číslo jednací: 14024/2024/873
spisová značka: S0083/2024

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů Central European Retail Holding, s. r. o. / H R U Š K A , spol. s r. o., SEMPRONEMO, s. r. o.
Účastníci
  1. Central European Retail Holding, s. r. o.
  2. H R U Š K A , spol. s r. o.
  3. SEMPRONEMO, s. r. o.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 16. 4. 2024
Dokumenty file icon 2024_S0083.pdf 456 KB

 

Spisová značka:  ÚOHS-S0083/2024/KS

Číslo jednací:      ÚOHS-14024/2024/873

 

Brno 4. 4. 2024

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0083/2024/KS zahájeném dne 29. 1. 2024 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti Central European Retail Holding s.r.o., se sídlem Praha 4, Nusle, Hvězdova 1716/2b, IČO 19329601, zastoupeného Mgr. Janem Dobrým, BA (Hons), advokátem, se sídlem Praha 1, Jungmannova 754/24, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto   

 

rozhodnutí:

 

Spojení soutěžitelů Central European Retail Holding s.r.o., se sídlem Praha 4, Nusle, Hvězdova 1716/2b, IČO 19329601, na straně jedné, a H R U Š K A , spol. s r.o., IČO 19014325, a SEMPRONEMO, s.r.o., IČO 02615169, obě se sídlem Ostrava, Martinov, Na Hrázi 3228/2, na straně druhé, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít na základě „Smlouvy o převzetí Skupiny Hruška“uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] mezi společností Central European Retail Holding s.r.o.,  jako kupujícím, a panem Pavlem Hruzíkem, bytem Ostrava, Plesná, 17. listopadu 94/10, paní Janou Škrabalovou, bytem Ostrava, Poruba, Slavíkova 1760/27, a paní Jarmilou Plevovou, bytem Ostrava, Nová Ves, U Boříka 147/414, jako prodávajícími, v jejímž důsledku má společnost Central European Retail Holding s.r.o. získat obchodní podíly představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnostech H R U Š K A , spol. s r.o., a SEMPRONEMO, s.r.o., a tím i možnost tyto společnosti výlučně kontrolovat, se podle § 16 odst. 2 téhož zákona

 

POVOLUJE.

 

Odůvodnění

 

1.             Správní řízení o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů bylo Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zahájeno dne 29. 1. 2024 na základě zjednodušeného návrhu společnosti Central European Retail Holding s.r.o., se sídlem Praha 4, Nusle, Hvězdova 1716/2b, IČO 19329601 (dále jen „CERH“). Tato skutečnost byla dne 30. 1. 2024 v souladu s § 16a odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), zveřejněna na webových stránkách Úřadu. 

2.             Z důvodu potřeby vyjasnění některých otázek, a tedy i doplnění dalších informací a podkladů ze strany účastníka řízení (společnosti CERH), byl tento Úřadem v souladu s § 16a odst. 5 ve spojení s § 21e zákona vyzván k jejich doplnění výzvou ze dne 7. 2. 2024,[1] jež mu byla téhož dne doručena. Požadované doplnění obdržel Úřad od účastníka řízení dne 16. 2. 2023.[2] Ve smyslu ustanovení § 16a odst. 5 zákona připadl konec lhůty pro vydání rozhodnutí ve zjednodušené proceduře na 28. 2. 2023, neboť doba ode dne doručení výzvy Úřadu účastníkovi řízení do dne požadovaného doplnění (tj. do dne doručení Úřadem požadovaných podkladů) se do běhu lhůt nezapočítává.  

3.             Po zhodnocení informací obsažených ve zjednodušeném návrhu na povolení spojení a v jeho výše uvedeném doplnění Úřad usoudil, že by dané spojení soutěžitelů mohlo vzbuzovat vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, a proto vyzval[3] dne 22. 2. 2024 v souladu s § 16a odst. 3 zákona společnost CERH, aby podala úplný návrh na povolení spojení soutěžitelů, jenž byl Úřadu doručen dne 5. 3. 2024,[4] přičemž od tohoto dne začala běžet lhůta pro vydání rozhodnutí v předmětném správním řízení.

4.             Skutečnost, že Úřad obdržel úplný návrh na povolení spojení soutěžitelů, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona zveřejněna dne 6. 3. 2024 na internetových stránkách Úřadu a dne 8. 3. 2024 v Obchodním věstníku č. OV08586408. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek Úřad žádnou námitku k uvedené transakci neobdržel.  

5.             Úřad v průběhu správního řízení oslovil za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu týkajícího se soutěžního prostředí ve spojením dotčené oblasti vybrané soutěžitele zabývající se maloobchodním prodejem zboží denní potřeby, a to zejména na území města Hrušovany nad Jevišovkou,[5] s výzvou k poskytnutí podkladů a informací týkajících se dopadů předmětného spojení na jejich podnikání a na hospodářskou soutěž jako takovou.

6.             Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. Úřad vycházel rovněž z podkladů, informací a stanovisek třetích osob, jež byly Úřadem v průběhu správního řízení dotázány, a dále ze své předcházející rozhodovací praxe a rozhodovací praxe Evropské komise (dále jen „Komise“) ve spojením dotčených oblastech.

I. Notifikační podmínky

7.             K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 2 zákona na základě „Smlouvy o převzetí Skupiny Hruška“uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] mezi společností CERH,  jako kupujícím, a panem Pavlem Hruzíkem, bytem Ostrava, Plesná, 17. listopadu 94/10, paní Janou Škrabalovou, bytem Ostrava, Poruba, Slavíkova 1760/27, a paní Jarmilou Plevovou, bytem Ostrava, Nová Ves, U Boříka 147/414, jako prodávajícími, v jejímž důsledku má společnost CERH získat obchodní podíly představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnostech H R U Š K A , spol. s r.o., se sídlem Ostrava, Martinov, Na Hrázi 3228/2, IČO 19014325 (dále jen „Hruška“), a SEMPRONEMO, s.r.o., se sídlem Ostrava, Martinov, Na Hrázi 3228/2, IČO 02615169 (dále jen „Sempronemo“), a tím i možnost tyto společnosti výlučně kontrolovat.

8.             Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 2 zákona, neboť podle tohoto ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje rovněž situace, kdy jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.

9.             Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední ukončené účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.

II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů

10.         Společnost CERH byla založena za účelem realizace posuzované transakce jakožto holdingová společnost v rámci mezinárodní investiční skupiny, v jejímž čele stojí fyzická osoba, pan Krisztián Orbán, bytem v Maďarské republice (dále jen „Skupina Oriens“).

11.         V České republice působí Skupina Oriens zejména prostřednictvím společnosti FLOSMAN s.r.o. (dále jen „Flosman“), jež působí v oblasti maloobchodního a velkoobchodního prodeje zboží denní potřeby, jako jsou potraviny, drogerie, výrobky osobní hygieny, zboží pro domácnost nebo punčochové zboží.[6] Společnost Flosman vykonává od roku 2023 výlučnou kontrolu nad společností PRAMEN CZ a.s. (dále jen „Pramen“), která byla provozovatelem 39 prodejen působících v oblasti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby, které v současnosti provozuje společnost Flosman.

12.         Společnost Flosman dále spravuje franšízovou síť umožňující podnikajícím fyzickým či právnickým osobám, jako franšízantům, provozovat maloobchodní prodejny zboží denní potřeby pod názvem FLOP[7] a POTRAVINY CZ,[8] […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. Společnost Flosman, jako franšízor, spravuje i franšízovou síť Flop Top,[9] […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

13.         Společnost Flosman vykonává dále kontrolu nad společnostmi Lahůdky Vavřík a spol., s.r.o. (dále jen „Lahůdky Vavřík“), jež působí v oblasti výroby a prodeje výrobků studené kuchyně, a PF Potraviny s.r.o. (dále jen „PF Potraviny“), zabývající se pronájmem nemovitostí, které vlastní […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

14.         Do Skupiny Oriens náleží rovněž společnost GASTRO - MENU EXPRESS a.s. (dále jen „GASTRO - MENU EXPRESS“), která vyrábí a prodává výrobky studené kuchyně (tj. lahůdkářské výrobky, pomazánky a rybí produkty). Společnost GASTRO - MENU EXPRESS působí kromě České republiky rovněž na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.

15.         Skupina Oriens působí dále na území České republiky, Polska, Maďarska, Německa, Chorvatska či Bosny a Hercegoviny, a to zejména v oblastech: i) výroby a distribuce hluboce zmrazeného pečiva a provozování sítě pekárenských franšíz (prostřednictvím maďarských společností Pek-Snack Kft., PS Retail Kft., Pek-Trade Kft., chorvatské společnosti Pek-Snack Fransiza doo. a společnosti Pek-Snack Adria doo. se sídlem v Bosně a Hercegovině), ii) provozování nezávislé franšízové sítě prodejen potravin a smíšeného zboží (maďarská společnost Tom Market Kft.), iii) výroby obytných a sanitárních kontejnerů a modulárních staveb (česká společnost Moravia Containers, a.s.), iv) výroby high-end modulárních staveb a konstrukcí (společnosti ADK Modulraum GmbH, ADK Leasing GmbH a Modular Systems GmbH se sídlem v Německu), v) průmyslové automatizace (české společnosti Automa CZ, s.r.o., a SOGOS - FANAM s.r.o. a maďarské společnosti Auware Engineering Kft. a Antra ID Kft.), (vi) služeb v sektoru průmyslové automatizace (prostřednictvím polské společnosti Transsystem sp.o o.), (vii) nákupu a prodeje hutních materiálů (prostřednictvím české společnosti STEELMART s.r.o.) a (viii) výroby přesných vysoce přizpůsobených dílů pro klienty v oblasti výroby energie, obnovitelných zdrojů, ropy a zemního plynu a dopravy (prostřednictvím české společnosti SANBORN a.s.).

16.         Společnost Hruška je provozovatelem 422 malých a středně velkých prodejen nabízejících maloobchodně zboží denní potřeby. Společnost Hruška působí rovněž v oblasti velkoobchodního prodeje potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby, a za tímto účelem provozuje rovněž […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].[10]

17.         Společnost Hruška vykonává kontrolu nad následujícími společnostmi (dále společně se společností Sempronemo také „Skupina Hruška“):  

-          Maloobchodní síť HRUŠKA, spol. s r.o. (dále jen „Maloobchodní síť Hruška“), jež provozuje franšízovou síť […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] maloobchodních prodejen zboží denní potřeby, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…],

-          PEKÁRNA HRUŠKA, spol. s r.o. (dále jen „Pekárna Hruška“), která provozuje pekárnu s linkou na výrobu chleba ve všech sortimentech, dvěma linkami na výrobu běžného pečiva, linkou na výrobu jemného pečiva, linkou na výrobu smaženého programu, linkou na výrobu koláčů, linkou na výrobu baget, vek a dalších stáčených tvarů sortimentu běžného pečiva, linkou na výrobu přílohových knedlíků a linkou na zpracování strouhanky; výrobky pekárny jsou dodávány primárně ostatním společnostem náležejícím do Skupiny Hruška, přičemž malá část produkce je dodávána dalším podnikatelským subjektům působícím v oblasti pekárenství; maloobchodním prodejem svých výrobků se Pekárna Hruška nezabývá,

-          AZPEK, s.r.o. (dále jen „Azpek“), která zajišťuje provoz řemeslné pekárny v obci Bolatice, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].  

18.         Společnost Sempronemo se zabývá investiční činností v oblasti správy a pronájmu nemovitostí, které vlastní.

III. Dopady spojení

19.         Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

20.         Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje nabývaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatele či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.

21.         Z výše uvedeného popisu činností spojujících se soutěžitelů vyplývá, že oba spojující se soutěžitelé působí v České republice zejména v oblasti maloobchodního prodeje potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby. V této oblasti lze i s přihlédnutím k rozhodovací praxi Komise rozlišovat mezi trhem nákupu či obstarávání zboží (upstream market; tj. shora navazující trh) a na něho navazujícím trhem maloobchodního prodeje (downstream market; tj. zdola navazující trh).[11] Oba spojující se soutěžitelé působí dále v oblasti velkoobchodního prodeje potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby, v oblasti výroby a prodeje lahůdek a pronájmu nebytových prostor. Skupina Hruška působí v České republice také v oblasti poskytování marketingových a reklamních služeb, velkoobchodního prodeje čerstvého chleba, chlebových výrobků, rohlíků a ostatního čerstvého běžného pečiva či v oblasti velkoobchodního prodeje cukrářského pečiva. Společnost Flosman působí v České republice navíc v oblasti velkoobchodního prodeje předpečeného a zamrazeného pečiva.   

III.1 Maloobchodní prodej zboží denní potřeby

22.         Pokud jde o oblast maloobchodního prodeje zboží denní potřeby, v předchozí rozhodovací praxi[12] se Úřad zaměřoval zejména na prodejní činnost realizovanou v supermarketech[13] a hypermarketech,[14] přičemž tyto dva typy prodejen společně s diskontními prodejnami[15] byly označovány jako tzv. „relevantní formáty“ či „moderní distribuční kanály“. Co se týče sortimentu zboží, v prodejnách relevantních formátů jsou konečným zákazníkům nabízeny především potraviny (tzv. kategorie food), blízký doplňkový sortiment, jako například toaletní potřeby, kosmetika a čisticí prostředky (tzv. kategorie near food či non food I), a rovněž tak další nepotravinářské zboží, jako například textil, nářadí, hračky či domácí spotřebiče (tzv. kategorie non food II). Produktům náležejícím do kategorie food a kategorie near food je společné, že jsou nakupovány pravidelně a v kratších intervalech k pokrytí běžných potřeb domácnosti. Naproti tomu produkty kategorie non food II jsou nakupovány zákazníky nikoli pravidelně, ale příležitostně, v delších časových odstupech.

23.         Spojující se soutěžitelé provozují v České republice řadu maloobchodních prodejen zboží denní potřeby, přičemž převážně nabízejí produkty v kategoriích food a non food I. Většina maloobchodních prodejen provozovaných společnostmi Flosman[16] a Hruška[17] disponuje menší prodejní plochou než 400 m2, přičemž jim v jejich činnosti konkurují jak menší prodejny zboží denní potřeby, tak zejména výše uvedené hypermarkety, supermarkety či diskontní prodejny provozované soutěžiteli, jež jsou součástí nadnárodně působících podnikatelských skupin, např. Lidl Česká republika s.r.o. (dále jen „Lidl“), Kaufland Česká republika v.o.s. (dále jen „Kaufland“), BILLA, spol. s r. o. (dále jen „Billa“), Penny Market s.r.o. (dále jen „Penny“), Tesco Stores ČR a.s. (dále jen  „Tesco“), Globus ČR, v.o.s. (dále jen „Globus“), či Koninklijke Ahold N.V. (dále jen „Ahold“).

24.         S ohledem na uvedené skutečnosti Úřad vymezil pro účely tohoto správního řízení relevantní trh z hlediska věcného jako trh maloobchodního prodeje potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby (dále jen „maloobchodní prodej zboží denní potřeby“), a to bez ohledu na formát prodejny. 

25.         Při zkoumání, zda se soutěž na věcně vymezeném trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby odehrává za dostatečně homogenních soutěžních podmínek na území, které je představováno celou Českou republikou, případně na území vymezeném jiným způsobem, vycházel Úřad ze své předchozí rozhodovací praxe.[18]

26.         Především je třeba vzít v úvahu, že ačkoliv se rozhodování soutěžitele o tvorbě cen, sortimentu prodávaného zboží, marketingových a propagačních aktivitách či rozmístění prodejen obvykle odehrává na národní úrovni, skutečnost, že jednotliví maloobchodní prodejci vzájemně sledují konkurenční ceny na lokální úrovni a následně reagují na aktuální tržní situaci, svědčí ve prospěch lokálního vymezení relevantního trhu.

27.         Z pohledu konečného zákazníka, jehož chování by mělo být rozhodujícím faktorem pro vymezení území, představuje geograficky relevantní trh zpravidla lokálně omezenou oblast, v níž může dosáhnout maloobchodní prodejny relevantních formátů. V této souvislosti považoval Úřad ve své dosavadní praxi za relevantní vzdálenost, ve které mezi sebou jednotlivé prodejny relevantních formátů soutěží, cca 20 až 30 minutovou jízdou autem.[19] Platnost lokálního vymezení trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby ve vztahu k podmínkám území České republiky byla potvrzena i rozhodnutími Komise[20] s tím, že lokální spádové oblasti v okruhu kolem jednotlivých maloobchodních prodejen relevantních formátů se přibližně shodují s územím okresů České republiky.

28.         Z předchozí rozhodovací praxe Úřadu[21] však také vyplývá, že v souvislosti s geografickým vymezením relevantních trhů v oblasti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby je odůvodněné zkoumat možné negativní dopady spojení i ve vztahu k úžeji pojatým geografickým územím, v daných případech vymezených pro středně velké maloobchodní prodejny v městských oblastech 5 minutami jízdy autem, respektive 10 minutami ve venkovských oblastech, zatímco pro větší maloobchodní prodejny 10 respektive 15 minutami jízdy autem, a to přinejmenším alternativně k dojezdové vzdálenosti 20 až 30 minut.

29.         S ohledem na skutečnost, že spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby při jakékoli v úvahu připadající definici geografického relevantního trhu, byla v rámci předmětného správního řízení otázka konečného geografického vymezení relevantního trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby ponechána otevřená a Úřad analyzoval dopady uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů působících na produktovém relevantním trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby alternativně na geografických územích a) celé České republiky, b) jednotlivých okresů České republiky, kde se činnost spojujících se soutěžitelů překrývá, a c) jednotlivých měst České republiky,[22] kde se činnost spojujících se soutěžitelů překrývá.

30.         Z pohledu celého území České republiky dosáhli v roce 2022 spojující se soutěžitelé na trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby společného tržního podílu cca [0–5] %, přičemž tržní podíl společnosti Flosman činil měně než [0–5] % a tržní podíl společnosti Hruška dosahoval [0–5] %. Vzhledem k nízkému tržnímu podílu spojujících se soutěžitelů a přítomnosti řady silných, obvykle nadnárodně působících, obchodních řetězců předmětné spojení soutěžitelů z hlediska celorepublikového nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.  

31.         Úřad se dále zabýval dopady posuzovaného spojení soutěžitelů v konkrétních lokálních oblastech, v nichž se nacházejí prodejny obou spojujících se soutěžitelů.

32.         Společnost Flosman provozuje své maloobchodní prodejny na území 49 okresů České republiky a společnost Hruška provozuje své maloobchodní prodejny na území 37 okresů, přičemž k územnímu překryvu působnosti spojujících se soutěžitelů v oblasti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby dochází na území 22 okresů České republiky. Konkrétně jde o okresy Benešov (společnost Flosman zde provozuje 7 prodejen, společnost Hruška 2 prodejny), Brno-město (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a s 1 prodejnou provozovanou společností Hruška), Brno-venkov (se 2 prodejnami provozovanými společností Flosman a se 3 prodejnami provozovanými společností Hruška), Břeclav (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a se 2 prodejnami provozovanými společností společnosti Hruška), Frýdek-Místek (s 5 prodejnami provozovanými společností Flosman a se 30 prodejnami provozovanými společností Hruška), Hodonín (se 4 prodejnami provozovanými společností Flosman a s 11 prodejnami provozovanými společností Hruška), Hradec Králové (se 3 prodejnami provozovanými společností Flosman a se 43 prodejnami provozovanými společností Hruška), Chrudim (se 3 prodejnami provozovanými společností Flosman a s 1 prodejnou provozovanou společností Hruška), Jičín (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a se 2 prodejnami provozovanými společností Hruška), Karviná (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a se 36 prodejnami provozovanými společností Hruška), Kolín (se 2 prodejnami provozovanými společností Flosman a s 1 prodejnou provozovanou společností Hruška), Mělník (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a se 2 prodejnami provozovanými společností Hruška), Pardubice (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a s 1 prodejnou provozovanou společností Hruška), Praha-východ (s 9 prodejnami provozovanými společností Flosman a s 1 prodejnou provozovanou společností Hruška), Prostějov (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a s 8 prodejnami provozovanými společností Hruška), Semily (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a s 1 prodejnou provozovanou společností Hruška), Trutnov (se 2 prodejnami provozovanými společností Flosman a se 2 prodejnami provozovanými společností Hruška), Uherské Hradiště (s 1 prodejnou provozovanou společností Flosman a se 13 prodejnami provozovanými společností Hruška), Vsetín (se 2 prodejnami provozovanými společností Flosman a s 11 prodejnami provozovanými společností Hruška), Vyškov (se 2 prodejnami provozovanými společností Flosman a se 7 prodejnami provozovanými společností Hruška), Zlín (se 3 prodejnami provozovanými společností Flosman a s 15 prodejnami provozovanými společností Hruška) a Znojmo (s 5 prodejnami provozovanými společností Flosman a s 5 prodejnami provozovanými společností Hruška). 

33.         Na území těchto okresů se účastník řízení pokusil odhadnout výši tržního podílu spojujících se soutěžitelů na trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby. Při určení celkové velikosti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby na území předmětných okresů účastník řízení vyšel z reálných tržeb, kterých dosáhli spojující se soutěžitelé v roce 2022, a pokusil se odhadnout výši prodejů některých jeho podstatných konkurentů, konkrétně společností Lidl, Ahold a Kaufland. Tento svůj odhad založil účastník řízení na tom, že si ve výročních zprávách předmětných soutěžitelů vyhledal, jakých tržeb tito dosáhli celkem na území České republiky a kolik prodejen tito v České republice provozují. Z těchto údajů pak účastník řízení vypočetl průměrnou výši tržeb na jednu prodejnu Lidl, Kaufland a Ahold. Pro určení tržeb předmětných soutěžitelů na území jednotlivých okresů, kde se činnost spojujících se stran překrývá, pak vynásobil průměrnou výši tržeb jedné prodejny předmětných soutěžitelů počtem prodejen, které tito na území daných okresů provozují.

34.         Součtem reálných tržeb spojujících se stran a výše naznačeným způsobem odhadnutých tržeb společností Lidl, Kaufland a Ahold pak účastník řízení stanovil celkovou velikost trhů maloobchodního prodeje zboží denní potřeby na území okresů, kde se činnost spojujících se stran překrývá, a vypočetl tržní podíl spojujících se stran. Tímto výpočtem pak účastník řízení zjistil, že tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele na trzích maloobchodního prodeje zboží denní potřeby na území žádného z uvedených okresů nebude vyšší než 15 %.

35.         Úřad v této souvislosti z opatrnosti provedl obdobný propočet, nicméně pro určení velikosti tržeb společností Lidl, Kaufland a Ahold na území daných okresů užil pouze 70 % celorepublikové průměrné tržby jejich prodejen. Při takovém výpočtu by spojením vzniklý soutěžitel dosahoval na většině z okresů tržního podílu pod 15 %, v okresech Benešov a Karviná by společný tržní podíl činil velmi mírně nad [15–25] % a v okrese Frýdek-Místek pak mírně nad [15–25] %. Nicméně skutečný podíl spojením vzniklého soutěžitele bude nižší, neboť dle výše popsané metodiky do celkové velikosti maloobchodních prodejů zboží denní potřeby vůbec nebyly zahrnuty prodeje dalších soutěžitelů, kteří jsou v daných okresech aktivní, a to ať soutěžitelů náležících do nadnárodních maloobchodních řetězců (např. společností Globus, Tesco, Billa či Penny) nebo menších lokálních provozovatelů prodeje potravin.

36.         Z tohoto důvodu uskutečnění spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na žádném z trhů maloobchodního prodeje zboží denní potřeby vymezených územím okresů, kde se činnost spojujících se stran překrývá.

37.         Pokud jde o geograficky nejužší oblast, kterou Úřad posuzoval, tj. území jednotlivých měst, ve kterých provozují své prodejny oba spojující se soutěžitelé, bylo zjištěno následující. Činnost spojujících se stran se překrývá na území 10 měst, a to konkrétně v Brně, Třinci, Frýdku-Místku, Hodoníně, Novém Bydžově, Českém Těšíně, Prostějově, Vyškově, Znojmě a Hrušovanech nad Jevišovkou.

38.         Úřad dospěl ke zjištění, že ve většině z výše uvedených měst působí kromě spojujících se soutěžitelů značné množství konkurenčních soutěžitelů, z nichž někteří představují významné řetězce maloobchodních prodejen aktivní na celém území České republiky (provozované např. společnostmi Lidl, Kaufland, Billa, Penny, Tesco či Ahold), jejichž prodejny obvykle dosahují výrazně vyšších tržeb než prodejny spojujících se stran.

39.         Konkrétně na území města Brna se nachází 1 prodejna provozovaná společností Flosman a 1 prodejna provozovaná společností Hruška, v jejich bezprostřední blízkosti se nachází více než 10 velkých prodejen zboží denní potřeby provozovaných významnými nadnárodními řetězci.

40.         Na území města Třince se nachází 3 prodejny provozované společností Flosman a 8 prodejen provozovaných společností Hruška, dalších 23 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 6 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům.

41.         Na území města Frýdku-Místku se nacházejí 2 prodejny provozované společností Flosman a 3 prodejny provozované společností Hruška, dalších 28 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 11 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům.

42.         Na území města Hodonína se nachází 1 prodejna provozovaná společností Flosman a 2 prodejny provozované společností Hruška, dalších 15 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 6 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům.

43.         Na území města Nový Bydžov se nachází 1 prodejna provozovaná společností Flosman a 1 prodejna provozovaná společností Hruška, dalších 7 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 3 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům.

44.         Na území města Český Těšín se nachází 1 prodejna provozovaná společností Flosman a 2 prodejny provozované společností Hruška, dalších 12 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 5 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům.

45.         Na území města Prostějov se nachází 1 prodejna provozovaná společností Flosman a 3 prodejny provozované společností Hruška, dalších 26 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 9 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům.

46.         Na území města Vyškov se nachází 2 prodejny provozované společností Flosman a 3 prodejny provozované společností Hruška, dalších 8 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 5 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům.     

47.         Na území města Znojma se nachází 1 prodejna provozovaná společností Flosman a 4 prodejny provozované společností Hruška, dalších 19 prodejen je provozováno konkurenčními společnostmi, přičemž 9 z nich náleží k významným nadnárodním obchodním řetězcům. 

48.         Na území města Hrušovany nad Jevišovkou se nachází 1 prodejna provozovaná společností Flosman a 1 prodejna provozovaná společností Hruška a 5 dalších prodejen provozovaných konkurenčními společnostmi, přičemž se jedná o prodejny s prodejní plochou srovnatelnou či menší, než mají 2 prodejny provozované spojujícími se soutěžiteli. Ani jedna z konkurenčních prodejen není součástí významného nadnárodního řetězce.  

49.         Z výše uvedených měst dosahují spojující se soutěžitelé výrazného tržního postavení pouze ve městě Hrušovany nad Jevišovkou, kde společnost Flosman provozuje prodejnu Flop Top mající provozovnu na adrese Nádražní 164 (s prodejní plochou […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] m2) a společnost Hruška prodejnu mající provozovnu na adrese náměstí Míru 30 (s prodejní plochou […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] m2).   

50.         V tomto městě působí v současnosti v oblasti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby kromě spojujících se soutěžitelů dalších 5 soutěžitelů, z nichž dva nejvýznamnější (dle velikosti prodejní plochy) jsou JEDNOTA, spotřební družstvo, Moravský Krumlov, provozující prodejnu na adrese náměstí Míru 20, s prodejní plochou cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] m2, a pan H. N. N., provozující prodejnu v rámci řetězce CBA na adrese náměstí Míru 27, s prodejní plochou cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] m2. Další tři prodejci zboží denní potřeby v Hrušovanech nad Jevišovkou jsou již dle prodejní plochy menšími soutěžiteli.

51.         Všichni uvedení provozovatelé prodejen zboží denní potřeby ve městě Hrušovany nad Jevišovkou byli Úřadem v průběhu správního řízení osloveni a vyzváni, aby identifikovali velikost prodejní plochy jejich provozoven, výši jimi dosažených tržeb z prodeje zboží denní potřeby, popř. vyjádřili svůj názor na možný dopad posuzovaného spojení soutěžitelů na hospodářskou soutěž na trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby v Hrušovanech nad Jevišovkou a postavení své konkrétní prodejny.[23]

52.         Odpovědi obdržel Úřad pouze od dvou soutěžitelů,[24] přičemž dle názoru jednoho ze soutěžitelů nebude mít posuzované spojení zásadní dopad na trh maloobchodního prodeje zboží denní potřeby v Hrušovanech nad Jevišovkou, druhý soutěžitel předpokládá posílení pozice spojením vzniklého subjektu na daném trhu a současně se domnívá, že spojením vzniklý soutěžitel bude schopen nabízet zákazníkům nižší ceny prodávaného zboží.

53.         V průběhu správního řízení se účastník řízení pokusil odhadnout dle znalosti místního trhu velikost prodejní plochy a výši tržeb svých konkurentů. Celkovou velikost trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby na území města Hrušovany nad Jevišovkou pak Úřad určil tak, že sečetl skutečné obraty a velikosti prodejní plochy spojujících se stran a těch soutěžitelů, kteří poskytli data na výzvu Úřadu, a účastníkem řízení odhadované velikosti prodejní plochy a výše obratů těch soutěžitelů, kteří neodpověděli na výzvu Úřadu.

54.         Z předmětných údajů pak vyplynulo, že z hlediska velikosti prodejní plochy prodejen soutěžitelů působících na trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby na území města Hrušovany nad Jevišovkou bude spojením vzniklý subjekt dosahovat tržní podíl odpovídající cca [45–50] %, z hlediska výše tržeb pak více než [55–65] %. V Hrušovanech nad Jevišovkou v důsledku realizace spojení dojde k posílení postavení stávajícího nejvýznamnějšího soutěžitele (společnosti Flosman, která individuálně dosahuje téměř [35–45]% tržního podílu z hlediska velikosti prodejní plochy a téměř [55–65] % z hlediska výše tržeb).

55.         Uvedené údaje tak nasvědčují, že by spojení soutěžitelů mohlo mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na trhu maloobchodního prodeje zboží denní potřeby v Hrušovanech nad Jevišovkou.

56.         Nicméně z veřejně dostupných zdrojů Úřad zjistil, že v tomto městě má zájem postavit novou prodejnu jeden z významných nadnárodních řetězců, jenž již v dané lokalitě vlastní pozemek určený pro výstavbu maloobchodní prodejny.[25] Úřad se v průběhu správního řízení daného maloobchodního řetězce dotázal, zda skutečně má zájem začít v Hrušovanech nad Jevišovkou působit,[26] přičemž tento ve své odpovědi svůj záměr potvrdil.[27]

57.         Současně se Úřad předmětného maloobchodního řetězce dotázal na plánované tržby z maloobchodního prodeje zboží denní potřeby a plánovanou velikost prodejní plochy prodejny. Z odpovědi dotázaného soutěžitele pak vyplynulo, že po jeho vstupu lze očekávat výrazné změny v postavení jednotlivých soutěžitelů na trhu maloobchodního prodeje v Hrušovanech nad Jevišovkou, současně lze očekávat, že tržní podíl spojením vzniklého subjektu velmi podstatně poklesne, přičemž novým leaderem trhu se pravděpodobně stane právě nově vstoupivší maloobchodní řetězec.

58.         Vzhledem k výše učiněným zjištěním Úřad konstatuje, že jak z pohledu celého území České republiky, tak ani z pohledu jednotlivých konkrétních lokalit, na nichž se nacházejí prodejny obou spojujících se soutěžitelů, nevzbuzuje předmětné spojení soutěžitelů v oblasti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.

III.2 Obstarávání zboží denní potřeby

59.         Na trhu obstarávání zboží denní potřeby výrobci prodávají toto zboží svým odběratelům, mezi něž patří velkoobchodníci, maloobchodníci a další podnikatelské subjekty, respektive tito odběratelé toto zboží u výrobců poptávají s cílem dosáhnout pro ně co nejvýhodnějších obchodních i cenových podmínek.

60.         S přihlédnutím k omezené zaměnitelnosti na nabídkové straně nákupního trhu, kdy producenti obvykle vyrábějí pouze jediný výrobek či jedinou kategorii výrobků, s tím, že schopnosti a možnosti těchto producentů přejít na výrobu produktu jiného jsou omezené, lze při posuzování fúzí a akvizicí v oblasti maloobchodního prodeje na nákupním trhu z pohledu věcného rozlišovat následující trhy skupin výrobků:[28] 1. chléb a pečivo, 2. mléčné výrobky, 3. nealkoholické nápoje, 4. horké nápoje, 5. sladkosti, 6. základní potraviny, 7. kojenecká výživa, 8. krmiva pro zvířata, 9. hygienické a kosmetické výrobky, 10. prací, mycí a čisticí prostředky, 11. maso a uzeniny, 12. drůbež a vejce, 13. čerstvé ovoce a zelenina, 14. pivo, 15. víno a likéry, 16. zavařeniny, 17. mražené zboží, 18. ostatní drogistické zboží a 19. ostatní nepotravinářské výrobky.

61.         Výrobci dodávají produkty spadající do jednotlivých výše vyjmenovaných kategorií prostřednictvím různých distribučních kanálů, které zahrnují nejen maloobchodní prodejce (zejména hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny), ale například i velkoobchodníky, prodejny typu cash & carry, specializované prodejny, restaurace či společnosti poskytující cateringové služby.[29] I přes úvahy[30] o rozdílech (týkajících se například balení uvedených produktů, logistiky, obchodní strategie, know-how), které z pohledu výrobců existují mezi jednotlivými distribučními kanály, se nejeví jako nezbytné v případě předmětného spojení soutěžitelů mezi těmito kanály rozlišovat, neboť posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje ve vztahu k nákupním trhům vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.

62.         Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem by bylo možno vymezit samostatné věcně relevantní trhy nákupu zboží denní potřeby dle jednotlivých 19 výše uvedených výrobkových kategorií, nicméně pro účely tohoto správního řízení byla tato otázka ponechána otevřená, neboť hodnocení dopadů předmětného spojení na hospodářskou soutěž při jakémkoli vymezení věcně relevantního trhu se nezmění.

63.         Co se týče geografického vymezení, nákupní trhy zboží denní potřeby mají charakter trhů národních, přičemž takový přístup vychází ze skutečnosti, že většina produktů denní potřeby nakupovaných maloobchodními prodejci je vyráběna v České republice a v případě dovážených produktů jsou před jejich prodejem přizpůsobovány podmínkám České republiky co do formy balení či jazyka, ve kterém jsou konečnému spotřebiteli sdělovány informace o produktu. Navíc je třeba přihlížet i k faktu, že řada mezinárodních výrobců (v postavení dodavatelů) vyjednává s maloobchodními prodejci (v postavení odběratelů) na národní úrovni prostřednictvím svých na této úrovni působících dceřiných společností, a rovněž tak využívají dostupných národních distribučních kanálů.[31]

64.         Z výše uvedených důvodů, jež jsou uvedeny v části rozhodnutí týkající se vymezení věcně relevantního trhu pro obstarávání zboží denní potřeby a jež jsou platné i zde, ponechal Úřad pro účely tohoto správního řízení otázku konečného vymezení předmětného relevantního trhu z hlediska geografického rovněž otevřenou.

65.         Z informací a podkladů zjištěných Úřadem v průběhu správního řízení vyplývá, že společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů v oblasti nákupu zboží denní potřeby za účelem jeho dalšího prodeje by za rok 2022 na území České republiky nepřesáhl cca [0–5] %. Vzhledem ke skutečnosti, že na straně poptávky vystupuje řada konkurenčních subjektů, nevzbuzuje posuzované spojení ani v této oblasti obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.

III.3 Velkoobchodní prodej potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby

66.         Oba spojující se soutěžitelé působí rovněž na trhu velkoobchodního prodeje potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby, které dodávají v rámci skupiny prodejnám, které sami provozují, případně prodejnám provozovaným v rámci franšíz, ale i třetím subjektům. Jak bylo uvedeno výše, společnost Flosman disponuje […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] velkoobchodními sklady umístěnými v Mladé Vožici, Příbrami a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], jedním distribučním skladem v Pelhřimově a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] a společnost Hruška […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].

67.         S ohledem na skutečnost, že tržní podíl spojujících se soutěžitelů za rok 2022 na trhu velkoobchodního prodeje potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby na území České republiky by nepřesáhl [0–5] %, lze ponechat konečné vymezení tohoto relevantního trhu z hlediska věcného i geografického pro účely tohoto správního řízení otevřené. Současně lze konstatovat, že posuzované spojení soutěžitelů v oblasti velkoobchodního prodeje potravinářského a nepotravinářského zboží denní potřeby nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.   

III.4 Pronájem nebytových prostor

68.         Oba spojující se soutěžitelé působí rovněž na trhu pronájmu nebytových prostor. Společnost Sempronemo pronajímá nebytové prostory […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].[32] Nemovitosti pronajímané společností Sempronemo se nacházejí na území následujících okresů České republiky: Bruntál, Frýdek-Místek, Hodonín, Hradec Králové, Jeseník, Karviná, Kroměříž, Mělník, Nový Jičín, Olomouc, Opava, Ostrava-město, Prostějov, Přerov, Šumperk, Uherské Hradiště, Vsetín, Vyškov, Zlín a Znojmo (tedy na území Moravskoslezského, Jihomoravského, Královehradeckého, Olomouckého, Zlínského a Středočeského kraje).

69.         Ze Skupiny Oriens působí v oblasti pronájmu nemovitostí, konkrétně nebytových prostor, společnost PF Potraviny na území následujících okresů České republiky: Plzeň-jih, České Budějovice, Písek, Benešov, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Jihlava, Tábor, Prachatice, Pelhřimov, Kutná Hora, Příbram a Beroun (tedy na území Plzeňského, Jihočeského a Středočeského kraje a kraje Vysočina), a to primárně společnosti Flosman za účelem provozování prodejen určených k maloobchodnímu prodeji.

70.         Co se týče věcného vymezení relevantního trhu nebytových prostor, bylo by možno jej dále členit z pohledu komerčního účelu, jemuž slouží, a to např. na následující segmenty: (i) pronájem prodejních ploch, (ii) pronájem hotelových ploch či (iii) pronájem kancelářských ploch,[33] přičemž uvedené segmenty, případně jejich další členění,[34] trhu pronájmu nebytových prostor by mohly každý představovat samostatný relevantní trh.

71.         Při vymezení geografického relevantního trhu pro oblast pronájmu nebytových prostor Úřad rozlišuje mezi územím hlavního města Prahy, na straně jedné, a ostatními územími v rámci České republiky, na straně druhé, s odůvodněním, že území hlavního města Prahy se v oblasti pronájmu nebytových prostor vyznačuje dostatečně homogenními soutěžními podmínkami, které jsou zřetelně odlišitelné od jiných území v České republice. Zejména pak cena za pronájem nebytových prostor je považována za klíčový rozlišující faktor. Dále by pak přicházelo v úvahu členění území České republiky např. dle jednotlivých okresů či měst, kde se činnosti spojujících se stran překrývají.  

72.         Z výše uvedeného je zřejmé, že činnosti spojujících se soutěžitelů spočívající v pronájmu nebytových prostor se na území jednotlivých okresů nepřekrývají. V rámci území celé České republiky by jejich společný tržní podíl v roce 2022 nepřesáhl [0–5] %.

73.         Ačkoliv by tedy bylo možno uvažovat o užším věcném či geografickém členění[35] daného trhu, lze s ohledem na nízký tržní podíl spojujících se soutěžitelů, resp. s ohledem na skutečnost, že na území okresů nedochází ke geografickému překryvu jejich činností, ponechat otázku konečného vymezení tohoto relevantního trhu z hlediska věcného i geografického pro účely tohoto správního řízení otevřenou. Současně lze s ohledem na výše uvedené skutečnosti konstatovat, že posuzované spojení soutěžitelů v oblasti pronájmu nebytových prostor nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže. 

III.5 Výroba a prodej lahůdek

74.         Oba spojující se soutěžitelé působí dále v oblasti výroby a prodeje lahůdek. Společnost Hruška vyrábí lahůdky, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. Skupina Oriens působí v oblasti výroby lahůdek jednak prostřednictvím společnosti Lahůdky Vavřík, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], a jednak prostřednictvím společnosti GASTRO - MENU EXPRESS, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…].   

75.         Tržní podíl společnosti Hruška na trhu výroby a prodeje lahůdek v České republice za rok 2022 činil cca [0–5] %, společnosti Lahůdky Vavřík cca [0–5] % a společnosti GASTRO - MENU EXPRESS cca [5–15] %. Společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů na trhu výroby a prodeje lahůdek za rok 2022 na území České republiky by tedy činil cca [5–15] %.

76.         Zejména s ohledem na skutečnost, že v důsledku uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů dochází pouze k malému nárůstu tržního podílu spojením vzniklého subjektu, ponechává Úřad i v této oblasti otázku konečného vymezení relevantního trhu z hlediska věcného i geografického otevřenou. Současně lze konstatovat, že posuzované spojení soutěžitelů v oblasti výroby a prodeje lahůdek nevzbuzuje zejména s ohledem na nízký nárůst společného tržního podílu spojujících se soutěžitelů po uskutečnění posuzovaného spojení obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže. 

III.6 Ostatní relevantní trhy

77.         Společnost Hruška působí prostřednictvím společností Pekárna Hruška a Azpek v oblastech výroby a velkoobchodního prodeje čerstvého chleba a chlebových výrobků, čerstvých rohlíků a ostatního čerstvého běžného pečiva, čerstvého cukrářského pečiva, trvanlivého nesladkého pečiva a trvanlivého sladkého pečiva. Na žádném z výše uvedených trhů nepřesáhl tržní podíl Skupiny Hruška za rok 2022 na území České republiky [0–5] %. Společnosti Pekárna Hruška ani Azpek se nezabývají výrobou ani prodejem předpečeného a zamrazeného pečiva.  

78.         Ze Skupiny Oriens působí na trhu velkoobchodního prodeje předpečeného a zamrazeného pečiva v České republice společnost Pek-Snack Kft., jejíž tržní podíl na tomto trhu v roce 2022 nepřesáhl [0–5] %.

79.         Zejména s ohledem na skutečnost, že činnosti spojujících se soutěžitelů se na konkrétních výše uvedených trzích v České republice nepřekrývají, ponechává Úřad i v této oblasti otázku konečného vymezení relevantních trhů z hlediska věcného i geografického otevřenou. Současně lze konstatovat, že posuzované spojení soutěžitelů v oblastech výroby a velkoobchodního prodeje čerstvého chleba a chlebových výrobků, čerstvých rohlíků a ostatního čerstvého běžného pečiva, čerstvého cukrářského pečiva, trvanlivého nesladkého pečiva a trvanlivého sladkého pečiva a dále velkoobchodního prodeje předpečeného a zamrazeného pečiva nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, neboť aktivity spojujících se soutěžitelů se ve výše uvedených oblastech nepřekrývají.

IV. Závěr

80.         Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává.

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

 

Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

 

 

Obdrží

Mgr. Jan Dobrý, BA (Hons), advokát

Clifford Chance LLP, organizační složka

Jungmannova 754/24

110 00 Praha 1

IDDS: s67328u

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

Rozhodnutí nabylo právní moci dne 16. 4. 2024.



[1] Dokument č. 6 spisu správního řízení (dále jen „spis“).

[2] Dokument č. 7 spisu.

[3] Dokument č. 8 spisu.

[4] Dokument č. 14 spisu.

[5] Dokumenty č. 9, 10, 11, 12, 13 a 15 spisu. 

[6] Společnost FLOSMAN provozuje síť malých a středně velkých prodejen působících v oblasti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby a provozuje rovněž […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] velkoobchodní sklady umístěné v Mladé Vožici, Příbrami a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], jeden distribuční sklad v Pelhřimově a […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. Velkoobchody společnosti Flosman patří mezi velkoobchodní dodavatele potravinářského, drogistického a gastronomického sortimentu, a to pro síť prodejen společnosti Flosman i pro jiné subjekty. 

[7] Jedná se o 70 maloobchodních prodejen.

[8] Jedná se o 128 maloobchodních prodejen.

[9] Prostřednictvím této sítě provozuje 4 maloobchodní prodejny.

[10] Společnost Hruška působí jako velkoobchodní dodavatel potravinářského, drogistického a gastronomického sortimentu a cigaret, a to jak pro síť maloobchodních prodejen, které provozuje, a pro maloobchodní prodejny provozované jednotlivými franšízanty v rámci franšízové sítě společnosti Maloobchodní síť HRUŠKA, spol. s r.o., tak i pro jiné subjekty v rámci velkoobchodní sítě odběratelů.

[11] Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. S405/2014/KS Koninklijke Ahold / SPAR Česká obchodní společnost / Imobilia Spa (dále též „rozhodnutí Ahold / SPAR“), dále pak např. rozhodnutí Komise M.1221 REWE / Meinl

[12] Viz např. rozhodnutí Ahold / SPAR.

[13] Za supermarket se považuje samoobslužná prodejna s rozsáhlou nabídkou výrobků food a near food. Prodejní plocha supermarketů je obecně nižší než u hypermarketů, zpravidla minimálně 400 m2 a běžně nepřekračuje 2000 m2.

[14] Za hypermarket se považuje samoobslužná prodejna s prodejní plochou min. 2500 m2, ve které se dle velikosti nad rámec nabídky výrobků food a near food nabízejí také komplexně výrobky non food II.

[15] Za diskontní prodejnu se považuje prodejna k prodeji úzkého sortimentu výrobků, často jako obchodních značek, na prodejní ploše zpravidla výrazně nepřesahující 1000 m2.

[16] Ze 151 maloobchodních prodejen provozovaných společností Flosman má […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] prodejen prodejní plochu menší než 400 m2.

[17] Ze 422 maloobchodních prodejen provozovaných společností Hruška má […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] prodejen prodejní plochu menší než 400 m2

[18] Viz zejm. rozhodnutí Ahold / SPAR.

[19] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. S202/2008 REWE / PLUS-DISCOUNT nebo sp. zn. S775/2013 HRUŠKA / Tesco Stores ČR.

[20] Viz rozhodnutí Komise M.3905 Tesco / Carrefour a M.4590 REWE / Delvita.

[21] Viz rozhodnutí Ahold / SPAR.

[22] V jejichž rámci se zákazníci mohou, kromě automobilu, pohybovat pěšky či používat prostředky veřejné hromadné

dopravy.

[23] Dokumenty č. 10, 11, 12, 13 a 15 spisu. 

[24] Dokumenty č. 19 a 20 spisu.

[25] Příloha č. 26 dokumentu č. 14 spisu.

[26] Dokument č. 9 spisu.

[27] Dokument č. 18 spisu.

[28] Viz rozhodnutí Ahold / SPAR nebo rozhodnutí Úřadu sp. zn. S202/2008 REWE / PLUS-DISCOUNT či rozhodnutí KomiseM.1221 REWE / Meinl či M.5047 REWE / ADEG.

[29] Viz například rozhodnutí Komise M.3464 Kesko / ICA.

[30] Viz zejména rozhodnutí Komise M.1221 REWE / Meinl či M.5047 REWE / ADEG.

[31] K obdobným závěrům dospěla Komise např. v rozhodnutí M.1221 REWE / Meinl.

[32] Společnost Sempronemo v době před uskutečněním spojení vlastní […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], a to v […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], které pronajímá k rezidenčnímu bydlení, tyto nemovitosti však budou před vypořádáním posuzované transakce převedeny na skupinu prodávajícího.

[33] Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. OF/S246/03 CEE CZ Immobilien / ELTIMA PROPERTY COMPANY či sp. zn. S170/2009/KS PPF Group / CITY TOWER, ECM CITY EMPIRIA, ECM OFFICES LIBEŇ, VARENSKÁ OFFICE CENTER a TABULA MAIOR.

[34] Například v závislosti na skutečnosti, zda pronajímané prostory jsou či nejsou klimatizované.

[35] Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. S170/2009/KS PPF Group / CITY TOWER, ECM CITY EMPIRIA, ECM OFFICES LIBEŇ, VARENSKÁ OFFICE CENTER a TABULA MAIOR.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en