číslo jednací: S0783/2015/VZ-38213/2015/511/SVá

Instance I.
Věc ČSSZ - Datový katalog
Účastníci
  1. Česká republika - Česká správa sociálního zabezpečení
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 120 odst. 2 písm. c) zákona - pokuta za spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. h) zákona
Rok 2015
Datum nabytí právní moci 17. 11. 2015
Dokumenty file icon 2015_S0783.pdf 355 KB

Č. j.: ÚOHS-S0783/2015/VZ-38213/2015/511/SVá

 

6. 11. 2015

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve věci spáchání správního deliktu podle ustanovení § 120 odst. 1 písm. h) uvedeného zákona, jehož se dopustil

 

  • zadavatel – Česká republika - Česká správa sociálního zabezpečení, IČO 00006963, se sídlem Křížová 1292/25, 150 00  Praha,

 

v souvislosti se zadáváním veřejné zakázky „ČSSZ - Datový katalog“ zadávané v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 11. 9. 2014 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek bylo dne 16. 9. 2014 pod ev. č. 484968 a v Úředním věstníku Evropské unie bylo uveřejněno dne 18. 9. 2014 pod ev. č. 2014/S 179-316301,

vydává dle ustanovení § 150 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, tento

 

příkaz:

 

I.

Zadavatel – Česká republika - Česká správa sociálního zabezpečení, IČO 00006963, se sídlem Křížová 1292/25, 150 00  Praha – se dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. h) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tím, že v rozporu s ustanovením § 114 odst. 6 citovaného zákona v rámci správního řízení vedeného Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže pod sp. zn. S0439/2015/VZ nezaslal Úřadu dokumentaci o veřejné zakázce „ČSSZ - Datový katalog“ zadávané v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 9. 2014 pod ev. č. 484968 a v Úředním věstníku Evropské unie bylo uveřejněno dne 18. 9. 2014 pod ev. č. 2014/S 179-316301, ve lhůtě 10 kalendářních dnů ode dne doručení návrhu navrhovatele - NaviData s.r.o., IČO 28191706, se sídlem Vranská č. ev. 233, 142 00 Praha -  tedy nejpozději dne 30. 7. 2015.

 

II.

Za spáchání správního deliktu uvedeného ve  výroku I. tohoto příkazu se podle § 120 odst. 2 písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zadavateli – Česká republika - Česká správa sociálního zabezpečení, IČO 00006963, se sídlem Křížová 1292/25, 150 00  Praha – ukládá

pokuta ve výši 5000 Kč (pět tisíc korun českých).

Pokuta je splatná do jednoho měsíce ode dne nabytí právní moci tohoto příkazu.

 

ODŮVODNĚNÍ

Postup zadavatele

1. Zadavatel - Česká republika - Česká správa sociálního zabezpečení, IČO 00006963, se sídlem Křížová 1292/25, 150 00  Praha (dále jen „zadavatel“) – odeslal dne 11. 9. 2014 k uveřejnění oznámení užšího řízení za účelem zadání veřejné zakázky „ČSSZ - Datový katalog“, které bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 16. 9. 2014 pod ev. č. 484968 a v Úředním věstníku Evropské unie bylo uveřejněno dne 18. 9. 2014 pod ev. č. 2014/S 179-316301 (dále jen „veřejná zakázka“). Předmětem veřejné zakázky dle bodu 1.3.1. zadávací dokumentace je vývoj nového aplikačního programového vybavení „Datový katalog“ včetně migrace dat a zajištění aplikační podpory a rozvoje.

2. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 20. 7. 2015 návrh na zahájení řízení o přezkoumání postupu zadavatele při zadávání předmětné veřejné zakázky, čímž bylo zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání postupu zadavatele vedené pod spisovou značkou S0439/2015/VZ.

3. Úřad konstatuje, že v průběhu správního řízení vedeného pod sp. zn. S 0439/2015/VZ byly dostatečně zjištěny skutkové okolnosti pro vydání tohoto příkazu, kdy podle § 150 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), lze povinnost v řízení z moci úřední a ve sporném řízení uložit formou písemného příkazu, přičemž příkaz může správní orgán vydat, považuje-li skutkové zjištění za dostatečné; vydání příkazu může být prvním úkonem v řízení.

Relevantní ustanovení zákona

4. Podle § 114 odst. 6 zákona zadavatel je povinen zaslat Úřadu své vyjádření k obdrženému návrhu do 10 kalendářních dnů od jeho doručení. Společně s tímto vyjádřením zašle dokumentaci o veřejné zakázce nebo soutěži o návrh. V případě návrhu na zákaz plnění smlouvy je zadavatel povinen současně Úřadu zaslat kopii smlouvy na veřejnou zakázku a označit případné důvody pro pokračování plnění smlouvy ve smyslu § 118 odst. 3.

5. Podle § 114 odst. 8 zákona ve znění platném ke dni zahájení zadávacího řízení vyjádření k obdrženému návrhu, zadávací podmínky vyjma netextové části zadávací dokumentace nebo soutěže o návrh, popřípadě dodatečné informace k zadávacím podmínkám, které zadavatel poskytl podle § 49, je zadavatel povinen zaslat Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem.

6. Podle § 114 odst. 9 zákona části dokumentace o veřejné zakázce nebo soutěži o návrh neuvedené v odstavci 8 a netextovou část zadávací dokumentace nebo soutěže o návrh je zadavatel povinen zaslat Úřadu v listinné podobě, prostřednictvím datové schránky nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem.

7. Podle § 120 odst. 1 písm. h) zákona se zadavatel dopustí správního deliktu tím, že nesplní některou z povinností podle § 114 odst. 6, 8 nebo 9.

K výroku I. příkazu

8. V ustanovení § 114 odst. 6 zákona je zakotvena povinnost zadavatele zaslat Úřadu do 10 kalendářních dnů od doručení návrhu dokumentaci o veřejné zakázce. Uvedenou povinnost má zadavatel v situaci, kdy je u Úřadu zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele na základě návrhu.

9. Úřad nejprve obecně uvádí, že jako kontrolnímu orgánu, který podle § 112 zákona vykonává dohled nad dodržováním tohoto zákona, mu nezaslání dokumentace o veřejné zakázce v rámci správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele podstatně ztěžuje provedení tohoto přezkumu, či jej zcela znemožňuje. Pouze na základě dokumentace o veřejné zakázce lze ze strany Úřadu ověřit, zda postup zadavatele v zadávacím řízení byl v souladu se zákonem, a její poskytnutí zadavatelem je tedy nezbytným předpokladem pro řádný průběh správního řízení. Právě vzhledem k zásadnímu významu dokumentace o veřejné zakázce pro řádné provedení přezkumu ze strany Úřadu je povinnost k jejímu zaslání zadavateli stanovena zákonem, a z téhož důvodu je její nezaslání či opožděné zaslání kvalifikováno jako správní delikt.

10. Z dokumentace o veřejné zakázce vyplývá, že zadavatel obdržel stejnopis návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání jeho úkonů v zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku dne 20. 7. 2015. Zákonná lhůta pro zaslání dokumentace o veřejné zakázce Úřadu pro účely předmětného správního řízení vedeného Úřadem pod sp. zn. S0439/2015/VZ počala běžet následující den po obdržení stejnopisu návrhu, tedy dne 21. 7. 2015, přičemž poslední den lhůty připadnul na 30. 7. 2015. Zadavatel dokumentaci o veřejné zakázce Úřadu v zákonné lhůtě nezaslal.

11. Dne 3. 8. 2015 Úřad obdržel listinnou podobu vyjádření k návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele ze dne 31. 7. 2015, k němuž bylo připojeno CD obsahující prosté naskenované kopie částí dokumentace o veřejné zakázce. Zaslaná zadávací dokumentace k předmětné veřejné zakázce nebyla kompletní, když neobsahovala přinejmenším nabídky uchazečů.

12. Z tohoto důvodu Úřad výzvou ze dne 4. 8. 2015 zadavateli určil lhůtu 5 dnů, aby předložil Úřadu kompletní dokumentaci o veřejné zakázce způsobem podle § 114 odst. 8, resp. § 114 odst. 9 zákona. Následně zadavatel zaslal dokumentaci o veřejné zakázce v listinné podobě, a to ve dvou zásilkách doručených Úřadu dne 5. 8. 2015 a 11. 8. 2015. Z datace průvodních přípisů k zaslaným částem dokumentace vyplývá, že zadavatel listinnou podobu dokumentace neodeslal Úřadu dříve, než dne 4. 8. 2015, resp. 10. 8. 2015.

13. Z uvedeného je zřejmé, že zadavatel dokumentaci o veřejné zakázce nezaslal Úřadu do 10 kalendářních dnů od doručení návrhu, tedy že nesplnil povinnost stanovenou v § 114 odst. 6 zákona. Tuto povinnost je možno považovat za splněnou až v momentě, kdy zadavatel zašle kompletní dokumentaci (včetně nabídek uchazečů) a navíc způsobem stanoveným v § 114 odst. 8 a § 114 odst. 9 zákona, tedy když zadávací podmínky vyjma netextové části zadávací dokumentace, popřípadě dodatečné informace k zadávacím podmínkám, zašle prostřednictvím datové schránky nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem a zbývající části dokumentace neuvedené v § 114 odst. 8 zákona a netextovou část zadávací dokumentace zašle jedním ze způsobů uvedených v § 114 odst. 9 zákona (v listinné podobě, prostřednictvím datové schránky nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem). K tomu Úřad dodává, že elektronickou podobu zadávacích podmínek tak, jak ji stanoví § 114 odst. 8 zákona, zadavatel Úřadu v rámci správního řízení nezaslal vůbec.

14. Úřad na základě výše uvedeného konstatuje, že zadavatel nesplnil povinnost stanovenou v § 114 odst. 6 zákona, když v rámci správního řízení vedeného pod sp. zn. S0439/2015/VZ nezaslal Úřadu dokumentaci o veřejné zakázce ve lhůtě 10 kalendářních dnů ode dne doručení stejnopisu návrhu, tedy nejpozději dne 30. 7. 2015. Tímto jednáním se dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. h) zákona, jak je uvedeno ve výroku I. tohoto příkazu.

K uložení pokuty

15. Podle § 120 odst. 2 písm. c) zákona se za správní delikt uloží pokuta do 1.000.000,- Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. h) zákona.

16. Podle § 121 odst. 3 zákona ve znění účinném k datu zahájení šetřeného zadávacího řízení zaniká odpovědnost zadavatele, který je právnickou osobou, za správní delikt, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 5 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 10 let ode dne, kdy byl spáchán.

17. Podle § 121 odst. 3 zákona ve znění účinném k datu zahájení správního řízení zaniká odpovědnost právnické osoby za správní delikt, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 3 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán.

18. Úřad poté, co se zabýval délkou subjektivní a objektivní lhůty pro zánik odpovědnosti zadavatele za spáchání správního deliktu, konstatuje následující. Podle ustanovení čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“) se trestnost činu posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán. Pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele příznivější. Ústavní pravidlo zakotvené v ustanovení čl. 40 odst. 6 Listiny tak zakládá výjimku z jinak obecného zákazu retroaktivity trestních norem, která se uplatní v případě, kdy je pozdější právní úprava pro pachatele příznivější. Tato výjimka se dle konstantní judikatury Nejvyššího správního soudu aplikuje rovněž v řízeních o sankci za správní delikty.

19. V nyní šetřeném případě došlo před zahájením správního řízení s účinností od 6. 3. 2015 ke změně ustanovení § 121 odst. 3 zákona, který nově uvádí, že „odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 3 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán“. Úřad proto v šetřeném případě aplikoval výjimku zakotvenou v ustanovení čl. 40 odst. 6 Listiny a posoudil případ podle pozdějšího zákona (zákona účinného v době zahájení správního řízení), neboť došel k závěru, že je pro zadavatele příznivější. Při posuzování příznivosti právní úpravy vycházel Úřad zejména ze skutečnosti, že zákon účinný v době zahájení zadávacího řízení umožnoval oproti stávající právní úpravě zahájit správní řízení s delším časovým odstupem od okamžiku spáchání správního deliktu či od okamžiku, kdy se o něm Úřad dozvěděl.

20. V návaznosti na posledně citované ustanovení zákona Úřad před uložením pokuty ověřil, zda je naplněna podmínka uvedená v § 121 odst. 3 zákona. V šetřeném případě se Úřad o spáchání správního deliktu dozvěděl ve stejném okamžiku, kdy došlo k jeho spáchání, tedy dne 31. 7. 2015, kdy marně uplynula lhůta deseti kalendářních dnů ode dne, kdy zadavatel obdržel stejnopis návrhu. Z výše uvedeného je zřejmé, že v šetřeném případě odpovědnost zadavatele za správní delikt nezanikla.

21. Podle § 121 odst. 2 zákona při určení výměry pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.

22. Hlavním kritériem, které je dle citovaného ustanovení rozhodné pro určení výměry pokuty, je závažnost správního deliktu. Jde o obecnou kategorii poměřující rozsah dopadu konkrétního deliktního jednání na specifický právem chráněný zájem s přihlédnutím k významu tohoto chráněného zájmu. Zákon pak demonstrativním výčtem vymezuje, co lze pod pojem závažnost správního deliktu podřadit (způsob jeho spáchání, jeho následky a okolnosti, za nichž byl spáchán). Při zvažování závažnosti správního deliktu Úřad zohlednil následující skutečnosti.

23. K povaze zadavatelem porušené povinnosti Úřad konstatuje následující. Povinnost zadavatele zaslat dokumentaci o veřejné zakázce ve stanovené lhůtě je zákonným nástrojem k zajištění úplného a včasného přezkumu úkonů zadavatele ze strany Úřadu. V řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zaujímá dokumentace o veřejné zakázce nezastupitelnou roli tím spíše, že vzhledem k obligatornímu písemnému průběhu zadávání veřejných zakázek představuje dokumentace o veřejné zakázce zásadní (a často jediný) relevantní důkazní materiál.

24. V šetřeném případě zadavatel nezaslal kompletní dokumentaci o předmětné veřejné zakázce v zákonem stanovené lhůtě 10 kalendářních dnů od obdržení stejnopisu návrhu, následkem čehož Úřad neměl včas k dispozici podklady potřebné pro zahájení přezkumu (v dané fázi správního řízení zejména pro posouzení návrhu na nařízení předběžného opatření).

25. Jako polehčující okolnost Úřad zohlednil fakt, že prodlení zadavatele se zasláním dokumentace se pohybovalo v řádu dní, a též fakt, že zadavatel v den následující po uplynutí zákonné lhůty zaslal Úřadu alespoň prosté kopie části dokumentace na CD.

26. Jiné polehčující ani přitěžující okolnosti Úřad v daném případě neshledal.

27. Pokuta uložená zadavateli za nedodržení postupu stanoveného zákonem má naplňovat zejména dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní, tj. postih za porušení povinností stanovených zákonem, a funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Úřad stanovil výši sankčního postihu tak, aby následky spáchání správního deliktu nebyly bagatelizovány, neboť uložením příliš nízké pokuty by nebyla naplněna žádná z jejích shora uvedených funkcí.

28. Při určení výše pokuty vzal Úřad v úvahu i ekonomickou situaci zadavatele, neboť v určitém případě se pokuta, byť uložená v minimální výši, může jevit jako krajně nespravedlivá.

29. Z dokumentu Výroční zpráva za rok 2014 zveřejněného na oficiálních webových stránkách zadavatele vyplývá, že konečný rozpočet věcných výdajů k zajištění činnosti zadavatele dosáhl k 31. 12. 2014 částky 1,58 mld. Kč. Úřad v této souvislosti konstatuje, že stanovenou výši pokuty nelze vzhledem k výši finančních prostředků, jimiž zadavatel v rámci svého rozpočtu disponuje, považovat za likvidační či nespravedlivou.

30. Po zvážení všech okolností případu Úřad stanovil výměru pokuty při spodní hranici zákonné sazby, a to ve výši 5000,- Kč. Uloženou výši pokuty považuje Úřad za dostačující k naplnění obou základních funkcí právní odpovědnosti.

31. Pokuta je splatná do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto příkazu na účet Celního úřadu pro Jihomoravský zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754-17721621/0710, variabilní symbol – IČO zadavatele.

 

POUČENÍ

Proti tomuto příkazu lze podle § 150 odst. 3 správního řádu podat odpor ve lhůtě 8 dnů ode dne jeho oznámení, a to u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 1926/7, Černá pole, 604 55 Brno. Lhůta pro podání odporu běží ode dne následujícího po dni doručení tohoto příkazu. Podáním odporu se příkaz ruší a řízení ve věci pokračuje. Lhůty pro vydání rozhodnutí začínají znovu běžet dnem podání odporu. Zpětvzetí odporu není přípustné. Příkaz, proti němuž nebyl podán odpor, se stává pravomocným a vykonatelným rozhodnutím.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Josef Chýle, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

 

 

Obdrží

Česká správa sociálního zabezpečení, Křížová 1292/25, 150 00  Praha

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
ilustrace
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.gov.cz
cs | en