číslo jednací: S37/2009/VZ-3729/2009/520/EMa

Instance I.
Věc Zajištění komplexních úklidových služeb pro Ústav pro péči o matku a dítě 2008
Účastníci
  1. 1. Ústav pro péči o matku a dítě, příspěvková organizace
  2. Nový úklid, a.s.
  3. GSUS s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 59 odst. 2 sř - rozhodnutí se zrušuje
Rok 2009
Datum nabytí právní moci 29. 12. 2009
Související rozhodnutí S37/2009/VZ-3729/2009/520/EMa
R64/2009/VZ-16390/2009/310/PMo
Dokumenty file icon 2009_S037.pdf 116 KB

Č. j. ÚOHS-S37/2009/VZ-3729/2009/520/EMa

Brně dne 16. dubna 2009

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 4.2.2009 na návrh ze dne 4.2.2009, jehož účastníky jsou

§  zadavatel – Ústav pro péči o matku a dítě, příspěvková organizace, IČ 00023698, Podolské nábřeží 157/36, 147 10 Praha 4, zastoupená doc. MUDr. Jaroslavem Feyereislem, CSc., ředitelem, zastoupená v řízení před správním orgánem JUDr. Pavlínou Fojtíkovou, Ph.D., advokátkou, Zelený pruh 95/97, 140 00 Praha 4,

§  navrhovatel – GSUS s. r. o., IČ 25215213, T.G.Masaryka 12, 360 01 Karlovy Vary, za niž jedná Jiří Paur, jednatel,

§  vybraný uchazeč – Nový úklid, a. s., IČ 27882390, Na Strži 343/5, 140 00 Praha 4, za niž jednají Ing. Jana Jirmanová, předseda představenstva, a RNDr. Miroslav Tvrdý, místopředseda představenstva,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných ve veřejné zakázce „Zajištění komplexních úklidových služeb pro Ústav pro péči o matku a dítě 2008“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 22.8.2008 pod ev. č. 60021680 a dne 23.8.2008 v Úředním věstníku Evropské unie pod číslem 2008/S 163-220308,

rozhodl takto:

I.

  Zadavatel – Ústav pro péči o matku a dítě, příspěvková organizace, IČ 00023698, Podolské nábřeží 157/36, 147 10 Praha 4 – nedodržel postup stanovený v § 59 odst. 1 a v § 60 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tím, že posoudil kvalifikaci uchazečů GSUS s. r. o., Karlovy Vary a Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., IČ 25661531, Kubánské nám. 1381/11, 100 05 Praha 10, jako nesplňující požadavek vymezený v bodě 9.3.4. písm. a) zadávací dokumentace a vyloučil jmenované uchazeče z další účasti v zadávacím řízení, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy,

II.

  Zadavatel – Ústav pro péči o matku a dítě, příspěvková organizace, IČ 00023698, Podolské nábřeží 157/36, 147 10 Praha 4 – nedodržel postup stanovený v § 59 odst. 1 a v § 60 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tím, že posoudil kvalifikaci uchazečů KLIRO spol. s r. o., IČ 27117405, Kostelec u Křížků 20 a PaN servis s. r. o., IČ 00677159, Žirovnická 3124, 106 00 Praha 10, jako nesplňující požadavek vymezený v bodě 9.3.4. písm. a) zadávací dokumentace a vyloučil jmenované uchazeče z další účasti v zadávacím řízení, přičemž tento postup podstatně neovlivnil výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy.

III.

  Jako opatření k nápravě nezákonného postupu zadavatele uvedeného ve výroku I. tohoto rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle § 118 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ruší rozhodnutí zadavatele o vyloučení uchazečů GSUS s. r. o., Karlovy Vary, KLIRO spol. s r. o., IČ 27117405, Kostelec u Křížků 20, 251 68 Kamenice, Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., IČ 25661531, Kubánské nám. 1381/11, 100 05 Praha 10, a PaN servis s. r. o., IČ 00677159, Žirovnická 3124, 106 00 Praha 10, z další účasti v zadávacím řízení, oznámené jmenovaným uchazečům dopisem ze dne 9.1.2009, a všechny následné úkony zadavatele učiněné v zadávacím řízení.

IV.

Podle § 119 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a podle § 1 odst. 1 vyhlášky č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách, se zadavateli Ústavu pro péči o matku a dítě ukládá:

uhradit náklady řízení ve výši 30 000,-- Kč (třicet tisíc korun českých).

Náklady řízení jsou splatné do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 19-24825621/0710,variabilní symbol0370950001.

Odůvodnění

Ústav pro péči o matku a dítě, příspěvková organizace, IČ 00023698, Podolské nábřeží 157/36, 147 10 Praha 4, zastoupená doc. MUDr. Jaroslavem Feyereislem, CSc., ředitelem, zastoupená v řízení před správním orgánem JUDr. Pavlínou Fojtíkovou, Ph.D., advokátkou, Zelený pruh 95/97, 140 00 Praha 4 (dále jen „zadavatel“), uveřejnil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), v informačním systému o veřejných zakázkách dne 22.8.2008 pod ev. č. 60021680 a dne 23.8.2008 v Úředním věstníku Evropské unie pod číslem 2008/S 163-220308 oznámení otevřeného řízení za účelem zadání veřejné zakázky na „Zajištění komplexních úklidových služeb pro Ústav pro péči o matku a dítě 2008“ (dále jen „veřejná zakázka“).

Základním hodnotícím kritériem pro zadání veřejné zakázky byla nejnižší nabídková cena.

V bodě 9.3.4. písm. a) zadávací dokumentace zadavatel stanovil následující podmínky pro splnění technických kvalifikačních předpokladů, a to předložení minimálně tří významných služeb poskytnutých uchazečem v posledních 3 letech a osvědčení alespoň tří odběratelů o řádném plnění služeb uchazečem, tato osvědčení musí zahrnovat cenu poskytovaných služeb, jejich rozsah, dobu a místo plnění a musí obsahovat údaj o tom, zda byly tyto služby realizovány řádně a včas (podle § 56 odst. 2 písm. a) zákona ), přičemž se musí jednat o

a)  osvědčení vydané veřejným zadavatelem, pokud byly služby poskytovány veřejnému zadavateli, nebo

b)  osvědčení vydané jinou osobou, pokud byly služby poskytovány jiné osobě než veřejnému zadavateli (např. soukromému zadavateli), nebo

c)  čestné prohlášení uchazeče, pokud byly služby poskytovány jiné osobě než veřejnému zadavateli a současně není-li možné osvědčení podle bodu 2 od této osoby získat z důvodů spočívajících na její straně. Uchazeč může k tomuto účelu použít vzor formuláře „Čestné prohlášení o řádnosti poskytnutých služeb“, který je uveden v příloze zadávací dokumentace.

  Z předloženého seznamu musí vyplývat, že uchazeč poskytoval v uvedeném období služby srovnatelné s předmětem této veřejné zakázky (např. úklidové služby ve zdravotnickém zařízení, případně ve srovnatelném provozu, ve kterém jsou kladeny minimálně stejné či vyšší nároky – hygienické, dezinfekční a provozní – na kvalitu poskytované služby a samotné poskytování služeb ve srovnatelných podmínkách jako jsou podmínky zadavatele – úklid infekčních oddělení, lůžkových oddělení, operačních sálů a JIP). Výše plnění u srovnatelných služeb musí překročit nejméně 450 000,-- Kč bez DPH za měsíc poskytování služby.

  Uchazeč může k tomuto účelu použít vzor formuláře „Seznam významných služeb“, který je uveden v příloze zadávací dokumentace. K seznamu o významných službách připojí uchazeč osvědčení o řádném poskytnutí služeb vyhotovené příslušnými odběrateli (objednateli) srovnatelné zakázky či příslušné čestné prohlášení viz výše.

  Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 21.10.2008 vyplývá, že zadavatel ve stanovené lhůtě obdržel devět nabídek uchazečů a všechny vyhověly kontrole úplnosti.

  Podle protokolu o jednání hodnotící komise ze dne 5.1.2009 vyřadila hodnotící komise čtyři nabídky uchazečů:

-  GSUS s. r. o., IČ 25215213, T.G.Masaryka 12, 360 01 Karlovy Vary, za niž jedná Jiří Paur, jednatel (dále jen „GSUS s. r. o.“ nebo „navrhovatel“),

-  KLIRO spol. s r. o., IČ 27117405, Kostelec u Křížků 20, 251 68 Kamenice, za niž jedná Vladislava Mikulášová, jednatel (dále jen „KLIRO spol. s r. o.“),

-  Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., IČ 25661531, Kubánské nám. 1381/11, 100 05 Praha 10,  za niž jednají Jiří Kumstát, jednatel a Mgr. Ondřej Tichý, jednatel (dále jen „Skanska Facilities Management CZ, s. r. o.“)

-  PaN servis s. r. o., IČ 00677159, Žirovnická 3124, 106 00 Praha 10, za niž jedná Pavel Němec, jednatel (dále jen „PaN servis s. r. o.“),

pro nesplnění technických kvalifikačních  předpokladů podle § 56 odst. 2 písm. a) zákona, tj. že uchazeči neposkytovali v posledních 3 letech minimálně 3 služby srovnatelné s předmětem plnění veřejné zakázky. Zadavatel rozhodl o vyloučení výše uvedených uchazečů dne 9.1.2009. Oznámení o vyloučení z další účasti v zadávacím řízení obdržel uchazeč GSUS s. r. o., dne 12.1.2009.

Jako nejvýhodnější nabídka byla podle zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 5.1.2009 vybrána nabídka uchazeče Nový úklid, a. s., IČ 27882390, Na Strži 343/5, 140 00 Praha 4, za niž jednají Ing. Jana Jirmanová, předseda představenstva, a RNDr. Miroslav Tvrdý, místopředseda představenstva (dále jen „Nový úklid, a. s.“). Dne 9.1.2009 zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky.

  Proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení z další účasti v zadávacím řízení podal uchazeč GSUS s. r. o. námitky ze dne 15.1.2009, které zadavatel obdržel dne 19.1.2009. Zadavatel po přezkoumání oprávněnosti námitek těmto nevyhověl. Rozhodnutí o zamítnutí námitek ze dne 27.1.2009 obdržel uchazeč GSUS s. r. o. dne 29.1.2009.

  Vzhledem k tomu, že uchazeč GSUS s. r. o. nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal dopisem ze dne 4.2.2009 návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“).

  Navrhovatel se v návrhu nejprve vyjadřuje k rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele z důvodu nesplnění technického kvalifikačního předpokladu v bodě 9.3.4 zadávací dokumentace. Navrhovatel  ve své nabídce předložil seznam 26-ti služeb, z nichž tři služby odpovídají dle navrhovatele svým rozsahem požadavkům zadavatele, tj. jsou obdobné charakteru místa plnění – zdravotnickému zařízení. Jednou ze služeb vzhledem k obdobnému charakteru místa plnění, tzn. zdravotnickému zařízení je i zajištění komplexního úklidu pro Fakultní nemocnici Královské Vinohrady (dále jen „FNKV“). Finanční objem úklidových prací realizovaných pro FNKV převyšuje více než trojnásobně požadovaný měsíční limit (450 000,-- Kč bez DPH), neboť celková roční hodnota této služby je 19 000 000,-- Kč bez DPH, tj. cca 1 583 300,-- Kč bez DPH/měs. V seznamu služeb provedených navrhovatelem jsou uvedeny i služby odpovídající svým rozsahem předmětu veřejné zakázky vzhledem ke zvýšeným nárokům jak na kvalitu, tak na dezinfekci prostor, a to zejména hotelové typu – Hotel Hilton Prague (833 000,-- Kč bez DPH/měs.), a prostory výrobní a kancelářské se zvýšeným počtem osob a zvýšenými požadavky na dezinfekci úklidových ploch – RWE Transgas Net s. r. o. (708 000,-- Kč bez DPH/měs.). Ze zadávací dokumentace není podle navrhovatele patrné, zda-li se částka u požadovaných referenčních služeb 450 000,-- Kč bez DPH/měs. vztahuje k celkovému součtu za uvedené služby, nebo za každou takovou službu zvlášť, když zadavatel uvádí nejasný požadavek: „Výše plnění u srovnatelných služeb musí překročit nejméně 450 000,-- Kč bez DPH za měsíc poskytování služby“.

  Navrhovatel dále uvádí, že podle jeho názoru zadavatel skutečně nepřipustil splnění technických kvalifikačních předpokladů uvedených v bodě 9.3.4 zadávací dokumentace, neboť stanovil, že uchazeč splní uvedený předpoklad, pokud „poskytoval v uvedeném období služby ve zdravotnickém zařízení, případně ve srovnatelném provozu, ve kterém jsou kladeny minimálně stejné či vyšší nároky – hygienické, dezinfekční a provozní – na kvalitu poskytované služby a samotné poskytování služeb ve srovnatelných podmínkách jako jsou podmínky zadavatele – úklid infekčních oddělení, lůžkových oddělení, operačních sálů a JIP“. Zadavatel tak výše uvedeným stanovením srovnatelných služeb nepřipouští „srovnatelné provozy.“

  Navrhovatel dodává, že ve své nabídce předložil seznam referenčních zakázek, kde jsou uvedeny i mimo jiné srovnatelné provozy, ve kterých jsou kladeny minimálně stejné požadavky na kvalitu poskytované služby – hygienické, dezinfekční a provozní. Zadavatel však v rozhodnutí o námitkách pouze konstatoval, že doložené srovnatelné služby neuznává, aniž by blíže sdělil či vysvětlil právní podklad, na základě kterého tak rozhodl, např. hygienický předpis.

  Závěrem navrhovatel požaduje po Úřadu zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení z další účasti v zadávacím řízení, případně zrušení celého zadávacího řízení a vydání předběžného opatření zákazu uzavřít smlouvu v zadávacím řízení.

Úřad obdržel návrh dne 4.2.2009 a tímto dnem bylo podle § 113 zákona zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Zadavatel obdržel jedno vyhotovení návrhu dne 5.2.2009.

Účastníky řízení podle § 116 zákona ve znění pozdějších předpisů jsou:

§  zadavatel,

§  navrhovatel – GSUS s. r. o.,

§  vybraný uchazeč – Nový úklid, a. s.

  Zadavatel se ke skutečnostem uvedeným v návrhu vyjádřil dopisem ze dne 19.2.2009, ve kterém uvedl, že setrvává na svém rozhodnutí o námitce proti úkonu zadavatele ze dne 27.1.2009.

K rozhodnutí o vyloučení uchazeče GSUS s. r. o. zadavatel uvádí, že požadavek na předložení tří srovnatelných služeb, z nichž každá by měla splňovat měsíční limit 450 000,-- Kč bez DPH vyplývá jednoznačně ze zadávací dokumentace a také z celkové předpokládané hodnoty veřejné zakázky a účelu tohoto požadavku. V oznámení o zakázce byla stanovena předpokládaná hodnota veřejné zakázky na 22 500 000,-- Kč bez DPH za 48 měsíců trvání smlouvy, ze které vyplývá, že předpokládaná měsíční hodnota veřejné zakázky činí 468 750,-- Kč bez DPH. Cílem požadavku na hodnotu srovnatelných služeb bylo zjistit, zda mají uchazeči prostředky a zkušenosti nutné ke splnění předmětné veřejné zakázky a zda jsou takový rozsah a náročnost plnění schopni zabezpečit. Tyto poznatky však nevyplynou ze součtu hodnot několika služeb, spíše naopak.

K tomu, že byl podle navrhovatele povinen uznat reference na úklidové služby, které uchazeč poskytuje FNKV, zadavatel uvádí, že z článku 9.3.4. zadávací dokumentace jasně vyplývá požadavek, že uchazeč musí v nabídce uvést nejméně tři srovnatelné služby. Zadavatel je povinen vycházet z nabídky uchazeče a není oprávněn si vykládat text nabídky jinak, než je uvedeno. Přestože celková výše plnění služby poskytované FNKV převyšuje požadavek zadavatele, byla uchazečem GSUS s. r. o. uvedena jako jedna položka, jedna srovnatelná služba, na základě čehož ji zadavatel hodnotil. Uchazeč GSUS s. r. o. tedy v nabídce doložil pouze jednu srovnatelnou službu, ačkoliv zadavatel požadoval v zadávací dokumentaci doložení minimálně tří srovnatelných služeb.

K námitce uchazeče GSUS s. r. o., že měl zadavatel  vyhodnotit úklidové služby, které uchazeč poskytuje např. v prostorech hotelového typu jako srovnatelné podle požadavku v článku 9.3.4. zadávací dokumentace, zadavatel uvádí, že je jasné, že nelze srovnávat úklid v hotelu s úklidem např. infekčního oddělení  nebo oddělené JIP. Je nepochybné, že hotelové či kancelářské prostory nemají stejné či vyšší nároky na kvalitu poskytované služby, a proto zadavatel tyto služby za srovnatelné neuznal.

  Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem č. j. ÚOHS-S37/2009/VZ-2481/2009/520/EMa ze dne 2.3.2009. Současně Úřad usnesením č. j. ÚOHS-S37/2009/VZ-2482/2009/520/EMa ze dne 2.3.2009 stanovil účastníkům řízení lhůty, ve kterých jsou oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy, a oprávněni vyjádřit v řízení své stanovisko.

Rozhodnutím ze dne 3.3.2009 č. j. ÚOHS-S37/2009/VZ-2659/2009/520/EMa o předběžném opatření Úřad zadavateli uložil zákaz uzavřít smlouvu v šetřeném zadávacím řízení, a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno.

Žádný z uchazečů se ve lhůtách, ve kterých byli oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a oprávněni vyjádřit v řízení své stanovisko, nevyjádřil.

Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujícího zákona případ ve všech vzájemných souvislostech, po zhodnocení všech podkladů, zejména zadávací dokumentace, vyjádření účastníků a na základě vlastního zjištění konstatuje, že zadavatel při posouzení splnění kvalifikace uchazečů GSUS s. r. o., KLIRO spol. s r. o., Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., PaN servis s. r. o. a jejich následném vyloučení z další účasti v zadávacím řízení nepostupoval v souladu se zákonem. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

V čl. 2 zadávací dokumentace vymezil zadavatel předmět veřejné zakázky tak, že veřejná zakázka spočívá v zabezpečení komplexních úklidových služeb pro zadavatele, a to včetně dodávky sáčků a pytlů na odpad. Vzhledem k tomu, že je zadavatel zdravotnickým zařízením, bude v souvislosti s veřejnou zakázkou nutno dbát požadavků na úklid předmětných prostor dle potřeb zadavatele v souladu s příslušnými prováděcími předpisy, kterými se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení. Bližší podrobnosti jsou uvedeny v závazném textu smlouvy o dílo a položkovém výkazu, tyto jsou přílohou zadávací dokumentace.

V čl. 7 bod 7.3 smlouvy o dílo je uvedeno, že zhotovitel, resp. uchazeč se zavazuje plnit požadavky na úklid předmětných prostor v souladu s vyhláškou č. 195/2005 Sb., Ministerstva zdravotnictví, kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče (dále jen „vyhláška“).

V bodě 9.3.4. písm. a) zadávací dokumentace zadavatel stanovil, že technický kvalifikační předpoklad splní uchazeč, který předloží minimálně tří významné služby poskytnuté uchazečem v posledních 3 letech a osvědčení alespoň tří odběratelů o řádném plnění služeb uchazečem, tato osvědčení musí zahrnovat cenu poskytovaných služeb, jejich rozsah, dobu a místo plnění a musí obsahovat údaj o tom, zda byly tyto služby realizovány řádně a včas (podle § 56 odst. 2 písm. a) zákona ), přičemž se musí jednat o

a)  osvědčení vydané veřejným zadavatelem, pokud byly služby poskytovány veřejnému zadavateli, nebo

b)  osvědčení vydané jinou osobou, pokud byly služby poskytovány jiné osobě než veřejnému zadavateli (např. soukromému zadavateli), nebo

c)  čestné prohlášení uchazeče, pokud byly služby poskytovány jiné osobě než veřejnému zadavateli a současně není-li možné osvědčení podle bodu 2 od této osoby získat z důvodů spočívajících na její straně. Uchazeč může k tomuto účelu použít vzor formuláře „Čestné prohlášení o řádnosti poskytnutých služeb“, který je uveden v příloze zadávací dokumentace.

  Dále je v části 9.3.4 zadávací dokumentace uvedeno, že „Z předloženého seznamu musí vyplývat, že uchazeč poskytoval v uvedeném období služby srovnatelné s předmětem této veřejné zakázky (např. úklidové služby ve zdravotnickém zařízení, případně ve srovnatelném provozu, ve kterém jsou kladeny minimálně stejné či vyšší nároky – hygienické, dezinfekční a provozní – na kvalitu poskytované služby a samotné poskytování služeb ve srovnatelných podmínkách jako jsou podmínky zadavatele – úklid infekčních oddělení, lůžkových oddělení, operačních sálů a JIP). Výše plnění u srovnatelných služeb musí překročit nejméně 450 000,-- Kč bez DPH za měsíc poskytování služby.“

  Uchazeč může k tomuto účelu použít vzor formuláře „Seznam významných služeb“, který je uveden v příloze zadávací dokumentace. K seznamu o významných službách připojí uchazeč osvědčení o řádném poskytnutí služeb vyhotovené příslušnými odběrateli (objednateli) srovnatelné zakázky či příslušné čestné prohlášení viz výše.

  Navrhovatel GSUS s. r. o. ve své nabídce předložil seznam 26-ti služeb, z nichž tři byly poskytovány zdravotnickému zařízení, a to Léčebně dlouhodobě nemocných Vršovice Praha (2 500 000,-- Kč/rok), Všeobecné fakultní nemocnici v Praze (4 000 000,-- Kč/rok) a Fakultní nemocnici Královské Vinohrady Praha (19 000 000,-- Kč/rok).

  Uchazeč KLIRO spol. s r. o. předložil ve své nabídce seznam 3 služeb, z toho pro Nemocnici na Homolce v hodnotě 489 526,-- Kč bez DPH/měs. a Ústav jaderných paliv v hodnotě 491 330,-- Kč bez DPH/měs.

  Uchazeč Skanska Facilities Management CZ, s. r. o. předložil ve své nabídce seznam 12-ti služeb, z toho pro Institut klinické a experimentální medicíny  v hodnotě 1 050 000,-- Kč bez DPH/měs.

  Uchazeč PaN servis s. r. o. předložil  ve své nabídce seznam 3 služeb, z toho pro Institut klinické a experimentální medicíny v hodnotě 1 100 000,-- Kč bez DPH/měs.

  Hodnotící komise vyřadila nabídky uchazečů GSUS s. r. o., KLIRO spol. s r. o., Skanska Facilities Management CZ, s. r. o. a PaN servis s. r. o. z další účasti v zadávacím řízení, neboť tyto nesplňovaly předpoklady podle § 56 odst. 2 písm. a) zákona, tj. že jmenovaní uchazeči neposkytovali v posledních 3 letech minimálně tři služby srovnatelné s předmětem plnění veřejné zakázky. Zadavatel následně podle § 76 odst. 6 zákona vyloučil jmenované uchazeče z další účasti v zadávacím řízení.

  Podle § 50 odst. 2 zákona stanoví požadavky na prokázání splnění kvalifikace veřejný zadavatel v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení. Podrobná specifikace těchto požadavků může být uvedena v kvalifikační či zadávací dokumentaci.

  Podle § 51 odst. 2 zákona prokázání splnění kvalifikace podle požadavků veřejného zadavatele stanovených v souladu s tímto zákonem je předpokladem posouzení a hodnocení nabídky uchazeče v otevřeném řízení, hodnocení předběžné nabídky zájemce v dynamickém nákupním systému, vyzvání zájemce k podání nabídky v užším řízení či v jednacím řízení s uveřejněním, účasti zájemce v soutěžním dialogu a předpokladem uzavření smlouvy ve zjednodušeném podlimitním řízení.

  K prokázání splnění technických kvalifikačních předpokladů dodavatele pro plnění veřejné zakázky na služby může veřejný zadavatel podle § 56 odst. 2 písm. a) zákona požadovat seznam významných služeb poskytnutých dodavatelem v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu a doby poskytnutí; přílohou tohoto seznamu musí být

1. osvědčení vydané veřejným zadavatelem, pokud byly služby poskytovány veřejnému zadavateli, nebo

2. osvědčení vydané jinou osobou, pokud byly služby poskytovány jiné osobě než veřejnému zadavateli, nebo

3. čestné prohlášení dodavatele, pokud byly služby poskytovány jiné osobě než veřejnému zadavateli a není-li současně možné osvědčení podle bodu 2 od této osoby získat z důvodů spočívajících na její straně.

  Veřejný zadavatel posoudí podle § 59 odst. 1 zákona prokázání splnění kvalifikace dodavatele z hlediska požadavků stanovených v souladu s tímto zákonem (dále jen "posouzení kvalifikace").

  Podle § 59 odst. 3 zákona v otevřeném řízení a ve zjednodušeném podlimitním řízení může kvalifikaci posoudit hodnotící komise, stanoví-li tak veřejný zadavatel.

  Dodavatel, který nesplní kvalifikaci v požadovaném rozsahu nebo nesplní povinnost stanovenou v § 58, musí být podle § 60 odst. 1 zákona veřejným zadavatelem vyloučen z účasti v zadávacím řízení.

  Podle § 60 odst. 2 zákona veřejný zadavatel bezodkladně písemně oznámí dodavateli své rozhodnutí o jeho vyloučení z účasti v zadávacím řízení s uvedením důvodu.

  Zadavatel stanovil v bodě 9.3.4. písm. a) zadávací dokumentace, že mj. požaduje, „aby uchazeč poskytoval v uvedeném období služby srovnatelné s předmětem této veřejné zakázky (např. úklidové služby ve zdravotnickém zařízení, případně ve srovnatelném provozu, ve kterém jsou kladeny minimálně stejné či vyšší nároky – hygienické, dezinfekční a provozní – na kvalitu poskytované služby a samotné poskytování služeb ve srovnatelných podmínkách jako jsou podmínky zadavatele – úklid infekčních oddělení, lůžkových oddělení, operačních sálů a JIP)“.

  Vzhledem k charakteru zařízení zadavatele (zdravotnické zařízení) a s ohledem na formulaci výše uvedeného požadavku lze podle Úřadu vyvodit, že za srovnatelné služby považoval zadavatel služby poskytované ve zdravotnickém zařízení. Výčet oddělení není v tomto ohledu konečný, jelikož zdravotnická zařízení disponují i jinými typy oddělení, než uvedl zadavatel (ARO, porodní oddělení, onkologická oddělení aj.). Je však zřejmé, že nároky na úklidové služby poskytované ve zdravotnických zařízeních s sebou nesou specifické požadavky hygienické, dezinfekční, sterilizační apod., což zadavatel deklaroval jednak ve vymezení předmětu veřejné zakázky, jakož i v čl. 7 bodu 7.3 smlouvy o dílo, kde odkázal na vyhlášku.   

K požadované výši plnění u srovnatelných služeb

  Ke splnění technických kvalifikačních předpokladů zadavatel požadoval „předložení minimálně tří významných služeb poskytnutých uchazečem v posledních 3 letech a osvědčení alespoň tří odběratelů o řádném plnění služeb uchazečem…z předloženého seznamu musí vyplývat, že uchazeč poskytoval v uvedeném období služby srovnatelné s předmětem této veřejné zakázky…výše plnění u srovnatelných služeb musí překročit nejméně 450 000,-- Kč bez DPH za měsíc poskytování služby“.

  Úřad k uvedenému uvádí, že zadavatel sice stanovil, že požaduje předložení 3 významných služeb poskytnutých uchazečem v posledních třech letech, nicméně z požadavku na jejich minimální úroveň, tj. „výše plnění u srovnatelných služeb musí překročit nejméně 450 000,-- Kč bez DPH za měsíc poskytování služby“, jednoznačně nevyplývá, zda zadavatel požaduje splnění výše uvedené minimální úrovně tohoto technického kvalifikačního předpokladu u tří srovnatelných služeb, nebo postačuje splnění této minimální úrovně u jedné srovnatelné služby.

  Nelze souhlasit s argumentací zadavatele, že požadavek na předložení tří srovnatelných služeb, z nichž každá by měla splňovat měsíční limit 450 000,-- Kč bez DPH vyplývá ze zadávací dokumentace a rovněž z uvedené celkové předpokládané hodnoty (22 500 000,-- Kč bez DPH/48 měs.) a účelu tohoto požadavku, neboť zadavatel nemůže požadovat po uchazečích, aby si sami ze zadávací dokumentace, nebo z výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky vyvozovali jakou minimální úroveň technických kvalifikačních předpokladů zadavatel požaduje.

Úřad konstatuje, že zadavatel musí své požadavky na způsob prokázání kvalifikačních předpokladů a jejich minimální úroveň v zadávací dokumentaci jednoznačně specifikovat, což v tomto případě neučinil, neboť formulace zadavatele „výše plnění u srovnatelných služeb musí překročit nejméně 450 000,-- Kč bez DPH za měsíc poskytování služby“ umožňuje dvojí výklad. Nepřesně formulované požadavky zadavatele však nelze přičítat k tíži uchazečů.

  O tom, že výše uvedená formulace neměla jednoznačný výklad svědčí i ta skutečnost, že zadavatel z devíti obdržených nabídek čtyři vyřadil právě pro nesplnění výše uvedeného předpokladu. Všechny vyřazené nabídky přitom splňují podmínku jedné „srovnatelné služby“ poskytované uchazečem v posledních třech letech, jejíž výše překročila nejméně 450 000,-- Kč bez DPH za měsíc poskytování služby. 

  Pojmovou nejednoznačnost při používání termínů „významné“ či „srovnatelné“ služby dokládá i další formulace uvedená v bodě 9.3.4. písm. a) zadávací dokumentace, a to že uchazeč může k předložení seznamu použít vzor formuláře „Seznam významných služeb“, který je uveden v příloze zadávací dokumentace. K seznamu o významných službách připojí uchazeč osvědčení o řádném poskytnutí služeb vyhotovené příslušnými odběrateli (objednateli) srovnatelné zakázky.

  Zadavatel zvolil v šetřené veřejné zakázce základním hodnotícím kritériem nejnižší nabídkovou cenu. Z devíti podaných nabídek zadavatel vyřadil čtyři nabídky uchazečů (GSUS s. r. o. s nabídkovou cenou  21 489 351,91 Kč bez DPH, KLIRO spol. s r. o. s nabídkovou cenou 26 812 595,76 Kč bez DPH, Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., s nabídkovou cenou 23 813 977,28 Kč bez DPH a PaN servis s. r. o. s nabídkovou cenou 26 261 056,32 Kč bez DPH), pro nesplnění technických kvalifikačních  předpokladů podle § 56 odst. 2 písm. a) zákona, resp. z toho důvodu, že výše uvedení uchazeči neposkytovali v posledních 3 letech minimálně 3 služby srovnatelné s předmětem plnění veřejné zakázky. Ze zbývajících pěti nabídek vyhodnotil zadavatel jako nejvýhodnější nabídku uchazeče Nový úklid, a. s., s nabídkovou cenou 26 146 968,48 Kč bez DPH.

  V případě, že by zadavatel nevyloučil uchazeče GSUS s. r. o., KLIRO spol. s r. o., Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., a PaN servis s. r. o. z další účasti v zadávacím řízení, bylo by pořadí nabídek na prvních pěti místech následující:

1.  GSUS s. r. o. s nabídkovou cenou 21 489 351, 91 Kč bez DPH.

2.  Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., s nabídkovou cenou 23 813 977,28 Kč bez DPH.

3.  Nový úklid, a. s., s nabídkovou cenou 26 146 968,48 Kč bez DPH.

4.  PaN servis s. r. o. s nabídkovou cenou 26 261 056,32 Kč bez DPH.

5.  KLIRO spol. s r. o. s nabídkovou cenou 26 812 595,76 Kč bez DPH.

  Tím, že zadavatel vyloučil uchazeče GSUS s. r. o. a Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., z další účasti v zadávacím řízení, ačkoliv tito splnili požadavky zadavatele na kvalifikaci a jejich nabídkové ceny byly nižší než nabídková cena vybraného uchazeče, mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky, když nabídky těchto uchazečů nebyly hodnoceny. Tím, že zadavatel, vyloučil uchazeče PaN servis s. r. o. a KLIRO spol. s r. o. z další účasti v zadávacím řízení, ačkoliv tito splnili požadavky zadavatele na kvalifikaci, k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky nedošlo, neboť nabídky těchto uchazečů by se umístily až za vybraným uchazečem, tedy na čtvrtém a pátém místě v hodnocení.

Při rozhodování podle § 118 zákona je Úřad povinen na základě zjištěných skutečností uvážit, jaké nápravné opatření má zvolit k dosažení nápravy stavu, a to při dodržení základních zásad procesu zadávání, tj. transparentnosti zadávání veřejných zakázek a dodržování zásad stejného zacházení a nediskriminace uchazečů o veřejné zakázky. Vzhledem k tomu, že zadavatel pochybil při vyloučení uchazečů GSUS s. r. o. a Skanska Facilities Management CZ, s. r. o., z další účasti v zadávacím řízení a tento postup mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, pak Úřad musel zrušit úkon zadavatele spočívající ve vyloučení uchazečů z další účasti v zadávacím řízení a současně i všechny navazující úkony  včetně rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky a vrátil tak celé zadávací řízení do stavu před posouzením a hodnocením nabídek.

  Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem rozhodl Úřad tak, jak je uvedeno ve výroku I. – III. tohoto rozhodnutí.

Náklady řízení

Podle § 119 odst. 2 zákona je součástí rozhodnutí Úřadu podle § 118 též rozhodnutí o povinnosti zadavatele uhradit náklady správního řízení (dále jen „náklady řízení“). Náklady řízení se platí paušální částkou, kterou stanoví prováděcí předpis. Prováděcí právní předpis vyhláška č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách (dále jen „vyhláška“), stanoví v § 1 odst. 1, že paušální částku nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, je zadavatel povinen uhradit v případě, že Úřad rozhodl podle § 118 zákona o zrušení zadání veřejné zakázky nebo jen jednotlivého úkonu zadavatele, a to ve výši 30 000,- Kč.

Vzhledem k tomu, že Úřad zrušil rozhodnutí o vyloučení uchazečů z další účasti v zadávacím řízení a současně i všechny navazující úkony, i rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky, rozhodl Úřad o uložení povinnosti uhradit náklady řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

 

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

Mgr. Pavel Herman

ředitel sekce veřejných zakázek

 

 

Obdrží:

JUDr. Pavlína Fojtíková, Ph.D., advokátka, Zelený pruh 95/97, 140 00 Praha 4

GSUS s. r. o., T.G.Masaryka 12, 360 01 Karlovy Vary

Nový úklid, a. s., Na Strži 343/5, 140 00 Praha 4

Na vědomí:

 

Ústav pro péči o matku a dítě, Podolské nábřeží 157/36, 147 10 Praha 4

Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en