číslo jednací: S236/2008/VZ-24465/2008/530/Ra

Instance I.
Věc Prodej nemovitostí zprostředkovatelem
Účastníci
  1. České dráhy, Nábřeží L. Svobody 22/12, 110 15 Praha
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 120 odst. 2 písm. a) zák. č. 137/2006 Sb. - pokuta
Rok 2008
Datum nabytí právní moci 26. 12. 2008
Dokumenty file icon pis45132.pdf 83 KB

Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 26.12.2008

Č. j. S236/2008/VZ-24465/2008/530/Ra

V Brně dne 2. prosince 2008

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení, zahájeném z moci úřední dne 3. 9. 2008,  jehož účastníky jsou

•  zadavatel – České dráhy a. s., IČ 70994226, se sídlem Nábřežní L. Svobody 1222/12,   110 15  Praha 1, za něž jedná Ing. Václav Petrášek, MBA, ředitel odboru,

•  vybraný uchazeč –  společnost Clanroy Sales a. s.,  IČ 26426927, se sídlem  Šmilovského 1264/5,  120 00  Praha 2, za niž jedná Ing. Přemysl Jirák, člen představenstva,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v souvislosti s uzavřením smlouvy o poskytování služeb provedením elektronické aukce č. 012/2008  ze dne 29. 5. 2008 s vybraným uchazečem společností Clanroy Sales a. s.,  jejímž předmět je zajištění elektronické aukce a souvisejících služeb za účelem prodeje nemovitostí,

rozhodl takto:

I.

Zadavatel – České dráhy a. s., IČ 70994226, se sídlem Nábřežní  L. Svobody 1222/12,  110 15  Praha 1 –se dopustil správního deliktu ve smyslu § 120 odst. 1 písm. a) zákona   č. 137/2007 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tím, že nedodržel postup uvedený v § 13 odst. 1 a v § 21 zákona, když nesprávně stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky pod finanční limity  stanovené v § 12 zákona a v návaznosti  na to zadavatel nezadal veřejnou zakázku v žádném z druhů zadávacích řízení uvedených  v § 21 odst. 1 zákona, přičemž tento postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. 

II.

Za spáchání správního deliktu uvedeného ve výroku I. tohoto rozhodnutí   se zadavateli – České dráhy a. s., IČ 70994226, se sídlem Nábřežní  L. Svobody 1222/12,  110 15  Praha 1, ukládá podle § 120 odst. 2 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných  zakázkách, ve znění pozdějších předpisů,

pokuta ve výši  30 000,– Kč (třicet tisíc korun českých).

Pokuta je splatná do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754-24825621/0710, konstantní symbol 1148, variabilní symbol 2360850001.

Odůvodnění

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), který je podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) příslušný k dohledu nad dodržováním tohoto zákona, obdržel dne 9. 7. 2008 podnět, týkající se postupu zadavatele – České dráhy a. s., IČ 70994226, se sídlem Nábřežní  L. Svobody 1222/12,  110 15  Praha 1 (dále jen „zadavatel“), v souvislosti s uzavřením smlouvy  o poskytování služeb provedením elektronické aukce č. 012/2008 ze dne 29. 5. 2008  se společností  Clanroy Sales a. s.,  IČ 26426927, se sídlem Šmilovského 1264/5,  120 00  Praha 2 (dále jen „vybraný uchazeč“), jejímž předmět bylo zajištění elektronické aukce a souvisejících služeb za účelem prodeje nemovitostí ve vlastnictví zadavatele.

Ve výše uvedeném podnětu bylo uvedeno, že zadavatel postupoval v rozporu   se zákonem, když uzavřel s vybraným uchazečem smlouvu o poskytování služeb provedením elektronické aukce, jejímž předmět je zajištění elektronické aukce za účelem prodeje nemovitostí, a při výběru poskytovatele služeb nepostupoval postupem platným pro zadání veřejné zakázky na služby podle zákona. Proto si Úřad od zadavatele vyžádal dokumentaci   a podklady související s šetřenou věcí.

Z předložených podkladů, konkrétně ze smlouvy o poskytování služeb elektronické aukce č. 012/2008  (dále jen „smlouva o elektronické aukci) vyplývá, že dne 29. 5. 2008 uzavřel zadavatel s vybraným uchazečem výše uvedenou smlouvu, jejímž předmětem bylo úplatné provedení elektronické aukce a souvisejících služeb za účelem prodeje nemovitostí. Ze smlouvy vyplývá, že za výše uvedené služby náleží vybranému uchazeči  odměna ve výši 1.900.000,- Kč bez DPH, kterou uhradí zadavatel v případě, že bude učiněna alespoň minimální nabídka. Dále vybranému uchazeči náleží právo na odměnu ve výši 3,5 % (včetně 19 % DPH) z vydražené ceny prodávané nemovitosti, přičemž provizi uhradí kupující nad rámec kupní ceny. Minimální nabídka na nemovitosti uvedené ve smlouvě o elektronické aukci byla stanovena na 500 000 000 Kč.

Po přezkoumání obsahu výše uvedené smlouvy získal Úřad pochybnosti  o souladu postupu zadavatele se zákonem a z tohoto důvodu zahájil správní řízení z moci úřední.

Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

-  zadavatel,

-  vybraný uchazeč – společnost Clanroy Sales a. s.,  IČ 26426927, se sídlem Šmilovského 1264/5,  120 00  Praha 2, za niž jedná Ing. Přemysl Jirák, člen představenstva.

Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení dopisem č. j. S236/2008/VZ-17375/2008/530/Ra ze dne 29. 8. 2008, ve kterém účastníky řízení seznámil se zjištěnými skutečnostmi. Úřad dále účastníkům řízení usnesením č. j. S236/2008/VZ-17388/2008/530/Ra ze dne 29. 8. 2008 stanovil lhůtu, ve které jsou podle § 36 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a podle § 36 odst. 2 citovaného zákona v návaznosti  na § 39 odst. 1 citovaného zákona oprávněni vyjádřit v řízení své stanovisko a lhůtu, ve které se podle § 36 odst. 3 citovaného zákona v návaznosti na § 39 odst. 1 citovaného zákona mohou vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

Dne 3. 9. 2008 bylo oznámení o zahájení správního řízení doručeno prvnímu účastníkovi řízení a  tímto dnem bylo podle § 113 odst. 1 zákona zahájeno správní řízení z moci úřední.

Dne 15. 9. 2008 Úřad obdržel od zadavatele vyjádření k oznámení o zahájení správního řízení. Zadavatel ve svém  vyjádření uvedl, že hodnota veřejné zakázky nepřesahuje zákonný limit stanovený v ustanovení  § 12 zákona pro veřejnou zakázku malého rozsahu, a proto uzavřením smlouvy nemohlo dojít k porušení zákona.  K problematice stanovení předpokládané hodnoty služby, zadavatel uvádí, že odměna dle čl. IV., odst. 2 smlouvy není jeho peněžitým závazkem, jedná se o potenciální právní vztah mezi dodavatelem a případným nabyvatelem nabízených nemovitostí, které není účastníkem a ani se na úhradě této odměny nijak nepodílí.  V souvislosti s tím, zadavatel poukazuje na skutečnost, že v šetřeném případě byl finanční výdaj ze strany zadavatele stanoven konkrétní částkou. Dle zadavatele je třeba upozornit na skutečnost, že tento finanční výdaj ze strany zadavatele je vázán výhradně na splnění podmínky uvedené v čl. VIII odst. 2 smlouvy, kde je uvedeno, že nebude-li učiněna alespoň minimální nabídka, nemá vyhlašovatel nárok na odměnu. Na závěr svého vyjádření veřejný zadavatel uvádí, že k naplnění výše uvedené podmínky nedošlo, a tudíž nedošlo k žádnému finančnímu plnění ze smlouvy. Z těchto důvodů zadavatel považuje další šetření v této věci za bezpředmětné.

Dne  15. 9. 2008 obdržel Úřad od vyhraného uchazeče vyjádření k zahájení správního řízení. Vybraný uchazeč ve svém vyjádření uvedl, že nevnímá v postupu provedené elektronické aukce žádné pochybení z jeho strany, jelikož z finančních prostředků klienta nebylo žádným způsobem čerpáno, jelikož se do elektronické aukce nikdo nepřihlásil. Vybraný uchazeč ve svém vyjádření dále uvádí, že příprava a realizace této elektronické aukce jen za inzerci dosáhla částky ve výši cca 150.000,- Kč a celkové náklady byly mnohem vyšší. Úhrada těchto nákladů byla jak uvádí zadavatel jejich podnikatelské riziko a veškeré kroky týkající se samotné elektronické aukce byly plně pod kontrolou médií včetně osobní účasti tisku a televize. V závěru svého vyjádření vybraný uchazeč uvádí své obavy, že podnět zaslaný na Úřad  je nejspíše výsledkem konkurenčního boje.

Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících ustanovení zákona případ  ve všech vzájemných souvislostech, po zhodnocení všech podkladů, zejména obsahu  smlouvy  o poskytování služeb provedením elektronické aukce č. 012/2008 ze dne 29. 5. 2008  uzavřené s vybraným uchazečem, vyjádření předložených zadavatelem a vybraným uchazečem a na základě vlastního zjištění konstatuje, že zadavatel při uzavírání citované smlouvy nepostupoval v souladu se zákonem, a proto rozhodl o uložení pokuty. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

Podle § 7 odst. 1 zákona je veřejnou zakázkou zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle tohoto zákona, musí být realizována na základě písemné smlouvy. Podle § 7 odst. 3 zákona se veřejné zakázky podle výše předpokládané hodnoty dělí na nadlimitní veřejné zakázky, podlimitní veřejné zakázky a veřejné zakázky malého rozsahu.

Zadavatel dne 29. 5. 2008 uzavřel s vybraným uchazečem smlouvu,   jejímž  předmětem je poskytnutí služby provedením elektronické aukce a souvisejících činností za účelem prodej nemovitostí.

Ve smlouvě o elektronické aukci v čl. VIII. je uvedeno, že odměna vyhlašovatele   (tj. vybraného uchazeče) byla sjednána dohodnou smluvní stran ve výši 1.900.000,-Kč.  Dále se ve smlouvě v článku IV. „Podmínky účasti v elektronické aukci“ v odst. 2, se uvádí,  že účastník elektronické aukce je povinen uzavřít s vybraným uchazečem smlouvu  o podmínkách účasti v elektronické aukci v níž se zaváže uhradit nad rámec své nabídky odměnu vybranému uchazeči, a to ve výši 3,5 % učiněné nabídky plus DPH ve výši  19 %. Ve výše uvedeném článku, odst. 1 je stanovena minimální nabídková cena,  která činí 500.000.000,- Kč. Z výše uvedeného vyplývá, že ve smlouvě o elektronické aukci je zadavatelem stanovena odměna vybranému uchazeči, která je rozdělena do dvou částí (pevné, kterou hradí zadavatel  a procentuelní, kterou hradí kupující),  způsob její úhrady   a rozsah veřejné zakázky (poskytovaných služeb).

K otázce naplnění pojmových znaků dané veřejné zakázky Úřad uvádí, že základními pojmovými znaky veřejné zakázky vyplývajícími z definice uvedené v § 7 zákona  jsou předmět a úplatnost. Předmětem veřejné zakázky se rozumí dodávky, služby  nebo stavební práce, které slouží k naplnění záměrů zadavatele.

Ze smlouvy uzavřené mezi zadavatelem a vybraným uchazečem je zřejmé,  že zadavatel požadoval zajištění elektronické aukce a souvisejících činnosti za účelem prodeje nemovitostí. Z uvedeného vyplývá, že předmětem uzavřené smlouvy jsou služby, čímž byla naplněna podmínka týkající se předmětu veřejné zakázky.

V případě dalšího pojmového znaku veřejné zakázky – úplatnosti – se jedná o úplatu zpravidla hrazenou zadavatelem, avšak nelze vyloučit ani „nepřímou“ úhradu zadavatele,   a to např. v případech nepeněžitého protiplnění či v případech jiných konstrukcí úplaty, kdy zadavatel rozhodne o způsobu úhrady jinými osobami, jako je tomu u procentuelní části odměny v šetřeném případě. Zadavatel měl možnost náklady spojené s převodem nemovitosti započíst do kupní ceny hrazené kupujícím zadavateli a následně cenu služeb spojených s prodejem nemovitostí uhradit vybranému uchazeči. Místo toho volil jinou konstrukci úhrady, tj. jako podmínku prodeje stanovil povinnost kupujícího uhradit druhou část odměny přímo vybranému uchazeči. Tento postup ovšem nemůže mít za následek to,  že by se zadavatel při objednávání služeb mohl vyhnout postupu podle zákona. Je tedy zřejmé,  že i v šetřeném případě jde  o plnění služeb požadovaných zadavatelem za úplatu, které je nutno považovat za veřejnou zakázku, přestože je úplata rozdělena do dvou částí,  a na základě rozhodnutí zadavatele hradí pouze část odměny sám a zbylou část odměny hradí jiný subjekt.

Úřad se zabýval rovněž otázkou, zda předmětný smluvní vztah nelze považovat  za koncesní smlouvu ve smyslu § 16 zákona č. 139/2006, o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „koncesní zákon“), tj. zda nenaplňuje znaky koncesní smlouvy uvedené v § 16 odst. 1 a 2 tohoto zákona.

Koncesní zákon v ustanovení § 16 odst. 1 uvádí, že koncesní smlouvou se koncesionář zavazuje poskytovat služby nebo i provést dílo a zadavatel se zavazuje umožnit koncesionáři brát užitky vyplývající z poskytování služeb nebo z využívání provedeného díla, popřípadě spolu s poskytnutím části plnění v penězích.

Z výše uvedených ustanovení vyplývá, že předmětem koncesní smlouvy jsou služby nebo stavební práce, tedy obdobně jako předmět veřejné zakázky, s tím rozdílem,  že předmětem koncesní smlouvy nemohou být dodávky. Rovněž způsob úhrady může být obdobný, neboť koncesní zákon připouští, že braní užitků může mít vzhledem k výše uvedenému formu úplaty poskytovanou koncesionáři zadavatelem.

Rozdíl v definicích veřejné zakázky a koncesní smlouvy lze nalézt v ustanovení   § 16 odst. 2 koncesního zákona, podle něhož podstatnou část rizik spojených s braním užitků vyplývajících z poskytování služeb nebo z využívání provedeného díla nese koncesionář; rozdělení ostatních rizik mezi zadavatele a koncesionáře stanoví koncesní smlouva.

Úřad v rámci provedeného šetření neshledal podstatnou část rizik na straně vybraného účastníka, neboť v šetřeném případě se nejedná o zvýšenou míru rizika na straně vybraného uchazeče, která by nebyla u tohoto druhu poskytované služby běžná. Vybraný uchazeč  sice nese určité náklady spojené s poskytovanou službou, ale v případě učinění minimální nabídky má jistotu pevné části odměny poskytnuté zadavatelem plus procentuelní část odměny, jejíž výši  má částečně možnost ovlivnit (minimální procentuální část odměny  je stanovena smlouvou). K této problematice úřad dále uvádí, že výše nákladů spojená s poskytovanou službou je ve srovnání s výši odměny velmi nízká, což částečně snižuje míru rizika u tohoto typu podnikání. Jak vyplývá z výše uvedeného lze vyloučit s odkazem   na ustanovení § 16 odst. 2 zákona možnost, že se v daném případě jedná o koncesní smlouvu, jelikož je zadavatelem ve smlouvě vymezen rozsah zakázky, činností i  minimální výše odměny.

V souvislosti s problematikou určení, zda se jedná o veřejnou zakázku či nikoliv odkazuje Úřad na rozhodnutí vydané dne 23. 6. 2008 pod č. j. S121/2008/VZ-12420/510/Od, které  bylo  potvrzeno  rozhodnutím II.  stupně ze dne 29. 9.  2008 vedené   pod č. j. R121/2008/02-20476/2008/310-ZČ, přičemž obě rozhodnutí nabyla právní moci  dne 20. 10. 2008 a jsou uveřejněna na internetových stránkách Úřadu http://www.compet.cz.

Podle § 13 odst. 1 zákona se předpokládanou hodnotou veřejné zakázky rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky, který je zadavatel povinen stanovit pro účely postupu v zadávacím řízení před jeho zahájením. Při stanovení předpokládané hodnoty je vždy rozhodná cena bez daně z přidané hodnoty.

Z předmětné smlouvy o elektronické aukci uzavřené mezi zadavatelem a uchazečem vyplývá, že předpokládaným peněžitým závazkem vyplývajícím z plnění veřejné zakázky  je v šetřeném případě pevná část odměny ve výší 1.900.000,- Kč, kterou uhradí zadavatel  a rovněž  předpokládaná výše provize vybraného uchazeče, kterou uhradí kupující.

Dle ustanovení § 12 odst. 1 zákona se nadlimitní veřejnou zakázkou  rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota bez daně z přidané hodnoty podle § 13 zákona dosáhne nejméně finančního limitu stanoveného prováděcím právním předpisem pro jednotlivé kategorie zadavatelů a druhy veřejných zakázek, případně kategorie dodávek nebo služeb.

V nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona  o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou – Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně   o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu (dále jen „nařízení vlády“),  v § 2 odst. 2 písm. a) je uvedeno, že finanční limity podle § 12 zákona  v případě veřejné zakázky na služby činí 3.782.000,- Kč pro zadavatele uvedené v § 2 odst. 2 písm. a) nebo b) zákona.

Z předložených podkladů je zřejmé, že předpokládaná kupní cena činí nejméně 500.000.000,- Kč. Z výše provize, která činí dle uzavřené smlouvy o elektronické aukci  činí  3,5 % z vydražené kupní ceny prodávané nemovitosti, vyplývá, že druhá část odměny činí nejméně 17.500.000,- Kč.  Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je součtem obou částí odměn, které dle smlouvy náleží vybranému uchazeči, z čehož vyplývá, že celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 19.400.000,- Kč bez DPH. Z výše uvedeného  je zřejmé, že se jedná o nadlimitní veřejnou zakázku ve smyslu § 12 odst. 1 zákona,  kterou  je zadavatel podle § 21 zákona povinen zadat v některém ze zadávacích řízení v souladu  se zákonem.

Z výše uvedených skutečností i ze stanovisek zadavatele je zcela zřejmé, že zadavatel před uzavřením smlouvy o poskytování služeb elektronické aukce nepostupoval podle zákona, neboť nedodržel postup uvedený v § 13 odst. 1 zákona, tím že nesprávně stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky pod finanční limity stanovené v § 12 zákona, přičemž tento postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Výběru dodavatele nepředcházelo žádné transparentně provedené zadávací řízení, které by objektivně dokládalo, že právě vybraný uchazeč nabízejí nejlepší smluvní podmínky, naopak, zadavatel v šetřeném případě „přímo“ přistoupil k uzavření smlouvy, i když se jednalo o veřejnou zakázku ve smyslu § 7 zákona, a to o veřejnou zakázku na služby podle § 10 zákona. Protože zadavatel před uzavřením předmětné smlouvy na službu nesprávně stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky a  neprovedl zadávací řízení ve smyslu zákona, jeho postup mohl podstatně ovlivnit i výběr nejvhodnější nabídky, neboť nelze vyloučit, že by v rámci transparentně uskutečněného zadávacího řízení obdržel i jiné, pro něj výhodnější nabídky  na požadované služby.

S ohledem na všechny výše uvedené skutečnosti Úřad konstatuje, že zadavatel nedodržel postup stanovený v § 13 odst. 1 a v § 21 zákona, když nesprávně stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky pod finanční limity  stanovené v § 12 zákona a v návaznosti na to zadavatel nezadal veřejnou zakázku v žádném z druhů zadávacích řízení uvedených  v § 21 odst. 1 zákona, přičemž výše uvedený postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.

Uložení pokuty

Dle ustanovení  § 120 odst. 1 písm. a) zákona se zadavatel dopustí správního deliktu tím, že nedodrží postup stanovený tímto zákonem pro zadání veřejné zakázky,  přičemž  tento postup podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.

V případě šetřené veřejné zakázky se zadavatel správního deliktu dopustil tím,  že nedodržel postup uvedený v § 13 odst. 1 zákona, když nesprávně stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky pod finanční limity  stanovené v § 12 zákona, přičemž tento postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Pokud by zadavatel dodržel postup stanovený zákonem a následně provedl zadávací řízení dle zákona, nelze vyloučit, že by zadavatel obdržel nabídky i od dalších dodavatelů, kteří by mu mohli nabídnout výhodnější podmínky požadovaných služeb, než jím přímo vybraný uchazeč,  se kterým uzavřel zadavatel smlouvu.

Jelikož zadavatel uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem, aniž by dodržel postup stanovený tímto zákonem pro zadání veřejné zakázky, naplnil tak skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona.

Podle § 120 odst. 2 písm. a) zákona se za správní delikt uloží pokuta do 5 % ceny zakázky nebo do 10 000 000 Kč, pokud cena zakázky nebyla nabídnuta, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. a) tohoto zákona.

Cena veřejné zakázky, při jejímž zadáví se zadavatel dopustil správního deliktu,  a za kterou může být zadavateli uložena pokuta, činí 23.086.000,- Kč s DPH. Horní  hranice možné pokuty (5 % z ceny veřejné zakázky) tedy činí po zaokrouhlení částku  ve výši 1.154.300,- Kč.

Podle § 121 odst. 2 zákona při určení výměry pokuty zadavateli, který je právnickou osobou, se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.

Při stanovení výše pokuty vzal Úřad v úvahu  skutečnost, že v šetřeném případě   se jednalo o nadlimitní veřejnou zakázku a  zadavatel svým postupem neumožnil účast dalších dodavatelů ve výběrovém řízení, čímž narušil  soutěžní prostředí, když „přímo“ uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem, aniž by před uzavřením smlouvy provedl zadávací řízení. Postup, kdy zadavatelé při zadávání veřejné zakázky vůbec nepostupují podle zákona  je jedním z nejzávažnějších porušení zákona, neboť zadavatelé tím v rozporu se zákonem omezují, resp. vylučují, soutěžní prostředí. V důsledku uvedených skutečností nelze vyloučit, že pokud by zadavatel postupoval v souladu se zákonem, mohl obdržet nabídky i od dalších dodavatelů, kteří by mu mohli nabídnout výhodnější podmínky pro poskytnutí požadovaných služeb. Úřad však při stanovení pokuty ve prospěch zadavatele zohlednil také skutečnost,   že v šetřeném případě nebyla učiněna ani minimální nabídka, a tudíž nedošlo k úhradě  ani jedné z částí odměny vybraného uchazeče.

Pokuta uložená zadavateli za nedodržení postupu stanoveného zákonem má splnit dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a především funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Po zvážení všech okolností případu a uvážení všech argumentů Úřad při určení výměry uložené pokuty preferoval preventivní charakter. S ohledem na výše uvedené  a vzhledem k souvislostem případu Úřad posoudil stanovenou výši pokuty jako dostačující.

Úřad posoudil postup zadavatele ze všech hledisek a vzhledem ke zjištěnému správnímu deliktu zadavatele přistoupil k uložení pokuty.

 

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu  pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak,  aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

Mgr. Pavel Herman

ředitel sekce veřejných zakázek

 

  

Obdrží:

České dráhy a. s.,  Nábřežní L. Svobody 1222/12, 110 15  Praha 1

Clanroy Sales a. s.,  Šmilovského 1264/5,  120 00  Praha 2

Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz