číslo jednací: 13160/2024/872
spisová značka: S0533/2020/KD
Instance | I. |
---|---|
Věc | Vertikální dohody s provozovateli výdejních míst |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Vertikální dohody |
Výrok | splnění závazků navržených pro zajištění ochrany hospodářské soutěže a odstranění závadného stavu |
Rok | 2020 |
Datum nabytí právní moci | 28. 3. 2024 |
Dokumenty | 2020_S0533.pdf 385 KB |
Spisová značka: ÚOHS-S0533/2020/KD Číslo jednací: ÚOHS-13160/2024/872 |
|
Brno 26. 3. 2024 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, příslušný podle § 20 odst. 1 písm. a) a § 20a odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0533/2020/KD zahájeném dne 30. 12. 2020 z moci úřední dle § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů ve spojení s § 78 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů a dle § 21 odst. 1, § 1 odst. 4, § 20a a § 21h zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů ve věci možného porušení § 3 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů a/nebo možného porušení čl. 101 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie, jehož účastníkem je společnost
Zásilkovna s.r.o., se sídlem Českomoravská 2408/1a, Libeň, Praha 9, IČO 28408306, zastoupená na základě plné moci ze dne 4. 9. 2020 Mgr. Tomášem Fialou, Ph.D., LL.M., advokátem advokátní kanceláře Vejmelka & Wünsch, s.r.o., se sídlem Italská 753/27, Praha 2 – Vinohrady,
vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto
Rozhodnutí
I.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0533/2020/KD přijímá dle § 7 odst. 2 a § 20a odst. 1 písm. c) ve spojení s § 21h odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění zákona č. 261/2021 Sb. níže uvedené závazky navržené dle § 7 odst. 2 téhož zákona účastníkem řízení, společností Zásilkovna s.r.o., se sídlem Českomoravská 2408/1a, Libeň, Praha 9, IČO 28408306, ve prospěch obnovení účinné hospodářské soutěže a ukládá jejich splnění:
- Účastník řízení, společnost Zásilkovna s.r.o., se sídlem Českomoravská 2408/1a, Libeň, Praha 9, IČO 28408306, se zavazuje, že do 30 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí změní své obchodní podmínky pro výdejní místa účinné od 1. 6. 2023 takto:
a) v ustanovení čl. 10 odst. 2 a 3 obchodních podmínek pro výdejní místa se zrušují slova: a to jak po dobu trvání Smlouvy, tak po dobu 12 měsíců následujících po ukončení Smlouvy;
b) v ustanovení čl. 10 obchodních podmínek pro výdejní místa se za odst. 3 vkládají nové odst. 4, 5, 6 a 7, které znějí:
4. Doba trvání závazků podle čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek činí 2 roky ode dne účinnosti Smlouvy s tím, že po uplynutí této doby se Příkazník může domáhat vůči Zásilkovně nového projednání předmětných závazků, včetně umožnění výkonu konkurenční činnosti v jím provozované Provozovně. Pokud Příkazník neuplatní své právo na nové projednání předmětných závazků, platí, že závazky podle čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek nadále beze změn pokračují s tím, že Příkazník může Zásilkovnu kdykoliv znovu požádat o nové projednání závazků.
5. V souvislosti s předchozím odstavcem se Zásilkovna zavazuje, že pokud Příkazník podá písemnou žádost o umožnění výkonu konkurenční činnosti ve smyslu čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek a bude garantovat, že má v rámci Provozovny vytvořeny odpovídající předpoklady pro trvalé plnění povinností plynoucích z jeho obchodních a právních vztahů se Zásilkovnou a je schopen zajistit řádné, přehledné a oddělené uskladnění zásilek Zásilkovny tak, aby bylo zamezeno možnosti jejich záměny se zásilkami jiných přepravních společností, Zásilkovna tuto žádost posoudí a bez vážných a objektivně ospravedlnitelných důvodů k zajištění spolehlivého nakládání se zásilkami neodepře ani nebude jakkoli zdržovat udělení takového souhlasu. Obchodní prostor provozovaný Příkazníkem lze považovat za vhodný pro činnost sdílené Provozovny podle předchozí věty, pokud budou splněny následující podmínky:
- písemná garance Příkazníka o zachování dlouhodobě sjednaného rozsahu činností poskytovaných v Provozovně Zásilkovně podle Smlouvy a uvedeného ke dni podání žádosti v informačním systému společnosti Zásilkovna pro evidenci smluvních vztahů s Příkazníky, a to včetně období hlavní sezóny, a
- prostory pro nakládání se zásilkami společnosti Zásilkovna jsou technickými opatřeními (např. použitím pevných bariérových systémů) prostorově odděleny od prostor pro nakládání se zásilkami jiných přepravních společností, dále jsou viditelným způsobem označeny jednotným názvem „ZÁSILKY / ZÁSILKOVNA“ a jsou prostorově uspořádány tak, aby byl pro personál výdejního místa zajištěn bezprostřední přístup k zásilkám společnosti Zásilkovna a aby byla umožněna spolehlivá a bezpečná manipulace s těmito zásilkami.
6. Umožněním konkurenční činnosti podle čl. 10 odst. 5 těchto Podmínek není dotčena výlučná odpovědnost Příkazníka za řádné uskutečňování činností podle Smlouvy. Zásilkovna je oprávněna kdykoliv po dobu trvání Smlouvy, i bez předchozího upozornění, provádět kontroly sdílených Provozoven a ověřovat splnění podmínek pro správné zacházení se zásilkami. Jestliže Zásilkovna zjistí, že Příkazník nesplňuje podmínky a neplní povinnosti při zacházení se zásilkami, může Zásilkovna, aniž by tím byly dotčeny jakékoli jiné právní prostředky, které má k dispozici (včetně ukončení Smlouvy), oznámit Příkazníkovi opatření, která od něj požaduje k tomu, aby bylo zajištěno splnění těchto podmínek a povinností (včetně ukončení činnosti sdílené Provozovny, nebude-li možné dosáhnout splnění podmínek pro činnost sdílené Provozovny ve smyslu odst. 5 jiným způsobem), přičemž Příkazník je povinen na vlastní náklady tyto požadavky bez zbytečného odkladu splnit. Příkazník se zavazuje, že se nedopustí žádného jednání, včetně opomenutí, které by přímo nebo nepřímo poškodilo, znevážilo či snížilo veřejnou reputaci, dobrou pověst či příznivou image Zásilkovny nebo jejích služeb.
7. V případě ukončení Smlouvy před uplynutím doby 12 měsíců jejího trvání ze strany Příkazníka nebude tímto ukončením Smlouvy závazek podle čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek dotčen a tento zůstane platný a účinný i po skončení Smlouvy, nejdéle však do uplynutí 12 měsíců ode dne účinnosti Smlouvy.
c) v ustanovení čl. 14 obchodních podmínek pro výdejní místa se doplňuje nový odst. 3, který zní:
Práva a povinnosti Příkazníka podle čl. 10 odst. 2 až 7 těchto Podmínek se budou řídit těmito Podmínkami ode dne nabytí jejich účinnosti, i když k uzavření Smlouvy došlo před tímto datem.
- Účastník řízení, společnost Zásilkovna s.r.o., se sídlem Českomoravská 2408/1a, Libeň, Praha 9, IČO 28408306, se zavazuje, že do 30 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí informuje prostřednictvím své internetové aplikace, popř. svého informačního systému, všechny provozovatele výdejních míst, kteří s ní mají uzavřenou platnou a účinnou příkazní smlouvu, o změnách v obsahu závazku plynoucího z ustanovení čl. 10 odst. 2 a 3 obchodních podmínek pro výdejní místa, a to ve smyslu úprav dle bodu 1 výroku I. tohoto rozhodnutí.
II.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dle § 7 odst. 2 (věta druhá) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění zákona č. 261/2021 Sb. účastníku řízení, společnosti Zásilkovna s.r.o., se sídlem Českomoravská 2408/1a, Libeň, Praha 9, IČO 28408306, k zajištění splnění závazků stanoví tyto povinnosti:
- nejpozději do 14 dnů od informování provozovatelů výdejních míst dle bodu 2 výroku I. tohoto rozhodnutí předložit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže uveřejněné upravené znění obchodních podmínek pro výdejní místa ve smyslu závazku dle bodu 1 výroku I. tohoto rozhodnutí a text informace zaslané provozovatelům výdejních míst dle bodu 2 výroku I. tohoto rozhodnutí, jakož i seznam provozovatelů výdejních míst, kterým byla tato informace poskytnuta, a
- zasílat Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže po dobu 3 let od právní moci tohoto rozhodnutí písemnou zprávu obsahující údaje o počtu všech žádostí provozovatelů výdejních míst o provoz sdíleného výdejního místa a označení těch výdejních míst, kterým byla žádost společností Zásilkovna s.r.o., se sídlem Českomoravská 2408/1a, Libeň, Praha 9, IČO 28408306, odmítnuta, včetně uvedení důvodů pro odmítnutí, a to pravidelně každých 6 měsíců během 1. roku po nabytí právní moci tohoto rozhodnutí a dále jednou ročně během následujících 2 let vždy nejpozději do konce následujícího kalendářního měsíce po uplynutí daného období.
III.
Správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0533/2020/KD se dle § 7 odst. 2 (věta první) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění zákona č. 261/2021 Sb. zastavuje.
Odůvodnění
I. Zahájení a dosavadní průběh správního řízení
1. Dne 30. 12. 2020 zahájil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též „Úřad“) na základě obdržených podnětů[1] a skutečností zjištěných z jejich následného prošetřování se společností Zásilkovna s.r.o., se sídlem Českomoravská 2408/1a, Libeň, Praha 9, IČO 28408306 (dále též „Zásilkovna“), správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0533/2020/KD (dále též „správní řízení“) ve věci možného porušení § 3 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) a/nebo možného porušení čl. 101 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále též „SFEU“) v období od 1. 1. 2017 do současnosti,[2] které Úřad spatřoval v tom, že Zásilkovna uzavírá s provozovateli provozoven příkazní smlouvy, jimiž provozovatelé sjednávají ve své a/nebo jimi provozované provozovně výdejní místo pro doručení balíkových zásilek, jejichž přepravu provádí nebo obstarává Zásilkovna, a zavazují se zásilky přijímat k jejich vydání příjemcům (adresátům) nebo Zásilkovně, jejichž nedílnou součástí jsou
- ustanovení, která provozovatelům ukládají povinnost zdržet se jakéhokoliv konkurenčního jednání vůči Zásilkovně, zejména nesmí samostatně, nebo pro třetí osobu poskytovat služby obdobného charakteru jako je činnost, kterou vykonávají dle smlouvy pro Zásilkovnu, a to jak po dobu trvání smlouvy, tak i po stanovenou dobu po jejím ukončení, přičemž v případě porušení této povinnosti se provozovatel výdejního místa zavazuje zaplatit Zásilkovně smluvní pokutu,
- v období od 1. 7. 2020 do současnosti též ustanovení, jimiž se provozovatelé zavazují zajistit, že v jimi provozované provozovně nebudou třetí osobou odlišnou od provozovatele poskytovány služby obdobného charakteru, jako je činnost, kterou vykonávají dle smlouvy pro Zásilkovnu, a to jak po dobu trvání smlouvy, tak i po stanovenou dobu po jejím ukončení, přičemž v případě porušení této povinnosti se provozovatel výdejního místa zavazuje zaplatit Zásilkovně smluvní pokutu.[3]
Cílem nebo výsledkem uvedeného jednání společnosti Zásilkovna mohlo být narušení hospodářské soutěže v oblasti doručování balíkových zásilek, které si adresáti vyzvedávají na výdejních místech, na tuzemském trhu a takové jednání mohlo rovněž ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie (dále též „EU“) v oblasti doručování balíkových zásilek.[4]
2. Dne 2. 10. 2023 obdržel Úřad od společnosti Zásilkovna návrh závazků ve smyslu § 7 odst. 2 zákona.[5] Úřad přípisem ze dne 20. 12. 2023[6] vyrozuměl společnost Zásilkovna, že navržené závazky neshledal dostatečnými pro obnovení účinné hospodářské soutěže a pokračuje ve správním řízení. Úřad přitom zohlednil odpovědi konkurentů společnosti Zásilkovna, kterým byl návrh závazků předložen k vyjádření.
3. Dne 17. 1. 2024 obdržel Úřad od společnosti Zásilkovna nový návrh závazků a současně žádost o nařízení ústního jednání k projednání tohoto návrhu s Úřadem,[7] které se uskutečnilo dne 18. 1. 2024.[8]
4. Dne 1. 2. 2024 obdržel Úřad od společnosti Zásilkovna v návaznosti na ústní jednání upravený návrh závazků.[9]
5. Účastníku řízení bylo umožněno před vydáním rozhodnutí ve věci seznámit se s podklady rozhodnutí a vyjádřit se k nim ve smyslu § 36 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též „správní řád“) dne 8. 3. 2024, čehož ve stanovené lhůtě využil.
II. Charakteristika účastníka řízení
6. Předmětem činnosti společnosti Zásilkovna je provozování poštovních služeb. Zásilkovna provádí nebo obstarává přepravu balíkových zásilek třetích osob (především přepravu zboží nabízeného e-shopy k zákazníkům) z místa odeslání do místa doručení, včetně provedení nebo obstarání dalších úkonů s přepravou souvisejících, a to na výdejní místa, či přímo na adresu příjemce zásilky prostřednictvím smluvních dopravců, od 10. 9. 2020 také do vlastních samoobslužných výdejních boxů.
7. Zásilkovna je vlastněna společností Packeta s.r.o. a patří do skupiny Packeta Group, která poskytuje doručovací služby v zahraničí v několika zemích EU.
III. Zjištěné skutečnosti
8. Smluvní provozovatelé provozovny výdejního místa uzavírají se Zásilkovnou příkazní smlouvy, na jejichž základě se zavazují ve svých a/nebo jimi provozovaných provozovnách přijímat zásilky k jejich vydání příjemcům, včetně dalších úkonů s vydáním zásilek souvisejících. Za činnosti vykonávané pro Zásilkovnu náleží příkazníkovi odměna/provize, která je stanovena pevnou sazbou za každou převzatou zásilku (včetně příjmu od příjemce z důvodu reklamace či od odesílatele při službě podacího místa) a za výběr doběrečného. Zásilkovna postupně rozšiřovala svoji síť výdejních míst. Ke konci roku 2020, kdy bylo zahájeno správní řízení, disponovala více než 4 000 výdejními místy.
9. Od 1. 6. 2017 jsou nedílnou součástí příkazní smlouvy obchodní podmínky pro výdejní místa (dále též „obchodní podmínky“), které nedoznaly dle sdělení Zásilkovny v průběhu posuzovaného období žádných podstatných změn.[10]
10. Příkazní smlouvy jsou uzavírány na dobu neurčitou a mohou být vypovězeny kteroukoliv smluvní stranou v tříměsíční výpovědní lhůtě bez udání důvodu.
11. Zásilkovna Úřadu předložila příkazní smlouvu uzavřenou dne 5. 1. 2017 obsahující v čl. 5.3 konkurenční doložku: Příkazník je povinen zdržet se jakéhokoliv konkurenčního jednání vůči Zásilkovně, zejména nesmí samostatně, nebo pro třetí osobu poskytovat služby obdobného charakteru, uvedené v čl. I. této smlouvy[11], a to jak po dobu trvání této smlouvy, tak po dobu 12 měsíců následujících po ukončení této Smlouvy. Pro případ porušení této povinnosti se Příkazník zavazuje zaplatit Zásilkovně smluvní pokutu ve výši 100 000,- Kč za porušení této povinnosti, a to vedle nároku Zásilkovny na náhradu škody. To se netýká případu, kdy příkazník sám provozuje e-shop a v Provozovně předává zásilky pro své zákazníky.[12]
12. Výše zmíněná konkurenční doložka byla od 1. 6. 2017 upravena a obsažena v čl. 7.2 obchodních podmínek ve znění: Příkazník je povinen zdržet se jakéhokoliv konkurenčního jednání vůči Zásilkovně, zejména nesmí samostatně, nebo pro třetí osobu poskytovat služby obdobného charakteru, uvedené v čl. I. této smlouvy, a to jak po dobu trvání této smlouvy, tak po dobu 6 měsíců následujících po ukončení této smlouvy. Pro případ porušení této povinnosti se příkazník zavazuje zaplatit Zásilkovně smluvní pokutu ve výši 100 000,- Kč za porušení této povinnosti, a to vedle nároku Zásilkovny na náhradu škody. To se netýká případu, kdy příkazník sám provozuje e-shop a v provozovně vydává zásilky pro své zákazníky.[13]
13. K úpravě znění konkurenční doložky došlo v obchodních podmínkách účinných od 1. 7. 2020, v jejichž čl. 7.2 se uvádí: Příkazník je povinen zdržet se jakéhokoliv konkurenčního jednání vůči Zásilkovně, zejména nesmí samostatně, nebo pro třetí osobu poskytovat služby obdobného charakteru, uvedené v čl. 1 a 2 těchto podmínek, a to jak po dobu trvání smlouvy, tak po dobu 12 měsíců následujících po ukončení smlouvy. Pro případ porušení této povinnosti se příkazník zavazuje zaplatit Zásilkovně smluvní pokutu ve výši 100 000,- Kč, a to vedle nároku Zásilkovny na náhradu škody. To se netýká případu, kdy příkazník sám provozuje e-shop a v provozovně vydává zásilky pro své zákazníky. Pro vyloučení pochybnosti příkazník stvrzuje, že úplata za tuto konkurenční doložku je součástí odměny dle těchto podmínek a smlouvy a tvoří 10 % její výše. Příkazník potvrzuje, že výše úplaty je přiměřená. Dle čl. 7.3 obchodních podmínek je příkazník rovněž povinen zajistit, že v jím provozované provozovně nebudou třetí osobou odlišnou od příkazníka poskytovány služby obdobného charakteru, uvedené v čl. 1 a 2 těchto podmínek, a to jak po dobu trvání smlouvy, tak po dobu 12 měsíců následujících po ukončení smlouvy. Pro případ porušení této povinnosti se příkazník zavazuje zaplatit Zásilkovně smluvní pokutu ve výši 100 000,- Kč, a to vedle nároku Zásilkovny na náhradu škody.[14]
14. Zásilkovna uvedla, že ujednání o konkurenční doložce je pravidelnou součástí smluvních vztahů s provozovateli výdejních míst od roku 2010, kdy zahájila doručování balíkových zásilek prostřednictvím spolupracujících partnerských výdejních míst. Dle odhadů Zásilkovny nanejvýš ve […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] případech nemusí být tato klauzule obsahem smluvních vztahů s provozovateli výdejních míst a v […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] veškerých příkazních smluv je sjednána konkurenční doložka odlišně (např. z důvodu, že příkazník je současně provozovatelem výdejního místa i pro přepravní společnost PPL CZ s.r.o.[15]).[16]
15. Od počátku posuzovaného období, resp. již zhruba od roku 2016, Zásilkovna sdílení výdejního místa neumožňovala. V případě sdílení místa spolupráci s partnerem ukončila nebo od něj požadovala, aby konkurenční doložku dodržoval. Naproti tomu před rokem 2016 při sdílení výdejního místa individuálně posuzovala, zda partnerovi umožní spolupracovat s konkurencí či nikoli.[17] Zásilkovna uvedla, že v roce 2020 bylo celkem […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] jejích externích výdejních míst (cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] z celkového počtu) sdíleno s jinými přepravními společnostmi, přičemž v převážné většině případů s PPL.
16. Konkurenční doložka má Zásilkovnu dle jejího vyjádření chránit před konkurenčním, nepoctivým a neloajálním jednáním jejích obchodních partnerů (provozovatelů výdejních míst),[18] slouží k ochraně investic a zajištění jejich návratnosti.[19] Konkurenční doložky poskytují dle názoru Zásilkovny i přiměřený podíl na výhodách konečným spotřebitelům, neboť v jejich důsledku dochází ke zkvalitnění prostředí, ve kterém jsou objednané balíkové zásilky vydávány, přispívají k lepšímu a intenzivnějšímu marketingu, k větší kulturnosti prodeje a větším zárukám kvality poskytovaných služeb.[20]
17. Hlavními konkurenty Zásilkovny v oblasti doručování balíkových zásilek na výdejní místa byly v posuzovaném období Česká pošta, s.p. se sídlem Politických vězňů 909/4, Praha 1, IČO 47114983 (dále též „Česká pošta“), dále společnosti Uloženka s.r.o., se sídlem U Garáží 1611/1, Holešovice, Praha 7, IČO 24299162 (dále též „Uloženka“),[21] Geis Parcel CZ s.r.o., se sídlem Zemská 211/1, Ejpovice, IČO 63077051 (dále též „Geis Parcel“),[22] Direct Parcel Distribution CZ s.r.o., se sídlem Modletice 135, Říčany u Prahy, IČO 61329266, General Logistics Systems Czech Republic s.r.o., se sídlem Průmyslová 5619/1, Jihlava, IČO 26087961 (dále též „GLS“) a PPL.
18. Sdílení externích výdejních míst s jinými přepravci nepovažují konkurenti Zásilkovny, kromě společnosti Uloženka, obecně za problematické. Někteří přepravci ustanovení týkající se sdílení výdejních míst nemají ve smlouvách obsaženo a sdílení výdejních míst nesledují, společnost GLS a Uloženka tuto skutečnost smluvně řeší.[23]
19. Po celé posuzované období Zásilkovna disponovala podílem […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] z celkového počtu externích výdejních míst provozovaných v daném roce jednotlivými přepravci.[24] Na konci sledovaného období byl tento podíl […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].[25] Vzhledem k tomu, že zejména konkurenční přepravci některá výdejní místa sdílejí, představoval podíl Zásilkovny z celkového počtu reálně provozovaných výdejních míst k datu 31. 12. 2020 […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].
20. Dle vyjádření všech konkurenčních přepravců konkurenční doložky Zásilkovny ztěžují získání vhodného externího výdejního místa. Vhodných provozoven dle vyjádření přepravců ubývá a získání výdejního místa ztěžuje také postsmluvní závazek zdržet se konkurenčního jednání vůči Zásilkovně.
IV. Právní posouzení
21. Úřad podotýká, že právní hodnocení jednání společnosti Zásilkovna, které bylo v oznámení o zahájení správního řízení vymezeno jako možné porušení zákona a/nebo SFEU, provedl v tomto rozhodnutí pouze v otázce naplnění podmínek pro přijetí závazků ve smyslu § 7 odst. 2 a § 20a odst. 1 písm. c) zákona.
IV.1 Použitá znění právních norem
22. Protiprávnost určitého jednání se posuzuje dle právní normy platné v době spáchání přestupku, není-li pozdější právní úprava pro pachatele příznivější. Za dobu spáchání přestupku se pak považuje okamžik jeho dokonání, u pokračujících přestupků poslední dílčí útok, neboť teprve tehdy je uskutečněno jednání, které je předmětem právního posouzení.[26]
23. Zásilkovna se jednání, jež bylo předmětem tohoto správního řízení, dopouštěla v posuzovaném období, tj. do 30. 12. 2020. V době spáchání možného přestupku tak byl v platnosti a účinnosti zákon ve znění novely provedené zákonem č. 262/2017 Sb., který nabyl účinnosti dne 1. 9. 2017 (dále též „ZOHS“). Následně přijaté novely provedené zákonem č. 261/2021 Sb., zákonem č. 417/2021 Sb. a zákonem č. 226/2023 Sb. nepřinesly změny, které by byly z hlediska posouzení správně právní odpovědnosti a sankce pro účastníka řízení příznivější. Úřad proto posuzuje nyní řešené protisoutěžní jednání dle ZOHS. S výjimkou ustanovení vyloučených v rámci § 22b odst. 8 ZOHS postupuje Úřad také podle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění nálezu Ústavního soudu č. 325/2020 Sb.[27] (dále též „přestupkový zákon“)[28]. Z hlediska procesního pak Úřad postupuje dle zákona,[29] přestupkového zákona a správního řádu.
IV.2 Účastník řízení jako soutěžitel
24. Dle § 2 odst. 1 ZOHS se soutěžiteli rozumí fyzické a právnické osoby, jejich sdružení, sdružení těchto sdružení a jiné formy seskupování, a to i v případě, že tato sdružení a seskupení nejsou právnickými osobami, pokud se účastní hospodářské soutěže nebo ji mohou svou činností ovlivňovat, i když nejsou podnikateli.
25. Zásilkovna poskytuje služby související s přepravou a doručováním balíkových zásilek jednak od prodejců k zákazníkům a jednak mezi fyzickými osobami nepodnikateli navzájem. Tyto činnosti představují hospodářskou činnost. Úřad na společnost Zásilkovna nahlíží jako na soutěžitele ve smyslu ZOHS, resp. jako na podnik ve smyslu SFEU.[30]
IV.3 Vliv na obchod mezi členskými státy
26. Nařízení Rady (ES) č. 1/2003 ze dne 16. 12. 2002 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy[31] upravuje aplikaci těchto článků včetně jejího přenosu na národní soutěžní úřady členských států Evropského společenství.[32] Podle čl. 5 nařízení 1/2003 může Úřad za účelem použití čl. 101 SFEU požadovat ukončení protiprávního jednání, nařizovat předběžná opatření, přijímat závazky nebo ukládat pokuty, penále nebo jiné sankce stanovené vnitrostátními právními předpisy. Uvedené bylo promítnuto do § 20a odst. 1 ZOHS, podle kterého je Úřad oprávněn aplikovat čl. 101 SFEU v jednotlivých případech, pokud by jednání soutěžitelů mohlo mít vliv na obchod mezi členskými státy ve smyslu tohoto článku. Podle § 1 odst. 4 ZOHS se zákon použije obdobně i na řízení ve věcech soutěžitelů, jejichž jednání by mohlo mít vliv na obchod mezi členskými státy EU podle čl. 101 SFEU. Pokud Úřad zahájí řízení o porušení čl. 101 SFEU, postupuje při vedení řízení a provádění šetření podle ustanovení hlavy VI ZOHS a při rozhodování podle ustanovení § 7 (viz § 21h odst. 1 ZOHS).
27. Obsah a působnost pojmu dopad na obchod mezi členskými státy při interpretaci čl. 101 SFEU již podstatně vymezily soudy EU. Základní principy posuzování dopadu na obchod mezi členskými státy shrnula rovněž Evropská komise (dále též „Komise“) ve svém oznámení.[33]
28. Vertikální dohody pokrývající území celého členského státu EU mohou nejčastěji ovlivnit obchod mezi členskými státy EU, pokud znesnadňují podnikům z jiných členských států pronikat na národní trh (efekt uzavírání trhu). Pokud vertikální dohody přináší efekt uzavírání trhu, přispívají k rozdělování trhů na národní úrovni. Uzavírání trhu se může mj. objevit u dohod, kterými dodavatelé ukládají kupujícím závazky exkluzivního nákupu.[34] Konkurenční doložky představují zákazy soutěžit, které ze své samotné podstaty přispívají k uzavírání trhu a znesnadňují tak vstup soutěžitelům z jiných členských států EU na trh České republiky. Úřad proto konstatuje, že dohody o konkurenčních doložkách jsou způsobilé ovlivnit obchod mezi členskými státy a s ohledem na významné postavení soutěžitele Zásilkovna na relevantním trhu doručování na výdejní místa v celé České republice jej mohou ovlivnit znatelně, a proto na tyto dohody aplikuje i čl. 101 SFEU.
IV.4 Vymezení relevantního trhu
29. Dle § 2 odst. 2 ZOHS je relevantním trhem trh zboží,[35] které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zaměnitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území. Relevantní trh je tedy třeba vymezit především z hlediska věcného a geografického.
30. V daném správním řízení byly posuzovány smluvní vztahy mezi soutěžitelem Zásilkovna a provozovateli provozoven v České republice, které slouží jako její externí výdejní a podací místa balíkových zásilek třetích stran, na nichž si koneční spotřebitelé balíkové zásilky vyzvedávají či podávají k doručení.
IV.4.1 Věcné a geografické vymezení relevantního trhu
31. Balíkové zásilky jsou obecně doručovány na konkrétní adresu příjemce zásilky, tzv. adresné doručení, nebo na výdejní místo, které zvolí adresát zásilky. Z hlediska konečného příjemce balíkové zásilky není doručení do rukou adresáta a doručení na výdejní místo zcela zaměnitelnou službou. Zatímco u adresného doručení je nutná přítomnost zákazníka v den doručení balíkové zásilky v místě doručení obvykle v časovém horizontu několika hodin, vyzvednutí zásilky na výdejním místě je možno uskutečnit dle volby zákazníka ve zvoleném okamžiku v průběhu několika dní s možností zvolit si místo doručení zásilky. Nutnost specifického chování zákazníka při převzetí zásilky odlišuje jednotlivé služby a zákazník sám volí službu dle preferovaného způsobu převzetí zásilky. Protože Úřad z výše uvedených důvodů považuje služby adresného doručování a doručování na výdejní místo za odlišné, resp. nezaměnitelné z pohledu zákazníka,[36] nezahrnul službu adresného doručení balíkových zásilek do věcně relevantního trhu.[37]
32. Úřad dále posuzoval zaměnitelnost balíkových zásilek z hlediska jejich hmotnosti a okruhu podavatelů a zaměnitelnost vlastních a externích výdejních míst.
33. Obecně se má za to, že horní hmotnostní limit malých balíků je maximálně 31,5 kg, což je hmotnost, kterou odnese jeden muž.[38] U nejvýznamnějších dopravců doručujících malé balíkové zásilky na výdejní místa[39] nepřekračuje hmotnostní limit 30 kg, Úřad proto zahrnul z hlediska věcného do relevantního trhu doručování malých balíkových zásilek zásilky, jejichž maximální hmotnost se pohybuje do 30 kg.
34. Na výdejní místa jsou převážně doručovány balíkové zásilky zasílané podniky konečným spotřebitelům. Část přepravců v posuzovaném období neumožňovala fyzickým osobám odesílání balíkových zásilek. U přepravců, kteří tuto službu nabízeli, představovaly výnosy za doručení balíkových zásilek podaných fyzickými osobami méně než 1 %. I v případě České pošty, která byla historicky zavedena jako podací místo balíkových zásilek pro fyzické osoby, se jednalo v posuzovaném období o podíl v řádu jednotek procent v porovnání s výnosy, kdy odesílatelem byl podnik. Zákazníci s vyšším objemem podaných zásilek, který je logicky u podniků vyšší, mají zpravidla sjednány zvláštní smlouvy upravující cenu a podávání zásilek. Úřad proto do věcně relevantního trhu zahrnul pouze služby doručení balíkových zásilek podaných podnikatelskými subjekty.
35. Na poptávkové straně jsou pro konečného spotřebitele zaměnitelná vlastní i externí výdejní místa jednotlivých poskytovatelů doručovacích služeb. Z hlediska nabídkové zaměnitelnosti však nelze nabídku vlastního a externího výdejního místa považovat s ohledem na kapitálové investice a provozní náklady za oboustranně substituovatelnou. Vlastními výdejními místy disponuje ve větším rozsahu pouze Česká pošta, jejíž síť vlastních provozoven je dána historicky. Ostatní přepravci zřizovali pro doručení balíků konečným spotřebitelům sítě externích výdejních míst v provozovnách jiných podnikatelských subjektů. Také Česká pošta se při rozšiřování své sítě vydala cestou zřizování externích výdejních míst a vlastní výdejní místa spíše omezuje. Na druhé straně Česká pošta sítí vlastních výdejních míst významně konkuruje při poskytování balíkových služeb ostatním přepravcům, proto Úřad v daném správním řízení vymezil z hlediska věcného relevantní trh, do něhož zahrnul také vlastní výdejní místa, jako trh doručování malých balíkových zásilek s hmotností do 30 kg podaných podnikem na výdejní místa.
36. Sítě výdejních míst jednotlivých přepravců byly postupně rozšiřovány od několika desítek výdejních míst až k řádově stovkám a tisícům výdejních míst v roce 2020. Všichni přepravci postupně budovali svoje sítě jako celorepublikové. Sítě externích výdejních míst jednotlivých přepravců víceméně rovnoměrně pokrývají území České republiky a svoje služby poskytují kontinuálně v průběhu celého roku.
37. S ohledem na výše uvedené Úřad vymezil věcně vymezený trh doručování malých balíkových zásilek s hmotností do 30 kg podaných podnikem na výdejní místa po stránce geografické územím České republiky (dále jen „trh doručování na výdejní místa“).
IV.4.2 Postavení soutěžitele Zásilkovna na relevantním trhu
38. Úřad při určení podílů na relevantním trhu vycházel z výnosů z doručení balíkových zásilek na výdejní místo v rámci vnitrostátní přepravy a výnosů z vnitrostátního doručení mezinárodních zásilek.[40] V posuzovaném období, tj. do roku 2020, nestoupl kromě soutěžitele Zásilkovna podíl žádnému z ostatních soutěžitelů. Do počátku sledovaného období, resp. roku 2017 byla nejvýznamnějším soutěžitelem na relevantním trhu Česká pošta, v roce 2018 se tržní podíly obou soutěžitelů vyrovnaly, v roce 2020 dosáhl soutěžitel Zásilkovna tržního podílu ve výši […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].[41]
39. Úřad dodává, že tržní podíl soutěžitele Zásilkovna v segmentu relevantního trhu týkajícím se doručování balíkových zásilek pouze na externí výdejní místa se pohyboval od […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] v roce 2017 do […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] v roce 2020.
40. Z výše uvedeného vyplývá, že soutěžitel Zásilkovna disponuje na vymezeném relevantním trhu vysokým tržním podílem, a to zejména v segmentu doručování balíkových zásilek na externí výdejní místa, na nějž posuzované konkurenční doložky dopadají a jehož rozvoj je z hlediska nákladů neporovnatelně snazší oproti budování a provozování nových vlastních výdejních míst.
IV.5 Závazky ve prospěch obnovení účinné soutěže
41. Podle § 7 odst. 2 ZOHS[42] rozhodne Úřad o zastavení řízení za podmínky, že účastníci řízení Úřadu společně navrhli závazky a ten je shledal dostatečnými. Navrhované závazky může Úřad přijmout pouze za kumulativního splnění následujících podmínek: (i) účastníci řízení navrhnou závazky ve prospěch obnovení účinné hospodářské soutěže, (ii) závazky jsou dostatečné pro ochranu hospodářské soutěže a jejich splněním se odstraní závadný stav a (iii) zakázaná dohoda neměla za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.
42. Podle § 7 odst. 3 ZOHS mohou účastníci řízení písemně navrhnout závazky nejpozději do 15 dnů ode dne doručení písemného vyrozumění, v němž Úřad sdělí základní skutkové okolnosti případu, jejich právní hodnocení a odkazy na hlavní důkazy o nich, obsažené ve správním spise (dále jen „sdělení výhrad“); k pozdějším návrhům přihlédne Úřad jen v případech hodných zvláštního zřetele. Účastníci řízení jsou svým návrhem vázáni vůči Úřadu i mezi sebou navzájem, popřípadě vůči třetím osobám, a od podání návrhu do rozhodnutí Úřadu podle odstavce 2 nesmějí dohodu podle jejího původního znění plnit.
43. Pokud Úřad neshledá závazky dostatečnými, sdělí tuto skutečnost písemně účastníkům řízení a pokračuje v řízení. Pokud naopak bude Úřad považovat navržené závazky za dostatečné, sankční řízení rozhodnutím zastaví. Usoudí-li Úřad, že k zajištění splnění závazků je zapotřebí stanovit účastníkům správního řízení podmínky nebo povinnosti, uloží je týmž rozhodnutím.[43]
44. Po zastavení řízení může Úřad řízení znovu zahájit, jestliže se podstatně změnily podmínky, které byly pro vydání tohoto rozhodnutí rozhodné, soutěžitelé jednají v rozporu se závazky nebo toto rozhodnutí bylo vydáno na základě nepravdivých nebo neúplných podkladů, údajů a informací.[44]
45. Podle § 20a odst. 1 písm. c) ZOHS je Úřad oprávněn přijímat závazky rovněž v řízeních s unijním prvkem.
IV.6 Účastníkem řízení navržené závazky
46. Dne 17. 1. 2024 obdržel Úřad od společnosti Zásilkovna návrh závazků dle § 7 odst. 2 ZOHS, který byl projednán s Úřadem na jednání dne 18. 1. 2024. Na jednání společnost Zásilkovna mj. uvedla, že již v současnosti posuzuje žádosti provozovatelů svých výdejních míst o udělení souhlasu s konkurenčním jednáním, resp. s udělením výjimky z konkurenční doložky, a souhlasy také již v desítkách případů udělila.
47. Dne 1. 2. 2024 obdržel Úřad od společnosti Zásilkovna v návaznosti na ústní jednání upravený konečný návrh závazků dle § 7 odst. 2 ZOHS:[45]
1. Do 30 dnů od právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení informuje účastník řízení, prostřednictvím Internetové aplikace, popř. Informačního systému všechny provozovatele výdejních míst, kteří mají uzavřenou platnou a účinnou Příkazní smlouvu se společností Zásilkovna, o změnách v obsahu závazku plynoucího z konkurenční doložky obsažené v čl. 10 odst. 2 a 3 Obchodních podmínek pro výdejní místa, a to ve smyslu úprav dle bodu (2) těchto závazků.
(Závazek č. 1)
2. Do 30 dnů od právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení změní účastník řízení Obchodní podmínky pro výdejní místa takto:
a) v ustanovení čl. 10 odst. 2 a 3 Obchodních podmínek pro výdejní místa se zrušují slova „a to jak po dobu trvání Smlouvy, tak po dobu 12 měsíců následujících po ukončení Smlouvy“;
b) v ustanovení čl. 10 Obchodních podmínek pro výdejní místa se za odst. 3 vkládají nové odst. 4, 5, 6 a 7, které znějí:
„4. Doba trvání závazků podle čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek činí 2 roky ode dne účinnosti Smlouvy s tím, že po uplynutí této doby se Příkazník může domáhat vůči Zásilkovně nového projednání předmětných závazků, včetně umožnění výkonu konkurenční činnosti v jím provozované Provozovně. Pokud Příkazník neuplatní své právo na nové projednání předmětných závazků, platí, že závazky podle čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek nadále beze změn pokračují s tím, že Příkazník může Zásilkovnu kdykoliv znovu požádat o nové projednání závazků.
5. V souvislosti s předchozím odstavcem se Zásilkovna zavazuje, že pokud Příkazník podá písemnou žádost o umožnění výkonu konkurenční činnosti ve smyslu čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek a bude garantovat, že má v rámci Provozovny vytvořeny odpovídající předpoklady pro trvalé plnění povinností plynoucích z jeho obchodních a právních vztahů se Zásilkovnou a je schopen zajistit řádné, přehledné a oddělené uskladnění zásilek Zásilkovny tak, aby bylo zamezeno možnosti jejich záměny se zásilkami jiných přepravních společností, Zásilkovna tuto žádost posoudí a bez vážných a objektivně ospravedlnitelných důvodů k zajištění spolehlivého nakládání se zásilkami neodepře ani nebude jakkoli zdržovat udělení takového souhlasu. Obchodní prostor provozovaný Příkazníkem lze považovat za vhodný pro činnost sdílené Provozovny podle předchozí věty, pokud budou splněny následující podmínky:
- písemná garance Příkazníka o zachování dlouhodobě sjednaného rozsahu činností poskytovaných v Provozovně Zásilkovně podle Smlouvy a uvedeného ke dni podání žádosti v informačním systému společnosti Zásilkovna pro evidenci smluvních vztahů s Příkazníky, a to včetně období hlavní sezóny, a
- prostory pro nakládání se zásilkami společnosti Zásilkovna jsou technickými opatřeními (např. použitím pevných bariérových systémů) prostorově odděleny od prostor pro nakládání se zásilkami jiných přepravních společností, dále jsou viditelným způsobem označeny jednotným názvem „ZÁSILKY / ZÁSILKOVNA“ a jsou prostorově uspořádány tak, aby byl pro personál výdejního místa zajištěn bezprostřední přístup k zásilkám společnosti Zásilkovna a aby byla umožněna spolehlivá a bezpečná manipulace s těmito zásilkami.
6. Umožněním konkurenční činnosti podle čl. 10 odst. 5 těchto Podmínek není dotčena výlučná odpovědnost Příkazníka za řádné uskutečňování činností podle Smlouvy. Zásilkovna je oprávněna kdykoliv po dobu trvání Smlouvy, i bez předchozího upozornění, provádět kontroly sdílených Provozoven a ověřovat splnění podmínek pro správné zacházení se zásilkami. Jestliže Zásilkovna zjistí, že Příkazník nesplňuje podmínky a neplní povinnosti při zacházení se zásilkami, může Zásilkovna, aniž by tím byly dotčeny jakékoli jiné právní prostředky, které má k dispozici (včetně ukončení Smlouvy), oznámit Příkazníkovi opatření, která od něj požaduje k tomu, aby bylo zajištěno splnění těchto podmínek a povinností (včetně ukončení činnosti sdílené Provozovny, nebude-li možné dosáhnout splnění podmínek pro činnost sdílené Provozovny ve smyslu odst. 5 jiným způsobem), přičemž Příkazník je povinen na vlastní náklady tyto požadavky bez zbytečného odkladu splnit. Příkazník se zavazuje, že se nedopustí žádného jednání, včetně opomenutí, které by přímo nebo nepřímo poškodilo, znevážilo či snížilo veřejnou reputaci, dobrou pověst či příznivou image Zásilkovny nebo jejích služeb.
7. V případě ukončení Smlouvy před uplynutím doby 12 měsíců jejího trvání ze strany Příkazníka nebude tímto ukončením Smlouvy závazek podle čl. 10 odst. 2 a 3 těchto Podmínek dotčen a tento zůstane platný a účinný i po skončení Smlouvy, nejdéle však do uplynutí 12 měsíců ode dne účinnosti Smlouvy.
d) V ustanovení čl. 14 Obchodních podmínek se doplňuje nový odst. 3, který zní: „Práva a povinnosti Příkazníka podle čl. 10 odst. 2 až 7 těchto Podmínek se budou řídit těmito Podmínkami ode dne nabytí jejich účinnosti, i když k uzavření Smlouvy došlo před tímto datem.“
(Závazek č. 2)
3. Účastník řízení bude Úřad informovat o splnění Závazků č. 1 a 2, a to nejpozději do 14 dnů od informování provozovatelů výdejních míst ve smyslu Závazku č. 1 a nejpozději do 14 dnů od uveřejnění upraveného znění Obchodních podmínek pro výdejní místa ve smyslu Závazku č. 2. (Závazek č. 3)
4. Za účelem kontroly plnění výše uvedeného Závazku č. 2 se účastník řízení zavazuje zasílat Úřadu po dobu 3 let od právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení písemnou zprávu obsahující údaje o počtu žádostí provozovatelů výdejních míst o provoz sdíleného výdejního místa a označení těch výdejních míst, pro která byla žádost společností Zásilkovna odmítnuta, a to včetně uvedení důvodů pro odmítnutí. Společnost Zásilkovna se zavazuje předkládat Úřadu pravidelnou zprávu každých 6 měsíců během 1. roku po nabytí právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení a dále jednou ročně během následujících 2 let, a to vždy nejpozději do konce následujícího kalendářního měsíce po uplynutí daného období.
(Závazek č. 4)
48. Navržené závazky upravují obchodní podmínky v aktuálně účinném znění od 1. 6. 2023.[46] K obsahu závazků lze shrnout, že zkracují délku trvání konkurenčních doložek z doby pokrývající celé trvání příkazní smlouvy na dva roky a zároveň odstraňují postsmluvní zákaz soutěžit u smluv trvajících alespoň jeden rok (postsmluvní závazek může trvat maximálně v délce 1 roku od uzavření příkazní smlouvy). Po uplynutí dvou let od uzavření příkazní smlouvy může příkazník kdykoli žádat Zásilkovnu o udělení souhlasu k umožnění výkonu konkurenčního jednání v jím provozované provozovně, resp. k možnosti spolupráce s jiným poskytovatelem doručovacích služeb. Zásilkovna je takový souhlas povinna udělit bez zbytečného odkladu, pokud příkazník prokáže splnění podmínek, které mají zajistit udržení kvality jím poskytovaných služeb jako výdejního místa Zásilkovny. Navržené závazky rovněž zajišťují jejich včasnou implementaci po zastavení správního řízení a vhodné a včasné informování všech smluvních výdejních míst Zásilkovny o přijatých opatřeních ve smyslu závazků. Ke kontrole plnění závazků do budoucna ze strany Úřadu má sloužit závazek předkládání písemných zpráv po dobu 3 let, které by měly prokazovat systém fungování udělování souhlasu Zásilkovny s konkurenčním jednáním jejích výdejních míst.
IV.7 Posouzení navržených závazků
IV.7.1 Formální podmínky návrhu závazků
49. Závazky byly podány společností Zásilkovna písemně před sdělením výhrad, tj. v zákonné lhůtě ve smyslu § 7 odst. 3 ZOHS.
50. Úřad proto konstatuje, že byly splněny všechny formální podmínky návrhu závazků.
IV.7.2 Podmínka dostatečnosti závazků vedoucí k odstranění závadného stavu
51. Hlavním rizikem vertikálních dohod o nákupu jedné značky pro hospodářskou soutěž je uzavření trhu konkurenčním dodavatelům a potenciálním dodavatelům, což má přímý dopad na soutěž mezi značkami. Pokud na sebe nedominantní dodavatel váže méně než 30 % trhu, je uzavření trhu pro konkurenční společnosti nepravděpodobné.[47]
52. Úřad se zabýval posouzením, zda jsou společností Zásilkovna navržené závazky dostačující k ochraně hospodářské soutěže a odstranění potenciálně závadného stavu. V daném ohledu se Úřad zaměřil na vyhodnocení dostatečnosti navržených závazků z hlediska eliminace možného protisoutěžního uzavírání relevantního trhu v důsledku konkurenčních doložek.
53. Klauzule o zákazu konkurenčního jednání je nadále součástí nově navrhovaných obchodních podmínek Zásilkovny pro výdejní místa. Její neuplatnění je odvislé od splnění podmínek požadovaných Zásilkovnou od výdejního místa, tj. (i) existence oddělených prostor pro balíkové zásilky jednotlivých dopravců, (ii) poskytnutí garance o zachování dlouhodobě sjednaného rozsahu činností poskytovaných výdejním místem Zásilkovně, (iii) splnění délky trvání smluvního vztahu se Zásilkovnou.
54. Požadavek na existenci oddělených prostor (např. prostřednictvím pevných bariérových systémů) pro balíkové zásilky jednotlivých dopravců, kterým výdejní místo bude poskytovat své služby, považuje Úřad za ospravedlnitelný a ve prospěch spotřebitelů, neboť má za cíl zajistit přehlednost uložení balíkových zásilek a omezit možnou chybu spočívající v jejich záměně.
55. Také další podmínku Zásilkovny, aby výdejní místo poskytlo garanci zachování dlouhodobě sjednaného rozsahu činností poskytovaných výdejním místem Zásilkovně podle příkazní smlouvy uzavřené s provozovatelem výdejního místa a uvedeného ke dni podání žádosti v informačním systému Zásilkovny, Úřad považuje za přiměřenou. Důsledkem udělení souhlasu k provozování konkurenční činnosti by nemělo být omezení rozsahu služeb dosud odebíraných Zásilkovnou od daného výdejního místa.
56. Úřad dále posuzoval podmínku možnosti požádat ze strany výdejního místa o umožnění konkurenční činnosti po uplynutí dvou let od účinnosti příkazní smlouvy. Na základě této podmínky lze posoudit, jaký podíl externích výdejních míst Zásilkovny může být zproštěn zákazu soutěžit. Úřad podotýká, že ne všechna výdejní místa splní požadovaná kvalitativní kritéria. Při vyhodnocení, jaký podíl výdejních míst bude uvolněn ze zákazu soutěžit, však Úřad uvažuje všechna výdejní místa, která splňují časovou podmínku obsaženou v navržených závazcích, a tudíž mají potenciální možnost při splnění kvalitativních kritérií provozovat konkurenční činnost pro jiné přepravce balíkových zásilek.
57. Společnost Zásilkovna poskytla Úřadu přehled počtu výdejních míst k datu 15. 1. 2024 s uvedením, kolik ze stávajících výdejních míst uzavřelo smluvní vztah se Zásilkovnou v jednotlivých letech od roku 2012 do roku 2024. Z uvedeného přehledu vyplývá, že k datu 15. 1. 2024 bylo ve smluvním vztahu se Zásilkovnou 5 433 výdejních míst, z toho […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] výdejních míst bylo ve smluvním vztahu se Zásilkovnou déle než dva roky.[48] Počet externích výdejních míst, která by měla možnost požádat Zásilkovnu o umožnění provozovat konkurenční činnost, tak k datu 15. 1. 2024 představoval cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] stávajících výdejních míst společnosti Zásilkovna.
58. Současně je třeba vzít v úvahu, že část provozoven ukončí činnost výdejního místa v období dvou let od zahájení spolupráce se Zásilkovnou. Pokud tato výdejní místa byla ve smluvním vztahu se Zásilkovnou déle než rok, nevztahuje se na ně závazek nekonkurovat po dobu 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti příkazní smlouvy, neboť tato doba již uplynula. Dle údajů Zásilkovny se v roce 2023 jednalo o […obchodní tajemství…] výdejních míst, která splňovala výše uvedené podmínky, což z celkového počtu výdejních míst v roce 2023 představovalo více než […obchodní tajemství…]. I když část těchto výdejních míst končí svoji činnost jako výdejní místo z důvodu zániku provozovny, představuje tento podíl další navýšení počtu provozoven, původně sloužících jako výdejní místo Zásilkovny, které nepodléhají zákazu soutěžit.
59. Závazky jsou navrženy s určitým časovým odstupem od období, za které bylo ve správním řízení posuzováno možné porušení ZOHS společností Zásilkovna. Při předpokladu, že se podíl výdejních míst Zásilkovny z celkového počtu provozovaných externích výdejních míst všech přepravců výrazně nezměnil,[49] představoval by podíl výdejních míst Zásilkovny, který bude v budoucnu vázán zákazem soutěžit, cca 10-15 % z celkového počtu provozovaných výdejních míst.[50] Tento podíl bude kolísat, neboť bude odvislý od vývoje počtu výdejních míst jak společnosti Zásilkovna, tak jejích konkurentů, nicméně vzhledem ke zpomalení trendu navyšování celkového počtu výdejních míst společnosti Zásilkovna by se neměl zvyšovat, neboť zákazu soutěžit budou zproštěna výdejní místa, která vznikala v letech značného nárůstu počtu výdejních míst Zásilkovny.
60. Dle navržených závazků bude zákazem konkurovat vázáno do 15 % z celkového počtu externích výdejních míst. I když společnost Zásilkovna dosahovala na relevantním trhu na konci posuzovaného období vysoký podíl dle obratu, z hlediska počtu výdejních míst byl její podíl nižší. Podíl výdejních míst vázaných zákazem soutěžit je o polovinu nižší než prahová hodnota ve výši 30 %, pod níž se uzavření trhu zákazy soutěžit obvykle nepředpokládá. Úřad vyhodnotil, že tento podíl vázaných výdejních míst není způsobilý uzavřít trh konkurenčním přepravcům. Současně je nutno vzít v úvahu, že celkový počet provozovaných výdejních míst nepředstavuje konečný počet provozoven, které potenciálně mohou fungovat jako externí výdejní místo, což dále snižuje míru uzavření trhu.
61. Úřad dále zohlednil, že konkurenční doložkou budou vázány provozovny pouze dle časového hlediska bez ohledu na lokalizaci provozovny, uvolnění provozoven by tak mělo být víceméně rovnoměrné z hlediska jejich umístění. Vzhledem k tomu, že ze zákazu soutěžit se mohou vyvázat provozovny, které se společností Zásilkovna spolupracují déle než dva roky, budou kromě absolutního snížení počtu výdejních míst vázaných zákazem soutěžit pro konkurenci dostupná výdejní místa, která představují spíše stabilního partnera.
62. Společnost Zásilkovna se v návrhu závazků zavázala, že do 30 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení změní obchodní podmínky ve smyslu navržených závazků a bude prostřednictvím internetové aplikace, popř. svého informačního systému informovat všechny provozovatele výdejních míst, kteří mají uzavřenou platnou a účinnou příkazní smlouvu se společností Zásilkovna, o změnách v obsahu závazků plynoucích z konkurenční doložky. K možnosti projednat zrušení konkurenční doložky tak dojde ve lhůtě do 30 dnů od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí u všech výdejních míst Zásilkovny, která splní výše uvedené podmínky.
63. Na základě celkového posouzení případu Úřad dospěl k závěru, že závazky navržené společností Zásilkovna ve prospěch obnovení účinné hospodářské soutěže jsou dostatečné pro ochranu hospodářské soutěže a rovněž způsobilé odstranit během krátkého časového období potenciálně závadný stav popsaný Úřadem v oznámení o zahájení správního řízení.
IV.7.3 Podmínka neexistence podstatného narušení hospodářské soutěže
64. Pojem podstatného narušení hospodářské soutěže ZOHS blíže nespecifikuje, jeho naplnění může vyplynout z charakteru posuzovaného jednání, z rozsahu protisoutěžních účinků, délky trvání protiprávního jednání, strukturálních dopadů tohoto jednání na podmínky na relevantním trhu a reálných možností navrácení těchto podmínek do stavu, který by existoval, pokud by k protisoutěžnímu jednání nedošlo. K podstatnému narušení hospodářské soutěže dochází zejména tehdy, pokud protisoutěžní jednání zabránilo vstupu nových soutěžitelů na trh nebo například vedlo k jejich eliminaci z trhu s následkem významného snížení soutěže.
65. Konkurenční doložky mohly přispívat k uzavírání trhu doručování na výdejní místa a znevýhodňovat v hospodářské soutěži jak skutečné, tak potenciální konkurenty společnosti Zásilkovna. V důsledku oslabené hospodářské soutěže pak takové jednání mohlo mít negativní dopady i na spotřebitele, kteří nemohli těžit z nenarušené hospodářské soutěže mezi poskytovateli doručovacích služeb na výdejní místa.
66. Při hodnocení závažnosti narušení hospodářské soutěže Úřad přihlédl zejména ke skutečnosti, že konkurenční přepravci balíkových zásilek v posuzovaném období a následně po něm zvyšovali počet svých výdejních míst, byť nalézání nových výdejních míst často realizovali prostřednictvím jejich sdílení s jinými přepravci. Úřad zohlednil, že konkurenční doložky toliko ztížily vstup konkurenčním soutěžitelům na relevantní trh a působení na něm, žádný ze soutěžitelů nebyl z hospodářské soutěže zcela vyloučen. Úřad rovněž zohlednil, že relevantní trh v průběhu trvání přestupku rostl. V rámci správního řízení nebyly prokázány reálné negativní dopady oslabené soutěže mezi poskytovateli doručovacích služeb na konečné spotřebitele, např. ve formě zvýšení cenové hladiny těchto služeb.
67. Vzhledem k těmto skutečnostem dospěl Úřad k závěru, že v posuzovaném případě nemělo jednání společnosti Zásilkovna za následek vznik podstatné újmy spotřebitelům či konkurenčním soutěžitelům.
IV.7.4 Podmínka neplnění dohody dle jejího původního znění
68. Společnost Zásilkovna během ústního jednání dne 18. 1. 2024 uvedla, že již nyní posuzuje žádosti výdejních míst o udělení souhlasu s výkonem činnosti pro konkurenční přepravce balíkových zásilek a souhlasy rovněž v několika případech udělila. Úřad má tedy za splněnou zákonnou podmínku spočívající v zákazu plnění dohody podle jejího původního znění.
V. Závěr
69. Na základě výše uvedených skutečností dospěl Úřad k závěru, že jsou kumulativně splněny všechny podmínky nezbytné pro přijetí závazků podle § 7 odst. 2 a 3 ZOHS ve spojení s § 20a odst. 1 písm. c) ZOHS. Z tohoto důvodu Úřad přijal společností Zásilkovna navržené závazky, stanovil jí povinnosti k zajištění splnění těchto závazků a současně správní řízení zastavil.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení dle § 152 odst. 1 a 5 ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 správního řádu podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
otisk úředního razítka
Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.
místopředseda
Obdrží:
Mgr. Tomáš Fiala, Ph.D., LL.M., advokát
Vejmelka & Wünsch, s.r.o.
Italská 753/27
120 00 Praha 2 – Vinohrady
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Viz dokumenty č. 3 a 84 spisu.
[2] Tj. do dne zahájení správního řízení (dále též „posuzované období“).
[3] Ustanovení v textu rozhodnutí dále též označována jako „konkurenční doložka“.
[4] Viz dokument č. 1 spisu.
[5] Viz dokument č. 278 spisu.
[6] Viz dokument č. 298 spisu.
[7] Viz dokument č. 299 spisu.
[8] Protokol z ústního jednání viz dokument č. 300 spisu.
[9] Viz dokument č. 301 spisu.
[10] Po uplynutí posuzovaného období došlo k určitým změnám ve znění obchodních podmínek, nicméně ustanovení upravující konkurenční doložky byla v obchodních podmínkách nadále obsažena.
[11] Pozn. Úřadu: Jedná se de facto o veškeré služby společnosti Zásilkovna spojené s doručováním zásilek, které se pro ni dle příkazní smlouvy (později obchodních podmínek) zavazuje příkazce zajistit.
[12] Viz příloha č. 1 dokumentu č. 82 spisu. Pozn. Úřadu: Zásilkovna uzavírala obdobné příkazní smlouvy s konkurenčními doložkami i s ostatními provozovateli svých výdejních míst již od roku 2010, viz bod. 14 tohoto rozhodnutí.
[13] Viz příloha č. 5 dokumentu č. 11 spisu.
[14] Viz příloha č. 6 dokumentu č. 11 spisu. Pozn. Úřadu: V obchodních podmínkách účinných od 1. 6. 2023 jsou konkurenční doložky obsaženy v ustanovení čl. 10 odst. 2 a 3.
[15] Zásilkovna v minulosti udělovala některé výjimky z konkurenčních doložek ve vztahu ke společnosti PPL CZ s.r.o., se sídlem K Borovému 99, Jažlovice, Říčany, IČO 25194798 (dále též „PPL“).
[16] Viz dokument č. 11 spisu.
[17] Viz dokument č. 144 spisu.
[18] Viz dokument č. 11 a dokument č. 301 spisu.
[19] Investice spojené s novým výdejním místem spočívají především v několikaúrovňovém prověření vhodnosti výdejního místa, v odborném zaškolení personálu výdejního místa, poskytnutí hmotného majetku nezbytného pro řádné fungování výdejního místa, zajištění zapojení platebního terminálu a telefonních linek, marketingové podpoře výdejního místa a dalších.
[20] Viz dokument č. 11 spisu; obdobně viz dokument č. 168 spisu.
[21] Dne 1. 4. 2020 bylo převedeno vlastnické právo k obchodnímu závodu společnosti Uloženka sloužícímu k poskytování logistických služeb pro e-commerce na společnost IN TIME SPEDICE s.r.o. se sídlem Na hřebenech II 1718/8, Nusle, Praha 4, IČO 083 13 628, která byla od 2. 11. 2020 přejmenována na WE|DO CZ s.r.o., se sídlem Pražská 180, Zdiby. Vzhledem k tomu, že po většinu posuzovaného období byly doručovací služby poskytovány výše uvedenou společností Uloženka, používá Úřad dále v rozhodnutí tento název.
[22] Dne 7. 2. 2020 došlo k přejmenování společnosti Geis Parcel na DPD CZ s.r.o., dne 31. 12. 2020 došlo ke sloučení se společností Direct Parcel Distribution CZ s.r.o., která se stala nástupnickou organizací.
[23] Partneři společnosti GLS provozující její výdejní místo jsou povinni v případě, že obdobnou činnost budou vykonávat i pro další subjekt, společnost GLS informovat. Poté je uzavřen dodatek ke smlouvě obsahující smluvní zajištění nediskriminace přepravců a zvýšené požadavky na ochranu důvěrných informací.
Společnost Uloženka v praxi sjednává s výdejními místy smlouvy, které obsahují závazek exkluzivity. Pokud však výdejní místo, které s ní již spolupracuje, projeví zájem o navázání spolupráce s jiným přepravcem, uzavře dodatek ke smlouvě obsahující ustanovení, že se na výdejní místo závazek exkluzivity nevztahuje, dále ustanovení o garanci kapacity pro zásilky společnosti Uloženka a zachování kvality spolupráce.
[24] Pokud je výdejní místo sdíleno více přepravci, je započítáno za každého přepravce.
[25] Trh z hlediska celkového počtu externích výdejních míst i z hlediska tržeb za doručení balíkových zásilek v posuzovaném období rostl.
[26] Viz § 2 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
[27] Novely provedené zákonem č. 261/2021 Sb., zákonem č. 417/2021 Sb., zákonem č. 277/2019 Sb. a zákonem č. 349/2023 Sb. nejsou z hlediska hmotněprávního posouzení jednání účastníka řízení relevantní.
[28] Zkratka přestupkový zákon je v textu použita i pro jiná příslušná znění tohoto předpisu.
[29] Na základě přechodných ustanovení jednotlivých novel zákona se na dané správní řízení nepoužijí ustanovení zákona č. 417/2021 Sb. a zákona č. 226/2023 Sb.
[30] S ohledem na to, že společnost Zásilkovna předložila závazky ve prospěch obnovení účinné hospodářské soutěže, Úřad se blíže nezabýval vymezením konkrétních společností, které tvoří jednoho soutěžitele společně se společností Zásilkovna.
[31] Nyní čl. 101 a 102 SFEU.
[32] Nyní EU.
[33] Commission Notice – Guidelines on the effect on trade concept contained in Articles 81 and 82 of the Treaty (2004/C 101/07) – dále též „Pokyny o dopadu na obchod“.
[34] Viz body 86 a 87 Pokynů o dopadu na obchod.
[35] Legislativní zkratka „zboží“ je konkretizována v § 1 odst. 1 ZOHS, rozumí se jí výrobky a služby.
[36] Srov. rozsudek Soudního dvora Evropského sdružení volného obchodu (ESVO) ve věci E-15/10, ze dne 18. 4. 2012, odst. 48, v této věci norský soutěžní úřad v případě posuzování obdobných exkluzivních ujednání sjednaných norskou poštou s provozovateli externích výdejních míst vymezil relevantní trh jako „trh poskytování balíkových služeb B2C s doručením na přepážky v Norsku“.
[37] V posuzovaném období nebyly společností Zásilkovna a konkurenčními přepravci významně instalovány vlastní výdejní boxy pro doručování balíkových zásilek třetích stran, jejich rozvoj nastal až v období let 2021 a 2022, proto je Úřad neuvažoval v posuzovaném období jako alternativu k výdejním místům.
[38] Viz rozhodnutí Komise ve věci UPS/TNT EXPRESS, COMP/M.6570, ze dne 30. 1. 2013, odst. 37.
[39] Tj. u České pošty a Zásilkovny.
[40] Na vymezeném relevantním trhu jsou doručovány především vnitrostátní balíkové zásilky. Přepravci působící na vnitrostátním trhu zajišťují také vnitrostátní doručení mezinárodních zásilek.
[41] Následně v roce 2021 Zásilkovna svůj podíl dále zvýšila.
[42] Právní úprava závazků v sobě zahrnuje hmotněprávní i procesní aspekt; v daném případě se nicméně použité procesní znění zákona shoduje v úpravě ustanovení o závazcích se zněním ZOHS.
[43] Srov. § 7 odst. 2 ZOHS.
[44] Srov. § 7 odst. 4 ZOHS.
[45] V citovaném textu návrhu jsou použity zkratky (např. Příkazník, Smlouva, Provozovna apod.) tak, jak je používá účastník řízení ve svých obchodních podmínkách pro výdejní místa a v předloženém návrhu.
[46] Viz příloha č. 1 dokumentu č. 301.
[47] Viz sdělení Komise, pokyny k vertikálním omezením (2022/C 248/01), bod 309.
[48] Je uvažován počet výdejních míst k datu 15. 1. 2024 a období dvou let za celý rok 2022 a 2023.
[49] K datu 31. 12. 2020 představoval cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], sdílená výdejní místa jsou započtena pouze jednou.
[50] Vzhledem k tomu, že externí výdejní místa konkurenčních přepravců nejsou vázána závazkem nekonkurovat, resp. přepravci je udělován souhlas s konkurenční činností, možnost sdílet externí výdejní místo bude dostupná pro cca 85–90 % z celkového počtu provozovaných externích výdejních míst.