číslo jednací: S215/2008/VZ-18858/2008/530/JW
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Rekonstrukce a dostavba budovy B - ZZS JČK České Budějovice |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 66 odst. 2 zák. č. 500/2004 - zastaveno, odpadl důvod |
| Rok | 2008 |
| Datum nabytí právní moci | 30. 9. 2008 |
| Dokumenty |
Usnesení
Č. j. S215/2008/VZ-18858/2008/530/JW V Brně dne 30. září 2008
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jako orgán příslušný k výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném z moci úřední dne 30. 7. 2008, jehož účastníkem je
· zadavatel – Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje, IČ 48199931, se sídlem Boženy Němcové 1931/6, PSČ 370 01 České Budějovice, za niž jedná MUDr. Marek Slabý, ředitel,
ve věci přezkoumání úkonů cit. zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce a dostavba budovy B – ZZS JČK České Budějovice“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 25. 4. 2008 pod ev. č. 60016824,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť odpadl důvod řízení.
Odůvodnění
Na základě obdrženého podnětu si Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) od zadavatele – Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje, IČ 48199931, se sídlem Boženy Němcové 1931/6, PSČ 370 01 České Budějovice, za niž jedná MUDr. Marek Slabý, ředitel (dále jen „zadavatel“), vyžádal dokumentaci o zadání veřejné zakázky „Rekonstrukce a dostavba budovy B – ZZS JČK České Budějovice“ (dále jen „veřejná zakázka“), zadávané v otevřeném řízení podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 25. 4. 2008 pod ev. č. 60016824.
V projektové dokumentaci stavby, jež je povinnou součástí zadávací dokumentace zakázky na stavební práce (§ 44 odst. 4 zákona) a slouží jako podklad pro vypracování nabídky, byly uvedeny ve výkazech materiálu konkrétní názvy výrobků a výrobců.
Zadavatel přijal do konce lhůty pro podání nabídek sedm nabídek. Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 23. 5. 2008 vyplývá, že hodnotící komise provedla kontrolu úplnosti nabídek a žádnou nabídku nevyřadila.
Vzhledem k tomu, že z předložené dokumentace získal Úřad pochybnost o souladu postupu zadavatele se zákonem, zahájil z vlastního podnětu správní řízení ve věci přezkoumávání úkonů zadavatele.
Účastníkem řízení je podle § 116 zákona zadavatel.
Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli dopisem č. j. S215/2008/VZ-14760/2008/530/JW ze dne 25. 7. 2008, ve kterém uvedl, že po předběžném přezkoumání šetřené veřejné zakázky získal pochybnosti o souladu postupu zadavatele se zákonem při zpracování zadávací dokumentace a stanovení technických podmínek zakázky, v nichž zadavatel odkazoval na výrobky konkrétních výrobců. Oznámení o zahájení správního řízení bylo zadavateli doručeno dne 30. 7. 2008 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení ve věci přezkoumávání úkonů zadavatele z vlastního podnětu Úřadu.
Současně Úřad usnesením č. j. S215/2008/VZ-14763/2008/530/JW ze dne 25. 7. 2008 stanovil účastníkovi řízení lhůtu, ve které je podle § 36 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), oprávněn navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a ve které je podle § 36 odst. 2 cit. zákona v návaznosti na § 39 odst. 1 téhož zákona oprávněn vyjádřit v řízení své stanovisko a dále lhůtu, ve které se podle § 36 odst. 3 správního řádu může vyjádřit k podkladu rozhodnutí.
Rozhodnutím č. j. S215/2008/VZ-14764/2008/530/JW ze dne 28. 7. 2008 Úřad jako předběžné opatření uložil zadavateli pozastavit zadávací řízení, a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno.
Ve svém vyjádření k oznámení o zahájení správního řízení ze dne 31. 7. 2008 zadavatel uvedl, že provedení zakázky a následné uzavření smlouvy s dodavatelem bylo podmíněno zřizovatelem (Jihočeským krajem) získáním finančních prostředků z fondů Evropské unie. Žádost zadavatele o tyto prostředky byla neúspěšná, a proto zřizovatel uložil zadavateli svým usnesením č. 828/2008/RK ze dne 29. 7. 2008 výběrové řízení zakázky zrušit. Na základě tohoto vyjádření zadavatele Úřad svým rozhodnutím č. j. S215/2008/VZ-15780/2008/530/JW ze dne 8. 8. 2008 zrušil výše uvedené předběžné opatření, neboť pominul důvod, pro který bylo nařízeno, a zároveň novým předběžným opatřením uložil zadavateli zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno.
Dne 4. 8. 2008 vydal zadavatel rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení ve kterém uvedl, že odpadly důvody pro pokračování v zadávacím řízení v důsledku podstatné změny okolností, které nastaly v době od zahájení zadávacího řízení, a které zadavatel s přihlédnutím ke všem okolnostem nemohl předvídat a ani je nezpůsobil. Ve zdůvodnění svého rozhodnutí zadavatel uvedl, že důvodem pro zrušení zadávacího řízení je nepřidělení finančních prostředků z Regionálního operačního programu regionu NUTS II Jihozápad. Výše uvedené rozhodnutí bylo přílohou oznámení o zrušení zadávacího řízení, které dne 4. 8. 2008 zaslal všem uchazečům v souladu s § 84 odst. 8 zákona.
Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících zákona případ ve všech souvislostech a po zhodnocení všech podkladů a vyjádření předložených účastníky řízení a na základě vlastního zjištění rozhodl o zastavení řízení. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.
V informačním systému o veřejných zakázkách bylo zrušení zadávacího řízení zveřejněno dne 29. 8. 2008.
Podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona může zadavatel bez zbytečného odkladu zrušit zadávací řízení, pokud se v průběhu zadávacího řízení vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, pro které nelze na zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval.
V šetřeném případě si zadavatel v bodě 12 zadávací dokumentace vyhradil právo zrušit zadávací řízení v případě, že nabídka překročí jeho finanční možnosti, zejména v případě nepřidělení finančních prostředků z ROP NUTS II Jihozápad. Dopisem ÚRRRSJ, Územního odboru implementace programu ze dne 1. 7. 2008 bylo zadavateli oznámeno, že jeho projekt nebyl vybrán k poskytnutí dotace z výše uvedených prostředků. V návaznosti na toto oznámení Rada Jihočeského kraje na svém zasedání dne 29. 7. 2008 uložila, z titulu zřizovatele, zadavateli výběrové řízení zrušit. V souladu s tímto usnesením Rady zadavatel rozhodl o zrušení zadávacího řízení, což oznámil všem účastníkům, jak je uvedeno výše.
Ve svém rozhodnutí zadavatel uvedl, že ruší zadávací řízení v důsledku podstatné změny okolností, které nastaly v době od zahájení zadávacího řízení, a které zadavatel s přihlédnutím ke všem okolnostem nemohl předvídat a ani je nezpůsobil, tedy podle ust. § 84 odst. 2 písm. d) zákona. K tomu Úřad uvádí, že podmínky citovaného ustanovení zákona nebyly v šetřeném případě naplněny, neboť zadavatel již v zadávací dokumentaci předvídal možnost nepřidělení požadovaných finančních prostředků z ROP NUTS II Jihozápad.
Neobdržení požadované dotace, ze které měla být veřejná zakázka financována, však lze považovat za důvod ke zrušení podle ust. § 84 odst. 2 písm. e) zákona. V dané situaci nelze po zadavateli požadovat, aby pokračoval v zadávacím řízení, neboť neobdrží dotaci, ze které měla být veřejná zakázka financována, a na její realizaci tak nemá zdroje. Zrušení zadávacího řízení bylo tedy učiněno v souladu se zákonem, i když zadavatel nesprávně podřadil důvod zrušení pod § 84 odst. 2 písm. d) zákona. V této souvislosti Úřad pro úplnost uvádí, že důvody pro zrušení zadávacího řízení upravuje § 84 zákona a nelze si je v zadávací dokumentaci vyhradit.
Jelikož v průběhu správního řízení zadavatel zadání šetřené veřejné zakázky v souladu s ust. § 84 odst. 2 písm e) zákona zrušil, zanikla tak veřejná zakázka, která má být Úřadem přezkoumána.
Podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů řízení vedené z moci úřední správní orgán usnesením zastaví, jestliže zjistí, že u některého správního orgánu již před zahájením tohoto řízení bylo zahájeno řízení v téže věci, nebo jestliže v řízení, ve kterém nemohou pokračovat právní nástupci, odpadl jeho důvod, zejména jestliže účastník zemřel nebo zanikl, anebo zanikla věc nebo právo, jehož se řízení týká. Toto usnesení se pouze poznamená do spisu.
Vzhledem k tomu, že v šetřeném případě odpadly důvody pro vedení správního řízení z moci úřední, neboť zadávací řízení, které bylo předmětem šetření Úřadem, bylo v souladu se zákonem zrušeno, Úřad rozhodl usnesením podle § 66 odst. 2 správního řádu o jeho zastavení.
Poučení:
Proti tomuto usnesení, které se pouze poznamenává do spisu, nelze podat dle § 76 odst. 5 správního řádu, rozklad.
Mgr. Pavel Herman
ředitel sekce veřejných zakázek
Poznamenáno do spisu dne 30. 9. 2008, spis S215/2008


