číslo jednací: S463/2014/VZ-14956/2014/511/KČe

Instance I.
Věc Kanalizace a ČOV Dobříč
Účastníci
  1. obec Dobříč
  2. RISL s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok SŘ zastaveno
Rok 2014
Datum nabytí právní moci 2. 8. 2014
Dokumenty file icon 2014_S463.pdf 256 KB

 

Č. j.: ÚOHS-S463/2014/VZ-14956/2014/511/KČe

 

15. července 2014

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jako orgán příslušný podle ustanovení § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 4.6.2014 na návrh ze dne 2.6.2014, jehož účastníky jsou

  • zadavatel –  obec Dobříč,  IČO 00241172, se sídlem Dobříč 10, 252 25 Dobříč,
  • navrhovatel – RISL s.r.o., IČO 45310653, se sídlem U vodárny 461, 253 01 Hostivice,

ve věci veřejné zakázky „Kanalizace a ČOV Dobříč“ zadávané v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30.4.2014 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 2.5.2014 pod ev.č. 479539,

rozhodl  takto:

 

Správní řízení se podle § 117a písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť s podáním návrhu nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 citovaného zákona a navrhovatel – RISL s.r.o., IČO 45310653, se sídlem U vodárny 461, 253 01 Hostivice – kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

 

Odůvodnění

 

I. Zadávací řízení

1. Obec Dobříč,  IČO 00241172, se sídlem Dobříč 10, 252 25 Dobříč  (dále jen „zadavatel“), zadává formou užšího řízení veřejnou zakázku „Kanalizace a ČOV Dobříč“, přičemž oznámení o zakázce bylo odesláno k uveřejnění dne 30.4.2014 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 2.5.2014 pod ev.č. 479539 (dále jen „veřejná zakázka“).

2. Jak je uvedeno v oznámení o zakázce, předmětem veřejné zakázky je stavba kanalizace a ČOV v obci Dobříč. V obci je navržena oddílná kanalizační soustava se stávající kanalizací, která po rekonstrukci bude sloužit pouze pro odvádění dešťových vod, a s navrhovanou novou splaškovou kanalizací s obecní čistírnou odpadních vod. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla zadavatelem v oznámení stanovena ve výši 43 992 803,44 Kč bez DPH.

3. Proti požadavkům zadavatele na prokázání splnění kvalifikace stanoveným v oznámení o zakázce, resp. v kvalifikační dokumentaci, obdržel zadavatel dne 19.5.2014 námitky společnosti RISL s.r.o., IČO 45310653, se sídlem U vodárny 461, 253 01 Hostivice (dále jen „navrhovatel“). Námitkám navrhovatele zadavatel rozhodnutím ze dne 26.5.2014, které bylo navrhovateli doručeno téhož dne, nevyhověl.

4. Dopisem ze dne 2.6.2014 podal navrhovatel u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele v předmětném zadávacím řízení, který Úřad obdržel dne 4.6.2014. Tímto dnem bylo podle § 113 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen „zákon“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumávání úkonů zadavatele. Jak vyplývá z nedatovaného stanoviska zadavatele k návrhu doručeného Úřadu dne 13.6.2014, zadavatel obdržel stejnopis  návrhu navrhovatele také dne 4.6.2014.

II. Obsah návrhu

5. Navrhovatel ve svém podání namítá následující skutečnosti. Ačkoliv dle navrhovatele není součástí předmětu veřejné zakázky provedení dopravních staveb, zadavatel přesto požaduje pro plnění zakázky autorizovaného inženýra v oboru dopravní stavby. Dle navrhovatele je dále v rozporu s ustanovením § 50 odst. 3 a 4 zákona požadavek zadavatele, že pro  pozici hlavního stavbyvedoucího bude akceptovat pouze osvědčení vydané pro autorizovaného inženýra a dále požadavek, aby součástí týmu dodavatele byla jedna osoba odpovědná za bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci a staveništi, disponující oprávněním k výkonu činnosti koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi. Za nepřiměřené vůči předmětu plnění považuje navrhovatel rovněž i požadavky zadavatele na vymezení technického vybavení. Dle navrhovatele je dále v rozporu s ustanovením § 51 odst. 4 zákona požadavek, aby dohled nad stavbou nemohl být proveden subdodavatelem. Navrhovatel se vzhledem k výše uvedenému domáhá toho, aby Úřad předmětné užší řízení zrušil.

III. Vyjádření zadavatele

6. Zadavatel ve svém nedatovaném vyjádření k návrhu navrhovatele, které bylo Úřadu doručeno dne 13.6.2014, uvedl, že návrh kopíruje obsah námitek, ke kterým se zadavatel vyjádřil již v rozhodnutí o námitkách, na které také v plném rozsahu odkazuje a k návrhu  proto doplňuje pouze následující skutečnosti. Zadavatel uvádí, že autorizovaný technik je sice oprávněn vést stavební práce v oboru své specializace, ale není již oprávněn působit v jiných oborech, které jsou k charakteru stavby relevantní. Nadto jsou požadavky na získání kvalifikace autorizovaného technika menší než na kvalifikaci autorizovaného inženýra. Dle platné legislativy je stavba vedena autorizovanou osobou, přičemž se jedná o soustavnou činnost. Lze tedy předpokládat, že kvalifikovaná firma zaměstnává stavbyvedoucího s odpovídající autorizací. Požadované složení projektového týmu dle zadavatele respektuje běžné zvyklosti při provádění obdobných staveb a platnou legislativu. Pouze kvalifikovaný personál s dostatkem zkušeností je schopen zohlednit všechny aspekty stavby a postupovat tak, aby byla eliminována rizika. Požadované strojní vybavení odpovídá dle zadavatele složitosti předmětu veřejné zakázky a krátké lhůtě výstavby. Nasazení menšího počtu mechanizmů nebo méně výkonných by mělo vliv na dobu provádění prací a na jejich kvalitu.

IV. Průběh správního řízení

7. Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

8. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-S463/2014/VZ-12057/2014/511/KČe ze dne 6.6.2014.  Úřad usnesením č.j. ÚOHS-S463/2014/VZ-12632/2014/511/KČe ze dne 17.6.2014 stanovil navrhovateli lhůtu ke složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona ve výši 100 000 Kč a k doplnění návrhu na zahájení řízení o doklad o složení kauce podle § 114 odst. 3 zákona, a to do pěti pracovních dnů ode dne doručení tohoto usnesení. 

V. Závěry Úřadu

9. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že spolu s návrhem na přezkoumání úkonů zadavatele, ani později, nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona, a proto správní řízení podle § 117a  písm. b) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

10. Návrh musí podle § 114 odst. 3 zákona vedle obecných náležitostí podání, obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu je mimo jiné i doklad o složení kauce podle § 115 zákona.

11. Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel s podáním návrhu povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, nebo že nabídková cena, která je předmětem hodnocení, je při zadávání rámcové smlouvy stanovena pouze jako cena za jednotku plnění nebo v případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.

12. Podle § 117a odst. b) zákona jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona a navrhovatel kauci nesloží ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem, Úřad zahájené řízení zastaví.

13. Dne 4.6.2014 podal navrhovatel návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, jehož součástí však nebyl doklad o složení kauce. Jak uvedl navrhovatel v návrhu, požadavky zadavatele na prokázání splnění kvalifikace navrhovateli znemožnily jeho účast v předmětném užším řízení. Z protokolu o posouzení kvalifikace ze dne 2.6.2014, resp. z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne  1.7.2014, také vyplývá, že navrhovatel nepodal v  zadávacím řízení žádost o účast, resp. následně ani nabídku.  V takovém případě, je ve smyslu ustanovení § 115 odst. 1 zákona, kdy není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, navrhovatel povinen složit jako kauci částku 100 000 Kč.  Částku kauce v uvedené výši byl tedy navrhovatel povinen s podáním návrhu složit na účet Úřadu.

14. Vzhledem k tomu, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce na účet Úřadu, a ani z bankovních výpisů Úřadu nevyplývalo, že kauce byla navrhovatelem na  účet Úřadu složena, stanovil Úřad navrhovateli usnesením č. j. ÚOHS-S463/2014/VZ-12632/2014/511/KČe ze dne 17.6.2014 lhůtu pěti pracovních dnů ode dne doručení tohoto usnesení ke složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona ve výši 100 000 Kč  a k doplnění návrhu na zahájení řízení o doklad o složení kauce podle § 114 odst. 3 zákona. Úřad navrhovatele v odůvodnění usnesení současně upozornil na skutečnost, že pokud ve stanovené lhůtě kauci na účet Úřadu nesloží nebo nedoloží doklad prokazující její složení, Úřad podle § 117a písm. b) zákona zahájené správní řízení zastaví.

15. Citované usnesení Úřadu bylo navrhovateli doručeno dne 17.6.2014. Lhůta k doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle ustanovení § 115 odst. 1 zákona marně uplynula dne 24.6.2014.

16. Úřad proto konstatuje, že navrhovatel nesložil kauci na účet Úřadu a nedoložil doklad o složení kauce na účet Úřadu ani s podáním návrhu ani ve lhůtě stanovené Úřadem usnesením č. j. ÚOHS-S463/2014/VZ-12632/2014/511/KČe ze dne 17.6.2014. Nedodržel tedy zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, kterou je podle § 114 odst. 3 zákona mimo jiné i doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona.

17. Vzhledem k  tomu, že s  podáním návrhu nebyla složena kauce ve  výši podle § 115 odst. 1  zákona a navrhovatel kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem, Úřad podle § 117a písm. b) zákona předmětné správní řízení zastavil.

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

Obdrží:

1. Obec Dobříč,  Dobříč 10, 252 25 Dobříč

2. RISL s.r.o., U vodárny 461, 253 01 Hostivice

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz