Informace k financování výstavby infrastruktur z veřejných prostředků

2. 10. 2012
Evropská komise („Komise“) připomíná členským státům nezbytnost aplikace a dodržování pravidel pro veřejnou podporu v případech projektů spolufinancovaných ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. V této souvislosti Komise zdůraznila zejména oblast infrastrukturních projektů, které mají být využity pro ekonomické činnosti[1] a u nichž v souvislosti s dosavadní rozhodovací praxí příslušných orgánů Evropské unie nyní dochází ke zpřesnění postupů pro identifikaci veřejné podpory při jejich financování a pro řádnou aplikaci pravidel pro veřejnou podporu.

V kontextu uvedeného Komise vypracovala analytickou příručku, která by měla napomoci rozeznat, ve kterých případech nebude veřejné financování infrastrukturních projektů zakládat veřejnou podporu, a ve kterých případech je nezbytné aplikovat příslušné předpisy platné v oblasti veřejné podpory. Používání příručky není povinné, nicméně postup v souladu s příručkou umožní předejít případným rizikům poskytnutí protiprávní veřejné podpory. Postup dle příručky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže doporučuje používat nejen u projektů spolufinancovaných z fondů Evropské unie, ale obecně jako metodické vodítko při jakémkoli financování infrastruktury z (národních) veřejných prostředků.

Příručka obsahuje obecnou část k financování infrastruktury a dále informace vztahující se k financování infrastrukturních projektů ve vybraných sektorech.

Konstrukce letištní infrastruktury

Veřejná podpora při financování výstavby/rekonstrukce letištní infrastruktury z veřejných zdrojů nevzniká v následujících případech:

  • pokud nově budovaná infrastruktura slouží k výkonu veřejné správy (např. pro účely celní správy či kontroly letového provozu),
  • investice je realizována v souladu s principem soukromého investora nebo,
  • investice je realizována v souvislosti s výkonem závazku veřejné služby (za splnění podmínek obsažených v rozsudku Soudního dvora Evropské unie ve věci Altmark).

V jiných případech je nezbytné v zásadě provést notifikaci Evropské komisi, která případ posoudí podle příslušného právního předpisu (nejčastěji se bude jednat o Letištní pokyny z roku 2005 nebo pravidla regulující poskytování vyrovnávací platby za výkon služby obecného hospodářského zájmu).

Infrastruktura v oblasti vodohospodářských služeb

Platí, že financování infrastruktury, která slouží k výkonu vodohospodářských služeb (dodávka pitné vody/zpracování odpadní vody) za poplatek, může představovat veřejnou podporu. Pravidla veřejné podpory se nepoužijí v případech, kdy bude investice realizována:

  • v souladu s principem soukromého investora,
  • jako součást závazku veřejné služby,
  • na trhu, který není otevřen soutěži (nebo byla provozovateli udělena výlučná práva) či
  • v oblastech, které nelze označit za ekonomické (například při budování protipovodňových opatření nebo zařízení na odsolování).

V ostatních případech pravděpodobně budou investice do vodohospodářské infrastruktury zakládat veřejnou podporu. Notifikace veřejné podpory není nutná v případě využití blokové výjimky[2] nebo Rozhodnutí Komise v oblasti SGEI.

Širokopásmová infrastruktura

Výstavba širokopásmové infrastruktury, nebo její části, která je financována z veřejných zdrojů a je využívána k ekonomickým aktivitám ze strany státu nebo třetích stran, zakládá ekonomickou aktivitu. Podpora by měla být udělena na základě výběrového řízení.

Veřejná podpora je vyloučena v následujících případech:

  • výstavba širokopásmové sítě pro neekonomické účely,
  • investování je v souladu s principem soukromého investora,
  • státní podpora na zavedení širokopásmového připojení jakožto služby obecného hospodářského zájmu podle rozhodnutí Altmark.

Situace, kdy není potřeba oznamovat opatření Evropské komisi, ale mohou být vyžadovány další požadavky:

  • řešení pomocí obecného nařízení o blokových výjimkách,
  • výjimka z oznámení na základě Rozhodnutí Komise ze dne 20. prosince 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu,
  • pokud podpora může být udělena podle existujícího režimu podpory.

Potřeba oznámení opatření:

  • nelze-li použít některou z výše uvedených situací,
  • podpora pro širokopásmové sítě může být shledána jako slučitelná podle Pokynů EU k použití pravidel státní podpory ve vztahu k rychlému zavádění širokopásmových sítí,
  • podpora na počáteční investice může být poskytnuta podle Pokynů k regionální podpoře na období 2007 – 2013,
  • oznámení podle Rámce Evropské unie pro státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby.

Infrastruktura v oblasti kultury

Pod číslem 4 je k dispozici analytická příručka týkající se podpory na výstavbu infrastruktury využívané na kulturní účely (např. víceúčelové arény, muzea, filmová studia a kina) a na renovaci historických památek. Úřad považuje za zásadní zejména bližší objasnění „lokálnosti“ projektů, na jejímž základě může být dle příručky zcela vyloučena přítomnost veřejné podpory.

V případě víceúčelových arén menší velikosti se tak nemusí jednat o veřejnou podporu, pokud je zařízení neobsazené profesionálním sportovním klubem a spádovost zařízení nesahá za hranice daného členského státu. Pokud ovšem má být aréna využívána pro pořádání mezinárodních akcí, spádovost v tomto případě není významná a je třeba předpokládat přítomnost veřejné podpory. Pokud jde o muzea a historické památky, pak ovlivnění obchodu, resp. veřejnou podporu lze vyloučit, pokud má zařízení za cíl oslovovat pouze místní obyvatele a nejsou přitahováni zahraniční návštěvníci s tím, že podpůrným argumentem je rovněž omezený rozsah a rozpočet projektu.

Naopak veřejnou podporu je nutné předpokládat u muzeí a památek větší velikosti, které mají mezinárodní renomé. Posouzení přítomnosti veřejné podpory opět závisí zejména na stávající či potenciální schopnosti přilákat zahraniční návštěvníky. Konečně, Evropská komise vylučuje veřejnou podporu v případě podpory menších kin ve venkovských oblastech či kin se zvláštním programovým zaměřením (artkina) v městských oblastech, popř. zpravidla s ohledem na nízkou náročnost projektů doporučuje uplatnit režim de minimis podpory, příp. blokovou výjimku vztahující se k investiční podpoře pro malé a střední podniky.

Infrastruktura v oblasti výzkumu, vývoje a inovací

Specifičnost výzkumné infrastruktury spočívá ve způsobu jejího využití, kdy tato infrastruktura je v praxi často využívána pro neekonomické činnosti, za které je možno považovat výuku a nezávislý výzkum, ale z důvodu efektivnějšího využívání zdrojů výzkumné organizace bývá využívána i pro ekonomické činnosti. Přítomnost veřejné podpory při financování výstavby/pořízení výzkumné infrastruktury je možno vyloučit zejména v případech, kdy je výzkumná infrastruktura vlastněna/provozována výzkumnou organizací (ve smyslu čl. 2.2 písm. d) Rámce Společenství pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací, dále jen „Rámec“) a tato infrastruktura je využívána výhradně pro neekonomické činnosti výzkumné organizace (ve smyslu čl. 3.1.1 Rámce).  Takovými případy může být výstavba univerzitní budovy, přednáškových sálů, knihoven, laboratoří a zařízení, přičemž tyto jsou využívány výlučně pro výuku a pro provádění nezávislého výzkumu, případně výzkumu ve spolupráci či šíření výsledků výzkumu (ve smyslu čl. 3.1.1 Rámce). Veřejná podpora nebude obsažena rovněž ve financování databází určených pro šíření výsledků výzkumu, přičemž přístup do databáze pro všechny uživatele je založen na otevřeném a nediskriminačním principu. Veřejná podpora by dále neměla být přítomna v případě, kdy z veřejných prostředků podpořená infrastruktura je příležitostně pronajímána nebo je částečně výzkumnou organizací využívána pro smluvní výzkum. Uvedené platí za předpokladu splnění všech stanovených kritérií, jako např. pouze doplňková povaha ekonomických činností, přičemž využití kapacity výzkumné infrastruktury pro ekonomické činnosti nepředstavuje podstatnou část její celkové kapacity, umožnění otevřeného a nediskriminačního přístupu k infrastruktuře, účtování tržních cen za využití infrastruktury/smluvní výzkum, vedení odděleného účetnictví či reinvestice zisku do neekonomických činností a další. Všechny další případy financování výzkumné infrastruktury, které nesplňují výše uvedené, musí být předloženy Evropské komisi, a to buď na základě řádné notifikace nebo prostřednictvím obecné blokové výjimky, případně je možno využít institutu služeb obecného hospodářského zájmu či uplatnit režim de minimis.

"file icon Analytical gridsB"

Tento text je zpracován na základě analytické příručky a v případě jakéhokoliv rozporu s příručkou má přednost příručka.

 


[1] V souladu s rozhodovací praxí příslušných orgánů EU se ekonomickou činností rozumí nabízení služeb a/nebo výrobků na určitém trhu.

[2] Nařízení Komise č. 800/2008, kterým se v souladu s články 87 a 88 Smlouvy o ES prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem, Úřední věstník L 214 ze dne 9. 8. 2008, str. 3

 

12/088/VP019

13. března 2025 / Veřejná konzultace k přípravě pokynů k nařízení o zahraničních subvencích Evropská komise zahájila cílenou konzultaci (targeted consulatation), ve které oslovila konkrétní orgány v členských státech s podrobnějšími dotazy

12. března 2025 / Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro...

7. března 2025 / Evropská komise schválila Česku program na podporu ukládání energie ve výši 7 mld. korun Evropská komise schválila český program v hodnotě 279 milionů eur (7 miliard Kč) na podporu investic do zařízení pro ukládání elektřiny s cílem podpořit přechod k ekonomice s nulovými emisemi

7. března 2025 / Newsletter ÚOHS tentokrát přináší mimo jiné rozhovor s novým hlavním ekonomem Vydali jsme druhé číslo publikace shrnující činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za poslední kalendářní měsíc

4. března 2025 / Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2024 Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v...

28. února 2025 / Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6 miliardy korun, jehož cílem je podpořit výrobu tepla z biomasy v existujících zařízeních...

17. února 2025 / Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci ke změnám prováděcího nařízení o veřejné podpoře a kodexu osvědčených postupů v oblasti veřejné podpory Evropská komise předkládá návrhy úpravy nařízení Komise (ES) č. 794/2004 ze dne 21. dubna 2004, kterým se provádí nařízení Rady (EU) 2015/1589, kterým se stanoví prováděcí pravidla...

12. února 2025 / Plán odpadového hospodářství ČR 2025-­2035 nemá dořešeny otázky veřejné podpory Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci mezirezortního připomínkového řízení upozornil, že v dokumentu „Plán odpadového hospodářství České republiky na období 2025-2035“...

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
Přístup k dopravní infrastruktuře
Významná tržní síla
Přístup k dopravní infrastruktuře
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz