číslo jednací: S212/2007-17407/2007/540-Zaj

Instance I.
Věc Údržba veřejné zeleně a komunikací v MČ Brno - Židenice
Účastníci
  1. Statutární město Brno, MČ Brno - Židenice, Gajdošova 7, 615 00 Brno
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 114 odst. 3 zák. č. 137/2006 Sb. - zast.- náležitosti návrhu
Rok 2007
Datum nabytí právní moci 6. 11. 2007
Dokumenty file icon pis37063.pdf 62 KB

Č. j. S212/2007-17407/2007/540-Zaj

V Brně dne 21. září 2007

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb., ve správním řízení zahájeném dne 13.8.2007 na návrh ze dne 10.8.2007, jehož účastníky jsou

•  zadavatel – Statutární město Brno, městská část Brno – Židenice, IČ: 44992785, se sídlem Gajdošova 7, 615 00 Brno,

•  navrhovatel – DVOŘÁK comte, a.s., IČ: 25329219, se sídlem Malá Strana 20, 679 38 Cetkovice, za niž jedná Ivo Dvořák, předseda představenstva,

•  vybraný uchazeč – FALCON, spol. s r.o., IČ: 44164076, se sídlem Komenského 558, 697 01 Kyjov, za niž jedná Bohumil Žandovský, jednatel, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější v části veřejné zakázky Oblast I a Oblast II,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele ve veřejné zakázce „Údržba veřejné zeleně a komunikací v MČ Brno - Židenice“ zadávané podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb., v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 11.6.2007 pod evidenčním číslem 60008330,

rozhodl podle § 114 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb., takto:

Správní řízení se zastavuje, neboť navrhovatel DVOŘÁK comte, a.s., nesložil s podáním návrhu ani v dodatečně stanovené lhůtě kauci.

Odůvodnění

Statutární město Brno, městská část Brno – Židenice, se sídlem Gajdošova 7, 615 00 Brno, IČ: 44992785 (dále jen „zadavatel“), uveřejnila podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb. (dále jen „zákon“), v informačním systému o veřejných zakázkách dne 11.6.2007 pod evidenčním číslem 60008330 zadání veřejné zakázky „Údržba veřejné zeleně a komunikací v MČ Brno - Židenice“ (dále jen „veřejná zakázka“).

Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 31.7.2007 vyplývá, že zadavatel ve stanovené lhůtě obdržel šest nabídek. Komise pro otevírání obálek po kontrole úplnosti nabídky uchazeče PET group a.s., IČ: 26271648, se sídlem Opálkova 748/4, 635 00 Brno, za niž jedná Ing. Pavel Petrka, předseda představenstva, zjistila, že nabídka jmenovaného uchazeče neobsahuje výpis z evidence Rejstříku trestů všech členů statutárního orgánu ne starší 90 dnů. Dopisem ze dne 6.8.2007 zadavatel oznámil uchazeči PET group a.s., jeho vyloučení z účasti v zadávacím řízení.

Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 20.8.2007 vyplývá, že v části veřejné zakázky Oblast I. byla jako nejvhodnější vybrána nabídka předložená uchazečem FALCON, spol. s r.o., IČ: 44164076, se sídlem Komenského 558, 697 01 Kyjov, za niž jedná Bohumil Žandovský, jednatel (dále jen „vybraný uchazeč“), a v části veřejné zakázky Oblast II., byla jako nejvhodnější vybrána nabídka předložená uchazečem ŠIMEK 96, spol. s r.o.,  IČ: 64509931, se sídlem Herčíkova 17, 612 00 Brno, za niž jedná Ing. Roman Šimek, jednatel. Zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky dne 6.8.2007. Dne 21.8.2007 vydal zadavatel opravná rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky, neboť zjistil pochybení při bodovém hodnocení kritéria č. 1 „Celková nabídková cena včetně DPH“. Dopisem ze dne 22.8.2007 zadavatel oznámil výběr nejvhodnější nabídky uchazečům. Nabídka předložená vybraným uchazečem byla vybrána jako nejvhodnější i v části veřejné zakázky Oblast II. Pořadí nabídek v části veřejné zakázky Oblast I. se po novém hodnocení nezměnilo.

Proti postupu zadavatele podala společnost DVOŘÁK comte, a.s., IČ: 25329219, se sídlem Malá Strana 20, 679 38 Cetkovice, za niž jedná Ivo Dvořák, předseda představenstva (dále jen „navrhovatel“), dopisem ze dne 27.7.2007 námitky, které zadavatel obdržel dne 30.7.2007, a kterým po přezkoumání jejich oprávněnosti nevyhověl rozhodnutím ze dne 1.8.2007, které navrhovatel obdržel dne 6.8.2007. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal dopisem ze dne 10.8.2007 návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele (dále jen „návrh“) u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“). Zadavateli byl návrh doručen dne 13.8.2007.

V návrhu navrhovatel namítá, že osoba pověřená výkonem zadavatelských činností společnost AP INVESTING, s.r.o., IČ: 60712121, se sídlem Palackého tř. 768/12, 612 00 Brno není kompetentní vykonávat zadavatelské činnosti, jelikož nemá pro tuto činnost příslušné živnostenské oprávnění, a že zadavatel nedodržel povinnost uvedenou v § 56 odst. 7 písm. c) zákona, jelikož nevymezil minimální úroveň technických kvalifikačních předpokladů ve vztahu k minimálnímu finančnímu limitu požadovaných tří významných služeb poskytnutých dodavatelem v posledních třech letech.

Úřad obdržel návrh dne 13.8.2007 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

Vyjádření zadavatele k návrhu a dokumentaci o zadávání veřejné zakázky obdržel Úřad dne 20.8.2007.

Účastníky správního řízení podle § 116 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb., jsou:

•  zadavatel,

•  navrhovatel,

•  vybraný uchazeč.

Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení dopisem č.j. S212/2007-17407/2007/540-Zaj ze dne 20.8.2007. Zároveň jim usnesením č. j. S212/2007-15254/2007/540-Zaj ze dne 20.8.2007 stanovil lhůtu, v níž mohli navrhovat důkazy, či činit jiné návrhy, a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí. Zadavateli stanovil Úřad lhůtu k provedení úkonu – podání informace Úřadu o dalších úkonech, které zadavatel provede v šetřeném zadávacím řízení v průběhu správního řízení – a to nejpozději jeden den po provedení příslušného úkonu. Navrhovateli stanovil Úřad lhůtu  k provedení úkonu, a to doplnění návrhu o doklad o složení kauce ve výši 100 000,- Kč na účet Úřadu.

Zadavatel se skutečnostem uvedeným v návrhu vyjádřil dopisem ze dne 20.8.2007, který byl tentýž den doručen Úřadu, ve kterém uvádí, že nadále trvá na svém názoru, že se nedopustil porušení zákona. K tvrzení navrhovatele, že osoba pověřená výkonem zadavatelských činností není kompetentní vykonávat tuto činnost, jelikož nemá pro tuto činnost příslušné živnostenské oprávnění, zadavatel uvádí, že osoba pověřená výkonem zadavatelských činností - společnost AP INVESTING, s.r.o., IČ: 60712121, se sídlem Palackého tř. 768/12, 612 00 Brno - ohlásila dne 14.6.2004 živnost volnou s předmětem podnikání „Služby v oblasti administrativní správy a služby organizačně hospodářské povahy u fyzických a právnických osob – organizování veřejných soutěží a zakázek na základě pověření zadavatele“, a od tohoto dne jí vzniklo právo provozovat živnost. Na základě tohoto živnostenského listu má společnost právo podnikat  v tomto oboru činnosti. Dále se zadavatel vyjádřil k tvrzení navrhovatele, že nedodržel povinnost uvedenou v § 56 odst. 7 písm. c) zákona, jelikož nevymezil minimální úroveň technických kvalifikačních předpokladů ve vztahu k minimálnímu finančnímu limitu významných služeb poskytnutých dodavatelem v posledních třech letech. Zadavatel konstatuje, že v souladu se zákonem vymezil minimální úroveň těchto kvalifikačních předpokladů v oznámení o veřejné zakázce tím, že stanovil jako minimum 3 zakázky obdobného rozsahu s uvedením ročního finančního objemu. 

Dne 24.8.2007 podal zadavatel Úřadu informaci o dalších úkonech, které provedl v šetřeném zadávacím řízení, jelikož dne 21.8.2007 vydal opravné rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky v části veřejné zakázky Oblast I. a Oblast II. na základě zjištění pochybení v bodovém hodnocení u hodnotícího kritéria č. 1. Na základě provedené opravy ve výpočtu bodového hodnocení došlo ke změně vybraného uchazeče v části veřejné zakázky Oblast II. Usnesením č.j. S212/2007-16551/2007/540-Zaj ze dne 5.9.2007 Úřad informoval účastníky správního řízení o změně účastníků správního řízení na základě obdrženého opravného rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky a stanovil lhůtu, v níž mohli účastníci správního řízení navrhovat důkazy, či činit jiné návrhy, a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

Navrhovatel ve lhůtě stanovené v usnesení nedoplnil svůj návrh o doklad o složení kauce ve výši 100 000,- Kč na účet Úřadu, ani tuto kauci později nezaplatil. Ve vyjádření ze dne 30.8.2007, které Úřad obdržel dne 31.8.2007, uvádí navrhovatel, že ačkoliv si je vědom povinnosti s podáním návrhu složit kauci na účet Úřadu, kauci nezaplatil, a to z toho důvodu, že nepodal nabídku na veřejnou zakázku, neboť tato je dle jeho názoru připravována nekompetentní osobou. Navrhovatel se domnívá, že z důvodu porušení zákona by měl Úřad z vlastního podnětu zahájit správní řízení.

Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujícího zákona případ ve všech vzájemných souvislostech a po zhodnocení všech podkladů rozhodl o zastavení řízení. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

Návrh musí podle § 114 odst. 2 zákona vedle obecných náležitostí podání obsahovat přesné označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, příslušné důkazy, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu zasílaného Úřadu je doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o složení kauce podle § 115.

Jestliže podle § 114 odst. 3 zákona návrh nemá předepsané náležitosti podle odstavce 2 a navrhovatel jej ve lhůtě stanovené Úřadem nedoplní nebo nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 113 odst. 2 nebo 3 nebo nebyl podán oprávněnou osobou nebo není-li Úřad věcně příslušný k rozhodnutí o návrhu, Úřad zahájené řízení zastaví; pokud má důvodné podezření, že došlo k porušení tohoto zákona, zahájí správní řízení z moci úřední.

Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel povinen s podáním návrhu složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.

Dne 13.8.2007 podal navrhovatel návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, jehož součástí nebyl doklad o zaplacení kauce v zákonné výši. Navrhovatel nepodal nabídku na šetřenou veřejnou zakázku, není tedy možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, a navrhovatel byl povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. Z výpisů z účtu Úřadu také vyplývalo, že kauce na účet Úřadu složena nebyla.

Vzhledem k tomu, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce na účet Úřadu, a ani z bankovních výpisů Úřadu nevyplývalo, že kauce byla na jeho účet složena, stanovil Úřad jmenovanému uchazeči usnesením č. j. S212/2007-15254/2007/540-Zaj ze dne 20.8.2007 lhůtu do 31.8.2007 k doložení dokladu potvrzujícího složení kauce na účet Úřadu

Zároveň Úřad navrhovatele upozornil na skutečnost, že jestliže ve stanovené lhůtě kauci na účet Úřadu nesloží a nedoloží doklad prokazující její složení, Úřad podle § 114 odst. 3 zákona zahájené řízení zastaví.

Úřad konstatuje, že navrhovatel nedoložil doklad o složení kauce na účet Úřadu ani s podáním návrhu, ani v prodloužené lhůtě stanovené mu Úřadem, ani později, a tudíž nedodržel zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, kterou je podle § 114 odst. 2 zákona mimo jiné i doklad o složení kauce podle § 115 zákona.

Vzhledem k tomu, že navrhovatel nedoplnil návrh o doklad o složení kauce podle § 115 zákona ve lhůtě stanovené Úřadem, rozhodl Úřad o zastavení řízení, jak je uvedeno ve výroku.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl úřad zaslat jeden stejnopis.

Mgr. Pavel Herman

zástupce místopředsedkyně ÚOHS

pověřené řízením sekce veřejných zakázek

Obdrží:

DVOŘÁK comte, a.s., Malá Strana 20, 679 38 Cetkovice

Statutární město Brno, MČ Brno - Židenice, Gajdošova 7, 615 00 Brno 

FALCON, spol. s r.o., Komenského 558, 697 01 Kyjov

Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en