číslo jednací: 27244/2024/510
spisová značka: S0513/2024/VZ

Instance I.
Věc Opravy a údržba autobusů SCANIA Dopravní společnosti Ústeckého kraje, p. o.
Účastníci
  1. Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace
  2. JT SERVICE company s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 31. 7. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0513.pdf 243 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0513/2024/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-27244/2024/510

 

Brno  12. 7. 2024

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 30. 6. 2024 na návrh ze dne 27. 6. 2024, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace, IČO 06231292, se sídlem Velká Hradební 3118/48, Ústí nad Labem 400 01,
  • navrhovatel – JT SERVICE company s.r.o., IČO 08062374, se sídlem Na Kocandě 1913/39, 412 01 Litoměřice,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Opravy a údržba autobusů SCANIA Dopravní společnosti Ústeckého kraje, p. o.“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 7. 5. 2024 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 9. 5. 2024 pod ev. č. Z2024-020946 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 8. 5. 2024 pod ev. č. 273968-2024,

vydává toto

 

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele– JT SERVICE company s.r.o., IČO 08062374, se sídlem Na Kocandě 1913/39, 412 01 Litoměřice – ze dne 27. 6. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace, IČO 06231292, se sídlem Velká Hradební 3118/48, Ústí nad Labem 400 01 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Opravy a údržba autobusů SCANIA Dopravní společnosti Ústeckého kraje, p. o.“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 7. 5. 2024 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 9. 5. 2024 pod ev. č. Z2024-020946 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 8. 5. 2024 pod ev. č. 273968-2024, nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona.

 

Odůvodnění

I.               průběh správního řízení

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“) obdržel dne 30. 6. 2024 návrh navrhovatele – JT SERVICE company s.r.o., IČO 08062374, se sídlem Na Kocandě 1913/39, 412 01 Litoměřice (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 27. 6. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace, IČO 06231292, se sídlem Velká Hradební 3118/48, Ústí nad Labem 400 01 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Opravy a údržba autobusů SCANIA Dopravní společnosti Ústeckého kraje, p. o.“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 7. 5. 2024 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 9. 5. 2024 pod ev. č. Z2024-020946 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 8. 5. 2024 pod ev. č. 273968-2024 (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“).

2.             Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „správní řád“) zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

4.             Návrh směřuje proti zadávacím podmínkám veřejné zakázky a navrhovatel v návrhu požaduje, aby Úřad zrušil předmětné zadávací řízení.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem ze dne 2. 7. 2024.

6.             Dne 10. 7. 2024 obdržel Úřad od zadavatele přístupové údaje k dokumentaci o zadávacím řízení v certifikovaném elektronickém nástroji a vyjádření k obsahu návrhu z téhož dne.

II.             závěry úřadu

7.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

8.             Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

9.             Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

10.         Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. Za nabídkovou cenu se pro účely výpočtu této kauce považuje rovněž cena uvedená v předběžné nabídce. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění ze smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

11.         Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.

12.         Složení kauce v zákonem požadované výši ve lhůtě pro doručení návrhu je jedním z předpokladů, aby Úřad mohl ve správním řízení o věci meritorně rozhodnout. Účelem kauce je eliminace zjevně účelových a bezdůvodných návrhů, jejichž cílem by bylo toliko blokování dalšího průběhu zadávacího řízení. Pro zajištění výše uvedeného účelu je pak kauce v § 255 odst. 1 zákona upravena takovým způsobem, aby výše kauce byla v určitém poměru k hodnotě plnění nabízeného navrhovatelem. Nesložení kauce v souladu s § 255 zákona, tj. její nesložení vůbec či opožděně, nebo složení v nižší výši, než je zákonem požadováno, má rovněž za následek, že správní řízení zahájené na základě takového návrhu musí být Úřadem bez dalšího zastaveno.

13.         Z dokumentace o zadávacím řízení Úřad zjistil, že navrhovatel doručil zadavateli dne 5. 6. 2024 námitky směřující proti zadávacím podmínkám šetřené veřejné zakázky. V návaznosti na podané námitky zadavatel doručil navrhovateli dne 20. 6. 2024 rozhodnutí o námitkách ze dne 20. 6. 2024, kterým předmětné námitky odmítl.

14.         Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem bylo tedy v posuzovaném případě posledním dnem lhůty pro doručení návrhu Úřadu podle § 251 odst. 2 zákona pondělí 1. 7. 2024[1]. Tedy nejpozději dne 1. 7. 2024 mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona. Ustanovení § 255 odst. 1 zákona explicitně stanoví, že navrhovatel je povinen složit na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro doručení návrhu, tzn. nelze připustit, aby byla kauce na účet Úřadu složena později.

15.         Úřad uvádí, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce (ačkoliv navrhovatel v návrhu uvádí, že přílohou je doklad o složení kauce, nebyla k návrhu žádná taková příloha přiložena).

16.         Pro úplnost Úřad uvádí, že dne 30. 6. 2024 byly Úřadu doručeny další tři návrhy navrhovatele, jejichž obdržením byla v souladu s § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 správního řádu zahájena správní řízení vedená pod sp. zn. ÚOHS-S0512/2024/VZ, ÚOHS-S0514/2024/VZ a ÚOHS-S0515/2024/VZ. Dne 1. 7. 2024 byla na účet Úřadu z účtu navrhovatele složena kauce ve výši 50 000 Kč. Úřad proto usnesením ze dne 3. 7. 2024 vydaným v rámci správního řízení sp. zn. ÚOHS-S0512/2024/VZ určil navrhovateli lhůtu k provedení úkonu – zaslání písemného sdělení, z něhož bude vyplývat, ke kterému návrhu ze čtyř návrhů navrhovatele doručených Úřadu dne 30. 6. 2024 byla složena kauce. V návaznosti na výše citované usnesení Úřadu navrhovatel přípisem ze dne 8. 7. 2024, který byl Úřadu doručen téhož dne, sdělil, že kauce ve výši 50 000 Kč byla složena k návrhu týkajícímu se veřejné zakázky na „Opravy a údržba autobusů OTOKAR Dopravní společnosti Ústeckého kraje, p. o.“, tj. k návrhu na zahájení správního řízení vedeného Úřadem pod sp. zn. ÚOHS-S0512/2024/VZ.

17.         Z výše citovaného sdělení navrhovatele ze dne 8. 7. 2024 a z bankovních výpisů Úřadu vyplývá, že Úřad na svůj účet od navrhovatele ve lhůtě pro podání návrhu (tj. do 1. 7. 2024) neobdržel žádnou platbu vztahující se k návrhu, na jehož základě bylo zahájeno správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0513/2024/VZ. Úřad tak považuje za nesporné, že v daném správním řízení nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu v souladu s § 255 odst. 1 zákona.

18.         V této souvislosti Úřad pro úplnost uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v ustanovení § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce na účet Úřadu ve výši a ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona. Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení (složení kauce v řádné výši na účet Úřadu) v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.

19.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z tohoto důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

20.         S ohledem na výše uvedené, tj. že navrhovatel nesložil kauci na účet Úřadu v souladu s § 255 odst. 1 zákona, Úřad rozhodl podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 602 00 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

v z. Mgr. Michal Kobza

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

Obdrží:

1.             Dopravní společnost Ústeckého kraje, příspěvková organizace, Velká Hradební 3118/48, 400 01 Ústí nad Labem

2.             JT SERVICE company s.r.o., Na Kocandě 1913/39, 412 01 Litoměřice

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 



[1] Podle § 607 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty pracovní den nejblíže následující. Vzhledem k tomu, že 10. den od doručení rozhodnutí o námitkách navrhovateli připadl na neděli 30. 6. 2024, byl posledním dnem lhůty pro doručení návrhu Úřadu (a ve stejnopisu zadavateli) nejbližší následující pracovní den, tj. pondělí 1. 7. 2024.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
cs | en