číslo jednací: S317/2008-566/2009/520/ABr

Instance I.
Věc Dodávka interiéru pro Integrované bezpečnostní centrum Moravskoslezského kraje II
Účastníci
  1. Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 00 Ostrava
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 114 odst. 3 zák. č. 137/2006 Sb. - zast.- náležitosti návrhu
Rok 2008
Datum nabytí právní moci 7. 2. 2009
Dokumenty file icon pis45771.pdf 56 KB

Rozhodnutí nabylo právní moci dne 7.2.2009

Č. j. S317/2008-566/2009/520/ABr

V Brně dne 20. ledna 2009

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 13.11.2008 na návrh ze dne 10.11.2008, jehož účastníky jsou

·  zadavatel – Moravskoslezský kraj, IČ 70890692, se sídlem 28. října 117, 702 18 Ostrava – Moravská Ostrava a Přívoz, zast. Ing. Jaroslavem Palasem, hejtmanem,

·  navrhovatel – PFD Praha, spol. s r. o., IČ 624 17 452, K Červenému dvoru 35, 130 54 Praha 3, za niž jedná Mgr. Jaroslav Koloušek, jednatel,

·  vybraný uchazeč – KASCH – interiér s. r. o., IČ 26831724, se sídlem Jaromíra Šamala 318/10, 725 25  Ostrava – Polanka nad Odrou, za niž jedná Zbyněk Klapuch, jednatel,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele ve veřejné zakázce „Dodávka interiéru pro Integrované bezpečnostní centrum Moravskoslezského kraje II“ zadávané podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, formou otevřeného řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne dne 12.8.2008 pod ev. č. 60021290,

rozhodl podle § 114 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona pozdějších předpisů, takto:

Správní řízení se zastavuje, neboť návrh navrhovatele PFD Praha, spol. s r. o., IČ 624 17 452, K Červenému dvoru 35, 130 54 Praha 3, nemá předepsané náležitosti, a to doklad o složení kauce ve výši 1% z nabídkové ceny, a navrhovatel tento doklad ve stanovené lhůtě nedoplnil.

Odůvodnění

Moravskoslezský kraj, IČ 70890692, se sídlem 28. října 117, 702 18 Ostrava – Moravská Ostrava a Přívoz, zast. Ing. Jaroslavem Palasem, hejtmanem, (dále jen „zadavatel“), uveřejnil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), v informačním systému o veřejných zakázkách dne 12.8.2008 pod ev. č. 60021290, zadání veřejné zakázky „Dodávka interiéru pro Integrované bezpečnostní centrum Moravskoslezského kraje II“ (dále jen „veřejná zakázka“).

Jako základní hodnotící kritérium pro zadání veřejné zakázky zvolil zadavatel ekonomickou výhodnost nabídky, přičemž jako dílčí hodnotící kritéria stanovil:

1.  Nabídkovou cenu vč. DPH (váha 70 %)

2.  Dobu záruky v měsících (váha 30 %)

Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 24.9.2008 vyplývá, že zadavatel ve stanovené lhůtě obdržel 10 nabídek, které vyhověly kontrole úplnosti dle ust. § 71 odst. 8 zákona. Z protokolu o jednání hodnotící komise ze dne 30.9.2008 vyplývá, že hodnotící komise vyřadila nabídku jednoho z uchazečů pro nesplnění základního kvalifikačního předpokladu dle ust. § 53 odst. 1 písm f) zákona. Hodnotící komise dále po posouzení výše nabídkových cen ve vztahu k předmětu veřejné zakázky konstatovala, že nabídka žádného z uchazečů neobsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu. Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 30.9.2008 vyplývá, že na prvním místě se umístila nabídka společnosti KASCH - interiér s.r.o., IČ 26831724, se sídlem Jaromíra Šamala 318/10, 725 25  Ostrava – Polanka nad Odrou, za niž jedná Zbyněk Klapuch, jednatel (dále jen „KASCH“). Zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky v souladu se závěrem hodnotící komise dne 1.10.2008, uchazečům tuto skutečnost oznámil dopisem ze dne 2.10.2008.

Proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky obdržel zadavatel postupně tři námitky, kterým po přezkoumání jejich oprávněnosti nevyhověl. Jako třetí v pořadí byly doručeny námitky uchazeče PFD Praha, spol. s r. o., IČ 624 17 452, K Červenému dvoru 35, 130 54 Praha 3, za niž jedná Mgr. Jaroslav Koloušek, jednatel (dále jen „PFD Praha“). Uchazeč PFD Praha obdržel oznámení o výběru nejvhodnější nabídky dne 6.10.2008, námitky podal dopisem ze dne 17.10.2008, který zadavatel obdržel dne 21.10.2008. Rozhodnutí o nevyhovění námitce zadavatel uchazeči PFD Praha oznámil dopisem ze dne 29.10.2008. Vzhledem k tomu, že uchazeč PFD Praha nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal dopisem ze dne 10.11.2008 návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „návrh“). Zadavateli byl návrh doručen dne dle jeho vyjádření dne 13.11.2008.

Ve svém podání uchazeč PFD Praha (dále rovněž „navrhovatel“) uvedl, že zadavatel porušil zákon, když hodnotil a jako nejvhodnější následně vybral nabídku, která měla být ze zadávacího řízení vyřazena, a to z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel návrh dne 13.11.2008 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

Zadavatel se ke skutečnostem uvedeným v návrhu vyjádřil dopisem ze dne 19.11.2008, doručeném Úřadu dne 20.11.2008. Ve svém vyjádření konstatoval, že návrh obdržel dne 13.11.2008 a současně shrnul dosavadní průběh zadávacího řízení a uvedl, že s ohledem na to, že návrh neobsahuje žádné nové skutečnosti, než jaké byly uvedeny v námitce navrhovatele, trvá na správnosti svého postupu.

Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

•  zadavatel,

•  navrhovatel PFD Praha,

•  vybraný uchazeč KASCH.

Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení dopisem č. j. S317/2008/VZ-23914/2008/520/AB ze dne 25.11.2008. Usnesením č. j. S317/2008/VZ-23893/2008/520/AB z téhož dne stanovil Úřad uchazeči PFD Praha lhůtu do pěti dnů od doručení tohoto usnesení k provedení úkonu, a to doplnění návrhu o doklad o složení kauce ve výši 130 900,- Kč na účet Úřadu. Úřad dále účastníkům řízení cit. usnesením stanovil lhůtu, v níž mohli navrhovat důkazy, činit jiné návrhy a vyjádřit v řízení své stanovisko a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že vznikly pochybnosti, zda návrh na zahájení řízení byl podán včas, Úřad vyzval usnesením č. j. S317/2008/VZ-25760/2008/520/AB ze dne 22.12.2008 navrhovatele k prokázání včasného doručení stejnopisu návrhu zadavateli. Úřad dále účastníkům řízení tímto usnesením stanovil lhůtu, v níž mohli navrhovat důkazy, činit jiné návrhy a vyjádřit v řízení své stanovisko a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

K šetřenému případu se v dané lhůtě vyjádřil navrhovatel, který předložil kopii rozhodnutí o nevyhovění námitkám s vyznačeným datem převzetí dne 3.11.2008 a kopii návrhu na zahájení správního řízení s podacím razítkem zadavatele dne 13.11.2008.

Úřad přezkoumal na základě § 112 a násl. ustanovení zákona náležitosti návrhu společnosti PFD Praha a rozhodl o zastavení řízení. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

Návrh musí podle § 114 odst. 2 zákona vedle obecných náležitostí podání obsahovat přesné označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, příslušné důkazy, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu zasílaného Úřadu je doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o složení kauce podle § 115.

Jestliže podle § 114 odst. 3 zákona návrh nemá předepsané náležitosti podle odstavce 2 a navrhovatel jej ve lhůtě stanovené Úřadem nedoplní nebo nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 113 odst. 2 nebo 3 nebo nebyl podán oprávněnou osobou nebo není-li Úřad věcně příslušný k rozhodnutí o návrhu, Úřad zahájené řízení zastaví; pokud má důvodné podezření, že došlo k porušení tohoto zákona, zahájí správní řízení z moci úřední.

Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel povinen s podáním návrhu složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.

Dne 13.11.2008 podal uchazeč PFD Praha návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. V návrhu nebyl doložen doklad o složení kauce. Rovněž z výpisů z účtu Úřadu také nevyplývalo, že by kauce byla na účet Úřadu navrhovatelem složena.

Uchazeč PFD Praha v nabídce, kterou doručil zadavateli, uvedl nabídkovou cenu ve výši 13 089 967,45 Kč.

Podle § 115 odst. 1 zákona činí kauce 1% z nabídkové ceny (13 089 967,45 Kč) navrhovatele, tj. uchazeče PFD Praha částku ve výši 130 899,67 Kč, tedy po zaokrouhlení na celé koruny částku ve výši 130 900,- Kč.

Vzhledem k tomu, že součástí návrhu uchazeče PFD Praha nebyl doklad o složení kauce na účet Úřadu, a ani z bankovních výpisů Úřadu nevyplývalo, že kauce byla na jeho účet složena, stanovil Úřad jmenovanému uchazeči usnesením č. j. S3172/2008/VZ-23893/2008/520/AB ze dne 25.11.2008 lhůtu ke složení kauce a k doložení dokladu o jejím složení do pěti dnů od obdržení tohoto usnesení. Zároveň Úřad uchazeče PFD Praha upozornil na skutečnost, že jestliže ve stanovené lhůtě kauci na účet Úřadu nesloží a nedoloží doklad prokazující její složení, Úřad podle § 114 odst. 3 zákona zahájené řízení zastaví. Cit. usnesení včetně oznámení o zahájení správního řízení obdržel uchazeč PFD Praha dne 5.12.2008, lhůta pro splnění úkonu tedy skončila dne 10.12.2008.

Úřad konstatuje, že uchazeč PFD Praha nedoložil doklad o složení kauce na účet Úřadu ani s podáním návrhu, ani ve lhůtě stanovené mu Úřadem, ani později, a tudíž nedodržel zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, kterou je podle § 114 odst. 2 mimo jiné i doklad o složení kauce podle § 115 zákona.

Vzhledem k tomu, že navrhovatel, tj. uchazeč PFD Praha nedoplnil návrh o doklad o složení kauce podle § 115 zákona ve lhůtě stanovené Úřadem, rozhodl Úřad o zastavení řízení, jak je uvedeno ve výroku.

Úřad se dále zabýval otázkou dodržení lhůt pro podání návrhu. Z ustanovení § 113 odst. 2 zákona vyplývá, že návrh musí být doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitkám nevyhověl.

Zadavatel ve svém vyjádření k návrhu ze dne 19.11.2008 uvádí, že jeho rozhodnutí o námitkách bylo dne 31.10.2008 doručeno navrhovateli. Na předložené dodejce stvrzující doručení rozhodnutí zadavatele o námitkách, která je součástí předložené dokumentace, je však vedle podpisu osoby oprávněné k převzetí uvedeno razítko společnosti INTERIOR STEEL, s. r. o., IČ 62029380, K Červenému dvoru 35, 130 54 Praha 3, což je společnost, která má stejné sídlo jako uchazeč PFD Praha. Ve svém vyjádření ze dne 5.1. 2009 navrhovatel uvedl, že rozhodnutí zadavatele o námitkách mu bylo doručeno dne 3.11.2008 a jako důkaz předložil kopii rozhodnutí o nevyhovění námitkám s vyznačeným datem převzetí dne 3.11.2008. Z uvedeného vyplývá, že nebylo prokázáno, že by navrhovatel obdržel rozhodnutí o námitkách dříve než 3.11.2008 a že by předmětný návrh nebyl doručen zadavateli a Úřadu ve lhůtě stanovené v  § 113 odst. 2 nebo 3 zákona.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl úřad zaslat jeden stejnopis.

Mgr. Pavel Herman

ředitel sekce veřejných zakázek

Obdrží:

Moravskoslezský kraj, IČ 70890692, 28. října 117, 702 18 Ostrava – Moravská Ostrava a Přívoz

PFD Praha, spol. s r. o., IČ 624 17 452, K Červenému dvoru 35, 130 54 Praha 3

KASCH – interiér s. r. o., IČ 26831724, Jaromíra Šamala 318/10, 725 25 Ostrava – Polanka nad Odrou

Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz