číslo jednací: 15962/2025/890
spisová značka: S0258/2025/KS
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Spojení soutěžitelů PPF Real Estate s.r.o. / FSHP s.r.o. |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Spojování soutěžitelů (fúze) |
| Výrok | povoleno |
| Rok | 2025 |
| Datum nabytí právní moci | 5. 5. 2025 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: ÚOHS-S0258/2025/KS Číslo jednací: ÚOHS-15962/2025/890 |
|
Brno 30. 4. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0258/2025/KS zahájeném dne 04. 04. 2025 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti PPF Real Estate s.r.o., se sídlem Praha 6, Evropská 2690/17, IČO 27638987, zastoupeného JUDr. Ing. Petrem Přecechtělem, advokátem, se sídlem Praha 1, Klimentská 1207/10, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto
rozhodnutí:
Spojení soutěžitelů PPF Real Estate s.r.o., se sídlem Praha 6, Evropská 2690/17, IČO 27638987, a FSHP s.r.o., se sídlem Praha 1, Veleslavínova čp. 1098, IČO 28999428, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít na základě Smlouvy o koupi podílu ve společnosti FSHP s.r.o.uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] mezi společností
PPF Hospitality 2 s.r.o., se sídlem Praha 6, Dejvice, Evropská 2690/17, IČO 14206498, jako kupujícím, a společností NW FSP S. à r.l., se sídlem Lucemburské velkovévodství, Lucemburk, boulevard de la Foire 2, jako prodávajícím, v jejímž důsledku má společnost PPF Real Estate s.r.o. získat nepřímo, prostřednictvím své dceřiné společnosti PPF Hospitality 2 s.r.o., obchodní podíl představující 100% na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti FSHP s.r.o., a tím i možnost vykonávat nad touto společností výlučnou kontrolu, se podle § 16 odst. 2 téhož zákona
POVOLUJE.
Odůvodnění
1. Při posuzování spojení soutěžitelů vycházel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zejména z návrhu na povolení spojení, doplnění návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající spojení, výpisů z obchodních rejstříků, výročních zpráv, jakož i dalších skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů. Úřad zohlednil rovněž svoji předchozí rozhodovací praxi a přihlédl k rozhodovací praxi Evropské komise (dále jen “Komise“).
2. Skutečnost, že se Úřad spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV10009016 dne 9. 4. 2025. Tato skutečnost byla rovněž zveřejněna na internetových stránkách Úřadu dne 7. 4. 2025. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek, ani později, Úřad neobdržel žádnou námitku k uvedenému spojení soutěžitelů.
I. Notifikační podmínky
3. K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě Smlouvy o koupi podílu ve společnosti FSHP s.r.o. uzavřené dne […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] mezi společností PPF Hospitality 2 s.r.o., se sídlem Praha 6, Dejvice, Evropská 2690/17, IČO 14206498 (dále jen „PPFH 2“), jako kupujícím, a společností NW FSP S. à r.l., se sídlem Lucemburské velkovévodství, Lucemburk, boulevard de la Foire 2, jako prodávajícím, v jejímž důsledku má společnost PPFH 2 nabýt obchodní podíl představující 100% na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti FSHP s.r.o., se sídlem Praha 1, Veleslavínova čp. 1098, IČO 28999428 (dále jen „FSHP“), čímž má společnost PPF Real Estate s.r.o., se sídlem Praha 6, Evropská 2690/17, IČO 27638987 (dále jen „PPF RE“), prostřednictvím dceřiné společnosti PPFH 2, získat možnost vykonávat nad společností FSHP nepřímou výlučnou kontrolu.Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů podle § 12 odst. 2 zákona.[1]
4. Nad rámec výše uvedeného Úřad doplňuje, že na základě smlouvy uzavřené dne 7. 4. 2025 mezi společností PPFH 2 a společností Noble Hospitality s.r.o., se sídlem Praha 8, Karlín, U Rustonky 714/1, IČO 23029382 (dále jen „NH“), má po nabytí 100% obchodního podílu ve společnosti FSHP ze strany PPFH 2 dojít k převodu 30% obchodního podílu ve společnosti FSHP na společnost NH. Uvedená transakce však nebude mít vliv na skutečnost, že nad společností FSHP bude vykonávat nepřímou výlučnou kontrolu společnost PPF RE.
5. Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.
II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů
6. Společnost PPF RE je holdingovou společností sdružující další společnosti aktivní v oblasti realit, zejména developerských projektů. Stejně jako její dceřiná společnost PPFH 2 je součástí podnikatelské skupiny, v jejímž čele stojí holdingová společnost PPF Group N.V. (dále jen „Skupina PPF“). Skupina PPF je mezinárodní finanční a investiční skupina působící mj. na území České republiky, Slovenska, Slovinska, Bulharska, Rumunska, Nizozemska, Německa, Polska, Maďarska, Lotyšska, Velké Británie, Spojených států amerických, Indie, Číny, Vietnamu, Indonésie a Filipín. V České republice se Skupina PPF zaměřuje zejména na oblasti bankovnictví,[2] spotřebitelského financování,[3] telekomunikací,[4] dopravních systémů,[5] médií,[6] biotechnologií,[7] e‑commerce,[8] distribuce a prodeje spotřební elektroniky, zahradní techniky a potřeb pro domácnost,[9] obchodu s nemovitostmi,[10] strojírenství[11] a volnočasových aktivit.[12]
7. Skupina PPF v rámci své podnikatelské činnosti v oblasti poskytování služeb hotelového ubytování, včetně souvisejících služeb pronájmu multifunkčních konferenčních prostor, stravování a dalších služeb, působí na trhu v České republice prostřednictvím společnosti Hotel Stages Operations s.r.o. (dále jen „HSO“) a dále prostřednictvím společnosti Atrium Hotel Praha, a.s. (dále jen „AHP“). Skupina PPF je kontrolována společností AMALAR HOLDING s.r.o., jejímž společníkem a osobou kontrolující tuto společnost je paní R.K. (dále jen
„R. K.“). Kromě kontroly nad Skupinou PPF se má paní R. K. v blízké budoucnosti podílet s panem Mgr. T.O. (dále jen „T. O.“) na společné kontrole ve společnosti Nordic Investors Group a.s.,[13] která je prostřednictvím dceřiné společnosti Harmony Špindlerův mlýn a.s. (dále jen „HŠM“) rovněž aktivní v oblasti poskytování služeb hotelového ubytování v České republice. Společnost HŠM je vlastníkem a provozovatelem Harmony Hotelu (4*) ve Špindlerově Mlýně a prostřednictvím společnosti Labská 1912 s.r.o., také provozovatelem ubytovacího zařízení Apartmány Špindlerův mlýn (3*).
8. Společnost FSHP je aktivní především v oblasti hotelnictví, tj. poskytování ubytovacích, stravovacích a dalších souvisejících služeb (služby wellness a fitness, prádelny nebo pronájmu vozidel), včetně služeb organizování konferencí a kongresů, a to v souvislosti s provozem hotelu Four Seasons Prague (5*). V období předcházejícím realizaci posuzované transakce je společnost FSHP kontrolována společností NW FSP S.á r.l.
III. Dopady spojení
9. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska své charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.
10. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje nabývaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatele či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.
11. Z výše uvedeného popisu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů vyplývá, že činnosti nabývané společnosti FSHP, na straně jedné, a Skupiny PPF, na straně druhé, se horizontálně překrývají v oblasti poskytování hotelových služeb.
12. Společnost FSHP vlastní a provozuje hotel Four Seasons Prague, který nabízí ubytování v nejvyšší kategorii podle standardu poskytovaných služeb (5*) v celkem 157 pokojích, včetně 19 apartmá a nabízí několik (14) konferenčních a společenských prostor.
13. Skupina PPF prostřednictvím společnosti HSO vlastní a provozuje Stages Hotel Prague, jenž se řadí do druhé nejvyšší kategorie podle standardu poskytovaných služeb (4*) a disponuje kapacitou 330 pokojů, včetně 27 apartmá, nadto má rovněž k dispozici několik (6) víceúčelových konferenčních prostor.
14. Skupina PPF prostřednictvím společnosti AHP dále provozuje hotel Hilton Prague, který je zařazen do nejvyšší kategorie podle kvality poskytovaných služeb (5*) a disponuje kapacitou 791 pokojů a apartmá a rovněž kongresovou halou a řadou (37) dalších víceúčelových konferenčních a společenských prostor.
15. Paní R. K. se bude v blízké budoucnosti podílet společně s Mgr. T. O. na kontrole společnosti HŠM, která provozuje Harmony Hotel a Apartmány Špindlerův mlýn. Harmony Hotel ve Špindlerově Mlýně nabízí ubytování v druhé nejvyšší kategorii podle standardu poskytovaných služeb (4*) v celkem 114 pokojích, včetně 12 apartmá a disponuje rovněž kongresovým sálem, kinosálem a dalšími (6) víceúčelovými konferenčními a společenskými prostory.[14] Apartmány Špindlerův mlýn poskytují ubytování v třetí nejvyšší kategorii podle standardu poskytovaných služeb (3*) v celkem 10 pokojích. [15]
16. K otázce provozování hotelů Úřad doplňuje, že řízení hotelu obvykle pro jeho vlastníka zajišťuje na základě dlouhodobé smlouvy profesionální management, který dohlíží na provoz hotelu, včetně stanovení cenové politiky, dále např. propagaci a marketing, personální zdroje nebo údržbu a opravy hotelových zařízení. V případě posuzované transakce hotel Four Seasons Prague vlastněný společností FSHP je řízen managementem na základě smlouvy se společností Four Seasons Hotels and Resorts B.V. Hotel Hilton Prague ve vlastnictví Skupiny PPF je řízen managerem na základě smlouvy s celosvětovým hotelovým řetězcem Hilton, oproti tomu služby hotelu Stages Hotel Prague jsou řízeny managerem v rámci licence hotelového řetězce Marriott.
17. Při vymezování relevantních trhů v oblasti provozování hotelů, je možné s přihlédnutím k rozhodovací praxi Úřadu a Komise[16] z pohledu věcného, rozdělit hotely do několika úrovní, například podle kvality poskytovaných služeb, který je vyjádřen určitým počtem hvězdiček (2, 3, 4 či 5 hvězdičkové hotely). Uvedené označení hotelů obecně odráží určité standardy a očekávání klientů s různými potřebami a preferencemi, a to například s ohledem na velikost a vybavení pokojů, možnosti stravování a nabídku doplňkových služeb. Komise používá další dva základní přístupy k vymezení trhu, a to členění na (i) dílčí trhy podle počtu hvězdiček (např. trh tříhvězdičkových hotelů či trh čtyřhvězdičkových hotelů)[17] a (ii) dílčí trhy prolínajících se dvou či více kategorií dle počtu hvězdiček (např. trh 2 a 3 hvězdičkových hotelů, trh 3 a 4 hvězdičkových hotelů, či trh 2, 3 a 4 hvězdičkových hotelů).[18]
18. V oblasti provozování hotelů v České republice působí oba spojující se soutěžitelé, když nabývaná společnost FSHP provozuje 5* hotel Four Seasons Prague, Skupina PPF pak provozuje 5* Hotel Hilton Prague a dále 4* hotel Stages Hotel Prague, přičemž všechny výše uvedené hotely jsou situovány na území hlavního města Prahy. Paní R. K., jako osoba kontrolující Skupinu PPF, se bude v blízké budoucnosti podílet na kontrole společnosti HŠM provozující 4* Harmony Hotel a 3* Apartmány Špindlerův mlýn, nacházející se ve Špindlerově mlýně v Královohradeckém kraji.
19. V souvislosti s možným členěním hotelů v závislosti na kvalitě poskytovaných služeb a ceně za tyto služby do jednotlivých kategorií z dřívějších šetření Úřadu[19] rovněž vyplynulo, že mezi úrovní/kvalitou jednotlivých na sebe navazujících kategorií hotelů, reprezentovanou počtem hvězdiček, nemusí být z hlediska spotřebitele patrná jasná hranice, která by kategorie hotelů striktně oddělovala. Na základě množství, kvality a ceny poskytovaných služeb může z hlediska substituce služeb poskytovaných spotřebiteli docházet k překrytí sousedících kategorií hotelů nebo jiných ubytovacích zařízení, např. u kvalitativně vyšších kategorii 4* a 5* hotelů (tzv. upscale hotely), dále v případě kategorií 3* a 4* hotelů (tzv. midscale hotely), resp. 2* a 3* hotelů (tzv. economy hotely).
20. Úřad s ohledem na výše uvedené při posuzování a vymezování věcného relevantního trhu zvažoval přístup z různých hledisek. Zaprvé, s ohledem na skutečnost, že společnost FSHP i Skupina PPF provozují hotely v nejvyšší 5* kategorii působí na stejném relevantním trhu, bylo by možné uvažovat o vymezení produktového relevantního trhu provozování pětihvězdičkových hotelů. Současně vzhledem k tomu, že Skupina PPF působí také na trhu hotelových služeb 4* hotelů, kde však žádným způsobem není aktivní společnost FSHP, bylo by možné uvažovat o vymezení produktového relevantního trhu provozování hotelů tzv. upscale kategorie, tj. hotelů úrovně 4* a 5*, neboť část spotřebitelů může tyto typy hotelů považovat z hlediska úrovně poskytovaných služeb, vybavení a ceny, za zastupitelné. Vzhledem k tomu, že posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z výše naznačených možných definic relevantního trhu,ponechal Úřad pro účely tohoto rozhodnutí otázku konečného vymezení věcně relevantního trhu v oblasti provozování hotelů otevřenou a dále se zabýval poskytováním hotelových služeb v oblasti pětihvězdičkových hotelů a dále v kategorii tzv. upscale hotelů.
21. Pokud jde o otázku geografického vymezení relevantního trhu, Komise ve své rozhodovací praxi[20] rozlišuje dvě úrovně, na kterých probíhá hospodářská soutěž, a to (i) úroveň národního trhu, vzhledem k odlišnostem struktury nabídky závisejících na ekonomických trendech v jednotlivých zemích, a (ii) úroveň lokálního trhu (obvykle území měst), kde základním kritériem výběru je místo pobytu, které chce daný klient navštívit. Nicméně, obdobně jako v případě věcně relevantního trhu, Komise ve svých rozhodnutích ponechala otázku možného geografického vymezení pro trh provozování hotelů otevřenou. Úřad ve své předchozí rozhodovací praxi[21] ponechal otázku konečného vymezení geograficky relevantního trhu v oblasti provozování hotelů otevřenou, přičemž posuzoval činnosti spojujících se soutěžitelů jak na trhu národním, zahrnujícím celé území České republiky, tak ve vztahu k užším trhům vymezeným územím krajů dotčených posuzovaným spojení soutěžitelů, resp. na lokálních trzích na území dotčených měst.
22. Nabývaná společnost FSHP provozuje pouze jeden hotel v Praze, Skupina PPF pak dva hotely v Praze, přičemž paní R. K., kontrolující Skupinu PPF, se pak bude v blízké budoucnosti podílet na kontrole další společnosti provozující hotel a ubytovací zařízení ve Špindlerově mlýně.
23. S ohledem na skutečnost, že spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu provozování hotelů při jakékoli v úvahu připadající definici geografického relevantního trhu, byla v rámci předmětného řízení otázka konečného geografického vymezení relevantního trhu provozování hotelů ponechána otevřená a Úřad analyzoval dopady uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů alternativně na území České republiky i na území hlavního města Prahy.
24. Činnost spojujících se soutěžitelů se překrývá na trhu kategorií hotelových služeb 5* hotelů. Z pohledu celého území České republiky dosahují spojující se soutěžitelé na trhu hotelových služeb 5* hotelů tržního podílu ve výši cca [5-15] %, přičemž tržní podíl společnosti FSHP činí přibližně [0-5] % a tržní podíl Skupiny PPF dosahuje cca [5-15] %.
25. V případě vymezení věcně relevantního trhu jako trhu upscale hotelů, zahrnujícího 4* a 5* hotely, dosahuje Skupina PPF na území České republiky tržního podílu ve výši necelých [0-5] %, tržní podíl FSHP pak činí méně než [0-5] %. Tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele na trhu upscale hotelů na území České republiky nepřesahuje [0-5] %.
26. Při zohlednění skutečnosti, že se paní R. K., jako osoba kontrolující Skupinu PPF, bude v blízké budoucnosti podílet i na společné kontrole nad společností HŠM, která je aktivní v oblasti poskytování služeb hotelového ubytování, by na trhu upscale hotelů na území České republiky došlo pouze k zanedbatelnému nárůstu tržního podílu spojením vzniklého soutěžitele, který by i za daných okolností nepřesáhl hodnotu [0-5] %.
27. Vzhledem k relativně nízkému tržnímu podílu spojujících se soutěžitelů a přítomnosti řady dalších konkurentů, předmětné spojení soutěžitelů z hlediska celorepublikového nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.
28. Úřad se dále zabýval dopady posuzovaného spojení soutěžitelů i ve vztahu k území hlavního města Prahy. Na této úrovni dosahuje v případě vymezení věcně relevantního trhu provozování 5* hotelů Skupina PPF tržního podílu ve výši cca [5-15] %, tržní podíl společnosti FSHP činí přibližně [0-5] %. Tržní postavení spojením vzniklého soutěžitele nebude na trhu hotelových služeb 5* hotelů na území hlavního města Prahy přesahovat 15 %. V případě vymezení věcně relevantního trhu provozování upscale hotelů na území hlavního města Prahy dojde v důsledku spojení pouze k nepatrnému nárůstu tržního podílu spojením vzniklého soutěžitele, který nebude přesahovat 5 %. V oblasti provozování hotelů na lokálním trhu na území města Prahy tak nedochází k podstatnému narušení hospodářské soutěže, neboť v důsledku realizace navrhované transakce na nich dochází jen k marginálním změnám.
29. Mimo své hlavní činnosti, jíž je u obou spojujících se soutěžitelů poskytování hotelových, tj. především ubytovacích, stravovacích a dalších doplňkových služeb, jak Stages Hotel Prague a hotel Hilton Prague, provozované Skupinou PPF, tak hotel Four Seasons Prague, provozovaný společností FSHP, disponují relativně širokou nabídkou prostor k pronájmu pro pořádání kongresů, konferencí, jednání či jiných společenských akcí. Úřad v této souvislosti zkoumal, zda by aktivity obou spojujících se soutěžitelů v uvedené oblasti mohly představovat samostatný relevantní trh, současně se Úřad zabýval i postavením spojujících se stran v oblasti provozování konferenčních a společenských prostor.
30. Podle rozhodovací praxe Komise jsou konferenční a další služby[22] považovány za doplňkové k hlavní činnosti provozovatelů hotelů, a to jak z hlediska objemu poskytovaných služeb, tak z hlediska jimi generovaných příjmů, jejichž cílem je zvýšit obsazenost hotelů.[23] Tyto doplňkové služby proto nejsou v rozhodovací praxi Komise dále samostatně analyzovány. Obdobně ve vztahu k těmto službám přistupoval Úřad ve své rozhodovací praxi.[24]
31. Obecně, v oblasti provozování prostor pro pořádání konferencí působí široká škála subjektů poskytujících konferenční prostory o určité velikosti, typicky 3* až 5* hotely, konferenční centra, bývalé kulturní domy, výstaviště, kulturní zařízení až multifunkční haly. Současně v této oblasti jsou aktivní i poskytovatelé specifických služeb jako je řízení projektů, logistické plánování, doprava, řešení programu, tvorba aktivit apod. V tomto případě však jde o velmi rozdílné subjekty, které jsou schopny poskytovat velmi rozdílnou škálu souvisejících služeb vedle poskytnutí samotného prostoru pro pořádání akce konferenčního či kongresového typu.[25]
32. S ohledem na činnosti spojujících se soutěžitelů by pak byly srovnatelnými konkurenty v oblasti pronájmu konferenčních prostor hotely stejné kvalitativní úrovně s kapacitou konferenčního sálu alespoň 100 míst. Pro konání konferencí a kongresů jsou nejtypičtější hotely poskytující hotelové služby v kategorii upscale (4* a 5*) hotelů.
33. Pokud jde o území potenciálně dotčené realizací posuzované transakce ve vztahu k samostatně hodnocené oblasti pronájmu konferenčních prostor, Úřad se s ohledem na skutečnost, že dochází ke spojení soutěžitelů aktivních na území jednoho města, zabývá pouze nejužším možným územím, které by pro posouzení případných dopadů předmětné transakce připadalo v úvahu, tj. územím hlavního města Prahy.
34. Z hlediska dostupných kapacit konferenčních prostor nabízených pro pořádání akcí, společnost FSHP má v hotelu Four Seasons Prague k dispozici celkem 465 míst k pořádání konferenčních a společenských akcí, přičemž největší z nich má kapacitu přibližně 200 osob, a dále je k dispozici dalších 13 konferenčních a společenských prostor o menší kapacitě.
35. Skupina PPF má prostřednictvím hotelu Hilton Prague k dispozici prostory o celkové kapacitě 6913 míst, z toho kongresový sál až pro 1500 osob, menší (tzv. taneční) sál pro 650 osob a 35 dalších konferenčních místnosti. Prostřednictvím hotelu Stages Hotel Prague má Skupina PPF k dispozici celkem 674 míst k pořádání konferenčních a společenských akcí, přičemž největší z nich má kapacitu přibližně 300 osob, dále nabízí dalších 5 konferenčních a společenských prostor o menší kapacitě.
36. I v případě teoreticky uvažované úzké (pod)oblasti provozování či pronajímání konferenčních prostor hotelového typu vyšší kvalitativní úrovně, a to ve vztahu k potenciálně nejužší geografické oblasti dotčené posuzovaným spojením, tj. k území hlavního města Prahy, by vzhledem ke kapacitě konferenčních prostor, kterými disponují oba spojující se soutěžitelé, společný tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele dosáhl postavení nepřesahujícího [15-25] %.
37. V této souvislosti je však třeba vzít v úvahu skutečnost, že klientela využívající služby v oblasti konferenční turistiky je obvykle mezinárodní a organizátoři kongresů, konferencí a dalších akcí obdobného rozsahu se při vyhledávání vhodného místa pro konání akce zaměřují spíše na širší region než konkrétní město. V případě zohlednění nadnárodního charakteru služeb provozování nebo pronajímání konferenčních prostor hotelového typu, by geografický trh zahrnoval území České republiky a států nejméně střední Evropy.[26]Společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů by v takovém případě byl významně nižší.[27]
38. Z výše uvedeného pak vyplývá, že posuzované spojení soutěžitelů nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže ani v oblasti konferenční turistiky, jakožto jedné ze součástí aktivit spojených s provozováním hotelů.
IV. Závěr
39. S ohledem na uvedené skutečnosti Úřad dospěl k závěru, že posuzované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Pro naplnění všech podmínek uvedených v § 16 odst. 2 věta třetí zákona, Úřad rozhodl o povolení navrhovaného spojení soutěžitelů, a toto rozhodnutí ve stanovené lhůtě vydává.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 4, ve spojení s § 83
odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.
otisk úředního razítka
Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.
místopředseda
Obdrží
Mgr. Adam Nečas, advokát
BBH, advokátní kancelář, s.r.o.
Klimentská 1207/10
110 00 Praha 1
ID DS: dwezevy
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
Právní moc: 5. 5. 2025
[1] Podle § 12 odst. 2 zákona se za spojení soutěžitelů považuje, pokud jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.
[2] Prostřednictvím společností PPF banka a.s. a Air Bank a.s.
[3] Prostřednictvím společnosti Home Credit a.s.
[4] Prostřednictvím společností O2 Czech Republic a.s. a CETIN a.s.
[5] Prostřednictvím společnosti CzechToll s.r.o.
[6] Prostřednictvím společnosti CME Media Enterprises B.V.
[7] Prostřednictvím společnosti SOTIO Biotech a.s.
[8] Prostřednictvím společnosti Heureka Group a.s.
[9] Prostřednictvím společností FAST ČR, a.s.
[10] Prostřednictvím společnosti PPF Real Estate Holding B.V.
[11] Prostřednictvím společnosti ŠKODA TRANSPORTATION a.s.
[12] Prostřednictvím společností Prague Entertainment Group B.V. nebo Vox Ventures B.V.
[13] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S0212/2025/KS R.K. a Mgr. T.O. / Nordic Investors Group.
[14]Viz https://harmonyhotel.cz/cz/
[15]Viz https://labska-apartmany.spindleruvmlynhotels.com/cs/
[16]Viz například rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S591/2014/KS GSG GROUP / CPI Hotels, rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S1114/2024/KS PPF Real Estate / Quinn Hotels Praha, nebo rozhodnutí Komise M.2197 Hilton / Accor / Forte / Travel Services JV, M.3858 Lehman Brothers / SCG / Starwood / Le Meridien či M.4816 Blackstone / Hilton.
[17]Např. M.2197 Hilton / Accor / Forte / Travel Services JV, M.4816 Blackstone / Hilton.
[18]Např. M.6058 Bank of Scotland / Barclays bank / Kew green hotels nebo M.6738 Goldman Sachs / KKR / QMH.
[19] Viz například rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S591/2014/KS GSG GROUP / CPI Hotels nebo rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S1114/2024/KS PPF Real Estate / Quinn Hotels Praha.
[20]Viz například rozhodnutí Komise M.6108 EQT V / Dometic, M.4816 Blackstone / Hilton či M.2197 Hilton / Accor /
Forte / Travel Services JV.
[21] Rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S0661/2016/KS CPI PROPERTY GROUP S.A / CPI Hotels nebo rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S1114/2024/KS PPF Real Estate /Quinn Hotels Praha.
[22] Jde o služby v rámci konferenční a incentivní turistiky (Meetings, incentives, conferences and exhibitions tourism – MICE).
[23] Viz například rozhodnutí Komise M.7902 Marriott International / Starwood Hotels & Resorts Worldwide.
[24] Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S1114/2024/KS PPF Real Estate / Quinn Hotels Praha.
[25] Úřad dodává, že hotely, které disponují určitou kapacitou konferenčních prostor, jsou v rámci organizace konferencí obvykle schopny poskytnout širokou škálu služeb, jako je zajištění prostor, poskytnutí obrazové a zvukové techniky, zajištění občerstvení a samozřejmě ubytování pro účastníky konference, a to v kvalitě odpovídající jejich kategorii.
[26] Srovnej též rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S1114/2024/KS PPF Real Estate /Quinn Hotels Praha.
[27] Například ve srovnání s klíčovými destinacemi ve střední Evropě (Budapešť, Berlím, Drážďany, Frankfurt nad Mohanem, Hamburk, Mnichov, Krakov, Varšava, Vídeň a Bratislava) by společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů nepřesáhl hodnotu 5 %.


