číslo jednací: 19328/2025/400
spisová značka: S0129/2025/PR
Instance | I. |
---|---|
Věc | Nesplnění oznamovací povinnosti |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | ostatní (dle zákona o dráhách) |
Výrok | § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb. § 51 odst. 10 písm. d) zákona č. 266/1994 Sb. |
Rok | 2025 |
Datum nabytí právní moci | 12. 6. 2025 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0129/2025/PR Číslo jednací: ÚOHS-19328/2025/400 |
|
Brno 27. 5. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, příslušný k projednání přestupků podle § 52a odst. 1 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 78 a § 88 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0129/2025/PR, zahájeném dne 4. 4. 2025, ve věci možného porušení podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, vedeném s účastníkem řízení, společností VA Progres s.r.o., IČO 27762190, se sídlem Kunín č. p. 4, 742 53 Kunín, vydává podle § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, toto
ROZHODNUTÍ:
I.
Účastník řízení, společnost VA Progres s.r.o., se tím, že v období od 18. 2. 2020 do 3. 2. 2025 jako provozovatel veřejně nepřístupné vlečky vlečka EXPOL TRADE Šenov u Nového Jičína, ev. č. úředního povolení ÚP/2008/4113, nesdělil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že jde o vlečku, jejíž užití je povinen umožnit způsobem podle § 22a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, čímž v rozporu s § 22a odst. 5 téhož zákona ve spojení s čl. II bodu 2 zákona č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění pozdějších předpisů, nesplnil svou oznamovací povinnost, dopustil přestupku podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,ve spojení s § 8 zákona č. 250/2016 Sb.,o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
II.
Účastník řízení, společnost VA Progres s.r.o., se tím, že v období od 18. 2. 2020 do 3. 2. 2025 jako provozovatel veřejně nepřístupné vlečky VOP CZ Šenov u Nového Jičína, ev. č. úředního povolení ÚP/2015/5013, nesdělil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že jde o vlečku, jejíž užití je povinen umožnit způsobem podle § 22a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, čímž v rozporu s § 22a odst. 5 téhož zákona ve spojení s čl. II bodu 2 zákona č. 367/2019 Sb. nesplnil svou oznamovací povinnost, dopustil přestupku podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,ve spojení s § 8 zákona č. 250/2016 Sb.,o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
III.
Účastník řízení, společnost VA Progres s.r.o., se tím, že v období od 18. 2. 2020 do 3. 2. 2025 jako provozovatel veřejně nepřístupné vlečky Linde Gas a.s., výrobní centrum SC6 Ostrava Kunčice, ev. č. úředního povolení ÚP/2018/5286, nesdělil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že jde o vlečku, jejíž užití je povinen umožnit způsobem podle § 22a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, čímž v rozporu s § 22a odst. 5 téhož zákona ve spojení s čl. II bodu 2 zákona č. 367/2019 Sb. nesplnil svou oznamovací povinnost, dopustil přestupku podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,ve spojení s § 8 zákona č. 250/2016 Sb.,o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
IV.
Účastník řízení, společnost VA Progres s.r.o., se tím, že v období od 17. 7. 2024 do 3. 2. 2025 jako provozovatel veřejně nepřístupné vlečky Ostroj a. s., ev. č. úředního povolení ÚP/2024/5650, nesdělil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že jde o vlečku, jejíž užití je povinen umožnit způsobem podle § 22a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, čímž v rozporu s § 22a odst. 5 téhož zákona nesplnil svou oznamovací povinnost, dopustil přestupku podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,ve spojení s § 8 zákona č. 250/2016 Sb.,o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
V.
Podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 41 zákona č. 250/2016 Sb.,o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, se účastníkovi řízení, společnosti VA Progres s.r.o., za přestupky uvedené ve výrocích I. až IV. tohoto rozhodnutí ukládá úhrnná pokuta ve výši 100 000 Kč (slovy: jedno sto tisíc korun českých).
Uložená pokuta je splatná do 30 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
VI.
Podle § 95 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 79 odst. 5 zákona č. 500/2004, správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení, ve znění pozdějších předpisů, se účastníkovi řízení, společnosti VA Progres s.r.o., ukládá povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou ve výši 2 500 Kč (slovy: dva tisíce pět set korun českých).
Náklady řízení jsou splatné do 30 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
Odůvodnění:
I. Zahájení a průběh řízení
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též „Úřad“) doručením příkazu č. j. ÚOHS-12373/2025/400 (dále též „příkaz“) dne 4. 4. 2025 zahájil pod sp. zn. ÚOHS-S0129/2025/PR s účastníkem řízení, společností VA Progres s.r.o., IČO 27762190, se sídlem Kunín č. p. 4, 742 53 Kunín (dále též „účastník řízení“), správní řízení z moci úřední ve věci možného spáchání přestupku stanoveného v § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o dráhách“), spočívajícího v nesplnění oznamovací povinnost vůči Úřadu účastníkem řízení v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách (dále též „řízení o přestupku“).
2. Účastník řízení je provozovatelem vleček podle § 3 odst. 1 písm. d) zákona o dráhách. Jedná se o vlečky vlečka EXPOL TRADE Šenov u Nového Jičína, ev. č. 4113 (dále též „vlečka č. 1“), VOP CZ Šenov u Nového Jičína, ev. č. 5013 (dále též „vlečka č. 2“), Linde Gas a.s., výrobní centrum SC6 Ostrava Kunčice, ev. č. 5286 (dále též „vlečka č. 3“), a Ostroj a. s., ev. č. 5650 (dále též „vlečka č. 4“, popř. společně jako „předmětné vlečky“).
3. Na základě úřední činnosti zaslal Úřad účastníkovi řízení žádost o sdělení informací o jím provozovaných vlečkách č. j. ÚOHS-02810/2025/452 ze dne 23. 1. 2025, sp. zn. ÚOHS-V0249/2024/DD.
4. Odpověď na tuto žádost obdržel Úřad dne 4. 2. 2025; k odpovědi bylo přiloženo úřední povolení vlečky č. 4 a seznam vleček provozovaných účastníkem řízení (dále též „oznámení vleček“).
5. Úřad v návaznosti na tuto odpověď zaslal účastníkovi řízení doplňující žádost o sdělení informací k předmětným vlečkám č. j. ÚOHS-05025/2025/452 ze dne 10. 2. 2025, sp. zn. ÚOHS-V0249/2024/DD. Součástí žádosti byla výzva k doložení oznámení těchto vleček podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách Úřadu.
6. V odpovědi ze dne 14. 2. 2025 účastník řízení uvedl, že předmětné vlečky jsou vlečkami veřejně nepřístupnými, jejichž užití jakožto provozovatel umožní podle ustanovení § 22a odst. 3 zákona o dráhách. Splnění povinnosti podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách účastník řízení nedoložil.
7. Úřad následně požádal dne 28. 2. 2025 dopisem č. j. ÚOHS-07908/2025/452 o součinnost ve věci předmětných vleček Drážní úřad.
8. Odpověď obdržel dopisem č. j. DUCR-6951/25/Bp ze dne 11. 3. 2025. Tato odpověď obsahovala úřední povolení předmětných vleček, vč. změn těchto povolení, týkajících se zaústění dalších vleček do vleček předmětných.
9. Na základě vyhodnocení dostupných informací a podkladů vydal Úřad dne 4. 4. 2025 příkaz, který byl téhož dne doručen účastníkovi řízení.
10. Proti příkazu podal účastník řízení dne 10. 4. 2025 včasný odpor č. j. 08-04/2025VA (dále též „odpor“). Podáním odporu se podle § 150 odst. 3 věty druhé zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též „správní řád“), příkaz ruší a předmětné správní řízení pokračuje.
11. Úřad doručil účastníkovi řízení dne 15. 4. 2025 oznámení o pokračování v řízení a ukončení dokazování č. j. ÚOHS-13855/2025/452 ze dne 14. 4. 2025, kterým jej zároveň informoval o možnosti nahlédnout do spisu, seznámit se s podklady rozhodnutí, a vyjádřit se před vydáním rozhodnutí k těmto podkladům.
12. Účastník řízení nahlédl do předmětného spisu dne 24. 4. 2025. Možnosti vyjádřit se následně k podkladům účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.
II. Předpisy upravující předmět řízení
13. Podmínky provozování vleček upravuje obzvláště § 22a zákona o dráhách. Jeho odstavce 1, 2 a 4 definují vlečky veřejně přístupné a veřejně nepřístupné. Odstavec 3 uvádí podmínky, za kterých je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit její užití dopravci. Odstavec 6 ukládá Úřadu povinnost vést seznamy takových vleček, které splňují podmínky odstavců 1 a 3.
14. Ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak stanovuje provozovateli vlečky veřejně přístupné (viz § 22a odst. 2 zákona o dráhách) nebo veřejně nepřístupné s povinností umožnit dopravci užití (viz § 22a odst. 1 a 3 zákona o dráhách) povinnost sdělit Úřadu, že se jím provozovaná vlečka stala veřejně přístupnou, že je povinen umožnit užití jím provozované vlečky způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, nebo zda došlo u jím provozované vlečky ke změně přístupnosti nebo povinnosti umožnit její užití podle uvedených ustanovení, a to do 10 pracovních dnů od dne, kdy k dané skutečnosti došlo.
15. Odstavec 3 téhož ustanovení pod písmenem a) pak specifikuje situaci, kdy je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit dopravci užít tuto vlečku nebo její část za účelem přístupu k jiné dráze, slouží-li vlečka nebo její část jako spojení dvou nebo více drah rozdílných vlastníků.
16. Ve věci oznamování vleček došlo k významné změně zákonem č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále též „zákon č. 367/2019 Sb.“), který nabyl platnosti dne 31. 12. 2019 a účinnosti dne 15. 1. 2020.
17. Právní úprava před touto novelizací (tj. do 14. 1. 2020) vyžadovala, aby provozovatel vlečky sdělil Úřadu (v předmětné době Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře) informaci o její nepřístupnosti vč. odůvodnění. Novela provedená zákonem č. 367/2019 Sb. změnila způsob oznamování vleček na způsob fakticky opačný; provozovatel vlečky nyní Úřadu oznamuje vlečky, které jsou veřejně přístupné (§ 22a odst. 2 zákona o dráhách), popř. veřejně nepřístupné s povinností umožnit dopravci užití (§ 22a odst. 1 a 3 zákona o dráhách).
18. Do 14. 1. 2020 tedy Úřad v souladu se zákonem žádné seznamy vleček (ať už veřejně přístupných nebo nepřístupných) fakticky nevedl, přičemž tato povinnost byla stanovena provozovatelům vleček ve smyslu § 22a odst. 3 zákona o dráhách, ve znění účinném do 31. 12. 2019. Z uvedeného důvodu nelze předpokládat zahrnutí jakékoli vlečky oznámené před nabytím účinnosti novely zákona o dráhách provedené zákonem č. 367/2019 Sb. do seznamu vedeného Úřadem v souladu s § 22a odst. 6 zákona o dráhách ve znění účinném od 15. 1. 2020, a je proto nutné oznámení provozovatelem vlečky podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách.
19. Byl-li provozovatel veřejně nepřístupné vlečky ke dni nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb. povinen umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, vztahovala se na něj povinnost tuto skutečnost Úřadu oznámit podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách a čl. II odst. 2 zákona č. 367/2019 Sb. do 1 měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tedy do 17. 2. 2020.
20. V aktuální úpravě platí, že provozovatel veřejně nepřístupné vlečky, který se stal jejím provozovatelem po nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb., a který je povinen umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, má povinnost tuto skutečnost Úřadu oznámit podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách do 10 pracovních dnů od dne, kdy k dané skutečnosti došlo. S tím, že Úřad nahlášenou vlečku podle § 22a odst. 6 zákona o dráhách zahrne do příslušného seznamu.
21. Úřad pro úplnost uvádí, že do 31. 3. 2017 provozovatelům vleček oznamovací povinnost uložena nebyla. V období od 1. 4. 2017 do 31. 12. 2023 stanovil zákon o dráhách provozovatelům vleček oznamovací povinnosti vůči Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (viz bod 17 tohoto rozhodnutí). Regulační role Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře přešla od 1. 1. 2024 na Úřad v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 464/2023 Sb., kterým se mění a ruší některé zákony v souvislosti se zrušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
22. Z hlediska hmotněprávního se protiprávnost určitého jednání posuzuje podle právní normy platné v době spáchání přestupku, není-li pozdější právní úprava pro účastníka řízení příznivější. Za dobu spáchání přestupku se pak považuje okamžik jeho dokonání, neboť teprve tehdy je uskutečněno jednání, jež je předmětem právního posouzení.
23. Protiprávnost jednání účastníka řízení z hlediska hmotněprávního je Úřadem posuzována podle zákona o dráhách ve znění účinném v době spáchání přestupku, není-li pozdější právní úprava pro účastníka řízení příznivější. Za dobu spáchání přestupku se pak považuje okamžik jeho dokonání, neboť teprve tehdy je uskutečněno jednání, jež je předmětem právního posouzení.
24. Jednání účastníka řízení, které je předmětem tohoto řízení, trvala v případě vleček č. 1 až 3 od 18. 2. 2020 do 3. 2. 2025 a v případě vlečky č. 4 od 17. 7. 2024 do 3. 2. 2025.
25. Řízení o společném projednání všech přestupků bylo zahájeno dne 4. 4. 2025 doručením příkazu.
26. V době spáchání přestupků byl účinný zákon o dráhách ve znění zákona č. 426/2021 Sb. účinného ke dni 1. 2. 2022. Od spáchání posuzovaného jednání ani ode dne zahájení řízení až do vydání tohoto rozhodnutí nenabyla účinnosti žádná novela zákona o dráhách). Úřad se tedy nezabýval tím, zda je některá z uvedených pozdějších právních úprav pro účastníky řízení příznivější.
27. V otázkách hmotněprávních, neupravených zákonem o dráhách, se podpůrně použije zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění účinném v době spáchání přestupku (dále též „zákon o odpovědnosti za přestupky“).
28. V době spáchání přestupků byla účinná novela zákona o odpovědnosti za přestupky, a to zákon č. 427/2023 Sb., dále byly ve sbírce zákonů pod č. 54/2020 Sb. a č. 325/2020 Sb. uveřejněny dva nálezy Ústavního soudu. Těmito nálezy bylo zrušeno ustanovení § 112 odst. 2 zákona o odpovědnosti za přestupky, které dopadalo na přestupky nebo jiné správní delikty spáchané před účinností tohoto zákona, tj. před 1. 7. 2017. Ani jedna z novel zákona o odpovědnosti za přestupky, jakož ani žádný z nálezů Ústavního soudu není právní úpravou pro účastníky řízení příznivější.
29. Z hlediska procesního platí obecná zásada tzv. nepravé retroaktivity procesních norem, kdy se nové procesní normy aplikují od data nabytí jejich účinnosti i v řízeních zahájených před tímto datem, s tím, že právní účinky úkonů, které v řízení nastaly přede dnem nabytí účinnosti nové právní úpravy, zůstávají zachovány. Tato zásada však platí jen, pokud závěrečná (přechodná) ustanovení právní normy nestanoví něco jiného. Úřad při vedení správního řízení vychází primárně z procesních ustanovení zákona o odpovědnosti za přestupky, který představuje lex specialis k obecné právní úpravě.
30. V zahájeném řízení o přestupku se subsidiárně užijí ustanovení zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění novelizace zákonem č. 403/2020 Sb. Ten v průběhu řízení nebyl novelizován.
31. Pro účely tohoto správního řízení se tedy použije správní řád ve znění zákona č. 403/2020 Sb. účinného ke dni 1. 1. 2021, zákon o dráhách ve znění zákona č. 426/2021 Sb. účinného ke dni 1. 2. 2022, a zákon o odpovědnosti za přestupky ve znění zákona č. 427/2023 Sb. účinného od 1. 7. 2024.
III. Posouzení předmětných vleček
32. Úřad vyhodnotil, že oznamovací povinnost u předmětných vleček účastník řízení splnil dne 4. 2. 2025 výše uvedeným oznámením vleček. Úřad následně posuzoval, zda k tomuto oznámení došlo v zákonných lhůtách.
Vlečka č. 1 – vlečka EXPOL TRADE Šenov u Nového Jičína, ev. č. 4113
33. Provozovatelem vlečky č. 1se účastník řízení stal dne 1. 4. 2008 na základě úředního povolení ev. č. ÚP/2008/4113. Vlastníkem vlečky č. 1 je společnost EXPOL TRADE, s.r.o., IČO 25390554, se sídlem Mlýnská 122, 742 42 Šenov u Nového Jičína.
34. Do vlečky č. 1 je zaústěna vlečka vlečka Investiční a majetková, a.s., ev. č. 3998. Vlastníkem vlečky vlečka Investiční a majetková, a.s. je společnost Investiční a majetková, a.s., IČO 26182556, se sídlem Moravské náměstí 690/15, Veveří, 602 00 Brno. [1]
35. Vlečka v době nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb. byla (a stále je) vlečkou veřejně nepřístupnou s povinností umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách.
36. Jak je uvedeno výše v oddílu Předpisy upravující předmět řízení, na tuto vlečku se tedy vztahuje ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách ve spojení čl. II odst. 2 zákona č. 367/2019 Sb. Proto měl účastník řízení tuto vlečku oznámit Úřadu nejpozději dne 17. 2. 2020.
37. Takové sdělení Úřad před obdržením oznámení vleček dne 4. 2. 2025 neeviduje.
Vlečka č. 2 – VOP CZ Šenov u Nového Jičína, ev. č. 5013
38. Provozovatelem vlečky č. 2 se účastník řízení stal dne 1. 11. 2015 na základě úředního povolení ev. č. ÚP/2015/5013. Vlastníkem vlečky č. 2 je společnost VOP CZ, s.p., IČO 00000493, se sídlem Dukelská 102, 742 42 Šenov u Nového Jičína.
39. Do vlečky č. 2 jsou zaústěny vlečky vlečka č. 1 a vlečka Investiční a majetková, a.s., ev. č. 3998. Vlastníkem vlečky č. 1 je společnost EXPOL TRADE, s.r.o., IČO 25390554, se sídlem Mlýnská 122, 742 42 Šenov u Nového Jičína.[2] Vlastníkem vlečky vlečka Investiční a majetková, a.s. je společnost Investiční a majetková, a.s., IČO 26182556, se sídlem Moravské náměstí 690/15, Veveří, 602 00 Brno.[3]
40. Vlečka v době nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb. byla (a stále je) vlečkou veřejně nepřístupnou s povinností umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách.
41. Jak je uvedeno výše v oddílu Předpisy upravující předmět řízení, na tuto vlečku se tedy vztahuje ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách ve spojení čl. II odst. 2 zákona č. 367/2019 Sb. Proto měl účastník řízení tuto vlečku oznámit Úřadu nejpozději dne 17. 2. 2020.
42. Takové sdělení Úřad před obdržením oznámení vleček dne 4. 2. 2025 neeviduje.
Vlečka č. 3 – Linde Gas a.s., výrobní centrum SC6 Ostrava Kunčice, ev. č. 5286
43. Provozovatelem vlečky č. 3 se účastník řízení stal dne 16. 8. 2018 na základě úředního povolení ev. č. ÚP/2018/5286. Vlastníkem vlečky č. 3 je společnost Linde Gas a.s., IČO 00011754, se sídlem U Technoplynu 1324, Kyje, 198 00 Praha 9.
44. Do vlečky č. 3 je zaústěna vlečka MSC MetPro a.s. - Ostrava Kunčice, ev. č. 2357. Vlastníkem vlečky MSC MetPro a.s. - Ostrava Kunčice je společnost MSC MetPro a.s., IČO 24124231, se sídlem Antala Staška 1859/34, Krč, 140 00 Praha 4.[4]
45. Vlečka v době nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb. byla (a stále je) vlečkou veřejně nepřístupnou s povinností umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách.
46. Jak je uvedeno výše v oddílu Předpisy upravující předmět řízení, na tuto vlečku se tedy vztahuje ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách ve spojení čl. II odst. 2 zákona č. 367/2019 Sb. Proto měl účastník řízení tuto vlečku oznámit Úřadu nejpozději dne 17. 2. 2020.
47. Takové sdělení Úřad před obdržením oznámení vleček dne 4. 2. 2025 neeviduje.
Vlečka č. 4 – Ostroj a. s., ev. č. 5650
48. Provozovatelem vlečky č. 4 se účastník řízení stal dne 1. 7. 2024 na základě úředního povolení ev. č. ÚP/2024/5650. Vlastníkem vlečky č. 4 je společnost OSTROJ a.s., IČO 45193681, se sídlem Těšínská 1586/66, Předměstí, 746 01 Opava, Doručovací číslo: 74641.[5]
49. Do vlečky č. 4 jsou zaústěny vlečky BIVOJ a.s. - Opava východ, ev. č. 2626, a LICHNA TRADE CZ s.r.o. – Opava, ev. č. 4885. Vlastníkem vlečky BIVOJ a.s. - Opava východ je společnost BIVOJ a.s., IČO 60793031, se sídlem Jateční 2884/23a, Předměstí, 746 01 Opava.[6] Vlastníkem vlečky LICHNA TRADE CZ s.r.o. – Opava je společnost Strojírny Sviadnov s.r.o., IČO 25860330, se sídlem K čističce 638, 739 25 Sviadnov.[7]
50. Vlečka je vlečkou veřejně nepřístupnou s povinností umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách.
51. Jak je uvedeno výše v oddílu Předpisy upravující předmět řízení, na tuto vlečku se tedy vztahuje ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách. Tuto vlečku měl účastník řízení oznámit Úřadu nejpozději dne 16. 7. 2024.
52. Takové sdělení Úřad před obdržením oznámení vleček dne 4. 2. 2025 neeviduje.
Vyhodnocení souladu oznámení vleček s legislativou
53. Úřad posoudil soulad oznámení jednotlivých předmětných vleček s výše uvedenými právními předpisy. Předmětné vlečky nebyly oznámeny ve lhůtách souladných s platnou a účinnou legislativou.
IV. Námitky účastníka řízení obsažené v odporu
54. Účastník řízení primárně nesouhlasí s výší pokuty.
55. Účastník řízení uvedl, že v případě provozování všech vleček vždy postupoval transparentně a nediskriminačně a nikdy, a to jak v rozhodném období, tak ani před ním, nedošlo z jeho strany k protiprávnímu omezení železničního trhu na vlečkách, které provozuje.
56. Podle názoru účastníka řízení se v předmětném řízení jednalo o opomenutí, které nezpůsobilo žádné třetí straně škodu nebo majetkovou či nemajetkovou újmu. Účastník řízení dodal, že k takovému pochybení může dojít i z důvodu častých změn legislativy.
57. Z uvedených důvodů je podle účastníka řízení zřejmé, že z jeho strany nedošlo tímto opomenutím k žádné faktické škodě, ani záměrnému narušení hospodářské soutěže při provozování dráhy.
58. Účastník řízení dále nesouhlasí s postupem Úřadu, kdy byl sankciován pokutou bez toho, aby byl použit institut preventivního či předběžného upozornění na možné porušení legislativního předpisu s požadavkem nápravy.
59. Účastník řízení dále zmiňuje následující skutečnosti týkající se konkrétních situací na předmětných vlečkách.
60. Do vlečky č. 2 jsou zaústěny vlečky vlečka č. 1 a vlečka Investiční a majetková, a.s., ev. č. 3998. Provozovatelem vleček č. 1 a 2 je (a v době páchání přestupku byl) sám účastník řízení. To podle názoru účastníka řízení vylučuje možné zneužití postavení ve vztahu k umožnění jejich využívání.
61. Na vlečce MSC MetPro a.s. - Ostrava Kunčice, ev. č. 2357, která je zaústěna do vlečky č. 3, nebyla v době páchání přestupku provozována drážní doprava. To vylučuje ze strany účastníka řízení jakožto provozovatele vlečky č. 3 možnost narušení hospodářské soutěže při provozování dráhy formou zvýhodnění.
62. Na vlečkách BIVOJ a.s. - Opava východ, ev. č. 2626, a LICHNA TRADE CZ s.r.o. – Opava, ev. č. 4885, zaústěných do vlečky č. 4, nebyla v době páchání přestupku provozována drážní doprava. To vylučuje ze strany účastníka řízení jakožto provozovatele vlečky č. 4 možnost narušení hospodářské soutěže při provozování dráhy formou zvýhodnění.
Stanovisko Úřadu
63. Ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách ukládá provozovateli vlečky oznamovací povinnost vůči Úřadu, kterému následně odstavec 6 téhož ustanovení ukládá oznámené vlečky, splňující podmínky odstavce 3 téhož ustanovení, zveřejňovat, a to včetně informací o jejich provozovatelích.
64. Odstavec 3 téhož ustanovení pod písmenem a) pak specifikuje situaci, kdy je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit dopravci užít tuto vlečku nebo její část za účelem přístupu k jiné dráze, slouží-li vlečka nebo její část jako spojení dvou nebo více drah rozdílných vlastníků. Jak je uvedeno výše v části Posouzení předmětných vleček, všechny vlečky zaústěné do předmětných vleček jsou vlastněny osobami odlišnými od osob, které vlastní předmětné vlečky, tedy je tato zákonná podmínka naplněna. V daném případě tak případná shodnost v osobě provozovatele jednotlivých vleček není rozhodující a je třeba posuzovat případnou shodnost, resp. rozdílnost v osobách vlastníků vleček.
65. Oznamovací povinnost, jak je uvedeno výše v části Předpisy upravující předmět řízení, byla do zákona o dráhách implementována zákonem č. 367/2019 Sb. Důvodová zpráva k tomuto zákonu (dále též „důvodová zpráva“) v oddíle K bodu 11 (§ 22a) uvádí, že oznamovací povinnost provozovatele veřejně nepřístupné vlečky se vztahuje i na situace, kdy je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit její užití podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, což se týká i předmětných vleček.
66. Důvodová zpráva dále uvádí, že zveřejňování takto oznámených vleček má za účel zvýšení informovanosti dopravců, přičemž možný vznik správně právního postihu by měl provozovatele veřejně nepřístupné vlečky dostatečně motivovat k plnění zákonem stanovených povinností.
67. K argumentu účastníka řízení, že z jeho strany nedošlo tímto opomenutím k žádné faktické škodě, Úřad uvádí, že takové tvrzení je v daném případě irelevantní.
68. Cílem zveřejňování seznamu vleček je informovanost dopravců. Nelze tvrdit, že případné škody vzniklé nenahlášením vleček jsou nulové jen na základě toho, že účastník řízení podle svého tvrzení vždy postupoval v případě provozování všech vleček transparentně a nediskriminačně. Dopravce, který o povaze a provozovateli vlečky nevěděl, se nemohl domáhat jejího užití. V daném případě tak z důvodu porušení zákonné povinnosti účastníka řízení bylo fakticky odejmuto právo dopravcům, neboť těmto v důsledku porušené povinnosti bylo odejmuto právo se o provozovateli dozvědět, vzhledem k absenci tohoto subjektu v předmětném seznamu.
69. K argumentu účastníka řízení, že měl být Úřadem před uložením pokuty nejprve upozorněn, Úřad uvádí, že aktuální legislativa je platná a účinná už od 15. 1. 2020. Nejde tedy o situaci, kdy slovy účastníka řízení „dochází k permanentním změnám legislativních předpisů a norem“. Úřad obecně připouští, že v právních předpisech jako celku k průběžným změnám dochází, ale konkrétně legislativa upravující provozování vleček je ke dni vydání tohoto rozhodnutí (i ke dni vydání příkazu) konzistentní již více než pět let.
70. Tímto Úřad považuje za fakticky vypořádané i námitky, týkající se skutečné situace na předmětných vlečkách v době páchání přestupků. K jednotlivým vlečkám Úřad nadto dodává následující.
71. Jak je uvedeno výše v části Předpisy upravující předmět řízení, podmínky provozování vleček upravuje obzvláště § 22a zákona o dráhách. Odstavec 5 tohoto ustanovení mimo jiné zakládá oznamovací povinnost provozovateli vlečky veřejně nepřístupné s povinností umožnit dopravci její užití podle odstavce 3. Ustanovení § 22a odst. 6 zákona o dráhách zakládá Úřadu povinnost vést mimo jiné seznam vleček, které splňují podmínky odstavce 3.
72. Ustanovení § 22a odst. 3 zákona o dráhách uvádí podmínky, za kterých je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit její užití dopravci; pod písmenem a) specifikuje situaci, kdy je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit dopravci užít tuto vlečku nebo její část za účelem přístupu k jiné dráze, slouží-li vlečka nebo její část jako spojení dvou nebo více drah rozdílných vlastníků.
73. Podle § 22a odst. 3 písm. a) zákona o dráhách jsou tedy v předmětném případě rozhodující vlastníci vleček, nikoli jejich provozovatelé.
74. Úřad dodává, že v předmětném řízení neřeší zneužití postavení ani narušení hospodářské soutěže, avšak neoznámení vleček, a jejich absence v uvedeném seznamu podle § 22a odst. 6 zákona o dráhách mohla mít právě za následek případné faktické neprovozování drážní dopravy. Absence faktického provozování drážní dopravy na vlečkách zaústěných do vleček č. 3 a 4 pak nevylučuje možnost narušení hospodářské soutěže při provozování dráhy (vlečky). Jak je uvedeno výše, nelze posuzovat reálný dopad vzniklý neoznámením předmětných vleček. V období páchání relevantních přestupků byla (a stále je) na zaústěných vlečkách dráha provozována.
75. K námitce výše uložené pokuty Úřad uvádí, že výše uložené pokuty odpovídá 10 % maximální výše pokuty za přestupek podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách. Ta podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách činí 1 000 000 Kč. S přihlédnutím k tomu, že se v předmětném řízení jedná o celkem čtyři přestupky, přičemž tři z nich byly páchány téměř pět let, se zřetelně jedná o pokutu při spodní hranici sazby, a vzhledem k rozsahu porušení zákonem uložených povinností se Úřadu její výše jeví jako adekvátní.
76. Postup Úřadu při stanovení výše pokuty je rozepsán níže v části Posouzení přestupku a stanovení výše správního trestu, obzvláště v oddílech Přitěžující a polehčující okolnosti a Stanovení výše pokuty ve společném řízení a postavení účastníka řízení.
77. Úřad posoudil námitky účastníka řízení obsažené v odporu a shledal je nedůvodnými.
V. Posouzení přestupku a stanovení výše správního trestu
Naplnění skutkové podstaty přestupku
78. Podle § 5 zákona o odpovědnosti za přestupky je přestupkem společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin.
79. Z úředních povolení vydaných k předmětným vlečkám je zřejmé, že účastník řízení byl provozovatelem vleček č. 1 až 3 již v době nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb. dne 15. 1. 2020, tudíž oznamovací povinnost k těmto vlečkám byl povinen splnit do 17. 2. 2020. Provozovatelem vlečky č. 4 se účastník řízení stal dne 1. 7. 2024, tudíž oznamovací povinnost k této vlečce byl povinen splnit do 16. 7. 2024.
80. Jak Úřad uvedl výše, účastník řízení tedy postupoval protiprávně, když v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách neoznámil Úřadu vlečky č. 1 až 3 do 17. 2. 2020 a vlečku č. 4 do 16. 7. 2025.
81. Zákonná lhůta stanovená pro oznámení vleček č. 1 až 3 ustanovením § 22a odst. 5 zákona o dráhách, ve spojení s čl. II bodu 2 zákona č. 367/2019 Sb., tedy marně uplynula dne 17. 2. 2020. Zákonná lhůta stanovená pro oznámení vlečky č. 4 ustanovením § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak marně uplynula dne 16. 7. 2024.
82. Zákonem chráněným zájmem je umožnění a podpora fungování železničního trhu. Aby k tomu mohlo dojít, musí mít dopravce informace o možnostech přístupu na vlečky. To vyplývá např. z výše uvedené důvodové zprávy k zákonu č. 367/2019 Sb., kde se k § 22a uvádí: „Za účelem zvýšení informovanosti dopravců se navrhuje, aby Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře v souladu s navrhovaným zněním odstavce 6 zveřejňoval seznam veřejně přístupných vleček a seznam veřejně nepřístupných vleček, jejichž užití jsou jejich provozovatelé povinni umožnit způsobem podle odstavce 3, jakož i seznam jejich provozovatelů.“
83. Společenskou škodlivost je tedy třeba spatřovat v porušení zásady transparentnosti a nediskriminačního přístupu k železniční infrastruktuře a službám uvedeným pod bodem 34 preambule směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru, a v potenciálním narušení hospodářské soutěže při provozování drážní dopravy.
84. Podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách se právnická nebo podnikající fyzická osoba jako provozovatel dráhy nebo dopravce dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 22a odst. 5 nesplní oznamovací povinnost vůči Úřadu.
85. Podle § 12 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky, jestliže ke spáchání přestupku zákon vyžaduje zvláštní vlastnost, způsobilost nebo postavení pachatele, může být pachatelem pouze ten, kdo požadovanou vlastnost, způsobilost nebo postavení má. Účastník řízení je právnickou osobou. Současně plní funkci provozovatele vlečky podle zákona o dráhách. S ohledem na výše uvedené je zřejmé, že účastník řízení splňuje požadavky § 51 odst. 6 zákona o dráhách na zvláštní postavení pachatele, tj. postavení právnické osoby a provozovatele vlečky.
86. Jak Úřad uzavřel výše v tomto rozhodnutí, účastník řízení nesplnil v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách oznamovací povinnost uloženou mu tímto ustanovením. Nesplnění povinnosti podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak je v § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách výslovně označeno jako přestupek.
87. Z výše uvedeného vyplývá, že účastník řízení páchal od 18. 2. 2020 tři přestupky podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách (vlečky č. 1 až 3) a od 17. 7. 2024 jeden přestupek podle téhož ustanovení (vlečka č. 4). Protiprávní stav ve všech čtyřech případech účastník řízení udržoval do 3. 2. 2025 – dne 4. 2. 2025 došlo k oznámení předmětných vleček Úřadu.
Trvající přestupek
88. Úřad vyhodnotil, že v případě jednání účastníka řízení jde o přestupky trvající podle § 8 zákona o odpovědnosti za přestupky. Takový přestupek spočívá ve vyvolání a následném udržování protiprávního stavu nebo udržování protiprávního stavu, který nebyl pachatelem vyvolán. Podstatným znakem trvajícího přestupku tedy je, že se nejedná o jednorázový přestupek, nýbrž je sankcionováno právě udržování protiprávního stavu pachatelem po určitý časový úsek. Trvající přestupek je ukončen až ukončením protiprávního stavu.
89. Úřad konstatuje, že účastník řízení vyvolal protiprávní stav nesplněním oznamovací povinnosti uložené výše uvedenými právními předpisy, a tento protiprávní stav udržoval až do dne doručení oznámení vleček Úřadu.
90. Znak trvání se podle judikatury Nejvyššího správního soudu[8] „vyznačuje plynulostí navozeného protiprávního stavu, který existuje nepřetržitě až do jeho ukončení. Zákonodárce při vymezení trvajícího trestného činu spatřuje škodlivost činu právě v tom, že pachatel udržuje protiprávní stav a postihováno je toto udržování protiprávního stavu. Míra škodlivosti činu se postupem doby buď nemění, anebo se zvětšuje tím více, čím déle čin trvá.“
91. Je zcela nepochybné, že jednání účastníka řízení naplňuje plynulost navozeného protiprávního stavu, neboť, jak je uvedeno výše, jako provozovatel předmětných veřejně nepřístupných vleček, splňujících podmínku § 22a odst. 3 zákona o dráhách, měl zákonnou povinnost oznámit tyto vlečky Úřadu, aby je tento zveřejnil na svých internetových stránkách v souladu s § 22a odst. 6 zákona o dráhách. Toto však účastník řízení učinil až 4. 2. 2025, do té doby jím navozený protiprávní stav udržoval. Do té doby tím soustavně ztěžoval přístup dopravců k informacím o předmětných vlečkách.
92. Protiprávní stav tedy účastník řízení udržoval u vleček č. 1 až č. 3 od 18. 2. 2020 do 3. 2. 2025, v případě vlečky č. 4 pak od 17. 7. 2024 do 3. 2. 2025. Tento protiprávní stav během čtyř uvedených období účastník řízení ani dočasně neodstranil.
Prověření zániku odpovědnosti za přestupky
93. Úřad se před uložením správního trestu zabýval tím, zda nedošlo k zániku odpovědnosti za přestupek. Podle § 30 písm. b) zákona o odpovědnosti za přestupky činí v tomto případě promlčecí doba 3 roky, neboť za přestupek podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách lze podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách uložit pokutu do výše 1 000 000 Kč.
94. Jedná se o trvající přestupek. Promlčecí doba u trvajícího přestupku počíná podle § 31 odst. 2 písm. c) zákona o odpovědnosti za přestupky běžet dnem následujícím po dni, kdy došlo k odstranění protiprávního stavu. K odstranění protiprávní stavu došlo dne 4. 2. 2025, kdy účastník řízení oznámil předmětné vlečky Úřadu.
95. Promlčecí doba, která začala v případě všech projednávaných přestupků běžet dne 5. 2. 2025, dosud neuplynula, k promlčení přestupku nedošlo a odpovědnost účastníka řízení nezanikla.
Přitěžující a polehčující okolnosti
96. Při stanovení druhu trestu a jeho výměry přihlédl Úřad s ohledem na okolnosti případu podle § 37 až § 40 zákona o odpovědnosti za přestupky zejména k povaze a závažnosti přestupku, k významu zákonem chráněného zájmu, k významu a rozsahu následku přestupku, k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem, ke způsobu a okolnostem spáchání přestupku, k významu a rozsahu následků přestupku a k povaze pachatele.
97. Účastník řízení v reakci na žádost Úřadu předmětné vlečky dne 4. 2. 2025 oznámil a dopisem ze dne 14. 2. 2025 následně potvrdil, že se jedná o vlečky, na které se vztahuje povinnost stanovení § 22a odst. 3 zákona o dráhách, což Úřadu umožnilo zveřejnit předmětné vlečky v seznamu, který na svých stránkách vede na základě § 22a odst. 6 zákona o dráhách. To Úřad považuje za polehčující okolnost.
98. Oznámení vleček bylo Úřadu doručeno dne 4. 2. 2025. Z toho vyplývá, že účastník řízení zmeškal zákonnou lhůtu pro oznámení u vleček č. 1 až č. 3 o téměř pět let. To Úřad považuje za přitěžující okolnost.
Stanovení výše pokuty ve společném řízení a postavení účastníka řízení
99. Podle § 88 odst. 1 a 3 zákona o odpovědnosti za přestupky projednal Úřad všechny čtyři přestupky ve společném řízení, neboť účastník řízení se dopustil více přestupků, jejichž skutková podstata se týká porušení právních povinností vyskytujících se ve stejné oblasti veřejné správy, a k jejichž projednání je příslušný týž správní orgán. Současně ani jeden z těchto přestupků nebyl spáchán po zahájení řízení o jiném z nich. V daném případě se účastník řízení dopustil nečinností ve více případech naplnění stejných skutkových podstat. Jde tedy o vícečinný souběh stejnorodý.
100. Podstata ukládání úhrnného trestu za vícečinný souběh přestupků ve společném řízení spočívá v privilegované formě potrestání pachatele za přestupky spáchané před zahájením řízení. Podle § 41 odst. 1 zákona o odpovědnosti za přestupky platí, že za dva nebo více přestupků téhož pachatele projednaných ve společném řízení se uloží správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejpřísněji trestný. Jsou-li horní hranice sazeb pokut stejné, jako v tomto případě, uloží se správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejzávažnější.
101. Podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách lze za přestupek podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách uložit pokutu do 1 000 000 Kč.
102. Za nejzávažnější ze čtyř v tomto řízení projednávaných přestupků Úřad považuje neoznámení vlečky č. 2, jelikož jsou do této vlečky zaústěny dvě další vlečky, a účastník zároveň zmeškal zákonnou lhůtu pro oznámené vlečky č. 2 o téměř pět let.
103. Za popsaný nejzávažnější přestupek neoznámení vlečky č. 2 Úřad považuje za odpovídající uložit samostatnou pokutu ve výši 60 000 Kč.
104. Jelikož se v tomto řízení jedná o společné řízení celkem o čtyřech přestupcích, zohledňuje Úřad při stanovení trestu v souladu se zásadou absorpční i tyto další přestupky, a to tak, že za každý další přestupek navýšil částku pokuty za nejzávažnější přestupek o 20 %.
105. Po zohlednění výše uvedeného vč. polehčujících a přitěžujících okolností Úřad výrokem V. uložil úhrnnou pokutu ve výši 100 000 Kč.
106. Úřad při stanovení výše pokuty přihlédl také k povaze činnosti a aktuálním majetkovým poměrům účastníka řízení, přičemž vycházel z účetní závěrky účastníka řízení za rok 2023 (viz Obchodní rejstřík[9], číslo listiny C 41226/SL35/KSOS).
107. Výsledek hospodaření účastníka řízení za rok 2023 (tj. k 31. 12. 2023) před zdaněním je v tomto dokumentu uveden (…anonymizováno…) Kč. Výše pokuty vychází na cca (…anonymizováno…) této částky. Proto se Úřad domnívá, že stanovená výše pokuty nemůže ohrozit existenci ani podnikatelskou činnost účastníka řízení.
108. S ohledem na majetkové poměry účastníka řízení nelze pokutu v této výši považovat za likvidační ani omezující. Pokuta uložená účastníkovi řízení naplňuje obě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona.
109. Jak již bylo uvedeno, výše uložené pokuty odpovídá (…anonymizováno…) maximální výše pokuty podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách, která činí 1 000 000 Kč. S ohledem na to, že se jedná o čtyři trvající přestupky, přičemž tři z nich byly páchány téměř pět let, se tedy jedná o pokutu při spodní hranici sazby.
110. Uložená pokuta je podle § 46 odst. 2 zákona o odpovědnosti za přestupky splatná do 30 dnůode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. 19-24825621/0710 vedený u České národní banky, variabilní symbol 27762190.
VI. Náklady řízení
111. Řízení o přestupku vyvolal účastník řízení porušením své právní povinnosti, proto mu Úřad v souladu s § 95 odst. 1 zákona o odpovědnosti za přestupky, ve spojení s § 79 odst. 5 správního řádu a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení, uložil výrokem VI. tohoto rozhodnutí povinnost uhradit paušální částku nákladů správního řízení ve výši 2 500 Kč.
112. Náklady řízení jsou splatné do 30 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. 19-24825621/0710 vedený u České národní banky, variabilní symbol 2025000129.
VII. Závěr
113. V předmětném řízení Úřad po posouzení zjištěných informací a doložených podkladů rozhodl, že účastník řízení v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách neoznámil v zákonem stanovených lhůtách Úřadu, že je provozovatelem čtyř předmětných vleček.
114. Uvedeným porušením povinnosti a následným udržováním protiprávního stavu se účastník řízení dopustil čtyř přestupků podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách, jelikož v rozporu s § 22a odst. 5 nesplnil oznamovací povinnost vůči Úřadu.
115. Proto Úřad rozhodl výroky I. až IV. o spáchání čtyř přestupků účastníkem řízení, a to při společném řízení všech těchto přestupků.
116. V návaznosti na výroky I. až IV. Úřad rozhodl výrokem V. o uložení úhrnné pokuty účastníkovi řízení za spáchání všech těchto přestupků.
117. Úřad dále rozhodl výrokem VI. o povinnosti účastníka řízení nahradit náklady řízení.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení podle § 152 odst. 1 a 5 ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů ode dne jeho doručení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, třída Kpt. Jaroše 7, 602 00 Brno. Lhůta pro podání rozkladu se počítá ode dne následujícího po dni, kdy bylo rozhodnutí účastníku řízení doručeno. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
JUDr. Petr Solský
místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Obdrží:
VA Progres s.r.o., Kunín č. p. 4, 742 53 Kunín, datová schránka wc39jpp
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy