číslo jednací: 13368/2025/400
spisová značka: S0213/2025/PR
Instance | I. |
---|---|
Věc | Nesplnění oznamovací povinnosti |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | ostatní (dle zákona o dráhách) |
Výrok | § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb. § 51 odst. 10 písm. d) zákona č. 266/1994 Sb. |
Rok | 2025 |
Datum nabytí právní moci | 23. 4. 2025 |
Dokumenty | ![]() |
Spisová značka: ÚOHS-S0213/2025/PR Číslo jednací: ÚOHS-13368/2025/400 |
|
Brno 10. 4. 2025 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, příslušný k projednání přestupků podle § 52a odst. 1 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 78 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0213/2025/PR ve věci možného porušení podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, vedeném s účastníkem řízení společností HROCHOSTROJ a.s., IČO 03012191, se sídlem K Vápence 2677, Zelené Předměstí, 530 02 Pardubice, vydává podle § 90 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 150 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, tento
PŘÍKAZ:
I.
Účastník řízení HROCHOSTROJ a.s., IČO 03012191, se sídlem K Vápence 2677, Zelené Předměstí, 530 02 Pardubice tím, že:
V období od 14. 9. 2024 do 18. 2. 2025 jako provozovatel veřejně nepřístupné vlečky HROCHOSTROJ, ev. č. úředního povolení ÚP/2024/5652, nesdělil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že jde o vlečku, jejíž užití je povinen umožnit způsobem podle § 22a odst. 3 zákona č. 266/194 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, čímž v rozporu s § 22a odst. 5 téhož zákona nesplnil svou oznamovací povinnost,
čímž se dopustil přestupku podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 8 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
II.
Podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, se účastníku řízení, HROCHOSTROJ a.s., za přestupek uvedený ve výroku I. tohoto příkazu ukládá pokuta ve výši 20 000 Kč (slovy: dvacet tisíc korun českých).
Uložená pokuta je splatná do 30 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto příkazu.
Odůvodnění:
I. Zahájení a průběh řízení
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též „Úřad“) dnem doručení tohoto příkazu zahájil pod sp. zn. ÚOHS-S0213/2025/PR s účastníkem řízení, společností HROCHOSTROJ a.s., IČO 03012191, se sídlem K Vápence 2677, Zelené Předměstí, 530 02 Pardubice (dále též „účastník řízení“), správní řízení z moci úřední ve věci spáchání přestupku stanoveného v § 51 odst. 6 písm. b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o dráhách“), spočívajícího v nesplnění oznamovací povinnost vůči Úřadu účastníkem řízení v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách (dále též „řízení o přestupku“).
2. Účastník řízení je provozovatelem vlečky podle § 3 odst. 1 písm. d) zákona o dráhách. Jedná se o vlečku HROCHOSTROJ, ev. č. 5652 (dále též „předmětná vlečka“).
3. V rámci výkonu úřední činnosti zaslal Úřad účastníkovi řízení žádost o sdělení informací o jím provozované vlečce č. j. ÚOHS-04912/2025/452 ze dne 18. 2. 2025, sp. zn. ÚOHS-V0246/2024/DD.
4. Odpověď na tuto žádost obdržel Úřad dne 19. 2. 2025. V odpovědi účastník řízení uvedl, že předmětná vlečka je vlečkou veřejně nepřístupnou, jejíž užití účastník řízení jakožto provozovatel umožní podle ustanovení § 22a odst. 3 zákona o dráhách. Splnění povinnosti podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách účastník řízení nedoložil.
5. Na základě vyhodnocení dostupných informací a podkladů vydal Úřad tento příkaz.
II. Předpisy upravující předmět řízení
6. Podmínky provozování vleček upravuje obzvláště § 22a zákona o dráhách. Jeho odstavce 1, 2 a 4 definují vlečky veřejně přístupné a veřejně nepřístupné. Odstavec 3 uvádí podmínky, za kterých je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit její užití dopravci. Odstavec 6 zakládá Úřadu povinnost vést seznamy takových vleček, které splňují podmínky odstavců 1 a 3.
7. Ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak stanovuje provozovateli vlečky veřejně přístupné (srov. § 22a odst. 2 zákona o dráhách) nebo veřejně nepřístupné s povinností umožnit dopravci užití (srov. § 22a odst. 1 a 3 zákona o dráhách) povinnost sdělit Úřadu, že se jím provozovaná vlečka stala veřejně přístupnou, že je povinen umožnit užití jím provozované vlečky způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, nebo zda došlo u jím provozované vlečky ke změně přístupnosti nebo povinnosti umožnit její užití podle uvedených ustanovení, a to do 10 pracovních dnů od dne, kdy k dané skutečnosti došlo.
8. Ve věci oznamování vleček došlo k významné změně zákonem č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále též „zákon č. 367/2019 Sb.“), který nabyl platnosti dne 31. 12.2019 a účinnosti dne 15. 1. 2020.
9. Právní úprava před touto novelizací (tj. do 14. 1. 2020) vyžadovala, aby provozovatel vlečky sdělil Úřadu (v předmětné době Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře) informaci o její nepřístupnosti vč. odůvodnění. Novela provedená zákonem č. 367/2019 Sb. změnila způsob oznamování vleček na způsob fakticky opačný; provozovatel vlečky nyní Úřadu oznamuje vlečky, které jsou veřejně přístupné (§ 22a odst. 2 zákona o dráhách), popř. veřejně nepřístupné s povinností umožnit dopravci užití (§ 22a odst. 1 a 3 zákona o dráhách).
10. Do 14. 1. 2020 tedy Úřad v souladu se zákonem žádné seznamy vleček (ať už veřejně přístupných nebo nepřístupných) fakticky nevedl, přičemž tato povinnost byla stanovena provozovatelům vleček ve smyslu § 22a odst. 3 zákona o dráhách, ve znění účinném do 31. 12. 2019. Z uvedeného důvodu nelze předpokládat zahrnutí jakékoli vlečky oznámené před nabytím účinnosti novely zákona o dráhách provedené zákonem č. 367/2019 Sb. do seznamu vedeného Úřadem v souladu s § 22a odst. 6 zákona o dráhách ve znění účinném od 15. 1. 2020, a je proto nutné oznámení provozovatelem vlečky podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách.
11. Byl-li provozovatel veřejně nepřístupné vlečky ke dni nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb. povinen umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, vztahovala se na něj povinnost tuto skutečnost Úřadu oznámit podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách a čl. II odst. 2 zákona č. 367/2019 Sb. do 1 měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tedy do 17. 2. 2020.
12. V aktuální úpravě platí, že provozovatel veřejně nepřístupné vlečky, který se stal jejím provozovatelem po nabytí účinnosti zákona č. 367/2019 Sb., a který je povinen umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách, má povinnost tuto skutečnost Úřadu oznámit podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách do 10 pracovních dnů od dne, kdy k dané skutečnosti došlo. S tím, že Úřad nahlášenou vlečku podle § 22a odst. 6 zákona o dráhách zahrne do příslušného seznamu.
13. Úřad pro úplnost uvádí, že do 31. 3. 2017 provozovatelům vleček oznamovací povinnost uložena nebyla. V období od 1. 4. 2017 do 31. 12. 2023 stanovil zákon o dráhách provozovatelům vleček oznamovací povinnosti vůči Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (viz bod 9 tohoto příkazu). Regulační role Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře přešla od 1. 1. 2024 na Úřad v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 464/2023 Sb., kterým se mění a ruší některé zákony v souvislosti se zrušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
III. Posouzení předmětné vlečky
14. Úřad vyhodnotil, že oznamovací povinnost u předmětné vlečky účastník řízení splnil dne 19. 2. 2025 výše uvedeným oznámením vlečky. Úřad následně posoudil, zda k tomuto oznámení došlo v zákonné lhůtě.
Vlečka – HROCHOSTROJ, ev. č. 5652
15. Provozovatelem předmětné vlečky se účastník řízení stal dne 1. 9. 2024 na základě úředního povolení ev. č. ÚP/2024/5652. Vlečka je vlečkou veřejně nepřístupnou s povinností umožnit její užití způsobem podle § 22a odst. 3 zákona o dráhách.
16. Do předmětné vlečky je zaústěna vlečka GJW Praha - závod Hradec Králové, ev. č. 5288.
17. Jak je uvedeno výše v oddílu Předpisy upravující předmět řízení, vztahuje se na tuto vlečku ustanovení § 22a odst. 5 zákona o dráhách. Tuto vlečku měl účastník řízení Úřadu oznámit nejpozději dne 13. 9. 2024. Takové sdělení Úřad před obdržením oznámení předmětné vlečky dne 19. 2. 2025 neeviduje.
Vyhodnocení souladu oznámení předmětné vlečky s legislativou
18. Úřad posoudil soulad oznámení předmětné vlečky s výše uvedenými právními předpisy. Předmětná vlečka nebyla oznámena ve lhůtě souladné s platnou a účinnou legislativou.
IV. Posouzení přestupku a stanovení výše správního trestu
Naplnění skutkové podstaty přestupku
19. Podle § 5 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o odpovědnosti za přestupky“), je přestupkem společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin.
20. Z úředního povolení vydaného k předmětné vlečce je zřejmé, že účastník řízení se stal provozovatelem předmětné vlečky dne 1. 9. 2024, tudíž oznamovací povinnost k této vlečce byl povinen splnit do 13. 9. 2024.
21. Jak Úřad uvedl výše, účastník řízení tedy postupoval protiprávně, když v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách neoznámil Úřadu předmětnou vlečku do 13. 9. 2024.
22. Zákonná lhůta stanovená pro oznámení předmětné vlečky ustanovením § 22a odst. 5 zákona o dráhách marně uplynula dne 13. 9. 2024.
23. Zákonem chráněným zájmem je umožnění a podpora hospodářské soutěže na železničním trhu. Aby k této soutěži mohlo dojít, musí mít dopravce informace o možnostech přístupu na vlečky. To vyplývá např. z důvodové zprávy k zákonu č. 367/2019, kde se k § 22a uvádí: „Za účelem zvýšení informovanosti dopravců se navrhuje, aby Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře v souladu s navrhovaným zněním odstavce 6 zveřejňoval seznam veřejně přístupných vleček a seznam veřejně nepřístupných vleček, jejichž užití jsou jejich provozovatelé povinni umožnit způsobem podle odstavce 3, jakož i seznam jejich provozovatelů.“
24. Společenskou škodlivost je třeba spatřovat v porušení zásady transparentnosti a nediskriminačního přístupu k železniční infrastruktuře a službám uvedeným pod bodem 34 preambule směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru a v potenciálním narušení hospodářské soutěže při provozování drážní dopravy.
25. Podle ust. § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách se právnická nebo podnikající fyzická osoba jako provozovatel dráhy nebo dopravce dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách nesplní oznamovací povinnost vůči Úřadu.
26. Podle § 12 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky platí, že jestliže ke spáchání přestupku zákon vyžaduje zvláštní vlastnost, způsobilost nebo postavení pachatele, může být pachatelem pouze ten, kdo požadovanou vlastnost, způsobilost nebo postavení má. Účastník řízení je právnickou osobou. Současně plní funkci provozovatele vlečky podle zákona o dráhách. S ohledem na výše uvedené je zřejmé, že účastník řízení splňuje požadavky § 51 odst. 6 zákona o dráhách na zvláštní postavení pachatele, tj. postavení právnické osoby a provozovatele vlečky.
27. Jak Úřad uzavřel výše v tomto příkazu, účastník řízení nesplnil v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách oznamovací povinnost uloženou mu tímto ustanovením. Nesplnění povinnosti podle § 22a odst. 5 zákona o dráhách pak je v § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách výslovně označeno jako přestupek.
28. Z výše uvedeného vyplývá, že účastník řízení páchal od 14. 9. 2024 přestupek podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách. Protiprávní stav účastník řízení udržoval do 18. 2. 2025 – dne 19. 2. 2025 došlo k oznámení předmětné vlečky Úřadu.
Trvající přestupek
29. Úřad vyhodnotil, že v případě jednání účastníka řízení jde o přestupek trvající podle § 8 zákona o odpovědnosti za přestupky. Takový přestupek spočívá ve vyvolání a následném udržování protiprávního stavu nebo udržování protiprávního stavu, který nebyl pachatelem vyvolán. Podstatným znakem trvajícího přestupku tedy je, že se nejedná o jednorázový přestupek, nýbrž je sankcionováno právě udržování protiprávního stavu pachatelem po určitý časový úsek. Trvající přestupek je ukončen až ukončením protiprávního stavu.
30. Úřad konstatuje, že účastník řízení vyvolal protiprávní stav nesplněním oznamovací povinnosti uložené mu výše uvedenými právními předpisy, přičemž účastník řízení tento protiprávní stav udržoval až do dne doručení oznámení předmětné vlečky Úřadu.
31. Znak trvání se podle judikatury Nejvyššího správního soudu „vyznačuje plynulostí navozeného protiprávního stavu, který existuje nepřetržitě až do jeho ukončení. Zákonodárce při vymezení trvajícího trestného činu spatřuje škodlivost činu právě v tom, že pachatel udržuje protiprávní stav a postihováno je toto udržování protiprávního stavu. Míra škodlivosti činu se postupem doby buď nemění, anebo se zvětšuje tím více, čím déle čin trvá.“[1]
32. Je zcela nepochybné, že jednání účastníka řízení naplňuje plynulost navozeného protiprávního stavu, neboť, jak je uvedeno výše, jako provozovatel předmětné veřejně nepřístupné vlečky splňující podmínku § 22a odst. 3 zákona o dráhách měl zákonnou povinnost oznámit tuto vlečku Úřadu, aby ji tento v souladu s § 22a odst. 6 zákona o dráhách zveřejnil na svých internetových stránkách. Toto však účastník řízení učinil až 19. 2. 2025; do té doby jím navozený protiprávní stav udržoval. Do té doby tím soustavně ztěžoval přístup dopravců k informacím o předmětné vlečce.
33. Účastník řízení udržoval protiprávní stav v případě předmětné vlečky od 14. 9. 2024 do 18. 2. 2025. Tento protiprávní stav během uvedeného období účastník řízení ani dočasně neodstranil.
34. Úřad pro úplnost dodává, že ke dni vydání tohoto příkazu již je na internetových stránkách Úřadu předmětná vlečka zveřejněna, a to na základě oznámení vlečky účastníkem řízení ze dne 19. 2. 2025.
Prověření zániku odpovědnosti za přestupek
35. Úřad se před uložením správního trestu zabýval tím, zda nedošlo k zániku odpovědnosti za přestupek. Podle § 30 písm. b) zákona o odpovědnosti za přestupky činí v tomto případě promlčecí doba 3 roky, neboť za přestupek podle § 51 odst. 9 písm. a) zákona o dráhách lze podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách uložit pokutu do výše 1 000 000 Kč.
36. Jedná se o trvající přestupek. Promlčecí doba u trvajícího přestupku počíná podle § 31 odst. 2 písm. c) zákona o odpovědnosti za přestupky běžet dnem následujícím po dni, kdy došlo k odstranění protiprávního stavu. K odstranění protiprávního stavu došlo dne 19. 2. 2025, kdy účastník řízení oznámil předmětnou vlečku Úřadu.
37. Promlčecí doba, která začala v případě předmětného přestupku běžet dne 20. 2. 2025, dosud neuplynula, k promlčení přestupku nedošlo a odpovědnost účastníka řízení nezanikla.
Přitěžující a polehčující okolnosti
38. Při stanovení druhu trestu a jeho výměry přihlédl Úřad s ohledem na okolnosti případu podle § 37 až § 40 zákona o odpovědnosti za přestupky zejména k povaze a závažnosti přestupku, k významu zákonem chráněného zájmu, k významu a rozsahu následku přestupku, k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem, ke způsobu a okolnostem spáchání přestupku, k významu a rozsahu následků přestupku a k povaze pachatele.
39. Oznámení předmětné vlečky bylo Úřadu doručeno dne 19. 2. 2025. Z toho vyplývá, že účastník řízení zmeškal zákonnou lhůtu pro oznámení předmětné vlečky o pět měsíců.
40. Účastník řízení v reakci na žádost Úřadu ze dne 18. 2. 2025 předmětnou vlečku oznámil a dopisem ze dne 19. 2. 2025 následně potvrdil, že se jedná o vlečku, na kterou se vztahuje povinnost vyplývající z § 22a odst. 3 zákona o dráhách, což Úřadu umožnilo zveřejnit předmětnou vlečku v seznamu, který na svých stránkách vede na základě § 22a odst. 6 zákona o dráhách. Účastník řízení s Úřadem aktivně spolupracoval bez jakýchkoli prodlení či průtahů. To Úřad považuje za významnou polehčující okolnost.
Stanovení výše pokuty a postavení účastníka řízení
41. Podle § 51 odst. 10 písm. d) zákona o dráhách lze za přestupek podle § 51 odst. 6 písm. b) uložit pokutu do 1 000 000 Kč.
42. Po zohlednění výše uvedené polehčující okolnosti a doby páchání přestupku Úřad účastníkovi řízení uložil výrokem II. pokutu ve výši 20 000 Kč.
43. Úřad při stanovení výše pokuty přihlédl k povaze činnosti a aktuálním majetkovým poměrům účastníka řízení, přičemž vycházel z účetní závěrky účastníka řízení za rok 2023.[2]
44. Výsledek hospodaření účastníka řízení za hospodářský rok začínající 1. 4. 2023 a končící 31. 3. 2024 (tj. k 31. 3. 2024) před zdaněním činí podle výše uvedeného dokumentu (…anonymizováno…) Kč. Výše pokuty vychází na cca 0,06 % této částky. Proto se Úřad domnívá, že stanovená výše pokuty nemůže ohrozit existenci ani podnikatelskou činnost účastníka řízení.
45. S ohledem na majetkové poměry účastníka řízení nelze pokutu v této výši považovat za likvidační ani omezující. Pokuta uložená účastníkovi řízení naplňuje obě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona.
46. Uložená pokuta je podle § 46 odst. 2 zákona o odpovědnosti za přestupky splatná do 30 dnůode dne nabytí právní moci tohoto příkazu na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. 19-24825621/0710 vedený u České národní banky, variabilní symbol 03012191.
V. Závěr
47. V předmětném řízení Úřad po posouzení zjištěných informací a doložených podkladů rozhodl, že účastník řízení v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách neoznámil v zákonem stanovené lhůtě Úřadu, že je provozovatelem předmětné vlečky.
48. Uvedeným porušením povinnosti a následným udržováním protiprávního stavu se účastník řízení dopustil přestupku podle § 51 odst. 6 písm. b) zákona o dráhách, jelikož v rozporu s § 22a odst. 5 zákona o dráhách nesplnil oznamovací povinnost vůči Úřadu.
49. Proto Úřad rozhodl výrokem I. o spáchání přestupku účastníkem řízení.
50. V návaznosti na výrok I. rozhodl Úřad výrokem II. o uložení pokuty účastníkovi řízení za spáchání tohoto přestupku.
Poučení
Proti tomuto příkazu může účastník řízení podle § 150 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 8 dnů ode dne jeho oznámení odpor, a to u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Odboru přístupu k dopravní infrastruktuře, třída Kpt. Jaroše 7, 602 00 Brno. Lhůta pro podání odporu se počítá ode dne následujícího po dni doručení tohoto příkazu. Podáním odporu se příkaz ruší a řízení pokračuje; to neplatí, byl-li podán nepřípustný nebo opožděný odpor. Správní orgán vyrozumí podatele o podání nepřípustného nebo opožděného odporu. Lhůty pro vydání rozhodnutí začínají znovu běžet dnem podání odporu. Zpětvzetí odporu není přípustné. Příkaz, proti němuž nebyl podán odpor, se stává pravomocným a vykonatelným rozhodnutím.
JUDr. Petr Solský
místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Obdrží
HROCHOSTROJ a.s., K Vápence 2677, 53002 Pardubice, datová schránka jgtigv7
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 10. 2016, č. j. 3 As 205/2015-29.
[2] Srov. Výroční zpráva společnosti HROCHOSTROJ a.s. za rok 2023H [online]. or.justice.cz. [cit. 24. 3. 2025]. <https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=83514648&subjektId=866746&spis=608888>