číslo jednací: 13108/2025/452
spisová značka: S0128/2025/PR
Instance | I. |
---|---|
Věc | Nesplnění oznamovací povinnosti |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | ostatní (dle zákona o dráhách) |
Výrok | § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb. § 51 odst. 10 písm. d) zákona č. 266/1994 Sb. |
Rok | 2025 |
Datum nabytí právní moci | 23. 4. 2025 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0128/2025/PR Číslo jednací: ÚOHS-13108/2025/452 |
|
Brno 10. 4. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, příslušný k projednání přestupků podle § 52a odst. 1 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 78 a § 88 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0128/2025/PR ve věci možného porušení podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, vedeném s účastníkem řízení, společností Traťová strojní společnost, a.s., IČO 04946685, se sídlem Musílkova 257/48, Košíře, 150 00 Praha, vydává podle § 90 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 150 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, tento
PŘÍKAZ:
I.
Účastník řízení Traťová strojní společnost, a.s., IČO 04946685, se sídlem Musílkova 257/48, Košíře, 150 00 Praha tím, že:
I. V období od 17. 5. 2024 do 10. 2. 2025 jako provozovatel veřejně nepřístupné vlečky TSS Ostrava, ev. č. úředního povolení ÚP/2024/5646, nesdělil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že jde o vlečku, jejíž užití je povinen umožnit způsobem podle § 22a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, čímž v rozporu s § 22a odst. 5 téhož zákona nesplnil svou oznamovací povinnost, a dále
II. V období od 15. 6. 2024 do 10. 2. 2025 jako provozovatel veřejně nepřístupné vlečky TSS Borohrádek, ev. č. úředního povolení ÚP/2024/5647, nesdělil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že jde o vlečku, jejíž užití je povinen umožnit způsobem podle § 22a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, čímž v rozporu s § 22a odst. 5 téhož zákona nesplnil svou oznamovací povinnost,
čímž se dopustil přestupku podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 8 zákona č. 250/2016 Sb.,o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
II.
Podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 41 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, se účastníku řízení, Traťová strojní společnost, a.s., za přestupky uvedené ve výroku I. tohoto příkazu ukládá úhrnná pokuta ve výši 50 000 Kč (slovy: padesát tisíc korun českých).
Uložená pokuta je splatná do 30 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto příkazu.
Odůvodnění
I. Zahájení a průběh řízení
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též „Úřad“) dnem doručení tohoto příkazu zahájil pod sp. zn. ÚOHS-S0128/2025/PR s účastníkem řízení, společností Traťová strojní společnost, a.s., IČO 04946685, se sídlem Musílkova 257/48, Košíře, 150 00 Praha (dále též „účastník řízení“), správní řízení z moci úřední ve věci možného spáchání přestupku stanoveného v § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o dráhách“), spočívajícího v nesplnění oznamovací povinnost vůči Úřadu účastníkem řízení v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách (dále též „řízení o přestupku“).
2. Účastník řízení je provozovatelem vleček podle § 3 odst. 1 písm. d) zákona o dráhách. Jedná se o vlečky TSS Ostrava, ev. č. 5646 (dále též „vlečka č. 1“), a TSS Borohrádek, ev. č. 5647 (dále též „vlečka č. 2“, popř. společně jako „předmětné vlečky“).
3. V rámci výkonu úřední činnosti zaslal Úřad účastníkovi řízení žádost o sdělení informací o jím provozovaných vlečkách č. j. ÚOHS-02774/2025/452 ze dne 29. 1. 2025, sp. zn. ÚOHS-V0240/2024/DD.
4. Odpověď na tuto žádost obdržel Úřad dne 11. 2. 2025. V odpovědi účastník řízení uvedl, že předmětné vlečky slouží jako spojení s drahami jiných vlastníků (dále též „oznámení vleček“). Splnění povinnosti podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách účastník řízení nedoložil.
5. Na základě vyhodnocení dostupných informací a podkladů vydal Úřad tento příkaz.
II. Předpisy upravující předmět řízení
6. Podmínky provozování vleček upravuje obzvláště § 22a zákona o dráhách. Jeho odstavce 1, 2 a 4 definují vlečky veřejně přístupné a veřejně nepřístupné. Odstavec 3 uvádí podmínky, za kterých je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit její užití dopravci. Odstavec 6 zakládá Úřadu povinnost vést seznamy takových vleček, které splňují podmínky odstavců 1 a 3.
7. Ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak stanovuje provozovateli vlečky veřejně přístupné (srov. § 22a odst. 2 zákona o dráhách) nebo veřejně nepřístupné s povinností umožnit dopravci užití (srov. § 22a odst. 1 a 3 zákona o dráhách) povinnost sdělit Úřadu, že se jím provozovaná vlečka stala veřejně přístupnou, že je povinen umožnit užití jím provozované vlečky způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, nebo zda došlo u jím provozované vlečky ke změně přístupnosti nebo povinnosti umožnit její užití podle uvedených ustanovení, a to do 10 pracovních dnů od dne, kdy k dané skutečnosti došlo.
8. Ve věci oznamování vleček došlo k významné změně zákonem č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále též „zákon č. 367/2019 Sb.“), který nabyl platnosti dne 31. 12.2019 a účinnosti dne 15. 1. 2020.
9. Právní úprava před touto novelizací (tj. do 14. 1. 2020) vyžadovala, aby provozovatel vlečky sdělil Úřadu (v předmětné době Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře) informaci o její nepřístupnosti vč. odůvodnění. Novela provedená zákonem č. 367/2019 Sb. změnila způsob oznamování vleček na způsob fakticky opačný; provozovatel vlečky nyní Úřadu oznamuje vlečky, které jsou veřejně přístupné (§ 22a odst. 2 zákona o dráhách), popř. veřejně nepřístupné s povinností umožnit dopravci užití (§ 22a odst. 1 a 3 zákona o dráhách).
10. Do 14. 1. 2020 tedy Úřad v souladu se zákonem žádné seznamy vleček (ať už veřejně přístupných nebo nepřístupných) fakticky nevedl, přičemž tato povinnost byla stanovena provozovatelům vleček ve smyslu § 22a odst. 3 zákona o dráhách, ve znění účinném do 31. 12. 2019. Z uvedeného důvodu nelze předpokládat zahrnutí jakékoli vlečky oznámené před nabytím účinnosti novely zákona o dráhách provedené zákonem č. 367/2019 Sb. do seznamu vedeného Úřadem v souladu s § 22a odst. 6 zákona o dráhách ve znění účinném od 15. 1. 2020, a je proto nutné oznámení provozovatelem vlečky podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách.
11. Byl-li provozovatel veřejně nepřístupné vlečky ke dni nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb. povinen umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, vztahovala se na něj povinnost tuto skutečnost Úřadu oznámit podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách a čl. II odst. 2 zákona č. 367/2019 Sb. do 1 měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tedy do 17. 2. 2020.
12. V aktuální úpravě platí, že provozovatel veřejně nepřístupné vlečky, který se stal jejím provozovatelem po nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb., a který je povinen umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, má povinnost tuto skutečnost Úřadu oznámit podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách do 10 pracovních dnů od dne, kdy k dané skutečnosti došlo. S tím, že Úřad nahlášenou vlečku podle § 22a odst. 6 zákona o dráhách zahrne do příslušného seznamu.
13. Úřad pro úplnost uvádí, že do 31. 3. 2017 provozovatelům vleček oznamovací povinnost uložena nebyla. V období od 1. 4. 2017 do 31. 12. 2023 stanovil zákon o dráhách provozovatelům vleček oznamovací povinnosti vůči Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (viz bod 13 tohoto příkazu). Regulační role Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře přešla od 1. 1. 2024 na Úřad v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 464/2023 Sb., kterým se mění a ruší některé zákony v souvislosti se zrušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
III. Posouzení předmětných vleček
14. Úřad vyhodnotil, že oznamovací povinnost u předmětných vleček účastník řízení splnil dne 11. 2. 2025 výše uvedeným oznámením předmětných vleček. Úřad následně posuzoval, zda k tomuto oznámení došlo v zákonných lhůtách.
Vlečka č. 1 – TSS Ostrava, ev. č. 5466
15. Provozovatelem vlečky č. 1 se účastník řízení stal dne 1. 5. 2024 na základě úředního povolení ev. č. ÚP/2024/5466. Vlečka je vlečkou veřejně nepřístupnou s povinností umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách
16. Do vlečky č. 1 je zaústěna vlečka OHV Ostrava, ev. č. 4222.
17. Jak je uvedeno výše v oddílu Předpisy upravující předmět řízení, na tuto vlečku se tedy vztahuje ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách. Tuto vlečku měl proto účastník řízení oznámit Úřadu nejpozději do 16. 5. 2024. Takové sdělení před obdržením oznámení vleček dne 11. 2. 2025 Úřad neeviduje.
Vlečka č. 2 – TSS Borohrádek, ev. č. 5467
18. Provozovatelem vlečky č. 2 se účastník řízení stal dne 1. 6. 2024 na základě úředního povolení ev. č. ÚP/2024/5467. Vlečka je vlečkou veřejně nepřístupnou s povinností umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách.
19. Vlečka č. 2 se kříží a stýká s vlečkou Vlečka Serafin Campestrini s.r.o., ev. č. 5537.
20. Jak je uvedeno výše v oddílu Předpisy upravující předmět řízení, na tuto vlečku se tedy vztahuje ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách. Tuto vlečku měl proto účastník řízení oznámit Úřadu nejpozději do 14. 6. 2024. Takové sdělení před obdržením oznámení vleček dne 11. 2. 2025 Úřad neeviduje.
Vyhodnocení souladu oznámení předmětné vlečky s legislativou
21. Úřad posoudil soulad oznámení jednotlivých předmětných vleček s výše uvedenými právními předpisy. Předmětné vlečky nebyly oznámeny ve lhůtách souladných s platnou a účinnou legislativou.
IV. Posouzení přestupku a stanovení výše správního trestu
Naplnění skutkové podstaty přestupku
22. Podle § 5 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o odpovědnosti za přestupky“), je přestupkem společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin.
23. Z úředních povolení vydaných k předmětným vlečkám je zřejmé, že účastník řízení se stal provozovatelem vlečky č. 1 dne 1. 5. 2024, tudíž oznamovací povinnost k této vlečce byl povinen splnit do 16. 5. 2024. Provozovatelem vlečky č. 2 se účastník řízení stal dne 1. 6. 2024, tudíž oznamovací povinnost k této vlečce byl povinen splnit do 14. 6. 2024.
24. Jak Úřad uvedl výše, účastník řízení tedy postupoval protiprávně, když v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách neoznámil Úřadu vlečku č. 1 do 16. 5. 2024 a vlečku č. 2 do 14. 6. 2024.
25. Zákonná lhůta stanovená pro oznámení vlečky č. 1 ustanovením § 22a odst. 5 zákona o dráhách tedy marně uplynula dne 16. 5. 2024. Zákonná lhůta stanovená pro oznámení vlečky č. 2 ustanovením § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak marně uplynula dne 14. 6. 2024.
26. Zákonem chráněným zájmem je umožnění a podpora hospodářské soutěže na železničním trhu. Aby k této soutěži mohlo dojít, musí mít dopravce informace o možnostech přístupu na vlečky. To vyplývá např. z důvodové zprávy k zákonu č. 367/2019 Sb, kde se k § 22a uvádí: „Za účelem zvýšení informovanosti dopravců se navrhuje, aby Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře v souladu s navrhovaným zněním odstavce 6 zveřejňoval seznam veřejně přístupných vleček a seznam veřejně nepřístupných vleček, jejichž užití jsou jejich provozovatelé povinni umožnit způsobem podle odstavce 3, jakož i seznam jejich provozovatelů.“
27. Společenskou škodlivost je třeba spatřovat v porušení zásady transparentnosti a nediskriminačního přístupu k železniční infrastruktuře a službám uvedeným pod bodem 34 preambule směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru a v potenciálním narušení hospodářské soutěže při provozování drážní dopravy.
28. Podle ustanovení § 51 odst. 6 písm. b) zákona o drahách se právnická nebo podnikající osoba jako provozovatel dráhy nebo dopravce dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách nesplní oznamovací povinnost vůči Úřadu.
29. Podle § 12 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky platí, že jestliže ke spáchání přestupku zákon vyžaduje zvláštní vlastnost, způsobilost nebo postavení pachatele, může být pachatelem pouze ten, kdo požadovanou vlastnost, způsobilost nebo postavení má. Účastník řízení je právnickou osobou. Současně plní funkci provozovatele vlečky podle zákona o dráhách. S ohledem na výše uvedené je zřejmé, že účastník řízení splňuje požadavky § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách na zvláštní postavení pachatele, tj. postavení právnické osoby a provozovatele vlečky.
30. Jak Úřad uzavřel výše v tomto příkazu, účastník řízení nesplnil v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách oznamovací povinnost uloženou mu tímto ustanovením. Nesplnění povinnosti podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak je v § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách výslovně označeno jako přestupek.
31. Z výše uvedeného vyplývá, že účastník řízení páchal od 17. 5. 2024 přestupek podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách a od 15. 6. 2024 další přestupek podle téhož ustanovení. Protiprávní stav v obou případech účastník řízení udržoval do 10. 2. 2025 – dne 11. 2. 2025 došlo k oznámení předmětných vleček Úřadu.
Trvající přestupek
32. Úřad vyhodnotil, že v případě jednání účastníka řízení jde o přestupky trvající podle § 8 zákona o odpovědnosti za přestupky. Takový přestupek spočívá ve vyvolání a následném udržování protiprávního stavu nebo udržování protiprávního stavu, který nebyl pachatelem vyvolán. Podstatným znakem trvajícího přestupku tedy je, že se nejedná o jednorázový přestupek, nýbrž je sankcionováno právě udržování protiprávního stavu pachatelem po určitý časový úsek. Trvající přestupek je ukončen až ukončením protiprávního stavu.
33. Úřad konstatuje, že účastník řízení vyvolal protiprávní stav nesplněním oznamovací povinnosti uložené výše uvedenými právními předpisy, a tento protiprávní stav udržoval až do dne doručení oznámení předmětných vleček Úřadu.
34. Znak trvání se podle judikatury Nejvyššího správního soudu „vyznačuje plynulostí navozeného protiprávního stavu, který existuje nepřetržitě až do jeho ukončení. Zákonodárce při vymezení trvajícího trestného činu spatřuje škodlivost činu právě v tom, že pachatel udržuje protiprávní stav a postihováno je toto udržování protiprávního stavu. Míra škodlivosti činu se postupem doby buď nemění, anebo se zvětšuje tím více, čím déle čin trvá.“[1]
35. Je zcela nepochybné, že jednání účastníka řízení naplňuje plynulost navozeného protiprávního stavu, neboť, jak je uvedeno výše, jako provozovatel předmětných veřejně nepřístupných vleček, splňujících podmínku § 22a odst. 3 zákona o dráhách, měl zákonnou povinnost oznámit tyto vlečky Úřadu, aby je tento v souladu s § 22a odst. 6 zákona o dráhách zveřejnil na svých internetových stránkách. Toto však účastník řízení učinil až 11. 2. 2025; do té doby jím navozený protiprávní stav udržoval. Do té doby tím soustavně ztěžoval přístup dopravců k informacím o předmětných vlečkách.
36. Protiprávní stav tedy účastník řízení udržoval u vlečky č. 1 od 17. 5. 2024 do 10. 2. 2025, u vlečky č. 2 pak od 15. 6. 2024 do 10. 2. 2025. Tento protiprávní stav během obou uvedených období účastník řízení ani dočasně neodstranil.
37. Úřad pro úplnost dodává, že ke dni vydání tohoto příkazu již jsou na internetových stránkách Úřadu předmětné vlečky zveřejněny, a to na základě oznámení vleček účastníkem řízení ze dne 11. 2. 2025.
Prověření zániku odpovědnosti za přestupky
38. Úřad se před uložením správního trestu zabýval tím, zda nedošlo k zániku odpovědnosti za přestupek. Podle § 30 písm. b) zákona o odpovědnosti za přestupky činí v tomto případě promlčecí doba 3 roky, neboť za přestupek podle § 51 odst. 9 písm. a) zákona o dráhách lze podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách uložit pokutu do výše 1 000 000 Kč.
39. Jedná se o trvající přestupek. Promlčecí doba u trvajícího přestupku počíná podle § 31 odst. 2 písm. c) zákona o odpovědnosti za přestupky běžet dnem následujícím po dni, kdy došlo k odstranění protiprávního stavu. K odstranění protiprávní stavu došlo dne 11. 2. 2025, kdy účastník řízení oznámil předmětné vlečky Úřadu.
40. Promlčecí doba, která začala v případě obou projednávaných přestupků běžet dne 12. 2. 2025, dosud neuplynula, k promlčení přestupků nedošlo a odpovědnost účastníka řízení nezanikla.
Přitěžující a polehčující okolnosti
41. Při stanovení druhu trestu a jeho výměry přihlédl Úřad s ohledem na okolnosti případu podle § 37 až § 40 zákona o odpovědnosti za přestupky zejména k povaze a závažnosti přestupku, k významu zákonem chráněného zájmu, k významu a rozsahu následku přestupku, k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem, ke způsobu a okolnostem spáchání přestupku, k významu a rozsahu následků přestupku a k povaze pachatele.
42. Účastník řízení v reakci na žádost Úřadu dne 11. 2. 2025 oznámil, že se v případě předmětných vleček jedná o vlečky, na které se vztahuje povinnost vyplývající z § 22a odst. 3 zákona o dráhách, což Úřadu umožnilo zveřejnit předmětné vlečky v seznamu, který na svých stránkách vede na základě § 22a odst. 6 zákona o dráhách. To Úřad považuje za polehčující okolnost.
43. Oznámení předmětných vleček bylo Úřadu doručeno dne 11. 2. 2025. Z toho vyplývá, že účastník řízení zmeškal zákonnou lhůtu pro oznámení u vlečky č. 1 o bezmála devět měsíců a u vlečky č. 2 o bezmála osm měsíců. K oznámení předmětných vleček však došlo až v návaznosti na výzvu Úřadu, nikoli samotnou aktivitou účastníka řízení, nýbrž v návaznosti na úřední činnost Úřadu. To Úřad považuje za přitěžující okolnost.
Stanovení výše pokuty ve společném řízení a postavení účastníka řízení
44. Podle § 88 odst. 1 a 3 zákona o odpovědnosti za přestupky projednal Úřad oba dva přestupky ve společném řízení, neboť účastník řízení se dopustil více přestupků, jejichž skutková podstata se týká porušení právních povinností vyskytujících se ve stejné oblasti veřejné správy, a k jejichž projednání je příslušný týž správní orgán. Současně ani jeden z těchto přestupků nebyl spáchán po zahájení řízení o jiném z nich. V daném případě se účastník řízení dopustil nečinností ve více případech naplnění stejných skutkových podstat. Jde tedy o vícečinný souběh stejnorodý.
45. Podstata ukládání úhrnného trestu za vícečinný souběh přestupků ve společném řízení spočívá v privilegované formě potrestání pachatele za přestupky spáchané před zahájením řízení. Podle § 41 odst. 1 zákona o odpovědnosti za přestupky platí, že za dva nebo více přestupků téhož pachatele projednaných ve společném řízení se uloží správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejpřísněji trestný. Jsou-li horní hranice sazeb pokut stejné, jako v tomto případě, uloží se správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejzávažnější.
46. Podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách lze za přestupek podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách uložit pokutu do 1 000 000 Kč.
47. Za závažnější z v tomto řízení projednávaných dvou přestupků Úřad považuje neoznámení vlečky č. 1, jelikož účastník zmeškal zákonnou lhůtu pro oznámení této vlečky o bezmála devět měsíců.
48. Za popsaný závažnější přestupek neoznámení vlečky č. 1 by Úřad považoval za odpovídající uložit samostatnou pokutu ve výši 40 000 Kč.
49. Jelikož se v tomto řízení jedná o společné řízení celkem o dvou přestupcích, zohledňuje Úřad při stanovení trestu v souladu se zásadou absorpční i tento další přestupek, a to tak, že za druhý přestupek navýšil částku pokuty za závažnější přestupek o 20 %.
50. Po zohledněnívýše uvedeného vč. polehčujících a přitěžujících okolností Úřad výrokem II. uložil úhrnnou pokutu ve výši 50 000 Kč.
51. Úřad při stanovení výše pokuty přihlédl k povaze činnosti a aktuálním majetkovým poměrům účastníka řízení, přičemž vycházel z poslední zveřejněné účetní závěrky účastníka řízení za rok 2023 (viz Obchodní rejstřík, číslo listiny B 26069/SL41/MSPH).[2]
52. Podle individuální účetní závěrky za hospodářský rok začínající 1. dubna 2022 a končící 31. března 2023 (tj. k 31. 3. 2023) činila celková aktiva účastníka řízení (…anonymizováno…) Kč. Výše pokuty vychází na cca 0,003 % z celkových aktiv. Proto se Úřad domnívá, že stanovená výše pokuty nemůže ohrozit existenci ani podnikatelskou činnost účastníka řízení.
53. S ohledem na majetkové poměry účastníka řízení nelze pokutu v této výši považovat za likvidační ani omezující. Pokuta uložená účastníkovi řízení naplňuje obě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona.
54. Uložená pokuta je podle § 46 odst. 2 zákona o odpovědnosti za přestupky splatná do 30 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto příkazu na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. 19-24825621/0710 vedený u České národní banky, variabilní symbol 04946685.
V. Závěr
55. V předmětném řízení Úřad po posouzení zjištěných informací a doložených podkladů rozhodl, že účastník řízení v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách neoznámil v zákonem stanovených lhůtách Úřadu, že je provozovatelem dvou předmětných vleček.
56. Uvedeným porušením povinnosti a následným udržováním protiprávního stavu se účastník řízení dopustil dvou přestupků podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách, jelikož v rozporu s § 22a odst. 5 nesplnil oznamovací povinnost vůči Úřadu.
57. Proto Úřad rozhodl výrokem I. o spáchání dvou přestupků účastníkem řízení, a to při společném řízení o obou těchto přestupcích.
58. V návaznosti na výrok I. Úřad rozhodl výrokem II. o uložení úhrnné pokuty účastníkovi řízení za spáchání obou těchto přestupků.
Poučení
Proti tomuto příkazu může účastník řízení podle § 150 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 8 dnů ode dne jeho oznámení odpor, a to u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Odboru přístupu k dopravní infrastruktuře, třída Kpt. Jaroše 7, 602 00 Brno. Lhůta pro podání odporu se počítá ode dne následujícího po dni doručení tohoto příkazu. Podáním odporu se příkaz ruší a řízení pokračuje; to neplatí, byl-li podán nepřípustný nebo opožděný odpor. Správní orgán vyrozumí podatele o podání nepřípustného nebo opožděného odporu. Lhůty pro vydání rozhodnutí začínají znovu běžet dnem podání odporu. Zpětvzetí odporu není přípustné. Příkaz, proti němuž nebyl podán odpor, se stává pravomocným a vykonatelným rozhodnutím.
JUDr. Petr Solský
místopředseda Úřadu
Obdrží:
Traťová strojní společnost, a.s., Musílkova 257/48, 15000 Praha, datová schránka ucysdk6
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 10. 2016, č. j. 3 As 205/2015-29.
[2] Srov. Výroční zpráva rok 2023 [online]. or.justice.cz. [cit. 9. 4. 2025]. Dostupné z: <https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=80184050&subjektId=929314&spis=1245272>