číslo jednací: 05685/2020/541/JCh
spisová značka: S0074/2020/VZ
| Instance | I. |
|---|---|
| Věc | FN Plzeň - Dodávka a montáž kompresorů vč. souvisejících úprav |
| Účastníci |
|
| Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
| Výrok | § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb. |
| Rok | 2020 |
| Datum nabytí právní moci | 7. 3. 2020 |
| Dokumenty |
|
Spisová značka: |
|
|
|
ÚOHS-S0074/2020/VZ |
|
|
|
Číslo jednací: |
|
|
|
ÚOHS-05685/2020/541/JCh |
|
Brno: 20. února 2020 |
|
|
|
|
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 13. 2. 2020 na návrh ze dne 12. 2. 2020, jehož účastníky jsou:
-
zadavatel – Fakultní nemocnice Plzeň, příspěvková organizace, IČO 00669806, se sídlem Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň,
-
navrhovatel – ALMiG KOMPRESORY s.r.o., IČO 28518756, se sídlem Písníky 1691/2, 690 03 Břeclav,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „FN Plzeň - Dodávka a montáž kompresorů vč. souvisejících úprav“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 10. 2019 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 25. 10. 2019 pod ev. č. Z2019-037489 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 25. 10. 2019 pod ev. č. 2019/S 207-503896,
vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podaným návrhem navrhovatele – ALMiG KOMPRESORY s.r.o., IČO 28518756, se sídlem Písníky 1691/2, 690 03 Břeclav – ze dne 12. 2. 2020 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Fakultní nemocnice Plzeň, příspěvková organizace, IČO 00669806, se sídlem Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň – učiněných při zadávání veřejné zakázky „FN Plzeň - Dodávka a montáž kompresorů vč. souvisejících úprav“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 10. 2019 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 25. 10. 2019 pod ev. č. Z2019-037489 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 25. 10. 2019 pod ev. č. 2019/S 207-503896, nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve lhůtě podle § 255 odst. 1 citovaného zákona, tj. do 14. 2. 2020.
Odůvodnění
I. Průběh správního řízení
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle ustanovení § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 13. 2. 2020 návrh navrhovatele – ALMiG KOMPRESORY s.r.o., IČO 28518756, se sídlem Písníky 1691/2, 690 03 Břeclav (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 12. 2. 2020 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Fakultní nemocnice Plzeň, příspěvková organizace, IČO 00669806, se sídlem Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „FN Plzeň - Dodávka a montáž kompresorů vč. souvisejících úprav“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 10. 2019 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 25. 10. 2019 pod ev. č. Z2019-037489 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 25. 10. 2019 pod ev. č. 2019/S 207-503896 (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Dnem 13. 2. 2020, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:
-
zadavatel,
-
navrhovatel.
4. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-05026/2020/541/JCh ze dne 14. 2. 2020.
5. Návrh navrhovatele ze dne 12. 2. 2020 svým obsahem směřuje proti zadávacím podmínkám veřejné zakázky, přičemž navrhovatel rozporuje požadavek zadavatele na bezmazný kompresor se suchým elementem a uvádí, že jím nabízené řešení je cenově výhodnější a technicky ekvivalentní. Navrhovatel dále v návrhu poukazuje na použití neodborné a neexistující technické terminologie ze strany zadavatele, která je dle navrhovatele zavádějící a nepřesná.
II. Závěry Úřadu
6. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že nedošlo k připsání kauce na účet Úřadu ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.
7. Podle § 251 odst. 1 zákona návrh musí vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.
8. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.
9. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
10. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.
11. V šetřeném případě obdržel zadavatel námitky navrhovatele dne 24. 1. 2020. Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že o námitkách navrhovatele rozhodl zadavatel svým rozhodnutím ze dne 4. 2. 2020 tak, že tyto odmítnul. Předmětné rozhodnutí, jak vyplývá z doručenky poskytnuté zadavatelem, navrhovatel obdržel téhož dne.
12. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem tedy v šetřeném případě poslední den lhůty podle § 251 odst. 2 zákona k doručení návrhu na zahájení správního řízení připadl na den 14. 2. 2020. Úřad konstatuje, že podle § 255 odst. 1 zákona v návaznosti na ustanovení § 251 odst. 2 zákona byl tedy poslední den lhůty pro připsání kauce na účet Úřadu rovněž 14. 2. 2020, a to ve výši určené podle § 255 odst. 1 zákona.
13. Úřad uvádí, že součástí návrhu navrhovatele doručeného Úřadu dne 13. 2. 2020 nebyl doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 zákona, přičemž z dostupných zjištění (zejména z bankovního výpisu Úřadu) vyplývá, že k připsání kauce na účet Úřadu ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona, tj. do 14. 2. 2020, nedošlo. Úřad uvádí, že k připsání kauce na účet Úřadu nedošlo ani později k datu vydání tohoto usnesení. Navrhovatel tak nedostál své zákonné povinnosti a nesložil kauci do 10 dnů ode dne 4. 2. 2020, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítl.
14. Pro úplnost Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a ve stanovené lhůtě). Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat (což by v šetřeném případě ani nebylo možné), či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo.
15. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
16. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil kauci na účet Úřadu ve lhůtě pro doručení návrhu, Úřad rozhodl podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
JUDr. Eva Kubišová
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Fakultní nemocnice Plzeň, příspěvková organizace, Edvarda Beneše 1128/13, 301 00 Plzeň
2. ALMiG KOMPRESORY s.r.o., Písníky 1691/2, 690 03 Břeclav
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy


