číslo jednací: 38982/2025/890
spisová značka: S0485/2025/KS

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů CB Auto a.s. / AUTO FUTURE, s.r.o.
Účastníci
  1. CB Auto a.s.
  2. AUTO FUTURE, s.r.o.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno za podmínky splnění závazků
Rok 2025
Datum nabytí právní moci 10. 10. 2025
Dokumenty file icon 2025_S0485.pdf 419 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0485/2025/KS

Číslo jednací:      ÚOHS-38982/2025/890

 

Brno 9. 10. 2025

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0485/2025/KS zahájeném dne 10. 7. 2025 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 odst. 1 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti CB Auto a.s., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 2, M. Horákové 1477, IČO 26031868, zastoupeného Mgr. Ondřejem Janouškem, advokátem, se sídlem České Budějovice, U Tří lvů 8, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto   

rozhodnutí:

Spojení soutěžitelů CB Auto a.s., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 2, M. Horákové 1477, IČO 26031868, na straně jedné, a AUTO FUTURE, s.r.o., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 4, Okružní 595, IČO 25160303, na straně druhé, ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ke kterému má dojít v souvislosti s „Rámcovou akviziční smlouvou“, která byla uzavřena dne 16. 7. 2025 mezi společnostmi CB Auto a.s., jako kupujícím, a Kalina HOLDING s.r.o., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 4, Okružní 595, IČO 19862075, jako prodávajícím, v jejímž konečném důsledku má společnost CB Auto a.s. získat obchodní podíl představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti  AUTO FUTURE, s.r.o., a tím i možnost tuto společnost přímo výlučně kontrolovat, se podle § 16 odst. 2 zákona ve spojení s § 17 odst. 4 téhož zákona

 

POVOLUJE.

za podmínky splnění těchto závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, které účastník řízení navrhl v průběhu správního řízení:

I.               Účastník řízení, společnost CB Auto a.s., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 2, M. Horákové 1477, IČO 26031868 (dále jen „CB Auto“ či „Účastník řízení“), se zavazuje k tomu, že ve lhůtě do 6 měsíců ode dne právní moci tohoto rozhodnutí o povolení spojení soutěžitelů prodá nebo zajistí prodej všech hmotných a nehmotných aktiv používaných k činnosti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky, která jsou v době vydání tohoto rozhodnutí ve vlastnictví společnosti AUTO FUTURE, s.r.o., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 4, Okružní 595, IČO 25160303 (dále jen „Předmět prodeje“; společnost AUTO FUTURE, s.r.o. dále jen „AUTO FUTURE“).

Předmět prodeje zahrnuje zejména všechna hmotná a nehmotná aktiva, která jsou nezbytná pro zajištění životaschopnosti a konkurenceschopnosti Předmětu prodeje, přičemž tato hmotná a nehmotná aktiva zahrnují zejména:

       a) všechny položky rozvahy společnosti AUTO FUTURE, používané k činnosti v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky, a to položky pracovního kapitálu týkající se obchodní činnosti (pohledávky, zásoby a závazky) a hmotné movité věci relevantní pro činnost v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA (především technické vybavení autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA), a to v rozsahu, ve kterém jsou nezbytné pro působení v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA;

       b) všechny smluvní vztahy společnosti AUTO FUTURE, týkající se činnosti v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky (především rámcové servisní smlouvy s odběrateli a rámcové dodavatelské smlouvy na dodávky náhradních dílů a materiálu v souvislosti s autorizovaným servisem osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA), a to v rozsahu, ve kterém jsou nezbytné pro působení v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA; a

c) všechny pracovněprávní závazky společnosti AUTO FUTURE, potřebné k činnosti v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky.

II.             Účastník řízení se zavazuje prodat nebo zajistit prodej Předmětu prodeje takovému nabyvateli, který v době realizace tohoto prodeje bude na Účastníkovi řízení vlastnicky, finančně a personálně nezávislý a který má předpoklady k udržení a rozvoji Předmětu prodeje (dále jen „Nabyvatel“). Konečný výběr Nabyvatele podléhá předchozímu souhlasu ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.  

III.           Účastník řízení se zavazuje nejpozději ke dni prodeje Předmětu prodeje uzavřít s Nabyvatelem nájemní smlouvu na prostory sloužící podnikání v nemovitosti vlastněné společností AUTO FUTURE, a to v rozsahu nezbytném pro působení v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA.

IV.          Účastník řízení se zavazuje k tomu, že do dne realizace závazků uvedených v bodech I., II. a III. výroku tohoto rozhodnutí bude Předmět prodeje provozovat s péčí řádného hospodáře v rámci běžného obchodního styku a nebude jej zatěžovat závazky nad rámec běžného obchodního styku tak, aby v důsledku takového provozu nebo závazků nedošlo k poklesu hodnoty Předmětu prodeje oproti stavu ke dni vydání rozhodnutí o povolení spojení soutěžitelů.

V.            Účastník řízení se zavazuje k tomu, že po dobu 10 let ode dne realizace závazků uvedených v bodech I., II. a III. výroku tohoto rozhodnutí se on sám, osoby jím přímo či nepřímo kontrolované, osoby, které přímo či nepřímo kontrolují Účastníka řízení, nebo osoby, které přímo či nepřímo kontrolují stejné osoby, které přímo či nepřímo kontrolují Účastníka řízení (dále jen „Skupina Účastníka řízení“), nestane vlastníkem či provozovatelem Předmětu prodeje či jakýchkoli aktiv uvedených v bodě I. výroku tohoto rozhodnutí.

VI.          Účastník řízení se zavazuje, že nejpozději ke dni realizace závazků uvedených v bodech I., II. a III. výroku tohoto rozhodnutí zajistí, aby na internetových stránkách Účastníka řízení byla viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace pro kupující vozidel značky KIA o možnosti zajištění služeb autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA prostřednictvím i jakýchkoliv jiných poskytovatelů autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky. Uvedený závazek se Účastník řízení zavazuje plnit po dobu 5 let ode dne realizace závazků uvedených v bodech I., II. a III. výroku tohoto rozhodnutí.

VII.        Účastník řízení se zavazuje zajistit, že Nabyvatel Předmětu prodeje nebude jakkoli smluvně omezen v tom, aby mohl Skupině Účastníka řízení konkurovat v oblastech autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky.

VIII.      Účastník řízení se zavazuje, že po dobu 4 let od právní moci tohoto rozhodnutí nebude aktivním oslovováním přetahovat zákazníky Předmětu prodeje za účelem zahájení spolupráce v rámci poskytování služeb autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA. Současně se Účastník řízení zavazuje, že zajistí, aby se takového jednání zdržely i další osoby ze Skupiny Účastníka řízení. Tento závazek nebrání Účastníkovi řízení ani osobám ze Skupiny Účastníka řízení v realizaci neadresných marketingových kampaní nebo v zahájení spolupráce v reakci na nevyžádanou poptávku ze strany zákazníků Předmětu prodeje.

IX.           Účastník řízení se zavazuje, že po dobu 4 let od právní moci tohoto rozhodnutí o povolení spojení soutěžitelů se zdrží oslovování s nabídkou pracovních příležitostí nebo jiného aktivního získávání zaměstnanců Předmětu prodeje, a to za účelem jejich zaměstnání nebo jiného zapojení do vlastní činnosti. Současně se Účastník řízení zavazuje, že zajistí, aby se takového jednání zdržely i další osoby ze Skupiny Účastníka řízení.

X.             Účastník řízení se zavazuje doložit realizaci závazků podle bodů I. až IV. výroku tohoto rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nejpozději do 30 dnů od jejich splnění.

XI.           Účastník řízení se zavazuje podávat Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže každoročně k 31. 1. zprávu o plnění každého ze závazků dle bodů V. až IX. tohoto rozhodnutí za předcházející kalendářní rok, ve kterém jednotlivé závazky trvaly.

 

Odůvodnění

I. Zahájení a průběh správního řízení

I.1 Správní řízení

1.             Správní řízení o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů bylo Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) zahájeno dne 10. 7. 2025 na základě zjednodušeného návrhu účastníka řízení. Tato skutečnost byla dne 11. 7. 2025 v souladu s § 16a odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) zveřejněna na webových stránkách Úřadu. 

2.             Z důvodu potřeby vyjasnění některých otázek, a tedy i doplnění dalších informací a podkladů ze strany účastníka řízení, společnosti CB Auto a.s., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 2, M. Horákové 1477, IČO 26031868 (dále jen „CB Auto“), byl tento Úřadem v souladu s § 16a odst. 5 ve spojení s § 21e zákona vyzván k jejich doplnění výzvou ze dne 15. 7. 2025,[1] jež mu byla téhož dne doručena. Požadované doplnění obdržel Úřad od účastníka řízení dne 17. 7. 2025.[2] Ve smyslu ustanovení § 16a odst. 5 zákona připadl konec lhůty pro vydání rozhodnutí ve zjednodušené proceduře na 1. 8. 2025, neboť doba ode dne doručení výzvy Úřadu účastníkovi řízení do dne požadovaného doplnění (tj. do dne doručení Úřadem požadovaných podkladů) se do běhu lhůt nezapočítává. 

3.             Po zhodnocení informací obsažených ve zjednodušeném návrhu na povolení spojení a v jeho výše uvedeném doplnění Úřad usoudil, že by dané spojení soutěžitelů mohlo vzbuzovat vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, a proto vyzval[3] v souladu s § 16a odst. 3 zákona účastníka řízení, aby podal úplný návrh na povolení spojení soutěžitelů, jenž byl Úřadu doručen dne 8. 8. 2025,[4] přičemž od tohoto dne začala běžet lhůta pro vydání rozhodnutí v předmětném správním řízení.

4.             Skutečnost, že Úřad obdržel úplný návrh na povolení spojení soutěžitelů, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona zveřejněna dne 11. 8. 2025 na internetových stránkách Úřadu a dne 13. 8. 2025 v Obchodním věstníku č. OV10734744. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek Úřad žádnou námitku k uvedené transakci neobdržel.  

5.             Úřad v průběhu správního řízení oslovil za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu týkajícího se soutěžního prostředí ve spojením dotčené oblasti i) ostatní soutěžitele zabývající se autorizovaným servisem vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje,[5] ii) soutěžitele zabývající se autorizovaným servisem vozidel značky Hyundai na území Jihočeského kraje,[6] iii) výhradního dovozce nových vozidel značky KIA do České republiky,[7] iv) největší odběratele servisních služeb spojujících se soutěžitelů[8] a v) vybrané subjekty, které si v letech 2022 až 2024 od spojujících se soutěžitelů zakoupily nové osobní či lehké užitkové vozidlo značky KIA[9] s výzvami k poskytnutí podkladů a informací.

6.             Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny, která má založit posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. Úřad vycházel rovněž ze své předcházející rozhodovací praxe a rozhodovací praxe Evropské komise (dále jen „Komise“) ve spojením dotčených oblastech. Úřad při posuzování dopadů spojení rovněž vycházel z odpovědí soutěžitelů, které Úřad oslovil v průběhu správního řízení se žádostí o poskytnutí podkladů a informací.

I.2 Běh lhůt pro vydání rozhodnutí

7.             V průběhu správního řízení o povolení předmětného spojení soutěžitelů po obdržení úplného návrhu na povolení spojení soutěžitelů Úřad zaslal účastníkovi řízení celkem tři výzvy k doplnění návrhu na povolení spojení. Podle § 16 odst. 6 zákona může Úřad účastníka řízení písemně vyzvat, aby uvedl další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení nebo aby o takových skutečnostech předložil další důkazy. Doba ode dne doručení takové výzvy účastníkovi řízení do dne, kdy bude tato povinnost splněna, se do lhůt podle § 16 odstavců 2 a 5 nezapočítává.

8.             První výzva k doplnění návrhu na povolení spojení[10] (dále jen „Výzva č. 1“) byla doručena účastníkovi řízení dne 21. 8. 2025. Dne 25. 8. 2025[11]Úřad obdržel od účastníka řízení všechny informace a podklady požadované Výzvou č. 1 (dále jen „Doplnění návrhu č. 1“). Lhůta pro vydání rozhodnutí o povolení spojení tak mezi doručením Výzvy č. 1 účastníkovi řízení a Doplněním návrhu č. 1 neběžela 4 dny.

9.             Další výzva k doplnění návrhu na povolení spojení[12] (dále jen „Výzva č. 2“) byla doručena účastníkovi řízení dne 28. 8. 2025. Dne 1. 9. 2025[13] Úřad obdržel od účastníka řízení všechny informace a podklady požadované Výzvou č. 2 (dále jen „Doplnění návrhu č. 2“). Lhůta pro vydání rozhodnutí o povolení spojení tak mezi doručením Výzvy č. 2 účastníkovi řízení a Doplněním návrhu č. 2 neběžela 4 dny.

10.         Další výzva k doplnění návrhu na povolení spojení[14] (dále jen „Výzva č. 3“) byla doručena účastníkovi řízení dne 9. 9. 2025. Dne 26. 9. 2025[15] Úřad obdržel od účastníka řízení všechny informace a podklady požadované Výzvou č. 3 (dále jen „Doplnění návrhu č. 3“). Lhůta pro vydání rozhodnutí o povolení spojení tak mezi doručením Výzvy č. 3 účastníkovi řízení a Doplněním návrhu č. 3 neběžela 17 dní.

11.         Na základě zhodnocení získaných informací dospěl Úřad v průběhu řízení k předběžnému závěru, že posuzované spojení soutěžitelů vzbuzuje vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, případně trhu servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje. O této skutečnosti Úřad informoval účastníka řízení a současně mu sdělil, že hodlá ve smyslu § 16 odst. 2 poslední věty zákona zaslat oznámení o pokračování v řízení.[16]

12.         Ve snaze odstranit Úřadem identifikovanou předběžnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže navrhl účastník řízení v rámci první fáze správního řízení závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže. Návrh závazků Úřad obdržel od účastníka řízení dne 26. 9. 2025[17] (dále jen „Návrh závazků“).

13.         Na Návrh závazků reagoval Úřad dne 30. 9. 2025, přičemž po zvážení všech okolností případu a po analýze navržených závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže a jejich efektu na hospodářskou soutěž sdělil účastníkovi řízení, že jím navržené závazky jsou způsobilé odstranit předběžnou vážnou obavu Úřadu z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z realizace posuzovaného spojení soutěžitelů.[18]

14.         Protože účastník řízení navrhl závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže v první fázi správního řízení, tedy v průběhu 30 dnů od zahájení řízení, lhůta pro vydání rozhodnutí stanovená v § 16 odst. 2 zákona se v souladu s § 17 odst. 4 zákona prodloužila o 15 dnů.

15.         Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem je posledním dnem lhůty pro vydání rozhodnutí 17. 10. 2025.

II. Notifikační podmínky

16.         K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 2 zákona v souvislosti s „Rámcovou akviziční smlouvou“, která byla uzavřena dne 16. 7. 2025 mezi společnostmi CB Auto a Kalina HOLDING s.r.o., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 4, Okružní 595, IČO 19862075 (dále jen „Kalina HOLDING“), v jejímž konečném důsledku má společnost CB Auto získat obchodní podíl představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti AUTO FUTURE, s.r.o., se sídlem České Budějovice, České Budějovice 4, Okružní 595, IČO 25160303 (dále jen „AUTO FUTURE“), a tím i možnost tuto společnost přímo výlučně kontrolovat.

17.         Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 2 zákona, neboť podle tohoto ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje rovněž situace, kdy jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.

18.         Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední ukončené účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.

II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů

19.         Společnost CB Auto působí zejména v oblasti maloobchodního prodeje nových osobních a lehkých užitkových motorových vozidel značek Škoda, Volkswagen, Seat, Cupra, Mazda a KIA, dále jejich autorizovaného servisu a souvisejícího prodeje náhradních dílů a příslušenství a prodeje ojetých vozidel. Vlastníky společnosti CB Auto jsou Ing. M. Č., Z. Č. a Ing. F. F., kteří dále spoluvlastní společnosti eligra s.r.o. a CB Drive s.r.o.[19]

20.         Společnost AUTO FUTURE je aktivní především v oblasti maloobchodního prodeje nových osobních a lehkých užitkových motorových vozidel značek KIA, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Dodge a Ram, jejich autorizovaného servisu a souvisejícího prodeje náhradních dílů a příslušenství a prodeje ojetých vozidel. Společnost AUTO FUTURE kontroluje prostřednictvím společnosti Kalina HOLDING pan J. K.

III. Dopady spojení

21.         Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

22.         Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje nabývaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatele či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.

23.         Z výše uvedeného popisu činností společností CB Auto a AUTO FUTURE vyplývá, že obě působí v České republice zejména v oblasti maloobchodního prodeje nových a ojetých osobních a lehkých užitkových vozidel, jejich servisu, včetně prodeje náhradních dílů. Kromě toho působí oba spojující se soutěžitelé v oblasti zprostředkování neživotního pojištění a v oblasti poskytování a zprostředkování spotřebitelského úvěru.   

III.1 Maloobchodní prodej automobilů

24.         V oblasti maloobchodního prodeje automobilů se činnost soutěžitelů CB Auto a AUTO FUTURE překrývá v rámci prodeje nových i ojetých osobních a lehkých užitkových vozidel. Společnost CB Auto prodává nová a ojetá vozidla značek Škoda, VW, Seat, Cupra, Mazda, KIA a lehká užitková vozidla značky VW. Společnost AUTO FUTURE se zabývá prodejem nových a ojetých vozidel značek KIA, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Dodge, RAM a lehkých užitkových vozidel značky Fiat Professional.

25.         Při vymezování relevantních trhů v oblasti maloobchodního prodeje vozidel Úřad ve své předchozí rozhodovací praxi zvažoval,[20] a to i s ohledem na rozhodovací praxi Komise,[21] možné členění relevantních trhů v oblasti automobilového průmyslu z hlediska jednotlivých fází výrobního a distribučního procesu do suboblastí výroby, velkoobchodní distribuce a maloobchodní distribuce. V rámci všech tří uvedených suboblastí lze dále uvažovat o jejich členění na segment osobních automobilů, segment lehkých užitkových vozidel, popř. segment nákladních vozidel. Každý z uvedených segmentů lze dále podrobněji členit na základě kritérií, kterými jsou zejména rozvor a délka vozidla, typ a výkon motoru nebo typ karoserie, do subsegmentů (tzv. tříd). V případě osobních automobilů se jedná o třídy mini, malá vozidla, vozidla nižší střední třídy, vozidla vyšší střední třídy, terénní vozidla, luxusní vozidla, sportovní vozidla a velkoprostorová vozidla. V případě lehkých užitkových vozidel se jedná o členění do tříd automobilů do 2 tun, do 3 tun a do 3,5 tun.

26.         Uvedené užší členění podle velikosti, resp. charakteristiky vozidel odráží odlišné potřeby a preference spotřebitelů, avšak Úřad má za to, že v oblastech maloobchodní distribuce nových vozidel je rozlišení mezi osobními a lehkými užitkovými vozidly dostačující i s ohledem na skutečnost, že uvedené druhy vozidel jsou obvykle distribuovány prostřednictvím shodných distribučních kanálů. Maloobchodní prodejci osobních a lehkých užitkových vozidel určité značky se totiž obvykle nezaměřují na distribuci jen např. vozidel třídy mini či jen třídy terénních vozidel, nýbrž nabízí k prodeji široký sortiment osobních vozidel dané značky.[22]

27.         Od výše uvedených oblastí týkajících se prodeje nových vozidel je nutno odlišit trh s ojetými vozidly, kde zákazník při koupi počítá s nižší pořizovací cenou, a to výměnou za opotřebení, nižší životnost, případně vyšší poruchovost kupovaného vozidla.[23]

28.         Pokud jde o možné geografické vymezení relevantních trhů v oblastech maloobchodního prodeje nových a ojetých osobních a lehkých užitkových vozidel, bylo by možno, zejm. v souladu s rozhodovací praxí Úřadu,[24] uvažovat o relevantním území vymezeném celou Českou republikou.

29.         Jelikož posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic věcného či geografického relevantního trhu v oblastech maloobchodního prodeje nových a ojetých osobních a lehkých užitkových vozidel, bylo možné ponechat pro účely předmětného správního řízení otázku věcného i geografického vymezení relevantního trhu otevřenou.

30.         Na trzích v oblastech maloobchodního prodeje nových i ojetých osobních a lehkých užitkových vozidel v České republice působí společnost CB Auto i AUTO FUTURE, přičemž jejich individuální ani společné tržní podíly při jakékoliv v úvahu připadající definici relevantních trhů, jež připadají v úvahu, nepřevyšují 5 %. S ohledem na nízký podíl spojením vzniklého subjektu navrhovaná transakce v oblastech maloobchodního prodeje nových a ojetých osobních a lehkých užitkových vozidel na území České republiky nevzbuzuje obavu z narušení hospodářské soutěže.

III.2 Maloobchodní a velkoobchodní prodej náhradních dílů pro automobily

31.         Pokud jde o oblast prodeje (distribuce) náhradních dílů pro automobily, zde lze s ohledem na shora uvedené rozlišovat segmenty jejich výroby a velkoobchodní a maloobchodní distribuce. Oblast prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům by bylo možno dále členit např. na prodej náhradních dílů originálních a neoriginálních (odpovídající kvalitě komponentů používaných pro montáž daného vozidla, avšak nevyráběných podle specifikací a výrobních norem poskytnutých výrobcem vozidel). S ohledem na specifika originálních náhradních dílů určených pro osobní či lehká užitková vozidla konkrétní značky by bylo možné tuto oblast členit na užší segmenty právě podle jednotlivých značek výrobce vozidel.[25] Společnosti CB Auto a AUTO FUTURE se zabývají maloobchodním i velkoobchodním prodejem náhradních dílů pro osobní a lehká užitková vozidla vybraných značek, přičemž z hlediska konkrétních značek se jejich činnost v této oblasti překrývá u značky KIA.

32.         Pokud jde o možné geografické vymezení relevantních trhů v oblasti maloobchodního i velkoobchodního prodeje náhradních dílů pro automobily, bylo by možno, zejména v souladu s rozhodovací praxí Úřadu,[26] uvažovat o relevantním území vymezeném územím jednotlivých krajů České republiky.

33.         Ve vztahu k aktivitě spojujících se soutěžitelů v oblasti maloobchodního prodeje originálních náhradních dílů pro vozidla značky KIA na území Jihočeského kraje z šetření Úřadu vyplynulo, že tito prodávají originální náhradní díly pro vozidla značky KIA zejména v rámci své servisní činnosti k těmto vozidlům, tržby ze samostatného prodeje náhradních dílů pak představují maximálně [5-15] % z celkových tržeb obou spojujících se stran z prodeje originálních náhradních dílů pro vozidla značky KIA a pohybují se okolo jednoho milionu Kč ročně.[27] Z uvedeného důvodu se tak Úřad samostatným trhem v oblasti maloobchodního prodeje originálních náhradních dílů pro vozidla značky KIA nezabýval, a dopad navrhovaného spojení soutěžitelů na prodej těchto produktů posoudil v rámci hodnocení v oblasti poskytování servisních služeb vozidlům značky KIA.

34.         Ve vztahu k aktivitě spojujících se soutěžitelů v oblasti velkoobchodního prodeje originálních náhradních dílů pro vozidla značky KIA na území Jihočeského kraje z šetření Úřadu vyplynulo, že v Jihočeském kraji na pravidelné bázi tuto činnost vykonává již v době před realizací navrhované transakce pouze jeden soutěžitel, a to společnost CB Auto. Společnost AUTO FUTURE na velkoobchodní úrovni dlouhodobě prodává originální náhradní díly pro vozidla značky KIA pouze jednomu zákazníkovi, a to s tržbami maximálně okolo […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] za rok. Z tohoto důvodu v důsledku navrhovaného spojení soutěžitelů nedojde v oblasti velkoobchodního prodeje originálních náhradních dílů pro vozidla značky KIA na území Jihočeského kraje k podstatné změně.   

III.3 Poskytování služeb servisu osobních a lehkých užitkových vozidel

35.         V oblasti poskytování služeb oprav a údržby vozidel (dále také jen „servisní služby“) lze uvažovat o členění na segmenty poskytování servisních služeb pro osobní a lehká užitková vozidla, popř. segment servisních služeb pro nákladní vozidla, a dále členění na segmenty neautorizovaných servisních služeb a segment autorizovaných servisních služeb podle příslušného výrobce vozidel (značky).[28] Činnost autorizovaného servisu společností CB Auto a AUTO FUTURE se překrývá ve vztahu k vozidlům značky KIA.

36.         Účastník řízení v průběhu správního řízení uvedl, že za relevantní trh je třeba považovat oblast veškerého servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel buď všech značek vozidel dohromady, anebo oblast veškerého servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA.

37.         V této souvislosti z odhadů tržeb za servisní služby vozidel značky KIA, uvedených účastníkem řízení v dotazníku k povolení spojení (s odkazem na kvalifikovaný odhad společnosti Kia Czech s.r.o., výhradního dovozce nových vozidel značky KIA do České republiky), vyplynulo, že autorizovaný servis tvoří přibližně […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] % tržeb ze servisních služeb vozidel značky KIA.

38.         Současně Úřad v průběhu správního řízení oslovil zákazníky spojujících se soutěžitelů. Konkrétně Úřad oslovil největší odběratele servisních služeb spojujících se soutěžitelů za rok 2025 (celkem 5 subjektů). Dále Úřad oslovil některé podnikatelské subjekty, které si od spojujících se soutěžitelů zakoupily v letech 2022 až 2024 nové osobní či lehké užitkové vozidlo značky KIA (konkrétně se jednalo o oslovených 30 subjektů z Jihočeského kraje). Z uvedených celkem 35 oslovených subjektů (zákazníků spojujících se soutěžitelů) obdržel Úřad 26 odpovědí, z nichž dvě pro účely svých statistik nepoužil, neboť dotyční zákazníci uvedli, že vozidlo značky KIA již neprovozují; neuvedli tak ani odpověď na základní otázky, a sice zda mají vozidla KIA v záruce či po záruce a jaký servis pro ně využívají.

39.         Z 24 relevantních odpovědí zákazníků vyplynulo, že celkem 13 z nich má výhradně vozidlo KIA v záruce, 11 zákazníků má některé vozidlo KIA i po záruce a z toho dva zákazníci vozidlo KIA pouze po záruce. Cca 77 % (17 z 22) z těch zákazníků, kteří mají vozidla v záruce, využívá pro ně výhradně autorizovaný servis, zbývající (23 %) využívají pro vozidla v záruce kromě autorizovaného i neautorizovaný servis. Z těch zákazníků, kteří mají vozidlo po záruce, využívá výhradně autorizovaný servis 36 % (tj. 4 z 11), zbývající zákazníci se rozhodují podle rozličných kritérií a nezáleží jim na tom, zda se bude jednat o autorizovaný či neautorizovaný servis. Žádný ze zákazníků neuvedl, že by využíval výhradně neautorizovaný servis pro vozidla po záruce.

40.         Z výsledků uvedeného šetření Úřadu plyne, že většina zákazníků, kteří vlastní vozidlo značky KIA v záruce, využívá servisní služby poskytovatele autorizovaného servisu. Po záruční době pak je již možné uvažovat o neautorizovaných servisech. Na druhou stranu, i relativně vysoké procento ze zákazníků, kteří vlastní vozidlo značky KIA po záruce, preferuje autorizovaný servis. To značí, že služby autorizovaných servisů vozidel značky KIA by mohly představovat samostatný relevantní trh. Nicméně s ohledem na skutečnost, že posuzované spojení soutěžitelů po provedeném šetření v rámci první fáze správního řízení ukazuje, že spojení vzbuzuje vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže v oblasti servisu značky KIA, které by ospravedlňovaly ve smyslu § 16 odst. 2 poslední věty zákona pokračovat v řízení o povolení spojení a prodloužení lhůty pro vydání rozhodnutí o další 4 měsíce bez ohledu na to, zda za relevantní trh bude považován trh pouze autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA, anebo trh veškerého servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA, nebylo nezbytné vymezit relevantní trh v předmětné oblasti s konečnou platností.

41.         Z geografického hlediska Úřad považoval ve své rozhodovací praxi za relevantní trh v oblasti poskytování servisních služeb k osobním a lehkým užitkovým vozidlům v závislosti na dojezdové vzdálenosti, kterou jsou zákazníci ochotni překonat za opravou svého vozidla, lokální území vymezené maximálně kraji, eventuálně okresy České republiky.[29]

42.         Na regionální úrovni se servisní činnost společností CB Auto a AUTO FUTURE překrývá na území Jihočeského kraje, přičemž oba spojující se soutěžitelé provozují svůj servis v Českých Budějovicích. Účastník řízení navrhoval vymezit geografický relevantní trh jako trh poskytování služeb servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA (bez rozlišení na autorizovaný a neautorizovaný servis) v rámci území celé České republiky. Nicméně z informací předložených účastníkem řízení vyplynulo, že více než 80 % klientů spojujících se soutěžitelů má sídlo v Jihočeském kraji. Také odpovědi Úřadem oslovených odběratelů spojujících se soutěžitelů ukázaly, že blízkost servisu k jejich bydlišti či sídlu je jedním z hlavních faktorů výběru poskytovatele servisních služeb.

43.         Současně z dat poskytnutých společností Kia Czech s.r.o.[30] vyplynulo, že více než polovina (cca 60 %) klientů obou spojujících se soutěžitelů pochází z Českých Budějovic, Českého Krumlova či z Tábora. Ostatní poskytovatelé autorizovaného servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, jejichž provozovny jsou od servisů spojujících se soutěžitelů vzdáleny více než 50 km, obsluhují klienty z uvedených oblastí pouze minimálně. Také podle odpovědi jednoho z oslovených konkurentů spojujících se soutěžitelů[31] jsou spojující se soutěžitelé vzdáleni více jak 50 km od jeho společnosti a spojení tak přímo nebude zasahovat do jemu svěřeného území pro prodej, servis a marketingovou komunikaci; podle názoru tohoto soutěžitele spojující se soutěžitelé dosud působili v daných činnostech již několik let a zákazníci i nadále budou preferovat vzdálenost servisu a prodejny vozů, která se měnit nebude.

44.         S ohledem na výše uvedené tak Úřad vymezuje z geografického hlediska relevantní trh (a to jak trh autorizovaného servisu vozidel, tak případně trh servisních služeb /dohromady autorizovaných i neautorizovaných/), vždy však ve vztahu ke značce KIA, maximálně územím Jihočeského kraje.

45.         V rámci výše uvedeného užšího členění trhů v daných oblastech, tj. členění i) autorizovaných a ii) autorizovaných i neautorizovaných servisních služeb vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, Úřad posuzoval velikost tržních podílů společností CB Auto a AUTO FUTURE.

46.         Celkovou velikost trhu služeb autorizovaného servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje Úřad určil tak, že sečetl skutečné dosažené obraty všech soutěžitelů, kteří uvedené služby v Jihočeském kraji nabízí, tj. společností CB Auto, AUTO FUTURE, Jiří Souček s.r.o. (provozovna na adrese Jiráskovo předměstí 899, Jindřichův Hradec), AUTO JAMRA spol. s r.o. (provozovna na adrese K. Weise 566, Vimperk) a HS Auto Staněk s.r.o. (provozovna na adrese Táborská 2472/14, Písek).

47.         Celková velikost trhu autorizovaného servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje v roce 2023 činila přibližně 75 milionů Kč a cca 84 milionů Kč v roce 2024. Dva z konkurentů spojujících se soutěžitelů přitom dosáhli tržních podílů v rozmezí 5-15 % a jeden v rozmezí 15-25 %. Pokud jde o spojující se soutěžitele, individuální tržní podíl každého ze spojujících se soutěžitelů činil v roce 2023 cca [25-35] % a v roce 2024 cca [25-35] %; společný podíl spojujících se soutěžitelů tak činil více než [55-65] % v obou letech. Z uvedeného plyne, že trh autorizovaného servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje je vysoce koncentrovaný, přičemž dochází ke spojení dvou nejvýznamnějších soutěžitelů. Spojením vzniklý soutěžitel by disponoval vysokým tržním podílem, který je sám o sobě silnou indicií existence dominantního postavení na trhu.[32]

48.         Pokud jde o trh veškerého servisu (autorizovaného i neautorizovaného) vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, tento Úřad odhadl tak, že údaje o celkové velikosti autorizovaného servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje navýšil s ohledem na odhad účastníka řízení,[33] že […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] % servisních služeb pro vozidla značky KIA je prováděno v autorizovaných servisech. Na takto určeném trhu servisu vozidel značky KIA by jeho velikost činila v roce 2023 přibližně 107 milionů Kč a cca 120 milionů Kč v roce 2024. Všichni tři konkurenti spojujících se soutěžitelů přitom dosáhli tržního podílu každý 5-15 %. Pokud jde o spojující se soutěžitele, individuální tržní podíl každého z nich dosáhl v roce 2023 cca [15-25] % a v roce 2024 cca [15-25] %. Společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů tak činil cca [35-45] % (rok 2023), resp. [35-45] % (rok 2024). Zbývající tržní podíl ve výši cca [25-35] % je rozdělen mezi velké množství neautorizovaných servisů v Jihočeském kraji,[34] které tak nepředstavují silnou konkurenci ke spojením vzniklému subjektu.

49.         Z uvedeného plyne, že trh (autorizovaného a neautorizovaného) servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje by byl po realizaci navrhované transakce koncentrovaný, v jejím důsledku by došlo ke spojení dvou nejvýznamnějších soutěžitelů, přičemž spojením vzniklý soutěžitel, jehož tržní podíl by převyšoval [35-45] %, by měl výrazný odstup před svými konkurenty. Současně z hlediska geografického představují spojující se strany blízké soutěžitele, kteří provozují své autoservisy v Českých Budějovicích a provozovny jejich nejvýznamnějších konkurentů se nachází ve vzdálenosti více než 50 km.

50.         Z výše uvedeného, především pak z tržních podílů, a to jak na trhu autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, tak na trhu servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje (tj. autorizovaného i neautorizovaného servisu dohromady), plyne, že posuzované spojení vzbuzuje vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.  

III.4 Ostatní spojením dotčené trhy

51.         Oba spojující se soutěžitelé působí také v oblasti zprostředkování neživotního pojištění a dále v oblasti poskytování a zprostředkování spotřebitelského úvěru.

52.         Oblast prodeje produktů pojištění Úřad obvykle člení na prodej i) životního pojištění a ii) neživotního pojištění, přičemž relevantní trhy v suboblastech prodeje životního a neživotního pojištění mohou být z hlediska produktového dále členěny dle jednotlivých typů pojištění. V rámci životního pojištění může být rozlišováno zejména mezi pojištěním pro případ smrti nebo dožití, pojištěním důchodu nebo pojištěním prostředků na výživu dětí. Neživotní pojištění pak zahrnuje mimo jiné úrazové pojištění, pojištění nemoci, pojištění škod na majetku proti živlům, pojištění odpovědnosti za škodu, finančních ztrát, cestovní pojištění, povinné ručení, havarijní pojištění apod. Z pohledu geografického vymezení relevantního trhu je možné konstatovat, že pojišťovny nabízí své produkty za srovnatelných podmínek na území celé České republiky, proto by bylo možné vymezit geografický relevantní trh územím celé České republiky.[35]

53.         Pokud jde o oblast spotřebitelského úvěru, tu je možné charakterizovat jako půjčku peněžních prostředků na základě smlouvy o úvěru fyzickým osobám, případně středním či malým podnikatelům na financování věcí. Spotřebitelské úvěry lze dále dělit na krátkodobé a dlouhodobé, neúčelové či účelové (vázané – např. nemovitosti), poskytnuté bankovní či nebankovní institucí atd. Existují i různé formy způsobu poskytnutí finančních prostředků, přičemž nejrozšířenější jsou např. debetní zůstatky na běžných a kontokorentních účtech či úvěrové karty (princip revolvingového úvěru). Splátkový prodej, kdy je mezi spotřebitelem a financující společností, příp. prodejcem, uzavírána kupní smlouva, tvoří samostatnou kategorii a nebývá zahrnován do spotřebitelských úvěrů. Z hlediska geografického bývá trh spotřebitelského úvěru vymezován zpravidla územím celé České republiky.[36]

54.         Na trzích v oblastech zprostředkování neživotního pojištění a poskytování a zprostředkování spotřebitelského úvěru individuální ani společné tržní podíly spojujících se soutěžitelů při jakékoliv definici relevantních trhů, jež připadají v úvahu, nepřevyšují [0-5] %. Vzhledem k tomu, že posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné z možných definic věcného či geografického relevantního trhu v obou výše dotčených oblastech, bylo možno ponechat pro účely předmětného správního řízení otázku věcného i geografického vymezení relevantního trhu pro oblast zprostředkování neživotního pojištění a poskytování a zprostředkování spotřebitelského úvěru otevřenou.

IV. Shrnutí

55.         Výše uvedené skutečnosti, kdy v důsledku navrhovaného spojení dvou největších poskytovatelů servisních služeb vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje by vznikl soutěžitel, který by disponoval velkou tržní silou až dominantním postavením, jelikož by na relevantních trzích autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, případně trhu servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje disponoval tržními podíly přesahujícími [55-65], resp. [35-45] %, a jeho konkurenti by za ním měli výrazný odstup, vedly Úřad k závěru, že navrhované spojení vzbuzuje vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže na uvedených trzích.

56.         Z předběžného šetření Úřadu rovněž vyplynulo, že oba spojující se soutěžitelé sídlí v Českých Budějovicích, provozovny ostatních tří největších konkurentů (poskytovatelů autorizovaného servisu vozidel značky Kia na území Jihočeského kraje) se nachází ve městech Jindřichův Hradec, Vimperk a Písek. Více než polovina klientů spojujících se soutěžitelů je z Českých Budějovic, Českého Krumlova a z Tábora, ostatní poskytovatelé autorizovaného servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, kteří jsou od spojujících se soutěžitelů vzdáleni více než 50 km, přitom obsluhují klienty z uvedených oblastí pouze minimálně. Majitelé vozidel značky KIA, která jsou ještě v záruční době, obecně využívají v převážné míře právě služeb autorizovaných servisů, a to často těch, kde bylo vozidlo zakoupeno, případně servisů nejbližších. Také majitelé vozidel značky KIA, která již nejsou v záruční době, často využívají služeb autorizovaných servisů, a vzdálenost servisu je jedním z určujících kritérií výběru servisu, současně pouze malé procento z nich připouští možnost využívání servisu (ať už autorizovaného či neautorizovaného) mimo Jihočeský kraj. Spojením vzniklý soutěžitel by tak měl významnou tržní sílu na trhu servisu (ať pouze autorizovaného, či autorizovaného a neautorizovaného dohromady) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, v případě města České Budějovice a jeho okolí pak výhradní postavení.

57.         Uvedená obava se týkala pouze oblasti poskytování služeb servisu vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje. Pokud jde o ostatní relevantní trhy, na kterých se činnost spojujících se soutěžitelů překrývá, tak vzhledem k výši tržních podílů, jichž spojující se soutěžitelé na vymezených relevantních trzích dosahují, lze konstatovat, že navrhované spojení nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.

V. Závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže

V.1 Závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže navržené Účastníkem řízení

58.         Aby společnost CB Auto odstranila Úřadem identifikovanou vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže v důsledku realizace předmětného spojení soutěžitelů CB Auto / AUTO FUTURE, navrhla ještě v průběhu první fáze správního řízení dne 26. 9. 2025[37] závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, jimiž by mělo být podmíněno povolení předmětného spojení soutěžitelů.

59.         V Návrhu závazků se společnost CB Auto zavázala k tomu, že do 6 měsíců ode dne právní moci tohoto rozhodnutí o povolení spojení soutěžitelů prodá nebo zajistí prodej všech hmotných a nehmotných aktiv používaných k činnosti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky, která jsou v době vydání tohoto rozhodnutí ve vlastnictví společnosti AUTO FUTURE. Předmět prodeje bude zahrnovat a) všechny položky rozvahy společnosti AUTO FUTURE, používané k činnosti v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky (konkrétně i/ položky pracovního kapitálu týkající se obchodní činnosti – pohledávky, zásoby a závazky, a ii/ hmotné movité věci relevantní pro činnost v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA – především technické vybavení autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA), v rozsahu, ve kterém jsou nezbytné pro působení v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA; b) všechny smluvní vztahy společnosti AUTO FUTURE, týkající se činnosti v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky (především rámcové servisní smlouvy s odběrateli a rámcové dodavatelské smlouvy na dodávky náhradních dílů a materiálu v souvislosti s autorizovaným servisem osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA), v rozsahu, ve kterém jsou nezbytné pro působení v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA; a c) všechny pracovněprávní závazky společnosti AUTO FUTURE, potřebné k činnosti v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území České republiky.

60.         V souladu s Návrhem závazků musí být nabyvatelem předmětu prodeje subjekt v době realizace uvedeného prodeje na společnosti CB Auto vlastnicky, finančně a personálně nezávislý a musí mít předpoklady k udržení a rozvoji podnikání v oblasti autorizovaného servisu vozidel značky KIA. Nabyvatele předmětu prodeje musí předem schválit Úřad. Účastník řízení musí současně do okamžiku převodu provozovat předmět prodeje s péčí řádného hospodáře v rámci běžného obchodního styku a nezatěžovat jej závazky nad rámec běžného obchodního styku tak, aby v důsledku takového provozu nebo závazků nedošlo k poklesu hodnoty předmětu prodeje oproti stavu ke dni vydání rozhodnutí o povolení spojení soutěžitelů. Společnost CB Auto bude také povinna uzavřít s nabyvatelem předmětu prodeje nájemní smlouvu na prostory sloužící podnikání v nemovitosti vlastněné společností AUTO FUTURE, a to v rozsahu nezbytném pro působení v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA.

61.         Součástí navržených závazků je dále zákaz účastníka řízení (příp. osob, které jej přímo či nepřímo kontrolují, nebo osob, které přímo či nepřímo kontrolují stejné osoby, které přímo či nepřímo kontrolují společnost CB Auto – dále jen „Skupina účastníka řízení“) po dobu 10 let ode dne realizace prodeje Úřadem schválenému nabyvateli nabýt předmět prodeje či jakákoliv aktiva, která jsou jeho součástí, případně stát se jejich provozovatelem. Společnost CB Auto se dále zavázala, že nejpozději ke dni realizace prodeje Úřadem schválenému nabyvateli zajistí, aby na svých internetových stránkách měla viditelně transparentně trvale zveřejněnu informaci pro kupující vozidel značky KIA o možnosti zajištění služeb autorizovaného servisu vozidel značky KIA prostřednictvím i jakýchkoliv jiných poskytovatelů autorizovaného servisu vozidel značky KIA na území České republiky. Tuto informaci musí mít společnost CB Auto zveřejněnu po dobu 5 let ode dne realizace prodeje schválenému nabyvateli předmětu prodeje. Současně nabyvatel předmětu prodeje nesmí být jakkoli smluvně omezen v tom, aby mohl Skupině účastníka řízení konkurovat v oblasti autorizovaného servisu KIA.

62.         Současně společnost CB Auto také navrhla závazek, že po dobu 4 let od právní moci tohoto rozhodnutí nebude aktivním oslovováním přetahovat zákazníky předmětu prodeje za účelem zahájení spolupráce v rámci poskytování služeb autorizovaného servisu KIA. Současně se účastník řízení zavázal zajistit, že se takového jednání zdrží i další osoby ze Skupiny Účastníka řízení. Účastník řízení (ani osoby ze Skupiny účastníka řízení) však nebude omezen v realizaci neadresných marketingových kampaní nebo v zahájení spolupráce v reakci na nevyžádanou poptávku ze strany zákazníků předmětu prodeje.

63.         Společnost CB Auto také navrhla závazek spočívající v tom, že se po dobu 4 let od právní moci tohoto rozhodnutí o povolení spojení soutěžitelů zdrží oslovování s nabídkou pracovních příležitostí nebo jiného aktivního získávání zaměstnanců předmětu prodeje, a to za účelem jejich zaměstnání nebo jiného zapojení do vlastní činnosti. Současně se účastník řízení zavázal, že zajistí, aby se takového jednání zdržely i další osoby ze Skupiny účastníka řízení.

64.         Účastník řízení se zároveň zavázal, že doloží realizaci prodeje předmětu prodeje Úřadem schválenému nabyvateli (a společně s tím doloží i splnění i/ povinnosti do realizace tohoto převodu provozovat předmět prodeje s péčí řádného hospodáře v rámci běžného obchodního styku a nezatěžovat jej závazky nad rámec běžného obchodního styku tak, aby v důsledku takového provozu nebo závazků nedošlo k poklesu hodnoty předmětu prodeje oproti stavu ke dni vydání rozhodnutí o povolení spojení soutěžitelů, a současně splnění ii/ povinnosti uzavřít nejpozději ke dni prodeje předmětu prodeje nájemní smlouvu na prostory sloužící podnikání v nemovitosti vlastněné společností AUTO FUTURE v rozsahu nezbytném pro působení v oblasti autorizovaného servisu osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel značky KIA) nejpozději do 30 dnů od splnění uvedených povinností. Dále účastník řízení navrhl, že bude podávat Úřadu každoročně k 31. 1. zprávu o plnění ostatních výše uvedených závazků.

V.2 Zhodnocení závazků navržených ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže

65.         Úřad společností CB Auto navržené závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže posoudil především z pohledu, zda jsou způsobilé odstranit jeho vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, případně trhu servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje. Při hodnocení navržených závazků Úřad přihlédl také k tomu, zda jsou snadno realizovatelné a do budoucna transparentní a kontrolovatelné.

66.         Úřad konstatuje, že navržené závazky reagují na jeho obavy z možného podstatného narušení hospodářské soutěže v důsledku vzniku soutěžitele s významnou tržní silou na výše uvedených trzích, a tyto obavy Úřadu zcela eliminují.

67.         Smyslem navržených závazků je odprodej aktivit nabývané společnosti AUTO FUTURE v oblasti autorizovaného servisu vozidel značky KIA nabyvateli, který bude nezávislý na společnosti CB Auto a který bude v této oblasti působit jako konkurent spojením vzniklému soutěžiteli a bude pro zákazníky účastníka řízení (uživatele služeb servisu vozidel značky KIA) představovat plnohodnotnou alternativu a bude v této oblasti na území Jihočeského kraje vyvíjet na spojením vzniklého soutěžitele konkurenční tlak.

68.         Způsobilost předmětu prodeje plnohodnotně sloužit k činnosti v relevantní oblasti bude plynout rovněž z toho, že předmět prodeje bude zahrnovat aktiva vymezená v bodu I. výroku tohoto rozhodnutí, tj. veškerá hmotná a nehmotná aktiva, která jsou určena k provozování předmětu prodeje a která jsou nezbytná pro zajištění životaschopnosti a konkurenceschopnosti předmětu prodeje.

69.         Navržené závazky odstraňují horizontální překryv mezi aktivitami spojujících se soutěžitelů CB Auto a AUTO FUTURE na (i) trhu autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, případně (ii) trhu servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje. Z hlediska materiálního Úřad považuje přijatá omezení za dostačující pro odstranění jeho obav z podstatného narušení hospodářské soutěže. Úřad má za to, že předmětné závazky účastníka řízení mají potenciál zajistit na dotčených trzích reálnou alternativu pro zákazníky, která je způsobilá dosáhnout stejného, nebo minimálně obdobného postavení, jakým disponuje nabývaný soutěžitel v době před uskutečněním posuzovaného spojení soutěžitelů.

70.         Úřad dále uvádí, že před vlastní realizací závazků odprodeje bude mít možnost zkontrolovat, zda účastníkem řízení vybraný nabyvatel předmětu prodeje splňuje požadovaná kritéria uvedená ve výroku tohoto rozhodnutí, a tím i vyloučit možnost prodeje převáděných aktiv nezpůsobilému subjektu. Schválení vhodného nabyvatele přitom nesouvisí s případným splněním či nesplněním notifikačních kritérií, tedy povinností podat návrh na povolení spojení soutěžitelů ze strany nabyvatele. Úřad také ověřil, že v současnosti působí na území České republiky celkem 53 subjektů v oblasti autorizovaného servisu vozidel značky KIA, přičemž cca 1/3 z nich neprovozuje současně servis a prodej, ale pouze servis vozidel uvedené značky.

71.         Strukturální charakter přijatých závazků a s tím spojená jejich snadnější kontrolovatelnost, současně oprávnění Úřadu schválit vhodnost potenciálního nabyvatele, zákaz zpětného nabytí předmětných aktiv ve stanovené době, zákaz smluvně omezit nabyvatele v možnosti konkurovat v dotčených oblastech, či zákaz přetahování zákazníků a zaměstnanců ve stanovené době, vedou Úřad k závěru, že při splnění přijatých omezení budou dány podmínky pro uchování soutěžního prostředí na dotčených trzích.

72.         Navržené závazky a v nich obsažené jednotlivé závazky a povinnosti účastníka řízení představují podle Úřadu dostatečnou záruku a předpoklad pro to, aby soutěžitel, na něhož budou převedeny aktivity společnosti AUTO FUTURE v oblasti autorizovaného servisu vozidel značky KIA, v této činnosti pokračoval. Navržené závazky a v nich obsažený sled na sebe navazujících kroků obsahují podle Úřadu mechanismy dostačující k tomu, aby byl úspěšně realizován převod vymezených aktivit společnosti AUTO FUTURE v oblasti autorizovaného servisu vozidel značky KIA. Rovněž tak jsou navržené závazky podle Úřadu snadno kontrolovatelné.

73.         K navrženým závazkům Úřad dále uvádí, že odprodej aktivit nabývané společnosti AUTO FUTURE v oblasti autorizovaného servisu vozidel značky KIA, k němuž se soutěžitel zavazuje, má povahu prodeje vynuceného plněním závazku plynoucího z rozhodnutí Úřadu, a nejde tak o běžný prodej. Z povahy věci se jedná o odprodej, který soutěžitel (plnící závazek) sám dobrovolně navrhl za současného uvážení jeho realizovatelnosti. Takový prodej sledující dosažení cíle ukládaných strukturálních závazků, který spočívá v odstranění obav z narušení hospodářské soutěže na dotčeném relevantním trhu v důsledku spojení soutěžitelů, tudíž nelze chápat jako prostředek ochrany prodávajícího proti určité ztrátě z uloženého prodeje předmětu závazku, a tedy ani jako záruku, že soutěžitel plnící závazek z rozhodnutí Úřadu získá maximální či alespoň běžnou tržní cenu za prodávaný předmět závazku (resp. maximální či alespoň běžnou tržní cenu za pronajímané prostory). Při prodeji předmětu závazku (resp. pronájmu prostor pro provádění servisní činnosti) nemůže soutěžitel plnící závazek očekávat maximalizaci zisku, neboť jeho účelem je splnění stanovených závazků, a tudíž v dané situaci není cena odprodávaného (či pronajímaného) předmětu závazku rozhodující.

74.         Úřad tak uzavírá, že z hlediska materiálního považuje společností CB Auto navržené závazky za dostačující pro odstranění jeho vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže na (i) trhu autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, případně (ii) trhu servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje.

VI. Právní hodnocení a závěr

75.         K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít tak, že společnost CB Auto má nabýt obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti AUTO FUTURE, čímž má získat možnost výlučně kontrolovat tuto společnost ve smyslu ustanovení § 12 odst. 2 zákona.

76.         Úřad v průběhu správního řízení zkoumal, zda spojení soutěžitelů bude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na relevantních trzích autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, případně trhu servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje. Na základě provedené analýzy zmiňovaných trhů a pravděpodobných dopadů spojení na ně Úřad zjistil, že v důsledku uskutečnění spojení by mohlo dojít k podstatnému narušení hospodářské soutěže na trzích autorizovaného servisu osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, případně trhu servisu (autorizovaného i neautorizovaného) osobních a lehkých užitkových vozidel značky KIA na území Jihočeského kraje, jelikož by v důsledku spojení vzniklý soutěžitel získal dominantní, resp. velmi významné postavení na takto vymezených trzích, přičemž konkurenti spojením vzniklého subjektu by za ním měli výrazný odstup.

77.         Za účelem odstranění obavy Úřadu z tohoto narušení hospodářské soutěže účastník řízení navrhl závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže a navrhl Úřadu, aby jimi podmínil povolení předmětného spojení.

78.         Pokud jde o ostatní relevantní trhy, na kterých se činnost spojujících se soutěžitelů překrývá, lze s ohledem na výši tržních podílů, jichž spojující se soutěžitelé na vymezených relevantních trzích dosahují, konstatovat, že navrhované spojení zde nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.

79.         Po zvážení všech okolností případu a po analýze účastníkem řízení navržených závazků ve prospěch zachování účinné soutěže a efektu těchto závazků na hospodářskou soutěž Úřad dospěl k závěru, že posuzované spojení soutěžitelů za podmínky splnění navržených závazků již nevzbuzuje vážnou obavu z podstatného narušení hospodářské soutěže na dotčeném relevantním trhu.

80.         Z tohoto důvodu Úřad rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 17 odst. 4 věta třetí zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí, a ve stanovené lhůtě podle § 16 odst. 2 zákona vydává rozhodnutí, kterým posuzované spojení soutěžitelů povoluje za podmínky splnění ve výroku uvedených závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

 

Obdrží

Mgr. Ondřej Janoušek, advokát

U Tří lvů 8

370 01 České Budějovice

ID DS: 5vyhdwq

 

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

 

Právní moc: 10. 10. 2025



[1] Dokument č. 5 spisu správního řízení (dále jen „spis“).

[2] Dokumenty č. 7 a 8 spisu.

[3] Výzva ze dne 24. 7. 2025, č. j. ÚOHS-27513/2025/890 (dokument č. 9 spisu).

[4] Dokument č. 10 spisu.

[5] Dokumenty č. 13, 14 a 15 spisu.

[6] Dokumenty č. 17, 18 a 19 spisu.

[7] Dokumenty č. 16, 34 a 58 spisu.

[8] Dokumenty č. 22 až 27 spisu.

[9] Dokument č. 35 spisu.

[10] Dokument č. 28 spisu.

[11] Dokument č. 31 spisu.

[12] Dokument č. 33 spisu.

[13] Dokument č. 47 spisu.

[14] Dokument č. 64 spisu.

[15] Dokument č. 71 spisu.

[16] Viz dokument č. 66 spisu. 

[17] Dokument č. 71 spisu.

[18] Dokument č. 72 spisu.

[19] Uvedené společnosti se zabývají jinou činností než společnost CB Auto.

[20] Viz např. rozhodnutí Úřadu vydaná ve správních řízeních sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o.  / Auto Palace Západ s.r.o., sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o., sp. zn. ÚOHS-S100/2014/KS Porsche Inter Auto CZ a Porsche Immobilien CZ / AUTO Heller a AH Nemovitosti, nebo sp. zn. ÚOHS-S0197/2019/KS Emil Frey Automobil / Opel Czech (Automotive).

[21] Např. rozhodnutí Komise M.6403 VOLKSWAGEN/KPI POLSKA/SKODA AUTO POLSKA/VW BANK POLSKA/VW LEASING POLSKA.

[22] Viz např. rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o. / Auto Palace Západ s.r.o., a sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o.

[23] Viz např. rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o. / Auto Palace Západ s.r.o., sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o.,nebo sp. zn. ÚOHS-S100/2014/KS Porsche Inter Auto CZ a Porsche Immobilien CZ / AUTO Heller a AH Nemovitosti.

[24] Viz např. rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o. / Auto Palace Západ s.r.o., sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o., nebo sp. zn. ÚOHS-S100/2014/KS Porsche Inter Auto CZ a Porsche Immobilien CZ / AUTO Heller a AH Nemovitosti.

[25] Viz také např. rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o. / Auto Palace Západ s.r.o., nebo sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o.

[26] Viz rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0239/2018/KS LKQ German Holdings / heptus 292, sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o. / Auto Palace Západ s.r.o., nebo sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o.

[27] Viz dokument č. 71 spisu.

[28] Viz také např. rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o. / Auto Palace Západ s.r.o., nebo sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o.

[29] Viz rozhodnutí vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0132/2025/KS Přerost a Švorc - logistic, s.r.o. / Auto Palace Západ s.r.o., nebo sp. zn. ÚOHS-S100/2014/KS Porsche Inter Auto CZ a Porsche Immobilien CZ / AUTO Heller a AH Nemovitosti.

[30] Viz dokument č. 30 spisu.

[31] Viz dokument č. 49 spisu.

[32] Viz také čl. III. bod 17 Pokynů Komise pro posuzování horizontálních spojování podle Nařízení Rady o kontrole spojování podniků (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52004XC0205(02).

[33] Viz také bod 37 odůvodnění tohoto rozhodnutí.

[34] Z informací uvedených v dotazníku k povolení spojení (s odkazem na údaje Ministerstva průmyslu a obchodu) plyne, že v Jihočeském kraji se ve 2. čtvrtletí roku 2025 nacházelo celkem 4 116 držitelů živnostenského oprávnění pro opravy silničních vozidel.

[35] Viz např. rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0610/2023/KS Global Repair Centres, s.r.o. / Autocentrum Lukáš s.r.o., sp. zn. ÚOHS-S332/2013/KS Kooperativa pojišťovna / GLOBAL ASSISTANCE čisp. zn. ÚOHS-S0755/2015/KS Allianz pojišťovna / Wüstenrot, životní pojišťovna, a Wüstenrot pojišťovna.

[36] Viz např. rozhodnutí Úřadu vydané ve správním řízení sp. zn. S 078/2008/KS-6110/2008/840 Santander Consumer Finance a.s. / SUMMIT LEASING CZ, s.r.o.

[37] Viz dokument č. 71 spisu.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en