číslo jednací: 38947/2021/873/DVá
spisová značka: S0457/2021/KS
Instance | I. |
---|---|
Věc | Spojení soutěžitelů ARAMARK, s.r.o. / Sodexo - integrovaný facility management a zařízení školního stravování s.r.o. |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Spojování soutěžitelů (fúze) |
Výrok | povoleno |
Rok | 2021 |
Datum nabytí právní moci | 18. 11. 2021 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0457/2021/KS Číslo jednací: ÚOHS-38947/2021/873/DVá |
|
Brno 18. 11. 2021 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. S0457/2021/KS, zahájeném dne 13. 10. 2021 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti ARAMARK, s.r.o., se sídlem Praha 5, Jinonice, Pekařská 628/14, IČO 45794707, zastoupeného JUDr. Pavlem Dejlem, Ph.D., LL.M., advokátem, se sídlem Praha 1, Jungmannova 745/24, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, toto
rozhodnutí:
Spojení soutěžitelů ARAMARK, s.r.o., se sídlem Praha 5, Jinonice, Pekařská 628/14, IČO 45794707, a Sodexo - integrovaný facility management a zařízení školního stravování s.r.o. (Sodexo s.r.o.), se sídlem Praha 5, Smíchov, Radlická 608/2, IČO 44569165, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě „Rámcové smlouvy o převodu podílu“, uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] mezi společnostmi ARAMARK, s.r.o., jako kupujícím, a Sodexo Societé anonyme, se sídlem Francouzská republika, Issy les Moulineaux, Quai De La Bataille De Stalingrad 255, jako prodávajícím, v jejímž konečném důsledku má společnost ARAMARK, s.r.o., získat obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti Sodexo - integrovaný facility management a zařízení školního stravování s.r.o. (Sodexo s.r.o.), a tím i možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, se dle § 16 odst. 2 věta druhá téhož zákona
POVOLUJE.
Odůvodnění
1. Při posuzování spojení soutěžitelů vycházel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv, jakož i dalších skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů.
2. Skutečnost, že se Úřad spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV05414760 ze dne 15. 10. 2021. Tato skutečnost byla současně zveřejněna na internetových stránkách Úřadu. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek Úřad neobdržel žádnou námitku k uvedenému spojení soutěžitelů.
3. Za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu v oblasti dotčené předmětným spojením Úřad oslovil konkurenty a odběratele spojujících se soutěžitelů se žádostí o poskytnutí informací a vyjádření k předmětnému spojení. Úřad tak při hodnocení možných dopadů posuzovaného spojení soutěžitelů vycházel rovněž z vyjádření a informací oslovených soutěžitelů, které tito poskytli ve svých odpovědích.
4. V průběhu správního řízení o povolení předmětného spojení soutěžitelů Úřad zaslal účastníkovi řízení výzvu k doplnění návrhu na povolení spojení (dále jen „Výzva“). Podle § 16 odst. 6 zákona může Úřad účastníka řízení písemně vyzvat, aby uvedl další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení nebo aby o takových skutečnostech předložil další důkazy. Doba ode dne doručení takové výzvy účastníkovi řízení do dne, kdy bude tato povinnost splněna, se do lhůt podle odstavců 2 a 5 nezapočítává.
5. Výzva byla doručena právnímu zástupci společnosti ARAMARK, s.r.o., se sídlem Praha 5, Jinonice, Pekařská 628/14, IČO 45794707 (dále jen „ARAMARK“), dne 21. 10. 2021, přičemž Úřad od účastníka řízení informace a podklady požadované Výzvou obdržel dne 27. 10. 2021. Lhůta pro vydání rozhodnutí o povolení spojení tak mezi doručením Výzvy společnosti ARAMARK a doplněním požadovaných informací a podkladů Úřadu neběžela 6 dnů.
I. I. Notifikační podmínky
6. K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě „Rámcové smlouvy o převodu podílu“, uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] mezi společnostmi ARAMARK, jako kupujícím, a Sodexo Societé anonyme, se sídlem Francouzská republika, Issy les Moulineaux, Quai De La Bataille De Stalingrad 255, jako prodávajícím. V konečném důsledku realizace předmětné transakce má společnost ARAMARK získat obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti Sodexo - integrovaný facility management a zařízení školního stravování s.r.o. (Sodexo s.r.o.), se sídlem Praha 5, Smíchov, Radlická 608/2, IČO 44569165 (dále jen „Sodexo“), a tím i možnost tuto společnost výlučně kontrolovat.
7. Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů podle § 12 odst. 2 zákona, neboť podle citovaného ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje, pokud jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo nebo nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.
8. Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.
II. II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů
9. Společnost ARAMARK působí na území České republiky zejména v oblasti poskytování služeb společného stravování, tj. výroby a prodeje jídel v restauracích a jídelnách pro společné stravování klientů, přičemž poskytuje služby závodního (podnikového) stravování, stravování ve zdravotnických zařízeních a stravování pro příslušníky Armády České republiky. Okrajově je společnost ARAMARK aktivní rovněž v oblastech poskytování služeb cateringu a služeb prodeje potravin a nápojů prostřednictvím prodejních nápojových automatů a automatů na drobné občerstvení (tzv. vending). Společnost ARAMARK je součástí americké podnikatelské skupiny, v jejímž čele stojí společnost ARAMARK Holdings Corporation a která celosvětově působí v oblasti služeb společného stravování, facility managementu či výroby uniforem.
10. Společnost Sodexo působí v České republice především v oblasti poskytování služeb společného stravování, přičemž poskytuje služby závodního stravování a stravování ve školských zařízeních, v omezeném rozsahu je společnost Sodexo aktivní i v oblasti poskytování služeb facility managementu. V období před uskutečněním spojení je společnost Sodexo výlučně kontrolována francouzskou společností Sodexo Societé anonyme.
III. III. Dopady spojení
11. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.
12. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje soutěžitel, nad nímž je v důsledku spojení získávána kontrola, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatele.
13. Z výše podaného popisu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů vyplývá, že se aktivity spojujících se soutěžitelů překrývají zejména v oblasti poskytování služeb společného stravování.
14. Oblast poskytování služeb společného stravování je možné rozlišit dle typů zákazníků na segmenty poskytování služeb závodního stravování, stravování ve školských zařízeních, stravování ve zdravotnických zařízeních a stravování pro armádu. Jednotlivé výše uvedené segmenty společného stravování vykazují různé odlišnosti spočívající především v požadavcích na zajištění určité odbornosti a dodržování stanovených výživových norem, zejména pokud jde o školní a nemocniční stravování.
15. Poskytování služeb společného stravování, tj. výroba a výdej jídel, se provádí v plném rozsahu přímo u zákazníka v případech, kdy je příprava jídel v místě možná (tj. je-li u zákazníka zřízena kuchyně), není-li příprava jídel v místě možná, dováží se připravené jídlo z nejblíže umístěné kuchyně daného poskytovatele stravovacích služeb v daném regionu a u zákazníka se provádí pouze výdej hotových jídel. Dovoz hotových jídel zajišťují buď přímo sami poskytovatelé stravovacích služeb nebo se na něm podílejí i třetí subjekty.
16. Odběratelé služeb společného stravování, tj. zaměstnavatelé, kteří hledají dodavatele služeb závodního stravování pro své zaměstnance, popř. nemocnice či školská zařízení poptávající služby společného stravování pro své pacienty či studenty, obvykle poptávají předmětné služby prostřednictvím jimi vypisovaných výběrových řízení. O jednotlivé zakázky se pak ucházejí poskytovatelé závodního stravování, provozovatelé veřejných restaurací či živnostníci s oprávněním pro výkon hostinské činnosti. Další možností zajištění služeb společného stravování je pak přímé oslovení konkrétního poskytovatele služby ze strany odběratele.
17. Specifikem školního stravování je skutečnost, že tento typ společného stravování musí být poskytován v souladu s právními předpisy,[1] které přesně stanovují rozsah a kvalitu poskytované služby a výši finančního normativu, tj. kolik peněz má být vynaloženo na jednoho žáka, takže v této oblasti není dán prostor pro velkou volnost v cenotvorbě. Činnost spojujících se soutěžitelů se v předmětném segmentu nepřekrývá, neboť služby společného stravování pro školská zařízení nabízí ze spojujících se soutěžitelů pouze nabývaná společnost Sodexo.
18. V rámci společného stravování ve zdravotnických zařízeních je nabízeno stravování pacientům i zaměstnancům nemocnic, přičemž poskytovatel těchto služeb musí být schopen zajistit celodenní stravování po sedm dní v týdnu. Specifikem této služby je nutnost zohlednit při jejím poskytování dietologické hledisko při přípravě jídel, což vyžaduje zvláštní odbornost, kdy poskytovatel stravovacích služeb musí mít k dispozici nutričního specialistu/dietní sestru, tj. osobu zodpovědnou za jednotlivé druhy diet. Činnost spojujících se soutěžitelů se v předmětném segmentu rovněž nepřekrývá, neboť služby společného stravování pro nemocniční zařízení nabízí ze spojujících se soutěžitelů pouze společnost ARAMARK, společnost Sodexo v tomto segmentu není aktivní […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
19. Pokud jde o segment armádního stravování, hlavním kritériem ve výběrových řízeních je cena poskytovaných služeb. Stravovací služby jsou poskytovány sedm dní v týdnu třikrát denně. S ohledem na skutečnost, že aktuálně v tomto segmentu služeb poskytování společného stravování působí ze spojujících se soutěžitelů pouze společnost ARAMARK, neboť společnost Sodexo poskytování této služby ukončila […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], nedochází k překryvu činností spojujících se stran ani v segmentu poskytování armádního stravování.
20. Z uvedeného vyplývá, že v oblasti poskytování služeb společného stravování se činnosti spojujících se stran překrývají pouze v segmentu služeb závodního stravování.
21. V souvislosti s možným členěním relevantních trhů v oblasti poskytování služeb společného stravování Úřad provedl mezi konkurenty spojujících se stran šetření, zda tito považují jednotlivé výše uvedené segmenty služeb společného stravování za vzájemně zastupitelné. Provedené setření nicméně nepřineslo v tomto ohledu jednoznačný závěr. Někteří z Úřadem oslovených soutěžitelů nepovažují služby poskytování služeb společného stravování v podnicích, školách, nemocnicích a armádě za vzájemně zastupitelné, protože výše uvedená specifika dodávek pro jednotlivé typy odběratelů považují za zásadní.[2] Oproti tomu jiní z oslovených konkurentů[3] konstatovali, že z hlediska charakteristiky a zamýšleného použití považují jednotlivé typy služeb společného stravování za vzájemně zastupitelné, avšak s výhradou cenového hlediska v případě školního stravování, kdy tato služba je poskytována za regulované ceny.
22. S ohledem na skutečnost, že činnosti spojujících se soutěžitelů se překrývají obecně v oblasti poskytování služeb společného stravování a z jejích zmiňovaných segmentů pouze v rámci poskytování služeb závodního stravování, a vzhledem k tomu, že posuzované spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při jakékoli v úvahu připadající definici věcného relevantního trhu, může zůstat otázka jeho přesného vymezení otevřená.
23. Z hlediska geografického je za relevantní trh v oblasti poskytování stravovacích služeb i jejích jednotlivých segmentů možné považovat území celé České republiky, neboť všichni významní soutěžitelé, včetně spojujících se soutěžitelů, nabízejí své služby na tomto území za shodných podmínek.
24. V oblasti poskytování služeb společného stravování na území České republiky se činnost spojujících se soutěžitelů překrývá, přičemž spojující se soutěžitelé dosáhli v roce 2020 společného tržního podílu ve výši [15-25] %, přičemž tržní podíl společnost ARAMARK činil [15‑25] % a společnosti Sodexo [0-5] %. Podobného společného tržního podílu nepřesahujícího [15-25] % dosahují spojující se strany i v segmentu poskytování služeb závodního stravování.
25. Nejvýznamnějšími konkurenty v dané oblasti jsou společnosti Compass Group Czech Republic s.r.o. s tržním postavením ve výši 15–25 % či GTH CATERING a.s. dosahující 5–15% tržního podílu. Postavení ostatních soutěžitelů již nepřesahuje 5 %.
26. V ostatních segmentech poskytování služeb společného stravování se činnosti spojujících se soutěžitelů na území České republiky nepřekrývají, přičemž společnost ARAMARK dosahuje v segmentu poskytování služeb stravování pro nemocnice přibližně [35-45] % tržního podílu a v segmentu poskytování služeb pro armádu postavení ve výši cca [25-35] %. V segmentu poskytování služeb školního zařízení je aktivní ze spojujících se stran pouze společnost Sodexo, jejíž tržní podíl nedosahoval [5-15] %.
27. Předmětná transakce představuje v oblasti poskytování služeb společného stravování na území České republiky spojení prvního a čtvrtého nejvýznamnějšího soutěžitele, přičemž spojením vzniklý subjekt bude vystaven nejen konkurenci dvou dalších významných celonárodně působících konkurentů, ale i tlaku lokálně působících soutěžitelů.
28. V této souvislosti Úřad poukazuje na vyvratitelnou domněnku nenarušení hospodářské soutěže definovanou v ustanovení § 17 odst. 4 zákona, podle kterého se má za to, že spojení soutěžitelů nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, pokud jejich společný tržní podíl na relevantním trhu nepřesahuje 25 %.
29. Úřad rovněž v průběhu správního řízení oslovil více než 20 významných odběratelů spojujících se soutěžitelů s dotazem, zda tito budou mít po realizaci navrhovaného spojení možnost volby dodavatele předmětných služeb. Některé z oslovených subjektů vyjádřily obavy, že dojde ke snížení počtu dodavatelů schopných zajistit celkový rozsah jimi požadovaných služeb s tím, že tato skutečnost by mohla mít negativní dopad na vyjednávací pozici odběratelů a cenu předmětných služeb. Nicméně velká většina z oslovených subjektů ve svých stanoviscích konstatovala, že i po realizaci navrhované transakce bude v dané oblasti panovat konkurenční prostředí a odběratelé budou mít možnost vybrat si mezi dostatečným množstvím alternativních dodavatelů.
30. Úřad v této souvislosti rovněž zkoumal účast spojujících se stran ve výběrových řízení na dodávky služeb společného stravování. Z tohoto důvodu si Úřad vyžádal od spojujících se stran seznam všech výběrových řízení na dodávky služeb společného stravování, který se účastnily v období od ledna 2017 do září 2021, současně s identifikací předpokládaného počtu denně vydávaných jídel a skutečnosti, zda spojující se strany uspěly či nikoli. Z provedeného šetření bylo zjištěno, že spojující se soutěžitelé se dohromady v uvedeném období účastnili přibližně […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] výběrových řízení na dodávky služeb společného stravování v rozsahu od vyšších desítek až po nižší tisíce denně podávaných jídel. Jejich nabídky se překrývaly, tzn. společnosti ARAMARK a Sodexo mezi sebou o získání jedné zakázky skutečně soutěžily, pouze přibližně v […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] % z předmětného počtu zakázek, přičemž výběrová řízení, do kterých se přihlásili oba spojující se soutěžitelé, poptávaly dodávku […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] denně podávaných jídel. Z uvedeného Úřad uzavírá, že spojující se strany na sebe před realizací navrhovaného spojení nevyvíjely výrazný konkurenční tlak, jehož odstranění by v důsledku realizace navrhovaného spojení soutěžitelů mělo za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.
31. Obavy z narušení hospodářské soutěže ve svých odpovědích na dotazy Úřadu vyjádřili i někteří z konkurentů spojujících se soutěžitelů, přičemž v této souvislosti především namítali, že společnost ARAMARK pomalu monopolizuje své postavení v segmentech poskytování služeb stravování v nemocničních zařízeních a armádního stravování, popř. že v důsledku spojení soutěžitelů dojde ke vzniku dominantního postavení společnosti ARAMARK v oblasti poskytování služeb společného stravování na území České republiky.
32. K uvedeným obavám Úřad uvádí, že v oblasti poskytování služeb společného stravování i v segmentu poskytování služeb závodního stravování na území České republiky tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele [15-25] %, přičemž takto vzniklý subjekt bude vystaven řadě celonárodních či lokálně působících konkurenčních společností, které poskytují odběratelům předmětných služeb reálnou alternativu k uspokojení jejich poptávky. Společnost ARAMARK tak ani po realizaci navrhovaného spojení nebude disponovat ve spojením dotčené oblasti dominantním postavením. V segmentech poskytování služeb stravování v nemocnicích a armádního stravování pak nedochází spojením soutěžitelů k žádné změně, neboť společnost Sodexo není aktivní ani v jednom z těchto segmentů.
33. S ohledem na uvedené skutečnosti dospěl Úřad k závěru, že posuzované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže v oblasti poskytování služeb společného stravování na území České republiky, Úřad proto v souladu s § 16 odst. 2 zákona rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů.
POUČENÍ
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 4, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
Otisk úředního razítka
Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.
místopředseda
Obdrží:
JUDr. Pavel Dejl, Ph.D., LL.M., advokát
Kocián Šolc Balaštík, advokátní kancelář, s.r.o.
Jungmannova 745/24
110 00 Praha 1
ID DS: a4ehtdc
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Vyhláška Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy České republiky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů.
[2] Např. společnosti Office Food s.r.o., dokument správního spisu p. č. 26, nebo Perfect Canteen s.r.o., dokument správního spisu p. č. 27.
[3] Např. společnost Compass Group Czech Republic s.r.o., dokument správního spisu p. č. 36.