Požadavek závazného příslibu o budoucím vystavení bankovní záruky je nepřiměřený a diskriminační
Společnost DVP stavby svým návrhem brojila proti zadávacím podmínkám zadavatele, které považuje za nepřiměřené, diskriminační a netransparentní ve dvou aspektech, a to vyšších nárocích na kvalifikaci specialisty bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požadavku závazného příslibu o budoucím vystavení bankovní záruky. V prvním případě Úřad dospěl k odlišnému závěru.
Předmětem plnění veřejné zakázky je demolice stávajícího administrativního objektu Z3 a výstavba nového pavilonu formou modulární výstavby v areálu zadavatele, a to za plného provozu areálu nemocnice. Zadavatel proto požadoval, aby dodavatel disponoval minimálně pětičlenným realizačním týmem zahrnujícím i specialistu BOZP disponujícím osvědčením o vzdělání na úrovni koordinátora BOZP. Úřad shledal tento požadavek vzhledem k okolnostem případu legitimním.
Druhým rozporovaným aspektem je požadavek zadavatele na předložení závazného příslibu banky o budoucím vystavení bankovní záruky již v nabídce uchazeče o zakázku. Zadavatel stanovil v zadávací dokumentaci ve vztahu k dodavateli požadavek na zřízení dvou bankovních záruk ve prospěch zadavatele, a to za řádné provedení předmětu veřejné zakázky ve výši 10 % z celkové ceny díla bez DPH a za odstranění vad díla v záruční době ve výši 5 % z celkové ceny díla bez DPH. Zadavatel požadoval od účastníka zadávacího řízení předložení originálu závazného příslibu banky o vystavení obou bankovních záruk v požadované výši ve prospěch zadavatele jako součást jeho nabídky. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla stanovena ve výši 404 miliony korun bez DPH.
Předseda Úřadu se neztotožnil s posouzením Úřadu v prvním stupni v pohledu na zadavatelem požadované závazné přísliby banky o vystavení bankovních záruk a považuje tento požadavek zadavatele za nepřiměřený a diskriminační. Samotný příslib bankovní záruky není dokladem opravňujícím zadavatele k podpisu smlouvy na plnění veřejné zakázky a nemusí nijak vypovídat o ekonomické stabilitě dodavatele. Relevantním dokladem jsou bankovní záruky, bez jejichž předložení nesmí zadavatel podepsat smlouvu s vybraným dodavatelem. Nicméně náklady na pořízení příslibu bankovní záruky se téměř rovnají získání skutečné bankovní záruky. Navíc se jedná o požadavek nadbytečný a pro dodavatele již nadměrně omezující, se kterým zákon nepočítá, když pro případ zajištění splnění povinností účastníků v zadávacím řízení stanovuje a podrobně upravuje zákon institut jistoty dle § 41 ZZVZ. Další nástroj k zajištění totožných závazků nad rámec jistoty je ve své podstatě již diskriminační a v rozporu se zásadou přiměřenosti, neboť nedůvodně omezuje a narušuje hospodářskou soutěž a proces veřejného zadávání.
Tiskové oddělení ÚOHS
24/121 – R0088/2024
12. března 2025 / Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro...
11. března 2025 / Sborník vybraných rozhodnutí ÚOHS o veřejném zadávání v oblasti sportu v období 2021–2024 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydává sborník věcně zajímavých meritorních prvostupňových i druhostupňových rozhodnutí Úřadu týkajících se veřejných zakázek z oblasti...
7. března 2025 / Newsletter ÚOHS tentokrát přináší mimo jiné rozhovor s novým hlavním ekonomem Vydali jsme druhé číslo publikace shrnující činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za poslední kalendářní měsíc
6. března 2025 / Poslední příležitost přihlásit se na Májovou konferenci o veřejných zakázkách Už jen poslední volná místa zbývají na letošní ročník Májové konference o veřejných zakázkách, kterou pořádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 13. a 14. května 2025 v Brně
4. března 2025 / Předseda Úřadu zamítl rozklad proti rozhodnutí o Černé kostce, vyloučení dodavatele proběhlo v souladu se zákonem Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna svým rozhodnutím zamítl rozklad společnosti „KAMI – BBP group“ a potvrdil tak zákonnost jejího vyloučení ze zadávacího...
3. března 2025 / Další metodický den představí nejzajímavější rozhodnutí o veřejných zakázkách z minulého roku Ve čtvrtek 24. 4.2025 pořádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže díky spolupráci se společností Everesta šestý metodický den. Zkušení odborníci na veřejné zakázky z ÚOHS nachystali...
28. února 2025 / Úřad vyhověl také návrhu společnosti „PVM Metro DII JV“ a zrušil výběr dodavatele další výstavby metra D Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal další prvostupňové rozhodnutí týkající se zadávacího řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy „Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek...
26. února 2025 / Společnost Westinghouse stáhla svůj návrh proti „jadernému tendru“, řízení bude zastaveno Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel od společnosti Westinghouse Electric Company LLC zpětvzetí návrhu i rozkladu ve věci veřejné zakázky zadavatele Elektrárna Dukovany II, a...