Úřad uložil zákaz plnění smlouvy na mýtný systém s odkladem na jeden rok
Úřad v opakovaném správním řízení v souladu se závazným právním názorem Krajského soudu v Brně konstatoval, že zadavatel postupoval při uzavření smlouvy v rozporu s uloženým předběžným opatřením, což je důvodem k uložení zákazu plnění smlouvy.
Úřad dále posuzoval, zda v daném případě existují důvody hodné zvláštního zřetele spojené s veřejným zájmem, které vyžadují, aby bylo v plnění smlouvy pokračováno, a zákaz plnění tak byl uložen buď s odkladem, nebo nebyl uložen vůbec. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že důkazní břemeno ohledně prokázání takových důvodů leží výhradně na zadavateli, přičemž zadavatel je ze zákona též omezen, pokud jde o lhůtu, ve které může existenci takových důvodů uplatňovat. Tato lhůta činí 10 dnů od okamžiku, kdy byl zadavateli doručen stejnopis návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy. Po uplynutí této lhůty nelze ani tvrzení, ani návrhy důkazních prostředků měnit nebo rozšiřovat. Právě uvedená zákonná úprava tak představuje jasné limity pro vlastní správní uvážení Úřadu.
Úřad (v souladu s tím, jak bylo pravomocně rozhodnuto ve věci S 629/2016, ve které bylo posuzováno prodloužení smluv se stávajícím dodavatelem mýtného systému) uzavřel, že zadavatel prokázal, že existuje veřejný zájem na nepřetržitém výběru mýta. Tento veřejný zájem spočívá zejména v ochraně života a zdraví občanů a dalších obyvatel České republiky, v zájmu na zachování propustnosti dálnic a silnic I. třídy, zájmu na udržitelném rozsahu provozu těžké nákladní dopravy na páteřních pozemních komunikacích a zájmu na zachování nepřetržitého výběru mýtného v řádu 10,4 – 12 mld. Kč ročně.
Za současného skutkového stavu, kdy má zadavatel k dispozici fungující mýtný systém navrhovatele, však již nelze dovodit, že by zadavatel prokázal, že k ochraně shora uvedených veřejných zájmů nepostačuje odklad zákazu plnění smlouvy o maximální možnou dobu, tj. o 12 měsíců. Během této doby není dle Úřadu vyloučeno, aby zadavatel zajistil výběr mýtného, např. výběrem nového provozovatele stávajícího mýtného systému. V každém případě zadavatel nemožnost takového zajištění výběru mýtného systému neprokázal. Absence výběru mýtného na silnicích I. třídy (které nejsou systémem navrhovatele pokryty), není dle právního názoru Úřadu rozhodná, protože k ochraně veřejných zájmů, jejichž existenci zadavatel prokazoval, není nezbytná, neboť v současné době tyto silnice zpoplatněny nejsou, přičemž tento stav závažné ohrožení veřejného zájmu nezpůsobuje.
Úřad upozorňuje, že proti rozsudku Krajského soudu v Brně, na jehož základě se o návrhu na zákaz plnění opětovně rozhodovalo, podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu s žádostí o přednostní projednání případu. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu může mít na případ zásadní dopady. S ohledem na předchozí rozhodnutí Krajského soudu v Brně, které se týkalo přezkumu totožné zakázky, však nebylo možno správní řízení do doby, než bude věc posouzena Nejvyšším správním soudem, přerušit, protože krajský soud označil takový postup za nezákonný.
Tiskové oddělení ÚOHS
19/085/VZ018 – S0386/2018
9. července 2025 / Zadavatelé mají možnost zjistit údaje o dodavatelích ze třetích zemí v elektronických nástrojích Úřad pro ochranu hospodářské soutěže aktualizoval své stanovisko „Možnost zadavatele definovat účast dodavatele ze třetí země v zadávacím řízení, závěry vyplývající z rozsudku SDEU C-652/22 Kolin“
7. července 2025 / Předseda Petr Mlsna definitivně zamítl návrh v případu „Želivka“ Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad společností SMP Vodohospodářské stavby a.s., a EUROVIA CZ a.s., (Společnost ÚV Želivka, 3. stavba) ve věci zadávacího...
4. července 2025 / Nejzajímavější červnová rozhodnutí a události na ÚOHS Podívejte se na pravidelný měsíční souhrn aktualit z činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
1. července 2025 / Úřad na základě znaleckých posudků potvrdil vyloučení dodavatele PVM z tendru na metro D Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal další rozhodnutí týkající se zadávacího řízení „Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část“...
30. června 2025 / Nejvyšší správní soud definitivně potvrdil chyby bývalého vedení MMR při digitalizaci stavebního řízení Nejvyšší správní soud v minulém týdnu svým rozsudkem definitivně potvrdil, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodoval správně o zakázce na digitalizaci stavebního řízení...
25. června 2025 / Krajský soud v Brně potvrdil rozhodnutí Úřadu týkající se výstavby nového jaderného bloku Krajský soud v Brně dnes zamítl žalobu francouzského dodavatele Electricité de France proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci veřejné zakázky zadavatele Elektrárna...
6. června 2025 / Zveřejnili jsme květnový Newsletter ÚOHS Souhrn nejdůležitějších událostí z rozhodovací činnosti i dalších aktivit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vám přinášíme v pravidelném newsletteru
4. června 2025 / NSS zrušil předběžné opatření u zakázky na výstavbu jaderného bloku, plně se ztotožnil s argumenty ÚOHS Nejvyšší správní soud dnes zrušil předběžné opatření, kterým Krajský soud v Brně na konci minulého měsíce zakázal zadavateli Elektrárna Dukovany II a. s. podepsat smlouvu na veřejnou...