číslo jednací: S209/2015/VZ-9611/2015/513/IHl

Instance I.
Věc Podpora veřejné dopravy
Účastníci
  1. statutární město Ostrava
  2. ELTODO a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok SŘ zastaveno
Rok 2015
Datum nabytí právní moci 6. 5. 2015
Dokumenty file icon 20151_S209.pdf 257 KB

 

Č. j.: ÚOHS-S209/2015/VZ-9611/2015/513/IHl

 

17. dubna 2015

 

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 27. 3. 2015, na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – statutární město Ostrava, IČO 00845451, se sídlem Prokešovo náměstí 1803/8, 702 00 Ostrava – Moravská Ostrava,
  • navrhovatel – ELTODO a.s., IČO 45274517, se sídlem Novodvorská 1010/4, 142 01 Praha 4, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 23. 10. 2014 advokátní kanceláří Havel, Holásek & Partners s.r.o., advokátní kancelář, IČO 26454807, se sídlem Na Florenci 2116/15, Nové Město, 110 00 Praha 1,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vymezených obsahem návrhu ze dne 27. 3. 2015 ve veřejné zakázce „Podpora veřejné dopravy“, zadávané v otevřeném řízení, jejíž oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 16. 9. 2014 a uveřejněno bylo dne 17. 9. 2014 pod ev. č. zakázky 493190, ve znění oprav uveřejněných dne 3. 11. 2014, 26. 11. 2014 a 26. 12. 2014 a v Úředním věstníku Evropské unie bylo uveřejněno dne 19. 9. 2014 pod č. 2014/S 180-317155, ve znění oprav uveřejněných dne 6. 11. 2014, 28. 11. 2014 a 30. 12. 2014,

rozhodl takto:

 

Správní řízení se podle § 117a písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť s podáním návrhu nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 citovaného zákona a navrhovatel – ELTODO a.s., IČO 45274517, se sídlem Novodvorská 1010/4, 142 01 Praha 4 – kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

 

 

Odůvodnění

 

I. Zadávací řízení

1. Zadavatel – statutární město Ostrava, IČO 00845451, se sídlem Prokešovo náměstí 1803/8, 702 00 Ostrava – Moravská Ostrava (dále jen „zadavatel“) – zahájil otevřené zadávací řízení na veřejnou zakázku „Podpora veřejné dopravy“ odesláním oznámení o zakázce do Věstníku veřejných zakázek dne 16. 9. 2014, jež bylo uveřejněno dne 17. 9. 2014 pod ev. č. zakázky 493190, ve znění oprav uveřejněných dne 3. 11. 2014, 26. 11. 2014 a 26. 12. 2014 a v Úředním věstníku Evropské unie bylo oznámení o zakázce uveřejněno dne 19. 9. 2014 pod č. 2014/S 180-317155, ve znění oprav uveřejněných dne 6. 11. 2014, 28. 11. 2014 a 30. 12. 2014 (dále jen „veřejná zakázka“).

2. Cílem veřejné zakázky je vybudování centrálního řízení dopravy v Ostravě, které umožní preferovat městskou hromadnou dopravu. Předmětem plnění pak je dodávka řadičů světelné signalizace, vybudování dopravní ústředny a dopravního centra, poskytnutí SW pro modelování dopravy a poskytování servisních služeb.

3. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí podle oznámení o zakázce 118,3 mil. Kč bez DPH; zakázka je spolufinancována s využitím finančních prostředků ROP. Zadavatel označil veřejnou zakázku jako zakázku na dodávky. Podle výše předpokládané hodnoty se jedná o zakázku nadlimitní.

4. Zadavatel v příloze č. 10 zadávací dokumentace stanovil požadavky na testování funkčnosti nabízeného plnění. Testování plnění nabízeného navrhovatelem proběhlo 20. 2. 2015. Výsledky testování jsou obsaženy v zápisu o provedeném testování ze dne 20. 2. 2015. Podle zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 3. 3. 2015 byla nabídka navrhovatele ze zadávacího řízení vyřazena, neboť nevyhověla při kontrole testování funkčnosti nabízeného plnění. Proti postupu zadavatele při testování funkčnosti nabízeného plnění podal navrhovatel námitky dne 7. 3. 2015. Zadavatel v rozhodnutí ze dne 17. 3. 2015 podaným námitkám zčásti nevyhověl a  zčásti o nich nerozhodl, neboť byly podány opožděně. Rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 18. 3. 2015.

5. Podáním ze dne 27. března 2015, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel téhož dne, navrhovatel reagoval na rozhodnutí zadavatele o námitkách proti postupu zadavatele při testování funkčnosti nabízeného plnění. Úřad vzhledem k obsahu podání a časovému sledu jednotlivých úkonů navrhovatele a zadavatele posoudil podání navrhovatele ze dne 27. března 2015 adresované Úřadu jako návrh na přezkoumání úkonů zadavatele.

6. Dne 27. 3. 2015, kdy Úřad uvedený návrh obdržel, bylo podle § 113 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), zahájeno správní řízení. Navrhovatel v návrhu ze dne 27. 3. 2015 poukazuje především na údajné porušení zákona ze strany zadavatele při testování funkčnosti plnění nabízeného navrhovatelem ve veřejné zakázce. Navrhovatel požaduje, aby Úřad podle § 118 odst. 1 zákona zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku.

II. Průběh správního řízení

7. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem č. j. ÚOHS-S209/2015/VZ-8804/2015/513/JLí ze dne 8. 4. 2015.

8. Účastníky tohoto správního řízení podle § 116 zákona jsou:

o zadavatel,

o navrhovatel.

9. Usnesením č. j. ÚOHS-S209/2015/VZ-8821/2015/ 513/JLí z 8. 4. 2015 Úřad určil účastníkům řízení lhůty k provedení úkonů. Navrhovateli byla určena lhůta pěti dnů ke složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona a doplnění návrhu na zahájení řízení o doklad o složení kauce podle § 114 odst. 3 zákona. Stejná lhůta byla určena navrhovateli k prokázání doručení stejnopisu návrhu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí zadavatele o námitkách. Zadavateli pak byla určena lhůta k podání informace o dalších úkonech provedených v zadávacím řízení a zaslání dokumentace o veřejné zakázce pořízené v souvislosti s těmito úkony. 

10. Dne 13. 4. 2015 obdržel Úřad od navrhovatele vyjádření k oznámení o zahájení správního řízení sp. zn. S209/2015/VZ. Navrhovatel poukázal na souběžně vedené správní řízení sp. zn. S1130/2014/VZ, jež bylo zahájeno na jeho návrh ze dne 23. 12. 2014 a jež se týká stejné veřejné zakázky. Podle navrhovatele nemělo jeho podání ze dne 27. 3. 2015 představovat nový návrh na zahájení nového přezkumného řízení, ale jedná se pouze o vyjádření k původnímu návrhu, v němž navrhovatel shrnul nové skutečnosti, k nimž došlo v průběhu zadávacího řízení.

11. Navrhovatel dále k usnesení Úřadu z 8. 4. 2015 sdělil, že není schopen prokázat doručení stejnopisu svého doplňujícího vyjádření (z 27. 3. 2015) zadavateli do 10 dnů ode dne, kdy obdržel rozhodnutí zadavatele o nevyhovění jeho námitkám (tj. do 28. 3. 2015), neboť stejnopis nedoručoval. Je tedy srozuměn s tím, že správní řízení vedené pod sp. zn. S209/2015/VZ bude muset být zastaveno v souladu s § 117a písm. c) zákona, a to i kdyby uhradil kauci. Navrhovatel potvrdil, že z toho důvodu nepřistoupil ani k úhradě kauce.

III. Závěry Úřadu

12. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že spolu s návrhem na přezkoumání úkonů zadavatele při zadávání veřejné zakázky, ani ve lhůtě dodatečně stanovené Úřadem, nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona, a proto Úřad správní řízení podle § 117a písm. b) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující skutečnosti.

13. Návrh musí podle ustanovení § 114 odst. 3 zákona vedle obecných náležitostí podání obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 115 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném složení jistoty podle § 67 odst. 4 zákona.

14. Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel s podáním návrhu povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, nebo že nabídková cena, která je předmětem hodnocení, je při zadávání rámcové smlouvy stanovena pouze jako cena za jednotku plnění nebo v případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.

15. Podle § 117a odst. b) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona a navrhovatel kauci nesloží ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem.

16. Úřad posoudil podání navrhovatele ze dne 27. 3. 2015 jako návrh na zahájení řízení, a to jednak podle jeho obsahu, jednak podle časové souslednosti úkonů, jež podání návrhu předcházely. Navrhovatel nejprve doručil zadavateli své námitky ze dne 7. 3. 2015 proti postupu zadavatele při testování funkčnosti nabízeného plnění. Zadavatel následně na tyto námitky reagoval rozhodnutím o námitkách ze dne 17. 3. 2015, jež navrhovatel obdržel dne 18. 3. 2015. Zadavatel podaným námitkám nevyhověl, resp. o nich v části nerozhodoval. Navrhovatel poté podal návrh na zahájení správního řízení, jež byl Úřadu doručen 27. 3. 2015 (tj. ve lhůtě 10 kalendářních dnů ode dne, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitkám nevyhověl – § 114 odst. 4 zákona).

17. Součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce podle § 114 odst. 3 zákona v návaznosti na § 115 zákona a kauce nebyla s podáním návrhu složena na bankovní účet Úřadu. Úřad navrhovatele v usnesení č. j. ÚOHS-S209/2015/VZ-8821/2015/ 513/JLí ze dne 8. 4. 2015 vyzval ke složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona a doplnění návrhu na zahájení řízení o doklad o složení kauce podle § 114 odst. 3 zákona. Současně Úřad navrhovatele v odůvodnění usnesení upozornil na skutečnost, že jestliže ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem kauci nesloží, Úřad zahájené řízení podle § 117a písm. b) zákona zastaví. Toto usnesení bylo doručeno navrhovateli dne 8. 4. 2015 a poslední den lhůty, ve které mohl navrhovatel složit kauci, marně uplynul dne 13. 4. 2015.

18. Navrhovatel ve svém vyjádření z 13. 4. 2015 následně potvrdil, že nepřistoupil k úhradě kauce, neboť dle jeho názoru správní řízení vedené pod sp. zn. S209/2015/VZ bude muset být zastaveno (z důvodu nedoručení stejnopisu návrhu zadavateli).

19. Úřad konstatuje, že s podáním návrhu nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona a navrhovatel kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem. Navrhovatel tak nedodržel zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

20. Vzhledem k výše uvedenému rozhodl Úřad podle § 117a písm. b) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

21. Na doplnění Úřad uvádí, že navrhovatel nedoručil stejnopis návrhu zadavateli podle § 114 odst. 4 zákona, což je podle § 117a písm. c) zákona další důvod pro zastavení řízení.

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže –sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

Obdrží:

1. Statutární město Ostrava, Prokešovo náměstí 1803/8, 702 00 Ostrava – Moravská Ostrava

2. Havel, Holásek & Partners s.r.o., advokátní kancelář, Na Florenci 2116/15, Nové Město, 110 00 Praha 1

 

 

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz