číslo jednací: 42375/2025/872
spisová značka: S0273/2024/DP

Instance I.
Věc Možné zneužití dominantního postavení
Účastníci
  1. Alma Career Czechia s.r.o.
  2. Alma Career Oy
Typ správního řízení Zneužití dominantního postavení
Výrok zastaveno
Rok 2024
Datum nabytí právní moci 19. 11. 2025
Dokumenty file icon 2024_S0273.pdf 547 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0273/2024/DP

Číslo jednací:      ÚOHS-42375/2025/872

 

Brno 31. 10. 2025

 

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, příslušný podle § 20 odst. 1 písm. a) a § 20a odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0273/2024/DP zahájeném dne 28. 3. 2024 z moci úřední dle § 78 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů ve spojení s § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů  a s § 21 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů ve věci možného spáchání přestupku stanoveného v § 22a odst. 1 písm. c) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů spočívajícího ve zneužití dominantního postavení v rozporu s § 11 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů a/nebo možného porušení zákazu stanoveného v článku 102 Smlouvy o fungování Evropské unie, jehož účastníky jsou společnosti

Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a

Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0,

zastoupené na základě plné moci ze dne 12. 10. 2023 a ze dne 21. 10. 2024 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář, se sídlem Na Florenci 2116/15, Nové Město, Praha 1, IČO 26454807,

vydává v souladu s § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů toto

 

Rozhodnutí

 

I.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0273/2024/DP přijímá dle § 11 odst. 3 a § 20a odst. 1 písm. c) ve spojení s § 21h odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, níže uvedené závazky navržené dle § 11 odst. 4 téhož zákona účastníky řízení, společnostmi Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže a ukládá jejich splnění:

1.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že do 8 měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí implementují opatření, díky kterému budou moci zákazníci umístit pracovní inzeráty na pracovních portálech provozovaných společností Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, prostřednictvím elektronických informačních systémů pro proces správy náboru pracovníků (tzv. „ATS“) třetích stran (tzv. „API pro umístění pozic“), a to za těchto podmínek:      

a.      Technologicky bude opatření založeno na API komunikujícím přes HTTPS protokol a zpracovávajícím data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON).

b.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy aktivují API pro umístění pozic vždy pro každého zákazníka zvlášť (přihlašovací identifikátory či jiný vhodný způsob ověření), a to na základě žádosti zákazníka a na dobu 12 měsíců. Pomocí identifikátorů dojde pro daného zákazníka k aktivaci rozhraní pro výměnu dat. Následně na žádost zákazníka službu znovu aktivují vždy na dalších 12 měsíců. Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníkovi před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.

c.       API pro umístění pozic bude umožňovat správu inzerátů na pracovních portálech společnosti Alma Career Czechia s.r.o. v prostředí ATS provozovaného třetí stranou, tedy:

  • umístit inzerát na pracovní portál společnosti Alma Career Czechia s.r.o. (včetně volby pracovního portálu, na který má být daný inzerát umístěn, a volby, zda má být daný inzerát zároveň umístěn i na kariérní stránky daného zákazníka provozované na subdoméně v rámci pracovního portálu společnosti Alma Career Czechia s.r.o.);
  • upravit inzerát; a
  • odstranit inzerát.

d.      Z ATS provozovaného třetí stranou bude prostřednictvím API umožněno realizovat správu inzerátů na pracovních portálech společnosti Alma Career Czechia s.r.o. bez nutnosti přihlášení (v každém jednotlivém případě) do systému pro správu inzerce na pracovních portálech společnosti Alma Career Czechia s.r.o. (Teamio).

e.      API pro umístění pozic bude umožňovat zákazníkům čerpání relevantních předplacených doplňkových služeb zahrnujících:

  • automatickou aktualizaci inzerátu (chronologické topování) pro kreditní předplatné, pokud balíček možnost aktualizace obsahuje;
  • doplnění dodatečných míst pracovišť pro kreditní předplatné;
  • zvýraznění (vizuální odlišení) z předplacených balíčků.

f.        API pro umístění pozic bude mít garantovanou podobu.

  • API pro umístění pozic nebude předmětem nadbytečných průběžných úprav, které by způsobovaly nutnost častých zásahů ze strany subjektů, které budou API pro umístění pozic využívat (tj. ATS třetích stran).[1]

g.      API pro umístění pozic bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací s ATS třetích stran.

  • Počet publikovaných inzerátů bude limitován (tj. počet současných požadavků na API bude omezen prostřednictvím API rate limitingu, příp. throttlingu) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého zákazníka na cca 10 inzerátů za minutu. V případě zadání vyššího počtu inzerátů bude přijetí odmítnuto. Toto technické opatření bude popsáno v dokumentaci, proto bude možné na straně ATS třetích stran provést opatření k postupnému odesílání požadavků tak, aby nedošlo k jejich odmítnutí a inzeráty byly publikovány postupně.[2]

h.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy připraví technickou dokumentaci k API pro umístění pozic, která bude třetím stranám dostupná v anglickém jazyce online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících ATS na API bez součinnosti ze strany společností Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy.

i.        API pro umístění pozic budou moci využít zákazníci s předplacenou službou.

j.        Využívání API pro umístění pozic zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro přímé vystavení prostřednictvím ATS třetí strany.

  • Podmínky budou upravovat zejména otázky týkající se odpovědnosti, licenční otázky, relevantní technické aspekty atp. Podmínky nebudou nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele ATS.
  • Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy upraví tyto podmínky jako součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.

k.       Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy umožní testování formou DryRun, tedy v testovacím režimu, který umožňuje ověřit správné nastavení a fungování API bez reálného uložení dat do systému.

2.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že do 6 měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí implementují API komunikující přes HTTPS protokol a zpracovávající data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON) umožňující plně automatizovaný import odpovědí uchazečů z pracovních portálů třetích stran do placené verze aplikace Teamio s funkcionalitami ATS provozované společností Alma Career Czechia s.r.o. – ATS Teamio PRO (tzv. „API pro import odpovědí“), a to za těchto podmínek:

a.         Pomocí API pro import odpovědí budou odpovědi uchazečů na pracovních portálech třetích stran importovány z pracovního portálu třetí strany přímo do ATS Teamio PRO, aniž by byl uchazeč odpovídající na inzerát přesměrován mimo pracovní portál třetí strany.

b.         API pro import odpovědí společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy aktivují vždy pro každého zákazníka zvlášť (API klíč či jiný vhodný způsob ověření), a to na základě žádosti zákazníka. Pomocí prostředku pro ověření dojde pro daného zákazníka k aktivaci rozhraní pro výměnu dat od pracovních portálů třetích stran do ATS Teamio PRO tohoto zákazníka.

c.         Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy aktivují API pro import odpovědí na základě žádosti zákazníka na dobu 12 měsíců. Následně na žádost zákazníka službu aktivují vždy na dalších 12 měsíců. Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy rovněž zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníkovi před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.

d.         Pro využitelnost API ze strany zákazníků bude nezbytné provést realizaci napojení na API na straně příslušného portálu.

  • Pro fungování API bude nezbytné, aby konkrétní pozice vypsaná na pracovním portálu třetí strany zároveň existovala i v ATS Teamio PRO, a bylo tak možné pozice spárovat a zařadit získané odpovědi jednotlivých uchazečů k dané pracovní pozici.
  • API pro import odpovědí bude umožňovat import reakcí ve standardizovaném rozsahu (jméno, příjmení, e-mail, telefon, průvodní text, životopis a až 3 další přílohy, každá příloha do velikosti max. 10 MB plus text znění souhlasu se zpracováním osobních údajů a datum jeho ukončení, byl-li souhlas obdržen).

e.         API pro import odpovědí bude mít garantovanou podobu.

  • API pro import odpovědí nebude předmětem nadbytečných průběžných úprav, které by způsobovaly nutnost častých zásahů ze strany subjektů, které budou API pro import odpovědí využívat (tedy pracovní portály třetích stran).[3]

f.          API pro import odpovědí bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací s pracovním portálem třetích stran.

  • Počet odpovědí uchazečů, které bude možné importovat do ATS Teamio PRO, bude limitován (tj. počet požadavků na API bude omezen, tzv. API rate limitem, příp. throttlingem) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého zákazníka na cca 50 odpovědí za minutu.[4]

g.         Využívání API pro import odpovědí zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro příjem odpovědí z pracovního portálu třetí strany do ATS Teamio PRO.

  • Podmínky budou upravovat zejména otázky odpovědnosti, licenční problematiky, relevantní technické aspekty atp., a nebudou tak nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele pracovních portálů. Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy neponesou odpovědnost za compliance umístěné pozice s relevantní regulací (smlouva, GDPR aj.).
  • Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy upraví podmínky jako součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.

h.         Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy připraví technickou dokumentaci k API pro import odpovědí, která bude třetím stranám dostupná v anglickém jazyce online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících pracovní portály na API bez součinnosti ze strany společností Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy.

i.           Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy umožní testování formou DryRun, tedy v testovacím režimu, který umožňuje ověřit správné nastavení a fungování API bez reálného uložení dat do systému.

3.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že do 3 měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí implementují API komunikující přes HTTPS protokol a zpracovávající data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON), zajišťující export reakcí uchazečů z pracovních portálů společnosti Alma Career Czechia s.r.o. do ATS třetích stran (tzv. „API pro export došlých reakcí“), a to za těchto podmínek:

a.        API pro export došlých reakcí bude založeno na stávající službě Automatický export došlých reakcí poskytované společností Alma Career Czechia s.r.o. a bude odpovídat jejím funkcionalitám. Pomocí API budou odpovědi uchazečů na inzeráty na pracovních portálech společnosti Alma Career Czechia s.r.o. exportovány na rozhraní, kde budou po napojení na API moci být přijaty do ATS třetí strany.

b.        API pro export došlých reakcí společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy aktivují vždy pro každého zákazníka zvlášť (přihlašovací identifikátory či jiný vhodný způsob ověření), a to na základě žádosti zákazníka a na dobu 12 měsíců. Pomocí identifikátorů dojde pro daného zákazníka k aktivaci rozhraní pro výměnu dat. Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy aktivují API pro export došlých reakcí na základě žádosti zákazníka na dobu 12 měsíců. Následně na žádost zákazníka službu znovu aktivují vždy na dalších 12 měsíců. Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy rovněž zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníkovi před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.

c.         Pro využitelnost API ze strany zákazníků bude nezbytné provést realizaci napojení na API na straně příslušného ATS.

  • API pro export došlých reakcí bude exportovat reakce ve standardizovaném rozsahu (jméno, příjmení, e-mail, telefon, průvodní text, životopis a až 3 další přílohy, každá příloha do velikosti max 10 MB plus text znění souhlasu se zpracováním osobních údajů a datum jeho ukončení, byl-li souhlas obdržen).

d.        API pro export došlých reakcí bude mít garantovanou podobu.

  • API pro export došlých reakcí nebude předmětem nadbytečných průběžných úprav, které by způsobovaly nutnost častých zásahů ze strany subjektů, které budou API pro export došlých reakcí využívat (tj. ATS třetích stran).[5]

e.        API pro export došlých reakcí bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací mezi portály společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a ATS třetích stran.

  • Počet odpovědí uchazečů, které bude možné exportovat z portálu společnosti Alma Career Czechia s.r.o., bude limitován (tj. počet požadavků na API bude omezen, tzv. API rate limitem, příp. throttlingem) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého zákazníka na cca 50 odpovědí za minutu.[6]

f.          Využívání API pro export došlých reakcí zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro export odpovědí z pracovního portálu společnosti Alma Career Czechia s.r.o.

  • Podmínky budou upravovat zejména otázky týkající se odpovědnosti, licenční otázky, relevantní technické aspekty atp., a nebudou tak nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele ATS.
  • Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy upraví podmínky jako součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.

g.        Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy připraví technickou dokumentaci k API pro export došlých reakcí, která bude třetím stranám dostupná v anglickém jazyce online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících ATS na API bez součinnosti ze strany společností Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy.

h.        Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy poskytnou třetím osobám vzorová data k umožnění otestování API pro export došlých reakcí.

4.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že své náklady spojené s vytvořením, implementací na své straně, provozem, údržbou a správou API pro umístění pozic zahrnou do ceny za samotnou inzerci pro všechny své zákazníky.

5.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že své náklady spojené s vytvořením, implementací na své straně, provozem, údržbou a správou API pro import odpovědí zahrnou do ceny ATS Teamio PRO pro všechny své zákazníky využívající ATS Teamio PRO.

6.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že své náklady spojené s implementací na své straně, provozem, údržbou a správou API pro export došlých reakcí zahrnou do ceny za samotnou inzerci pro všechny své zákazníky.

7.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že do 60 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí informují své zákazníky využívající stávající službu Automatický import pozic o předpokládaném termínu spuštění API pro umístění pozic. V případě zájmu daného zákazníka toto API po spuštění služby zákazníkovi po akceptaci smluvních podmínek aktivují. Takovým zákazníkům nevznikne nárok na vrácení již zaplacené částky za službu Automatický import pozic.

8.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že nejpozději do 10 pracovních dnů po spuštění API pro umístění pozic zveřejní informaci o možnosti využít toto API včetně podmínek jeho využití na svých internetových stránkách.

9.      Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že do 60 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí informují své zákazníky využívající stávající službu Zákaznický export pracovních pozic o předpokládaném termínu spuštění API pro import odpovědí. V případě zájmu daného zákazníka toto API po spuštění služby zákazníkovi po akceptaci smluvních podmínek aktivují.

10.  Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že nejpozději do 10 pracovních dnů po spuštění API pro import odpovědí zveřejní informaci o možnosti využít toto API včetně podmínek jeho využití na svých internetových stránkách.

11.  Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že do 30 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí informují své zákazníky využívající stávající službu Automatický export došlých reakcí o předpokládaném termínu spuštění API pro export došlých reakcí. V případě zájmu daného zákazníka toto API po spuštění služby zákazníkovi po akceptaci smluvních podmínek aktivují. Takovým zákazníkům nevznikne nárok na vrácení již zaplacené částky za službu Automatický export došlých reakcí.

12.  Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že nejpozději do 10 pracovních dnů po spuštění API pro export došlých reakcí zveřejní informaci o možnosti využít toto API včetně podmínek jeho využití na svých internetových stránkách.

13.  Společnosti Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se zavazují, že závazky přijímané tímto rozhodnutím budou platné do 31. 1. 2031.

II.

Účastníkům řízení, společnostem Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se dle § 11 odst. 3 (věta druhá) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, k zajištění splnění závazků ukládá povinnost předložit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nejpozději k 31. 1. každého roku platnosti závazků měsíční data za předcházející kalendářní rok, a to:

1.      počet umístěných inzerátů pomocí API pro umístění pozic a celkový počet umístěných inzerátů na pracovních portálech společnosti Alma Career Czechia s.r.o.;

2.      počet importovaných odpovědí pomocí API pro import odpovědí a celkový počet odpovědí zpracovávaných v aplikaci Teamio PRO;

3.      počet exportovaných došlých reakcí pomocí API pro export došlých reakcí a celkový počet reakcí na pracovních portálech společnosti Alma Career Czechia s.r.o.; a

4.      počet jednotlivých aktivovaných API.

III.

Správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0273/2024/DP vedené ve věci možného spáchání přestupku stanoveného v § 22a odst. 1 písm. c) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů spočívajícího ve zneužití dominantního postavení v rozporu s § 11 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů a/nebo možného porušení zákazu stanoveného v článku 102 Smlouvy o fungování Evropské unie, s účastníky řízení, společnostmi Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381, a Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0, se dle § 11 odst. 3 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů zastavuje.

 

Odůvodnění

I.        Zahájení a dosavadní průběh správního řízení

1.      Dne 28. 3. 2024 zahájil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též „Úřad“) na základě obdržených podnětů[7] a zjištěných skutečností z jejich následného prošetřování[8] se společností Alma Career Czechia s.r.o., se sídlem Menclova 2538/2, Libeň, Praha 8, IČO 26441381 (dále též „ACC“), a její mateřskou společností Alma Career Oy, se sídlem FIN-00100 Helsinky, Alvar Aallon katu 3 C, Finská republika, reg. č. 1482646-0 (dále též „ACO“ a obě společnosti souhrnně „soutěžitel Alma Career“), správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0273/2024/DP ve věci možného spáchání přestupku stanoveného v § 22a odst. 1 písm. c) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“) spočívajícího ve zneužití svého dominantního postavení v rozporu s § 11 odst. 1 zákona a/nebo možného porušení zákazu stanoveného v článku 102 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále též „SFEU“). Možné jednání v rozporu se zákazem stanoveným v § 11 odst. 1 zákona a/nebo čl. 102 SFEU Úřad spatřoval v tom, že soutěžitel Alma Career bez objektivně ospravedlnitelných důvodů ztěžuje vstup na trh a expanzi konkurentů společnosti ACC v oblasti poskytování služeb inzerce na internetových pracovních portálech a v oblasti poskytování elektronických informačních systémů pro proces správy náboru pracovníků (dále též „ATS“) jednáním odrazujícím inzerenty pracovních pozic od využívání služeb poskytovaných konkurenty společnosti ACC, zejména:

  • neumožněním plně automatizovaného umístění inzerovaných pracovních pozic na pracovní portály společnosti ACC a kariérní stránky spravované společností ACC prostřednictvím ATS konkurentů,
  • neumožněním plně automatizovaného importu odpovědí uchazečů o pracovní pozice uveřejněné na pracovních portálech konkurentů do aplikace Teamio,[9]
  • uplatňováním cenové strategie u služeb propojení aplikace Teamio a pracovních portálů společnosti ACC, kariérních stránek spravovaných společností ACC, pracovních portálů a ATS konkurentů a kariérních stránek spravovaných konkurenty.

Uvedené jednání soutěžitele Alma Career by mohlo být způsobilé narušit hospodářskou soutěž ve výše uvedených oblastech k újmě konkurentů společnosti ACC a/nebo spotřebitelů a rovněž ovlivnit v uvedených oblastech obchod mezi členskými státy Evropské unie.[10]

2.      Dne 21. 8. 2024 obdržel Úřad sdělení společnosti ACC, že je s ním připravena spolupracovat za účelem co nejrychlejšího ukončení správního řízení prostřednictvím přijetí návrhu možných závazků podle § 11 odst. 3 zákona, které by odstraňovaly obavy Úřadu z možného narušení hospodářské soutěže a zároveň nastínila možná opatření, jež by mohla přijmout k odstranění negativních dopadů jednání specifikovaného v prvním bodě oznámení o zahájení správního řízení. Ve vztahu k dalším dvěma bodům oznámení o zahájení správního řízení projevila zájem prodiskutovat přijetí relevantních opatření s Úřadem.[11]

3.      V návaznosti na ústní jednání ze dne 26. 9. 2024 nařízené Úřadem k žádosti společnosti ACC[12] obdržel Úřad dne 31. 10. 2024 upravený návrh opatření, jež by mohla odstraňovat indikované obavy Úřadu z narušení hospodářské soutěže jednáním soutěžitele Alma Career.[13]

4.      Úřad se pro účely posouzení navržených předběžných závazků obrátil na soutěžitele působící na trzích, jichž se jím posuzované jednání a závazky týkají (tj. na poskytovatele služeb inzerce na internetových pracovních portálech a služeb ATS a některé zákazníky společnosti ACC), neboť mohli poskytnout kvalifikovaný pohled na možné účinky navrhovaných závazků z hlediska vývoje hospodářské soutěže na dotčených trzích (1. market test).

5.      Po vyhodnocení příchozích odpovědí z 1. market testu Úřad dne 29. 1. 2025 seznámil se svými závěry soutěžitele Alma Career s tím, že navržená opatření dostatečně neřeší možné narušení hospodářské soutěže plynoucí z jeho jednání posuzovaného ve správním řízení.[14]

6.      Dne 17. 3. 2025 obdržel Úřad od společnosti ACC doplněný návrh opatření, který měl odstraňovat jím specifikovanou nedostatečnost předchozích navržených opatření.[15] Tento návrh zaslal Úřad rovněž k vyjádření některým konkurenčním soutěžitelům a zákazníkům společnosti ACC (2. market test).

7.      Jelikož výsledky 2. market testu opět naznačovaly nedostatečnost navržených opatření z pohledu možné obnovy účinného fungování soutěžního prostředí, nařídil Úřad další ústní jednání s účastníky řízení, v němž je dne 9. 6. 2025 informoval o svém posouzení navržených opatření a zároveň nastínil možná řešení, která by mohla dle jeho názoru vést k odstranění možného protisoutěžního stavu.[16]

8.      V reakci na ústní jednání navrhla společnost ACC dne 30. 6. 2025 nový návrh závazků,[17] který po následném písemném vyjádření Úřadu[18] upravila a dne 18. 8. 2025 navrhli oba účastníci řízení společně konečný návrh závazků ve smyslu § 11 odst. 3 zákona.[19]

9.      Úřad shledal, že toto znění závazků navržené společnostmi ACC a ACO naplňuje podmínky pro uplatnění institutu závazků ve smyslu § 11 odst. 3 a 4 zákona, a proto závazky v navrhované podobě přejal do výroku tohoto rozhodnutí.

II.      Charakteristika účastníků řízení

10.  Společnost ACC[20] je provozovatelem pracovních portálů, tzv. jobportálů, resp. internetových stránek s inzercí nabídek volných pracovních míst, a to jobs.cz, prace.cz, pracezarohem.cz, Atmoskop.cz a Techloop.io. Společnost ACC poskytuje rovněž další služby, např. tvorbu a správu kariérních stránek dle požadavků zákazníků či služby celoživotního vzdělávání formou online video kurzů na portále Seduo.cz.[21]

11.  Společnost ACC se v roce 2012 stala součástí finské skupiny Alma Media, v současné době je jediným společníkem společnosti ACC společnost ACO.

III.    Zjištěné skutečnosti

12.  Společnost ACC je dlouhodobě nejvýznamnějším poskytovatelem e-recruitmentových služeb v České republice. Prostřednictvím internetových pracovních portálů nabízí kompletní služby zejména v oblasti vyhledávání práce a zaměstnanců (viz bod 36 rozhodnutí). Své placené služby poskytuje více než […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] společnostem a její portály bezplatně využívá více než […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] registrovaných uživatelů především z řad uchazečů o nové pracovní pozice.[22]

13.  Služby poskytované na pracovních portálech poptávají zaměstnavatelé, případně zprostředkovatelé zaměstnání, kteří zde inzerují pracovní nabídky s cílem oslovit uchazeče o zaměstnání. Za zveřejněnou inzerci (tzv. vystavení pozice) platí zákazníci společnosti ACC v závislosti na zvoleném pracovním portálu a zvolených inzertních službách cenu dle ceníku ACC, buď za každý inzerát jednotlivě, nebo předplacením balíčku inzerce. Uchazeči o pracovní pozice využívají služby pracovních portálů ACC zdarma.

14.  Inzerenti zveřejňují pracovní pozice na portálech ACC prostřednictvím webové aplikace s názvem Teamio,[23] která je v základní verzi MINI při inzerci na portálech ACC poskytována zdarma. Před zahájením inzerce si zákazník (inzerent) vytvoří svůj uživatelský účet, kde spravuje své inzeráty a zobrazují se zde rovněž odpovědi uchazečů o inzerované pracovní pozice.

15.  Společnost ACC poskytuje rovněž placenou aplikaci Teamio PRO, která v sobě zahrnuje funkcionality Temio MINI a zároveň rozšířené služby pro inzerenty, zejména co se týče možností další komunikace a práce s uchazeči o zaměstnání po obdržení jejich reakce na nabídku práce. Aplikace Teamio PRO je svým charakterem tzv. Applicant Tracking System (ATS), tedy elektronický informační systém pro proces správy a řízení náboru zaměstnanců, který umožňuje uživatelům centralizovat v jednom softwarovém řešení veškeré informace o jednotlivých výběrových řízeních a procesech v rámci náboru zaměstnanců a sdílet je s dalšími kolegy zapojenými do náboru (ATS umožňuje spravovat výběrová řízení, komunikovat s uchazeči, plánovat pohovory, hodnotit jednotlivé kandidáty, ukládat uchazeče do vlastní databáze apod.).

16.  Obecně ATS využívají nejčastěji zaměstnavatelé s rozsáhlejšími či komplexnějšími nábory zaměstnanců, kde často proces náboru řídí více pracovníků (tzv. recruiterů). Některé společnosti mají vlastní ATS nebo HR modul či systém,[24] případně globálně implementovaný HR systém (např. Workday, SAP atp.).

17.  V případě, že inzerent využívá jiný ATS/HR systém než Teamio PRO a požaduje inzerovat pracovní pozici na pracovních portálech ACC nebo chce využít aplikaci Teamio k umístění pracovní pozice na pracovních portálech jiných soutěžitelů než ACC, musí dojít k propojení mezi službami poskytovanými ze strany ACC (služeb inzerce na pracovních portálech/kariérních stránkách a služby ATS) a službami třetích stran (služeb provozovatelů konkurenčních ATS či HR systémů nebo služeb provozovatelů konkurenčních pracovních portálů), resp. k technickému propojení příslušných systémů.

18.  V případě, že zákazník společnosti ACC požaduje vystavit pracovní pozici na jiných pracovních portálech než společnosti ACC prostřednictvím aplikace Teamio, může využít službu Zákaznický export pracovních pozic, která zároveň umožňuje příjem reakcí uchazečů o pracovní pozici do aplikace Teamio MINI. Při zajištění součinnosti provozovatele příslušného pracovního portálu jsou informace o inzerované pracovní pozici zadané do Teamio MINI vyexportovány na rozhraní (URL adresu) ve formátu XML, tj. v datovém formátu umožňujícím propsání informací na pracovní portál konkurenčního provozovatele. Dle sdělení ACC tuto službu využívají zejména větší zákazníci vystavující větší množství pracovních pozic, kteří obvykle využívají Teamio PRO, resp. placenou verzi ATS. Roční poplatek za službu Zákaznický export pracovních pozic činí 15 000 Kč na jedno exportní místo. Pokud zákazník poptává službu pro více exportních míst, cena služby se jednotkově snižuje.[25] Za spuštění a nastavení služby se dále hradí jednorázový vstupní poplatek.

19.  Pokud zákazník ACC nepožaduje vystavení pracovní pozice na pracovních portálech jiných soutěžitelů prostřednictvím aplikace Teamio, ale pouze správu odpovědí uchazečů o pracovní pozice uveřejněné na takových pracovních portálech, může využít tzv. odpovědní formulář, jehož URL je nutno umístit přímo do odpovědního formuláře na pracovních portálech třetích stran a který přesměruje tok informací přímo do aplikace Teamio MINI.

20.  Další možností je tzv. Teamio PRO inbox, což je de facto unikátní e-mailová adresa každého zákazníka ACC, na kterou lze zasílat odpovědi uchazečů o pracovní pozice z různých externích zdrojů. Služba Teamio PRO inbox není plně zautomatizovaná, neboť po přijetí odpovědi od uchazeče o pracovní pozici do inboxu je třeba ji manuálně přiřadit k odpovídající pracovní pozici v aplikaci Teamio. Služba Teamio PRO inbox je přístupná pouze uživatelům placené služby Teamio PRO. Za služby Teamio PRO inbox a použití URL odpovědního formuláře nejsou zákazníkům účtovány žádné samostatné poplatky.

21.  Společnost ACC nabízí rovněž řešení propojení svých pracovních portálů a ATS třetích stran, resp. interních HR systémů zákazníků, pomocí služeb Automatický import pozic a Automatický export došlých reakcí. Služba Automatický import pozic umožňuje naimportovat informace o pracovních pozicích z ATS/HR systému třetí strany do složky aplikace Teamio MINI nazvané rozpracované. Z této složky musí zákazník pracovní pozici na pracovní portál ACC manuálně „dovystavit“ (zkontroluje předvyplněné položky inzerované pozice, zvolí způsob platby za vystavení pozice a platbu provede). Cena služby Automatický import pozic je 29 000 Kč za rok.[26]

22.  Služba Automatický export došlých reakcí provádí přenos došlých odpovědí uchazečů o pracovní pozice uveřejněné na pracovních portálech ACC do ATS/HR systému třetí strany prostřednictvím automatického exportu informací z odpovědních formulářů na pracovních portálech ACC na HTTP rozhraní ve formátu XML, odkud si je může příslušný ATS/HR systém zákazníka automaticky nahrát v reálném čase. Cena služby je 39 000 Kč ročně.[27]

23.  Úřad v rámci šetření identifikoval v obchodní činnosti společnosti ACC vytváření překážek bránících rozvoji hospodářské soutěže, které jednak technicky bránily automatickému propojení systémů ACC se systémy konkurenčních soutěžitelů (ve vztahu ke konkurenčním pracovním portálům i konkurenčním ATS) a jednak odrazovaly zákazníky ACC poptávat služby konkurenčních soutěžitelů prostřednictvím nastavení cen účtovaných společností ACC za propojení těchto systémů.

24.  Hlavní technickou bariéru z pohledu konkurenčních pracovních portálů představuje neumožnění automatického zasílání odpovědí uchazečů na inzeráty zveřejněné na pracovních portálech konkurentů ACC do aplikace Teamio. Jedinou možností, jak získat automatizovaně odpovědi uchazečů do účtu zákazníka v aplikaci Teamio, je zobrazení externího odpovědního formuláře ACC na pracovních portálech třetích subjektů (viz bod 19 rozhodnutí). Toto řešení však s sebou přináší negativa pro provozovatele pracovních portálů, neboť uchazeče o zaměstnání tímto způsobem přesměrovávají ke konkurenci. Nemohou tak s uchazečem dále pracovat, ztrácí informace pro vyhodnocení efektivnosti kampaně, statistiky apod. Jako na odrazující pro své potenciální zákazníky z pohledu cenových bariér upozornili provozovatelé konkurenčních pracovních portálů na roční poplatek účtovaný společností ACC za službu Zákaznického exportu pracovních pozic (viz bod 18 rozhodnutí). V důsledku účtování tohoto poplatku dochází u zákazníků ACC, kteří by hodlali inzerovat na pracovních portálech jiných soutěžitelů prostřednictvím aplikace Teamio, k významnému navýšení nákladů za inzerci pracovních pozic u více provozovatelů pracovních portálů, což je demotivuje poptávat služby provozovatelů konkurenčních pracovních portálů.[28]

25.  Hlavní technickou bariérou propojení uváděnou konkurenčními poskytovateli ATS v České republice byla skutečnost, že prostřednictvím jejich ATS není možné vystavit pracovní pozici inzerovanou zákazníkem přímo na pracovní portál ACC, ale zákazník se musí přihlásit do aplikace Teamio a ve složce „rozpracovaných inzerátů“ dokončit výběr služeb a poté inzerát zveřejnit ručně skrze Teamio na portálech ACC, ačkoli by tyto činnosti bylo možno automatizovaně přenést na úroveň příslušného ATS. Finanční bariéry spočívají dle poskytovatelů ATS ve vysokých cenách účtovaných společností ACC za služby Automatický import pozic a Automatický export došlých reakcí, které zákazníci vnímají jako další náklad, který musí uhradit, pokud hodlají využít jiný ATS než Teamio. Ceny za tyto služby v porovnání s cenami účtovanými ACC za služby Teamio PRO činí produkty ATS jiných soutěžitelů dle jejich sdělení v podstatě nekonkurenceschopnými.[29]

IV.   Právní posouzení

26.  Úřad podotýká, že právní posouzení jednání soutěžitele Alma Career, které bylo v oznámení o zahájení řízení vymezeno jako možné porušení zákona a/nebo SFEU, provedl v tomto rozhodnutí pouze v otázce naplnění podmínek pro přijetí závazků ve smyslu § 11 odst. 3 a 4 zákona.

IV.1 Použité znění právních norem

27.  Z hlediska hmotněprávního se posuzuje odpovědnost za přestupek podle zákona účinného v době spáchání přestupku; podle pozdějšího zákona se posuzuje jen tehdy, je-li to pro pachatele přestupku příznivější. Za dobu spáchání přestupku se považuje okamžik jeho dokonání.[30]

28.  Posuzovaného jednání se soutěžitel Alma Career dopouštěl i v době podání konečného návrhu závazků dne 18. 8. 2025. V době spáchání možného přestupku tak byl v platnosti a účinnosti zákon v současném znění (tj. ve znění zákona č. 69/2025 Sb.). Úřad postupuje rovněž dle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.[31] Z hlediska procesního pak Úřad postupuje rovněž dle těchto znění norem a rovněž dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů coby obecného procesního předpisu.

IV.2 Vymezení soutěžitele

29.  Dle § 2 odst. 1 zákona se soutěžiteli rozumí fyzické a právnické osoby, jejich sdružení, sdružení těchto sdružení a jiné formy seskupování, a to i v případě, že tato sdružení a seskupení nejsou právnickými osobami, pokud se účastní hospodářské soutěže nebo ji mohou svou činností ovlivňovat, i když nejsou podnikateli.

30.  Společnost ACC poskytuje zejména služby související s online inzercí pracovních příležitostí, zprostředkováním pracovních pozic, správou náborů na pracovní pozice, online vzděláváním apod., které představují hospodářskou činnost a účastní se tak hospodářské soutěže. Společnost ACO je od roku 2014 jedinou 100% mateřskou společností společnosti ACC. S ohledem na vlastnictví veškerého kapitálu společnosti ACC existuje domněnka výkonu rozhodujícího vlivu společnosti ACO na jednání společnosti ACC, jež je předmětem posouzení Úřadu v tomto správním řízení[32], kterou společnost ACO během celého správního řízení nijak nerozporovala. Úřad proto pro účely tohoto správního řízení nahlíží na společnosti ACC a ACO jako na soutěžitele ve smyslu zákona, resp. podnik ve smyslu SFEU.

IV.3 Vymezení relevantního trhu a stanovení tržních podílů soutěžitele Alma Career

31.  Dle § 2 odst. 2 zákona je relevantním trhem trh zboží,[33] které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zaměnitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území. Relevantní trh je tedy třeba vymezit především z hlediska věcného a geografického.

32.  Ve správním řízení Úřad posuzoval jednání společnosti ACC v oblasti poskytování služeb inzerce na internetových pracovních portálech a v oblasti poskytování ATS.

33.  V případě inzerce pracovních míst na online pracovních portálech na jedné straně trhu vystupují subjekty poptávající pracovníky a nabízející volná pracovní místa, a to jak přímo zaměstnavatelé, tak nepřímo personální agentury či jiní zprostředkovatelé práce. Tyto subjekty poptávají online zveřejnění pracovních nabídek od soutěžitelů, kteří se skrze online inzerci podílí na zprostředkování vhodných uchazečů o příslušnou pracovní pozici a poskytují s tím spojené služby. Hlavními poskytovateli takových služeb jsou provozovatelé online pracovních portálů. Obdobné služby mohou nabízet rovněž např. agregátory pracovních nabídek, které shromažďují nabídky z různých zdrojů na internetu, či provozovatelé sociálních sítí.[34] Úřad v rámci správního řízení oslovil provozovatele pracovních portálů s dotazem o uvedení portálů, které považují za svou konkurenci při poskytování svých služeb. Vzhledem k tomu, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], Úřad předběžně vymezil trh po stránce věcné jako trh poskytování služeb inzerce na online pracovních portálech, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]

34.  Z hlediska geografického lze konstatovat, že naprostou většinu nabídky a poptávky tvoří pracovní místa v České republice. Zaměstnavatelé se obrací na pracovní portály inzerující převážně pracovní místa v České republice a jimi inzerované pracovní pozice jsou cíleny primárně na uchazeče z České republiky. Geograficky lze tedy trh vymezit jako národní.

35.  Co se týče ATS, jedná se o elektronický informační systém pro proces správy náboru pracovníků používaný nejčastěji pracovními agenturami a většími zaměstnavateli, kteří nabízí průběžně větší množství volných pracovních pozic a kterým ATS usnadňuje práci s uchazeči o pracovní pozice, organizaci a správu výběrových řízení a nábor žadatelů o pracovní pozice, neboť centralizuje v jednom řešení veškeré informace o jednotlivých procesech náboru. Zaměstnavatelé či agentury mohou mít rovněž vlastní softwarová HR řešení srovnatelná s ATS. Úřad proto předběžně po stránce věcné vymezil trh poskytování ATS/HR systémů. Některé společnosti nejčastěji náležející k nadnárodním koncernům mohou využívat služeb poskytovatelů ATS s globálním přesahem (celokoncernová řešení), což by mohlo z hlediska geografického indikovat vymezení širšího trhu poskytování ATS/HR systémů než národního.

36.  Při předběžném posouzení postavení soutěžitele Alma Career na trhu poskytování služeb  inzerce na online pracovních portálech v České republice vzal Úřad v úvahu zejména jeho významný tržní podíl;[35] všeobecnou známost především jeho portálů jobs.cz a práce.cz na českém trhu práce jak mezi inzerenty, tak uchazeči o zaměstnání; poskytování širokého spektra doplňkových či souvisejících služeb se službami pracovních portálů (např. kariérní stránky, průzkumy, online vzdělávání), což společnosti ACC umožňuje poskytovat kompletní služby v oblasti vyhledávání práce a zaměstnanců; možnost využívání synergií v rámci nadnárodní skupiny Alma Media apod. Všechny tyto skutečnosti svědčí […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] existenci dominantního postavení[36] soutěžitele Alma Career na trhu poskytování služeb  inzerce na online pracovních portálech v České republice. Taktéž společnost ACC sama sebe hodnotí jako nejvýznamnějšího poskytovatele e-recruitmentových služeb v České republice.[37]

37.  Z pohledu postavení soutěžitele Alma Career na trhu poskytování ATS/HR systémů Úřad uvádí, že podmínkou využívání služeb pracovních portálů ACC jednotlivými inzerenty je zřízení účtu Teamio alespoň v základní verzi MINI. Vzhledem k tomu, že na pracovních portálech ACC nelze inzerovat zcela automatizovaně prostřednictvím jiných ATS než Teamio, tento ucelený ekosystém posiluje výrazně pozici soutěžitele Alma Career na trhu poskytování ATS/HR systémů na území národním či širším, byť v této oblasti nemusí disponovat dominantním postavením.

38.  Vzhledem k tomu, že účastníci řízení společně navrhli závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, ponechává Úřad otázku definitivního vymezení relevantních trhů a postavení soutěžitele Alma Career na nich otevřenou.

IV.4 Podmínky pro aplikaci čl. 102 SFEU

39.  Nařízení Rady (ES) č. 1/2003 ze dne 16. 12. 2002 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy o založení Evropského společenství[38] upravuje aplikaci těchto článků včetně jejího přenosu na národní soutěžní úřady členských států. Dle § 20a odst. 1 zákona je Úřad oprávněn aplikovat články 101 a 102 SFEU v jednotlivých případech, pokud by jednání soutěžitelů mohlo mít vliv na obchod mezi členskými státy ve smyslu těchto článků. Za tímto účelem je oprávněn požadovat zastavení protiprávního jednání, nařizovat předběžná opatření, přijímat závazky a ukládat pokuty. Podle § 1 odst. 4 zákona se zákon použije obdobně i na řízení ve věcech soutěžitelů, jejichž jednání by mohlo mít vliv na obchod mezi členskými státy Evropské unie podle čl. 102 SFEU. Jestliže Úřad zahájí řízení o porušení čl. 102 SFEU, postupuje při vedení řízení a provádění šetření podle ustanovení hlavy VI zákona a při rozhodování podle ustanovení § 7 a § 11 odst. 2 až 5 zákona.[39]

40.  Obchod mezi členskými státy je dle Pokynů o dopadu na obchod[40] chápán velmi široce, dopad na tento obchod také může být potenciální, tj. postačí důvodný předpoklad, že k takovému dopadu by mohlo dojít, a není nutné zkoumat skutečnou míru zasažení. Při posuzování znatelnosti je nezbytné vzít mj. v úvahu, že samotná přítomnost dominantního podniku pokrývajícího celý členský stát pravděpodobně ztíží pronikání na trh. Každé zneužití, které ztěžuje vstup na národní trh, by proto mělo být považováno za znatelně ovlivňující obchod. Kombinace tržního postavení dominantního podniku a protisoutěžní povahy jeho chování vede nutně k závěru, že tato zneužití mají obvykle ze své samotné podstaty znatelný dopad na obchod. Pokud má podnik dominantní postavení pokrývající celý členský stát, je zpravidla nepodstatné, zda určité zneužití uskutečněné tímto dominantním podnikem pokrývá pouze část jeho území nebo ovlivňuje jen určité odběratele v rámci národního území.[41]

41.  Konkrétně Úřad v daném případě zohlednil, že posuzované jednání soutěžitele Alma Career, […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…], pokrývalo celé území České republiky. Jednání svým charakterem představovalo vylučovací praktiku, která ztěžuje vstup a působení konkurenčních soutěžitelů na trzích v České republice, a to včetně konkurentů zahraničních. Úřad proto dospěl k závěru, že posuzované jednání soutěžitele Alma Career bylo způsobilé potenciálně ovlivnit obchod mezi členskými státy ve smyslu čl. 102 SFEU.

V.     Závazky ve prospěch obnovení účinné soutěže

42.  Podle § 11 odst. 3 zákona může Úřad zastavit řízení a rozhodnout o přijetí závazků, které účastníci řízení Úřadu společně navrhli ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, jejichž splněním se odstraní obavy z jejího možného narušení. V rozhodnutí může Úřad rovněž stanovit podmínky nebo povinnosti nutné k zajištění splnění těchto závazků.

43.  Závazky mohou účastníci řízení písemně navrhnout Úřadu nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy jim Úřad doručil sdělení výhrad; k pozdějším návrhům přihlédne Úřad jen v případech hodných zvláštního zřetele. Účastníci řízení jsou svým návrhem vázáni vůči Úřadu i mezi sebou navzájem, popřípadě vůči třetím osobám, a od podání návrhu do rozhodnutí Úřadu nesmějí postupovat způsobem, který je předmětem výhrad Úřadu.[42]

44.  Po nabytí právní moci rozhodnutí může Úřad řízení znovu zahájit a vydat rozhodnutí ve věci zneužití dominantního postavení, jestliže se podstatně změnily podmínky, které byly pro vydání tohoto rozhodnutí rozhodné, soutěžitelé jednají v rozporu se závazky nebo toto rozhodnutí bylo vydáno na základě nepravdivých nebo neúplných podkladů, údajů a informací.[43]

45.  Podle § 20a odst. 1 písm. c) zákona je Úřad oprávněn přijímat závazky rovněž v řízeních s unijním prvkem.

V.1 Závazky navržené účastníky řízení

46.  Dne 18. 8. 2025 navrhli oba účastníci řízení společně konečný návrh závazků ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, a to ve vztahu ke všem pracovním portálům ACC, kde je pro správu inzerátů využívána webová aplikace Teamio:[44]

  1. Plně automatizované umístění inzerovaných pracovních pozic
  1. Společnost ACC a ACO se zavazují implementovat opatření, díky kterému budou moci zákazníci umístit pracovní inzeráty na pracovních portálech provozovaných ACC prostřednictvím ATS třetích stran („API pro umístění pozic“). Technologicky bude opatření založeno na API komunikujícím přes HTTPS protokol a zpracovávajícím data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON).
  2. ACC a ACO aktivují API pro umístění pozic vždy pro každého zákazníka zvlášť (přihlašovací identifikátory či jiný vhodný způsob ověření), a to na základě žádosti zákazníka a na dobu 12 měsíců. Pomocí identifikátorů dojde pro daného zákazníka k aktivaci rozhraní pro výměnu dat. Následně na žádost zákazníka službu znovu aktivují vždy na dalších 12 měsíců. ACC a ACO zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníkovi před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.
  3. API pro umístění pozic bude umožňovat správu inzerátů na pracovních portálech ACC v prostředí ATS provozovaného třetí stranou, tedy:
  • umístit inzerát na pracovní portál ACC (včetně volby pracovního portálu, na který má být daný inzerát umístěn, a volby, zda má být daný inzerát zároveň umístěn i na kariérní stránky daného zákazníka provozované na subdoméně v rámci pracovního portálu ACC);
  • upravit inzerát; a
  • odstranit inzerát.
  1.  Z ATS provozovaného třetí stranou bude prostřednictvím výše popsaných možností API umožněno realizovat správu inzerátů na pracovních portálech ACC bez nutnosti přihlášení (v každém jednotlivém případě) do systému soutěžitele Alma Career pro správu inzerce na pracovních portálech ACC (Teamio).
  2. API pro umístění pozic bude umožňovat zákazníkům čerpání relevantních předplacených doplňkových služeb, zahrnující:
  • automatickou aktualizaci inzerátu (chronologické topování) pro kreditní předplatné, pokud balíček možnost aktualizace obsahuje (u některých služeb může být aktualizace již automatickou součástí inzerátu);
  • doplnění dodatečných míst pracovišť pro kreditní předplatné;
  • zvýraznění (vizuální odlišení) z předplacených balíčků.
  1. API pro umístění pozic bude mít garantovanou podobu.
  • API pro umístění pozic nebude předmětem nadbytečných průběžných úprav, které by způsobovaly nutnost častých zásahů ze strany subjektů, které budou API pro umístění pozic využívat (tedy ATS třetích stran).
  • Společnosti ACC a ACO očekávají nejmenší možné frekvence plánovaných úprav s negativním vlivem na kompatibilitu, a to maximálně 1 x za čtvrtletí. Opravy chyb a další úpravy zpravidla bez negativního vlivu na kompatibilitu budou probíhat průběžně operativně.
  1. API pro umístění pozic bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací mezi soutěžitelem Alma Career a ATS třetích stran.
  • Počet publikovaných inzerátů bude limitován (tj. počet současných požadavků na API bude omezen prostřednictvím API rate limitingu, příp. throttlingu) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého zákazníka na cca 10 inzerátů za minutu. V případě zadání vyššího počtu inzerátů bude přijetí odmítnuto. Toto technické opatření bude popsáno v dokumentaci, proto bude možné na straně ATS třetích stran provést opatření k postupnému odesílání požadavků tak, aby nedošlo k jejich odmítnutí a inzeráty byly publikovány postupně.[45]
  1. Jako součást závazků společnosti ACC a ACO připraví technickou dokumentaci k API pro umístění pozic, která bude třetím stranám dostupná online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících ATS na API bez součinnosti ze strany společností ACC a ACO. Dokumentace bude k dispozici v anglickém jazyce.
  2. API pro umístění pozic budou moci využít zákazníci s předplacenou službou (v současné době jde o tzv. kreditní předplatné nebo předplacené balíčky inzerce).
  3. Využívání API pro umístění pozic zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro přímé vystavení prostřednictvím ATS třetí strany.
  • Podmínky budou upravovat zejména otázky týkající se odpovědnosti, licenční otázky, relevantní technické aspekty atp. Podmínky nebudou nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele ATS.
  • Společnosti ACC a ACO upraví tyto podmínky jakou součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.
  1. Společnosti ACC a ACO umožní testování formou DryRun, tedy v testovacím režimu, který umožňuje ověřit správné nastavení a fungování API bez reálného uložení dat do systému.
  1. Plně automatizovaný import odpovědí do Teamio PRO
  1. Společnosti ACC a ACO se zavazují implementovat API komunikující přes HTTPS protokol a zpracovávající data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON) umožňující plně automatizovaný import odpovědí uchazečů z pracovních portálů třetích stran do placené verze aplikace Teamio s funkcionalitami ATS provozované soutěžitelem Alma Career – ATS Teamio PRO („API pro import odpovědí“).
  2. Pomocí API pro import odpovědí budou odpovědi uchazečů na pracovních portálech třetích stran importovány z pracovního portálu třetí strany přímo do ATS Teamio PRO, aniž by byl uchazeč odpovídající na inzerát přesměrován mimo pracovní portál třetí strany a tento pracovní portál tak ztratil data týkající se uchazeče.
  3. API pro import odpovědí společnosti ACC a ACO aktivují vždy pro každého zákazníka zvlášť (API klíč či jiný vhodný způsob ověření), a to na základě žádosti zákazníka. Pomocí prostředku pro ověření dojde pro daného zákazníka k aktivaci rozhraní pro výměnu dat od pracovních portálů třetích stran do ATS Teamio PRO tohoto zákazníka.
  4. Společnosti ACC a ACO aktivují API pro import odpovědí na základě žádosti zákazníka na dobu 12 měsíců. Následně na žádost zákazníka službu aktivují vždy na dalších 12 měsíců. Společnosti ACC a ACO rovněž zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníkovi před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.
  5. Pro využitelnost API ze strany zákazníků bude nezbytné provést realizaci napojení na API na straně příslušného portálu.
  • Pro fungování API bude nezbytné, aby konkrétní pozice vypsaná na pracovním portálu třetí strany zároveň existovala i v ATS Teamio PRO a bylo tak možné pozice spárovat a zařadit získané odpovědi jednotlivých uchazečů k dané pracovní pozici.
  • API pro import odpovědí bude umožňovat import reakcí ve standardizovaném rozsahu (jméno, příjmení, e-mail, telefon, průvodní text, životopis a až 3 další přílohy, každá příloha do velikosti max. 10 MB plus text znění souhlasu se zpracováním osobních údajů a datum jeho ukončení, byl-li souhlas obdržen). Text souhlasu může být volitelný, lze zobrazit pouze informaci, že souhlas byl udělen za podmínek daných zdrojovým pracovním portálem.
  1. API pro import odpovědí bude mít garantovanou podobu.
  • API pro import odpovědí nebude předmětem nadbytečných průběžných úprav, které by způsobovaly nutnost častých zásahů ze strany subjektů, které budou API pro import odpovědí využívat (tedy pracovní portály třetích stran).
  • Společnosti ACC a ACO očekávají nejmenší možné frekvence plánovaných úprav s negativním vlivem na kompatibilitu, a to maximálně 1 x za čtvrtletí. Opravy chyb a další úpravy zpravidla bez negativního vlivu na kompatibilitu budou probíhat průběžně operativně.
  1. API pro import odpovědí bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací mezi společnostmi ACC a ACO a pracovním portálem třetích stran.
  • Počet odpovědí uchazečů, které bude možné importovat do ATS Teamio PRO bude limitován (tj. počet požadavků na API bude omezen, tzv. API rate limitem, příp. throttlingem) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého zákazníka na cca 50 odpovědí za minutu.[46]
  1. Využívání API pro import odpovědí zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro příjem odpovědí z pracovního portálu třetí strany do ATS Teamio PRO.
  • Podmínky budou upravovat zejména otázky odpovědnosti, licenční problematiky, relevantní technické aspekty atp. Podmínky tak nebudou nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele pracovních portálů. Společnosti ACC a ACO neponesou odpovědnost za compliance umístěné pozice s relevantní regulací (smlouva, GDPR aj.).
  • Společnosti ACC a ACO upraví podmínky jako součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.
  1. Jako součást závazku společnosti ACC a ACO připraví technickou dokumentaci k API pro import odpovědí, která bude třetím stranám dostupná online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících pracovní portály na API bez součinnosti ze strany společností ACC a ACO. Dokumentace bude k dispozici v anglickém jazyce.
  2. Společnosti ACC a ACO umožní testování formou DryRun, tedy v testovacím režimu, který umožňuje ověřit správné nastavení a fungování API bez reálného uložení dat do systému.
  1. Automatický export odpovědí z pracovních portálů ACC do ATS třetích stran
  1. Společnosti ACC a ACO se zavazují implementovat API komunikující přes HTTPS protokol a zpracovávající data ve formátu XML nebo jiném na trhu obvyklém formátu (např. JSON), zajišťující export reakcí uchazečů z pracovních portálů ACC do ATS třetích stran („API pro export došlých reakcí“).
  2. API pro export došlých reakcí bude založeno na stávající službě Automatický export došlých reakcí a bude odpovídat jejím funkcionalitám. Pomocí API tak budou odpovědi uchazečů na inzeráty na pracovních portálech ACC exportovány na rozhraní, kde budou po napojení na API moci být přijaty do ATS třetí strany.
  3. API pro export došlých reakcí společnosti ACC a ACO aktivují vždy pro každého zákazníka zvlášť (přihlašovací identifikátory či jiný vhodný způsob ověření), a to na základě žádosti zákazníka a na dobu 12 měsíců. Pomocí identifikátorů dojde pro daného zákazníka k aktivaci rozhraní pro výměnu dat. Společnosti ACC a ACO aktivují API pro export došlých reakcí na základě žádosti zákazníka na dobu 12 měsíců. Následně na žádost zákazníka službu znovu aktivují vždy na dalších 12 měsíců. Společnosti ACC a ACO rovněž zajistí adekvátní způsob notifikace zákazníkovi před uplynutím doby tak, aby měl možnost zajistit nepřerušené fungování API.
  4. Pro využitelnost API ze strany zákazníků bude nezbytné provést realizaci napojení na API na straně příslušného ATS.
  • API pro export došlých reakcí bude exportovat reakce ve standardizovaném rozsahu (jméno, příjmení, e-mail, telefon, průvodní text, životopis a až 3 další přílohy, každá příloha do velikosti max 10 MB plus text znění souhlasu se zpracováním osobních údajů a datum jeho ukončení, byl-li souhlas obdržen).
  1. API pro export došlých reakcí bude mít garantovanou podobu.
  • API pro export došlých reakcí nebude předmětem nadbytečných průběžných úprav, které by způsobovaly nutnost častých zásahů ze strany subjektů, které budou API pro export reakcí využívat (tedy ATS třetích stran).
  • Společnosti ACC a ACO očekávají nejmenší možné frekvence plánovaných úprav s negativním vlivem na kompatibilitu, a to maximálně 1 x za čtvrtletí. Oprava chyb a další úpravy zpravidla bez negativního vlivu na kompatibilitu budou probíhat průběžně operativně.
  1. API pro export došlých reakcí bude disponovat dostatečným datovým limitem pro zajištění výměny informací mezi portály ACC a ATS třetích stran.
  • Počet odpovědí uchazečů, které bude možné exportovat z portálu ACC bude limitován (tj. počet požadavků na API bude omezen, tzv. API rate limitem, příp. throttlingem) z technických a bezpečnostních důvodů (ochrana před přetížením infrastruktury) u každého zákazníka na cca 50 odpovědí za minutu.[47]
  1.  Využívání API pro export došlých reakcí zákazníky bude podmíněno akceptací smluvních podmínek pro export odpovědí z pracovního portálu ACC.
  • Podmínky budou upravovat zejména otázky týkající se odpovědnosti, licenční otázky, relevantní technické aspekty atp. Podmínky nebudou nedůvodně omezující pro zákazníky nebo provozovatele ATS.
  • Společnosti ACC a ACO upraví podmínky jako součást standardní smluvní dokumentace, jako jsou např. všeobecné obchodní podmínky.
  1. Jako součást závazku společnosti ACC a ACO připraví technickou dokumentaci k API pro export došlých reakcí, která bude třetím stranám dostupná online. Technická dokumentace bude mít odpovídající úroveň detailu pro nastavení napojení třetích stran provozujících ATS na API bez součinnosti ze strany společností ACC a ACO. Dokumentace bude k dispozici v anglickém jazyce.
  2. K otestování budou poskytnuta vzorová data. Případný DryRun lze z principu provést jen na straně přijímajícího systému zákazníka.
  1. Úpravy cenového nastavení služeb
  1. Náklady společností ACC a ACO spojené s vytvořením, implementací na straně společností ACC a ACO, provozem, údržbou a správou API pro umístění pozic společnosti ACC a ACO zahrnou do ceny za samotnou inzerci pro všechny zákazníky. Náklady tedy nebudou účtovány zvlášť pouze zákazníkům využívajícím toto API.
  2. Náklady společností ACC a ACO spojené s vytvořením, implementací na straně společností ACC a ACO, provozem, údržbou a správou API pro import odpovědí společnosti ACC a ACO zahrnou do ceny ATS Teamio PRO pro všechny zákazníky využívající ATS Teamio PRO. Náklady tedy nebudou účtovány zvlášť pouze zákazníkům s ATS Teamio PRO využívajícím toto API.
  3. Náklady společností ACC a ACO spojené s implementací na straně společností ACC a ACO, provozem, údržbou a správou API pro export došlých reakcí společnosti ACC a ACO zahrnou do ceny za samotnou inzerci pro všechny zákazníky. Náklady tedy nebudou účtovány zvlášť pouze zákazníkům využívajícím toto API.

Časování implementace závazků

  1. Společnosti ACC a ACO implementují API pro umístění pozic a umožní třetím stranám napojení na něj nejpozději 8 měsíců od právní moci rozhodnutí, kterým Úřad podle § 11 odst. 3 zákona uloží společnostem ACC a ACO splnění závazků a současně zastaví správní řízení. Společnosti ACC a ACO do 60 dnů od právní moci rozhodnutí informují zákazníky využívající stávající službu Automatický import pozic o předpokládaném termínu implementace (spuštění) API pro umístění pozic. V případě zájmu daného zákazníka toto API (po spuštění služby) zákazníkovi po akceptaci smluvních podmínek aktivují. Takovým zákazníkům nevznikne nárok na vrácení již zaplacené částky za službu Automatický import pozic. Nejpozději do 10 pracovních dnů po spuštění API pro umístění pozic společnosti ACC a ACO zveřejní informaci o možnosti využít toto API vč. podmínek jeho využití na svých internetových stránkách.
  2. Společnosti ACC a ACO implementují API pro import odpovědí a umožní třetím stranám napojení na něj nejpozději 6 měsíců od právní moci rozhodnutí, kterým Úřad podle § 11 odst. 3 zákona uloží společnostem ACC a ACO splnění závazků a současně zastaví správní řízení. Společnosti ACC a ACO do 60 dnů od právní moci rozhodnutí informují zákazníky využívající stávající službu Zákaznický export pracovních pozic o předpokládaném termínu implementace (spuštění) API pro import odpovědí.[48] V případě zájmu daného zákazníka toto API (po spuštění služby) zákazníkovi po akceptaci smluvních podmínek aktivují. Nejpozději do 10 pracovních dnů po spuštění API pro import odpovědí společnosti ACC a ACO zveřejní informaci o možnosti využít toto API vč. podmínek jeho využití na svých internetových stránkách.
  3. Společnosti ACC a ACO implementují API pro export došlých reakcí a umožní třetím stranám napojení na něj nejpozději 3 měsíce od právní moci rozhodnutí, kterým Úřad podle § 11 odst. 3 zákona uloží společnostem ACC a ACO splnění závazků a současně zastaví správní řízení. Společnosti ACC a ACO do 30 dnů od právní moci rozhodnutí informují zákazníky využívající stávající službu Automatický export došlých reakcí o předpokládaném termínu implementace (spuštění) API pro export došlých reakcí. V případě zájmu daného zákazníka toto API (po spuštění služby) zákazníkovi po akceptaci smluvních podmínek aktivují. Takovým zákazníkům nevznikne nárok na vrácení již zaplacené částky za službu Automatický export došlých reakcí. Nejpozději do 10 pracovních dnů po spuštění API pro export došlých reakcí společnosti ACC a ACO zveřejní informaci o možnosti využít toto API vč. podmínek jeho využití na svých internetových stránkách.

Reporting Úřadu

  1. Nejpozději k 31. lednu každého roku platnosti závazků poskytnou společnosti ACC a ACO Úřadu následující měsíční data za předcházející kalendářní rok:
  • počet umístěných inzerátů pomocí API pro umístění pozic a celkový počet umístěných inzerátů na pracovních portálech ACC;
  • počet importovaných odpovědí pomocí API pro import odpovědí a celkový počet odpovědí zpracovávaných v aplikaci Teamio PRO;
  • počet exportovaných došlých reakcí pomocí API pro export došlých reakcí a celkový počet reakcí na pracovních portálech ACC; a
  • počet jednotlivých aktivovaných API.

Doba platnosti závazků

  1. Tyto závazky budou platné do 31. 1. 2031.

Možnosti přezkumu

  1. Jestliže dojde k podstatné změně v některé ze skutečností, na které se vztahuje rozhodnutí Úřadu o uložení závazků podle § 11 odst. 3 zákona, mohou společnosti ACC a ACO požádat Úřad, aby znovu zahájil řízení o závazcích postupem podle § 11 odst. 5 písm. a) zákona.

V.2 Posouzení navržených závazků

V.2.1 Formální podmínky návrhu závazků

47.  Závazky byly navrženy společně účastníky řízení ACC a ACO písemně, před zasláním sdělení výhrad ze strany Úřadu, tj. ve lhůtě ve smyslu § 11 odst. 4 zákona.

48.  Úřad proto konstatuje, že byly splněny formální podmínky návrhu závazků.

V.2.2 Podmínka odstranění obav z možného narušení hospodářské soutěže

49.  Úřad se dále zabýval posouzením, zda splnění závazků navržených účastníky řízení ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže povede k odstranění obav Úřadu z možného narušení hospodářské soutěže.

50.  Úřad v rámci správního řízení identifikoval možné narušení účinné hospodářské soutěže jednak skrze tvorbu bariér technického rázu a jednak prostřednictvím stanovení některých cen za služby ACC související s propojením systémů ACC s konkurenčními systémy, které odrazovaly zákazníky od využívání služeb konkurentů společnosti ACC.

51.  Z pohledu odstranění technických bariér považuje Úřad za podstatné umožnit plně automatizované propojení mezi ATS/HR systémy třetích stran a pracovními portály ACC tak, aby nebyla snižována konkurenceschopnost těchto systémů vůči aplikaci Teamio. Úřad má za to, že zavedení obousměrného API, které bude jednak umožňovat automatizované umísťování inzerce na pracovní portály ACC skrze ATS/HR systémy třetích stran a jednak automatizovaný příjem reakcí uchazečů na tuto inzerci volných pracovních míst do těchto systémů,[49] dostatečně otevře systém pro konkurenční působení soutěžitelů nabízejících ATS/HR systémy pro účely správy výběrových řízení na volná pracovní místa využívající k inzerci pracovní portály ACC. Odstranění dosavadní uzavřenosti systému spočívající v nemožnosti automatizovaně umístit inzerát na pracovní portály ACC skrze ATS/HR systém třetí strany, aniž by byl nutný manuální zásah zákazníka, by mělo prostřednictvím zamezení vázání poskytování služeb pracovních portálů ACC na užití aplikace Teamio vést k rozvoji hospodářské soutěže v oblasti poskytování ATS, a to jak z pohledu kvality služeb a inovací, tak i v oblasti cenové soutěže.

52.  Úřad má za to, že podmínky, za nichž bude dle návrhu závazků možné API pro umístění pozic a API pro export došlých reakcí využívat, jsou z hlediska funkčnosti propojení, bezpečnosti a ochrany systému přiměřené a nevytvářejí nedůvodné překážky pro propojení konkurenčních systémů s pracovními portály ACC.

53.  Zprovoznění třetího API pro import odpovědí povede k odstranění druhé technické bariéry bránící automatizovanému propojení ATS poskytovaného společností ACC (Teamio PRO) s pracovními portály provozovanými konkurenty ACC. Poskytování plně automatizovaného propojení ATS s pracovními portály je přitom základní funkcionalitou těchto systémů, které se vyskytují na trhu. Tím, že soutěžitel Alma Career neumožňuje automatické přiřazení reakcí uchazečů o pracovní pozice zveřejněné na pracovních portálech třetích stran ze schránky inbox v Teamio PRO ke konkrétní pracovní pozici, může negativně ovlivňovat poptávku po inzerci na pracovních portálech třetích stran a upevňovat tak pozici svých pracovních portálů na trhu. Z pohledu poskytovatele ATS/HR systému naopak nedává smysl plně automatizované napojení svého systému na pracovní portály nenabízet, neboť by tím snižoval vlastní konkurenceschopnost vůči ostatním soutěžitelům na trhu. Soutěžitel Alma Career však může těžit ze svého silného postavení na trhu poskytování služeb inzerce na online pracovních portálech v České republice a úzkého propojení svých pracovních portálů s aplikací Teamio (viz body 36 a 37 rozhodnutí).

54.  Zprovoznění API pro import odpovědí by dle Úřadu mělo vést k odstranění výše uvedené bariéry a tím k odstranění obavy z možného narušení hospodářské soutěže na trhu poskytování služeb inzerce na online pracovních portálech v České republice, neboť poskytnutí plně automatizovaného obousměrného propojení ATS Teamio PRO s pracovními portály konkurentů ACC by mělo motivovat inzerenty volných pracovních míst více využívat služeb těchto pracovních portálů než doposud.

55.  Účastníci řízení se ve svém konečném návrhu závazků rovněž zavázali odstranit překážky efektivní hospodářské soutěže na trzích poskytování služeb inzerce na online pracovních portálech i ATS/HR systémů spočívající v účtování takových cen za některé služby propojení konkurenčních systémů se systémem ACC, které odrazovaly zákazníky jak od využívání pracovních portálů, tak ATS/HR systémů jiných soutěžitelů než soutěžitele Alma Career. Náklady spojené s vývojem a provozem všech tří API, jež jsou předmětem závazků, budou rozpuštěny do nákladů jednotlivých služeb ACC (pracovní portály či Teamio PRO), jejichž propojení na konkurenční služby bude příslušné API zajišťovat. Společnost ACC tedy nebude účtovat za služby propojení s konkurenčními systémy samostatné poplatky (propojení s konkurenčními systémy tvoří integrální součást služeb online pracovních portálů a ATS, nikoli samostatné služby), a proto inzerenti pracovních pozic již nebudou odrazováni od využití služeb pracovních portálů či ATS/HR systémů třetích stran povinností platit poplatky za propojení, které vnímali jako vícenáklad navyšující celkovou cenu inzerce na pracovních portálech třetích stran či celkovou cenu služeb ATS/HR systémů jiných soutěžitelů než soutěžitele Alma Career.

56.  Úřad posoudil jako přiměřené jednotlivé lhůty pro implementaci závazků, které dle něj odpovídají složitosti vývoje a plnému bezporuchovému zprovoznění jednotlivých API, zajištění ochrany a bezpečnosti propojení systému soutěžitele Alma Career na externí systémy, a to i s ohledem na zachování funkčnosti a efektivnosti celého systému skupiny Alma Media. Lhůty k implementaci jednotlivých API jsou přitom stanoveny v odlišné délce, která odráží složitost příslušných technických řešení. Jednotlivá API tedy budou zprovozňována postupně. Účastníci řízení se taktéž zavázali v objektivně přiměřených lhůtách informovat své stávající i potenciální zákazníky o možnosti a podmínkách využití těchto API.

57.  Účastníky řízení navržená doba trvání závazků je dle Úřadu dostatečná s ohledem na rychlý technologický vývoj v oblastech online pracovních portálů a ATS, který může mít vliv i na funkčnost přijatých opatření v rámci hospodářské soutěže na příslušných trzích.

58.  Navržený rozsah a frekvence zasílání dat (reporting) Úřadu ze strany účastníků řízení umožní průběžně vyhodnocovat efektivitu plnění uložených závazků z pohledu účinků na intenzitu hospodářské soutěže na dotčených trzích.

59.  Na základě celkového posouzení případu Úřad dospěl k závěru, že závazky navržené účastníky řízení ACC a ACO ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže jsou dostatečné pro odstranění obav z jejího možného narušení, resp. způsobilé odstranit během relativně krátkého časového období potenciálně závadný stav popsaný Úřadem v oznámení o zahájení správního řízení (viz bod 1 rozhodnutí).

V.2.3 Podmínka zdržení se jednání, které je předmětem výhrad Úřadu

60.  Společnost ACC na ústním jednání dne 9. 6. 2025 uvedla,[50] že jakmile Úřad odsouhlasí návrh závazků, začne na realizaci jednotlivých API řešení pracovat ještě před vydáním rozhodnutí Úřadu o přijetí závazků. Vzhledem k tomu, že vývoj a implementace technického řešení předpokládá objektivně určitou časovou prodlevu od podání návrhu závazků, Úřad považuje podmínku zdržení se jednání, které bylo předmětem oznámení o zahájení správního řízení, stanovenou v § 11 odst. 4 zákona rovněž za splněnou.

VI.   Závěr

61.  Na základě výše uvedených skutečností dospěl Úřad k závěru, že jsou kumulativně splněny všechny podmínky nezbytné pro přijetí závazků stanovené v § 11 odst. 3 a 4 zákona. Z tohoto důvodu Úřad přijal společnostmi ACC a ACO společně navržené závazky, uložil jim povinnosti k zajištění splnění těchto závazků a současně správní řízení sp. zn. ÚOHS-S0273/2024/DP zastavil.

 

 

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí mohou účastníci řízení dle § 152 odst. 1 a 5 ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

 

Mgr. Ing. Kamil Nejezchleb, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

Obdrží

HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář

Na Florenci 2116/15

110 00 Praha 1 – Nové Město

 

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy očekávají nejmenší možné frekvence plánovaných úprav s negativním vlivem na kompatibilitu, a to maximálně jedenkrát za čtvrtletí. Opravy chyb a další úpravy zpravidla bez negativního vlivu na kompatibilitu budou probíhat průběžně operativně.

[2] Nastavený limit představuje garantovaný minimální parametr, který může být u zákazníků navýšen.

[3] Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy očekávají nejmenší možné frekvence plánovaných úprav s negativním vlivem na kompatibilitu, a to maximálně jedenkrát za čtvrtletí. Opravy chyb a další úpravy zpravidla bez negativního vlivu na kompatibilitu budou probíhat průběžně operativně.

[4] Nastavený limit představuje garantovaný minimální parametr, který může být u zákazníků navýšen.

[5] Společnosti Alma Career Czechia s.r.o. a Alma Career Oy očekávají nejmenší možné frekvence plánovaných úprav s negativním vlivem na kompatibilitu, a to maximálně jedenkrát za čtvrtletí. Oprava chyb a další úpravy zpravidla bez negativního vlivu na kompatibilitu budou probíhat průběžně operativně.

[6] Nastavený limit představuje garantovaný minimální parametr, který může být u zákazníků navýšen.

[7] Viz dokumenty č. 1 a 133 spisu.

[8] Úřad se mj. obrátil v rámci provedeného předběžného šetření podnětu na stěžovatele, desítky soutěžitelů působících na trzích v šetřených oblastech a některé jejich zákazníky a ve dnech 9. 10. 2023 a 10. 10. 2023 provedl šetření na místě v obchodních prostorách společnosti Alma Career Czechia s.r.o.

[9] Ve smyslu historických i aktuálních verzí aplikace označované společností ACC jako Teamio.

[10] Viz dokument č. 139 spisu.

[11] Viz dokument č. 177 spisu.

[12] Viz dokument č. 182 spisu.

[13] Viz dokument č. 183 spisu.

[14] Viz dokument č. 223 spisu.

[15] Viz dokument č. 225 spisu.

[16] Viz dokument č. 256 spisu.

[17] Viz dokument č. 257 spisu.

[18] Viz dokument č. 258 spisu.

[19] Viz dokument č. 259 spisu.

[20] Zapsaná dne 21. 3. 2001 do obchodního rejstříku, původně pod obchodní firmou LMC s.r.o.

[21] Viz dokument č. 7 spisu.

[22] Viz přílohy č. 13-23 dokumentu č. 7 spisu.

[23] Předchůdcem aplikace Teamio byl systém LMC G2, k přechodu na aplikaci Teamio došlo v roce 2010 a v roce 2012 byl spuštěn nový produkt Teamio PRO.

[24] Pozn. Úřadu: HR systém, jinak také systém řízení lidských zdrojů, je informační systém pro správu a automatizaci procesů souvisejících s lidskými zdroji ve firmě (zahrnuje např. personální a mzdovou agendu).

[25] Výše poplatku v letech 2011–2022 činila 9 000 Kč. Od 1. 1. 2023 došlo k navýšení na 15 000 Kč. Viz dokument č. 148 spisu.

[26] Výše ceny služby se od roku 2012 do současnosti nezměnila. Viz dokument č. 148 spisu.

[27] Cena služby v letech 2012–2023 činila 29 000 Kč. Od 1. 1. 2024 byla navýšena na 39 000 Kč. Viz dokument č. 148 spisu.

[28] Viz např. příloha dokumentu č. 34, 39, 52, 55, 75, dokument č. 57, 65, 118 spisu.

[29] Viz příloha dokumentu č. 59, dokument č. 60, 111, 115 spisu.

[30] Srov. § 2 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, a např. rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 8 Afs 17/2007 ze dne 23. 10. 2008, str. 9.

[31] Tj. ve znění zákona č. 78/2025 Sb.

[32] Srov. např. rozsudek Soudního dvora ze dne 8. 5. 2013 ve věci C-508/11 P, Eni, bod 47; rozsudek Soudu prvního stupně ze dne 25. 10. 1983 ve věci 107/82, AEG-Telefunken, body 49 a 50.

[33] Legislativní zkratka zboží je konkretizována v § 1 odst. 1 zákona a rozumí se jí výrobky a služby.

[34] Úřad neuvažoval jako zastupitelný offline kanál nabízení volných pracovních míst (tisk, telefonní kontakt apod.) s ohledem na značně odlišné charakteristiky těchto služeb a nepřekrývající se cílové skupiny uchazečů o pracovní pozice.

[35] Úřad si k tomu vyžádal od soutěžitelů na trhu poskytování služeb inzerce na online pracovních portálech v jednotlivých letech zejména vývoj jejich tržeb za uveřejnění inzerce na jejich pracovních portálech, počty uveřejněných inzerátů, návštěvnost online pracovních portálů apod.

[36] Dominantní postavení na trhu má podle § 10 odst. 1 zákona soutěžitel nebo společně více soutěžitelů (společná dominance), kterým jejich tržní síla umožňuje chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích. Podle odstavce 2 téhož ustanovení zákona se posuzuje tržní síla dle hodnotového vyjádření zjištěného objemu dodávek nebo nákupu na trhu daného zboží (tržní podíl) dosaženého soutěžitelem nebo soutěžiteli se společnou dominancí v období, které je zkoumáno podle tohoto zákona a podle dalších ukazatelů, zejména podle hospodářské a finanční síly soutěžitelů, právních nebo jiných překážek vstupu na trh pro další soutěžitele, stupně vertikální integrace soutěžitelů, struktury trhu a velikosti tržních podílů nejbližších konkurentů. Nebude-li pomocí těchto ukazatelů prokázán opak, má se dle § 10 odst. 3 zákona za to, že dominantní postavení nezaujímá soutěžitel, který v relevantním období dosáhl na trhu menší než 40% podíl.

[37] Viz dokument č. 7 spisu.

[38] Nyní čl. 101 a 102 SFEU.

[39] Srov. § 21h odst. 1 ZOHS.

[40] Srov. Commission Notice – Guidelines on the effect on trade concept contained in Articles 81 and 82 of the Treaty (2004/C 101/07).

[41] Srov. odst. 96 Pokynů o dopadu na obchod.

[42] Srov. § 11 odst. 4 zákona.

[43] Srov. § 11 odst. 5 zákona.

[44] Účastníci řízení potvrdili, že navržená opatření se budou vztahovat i na kariérní stránky – viz dokument č. 225 spisu.

[45] Nastavený limit představuje garantovaný minimální parametr, který může být ze strany společností ACC a ACO u zákazníků zvýšen.

[46] Nastavený limit představuje garantovaný minimální parametr, který může být ze strany soutěžitele Alma Career u zákazníků zvýšen.

[47] Nastavený limit představuje garantovaný minimální parametr, který může být ze strany soutěžitele Alma Career u zákazníků zvýšen.

[48] Služba Zákaznický export pracovních pozic umožňuje zákazníkům s ATS Teamio PRO automatizovaně publikovat pracovní pozice na pracovních portálech provozovaných třetími stranami. Společnosti ACC a ACO informují tyto zákazníky, protože právě pro ně může být API pro import odpovědí relevantní.

[49] Možnost automatizovaného příjmu reakcí uchazečů z portálů ACC do ATS/HR systému třetí strany zůstane zachována, neboť tuto službu společnost ACC v současné době nabízí.

[50] Protokol z jednání viz dokument č. 256 spisu.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en