Evropská komise přijala nová pravidla pro regionální podporu
Notifikace Evropské komisi, a tedy postup podle Pokynů, musí být realizována v případě, že dané opatření (ať již režim podpory či jednotlivou podporu) nelze z hlediska pravidel pro veřejnou podporu ošetřit režimem de minimis[1], obecným nařízením o blokových výjimkách[2] či některým z předpisů upravujících poskytování služeb v obecném hospodářském zájmu. Povinnost notifikace je dána dále v případě, že individuální podpora, poskytnutá v rámci režimu (programu) podpory dle obecného nařízení o blokových výjimkách, překročí oznamovací limit, jakož i v případech projektů příjemců, kteří během dvou let před podáním žádosti o podporu ukončily v EHP stejnou nebo podobnou výrobní činnosti nebo během dvou let po dokončení investice hodlají takovou činnost ukončit. Pokyny se dále použijí na opatření investiční podpory pro velké podniky na rozšíření výroby stávající provozovny o nové výrobky.
Z působnosti pravidel jsou i nadále vyloučeny některé sektory jako např. odvětví oceli či syntetických vláken. Ta odvětví, na která se vztahuje speciální úprava, mohou být rovněž částečně nebo zcela z působnosti Pokynů vyloučena. Jedná se o odvětví rybolovu a aquakultury, oblast zemědělství či dopravy. Pokyny se rovněž nevztahují na podporu letišť a odvětví energetiky. Předpokládá se, že podpora v odvětví energetiky bude upravena v současné době revidovaných Pokynech pro životní prostředí.
S ohledem na připomínky řady členských zemí k původnímu návrhu Komise, aby velké podniky nemohly nadále obdržet regionální podporu v regionech dle čl. 107 odst. 3 písm. c) Smlouvy o fungování Evropské unie („SFEU“), umožňuje finální verze Pokynů poskytnout podporu velkým podnikům v uvedených regionech, i když s určitými omezeními. Nadále tedy bude možno poskytnout regionální podporu velkým podnikům v regionech dle čl. 107 (3) (c) SFEU pouze na počáteční investici ve prospěch nové činnosti v dotyčné oblasti nebo na rozšíření činnosti stávající provozovny o nové výrobky nebo o nové inovační postupy.
Určité zpřísnění podmínek pro poskytování regionální podpora na základě Pokynů představuje nastavení kritérií, jejichž kumulativní naplnění bude Komise ověřovat při posuzování slučitelnosti daného opatření s vnitřním trhem. Mezi tato kritéria patří např. příspěvek podpory k dosažení jasně vymezeného cíle společného zájmu, potřeba státní intervence, vhodnost opatření podpory či motivační účinek podpory.
Do konečné verze Pokynů se kromě podpory velkých podniků v „c“ regionech podařilo prosadit dosavadní způsob prokazování motivačního účinku, tedy práce na projektu mohou být zahájeny po podání žádosti o podporu. Nicméně Komise poněkud zpřísnila toto kritérium, když požaduje další doložení motivačního účinku na základě jednoho ze dvou scénářů, a sice scénář 1 – rozhodnutí o investici (tzn.podpora je pobídkou pro realizaci investice) a scénář 2 – rozhodnutí o umístění (podpora je pobídkou pro umístění investice v dané oblasti). Novinkou je formulář žádosti o podporu, který je uveden v Příloze č. V Pokynů. Ve formuláři musí všechny kategorie podniků mj. uvést, co by se stalo v případě, že by podporu neobdržely a dále který ze scénářů se v daném případě použije. Velké podniky navíc musí předložit písemné doklady, z nichž vychází hypotetické srovnání situace s podporou a bez podpory, jak je požadováno ve formuláři. Poskytovatel musí provést kontrolu a potvrdit, že regionální podpora má motivační účinek.
Pro doložení přítomnosti motivačního účinku v případě jednotlivé podpory platí shodné podmínky jako v případě režimů podpory, popsaných výše. Pro doložení motivačního účinku jednotlivé podpory podle scénáře 1 mohou být předloženy dokumenty příjemce, které prokazují, že by daná investice nebyla bez podpory dostatečně zisková. Pro doložení motivačního účinku dle scénáře 2 by mohly být předloženy dokumenty, které prokazují provedené srovnání nákladů a přínosů umístění investice v dané oblasti s umístěním v jiné oblasti.
Za dokumenty, které mají prokázat přítomnost motivačního účinku v kontextu výše uvedeného, je možno považovat dokumenty správní rady, dokumenty z posouzení rizik, finanční zprávy, interní obchodní plány atp.
Způsobilé náklady tvoří hmotný a nehmotný majetek, související s počáteční investicí nebo mzdovými náklady. Co se týče vymezení hmotného majetku, jeho definice doznala určité změny, když oproti stávajícímu úplnému výčtu majetku obsahuje nová definice příkladmý výčet majetku, což může v praxi způsobit určité interpretační obtíže. Dále je nutno upozornit na nepřesný překlad z anglického jazyka do jazyka českého, a sice co se týká překladu slova „plant“, které bylo do češtiny přeloženo jako „prostor“, správně by tedy mělo být uvedeno „továrna“ popř. „dílna“. Hmotný majetek tak tvoří majetek, jako např. pozemky, budovy, továrny/dílny, strojní zařízení a vybavení.
Nadále zůstávají zachovány některé podmínky dle současných pravidel, a to uplatnění mechanismu pro stanovení snížené (upravené) míry podpory, kumulace podpory, 25% příspěvek příjemce na investici, povinnost zachovat investici, novost majetku v případě velkých podniků apod.
Maximální míry podpory v jednotlivých regionech byly novými Pokyny sníženy, s výjimkou nejzaostalejších regionů, o 5%. V důsledku snížení míry podpory a postupu jednotlivých regionů České republiky do kategorie regionů s vyšší mírou HDP na obyvatele, bude maximální míra regionální podpory ve všech regionech NUTS II, s výjimkou regionu Praha, činit pro velké podniky 25% způsobilých nákladů. Malé a střední podniky mohou obdržet příplatky, tak jako tomu je v dosavadních pravidlech.
Co se týče vymezení regionů v České republice, všechny regiony České republiky na úrovni NUTS II jsou způsobilé pro regionální podporu podle čl. 107 odst. 3 písm. a) Smlouvy o fungování EU. Jedinou výjimkou je region NUTS II Praha, který pro regionální podporu způsobilý není vůbec.
Na základě zveřejných Pokynů bude provedena notifikace nové mapy regionální podpory pro období 2014-2020. Nové míry podpory pro jednotlivé regiony by se měly začít uplatňovat u regionálních podpor, poskytnutých od 1.7.2014.
Při aplikaci Pokynů je možno doporučit pracovat jak s českou tak i anglickou verzí, a to s ohledem na určité nepřesnosti, které díky překladu obsahuje česká verze.
Zde naleznete stručný přehled podmínek 27 KB, včetně změn, pro aplikaci Pokynů. Stručný přehled slouží pouze pro informativní účely a získání základního přehledu o nových Pokynech. V žádném případě nenahrazuje platné znění Pokynů.
Plné znění Pokynů v českém a anglickém jazyce.
[1] Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. prosince 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis, Úřední věstník L 379 ze dne 28.12.2006, str. 0005 - 0010
[2] Nařízení Komise (ES) č. 800/2008 ze dne 6. srpna 2008, kterým se v souladu s články 87 a 88 Smlouvy o ES prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem (obecné nařízení o blokových výjimkách), Úřední věstník L 214 ze dne 09/08/2008, str. 0003 - 0047
Odbor mezinárodní a vnějších vztahů ÚOHS
13/057VP011
13. března 2025 / Veřejná konzultace k přípravě pokynů k nařízení o zahraničních subvencích Evropská komise zahájila cílenou konzultaci (targeted consulatation), ve které oslovila konkrétní orgány v členských státech s podrobnějšími dotazy
12. března 2025 / Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro...
7. března 2025 / Evropská komise schválila Česku program na podporu ukládání energie ve výši 7 mld. korun Evropská komise schválila český program v hodnotě 279 milionů eur (7 miliard Kč) na podporu investic do zařízení pro ukládání elektřiny s cílem podpořit přechod k ekonomice s nulovými emisemi
7. března 2025 / Newsletter ÚOHS tentokrát přináší mimo jiné rozhovor s novým hlavním ekonomem Vydali jsme druhé číslo publikace shrnující činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za poslední kalendářní měsíc
4. března 2025 / Informační povinnost o výši vyplacené veřejné podpory za rok 2024 Poskytovatel veřejné podpory je dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v...
28. února 2025 / Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6 miliardy korun, jehož cílem je podpořit výrobu tepla z biomasy v existujících zařízeních...
17. února 2025 / Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci ke změnám prováděcího nařízení o veřejné podpoře a kodexu osvědčených postupů v oblasti veřejné podpory Evropská komise předkládá návrhy úpravy nařízení Komise (ES) č. 794/2004 ze dne 21. dubna 2004, kterým se provádí nařízení Rady (EU) 2015/1589, kterým se stanoví prováděcí pravidla...
12. února 2025 / Plán odpadového hospodářství ČR 2025-2035 nemá dořešeny otázky veřejné podpory Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rámci mezirezortního připomínkového řízení upozornil, že v dokumentu „Plán odpadového hospodářství České republiky na období 2025-2035“...