k „nepolicejním“ vozům, nikoliv ve vztahu k automobilům pro Policii ČR. Úřad tedy rozhodl v tom smyslu, že dané požadavky nejsou přiměřené předmětu veřejné zakázky jako celku, kdy byla současně poptávána vozidla jak pro Policii ČR, tak i pro ostatních několik desítek zadavatelů.
  • Ani samo Ministerstvo vnitra nebylo schopno předložit objektivní zdůvodnění, proč vozidla o těchto parametrech poptává i pro jiné zadavatele. Požadavky na vozidla Ministerstvo vnitra odůvodňovalo pouze potřebami Policie ČR. Potřebami Policie ČR nelze odůvodňovat potřeby jiných odběratelů vozidel a tímto způsobem omezit soutěž.
  • Z důvodu stejných diskriminačních podmínek ÚOHS již dříve zrušil Ministerstvu vnitra zadávací řízení na nákup automobilů v provedení 4x4, proti tomuto rozhodnutí nebyl podán rozklad. Ministerstvo vnitra přesto opětovně zadávalo veřejnou zakázku na nákup vozidel jak pro Policii ČR, tak pro několik desítek dalších zadavatelů a použilo zcela stejné diskriminační technické požadavky, přestože mohlo předvídat, že přezkumem u ÚOHS neprojdou.

Stručně shrnuto, Ministerstvo vnitra zadávalo zakázku za více než dvě miliardy korun na základě podmínek, které mohl splnit pouze jediný dodavatel. Zadavatel si musel být diskriminačního nastavení podmínek vědom, nedokázal je přitom objektivně zdůvodnit, především ve vztahu k „nepolicejním“ vozidlům.

Tiskové oddělení ÚOHS
19/069/VZ020

25. června 2025 / Krajský soud v Brně potvrdil rozhodnutí Úřadu týkající se výstavby nového jaderného bloku Krajský soud v Brně dnes zamítl žalobu francouzského dodavatele Electricité de France proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci veřejné zakázky zadavatele Elektrárna...

6. června 2025 / Zveřejnili jsme květnový Newsletter ÚOHS Souhrn nejdůležitějších událostí z rozhodovací činnosti i dalších aktivit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vám přinášíme v pravidelném newsletteru

4. června 2025 / NSS zrušil předběžné opatření u zakázky na výstavbu jaderného bloku, plně se ztotožnil s argumenty ÚOHS Nejvyšší správní soud dnes zrušil předběžné opatření, kterým Krajský soud v Brně na konci minulého měsíce zakázal zadavateli Elektrárna Dukovany II a. s. podepsat smlouvu na veřejnou...

22. května 2025 / Předseda ÚOHS definitivně zamítl stížnosti proti zakázce na automatizaci metra Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad dodavatele Stadler Praha s.r.o. a potvrdil tak správnost postupu Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost...

15. května 2025 / Májová konference rozebírala záludnosti kvalifikace a sbližovala pohledy zadavatelů a dodavatelů Ve dnech 13. a 14. května 2025 proběhl již čtvrtý ročník Májové konference o veřejných zakázkách, jejímž pořadatelem je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Před téměř dvěma...

13. května 2025 / Memorandum o spolupráci s Asociací pro veřejné zakázky V rámci probíhající Májové konference podepsal předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna memorandum o spolupráci s Asociací pro veřejné zakázky, kterou zastupoval předseda...

13. května 2025 / Úvodní projev Májové konference o veřejných zakázkách 2025 Úvodní slovo předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsny z Májové konference o veřejných zakázkách, která probíhá v Brně ve dnech 13. a 14. května 2025

7. května 2025 / Newsletter ÚOHS za měsíc duben je k dispozici ke stažení Přinášíme vám pravidelný měsíční souhrn všeho podstatného z rozhodovací, metodické a přednáškové činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
Přístup k dopravní infrastruktuře
Významná tržní síla
Přístup k dopravní infrastruktuře
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en