číslo jednací: VP/S023/03-160
Instance | I. |
---|---|
Věc | MPO - Likvidace následků hor. čin. v letech 2003-2007 |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná podpora |
Výrok | povoleno s podm. |
Rok | 2003 |
Datum nabytí právní moci | 4. 9. 2003 |
Dokumenty | ![]() |
Č.j.: VP/S 23/03-160 V Brně dne 28. srpna 2003
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 13.2.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 12.2.2003 č.j. 10160/03/6400 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve znění zákona č. 130/2002 Sb. takto:
Výjimka ze zákazu veřejné podpory pro program "Likvidace následků hornické činnosti v letech 2003-2007"
s e p o v o l u j e
za těchto podmínek:
-
veřejná podpora bude poskytnuta společnostem, které těží nebo těžily černé uhlí a nepřesáhne výši skutečně vynaložených oprávněných nákladů uvedených v tomto rozhodnutí,
-
skutečná výše veřejné podpory bude každoročně oznamována Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a to nejpozději do 30. dubna roku následujícího po skutečném poskytnutí veřejné podpory.
Odůvodnění:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 13.2.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve znění zákona č. 130/2002 Sb. (dále jen "zákon"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu dopisem ze dne 12.2.2003, č.j. 10160/03/6400.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ve svém dopise čj. 28200/03/6400 ze dne 29.5.2003 vzalo zpět žádost o povolení výjimky v rozsahu hnědouhelných společností Mostecká uhelná společnost, a.s. a Sokolovská uhelná, a.s. V rámci tohoto rozhodnutí je Program veřejné podpory "Likvidace následků hornické činnosti v letech 2003-2007" předmětem posouzení slučitelnosti veřejné podpory pouze pro společnosti, které působí či působily v oblasti černouhelného průmyslu.
Údaje získané z žádosti o povolení výjimky :
-
poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ,
-
ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu,
-
kontaktní osobou je Ing. Zbyšek Sochor, ředitel odboru hornictví Ministerstva průmyslu a obchodu,
-
název programu veřejné podpory je "Likvidace následků hornické činnosti v letech 2003-2007",
-
základem pro poskytnutí veřejné podpory je usnesení vlády ČR č. 685/2001 ze dne 9.7.2001.
Podklady pro rozhodnutí:
-
žádost o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona spolu s průvodním dopisem,
-
přílohy žádosti o povolení výjimky se specifikací veřejné podpory,
-
usnesení vlády ČR ze dne 9.7.2001 č. 685 k vyhodnocení postupu útlumu a likvidace dolů uhelného, rudného a uranového hornictví v letech 2000 a 2001 a návrh dalšího postupu od roku 2002,
-
pokyny pro schvalování, realizaci a financování útlumu uhelných dolů (vyjma uhelných dolů ve správě státního podniku DIAMO) a lomů dle Technického a sociálního projektu likvidace-zajištění a pro čerpání a kontrolu dotací ze státního rozpočtu na útlum a na předem stanovené účely schválené vládou,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti lokality Medard včetně výsypek, Sokolovské uhelné, akciové společnosti, Sokolov v letech 2003-2007,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti Českomoravské doly, a.s. člen koncernu KARBON INVEST, a.s. lokality Ronna, Mayrau, Důl Schoeler (DP Kačice a DP Srby) a lokality severní část 4. kry - uzavírka dolu ČSM, o.z. v letech 2003-2007,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti OKD, a.s. člen koncernu KARBON INVEST, a.s. VOJ Důl ČSA v letech 2003-2007,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti OKD, a.s. člen koncernu KARBON INVEST, a.s. VOJ Důl Paskov v letech 2003-2007,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti OKD, a.s. člen koncernu KARBON INVEST, a.s. VOJ Důl Darkov v letech 2003-2007,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti České lupkové závody, a.s. Nové Strašecí, lokalita Rynholec - sanace a rekultivace odvalu bývalého Dolu ČSA v Rynholci v letech 2003-2007,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti Mostecká uhelná společnost, akciová společnost, Most, Úpravna Herkules v letech 2003-2007,
-
popis akce Likvidace následků hornické činnosti Mostecká uhelná společnost, akciová společnost, Most, důl Centrum v letech 2003-2007,
-
dopis Ministerstva průmyslu a obchodu č.j. 28200/03/6400 ze dne29.5.2003 ve věci zpětvzetí žádosti v rozsahu hnědouhelných společností.
Právní analýza
Podle § 1 odst. 1 zákon o veřejné podpoře upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bodu. iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst.3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO, dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.
V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře se stanoví, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Dle § 2 odst.1 zákona o veřejné podpoře je veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže, tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. Dle § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře platí zákaz veřejné podpory podle odst. 1 pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.
Charakteristika veřejné podpory
Veřejná podpora bude mít formu úhrady části nebo celých skutečně vynaložených nákladů společností na zahlazování následků hornické činnosti, definovaných v tomto rozhodnutí a v příloze k Nařízení Rady č. 1407/2002 ze dne 23. července o veřejné podpoře uhelnému průmyslu, ze státního rozpočtu.
Akce prováděné v rámci útlumu:
OKD,a.s. Dolu Čs.armáda, o.z., (části dobývacího prostoru) lokality Doubrava (části dobývacího prostoru), úpravárenského závodu, Orlovských jam a lokality Jan-Karel (části dobývacího prostoru) vč. areálů Jindřich a Nové pole.
Rozpočtové náklady v letech 2003 - 2007 : 701,758 mil. Kč
Technická likvidace - důl
Na lokalitě Jan-Karel se v roce 2003 předpokládá odstavení a likvidace hlavního důlního ventilátoru na výdušné jámě Karel, převedení větrání na jámu ČSA 3 a likvidace nepotřebných důlních děl na 8., 9. a 10. patře v této větrní oblasti a provedení vlastní likvidace výdušné jámy Karel.
Na lokalitě Doubrava je v letech 2004-2007 plánováno provedení likvidace šibíků č.119 a č.917 včetně ochozů a strojoven, překopů 9.patra č.9061, 10.patra č.1062 a mezipatrových překopů navazujících na tyto šibíky. Je plánována stavba souvisejících hrázových a větrních objektů nutných k uzavření 3. a 7.kry a uzavření těchto důlních děl.
V koordinaci na tyto práce se bude provádět vlastní likvidace jam Eleonora, Do I a Do II včetně ochozů na jednotlivých patrech
Technická likvidace - povrch
V letech 2003-2007 bude probíhat likvidace nepotřebných, nevyužitelných a bezpečnost ohrožujících objektů, včetně sanace a rekultivace jednotlivých areálů po ukončení demolic.
Koncepce likvidace úpravárenského závodu spočívá v likvidaci jednotlivých stavebních objektů a provozních souborů dle pasportizace objektů celého komplexu úpravny v návaznosti na související přeložky energorozvodů, kabelů, vzduchovodu, ve zpracování studie "Hospodaření s odpadními vodami" na závodě Doubrava, posouzení likvidace skladu a rozvodů flotačních olejů v souvislosti s vlivy na životní prostředí a zpracování projektu sanace a rekultivace kalových nádrží.
Na lokalitě Jan-Karel zahrnuje plán likvidaci jámové budovy, mostu pro dopravu základky do jámy Karel, budovy pneumatické dopravy popílku a navazujících potrubních řádů, částečnou likvidaci strojovny těžního stroje.
U areálu Jindřich se předpokládá dokončení likvidace objektů s ohledem na nedokončené práce v roce 2002.
Po roce 2007 se předpokládá potřeba finančních prostředků na dokončení TL-povrch na lokalitě Doubrava.
Trvalé náklady útlumu
V průběhu útlumu na lokalitách Jan-Karel a Doubrava bude nutné zajišťovat následující pracovní úkony :
- ostraha areálu Jindřich (Doubrava)
-
předepsané prohlídky jam určených k likvidaci dle výnosu ČBÚ č.12/1982 Sb.
-
údržba likvidovaných jam
-
provoz těžního stroje do doby vlastní likvidace
-
náklady spojené s výplatou OSZN
Trvalé náklady na provoz dolu včetně povrchu v době likvidace zahrnují položky :
-
materiál
-
energie
-
opravy a udržování
-
ostatní služby
-
osobní náklady
-
ostatní
Investice vyvolané útlumem
V souvislosti s likvidací části dobývacího prostoru Dolu Čs.armáda - lokalita Jan-Karel - dochází k likvidaci jámy Karel. Z tohoto důvodu je nutno přeložit plavící, degazační a vzduchové potrubí z výdušné jámy Karel do jámy ČSA 2. Pro zajištění bezpečnosti provozu v dole z hlediska zajištění dostatečného množství stlačeného vzduchu v dole je nutno položit další vzduchové potrubí do jámy Do III náhradou za likvidované vzduchové potrubí ve výdušné jámě Karel.
Přeložky inženýrských sítí na lokalitě Doubrava souvisí s likvidací budov v úpravárenském závodě. Jedná se zejména o elektrorozvody, telefonní přípojky a rozvody vody, které by měly sloužit i po likvidaci objektů.
Po ukončení likvidace jámy Karel, odstranění povrchových objektů, realizaci ohlubňového uzavíracího povalu, v souladu s ustanovením vyhlášky ČBÚ č. 52/1997 Sb. ve znění vyhlášky ČBÚ č. 32/2000 Sb., bude provedena úprava terénu a je nutné zlikvidovanou jámu ohradit.
Studie a projektová dokumentace
Výše nákladů na projektovou dokumentaci je provedena ekonomickým odhadem s přihlédnutím k "Sazebníku pro navrhování nabídkových cen projektových prací a inženýrských činností" a měla by být upřesněna poptávkovým řízením.
V rámci této kapitoly je požadováno financování projektové dokumentace potřebné k povolení hornické činnosti při technické likvidaci v dole, k povolení snesení staveb při technické likvidaci povrchu, dokumentace pro odpojení inženýrských sítí, projekty přemístění potrubních řádů, posouzení likvidace skladu a rozvodů flotačních olejů v souvislosti s vlivy na ŽP a zpracování projektu sanace a rekultivace kalových nádrží.
Výnosy z útlumu
Předpokládané výnosy z technické likvidace (šrot) byly stanoveny odborným technicko-ekonomickým odhadem s ohledem na obestavěný prostor a charakter likvidovaných objektů. Jedná se konkrétně o kovový šrot z likvidace HDV jámy Karel, těžní věže a budovy jámy Karel, likvidace strojoven a těžních věží jam Eleonora, Do I a Do II, výnosy za šrot z likvidovaného úpravárenského závodu lokality Doubrava.
ZAHLAZOVÁNÍ NÁSLEDKŮ HORNICKÉ ČINNOSTI (ZNHČ)
Důlní škody fyzických osob v období let 2003 - 2007 zahrnují jejich likvidaci především ve východní části lokality Jan - Karel a v západní části lokality Doubrava.
Důlní škody právnických osob v předmětném období zahrnují jejich likvidaci ve stejných lokalitách jako u FO, navíc pak ještě v oblasti areálu Jindřich.
Sanace a rekultivace se týká všech výše jmenovaných lokalit.
Požadavky na období let 2003 - 2007 vychází z dlouhodobých záměrů dolu a dle zkušeností z minulých let musí být s ohledem na posouzení fyzického stavu, reálně vykonaných prací i s ohledem na finanční možnosti každoročně vyhodnocovány a upřesňovány.
V předmětném období se předpokládá, v důsledku důlních vlivů, výrazné ovlivnění rozvodny 110 kV v lokalitě Doubrava. Tato rozvodna je v majetku Severomoravské energetiky a.s. V současné době v důsledku nevyjasněné energetické situace po roce 2005 v předmětné oblasti nelze stanovit stavební rozsah VN rozvodny, která bude muset nahradit stávající. Na základě technicko-ekonomického odhadu se předpokládají rozpočtové náklady ve výši cca 200,000 mil. Kč s předpokládaným čerpáním po roce 2007. Charakter předmětné náhradní výstavby nevylučuje možnou realizaci již v roce 2005-2007 po upřesnění souvisejících informací.
Požadavky na eliminaci výstupů důlních plynů na povrch a kontrolu údržby HDD po jejich likvidaci korespondují s časovým průběhem technické likvidace a jsou stanoveny odborným odhadem.
V důsledku těchto rizik bude nezbytné zhodnotit konfiguraci terénu nad ložiskem za účelem zpracování projektu monitorování ohrožených míst výstupem CH4 a jeho realizaci. Nutno zajistit dlouhodobé sledování případného výstupu CH4, zejména z likvidovaných HDD ústících na povrch. Nevylučuje se ani realizace atmogeochemického průzkumu vytypovaného území s vyhodnocením koncentrací CH4v půdním ovzduší apod.
Důl Čs. armáda má v rámci dlouhodobých záměrů sanačních a rekultivačních prací zpracován výhled do roku 2010 . Některé z těchto akcí jsou zahrnuty do nákladů na útlum, jiné, mající ekologický charakter, by měly být pokryty z prostředků na ekologii, ostatní pak, z provozu. Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že útlum bude pokračovat i po roce 2007.
CELKOVÁ EKONOMICKÁ NÁROČNOST ÚTLUMU v letech 2003-2007 v mil. Kč
OKD,a.s. Dolu Darkov,o.z. (části dobývacího prostoru) lokality Barbora+úpravárenský závod, lokality Gabriela (části dobývacího prostoru) vč.povrchu a lokality 9.květen (TL úpravny, jámy Su-Sto I, III, části dobývacího prostoru).
Termín zahájení : 1995
Termín ukončení : 2007
Rozpočtové náklady v letech 2003 - 2007 : 964,009 mil. Kč
Technická likvidace - důl
Na lokalitě Barbora se v letech 2003-2005 předpokládá uzavírání důlních děl v minimálním rozsahu bez plenění výztuže, zahájení stavby opěrných plavených popílkových hrází souvisejících s likvidací jámových stvolů a vlastní likvidace jam HVJ a TJ č.2 zpevněným zásypovým materiálem.
Na lokalitě Gabriela je v letech 2003-2004 plánováno dokončení likvidace jámy Mír 3 a likvidace jam Mír 1 a Mír 2. Dále je v roce 2003 plánováno dokončení likvidace jámy Darkov 2 a v letech 2004-2006 likvidace jámy Darkov 1.
Na lokalitě 9.květen je v letech 2003-2007 plánována postupná likvidace důlních děl na jednotlivých patrech tak, aby bylo postupně zajišťováno oddělení likvidované části dolu od činné, provozované části. Následně se přistoupí k vlastní likvidaci jámových stvolů Su-Sto I a Su-Sto III.
Technická likvidace - povrch
V letech 2003-2007 bude probíhat likvidace nepotřebných, nevyužitelných a bezpečnost ohrožujících objektů, včetně sanace a rekultivace jednotlivých areálů po ukončení demolic.
Trvalé náklady útlumu
V průběhu útlumu lokality Barbora bude nutné zajišťovat provoz důležitých systémů dolu a povrchu : - větrání dolu, čerpání důlních vod, zásobování dolu energií, doprava osob a materiálu pro důl
-
zabezpečovací systémy provozu dolu, kontroly důlních děl a zařízení dle platných právních norem
-
provoz hlavního důlního ventilátoru, těžních strojů
-
povrchová doprava a zásobování
-
rozvodny a rozvody el. energie
-
řízení útlumu, ostraha
Trvalé náklady na provoz dolu včetně povrchu v době likvidace zahrnují položky :
-
materiál
-
energie
-
opravy a udržování
-
ostatní služby
-
osobní náklady
-
ostatní
Investice vyvolané útlumem
V souvislosti s řešením neefektivních částí dobývacího prostoru lokality Barbora dochází k postupné likvidaci lokality, v jejichž prostorách se nachází seismické pracoviště Dolu Darkov. Pro zajištění bezpečnosti provozu v dole a z důvodu povinnosti dodržovat ustanovení Vyhlášky ČBÚ č. 45/1995 Sb. v oblasti zajištění bezpečnosti provozu v dolech s nebezpečím důlních otřesů je nutno provést přemístění seismického pracoviště z lokality Barbora na závod 2 ÚZ Dolu Darkov.
Přeložky inženýrských sítí na lokalitě Barbora souvisí s likvidací budov v bezpečnostním pásmu likvidovaných jam. Jedná se zejména o elektrorozvody, telefonní přípojky a rozvody vody, které by měly sloužit i po likvidaci objektů.
V souvislosti s řešením útlumu neefektivních částí dobývacího prostoru Gabriela, dochází k postupné likvidaci výdušných jam č.3 a č.1 a úvodní jámy č.2. Pro zajištění bezpečnosti dolu v oblasti větrání v neefektivní části dobývacího prostoru lokality Gabriela a dodržení příslušných ustanovení vyhlášky ČBÚ č. 22/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a při dobývání nevyhrazených nerostů v podzemí, ve znění pozdějších předpisů, je nutné provést změnu větrního systému.
Stavba je vyvolaná změnou koncepce větrání dolu z důvodu útlumu neefektivních částí dobývacího prostoru. Její realizace zajistí požadovanou bezpečnost z hlediska převedení větrání dolu na hlavní větrní jámu Dolu Darkov a umožní urychlení likvidace jam Mír 1, 2 a 3 tak, aby byla dokončena v roce 2004. Předmětná stavba si vyžádá ražby důlních děl v celkové délce cca 2 744 bm.
V rámci realizace technické likvidace - povrch budou likvidovány objekty v bezpečnostních pásmech jam Su-Sto I a Su-Sto III. V souvislosti s likvidací objektu č. 31 Šachetní budova + těžní věž jámy Su-Sto III a navazující mosty bude odstaven hlavní topný rozvod z kotelny závodu 3 - 9. květen do přilehlého areálu.
Stávající hlavní topný rozvod v provedení 2 x DN 250 je z kotelny veden po konstrukci spojovacího mostu mezi kotelnou a šachetní budovou jámy Su-Sto III, po šachetní budově a dále na bárky v blízkosti HDV. Celková délka přeložky činí cca 100 m.
Vedlejší topný rozvod v provedení 2 x DN 80, vedený z kotelny přes objekt č.27 Ohřev vtažných větrů do objektu č.26 Šachetní budova jámy Su-Sto I, dále do objektu č.22 Mechanická dílna a do severní části areálu závodu. Tato část bude odstavena při likvidaci budovy ohřevu vtažných větrů a šachetní budovy. Celková délka přeložky se předpokládá cca 120 m.
Po ukončení likvidace všech jam, odstranění povrchových objektů, realizaci ohlubňového uzavíracího povalu, v souladu s ustanovením vyhlášky ČBÚ č. 52/1997 Sb. ve znění vyhlášky ČBÚ č. 32/2000 Sb., bude provedena úprava terénu a je nutné zlikvidované jámy ohradit.
Studie a projektová dokumentace
Výše nákladů na projektovou dokumentaci je provedena ekonomickým odhadem s přihlédnutím k "Sazebníku pro navrhování nabídkových cen projektových prací a inženýrských činností" a měla by být upřesněna poptávkovým řízením.
V rámci této kapitoly je požadováno financování projektové dokumentace potřebné k povolení hornické činnosti při technické likvidaci v dole, k povolení snesení staveb při technické likvidaci povrchu, dokumentace požadované státní správou v souvislosti se změnou využívání území, Českým báňským úřadem v souvislosti s ukončením těžby a likvidací hlavních důlních děl a metodickými pokyny MPO ČR.
Výnosy z útlumu
Předpokládané výnosy z technické likvidace (šrot) byly stanoveny odborným technicko-ekonomickým odhadem s ohledem na obestavěný prostor a charakter likvidovaných objektů.
ZAHLAZOVÁNÍ NÁSLEDKŮ HORNICKÉ ČINNOSTI (ZNHČ)
V letech 2003 - 2007 se zahlazování následků hornické činnosti na OKD, a.s. člen koncernu KARBON INVEST, a.s. OKD, a.s. Důl Darkov, odštěpný závod v rámci útlumu těžby a z toho plynoucích požadavků na dotaci ze státního rozpočtu nepředpokládá.
CELKOVÁ EKONOMICKÁ NÁROČNOST ÚTLUMU v letech 2003-2007 v mil. Kč
OKD,a.s. Dolu Paskov,o.z. lokality jáma Sviadnov
Termín zahájení : 2000
Termín ukončení : 2013
Rozpočtové náklady v letech 2003 - 2007 : 19,249 mil. Kč
Technická likvidace - důl
V letech 2003-2007 bude v souvislosti s ukončením aktivní hornické činnosti v 1.poli a s přípravou likvidace jámy St.I/1 postaveno 8 uzavíracích výbuchuvzdorných hrází, z toho 4 v roce 2003 (dvě popílkové a dvě sádrové) a 4 v roce 2007 (rovněž dvě popílkové a dvě sádrové).
K regulaci větrů ve větrní síti 1.důlního pole bude nutno postavit v letech 2003-2007 čtvery hrázové dveře, které souvisí s regulací větrní sítě dolu spojenou s likvidací výdušné jámy Sviadnov. Všechny tyto hrázové dveře budou postaveny v roce 2003.
Hlavní důlní dílo - výdušná jáma Sviadnov bude likvidována až po ukončení aktivní hornické činnosti v celém DP Staříč, tzn.až za horizontem roku 2007.
Technická likvidace - povrch
V letech 2003-2007 se v souladu se změnou koncepce realizace útlumu nepředpokládá likvidace povrchových objektů. Likvidace objektů uvedených v původním TSPL se odsouvá do let 2011-2013.
Trvalé náklady útlumu
S ohledem na změnu v koncepci útlumu jsou pro roky 2003-2007 do trvalých nákladů útlumu zahrnuty pouze náklady na řízení útlumu jedním zaměstnancem kategorie THZ. Ostatní náklady, které byly zahrnuty v původním TSPL se z realizace, vzhledem k pokračující těžbě, vypouštějí.
V letech 2003-2007 bude řízení útlumu zajišťováno jedním zaměstnancem. Mezi jeho úkoly patří zpracování důlně-technického plánu útlumu, zpracování a vyhodnocování měsíčních technických režimů útlumu, kontrola a usměrňování provádění prací podle schválené projektové dokumentace, sledování a usměrňování nákladovosti útlumových prací, zpracování návrhů a podkladů pro další postup útlumu, hospodaření s HIM zařazeným do utlumované části OKD,a.s. Dolu Paskov a soulad realizace útlumu s platnou legislativou.Náklady na tuto činnost vycházejí z průměrných výdělků THZ a materiálové spotřeby (ochranné pomůcky, kancelářské potřeby).
Investice vyvolané útlumem
Jedná se o dokončení dvou investičních akcí vyvolaných likvidací jámy Sviadnov v roce 2003. Jedná se o akci "Rekonstrukce rozvoden na lokalitě Paskov", která byla zahájena v roce 2001, v roce 2002 akce pokračovala a v roce 2003 bude dokončena. Tato akce byla zařazena do systému ISPROFIN. Dále se jedná o investiční akci "Rekonstrukce ohřevu větrů na lokalitě Staříč" u které byl podán návrh na zařazení do systému ISPROFIN.
Žádné další investiční akce vyvolané útlumem v letech 2003-2007 ani v následujících obdobích nebudou realizovány.
Studie a projektová dokumentace
V souladu s platnými Pokyny MPO z června 2002 budou v letech 2003-2007 zpracovány každoročně Zkrácené Dodatky TSPL. Zpracování je předpokládáno vlastními zaměstnanci Dolu Paskov. Dále bude v roce 2007 zpracován Dodatek TSPL lokality jáma Sviadnov, který bude oponován dvěmi nezávislými oponenty. V období po roce 2007 bude zpracována Závěrečná zpráva a projekt likvidace výdušné jámy Sviadnov, jehož zpracování se předpokládá v roce 2011.
Výnosy z útlumu
Postup technické likvidace předurčuje, že v letech 2003-2007 a následujících budou výnosy, jako primární zdroj financování útlumu tvořeny prodejem šrotu z výklizu strojních součástí obsahujících ropné deriváty dále prodejem šrotu z likvidovaných povrchových objektů a tržbami za ukládání popílku.
ZAHLAZOVÁNÍ NÁSLEDKŮ HORNICKÉ ČINNOSTI (ZNHČ)
V letech 2003-2007 bude pokračovat odškodňování důlních škod a provádění sanací a rekultivací v nezbytném rozsahu. Žádné další položky v rámci ZNHČ nebudou řešeny.
Odškodňování důlních škod v souladu splatnou legislativou bude ukončeno v roce 2005, kdy dojde k doznění vlivů dobývání před rokem 1993.
Náklady na odškodňování důlních škod fyzických a právnických osob jsou stanoveny kvalifikovaným odhadem na základě dlouhodobého vývoje v přihlašování a odškodňování škod občanů a právnických subjektů.
V roce 2003 se předpokládá odškodnění 50 škod na majetku fyzických osob a 4 škod na majetku právnických osob.
Z hlediska prevence důlních škod a kontroly doznívání vlivů poddolování bude i v letech 2003-2005 prováděno jednou ročně výškové měření nivelačních tahů v DP Staříč.
Ve schválené projektové dokumentaci útlumu byly k realizaci zařazeny rekultivační akce :
-
Rekultivace "Nebeských rybníků" - realizace byla zahájena v roce 2002, dokončení akce v rozsahu schválené projektové dokumentace se předpokládá v roce 2003.
-
Rekultivace odvalu D - celá tato akce včetně rozpočtu se odsouvá až za horizont roku 2007.
-
Vodohospodářské opatření ABEX - realizace byla zahájena v roce 2002, dokončení akce v rozsahu schválené projektové dokumentace se předpokládá v roce 2003.
Na financování důlních škod a sanací a rekultivací bude použito částečně prostředků z rezervy vytvořené dle ustanovení zákona ČNR č.44/1988 Sb., horního zákona v platném znění.
CELKOVÁ EKONOMICKÁ NÁROČNOST ÚTLUMU v letech 2003-2007 v mil. Kč
České lupkové závody, a.s., lokalita Rynholec - sanace a rekultivace odvalu bývalého Dolu ČSA v Rynholci
Termín zahájení: 1999
Termín dokončení:2006
Rozpočtové náklady v letech 2003 - 2007: 45,310 mil. Kč
Zahlazování následků hornické činnosti (ZNHČ)
Sanační a rekultivační práce spojené s lokalitou Rynholec - sanace a likvidace bývalého Dolu ČSA v Rynholci - vycházejí ze schválené koncepce "TPL - SaR" zařazené a schválené MPO ČR dne 3.12.1996 v rámci Schvalovacího řízení k Dodatku č.2 TPL a SP Dolu Pecínov v ČLUZ, a.s.
Pro roky 2003 - 2007 byl schválen Dodatek č. 10 TSPL, který předpokládá, že v průběhu let 2003 - 2005 budou nadále prováděny sanační, likvidační a následně rekultivační práce. Celá akce bude ukončena v r. 2006 vypracováním závěrečné zprávy.
CELKOVÁ EKONOMICKÁ NÁROČNOST ÚTLUMU V LETECH 2003 - 2007
/mil.Kč/
Položka |
r. 2003 |
r. 2004 |
r. 2005 |
r. 2006 |
r. 2007 |
2003-2007 |
Technická likvidace celkem |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- TL důl |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- TL povrch |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- trvalé náklady útlumu |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- investice vyvolané útlumem |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- studie a projekty |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- výnosy z útlumu (-) |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
ZNHČ celkem |
15,000 |
15,000 |
15,000 |
0,310 |
0,000 |
45,310 |
- důlní škody FO a PO |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- sanace a rekultivace |
14,940 |
14,940 |
14,940 |
0,000 |
0,000 |
44,820 |
- náhradní výstavba |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- studie a projekty, KŘÚ |
0,060 |
0,060 |
0,060 |
0,310 |
0,000 |
0,490 |
- eliminace výst. důlních vod |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
- kontrola a údržba HDD |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
Ekonom. náročnost útlumu celkem |
15,000 |
15,000 |
15,000 |
0,310 |
0,000 |
45,310 |
TECHNICKÁ LIKVIDACE A ZAHLAZOVÁNÍ NÁSLEDKŮ HORNICKÉ ČINNOSTI KLADENSKÝCH DOLŮ, o.z.,
Termín zahájení : rok 1995
Termín ukončení : rok 2010
Rozpočtové náklady : 407,626 mil. Kč.
technická likvidace - důl
V rámci této činnosti půjde o dokončení povalů na likvidovaných hlavních důlních dílech a o úpravu povrchu v bezpečnostním pásmu hlavních důlních děl.
Na základě technicko-ekonomických odhadů se předpokládá, že pro rok 2003 bude zapotřebí vyčlenit částku 7,140 mil. Kč, tj. 1,428 mil Kč na definitivní zajištění ústí jedné jámy. Uvedená částka je odhadnuta na základě zkušeností vyplývajících z projektování likvidace hlavních důlních děl, poněvadž projekty likvidace předmětných důlních děl postrádají kapitolu rozpočtu. Uvedené finanční objemy by měly pokrýt náklady na definitivní zajištění hlavních důlních děl v souladu s platnou legislativou, a to zejména vyhláškou ČBÚ č. 52/1997 v platném znění.
Technická likvidace důl by měla být v roce 2003 ukončena a další náklady a výdaje se v souvislosti s likvidací dolu po roce 2003 neočekávají, ale také je nelze vyloučit, poněvadž z dlouhodobých zkušeností likvidace dolů v jiných regionech ČR je známa spousta nepředvídaných okolností, které vyplynuly až po takřka ukončené likvidaci. Jedná se zejména o problematiku důlních plynů a vod.
Technická likvidace - povrch
V roce 2003 je předpokládána likvidace povrchových objektů v bezpečnostním pásmu jam Nejedlý I,III a IV a jámy Jaroslav v celkovém objemu 17,658 mil. Kč.
Na lokalitách Schoeller a Kübeck je proveden technicko-ekonomický odhad nákladů na likvidaci objektů, protože v době zpracování Dodatku č.12 nebyla k dispozici pasportizace těchto lokalit.
Trvalé náklady útlumu
V rámci trvalých nákladů útlumu bude nutno po roce 2002, a to až do úplného ukončení útlumu, zajišťovat:
-
nezbytnou činnost související s dokončením likvidačních prací, zajištění bezpečnosti provozu a pracujících a s vypořádáním majetku zařazeného do útlumu,
-
kontrolu důlních děl,
-
pasportizaci majetku v útlumu včetně inženýrských sítí a jeho provoz (nájem, prodej nebo likvidaci),
-
archivaci dokumentace,
-
projekty související s likvidací, povolováním hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem, povoleními ke snesení staveb a sanací a rekultivací krajiny zasažené minulou hornickou činností,
-
realizace výkonu práv a povinností z nároků dle zákoníku práce ze škodních událostí vzniklých v důsledku pracovních úrazů a nemocí z povolání (renty) a ostatních sociálních nároků vzniklých do 31.12.1992 (deputáty do 16.1.1992).
Oproti roku 2002 dochází k výraznému poklesu trvalých nákladů na útlum, což vyplývá z toho, že dochází k zastavení provozu a k výrazné redukci stavu pracovníků. Technicko - ekonomickým odhadem nákladů na jednotlivé nezbytné činnosti se dospělo k potřebě 110,544 mil. Kč. Uvedený technicko ekonomický odhad je odvozen od potřeb jiných organizaci v rámci ČR zajišťujících obdobné činnosti (např. VUD, s.p. Trutnov).
Lze předpokládat, že v dalších letech již k výraznému snižování trvalých nákladů útlumu nedojde. Naopak, v souvislosti s útlumem je možno očekávat vznik, za současného stavu poznání nedefinovatelných rizik, a to s ohledem na postupné zatápění důlních prostor, výstup plynů, kontrolní činnost a monitoring. S ohledem na tyto skutečnosti se do výhledu let 2004 - 2007 uvádí náklad 21,855mil. Kč/rok, což lze pokládat za náklady minimální.
Investice vyvolané útlumem
Zastavením důlního provozu a uzavřením dolu vznikne na povrchu situace, kterou bude nutno řešit okamžitě. Řešení se neobejde bez požadavku na investice. Jedná se o následující akce:
Rekonstrukce trafostanic je vyvolána výrazným snížením odebíraného výkonu z důvodu odstavení zejména důlních provozů, ale i navazujících provozů na povrchu. Ukončením těžby dochází k odstavení současné kotelny, která zásobovala teplem převážnou část povrchových areálů Dolu Schoeller. V rámci likvidace musí být jednotlivé teplovodní větve likvidovány a výkon kotelny bude značně předimenzován. Požadavek na zajištění dodávky tepla však zůstává na správní budovu, kde bude nadále zajišťována správa majetku, služby a řízení celého útvaru Kladenských dolů. Likvidace objektu v areálech dolů Schoeller a Tuchlovice nezbytně vyvolává potřebu přeložek rozvodu pitné vody, rekonstrukci ČOV na Dole Schoeller a vybudování ČOV na Dole Tuchlovice. Jako nezbytné se také jeví řešit změnu napájení elektrickým proudem areálu Pustinka. Žádost na výše uvedené akce byla zaslána MPO ČR dopisem ze dne 15.5.2002.
Z výše uvedeného vyplývá potřeba finančních prostředků ve výši 6,500mil. Kč.
Pokud v souvislosti se zatápěním důlních prostor nevznikne potřeba investiční výstavby a nebo jiných výdajů, finanční prostředky na období 2004 - 2007 se nepředpokládají. V opačném případě by se situace musela řešit zpracováním zkráceného Dodatku.
Studie a projektová dokumentace
Bude nutné zajišťovat dokumentaci potřebnou k povolování hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a dokumentaci vyžadovanou státní správou k povolování likvidace objektů při technické likvidaci povrchu. V obdobné souvislosti je taktéž pro potřebu státní správy nutno vypracovávat dokumentaci na sanaci a rekultivaci území zasažených minulou hornickou činností. Stanovení nákladů na zpracování projektové dokumentace bylo provedeno dle Sazebníku pro navrhování nabídkových cen projektových prací a inženýrských činností pro rok 2002, což činní cca 2,7 % z nákladů na realizaci.
Kvalifikovaným odhadem byly stanoveny náklady na projekty nezbytně související s povolováním likvidace objektů, řešení ekologie staveb, studie a projekty související s problematikou vod a plynů v návaznosti na zpracovávanou studii Nakládání s důlními vodami v roce 2002 apod. Předpokládaná výše činí 6,217 mil. Kč. v členění po jednotlivých letech.
Výnosy z útlumu
Pokud bude likvidace povrchových objektů plynule pokračovat, lze očekávat výnosy z likvidace a odvodů kovového odpadu ve výši 10,156 mil. Kč, jak vyplývá z následující tabulky.
Zahlazování následků hornické činnosti (ZNHČ)
Výše finančních prostředků na důlní škody fyzických a právnických osob a sanace a rekultivace byla odvozena z předpokládaných finančních potřeb v letech 1997 - 2020 uvedených v komplexním řešení území (KŘÚ) kladenských dolů ze září 1997, to znamená, že předpoklad finanční potřeby vychází z poznatků a závěrů jednotlivých kapitol KŘÚ. Vzhledem k tomu, že tato studie uvádí finanční objemy v cenových relacích roku 1997, byly výše uvedené finanční objemy upraveny na cenovou relaci roku 2002.
Výčet jednotlivých akcí souvisejících se zahlazováním následků hornické činnosti je uveden ve výše zmíněném KŘÚ a je velmi rozsáhlý. KŘÚ kladenských dolů i jeho aktualizovaná část je k dispozici na úseku důlních škod Kladenských dolů, o.z.
CELKOVÁ EKONOMICKÁ NÁROČNOST ÚTLUMU v letech 2003 - 2007
/ v mil. Kč./
položka |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2003 - 2007 |
Technická likvidace celkem |
54,772 |
86,424 |
59,248 |
57,528 |
65,049 |
323,021 |
- TL důl |
7,140 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
7,140 |
- TL povrch |
17,658 |
66,089 |
38,272 |
36,513 |
44,242 |
202,774 |
- trvalé náklady útlumu |
23,124 |
21,855 |
21,855 |
21,855 |
21,855 |
110,544 |
- investice vyvolané útlumem |
6,500 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
6,500 |
- studie a projekty |
1,250 |
1,784 |
1,035 |
0,986 |
1,164 |
6,219 |
- výnosy z útlumu (-) |
-0,900 |
-3,304 |
-1,914 |
-1,826 |
-2,212 |
-10,156 |
ZNHČ celkem |
26,985 |
19,320 |
16,740 |
11,020 |
10,540 |
84,605 |
- důlní škody FO a PO |
10,555 |
8,040 |
8,060 |
6,240 |
6,110 |
39,005 |
- sanace a rekultivace |
7,100 |
9,500 |
6,900 |
3,000 |
2,650 |
29,150 |
- náhradní výstavba |
4,700 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
4,700 |
- studie a projekty, KŘÚ |
2,630 |
0,330 |
0,330 |
0,330 |
0,330 |
3,950 |
- eliminace výst.důlních vod |
2,000 |
1,250 |
1,250 |
1,250 |
1,250 |
7,000 |
- kontrola a údržba HDD |
0,000 |
0,200 |
0,200 |
0,200 |
0,200 |
0,800 |
Ekonomická náročnost útlumu celkem |
81,757 |
105,744 |
75,988 |
68,548 |
75,589 |
407,626 |
TECHNICKÁ LIKVIDACE A ZAHLAZOVÁNÍ NÁSLEDKŮ HORNICKÉ ČINNOSTI LOKALITY SEVERNÍ ČÁST 4. KRY - UZAVÍRKA DOLU ČSM, o.z.
Termín zahájení : rok 1995
Termín ukončení : rok 2013
Rozpočtové náklady : 40,195 mil. Kč.
Technická likvidace - důl
Hrázový objekt na díle 2405, který uzavírá zvodnělou oblast 4. kry - 2. patra - je silně ve vlivu tlaku stařinné vody a možného průniku důlního plynu.V rámci kontroly hrází bude prováděna i kontrola vodního vrtu.
Pravidelná kontrola hráze je prováděna pracovníky ZBZS, včetně údržby hráze a odběru vzorků.
V rámci schválení hornické činnosti rozhodnutím OBÚ v Ostravě čj. 5122/1998 ze dne 18.9.1998 - větrní vrt byla v bodě 3) stanovena povinnost organizace zřídit systém kontroly a stability vrtu. Četnost kontrol bude nadále probíhat v souladu s BP, a zároveň byly stanoveny pravidelné kontroly odbornými pracovníky úseku větrání v souladu s výše uvedeným rozhodnutím OBÚ.
Uzavřením 2. a 3. patra byly znepřístupněny degazační plynovody, které byly před uzavřením vyspádovány a opatřeny odvodňovači.
Pro udržení funkčnosti a zajištění bezpečného odplyňování horského masivu je nutno provádět pravidelné kontroly plynovodu a potřebnou údržbu a opravy jak uzavřených částí, tak částí v PVP v úseku napojení na centrální plynovod.
Technická likvidace - povrch
TL- povrch nesouvisí s uzavírkou severní části 4. kry a nebude v předmětném období
2003 - 2007 ani do konce útlumu severní části 4. kry prováděna.
TRVALÉ NÁKLADY ÚTLUMU
Jde o činnost spojenou s řízením, vyhodnocováním a kontrolou útlumu lokality severní část 4. kry - uzavírka , zejména pak:
-
odbírka, resp. kontrola prací souvisejících s útlumem lokality severní část 4. kry - uzavírka,
-
výpočet mezd zaměstnanců Dolu ČSM, o.z. pracujících na útlumu lokality severní část 4. kry - uzavírka,
-
evidence vyhodnocování prací dle programu útlumu,
-
příprava a vedení technických režimů útlumu lokality severní část 4. kry - uzavírka,
-
práce spojené se zadáváním veřejných zakázek dle zákona č. 199/1994 Sb. v platném znění,
-
příprava podkladů pro kontrolní orgány,
-
řešení škod FO a PO a další činnosti v oblasti ZNHČ v souvislosti s útlumem lokality severní část 4. kry - uzavírka.
Uvedené práce se provádějí v jednotlivých provozních a podnikových střediscích Dolu ČSM o.z. a technickým odhadem se pak vyčíslují náklady na jednoho THP Dolu ČSM o.z.
Uzavřením severní části 4. kry Dolu ČSM, o.z. bylo znepřístupněno řízené odvodňování nadložních detritových vrstev odvodňovacími vrty z překopu 2405. Odvodňovací vrty na tomto překopu byly dle rozhodnutí OBÚ v Ostravě likvidovány tak, aby nedocházelo ke zvyšování maximálních přítoků vod ( bezpečnostní limit 10 l.s-1 je dán z hlediska možného průtokového množství na 3. patro k čerpací stanici).
Zvýšení přítoků vyvolalo nebezpečný stav, který byl řešen nutností řízeně odvodňovat detritový horizont z jižní přístupné části ložiska odvodňovacími vrty z překopu č.3404 a vrty z děl v oblasti slojí č. 29 b v.l. a č. 30 v jižní části 4. kry.
V roce 1999 bylo z provozních nákladů Dolu ČSM pro zajištění možnosti čerpání zvýšených přítoků ve 4. kře zrealizováno čerpací místo z finančních důvodů ( nepřidělení dotace ze SR ) dočasně vybaveno čerpadlem Flyght, ale bez rezervy ve výkonu.
V roce 2003 se nepředpokládá zvýšení přítoků v oblasti severní částí 4. kry (nemožnost seřízení odvodňovacích vrtů na uzavřeném překopu 2405 a průsaky kolem úvodních kolon) i při částečném čerpání z přístupné jižní části lokality (pro snížení hladiny detritového horizontu 4. kry a snížení ložiskového tlaku vody na odvodňovacích vrtech na uzavřeném překopu 2405).
studie a projektová dokumentace
V následujících letech se předpokládá zpracování Dodatků TSPL a jejich posouzení z důvodů upřesnění věcné, časové a finanční náročnosti v jednotlivých letech a stanovení věcných a finančních potřeb v letech následujících. Toto zpracování bude provedeno odbornými pracovníky Dolu ČSM bez nároků na financování ze SR.
V problematice řešení bezpečnostních hledisek při zajištění čerpání vod z uzavřené oblasti ve vztahu k bezpečnému provozu v činné části dolu je nutno zpracovat odborné posouzení s návrhem na celkový monitoring a návrhem technicko-bezpečnostních opatření provozu.
Jeho realizace je na základě dlouhodobých pozorování a měření v průběhu útlumu a již realizovaného průběžného odvodňování a s ohledem na nedostatek finančních zdrojů neinvestiční dotace ze SR plánovaná v omezeném rozsahu na další období a to v předpokládaných částkách od 0,030 - 0,070 mil.Kč.
výnosy
S ohledem na věcnou náplň likvidace severní části 4. kry, se nepředpokládají výnosy z likvidace.
ZAHLAZOVÁNÍ NÁSLEDKŮ HORNICKÉ ČINNOSTI
Předmětné území severní části 4. kry dobývacího prostoru Dolu ČSM (Louky) zabírá severní část obce Stonava, její místní části Dolany, Stavy a Bonkov. Protéká zde hlavní odvodňovací recipient - řeka Stonávka a její přítok (Křivý potok). Dále zde procházejí důležité místní komunikace a v severovýchodní části železniční vlečka OKD, Doprava a.s. Terén je mírně vlnitý s pravidelnou občanskou zástavbou rodinných domků. V severozápadní části se nachází areál důlního závodu Mír, OKD a.s. - Dolu Darkov.
Celé předmětné území bylo v nedávné minulosti silně ovlivňováno hornickou činností Dolu ČSM. Vlivem těžby v severní části 4. kry vznikly dvě samostatné dílčí poklesové kotliny. Severnější kotlina s poklesem až 260 cm zasahuje hustou obytnou zástavbu v části Stonava- Stavy. Druhá, jižněji položená kotlina s poklesem až 210 cm, je situována jižně od budovy obecního úřadu a zasahuje oblast kolem kostela a místního hřbitova. Celá lokalita je situována na území nivy řeky Stonávky, což znamená , že hladina podzemní vody je poměrně blízko pod povrchem. Vlivem poklesů došlo k neodstranitelným změnám v odtokových poměrech, odvodňovacích strouhy mají změněné spády a zanášejí se. Rovněž okolní pozemky vykazují zvýšené zamokření.
Tato vzniklá situace si vyžádá odstraňování důlních škod, kterými budou postiženy zejména :
-
rodinné domy a hospodářské budovy,
-
budovy v majetku obce,
-
hroby na hřbitově ve Stonavě,
-
trvale bude nutno odčerpávat vodu ze sklepních prostor včetně nákladu na techniku,
-
trvale bude nutno sanovat zamokřené plochy a odvodňovací kanály a strouhy.
V období let 2003-2007 však lze očekávat , že dojde ke zmenšení četnosti škodních případů v souladu s dozníváním poklesu. Trvale však bude nutno vynakládat prostředky na čerpání vody a na sanaci odvodňovacího systému a přilehlých pozemků.
DŮLNÍ ŠKODY FYZICKÝCH A PRÁVNICKÝCH OSOB
Náklady byly stanoveny na základě vypočteného a předpokládaného vývoje doznívání vlivů hornické činnosti, dle znalostí z minulých let, znalostí současného stavu již projevujících se vlivů na povrchových objektech v předmětné oblasti.
SANACE A REKULTIVACE
Plošné sanace a rekultivace půdního fondu nejsou a nebudou v zájmovém území prováděny. Pro území jsou zpracovány projekty na odvodňování území s cílem snížení nebo likvidace zamokřených území.
Trvale pokleslá kotlina u místní části Stonava - Stavy je odvodňována hlubokými příkopy, které je nutno po poklesech obnovovat včetně pozemků v poklesové kotlině.
Vlivem těžby v utlumované části DP došlo v minulosti ke změně spádových poměrů v odvodňovacích příkopech v částech Stavy a Holkovice. Pro řádné odvodňovaní poklesové kotliny jsou do plánu zahrnuty náklady na pročištění vodních kanálů a úpravy přilehlých pozemků.
Do plánu sanačních prací jsou rovněž zahrnuty náklady na měření úrovně hladin podzemních vod ve vybraných vrtech a studních společně s nivelačním zaměřením výšek ohlubní sledovaných objektů.
KOMPLEXNÍ ŘEŠENÍ ÚZEMÍ
Útlumem lokality severní část 4. kry - uzavírka došlo ke změnám původně předpokládaných poklesových kotlin a tím i ke změně spádových poměrů v oblasti.
V tomto prostoru se nachází vodoteč Stonávka, která má zásadní význam, pokud jde o ohrožení předmětné oblasti ve vztahu se zatápěním, resp. zamokřováním předmětného prostoru.
Důl ČSM má propracovaný systém pozorovacích stanic (měřících přímek), které se nacházejí také v předmětném území severní části 4. kry. Tyto jsou stabilizovány a je prováděno měření 2x ročně (duben, říjen). Na základě těchto měření jsou vyhodnocovány skutečné doznívající poklesy daných objektů a posuzována stabilita a rozsah důlních škod jako podklad pro finanční vyrovnání.
REZERVA VYTVOŘENÁ DLE HORNÍHO ZÁKONA
Pro utlumovanou lokalitu severní část 4. kry - uzavírka ve smyslu § 37a) zákona č. 44/1988 Sb. (horního zákona) ve znění pozdějších změn a doplnění nebyla vzhledem k termínům nabytí účinnosti pozdějších změn finanční rezerva vytvořena.
Celková ekonomická náročnost útlumu
Z propočtů provedených v předcházejících kapitolách vyplývá následující ekonomická náročnost útlumu lokality severní části 4. kry - uzavírka Dolu ČSM o.z. v letech 2003 - 2007:
(v mil. Kč)
Položka |
Období |
||||||
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2003-07 |
||
TL |
Celkem |
8,210 |
7,210 |
7,732 |
7,543 |
7,250 |
37,945 |
z toho |
TL-Z důl |
0,641 |
0,690 |
0,725 |
0,761 |
0,787 |
3,604 |
TL-Z povrch |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
trvalé náklady útlumu |
7,539 |
6,490 |
6,977 |
6,732 |
6,353 |
34,091 |
|
Investice vyvolané útlumem |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
studie a projekty |
0,030 |
0,030 |
0,030 |
0,050 |
0,110 |
0,250 |
|
výnosy (-) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
vlastní volné zdroje (-) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
ZNHČ |
Celkem |
1,000 |
0,500 |
0,250 |
0,250 |
0,250 |
2,250 |
z toho |
důlní škody FO |
0,420 |
0,210 |
0,075 |
0,075 |
0,075 |
0,855 |
důlní škody PO |
0,330 |
0,155 |
0,070 |
0,070 |
0,070 |
0,695 |
|
sanace a rekultivace |
0,170 |
0,055 |
0,025 |
0,025 |
0,025 |
0,300 |
|
Náhradní výstavba |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
KŘÚ, studie a projekty |
0,080 |
0,080 |
0,080 |
0,080 |
0,080 |
0,400 |
|
rezerva dle HZ (-) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Celková ekonomická náročnost utlumu |
9,210 |
7,710 |
8,982 |
7,793 |
7,500 |
40,195 |
Vzhledem k tomu, že:
-
se jedná o podpory poskytované Ministerstvem průmyslu a obchodu, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, protože Ministerstvo průmyslu a obchodu má ve své diskreční pravomoci přerozdělovat finanční prostředky,
-
hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožní příjemcům veřejné podpory použít finanční prostředky určené k uhrazení zahlazování následků hornické činnosti, pro další investiční činnost,
-
tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, jelikož příjemce sníží své náklady, které je povinen uhradit ze svých vlastních prostředků,
-
poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jelikož část produkce dotčených společností je exportována,
jedná se o veřejnou podporu podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.
Při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES:
-
Nařízení Rady č. 1407/2002 ze dne 23. července o veřejné podpoře uhelnému průmyslu (dále jen "Nařízení")
Dle článku 2 odstavce (a) Nařízení se uhlím rozumí vysokojakostní, středojakostní a nízkojakostní uhlí kategorie A a B v rámci značení podle Mezinárodní kódovací soustavy, tedy černé uhlí.
Veřejná podpora je slučitelná se správnou funkcí trhu, pokud vyhovuje Kapitole 2 Nařízení, která specifikuje a blíže rozvádí jednotlivé druhy podpor a podmínky jejich poskytnutí. Jedná se o podporu při omezování činnosti, operativní podporu podnikům provádějících modernizaci, racionalizaci a restrukturalizaci, podporu na krytí výjimečných nákladů, podporu výzkumu a vývoje a podporu na ochranu životního prostředí a vzdělávání.
Veřejná podpora poskytovaná v rámci tohoto programu se řídí pravidly uvedenými v článku 7 Nařízení, který upravuje podmínky pro poskytování podpory na pokrytí výjimečných nákladů. Veřejná podpora podnikům, které vykonávají nebo vykonávaly činnost v souvislosti s těžbou uhlí, na pokrytí nákladů vzniklých nebo vznikajících z racionalizace a restrukturalizace uhelného průmyslu, které se netýkají běžné produkce ("zděděné závazky a ručení"), může být považována za slučitelnou se společným trhem, pokud veřejná podpora nepřesahuje skutečně vynaložené náklady. Tato podpora je určena na krytí nákladů vzniklých podnikům, které provádějí nebo prováděly restrukturalizaci, tj. nákladů souvisejících s rekultivací životního prostředí bývalých důlních děl pro dobývání uhlí.
Oprávněné náklady ve smyslu tohoto programu jsou náklady uhrazené podniky, které provádějí nebo prováděly restrukturalizaci a racionalizaci a musí náležet výhradně do následujících kategorií:
-
náklady na vyplácení příspěvků sociálního zabezpečení, které jsou spojeny s odchodem pracovníků společností do důchodu ještě před tím, než dosáhnou zákonného věku pro odchod do důchodu,
-
ostatní výjimečné výdaje na pracovníky, kteří ztratí zaměstnání v důsledku restrukturalizace a racionalizace společnosti,
-
výplaty důchodů a dávek mimo zákonný systém pracovníkům, kteří ztrácejí zaměstnání v důsledku restrukturalizace a racionalizace a pracovníkům, kteří měli na takové platby nárok před restrukturalizací,
-
náklady uhrazené podniky na rekvalifikaci pracovníků, aby jim napomohly najít nové zaměstnání mimo uhelný průmysl, zejména náklady na vzdělávání,
-
dodávky uhlí zadarmo (formou deputátů) pracovníkům, kteří ztrácejí zaměstnání v důsledku restrukturalizace a racionalizace, a pracovníkům, kteří měli nárok na takové dodávky před restrukturalizací,
-
zůstatkové náklady pocházející ze správních, právních nebo daňových poplatků,
-
dodatečné zabezpečovací práce v podzemí vyplývající z uzavření výrobních jednotek,
-
důlní škody za předpokladu, že byly způsobené výrobními jednotkami uzavíranými v důsledku restrukturalizace,
-
náklady související s rekultivací bývalých důlních děl, především:
-
zůstatkové náklady vznikající z příspěvků orgánům odpovědným za dodávky vody a za odstraňování odpadních vod,
-
ostatní zůstatkové náklady pocházející z dodávek vody a z odstraňování odpadních vod,
-
-
zůstatkové náklady na pokrytí zdravotního pojištění bývalých horníků,
-
výjimečné vnitřní odpisy za předpokladu, že pocházejí z uzavření výrobních jednotek (bez zahrnutí jakéhokoli zhodnocení, které nastalo od 1. ledna 1994 a které přesahuje míru inflace).
Vzhledem k výše uvedenému Úřad dospěl k závěru, že program veřejné podpory ve formě dotace ze státního rozpočtu na útlum černouhelného hornictví až do výše 100% oprávněných nákladů uvedených v tomto rozhodnutí, vyhovuje podmínkám stanoveným v Nařízení a splňuje podmínky pro její povolení stanovené v zákoně o veřejné podpoře. Rozhodl proto, že tato veřejná podpora je slučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a výjimku ze zákazu veřejné podpory povolil.
Dne 15.5.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí S23/03-160, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.
Poučení o opravném prostředku:
Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.
Ing. Josef Bednář
předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Obdrží:
Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky
Na Františku 32
110 15 Praha