Veřejná konzultace EK k problematice subvencí ze třetích zemí a jejich dopadů na jednotný trh

23. 6. 2020
Evropská komise vydala v minulém týdnu tzv. Bílou knihu, v níž se zabývá rušivými účinky zahraničních subvencí na jednotném trhu Evropské unie. Komise současně zahájila k této problematice veřejnou konzultaci a žádá zúčastněné strany, aby se k možnostem uvedeným v Bílé knize vyjádřily. Konzultace bude probíhat do 23. září 2020.

Zásadní roli při zajišťování spravedlivých podmínek na jednotném trhu hrají v EU pravidla hospodářské soutěže, nástroje na ochranu obchodu a pravidla pro zadávání veřejných zakázek. Subvence poskytované členskými státy proto vždy podléhaly pravidlům EU pro státní podporu. Tomuto dohledu však unikají subvence, které společnostem působícím v EU poskytují vlády nečlenských států, což může mít negativní dopad na hospodářskou soutěž na jednotném trhu. Podle Komise se objevuje stále více případů, kdy se zdá, že zahraniční subvence zjevně napomohly k akvizici společností z EU, ovlivnily investiční rozhodnutí, tržní operace nebo cenovou politiku příjemců případně ovlivnily podávání nabídek ve veřejných zadávacích řízeních v neprospěch „nedotovaných“ společností.

Stávající pravidla na ochranu obchodu se navíc vztahují pouze na vývoz zboží ze třetích zemí, a neřeší tak všechna narušení trhu způsobená zahraničními subvencemi ze zemí mimo EU. V případech, kdy mají zahraniční subvence podobu finančních toků usnadňujících akvizice společností z EU, kdy přímo podporují působení společností v EU nebo kdy usnadňují podávání nabídek ve veřejném zadávacím řízení, zjevně existují nedostatky v regulačním rámci.

Komise proto v Bílé knize navrhuje řešení a požaduje nové nástroje k odstranění těchto nedostatků v platných a účinných právních předpisech. V této souvislosti předkládá několik možných přístupů. První tři možnosti (tzv. „moduly“) jsou zaměřeny na řešení rušivých účinků zahraničních subvencí i) na jednotný trh obecně (modul 1), ii) na akvizice společností z EU (modul 2) a iii) na zadávání veřejných zakázek v EU (modul 3). Nejedná se o alternativy, ale o moduly, které se mohou vzájemně doplňovat. V Bílé knize je rovněž stanoven obecný přístup k zahraničním subvencím v kontextu financování z prostředků EU.

Modul 1 navrhuje zavedení obecného nástroje dohledu nad trhem, který má zachytit všechny možné situace na trhu, v nichž mohou zahraniční subvence jednotný trh narušit. V rámci tohoto modulu by orgán dohledu, kterým by byl příslušný vnitrostátní orgán nebo Komise, mohl na základě jakéhokoli náznaku nebo informací, že společnost působící v EU využívá zahraniční subvence, podniknout příslušné kroky. Pokud by byla existence zahraniční subvence prokázána, orgán by uložil opatření k nápravě pravděpodobného rušivého dopadu, např. vyrovnávací platby, strukturální nápravná opatření či nápravná opatření z hlediska tržního chování. Mohl by však rovněž dospět k názoru, že dotovaná činnost nebo investice má pozitivní dopad, který nad rušivými účinky převažuje, a v šetření dále nepokračovat (tzv. analýza z hlediska zájmů EU).

První modul by mohl být doplněn modulem 2. Tento modul by měl konkrétně řešit narušení způsobená zahraničními subvencemi, které usnadňují akvizice společností v EU. Jeho cílem je zajistit, aby zahraniční subvence neposkytovaly příjemcům nespravedlivou výhodu při získávání (podílů) společností z EU, a to buď přímo poskytnutím subvence na danou akvizici, nebo nepřímo de facto zvýšením finanční síly nabyvatele. Společnosti, které jsou příjemci finanční podpory vlády nečlenské země, by musely oznamovat své akvizice společností z EU nad stanovenou prahovou hodnotu příslušnému orgánu dohledu. V Bílé knize je jako příslušný orgán dohledu navrhována Komise. Transakce by nemohly být uzavřeny, dokud Komise záležitost nepřezkoumá. Pokud by orgán dohledu zjistil, že se akvizice uskutečňuje s pomocí zahraniční subvence a narušuje jednotný trh, mohl by buď přijmout závazky oznamující strany, které narušení účinně napravují, nebo by v krajním případě mohl akvizici zakázat.

Zahraniční subvence by rovněž mohly mít škodlivý účinek na průběh zadávání veřejných zakázek v EU. Tato otázka je řešena v rámci modulu 3. Díky zahraničním subvencím mohou uchazeči získat nespravedlivou výhodu a například předkládat nabídky pod tržní cenou či dokonce pod úrovní nákladů. Mohou tak získat veřejné zakázky, které by jinak nezískali. V rámci tohoto modulu navrhuje Bílá kniha mechanismus, v jehož rámci by uchazeč musel informovat veřejného zadavatele, zda obdržel finanční příspěvek od země, která není členem EU. Příslušný zadavatel a orgán dohledu by poté posoudili, zda se jedná o zahraniční subvenci a zda tato subvence narušila spravedlivý průběh zadávacího řízení. V takovém případě by byl uchazeč ze zadávacího řízení vyloučen.

Bílá kniha rovněž stanoví způsoby, jak řešit problematiku zahraničních subvencí v případě žádostí o finanční podporu EU. Všechny hospodářské subjekty by měly soutěžit o finanční prostředky EU za stejných podmínek. Zahraniční subvence však mohou tento proces narušit tím, že jejich příjemcům zajistí lepší podmínky pro zažádání o podporu. Bílá kniha navrhuje možnosti, jak těmto nespravedlivým výhodám zabránit. Pokud jde mimo jiné o finanční prostředky rozdělované prostřednictvím veřejných nabídkových řízení nebo grantů, použil by se obdobný postup jako u zadávání veřejných zakázek v EU. Bílá kniha navíc zdůrazňuje, že je důležité zajistit, aby mezinárodní finanční instituce, které provádějí projekty podporované z rozpočtu EU, jako je Evropská investiční banka nebo Evropská banka pro obnovu a rozvoj, uplatňovaly stejný přístup i na zahraniční subvence

Tisková zpráva Evropské komise

Bílá kniha o narovnání podmínek u subvencí ze třetích zemí

Tiskové oddělení ÚOHS
20/057

6. června 2025 / Zveřejnili jsme květnový Newsletter ÚOHS Souhrn nejdůležitějších událostí z rozhodovací činnosti i dalších aktivit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vám přinášíme v pravidelném newsletteru

4. června 2025 / NSS zrušil předběžné opatření u zakázky na výstavbu jaderného bloku, plně se ztotožnil s argumenty ÚOHS Nejvyšší správní soud dnes zrušil předběžné opatření, kterým Krajský soud v Brně na konci minulého měsíce zakázal zadavateli Elektrárna Dukovany II a. s. podepsat smlouvu na veřejnou...

22. května 2025 / Předseda ÚOHS definitivně zamítl stížnosti proti zakázce na automatizaci metra Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad dodavatele Stadler Praha s.r.o. a potvrdil tak správnost postupu Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost...

15. května 2025 / Májová konference rozebírala záludnosti kvalifikace a sbližovala pohledy zadavatelů a dodavatelů Ve dnech 13. a 14. května 2025 proběhl již čtvrtý ročník Májové konference o veřejných zakázkách, jejímž pořadatelem je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Před téměř dvěma...

13. května 2025 / Memorandum o spolupráci s Asociací pro veřejné zakázky V rámci probíhající Májové konference podepsal předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna memorandum o spolupráci s Asociací pro veřejné zakázky, kterou zastupoval předseda...

13. května 2025 / Úvodní projev Májové konference o veřejných zakázkách 2025 Úvodní slovo předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Mlsny z Májové konference o veřejných zakázkách, která probíhá v Brně ve dnech 13. a 14. května 2025

7. května 2025 / Newsletter ÚOHS za měsíc duben je k dispozici ke stažení Přinášíme vám pravidelný měsíční souhrn všeho podstatného z rozhodovací, metodické a přednáškové činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

24. dubna 2025 / Rozklad EDF ve věci jaderného tendru byl zamítnut Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl svým druhostupňovým rozhodnutím z 24. 4. 2025 rozklad společnosti Électricité de France proti prvoinstančnímu rozhodnutí...

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
Přístup k dopravní infrastruktuře
Významná tržní síla
Přístup k dopravní infrastruktuře
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en