číslo jednací: S385/2013/VZ-2602/2014/523/JDo
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | Provozovatel vodohospodářského majetku ve vlastnictví obce Letkov |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 24f písm. e) zákona č. 139/2006 Sb |
| Rok | 2013 |
| Datum nabytí právní moci | 9. 12. 2014 |
| Související rozhodnutí | S385/2013/VZ-2602/2014/523/JDo R57/2014/VZ-25866/2014/323/BRy |
| Dokumenty |
|
Č. j.: ÚOHS-S385/2013/VZ-2602/2014/523/JDo |
|
5. února 2014 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 24 zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 12.6.2013 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
-
zadavatel – obec Letkov, IČO 00574155, se sídlem Letkov 117, 326 00 Letkov,
-
navrhovatel – REVOS Rokycany, s.r.o., IČO 49197282, se sídlem Sedláčkova 651/III, 337 56 Rokycany,
ve věci koncesního řízení ‚‚Provozovatel vodohospodářského majetku ve vlastnictví obce Letkov‘‘, zadávané zadavatelem jako veřejná zakázka malého rozsahu,
rozhodl takto:
Správní řízeníse podle 24f písm. e) zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v koncesním řízení.
Odůvodnění
PRŮBĚH VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ
1. Zadavatel zadal předmět plnění jako veřejnou zakázku malého rozsahu, a to výzvou k podání a předložení nabídek ze dne 28.2.2013 čtyřem uchazečům. Ve lhůtě pro podání nabídek zadavatel obdržel čtyři nabídky, z nichž nabídku navrhovatele zadavatel vyloučil pro nesplnění požadavku na kalkulaci jednotkové ceny vodného a stočného a nedodržení čl. VII bod 1 vzorové smlouvy. Proti vyloučení podal navrhovatel námitku, kterou zadavatel nevyřídil.
2. Z výzvy k podání nabídky ze dne 28.2.2013 vyplývá, že zadavatel hodnotil nabídky podle hodnotícího kritéria nejnižší nabídkové ceny v součtu za vodné a stočné za 1 m3.
3. Ze zprávy o posouzení a hodnocení ze dne 25.3.2013 vyplývá, že uchazeč KANALIZACE A VODOVODY Starý Plzenec, a.s., IČO 61778079, se sídlem Sedlec 195, 332 02 Starý Plzenec (dále jen „koncesionář), splnil požadavky zadavatel a nabídl nejnižší cenu, proto hodnotící komise zadavateli doporučila s tímto uchazečem uzavřít smlouvu.
4. Zadavatel uzavřel s koncesionářem dne 31.5.2013 Smlouvu o nájmu a provozování vodohospodářského majetku ve vlastnictví obce Letkov (dále jen „smlouva“), a to s dobou plnění od 1.6.2013 do 31.12.2018. Předmětem smlouvy je zajištění provozu vodohospodářského majetku a vlastního poskytování vodohospodářských služeb, tj. zajištění provozuschopnosti pronajaté infrastruktury, rozvodu pitné vody ve spotřebišti a její dodávky konečným odběratelům, odvádění odpadních vod od odběratelů a její čistění.
OBSAH NÁVRHU
5. Navrhovatel ve svém návrhu upozorňuje, že byl vyloučen z důvodu, že nesplnil zadávací podmínky, s čímž nesouhlasí. Poukazuje na skutečnost, že čl. VII bod 1 vzorové smlouvy se netýká kalkulace nákladů, ale údržby předmětu nájmu a odstraňování poruch a havárií. Navrhovatel při výpočtu cen pro vodné a stočné postupoval podle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a podle vyhlášky č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů. Zadavatel měl podle navrhovatele postupovat podle opatření obecné povahy č.j. 22402/2006-16330, vydané Ministerstvem zemědělství ČR s účinností od 19.9.2006, jenž se poprvé použije pro výpočet cen vodného a stočného pro rok 2007. Navrhovatel navrhuje zrušení jeho vyloučení a zařazení nabídky zpět do hodnocení.
PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
6. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel dne 12.6.2013 návrh navrhovatele ̶ REVOS Rokycany s.r.o., IČO 49197282, se sídlem Sedláčkova 651/III, 337 56 Rokycany (dále jen „navrhovatel“) – na přezkoumání úkonů zadavatele ̶ obec Letkov,IČO 00574155, se sídlem Letkov 117, 326 00 Letkov (dále jen „zadavatel“) – učiněných v koncesním řízení „Provozovatel vodohospodářského majetku ve vlastnictví obce Letkov“.
7. Účastníky řízení podle § 24d zákona č. 139/2006, o koncesních smlouvách a koncesním řízení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „koncesní zákon“) jsou:
o zadavatel,
o navrhovatel.
8. Z návrhu navrhovatele vyplývalo, že se jedná o veřejnou zakázku, proto Úřad oznámil účastníkům řízení zahájení správního řízení podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, přípisem č.j.ÚOHS-S385/2013/VZ-11859/2013/523/JDo ze dne 28.6. 2013. Současně Úřad usnesením č.j. ÚOHS-S385/2013/VZ-11868/2013/523/JDo z téhož dne určil účastníkům řízení lhůtu, ve které byli oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a ve které byli oprávněni vyjádřit svá stanoviska v řízení, a dále lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům pro rozhodnutí. Úřad tímto usnesením zadavateli určil lhůtu k předložení dokumentace o veřejné zakázce, a to do pěti dnů ode dne doručení tohoto usnesení.
9. Vzhledem k tomu, že zadavatel v určené lhůtě dokumentaci o veřejné zakázce Úřadu nedoručil, určil Úřad usnesením č.j. ÚOHS-S385/2013/VZ-13021/2013/523/JDo ze dne 11.7.2013 další lhůtu k doručení dokumentace o veřejné zakázce.
10. Dne 24.7.2013 byla Úřadu doručena dokumentace o veřejné zakázce.
11. Z obdržené dokumentace Úřad zjistil, že zadavatel předmětné koncesní řízení zadával jako veřejnou zakázku malého rozsahu, ačkoliv podle údajů obsažených v dokumentaci vyplývalo, že předmět plnění naplňuje znaky předmětu koncesní smlouvy podle koncesního zákona.
12. Z výše uvedeného důvodu Úřad oznámil účastníkům řízení zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele podle koncesního zákona přípisem č.j. ÚOHS-S385/2013/VZ-14270/2013/523/JDo ze dne 1.8.2013. Současně Úřad usnesením č.j. ÚOHS-S385/2013/VZ-14271/2013/523/JDo z téhož dne určil účastníkům řízení lhůtu, ve které byli oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a ve které byli oprávněni vyjádřit svá stanoviska v řízení, a dále lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům pro rozhodnutí.
13. Usnesením č.j. ÚOHS-S385/2013/VZ-19556/2013/523/JDo ze dne 21.10.2013 určil zadavateli lhůtu k provedení úkonu, a to sdělení výše ceny, která byla sjednána za vodné a stočné pro odběratele za rok 2012 a sdělení objemu pitné vody a objemu likvidované splaškové vody za tentýž rok.
14. Úřad usnesením č.j. ÚOHS-S385/2013VZ-21266/2013/523/JDo ze dne 11.11. 2013 stanovil navrhovateli lhůtu pěti dnů ode dne obdržení usnesení k provedení úkonu, a to doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 24c odst. 1 koncesního zákona.
ZÁVĚRY ÚŘADU
15. Úřad přezkoumal na základě § 24 a násl. koncesního zákona, zda návrh směřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v koncesním řízení, a po zhodnocení všech podkladů rozhodl o zastavení řízení. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.
16. Podle § 5 odst. 2 koncesního zákona zadavatel nemusí postupovat podle této části zákona, činí-li předpokládaný příjem koncesionáře méně než 20 000 000,- Kč bez daně z přidané hodnoty, zadavatel je však povinen dodržet zásady uvedené v § 3a.
17. Z jednotlivých ustanovení smlouvy vyplývá, že zadavatel předává vodohospodářský majetek vymezený ve smlouvě koncesionáři s cílem poskytnutí úplné a účinné péče o vodohospodářský majetek a zajištění jeho provozování (čl. 3 smlouvy), a dále se stanoví, že úplaty za vodné a stočné jsou příjmem koncesionáře a jeho vlastnictvím (čl. 12 smlouvy). Zadavatel a koncesionář se dohodli, že riziko z neuhrazených pohledávek za vodné či stočné vůči odběratelům nese výlučně koncesionář, pokud smlouva nestanoví jinak (čl. 13 smlouvy).
18. Smlouva o nájmu a provozování vodohospodářského majetku ve vlastnictví obce Letkov ze dne 31.5.2013 uzavřená mezi zadavatelem a koncesionářem naplňuje bezpochyby pojmové znaky koncesní smlouvy podle § 16 koncesního zákona.
19. Pro určení, zda zadavatel byl povinen postupovat podle koncesního zákona či nikoliv, bylo třeba stanovit předpokládaný příjem koncesionáře. Podle údajů vyplývajících ze sdělení zadavatele ze dne 29.10.2013 činí přepokládaný příjem koncesionáře částku 615 488,- Kč bez DPH (součet ceny za vodu pitnou 15,77 Kč x 16 000 m3 a ceny za vodu odpadní 18 Kč x 20 176 m3 za jeden rok provozování vodohospodářské infrastruktury).
20. Předpokládaný příjem koncesionáře za dobu pěti let provozování vodohospodářské infrastruktury dle výpočtu uvedeného v příloze č. 1 vyhlášky č. 217/2006 Sb., kterou se provádí koncesní zákon, činí 2 818 750,- Kč bez DPH.
21. Protože předpokládaný příjem koncesionáře nepřesáhne částku 20 000 000,- Kč bez DPH podle § 5 odst. 2 koncesního zákona, nebyl zadavatel v šetřeném případě povinen postupovat podle koncesního zákona.
22. Podle § 24f písm. e) koncesního zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v koncesním řízení.
23. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem Úřad rozhodl o zastavení řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.
otisk úředního razítka
JUDr. Eva Kubišová
místopředsedkyně
Obdrží
obec Letkov, Letkov 117, 326 00 Letkov
REVOS Rokycany s.r.o., Sedláčkova 651/III, 337 56 Rokycany
Vypraveno dne
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy


